Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Neymar: ‘Die gozer was een dwaas, maar ik gedroeg me ook als een dwaas’

Laatste update:

De tumultueuze wedstrijd tussen Paris Saint-Germain en Olympique Marseille (0-1) suddert nog na in Frankrijk. Na afloop van het duel, waarin maar liefst vijf rode kaarten werden uitgedeeld, wordt er voornamelijk gesproken over de vermeende racistische uitlatingen van Álvaro González aan het adres van Neymar. De Braziliaanse aanvaller gaat in een statement op Instagram uitgebreid in op de gebeurtenissen tijdens le Classique.

González ontkende op Twitter Neymar racistisch te hebben bejegend, hetgeen hem op een ziedende reactie van de Braziliaanse aanvaller kwam te staan. “Je bent geen man als je je fout niet toegeeft. Verliezen hoort bij de sport, maar beledigen of racistische uitlatingen in ons leven brengen, absoluut niet. IK RESPECTEER JE NIET! JE HEBT GEEN KARAKTER! Kom ervoor uit wat je hebt gezegd, hond. Wees een MAN! RACIST!”, liet Neymar weten. Op Instagram komt de aanvaller nu met een uitgebreide en meer genuanceerde reactie.

Neymar Jr. blijft er na afloop bij dat hij racistisch werd bejegend. André Villas-Boas van tegenstander Olympique Marseille: 'Ik weet niet of het klopt, maar racisme is onacceptabel.'

Geplaatst door voetbalzone op Zondag 13 september 2020

“Ik kwam in opstand en werd gestraft omdat ik iemand wilde slaan die mij beledigde. Ik dacht dat ik dit niet kon laten gaan zonder wat te doen, omdat de verantwoordelijken ook niks deden. Ze hadden het niet door of negeerden wat er gebeurde. Tijdens de wedstrijd wilde ik antwoorden zoals ik altijd doe: door te voetballen. De feiten laten zien dat dit niet gelukt is, ik kwam in opstand. In onze sport horen agressie, beledigingen en scheldwoorden erbij. Je kan geen toenadering zoeken”, schrijft Neymar.

“Ik begrijp deze gozer gedeeltelijk, het hoort allemaal bij het spel. Maar racisme en intolerantie zijn onacceptabel”, verwijst Neymar naar González. “Ik ben gekleurd, de zoon van een gekleurde vader, de kleinzoon en achterkleinzoon van gekleurde mensen. Daar ben ik trots op en ik zie mezelf niet anders dan anderen. Ik wilde dat de arbitrage zich onpartijdig zou opstellen en zou begrijpen dat er voor zulke dingen geen plaats meer is.”

“Als ik terugkijk en zie wat erg gebeurd is, voel ik me treurig over het gevoel van haat dat we kunnen uitlokken als iets knapt in the heat of the moment. Had ik het moeten negeren? Dat weet ik niet. Met een cool head zeg ik van wel. Maar op dat moment vroegen mijn ploeggenoten en ik de arbitrage om hulp en we werden genegeerd. Dat is het punt! Iedereen die betrokken is in de voetballerij moet erover nadenken. Een actie leidt tot een reactie. Ik accepteer mijn straf, omdat ik het netjes had moeten aanpakken. Aan de andere kant hoop ik dat de dader ook gestraft wordt. Racisme bestaat en we moeten het stoppen. Genoeg!”

“Die gozer was een dwaas, maar ik gedroeg me ook als een dwaas door me zo te laten meeslepen. Ik heb het voorrecht dat ik mijn hoofd omhoog kan houden”, vervolgt Neymar zijn schrijven. “Ik verloor mezelf in de wedstrijd en kwam wijsheid tekort. Het helpt niet als je racistisch bejegend wordt en dat genegeerd wordt. We zullen elkaar opnieuw ontmoeten en dan doen we het op mijn manier: door te voetballen. Blijf in vrede! Je weet wat je gezegd hebt. Ik weet wat ik gedaan heb. Meer liefde naar de wereld.”

