Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Stoppen slaan door bij Neymar na vermeend racisme

Laatste update:

Neymar heeft het zondagavond aan de stok gekregen met verdediger Álvaro González van Olympique Marseille. Het leek er tijdens de wedstrijd tussen Paris Saint-Germain en Olympique Marseille op dat Neymar zich racistisch bejegend voelde door zijn tegenstander. Tijdens de confrontatie zei de aanvaller voor het oog van de camera's duidelijk: 'Racismo no', ofwel: 'Geen racisme'.

Op sociale media wordt beweerd dat Álvaro tijdens de woordenwisseling 'houd je mond, aap' zou hebben gezegd tegen Neymar, maar uit de beelden wordt niet geheel duidelijk of daar inderdaad sprake van is. Het lijkt er wel op dat de sterspeler van PSG reageert op iets wat hij uit de mond van de verdediger hoort. Het incident vond plaats in een bijzonder verhitte eerste helft van le Classique. Arbiter Jérôme Brisard kende vijf gele prenten toe in de eerste 45 minuten, waarvan de eerste na tien minuten voor Neymar en Dimitri Payet waren.

WAT JE NOG NIET ZAG! De 37ste minuut bij PSG - Paris Saint-Germain ?? Olympique de Marseille. Neymar gaat volledig door het lint na een 'Frank Rijkaard situation'

Geplaatst door voetbalzone op Maandag 14 september 2020

De smaakmakers raakten verwikkeld in een opstootje na een harde tackle van Neymar op Payet. De Braziliaan toonde zich daarna bijzonder ontevreden over de arbitrage, met zijn reactie op een incident met Ángel Di María en Álvaro González als hoogtepunt. In minuut 36 liep Di María langs Álvaro, die claimde bespuugd te worden door de Argentijn. Het was uit de camerabeelden niet volledig duidelijk of dat inderdaad gebeurde, maar te zien was dat Di María zijn gezicht wel richting Álvaro keerde.

Álvaro spoorde de arbitrage aan om de camerabeelden nog eens te bekijken, terwijl Neymar zich ook boos maakte richting de arbitrage en zijn tegenstander. Vervolgens vond de woordenwisseling plaats met Álvaro, waarbij hij mogelijk racistisch werd bejegend. Daarna lanceerde Neymar een tirade richting Álvaro en de technische staf van Olympique Marseille, maar de arbitrage greep niet in tegen Álvaro. Op dat moment stond het dankzij een doelpunt van Florian Thauvin overigens 0-1 voor Olympique Marseille.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Schandalig als dat zo zou zijn. Off: Jammer dat zulke wedstrijden nergens in Nederland te zien zijn. Vind dat toch wel aantrekkelijker dan Belgisch of Portugees voetbal.

13 september 2020 om 22:33

Vind ik ook ja, heb je enig idee waarom niet?

13 september 2020 om 22:36

Na Eurosport heeft niemand de rechten meer gekocht. Jammer, zou voor Fox leuk zijn. Nu alleen Bundesliga extra

13 september 2020 om 22:49

Blijkbaar wordt er te weinig naar gekeken. FOX heeft ze gehad, daarna Eurosport. Maar zelfs die hebben het laten lopen.

13 september 2020 om 22:34

Eens. Ik snap niet dat Ziggo Sports de rechten niet heeft. Ik kijk ook liever Frans voetbal dan de Belgische of Portugese competitie. Mooie derby's PSG - Marseille en Lyon - Saint-Etienne.

13 september 2020 om 22:37

Heeft Eurosport de rechten niet (meer)?

13 september 2020 om 22:46

Volgens mij nog wel, alleen wordt de tennisfinale van de US Open op het hoofdkanaal uit gezonden op dit moment. Waarschijnlijk is PSG-Marseille op Eurosport 2 wel te volgen.

13 september 2020 om 22:49

@allebei: Nee. Helaas niet.

Wat is die Alvaro ook een irritant ventje zeg. Kon er in Spanje ook wel wat van.