Olympique Marseille heeft het overigens in een officieel statement opgenomen voor González. “Hij is geen racist, dat heeft hij dagelijks laten zien sinds hij bij deze club is. We zullen volledig meewerken met het onderzoek naar alle gebeurtenissen tijdens de wedstrijd en in de 24 uur daarna”, schrijft Olympique Marseille. “De controverse heeft enkele serieuze gevolgen gehad. Olympique Marseille veroordeelt de verspreiding van de telefoonnummers van Alvaro en zijn familieleden door Braziliaanse media en op social media, waardoor hij constant lastiggevallen werd met bijvoorbeeld doodsbedreigingen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik kan me bijna niet voorstellen dat Neymar dit verzint. En ik kan me best voorstellen dat je per ongeluk iets er uit gooit waar je later spijt van hebt, maar wel racistisch is. Als die blijft ontkennen en aan de hand van beelden blijkt dat hij wel degelijk iets racistisch zei, dan is hij 100% de lul.

15 september 2020 om 10:38

Ik begin ook te neigen naar de versie van Neymar. Hij is dan wel een acteur op het veld maar hij heeft geen enkele reden dit te verzinnen, sterker nog als uitkwam dat dit verzonnen was heeft ie gewoon een probleem.

15 september 2020 om 10:45

Ik zeg niet dat ik hem niet geloof. Maar er zijn ook mensen die een verkrachting, beroving verzinnen. Laat de liplezers hun werk doen en dan zien we vanzelf wel wat er nou wel en niet is gezegd.

15 september 2020 om 10:45

Naja die andere is nu de pispaal en Neymar kan zijn eigen gedrag hiermee goed praten. Haast erger dan dit kon hij hem hiermee niet pakken. Maar goed het zal wel echt laag zijn mocht het gelogen zijn, die kans acht ik ook niet zo groot. Ik vind het wel treurig dat hij suggereerd dat de scheidsrechter het genegeerd heeft. In deze chaos wedstrijd kan je nooit alles horen en zien.

15 september 2020 om 10:51

Mwah Neymar zegt het al tijdens de wedstrijd uit het niets. Dan zou hij het met voorbedachte rade hebben gedaan. Dat gaat wel heel ver.

15 september 2020 om 12:14

Het kan ook dat er iets is geroepen dat racistisch is opgevat en niet zo bedoeld was, verkeerd is begrepen / verstaan, of iets anders. Begrijp mij niet verkeerd, ik geloof Neymar zeker maar vind dat wij wel voorzichtig moeten zijn als je iemand beschuldigd wordt.

15 september 2020 om 12:41

@Doc,

‘Het kan ook dat er iets is geroepen dat racistisch is opgevat en niet zo bedoeld was, verkeerd is begrepen / verstaan, of iets anders. Begrijp mij niet verkeerd, ik geloof Neymar zeker maar vind dat wij wel voorzichtig moeten zijn als je iemand beschuldigd wordt.’

In het Spaans of Portugees gebruik je het woord aap niet om iemand te wijzen op zijn of haar clowneske, kinderlijke of onsportieve gedrag.

Dus welke opties blijven dan nog meer open?

15 september 2020 om 12:46

Ik weet niet of payet heeft gereageerd. Maar in zin situatie zeg ik het meteen als het niet klopt. Een foto met je zwarte vrienden erop is geen antwoord.

15 september 2020 om 13:30

Als ik iemand knaap noem en die verstaat aap, word ik onterecht beschuldig terwijl die persoon zeker weet dat ik hem racistisch heb benaderd. Er zijn 1000 en 1 voorbeelden van mogelijkheden die zouden kunnen.

15 september 2020 om 10:47

Zal allemaal best, maar Neymar staat niet echt bekend als geloofwaardig. Zoals hij ooit ook dat negatieve verhaal over Kuipers de wereld in slingerde. Het ligt altijd aan een ander, maar de diva zelf mag zijn hoofd omhoog houden. Weet je, erg vervelend als het wel waar is, maar Neymar heeft door zijn gedrag heel veel krediet verloren en dan kan je wel eens niet meer gehoord worden als het wel een keer klopt. Misschien Balotelli even bellen en vragen hoe je daar mee om moet gaan?

15 september 2020 om 10:52

Neymar werd ook beschuldigd van verkrachting. Dat hij schwalbes maakt, ligt te rollebollen en dat hij vedette gedrag vertoont, maakt hem een vervelend ventje. Geen verkrachter of racist, wat beide vele malen erger is. Dus waarom staat hij niet bekend als geloofwaardig in een zaak als deze volgens jou?

15 september 2020 om 11:47

Bjorn Kuipers ontkende ook de aantijgingen van Neymar, maakt hem dat dan automatisch een leugenaar?

15 september 2020 om 10:59

Hij verandert zijn mening anders wel erg vaak, en staat nou ok niet echt bekend als de meest sportieve speler. Het zou me weinig verbazen als hij het allemaal verzonnen heeft. Daarbuiten vraag ik me ook af in welke taal dit gezegd zou zijn volgens Neymar. Ik denk zelf dat het dan in het Spaans zou zijn maar daar zou ook nog verwarring in kunnen zitten. De racisme kaart wordt nogal eens overdreven. Niet dat er geen aandacht moet zijn, voor welke vorm van discriminatie dan ook, maar er worden over het algemeen nu teveel dingen bij het donkerder zijn gehaald waar je soms van denkt, waar gaat het heen. Er worden genoeg vergelijkingen gemaakt voor mensen met welk kleurtje dan ook, je hoeft je niet alles aan te trekken.

15 september 2020 om 11:47

Ik vind het vooral apart dat alleen Neymar dit zegt, geen enkele andere speler van PSG of Marseille zegt iets, en ik kan me niet voorstellen dat de donkere spelers van Marseille dit zomaar over zich heen laten gaan. Verder: Laten we geduldig wachten todat er echt duidelijk is wat er gebeurt is, want het enige wat we tot nu toe kunnen doen is speculeren.

15 september 2020 om 13:04

‘Ik vind het vooral apart dat alleen Neymar dit zegt, geen enkele andere speler van PSG of Marseille zegt iets, en ik kan me niet voorstellen dat de donkere spelers van Marseille dit zomaar over zich heen laten gaan.‘

Wat verwacht je dat de spelers van Marseille zouden doen als dit verhaal wel waar blijkt te zijn? Denk je dat ze Gonzálo gaan aanpakken? (Stiekem hoop ik wel dat ze zijn been een beetje buigen en z’n contract verscheuren als dit alles echt klopt, want dan hebben zij zich mooi door hem laten gebruiken door met hem op de foto te gaan en Gonzálo toonde in het heetst van de strijd z’n ware gezicht).

Wat hebben de teamgenoten van Evra gedaan toen Suarez hem beledigde?
Hebben zij Suarez verbaal of non-verbaal aangepakt?

Wat hebben Edgar, Ryan, Henk ten Cate en Urby Emanuelson (of andere teamgenoten) gedaan toen Kenneth Perez die grensrechter uitschold?

Wat doen spelers van de eigen of tegenpartij überhaupt als er sprake is van racisme? Sterker nog; wat doet de eigen club? Doorgaans niks of veel te weinig. En daarom zie ik hen in dit geval ook niks doen (als dit verhaal klopt). Tenzij we beelden en of geluid hebben waaruit blijkt dat hij dit inderdaad naar Neymar heeft geroepen (wat nooit gaat gebeuren), maar zelfs dan zie ik niemand iets doen. Ja, misschien net als Jamie Carragher die volgens mij als enige jaren na dato de actie afkeurde. Kuyt heeft ondertussen altijd gedaan alsof z’n neus bloedde en deze lakse houding houdt dit soort dingen in stand. Wil je dit echt aanpakken, dan moet je, mits bewezen, met gestrekt been inkomen en zo’n speler kei-hard straffen.

15 september 2020 om 18:54

@StravvenNiet waar. Je hoort zelfs Di Maria het roepen: “Racismo no”. Ook Paredes en een Journalist van Telefoot hoorde het.

16 september 2020 om 11:31

Eerlijk, denk je echt dat bijvoorbeeld Mandanda hier gewoon akkoord mee gaat als het gebeurd is? Ik denk dat de kleedkamer te klein gaat zijn in zo'n situatie.

Wijze woorden van Neymar en het getuigt van volwassenheid dat hij zowel de situatie alsmede zijn eigen gedrag openlijk durft te reflecteren/bekritiseren. Maar de meeste zullen hem toch wel weer afzeiken. De afgunst richting Neymar is te bizar.

15 september 2020 om 10:49

waarom is dat afgunst. Ik waardeer het altijd als iemand zn emoties onder controle heeft, is dit niet zo dan controleren de emoties jou en dat kan tot slechte situaties leiden.maar t spreekt inderdaad voor hem dat hij erkent dat hij niet goed reageerde.heeft verder toch niks met afgunst te maken dat ik zn reactie op het veld afkeur?