Ben echt benieuwd wat er in de titel zal staan als een speler echt op de vuist gaat en stoten uitdeelt. Hier gebeurd niet veel dat zo'n titel moet krijgen maar goed. Als dit gezegd is, dan is het wel triest. Kan Neymar's reactie dan goed begrijpen en die is helemaal niet heftig of onacceptabel.

13 september 2020 om 22:50

Idd Benieuwd, terwijl ik 3x een aparte melding kreeg met exact dezelfde text bij het schandaal van greenwood en foden.

VZ heeft volgens mij een flink sterke mening wanneer het over racisme gaat.lijkt wel alsof hier de schuld bij Neymar wordt gelegt met zo'n titel; doet me een beetje denken aan the Sun, joh. Bovendien mag het duidelijk zijn dat de stoppen helemaal niet doorslaan, maar dit soort onjuistheden verspreiden is prima? Aparte manier van nieuws vermelden, heren.

13 september 2020 om 22:42

Wat is er mis met de titel dan? Hij wordt toch ook boos na vermeend racisme?

13 september 2020 om 22:45

Boos is te begrijpen, maar VZ geeft aan dat de stoppen doorslaan. Daar zie ik niet heel veel van, moet ik eerlijk bekennen. Zijn er klappen gevallen? is hij van het veld gelopen? heeft ie de scheids in elkaar geslagen? Een stoel gepakt?

13 september 2020 om 23:03

Ja maar er wordt naar mijn mening ook zeker niet met de titel gesuggereerd dat Neymar de schuldige is. Ze blazen het gewoon op zodat men klikt. Titel is nu genoeg reden om te klikken.

14 september 2020 om 02:07

Hoezo 'voetbalzone heeft wel een mening over racisme'. Wat dan? Ze vinden het prima? Of is het niet ver genoeg eens in jouw straatje, niet objectief? De algemene trend van de reacties zul jij wel 'extreem' vinden maar de moderators van deze site toch zeker niet?

14 september 2020 om 11:24

Hij gaat ook helemaal uit zijn pan en slaat mensen op het veld en later is hij nog steeds mad op social media.

Psg OM is altijd oorlog joh. Prachtige derby's. 1 van de mooiste in Europa

13 september 2020 om 23:00

Derby? Als mijn topografische kennis mij niet in de steek laat, komen deze clubs niet uit dezelfde stad/streek...

Die Neymar is toch helemaal niet zwart of wat dan. Als je tegenwoordig al een licht getinte kleur hebt en er komt een uitspraak wat in verband kan worden gebracht met racisme ben je gelijk een racist.

13 september 2020 om 22:44

He verdomme wat hebben we het zwaar joh. We besteden zoveel tijd aan het ontkennen / ontkrachten van racisme, je zou zeggen dat als we al die moeite zouden steken in het respecteren van je medemens dit zowaar iets zou kunnen oplossen.

13 september 2020 om 22:49

Dit valt me echt op ja altijd in NL word het ontkent gaat echt nergens over

13 september 2020 om 22:56

Nu als al je reacties zo zijn dan is het logisch dat ze verwijderd worden.

14 september 2020 om 02:09

Haha 'ontkent'. Gerelativeerd, niet overdreven, nuchter bekeken vanuit realistisch statistisch oogpunt. Niet om wat jullie suggereren, een racistische inborst, iets dat volgens mensen die dit soort dingen denken ongetwijfeld vooral de blanke medemens bezit, iets wat erg racistisch is. 'Kan alleen in Nederland', hou toch op man.

14 september 2020 om 09:26

Dank voor de case in point, PowNed ;-)

14 september 2020 om 11:46

Je zegt niks he? Dat begrijp je? Dat jij je standpunt valideert is totaal geen verrassing; dat doet alles. Types zoals jij zijn breed gezaaid in de afgelopen jaren. Weinig inhoud, veel 'geloven' omwille van huidskleur. Zijn vaak mensen door ongezond veel op huidskleur letten en daardoor PRECIES ZIJN wat je zo verafschuwt. En kijkende naar jouw reacties en de gelijken met je op deze site, en nee ik zeg het maar, gelijke slaat NIET op huidskleur, is dat bij jou niet anders. Tabee man.