15 september 2020 om 11:21

Nederland79, sluit me volledig aan bij jouw woorden. Ik vind het goed dat Neymar nu zo reageert. Getuigt van volwassenheid. Op het veld en vlak erna op insta zou hij dit ook meer moeten doen, want in emotie zegt en doet ie vaak zulke domme dingen. Hoop dat dit dan ook zijn woorden zijn en niet die van zijn manager oid, want ben ondertussen toch wel redelijk sceptisch jegens hem geworden qua zijn (volwassen) reacties. En het feit dat ie de scheidsrechters eigenlijk toch nog afvalt hier vind ik enigzins kinderachtig. Maar het is al een vooruitgang 😉

15 september 2020 om 10:51

Mwah, het valt wel mee, ik ben normaal geen fan van Neymar (integendeel), maar dit is een volwassen reactie, duidelijke uitleg, duidelijke verwachtingen. Ik weet niet of ik hem geloof, maar het is iig niet meer zo dat ik hem niet geloof. Het enige kritiekpunt wat ik heb is dat hij lichtelijk insinueert dat de arbitrage mogelijk moedwillig niets deed. Achja, onderzoek zal vast meer duidelijkheid geven.

15 september 2020 om 10:54

Nu het is inderdaad een redelijk statement, al is het waarschijnlijk gewoon door het management geschreven. Dat er echter kritiek op zijn handelingen kwam, heeft toch niks met afgunst te maken? Hij geeft iemand een mep en begint daarna een aantal tirades op social media. Het lijkt me dat er bij iedereen gewoon kritiek op die handelingen zou komen.

15 september 2020 om 10:54

Garrincha10 die afgunst komt nooit volledig uit de lucht vallen. Een Neymar bedriegt al jaren scheidsrechters en toeschouwers met zijn theater. Daar worden mensen een keer zat van en ja, dan krijg je dat mensen hem niet meer serieus nemen als er echt iets voorvalt. Zonde, want een speler met zijn kwaliteiten heeft dat geduikel niet nodig. Ik geloof het verhaal van Neymar overigens wel hoor, dit verzin je niet lijkt me, maar ik snap ook dat mensen hem niet geloven of zelfs een hekel aan hem hebben. Ik vind het ook niet bepaald de meest sympathieke voetballer als ik zie hoe hij zich gedraagt in het veld.

15 september 2020 om 11:48

Ik vind het een beetje hypocriet als Neymar iets zegt over intolerantie na de uitspraken die hij zelf heeft gedaan over de nieuwe vriend van zijn moeder.

Neymar zegt zelf: in onze sport horen agressie, beledigingen en scheldwoorden erbij. Maar waar trek je de grens? Bij het woordje 'aap'? Want dan ben je meteen een racist? Maar iemands moeder en zus voor hoer uitmaken of elkaar lekker terminale ziektes toewensen... tja, dat hoort er wel bij. Beetje gek wel. Zullen we gewoon afspreken om niets meer tegen elkaar te zeggen? Lijkt me beter!

15 september 2020 om 11:38

‘Maar waar trek je de grens? Bij het woordje 'aap'? Want dan ben je meteen een racist?‘

Hij noemde Neymar een aap vanwege z’n kleur. We kunnen tot in den treurnis naar nuances gaan zoeken, hemel en aarde bewegen in een poging om de woorden van González te mitigeren of we kunnen ook, met de vele voorbeelden die we inmiddels hebben, onszelf afvragen waarom enkel schwerte spelers apengeluiden te horen krijgen, waarom alleen zij op bananen getrakteerd worden etc. (en waarom mensen nog steeds doen alsof dit niet bestaat).

‘Maar iemands moeder en zus voor hoer uitmaken of elkaar lekker terminale ziektes toewensen... tja, dat hoort er wel bij.‘

Iemand met een beetje verstand zal niet zeggen dat dit erbij hoort. En volgens mij wordt dit ook niet (indirect) gezegd. De spreekkoren die van Gaal, van der Vaart of Adebayor te horen kregen, mogen wat mij betreft knet-ter hard aangepakt worden. Maar je hiermee overigens te zeggen dat discriminerende of racistische spreekkoren wel aandacht krijgen en andere beledigingen worden genormaliseerd? Want die zgn. aanpak om racisme of discriminatie in de voetballerij aan te pakken is een lachertje.

15 september 2020 om 11:58

Maar bananen gooien en apengeluiden is totaal wat anders dan wat hier is gebeurd. Spreekkoren hebben hier ook niet mee te maken.