14 september 2020 om 12:22

Ik besteed liever aandacht aan gesprekken die het probleem van racisme oplossen, ipv discussies aan te gaan met mensen die iets hebben tegen hun medemens die vinden dat er wel wat mag veranderen.tabee, man.

13 september 2020 om 22:52

Als je iemand gewoon niet uit scheld zit je altijd goed. Tenzij je de intentie hebt om racistisch te zijn of iemand ronduit op een andere manier te beledigen.

13 september 2020 om 23:07

Precies. Als ik tegen mijn (blanke) vriend zeg hey aap! dan kan het. Maar tegen een donker iemand is het racistisch. Het is kompleet gestoord.

13 september 2020 om 23:13

Dat zijn ook gelijk 2 hele verschillende personen. Zeg tegen een random blank persoon aap en kijk hoe die reageert. En ook tegen een donkere (goede) vriend kan je dat zeggen hoor. Die snapt ook dat je dat niet racistische bedoeld. Tegen een willekeurig donker persoon lijkt het me duidelijk dat die boos wordt, net als een blank persoon. Je vergelijking slaat dus echt helemaal nergens op.

13 september 2020 om 23:16

Wat een vergelijking je “vriend” gaat nooit boos worden! Zeg dit tegen een willekeurig donker persoon dan heb je een probleem!

13 september 2020 om 23:21

Deze vergelijking van jou slaat precies nergens op. Dat is weer iets anders. Als mijn blanke vriend tegen mij aap had gezegd, had ik dat niet racistisch gevonden omdat ik nou eenmaal weet dat hij geen rascis is. Maar het woordje “aap” wordt 9/10 keer racistisch bedoeld naar de donkere persoon, logisch dat mensen dit meteen rascistisch vinden.

13 september 2020 om 23:24

Gozer je weet toch zelf ook dat vrienden onder elkaar de meest erge dingen zeggen ongeacht kleur en afkomst? Tegen een vreemde kan je dat niet zeggen, zelfs niet tegen iemand die je kent. Alleen vrienden die dicht bij je zijn

13 september 2020 om 22:52

Je weet heus wel dat als je een kleurtje hebt dat je als zwart word gezien wereldwijd (en dat is inprincipe de juiste benaming) maar je kan niet ontkennen dat als er bijvoorbeeld aap is gezegt dat dit niet rasistisch is?

14 september 2020 om 04:53

Neymar zijn vader is zwart. Neymar heeft de kleur van zijn vader. Neymar zijn haar is kroes (ook al behandeld hij zijn haar chemisch). Ook al is hij gemixt. Lichtbruin of donkerbruin hij wordt gewoon als een zwarte man gezien.

Ik schakel tweede helft in maar tot nu toe 20 minuten gekeken met veel overtredingen. Zag op livescore 11x geel in tot mnuut 74. De overtredingen zijn ook wel opzichtig. Denk eerlijk gezegd wel dat er wat geroepen is nu ik de frustraties zie bij de spelers van Psg. Iemand wellicht een korte toelichting van de eerste helft, want die heb ik gemist. Wellicht heb ik iets gemist.

Diep triest mocht dit zo zijn natuurlijk. Op de tribunes kan er natuurlijk altijd een mafkees wat roepen maar op het veld zou je toch denken dat die jongens nog wel het gezonde verstand hebben aangezien er in iedere ploeg wel meerdere huidskleuren te vinden zijn. Hier hoort gewoon een hele hoge straf aan te pas te komen.

13 september 2020 om 23:27

Het is vermeend hé? Uit beelden bleek nog niet dat wat Neymar beweert ook klopt. Maar zoals zoveel linkse “activisten” worden mensen maar al te graag voor racist neergezet, of het klopt of niet. Jij doet er ook lekker aan mee...

14 september 2020 om 09:55

Ik zeg toch ook echt duidelijk in mijn eerste zin mocht dit zo zijn. Moeilijk he lezen...

14 september 2020 om 10:04

Moeilijk schrijven denk ik. Je eindigt met "hier hoort gewoon een hele hoge straf aan te pas te komen". Daar doet jouw 1e zin niets aan af.

Schorsen als het bewezen kan worden. Geldt ook voor Di Maria, spugen in corona tijd. Wat verschrikkelijk laag en smerig.

13 september 2020 om 23:19

Allebei 10 wedstrijden (mits aangetoond). Beide acties waarvan ze worden beschuldigd zijn strafbaar. Als je op straat iemand spuugt nu zit je heel diep in de problemen. En racisme is natuurlijk altijd verwerpelijk. Hij zal het vermoelijk op Di Maria hebben gericht.

13 september 2020 om 23:23

Spugen is ranzig en laag inderdaad. Om corona erbij te halen vind ik weinig relevant. Die jongens lopen 90 minuten lang in elkaar nek/gezicht te hijgen, dat kloddertje speeksel gaat daarin het verschil niet maken.
Ook dit wordt trouwens net als met het vermeende racisme lastig om keihard te bewijzen.

13 september 2020 om 23:25

PSG spelers hebben net thuis gezeten omdat ze het virus hadden opgelopen.... Spugen is smerig en op dit moment simpelweg strafbaar.

13 september 2020 om 23:37

Strafbaar is tegenwoordig ook een relatief begrip. Overheden hebben zoveel aan hun hoofd dat ze soms even vergeten dat je niet zomaar alles strafbaar of verplicht kunt maken.
Is niet erg, ik hou me gewoon zoveel mogelijk aan alle adviezen.
On: ik probeer vooral te zeggen dat spugen ongeacht corona smerig is. Plus dat als er een speler besmet is hij zijn directe tegenstander ook wel besmet zonder dat hij spuugt.

14 september 2020 om 00:33

Gaat er niet dat je iemand wel of niet besmet. Di Maria is natuurlijk gewoon negatief getest van tevoren. Het is alleen schandalig om iemand in z’n gezicht te spugen terwijl op hetzelfde moment de wereld elkaar geen handen meer schudt, de wissels met een mondkapje opzitten en de helft van je fans thuis moet toekijken ipv in het stadion. Het zou voor mij een reden zijn om iemand direct een muilpeer te geven als iemand dit bij mij nu zou flikken. Daar waar ik voor corona mezelf waarschijnlijk wel kan beheersen bij zoiets dergelijks.

Ik zie 5 rode kaarten nu, waaronder een voor Neymar. Geen idee wat daar allemaal gebeurt is maar ik ben wel heel benieuwd

Racisme is uiteraard een absolute no-go, maar er moet wel opgepast worden met het opplakken van een label. Het is op het moment bijna net zo erg om racist te worden genoemd (met al de fanatieke doch gevaarlijke demonstrantengroepen als BLM en Antifa) als racistisch te worden bejegend. En stel dat Alvaro hem daadwerkelijk aap heeft genoemd, hoeft dat nog niet racistisch te zijn bedoeld. Bij ons op het veld wordt ook tegen onze linksback "stomme aap" gezegd als hij buitenspel loopt en die

13 september 2020 om 23:28

Neymar vat het duidelijk wel op als racisme. Gelukkig is dit iets waar de mensen die daar niks mee bedoelen aan kunnen werken. Zij kunnen er voor kiezen om zichzelf een ander woord aan te leren om die linksback te vertellen dat hij een prutser is. Dat gaat niet van de een op andere dag maar daar is in ieder geval aan te werken.

14 september 2020 om 10:29

Ik vind het een lastig verhaal. Het zwaartepunt van de kwestie is verschoven naar hoe het door de wederpartij opgevat wordt, terwijl er niet wordt gekeken naar de werkelijke intentie (dus niet de gelogen intentie). Dat is m.i. een gevaarlijke intentie. Zie ook het grapje van Derksen. Opgevat als racistisch, maar absoluut niet zo bedoeld. Ik denk dan: als je de werkelijke intentie weet, dan is het dus puur onhandigheid. Waar maak je je dan druk om?