15 september 2020 om 12:05

@apocalyps: 'maar je hiermee overigens te zeggen dat discriminerende of racistische spreekkoren wel aandacht krijgen en andere beledigingen worden genormaliseerd?' Precies dit is wat ik ermee wil zeggen. Sterker nog, dat is eigenlijk ook wat Neymar zelf suggereert. En daar heb ik geen begrip voor.

15 september 2020 om 12:06

@Apocalyps
"Hij noemde Neymar een aap vanwege zijn kleur", prima dat je dit denkt maar voorlopig is dit slechts Neymar die dit zegt en Gonzalez ontkent dit dus is toch verstandig om dit niet als een feit te benoemen aangezien er momenteel maar twee mensen weten hoe dit zit en voor de rest niemand.

15 september 2020 om 12:30

‘Maar bananen gooien en apengeluiden is totaal wat anders dan wat hier is gebeurd.‘

Wat is daar anders aan? Dat hangt semantisch gezien allemaal met elkaar samen.

Spreekkoren zijn inderdaad anders, omdat een groep supporters dergelijke teksten de wereld in slingert. Maar de trigger blijft hetzelfde: kleur.

15 september 2020 om 12:39

DNSDKR,

Neymar heeft geen specifieke voorbeelden van beledigingen genoemd die hij wel vindt kunnen, dus weet ik niet wat hij hierin volgens jou poogde te normaliseren. Dit is ook behoorlijk subjectief, dus inderdaad; waar trek je de grens?

Een beetje sarren / stangen hoort er naar mijn mening inderdaad bij, maar zaken als geloof, familie, kleur etc. zijn m.i. not done. Ik denk dat Neymar de actie van Lorenzo Staelens, die Patrick een verkrachter noemde, ook duidelijk zal veroordelen (en niet perse, omdat hij in hetzelfde schuitje heeft gezeten).

15 september 2020 om 13:31

Dus bananen gooien en apengeluiden vind jij hetzelfde als 'aap' tegen iemand zeggen in, zoals Neymar zegt, de heat of the moment? En natuurlijk heb je gelijk, de trigger blijft kleur. De intentie is echter totaal anders dan bv bananen gooien en apengeluiden maken. Het kan ook zeker dat Neymar gekwetst wordt, maar dat was Zidane bv ook in het bekende geval Materazzi vs. Zidane. Zoals ik al vaker heb aangegeven wordt er in dit geval iets gezocht om iemand te kwetsen. Dat het in het geval van Neymar om huidskleur gaat, dat maakt geen zak uit. Waarom is een belediging om iemands huidskleur toch zoveel erger dan andere beledigingen?

“Je bent geen man als je je fout niet toegeeft. Verliezen hoort bij de sport, maar beledigen of racistische uitlatingen in ons leven brengen, absoluut niet. IK RESPECTEER JE NIET! JE HEBT GEEN KARAKTER! Kom ervoor uit wat je hebt gezegd, hond. Wees een MAN! RACIST!", liet Neymar weten.“

Haha, als dit verhaal echt klopt, dan eindigt Gonzales liever met 42.5 graden op z’n buik aan de beademing, dan dat hij volmondig zou toegeven dat hij Neymar racistisch heeft bejegend. Dit soort uitingen gaan mensen niet (snel) toegeven, want ze weten dat er represailles vanuit de club en bond, maar eventueel ook buiten het stadion op hen staan te wachten...

De enige volgens mij volmondig toegaf dat hij iemand in het veld racistisch bejegende was Kenneth Perez, maar die kon onmogelijk liegen, aangezien een camera + microfoon vol op zijn pegel stond.

Je verwacht bijvoorbeeld van een op synthetisch doping betrapte atleet ook niet dat hij gaat toegeven dat hij, met opzet en in volle bewustzijn, doping heeft gebruikt. Ze verzinnen liever de meest slechte excuses, dan dat ze dopinggebruik toegeven. Zie mogelijk ook de reactie van González om een foto te maken met alleen zwarte teamgenoten. Overigens een werkelijk ondoordachte en achterlijke statement, wat niet in je voordeel spreekt.
Ik had mij als teamgenoot van González sowieso niet laten gebruiken voor dit soort statements, want als zou blijken dat González wel dit naar Neymar had geroepen, dan sta je voor aap (no pun intended 😊).