Mag ik de vraag stellen: Iemand uitmaken voor aap staat gelijk aan racisme? Niet netjes om zo iemand te noemen, maar zelf noem ik mijn lieve vriendin weleens aapje. Dat vinden wij gewoon lief. Tuurlijk, in een andere strekking kan het worden gezien als belediging en toegegeven, sommige mensen lijken erg op een aap, zwarte mensen maar ook witte mensen. Nou goed, ik vind aap in ieder geval een keurig scheldwoord. Ik heb het gevoel dat de jeugd van tegenwoordig veel hardere woorden in de mond neemt! (witregel) Edit: Overigens zou ik het een kwalijke zaak vinden als de betreffende scheids het woord aap in de mond nam om specifiek de roots van Neymar te schaden. Ik ben geen enge gek die 5g masten in de brand steekt, ik ben gewoon verbaast dat het woordje aap wat ik zelf als schattig en lief associeer zo'n zware lading heeft.

Sinds wanneer is iemand voor aap uitschelden gelijk racistisch? Dat is dan toch je eigen zieke geest die die connectie gelijk legt. Maarja gezien het vaker gebeurd snap ik wel dat hij die connectie legt. Dat je helemaal klaar bent met zo'n Neymar snap ik ook wel weer.

14 september 2020 om 01:21

Zo werkt racisme tegenwoordig. Het is gereduceerd tot een woord die non-stop overal op wordt toegepast waardoor het eigenlijk waarde verliest. Iemand aap noemen is tegenwoordig bijna net zo erg als een oorlogsmisdaad of verkrachting lijkt het wel. Iemand een aap noemen is eerder een equivalent van iemand uitschelden. Mag natuurlijk niet, maar dat is wat het is. Racisme gaat om het bewust onderscheid maken gebaseerd op ras. Iemand een aap noemen valt niet onder die noemer. Mensen die het woord racisme overal voor gebruiken zijn eigenlijk mensen die het daadwerkelijk aanwezige institutionele racisme hinderen. Het is hetzelfde als het woord 'nazi' en de toepassing daarvan. Iedereen krijgt heel snel zo'n label. "jij bent een Nazi want..." Dat terwijl Nazi echt bijzonder lugubere mensen zijn die soms zonder emotie gruwelijke daden hebben uitgevoerd. Door dat overal voor te gebruiken heb je eveneens een gebrek aan respect voor het daadwerkelijke probleem en bagatelliseer je de daadwerkelijke lading van het woord.

14 september 2020 om 08:57

@forzaromale: je slaat de spijker op de kop. Daarnaast is sowieso niet bewezen dat Alvaro dit ook echt heeft gezegd. Het is een heel gevaarlijk precedent wat er in de wereld wordt geschept. M'n kinderen noem ik vaak apen en ook met vrienden onderling (niet alleen blanke mensen) noemen we elkaar apen (zowel op positieve als negatieve manier). Daar zit geen enkele intentie van racisme in. Aap kan ook een net 'scheldwoord' zijn dat niets met racisme te maken heeft.

14 september 2020 om 13:19

Ach komaan jongens, zijn we nu vergeten dat oerwoudgeluiden al jaren worden gebruikt in voetbalstadions om gekleurde spelers aan te vallen? Het is toch heel anders of je je vriendin of kinderen aapje noemt dan wanneer je iemand waar je geen relatie mee hebt aap noemt? "Wat is er zo erg aan een kind kussen? Ik kus mijn kinderen zo vaak voor het slapen gaan!"

14 september 2020 om 15:50

Het gaat om de lading die het woord heeft gekregen. Als ik een blanke man in een ruzie een aap noem (zou ik zo kunnen doen) is er niets aan de hand, maar als ik in precies dezelfde situatie een donkere man een aap noem is het foute boel. Dat is eigenlijk racisme van de bovenste plank, maar niet van mij. Dat is de lading die eraan gegeven wordt door de ontvanger. En dan heb ik het alleen over het woord aap. Zwarte aap zou natuurlijk wel racisme zijn.

Ben ik blij dat