Ik verwacht eigenlijk niet dat een onderzoek iets gaat opleveren en dat Neymar z’n beschuldigingen bewezen worden. Daarmee bedoel ik overigens niet dat Neymar heeft gelogen of dat González onschuldig blijkt te zijn...

Zoals Neymar zegt, dit gebeurd in de heat of the moment. Dit 'hoort' niet, maar 'hoort' er ook weer bij. Dat iemand dan iets racistisch zegt is vervelend, maar je zegt tijdens zo'n moment iets om iemand te kwetsen. Daarom vind ik ook niet dat hier weer zo'n probleem van gemaakt moet worden. Neymar doet het wat als hij voor 'aap' wordt uitgescholden, bij de ander is het weer een andere belediging. We moeten niet zo meten met twee maten puur omdat het om een racistisch iets zou gaan.

15 september 2020 om 11:57

Klopt. Een paar weken geleden tijdens de NBA playoffs zei Harrell (zwarte speler) tegen Luka Doncic 'bitch ass white boy'. Dat is puur provoceren en neigt naar een racistische belediging. Maar de NBA deed helemaal niks tegen Harrell. Nogal hypocriet want ze lopen al de hele playoffs met van die zwarte t-shirts en teksten zoals 'equality' en 'enough is enough'. Je kan je wel inbeelden wat het geweest zou zijn als Doncic 'bitch ass black boy' tegen Harrell had gezegd...

15 september 2020 om 12:00

Precies, alleen dat willen mensen niet zien. Erg vervelend en vooral vemoeiend.

15 september 2020 om 19:41

‘Klopt. Een paar weken geleden tijdens de NBA playoffs zei Harrell (zwarte speler) tegen Luka Doncic 'bitch ass white boy'. Dat is puur provoceren en neigt naar een racistische belediging.‘

‘Stel nu dat Alvaro iets racistisch zei tegen Neymar: je zit zelf elke dag met zwarte collega's te trainen, lachen, misschien ook buiten de club samen iets gaan doen? Hoe kan je dat dan maken?‘

Kennelijk kan dat dus gewoon 🙃.
Overigens hebben genoeg personen dit voorval openlijk afgekeurd.
Dat de NBA hier geen actie tegen neemt is, op z’n zachts gezegd, opmerkelijk te noemen.

Moeilijk altijd zulke dingen. De ene zegt dit, de andere zegt dat en je komt geen meter vooruit. Stel nu dat Alvaro iets racistisch zei tegen Neymar: je zit zelf elke dag met zwarte collega's te trainen, lachen, misschien ook buiten de club samen iets gaan doen? Hoe kan je dat dan maken? Ik weet dat iedereen wel eens iets zegt over rassen en huidskleur, hoe erg we dat ook willen ontkennen. Maar echt racistisch zijn tegenover je medemens? Dat is een zware beschuldiging van Neymar en ik kan het me amper voorstellen. Veel mensen neigen hem te geloven, want nu komt hij met een mooi statement (zal vast copywriter zijn in zijn vrije tijd) maar ik trap er echt niet in. Ik ken Neymar niet persoonlijk natuurlijk, maar door de jaren heen zie je altijd wel terugkerende symptomen in zijn gedrag. Het camera bewuste, de uitdaging gaan met jongens die groter zijn dan hem. Een beetje het Napoleoncomplex of iets in die aard. En wat ik eigenlijk het ergste van al vind: Neymar is een buitengewoon fantastische voetballer, altijd al geweest. Maar na zijn carriere gaan we naast zijn goals en dribbels, het ook vaak hebben over zijn gedrag en kapsones. En dat is doodzonde.

15 september 2020 om 12:13

@Millionaro
Neymar kan dit roepen maar zolang Gonzalez dit ontkent blijft het een welles nietes verhaal. Probleem vind ik dat mensen hier op VZ het wel over eens zijn dat een donker iemand een aap noemen een racistische uiting is maar helaas begrijpen er hier heel veel niet dat je dat niet gelijk een racist maakt. Iedereen is ineens woke maar deze hype zorgt voor een omgekeerde werking, mensen die in alles racisme zien kunnen zelf alleen nog maar zwart wit denken wat het probleem verergert ipv kleiner maakt.

15 september 2020 om 12:25

‘Stel nu dat Alvaro iets racistisch zei tegen Neymar: je zit zelf elke dag met zwarte collega's te trainen, lachen, misschien ook buiten de club samen iets gaan doen?’

Gaat dit écht daadwerkelijk tegen je inbeeldingsvermogen in? Is het naïviteit? Is het tegen beter weten in wegkijken van de realiteit? Want dit kan niet, omdat?

Luis Suarez bejegende Patrice Evra racistisch, terwijl hij zwarte spelers om zich heen had.

Kenneth Perez schold de grensrechter uit voor kan-ker neger, terwijl hij toentertijd met Ryan, Urby Emanuelson en Edgar speelde. Volgens mij was Henk ten Cate ook nog even zijn trainer.

Basketbal club LA Clippers heeft heleboel zwarte spelers in de gelederen. Toch weerhield dat Donald Sterling, oud Clippers baas, niet om op niet mis te verstane wijze duidelijk te maken, dat hij geen zwarte mensen om zich heen wil.

Als we een stukje teruggaan in de tijd:
Duitsers joegen als honden op Joden, maar diezelfde jagers hadden wel (onvrijwillige) seks met Joodse vrouwen.

Hetzelfde geldt voor zwarte mensen in de slavernijperiode. Zwarte vrouwen waren ‘dogs’, ‘monkeys’ of ‘animals’, maar toch werden er, ondanks de haat en racistische denkbeelden, een heleboel dubbelbloedjes verwerkt...

Ik denk dat je m’n punt nu wel begrijpt. Het een heeft niet perse iets te maken met het ander. Dit zijn kleinigheidjes, maar mijn realiteit is hierin waarschijnlijk anders dan die van jou. Ik denk hierover niet meer na. Ik denk letterlijk: ‘tsja, dit gebeurt vaker. Jammer van die persoon, had ik eigenlijk niet (helemaal) achter diegene gezocht’, maar meer ook niet. Dit soort dingen verbazen mij allerminst (daar waar jij zegt dat jij je het amper van voorstellen).

‘Maar echt racistisch zijn tegenover je medemens? Dat is een zware beschuldiging van Neymar en ik kan het me amper voorstellen. Veel mensen neigen hem te geloven, want nu komt hij met een mooi statement (zal vast copywriter zijn in zijn vrije tijd) maar ik trap er echt niet in. Ik ken Neymar niet persoonlijk natuurlijk, maar door de jaren heen zie je altijd wel terugkerende symptomen in zijn gedrag. Het camera bewuste, de uitdaging gaan met jongens die groter zijn dan hem. Een beetje het Napoleoncomplex of iets in die aard.‘

Volgens mij zorgt je gebrek aan sympathie voor Neymar (en wellicht de bubble waarin je leeft, en dit bedoel ik niet denigrerend of als sneer) ervoor dat jij hem niet gelooft. Dat hij z’n (soms walgelijke) streken op het veld heeft is duidelijk, maar dit past niet in het plaatje. Het blijft altijd bij schwalbes, doen alsof z’n been werd geamputeerd en laat af en toe een traantje, maar na alles wat we van hem op het veld hebben gezien, past iemand vals beschuldigen van racisme absoluut niet bij hem.

15 september 2020 om 14:10

@Apocalyps
Daar ga je weer, je praat alsof hetgene wat Neymar claimt een feit is, dat weet niemand behalve de 2 hoofdrolspelers in dit verhaal.

15 september 2020 om 18:00

@ramondiaz, doe geen moeite. Hier tegen ingaan is lastig want hij typt heel veel maar zegt vrij weinig zinnig. 'wij leven in een bubbel' en we hebben een 'gebrek aan sympathie'. Zinloos.

15 september 2020 om 19:31

‘@ramondiaz, doe geen moeite. Hier tegen ingaan is lastig want hij typt heel veel maar zegt vrij weinig zinnig. 'wij leven in een bubbel' en we hebben een 'gebrek aan sympathie'. Zinloos.‘Typisch dit... Als jij daadwerkelijk - na ALLE voorbeelden die we hier op Voetbalzone - nog steeds denkt dat een speler een concullega niet racistisch kan bejegenen, omdat hij zelf met schwerte spelers in een team zit, dan ben ik geneigd te denken dat je in een soort bubbel leeft. Ik gaf nog aan dat ik dit niet denigrerend bedoelde of een sneer uitdeelde.

Verstandige woorden van team Neymar. Natuurlijk moet je racisme aanpakken en het melden. Hoe hij reageerde is niet goed te praten en dat zegt team Neymar zelf ook. De volgende keer je voeten laten spreken

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren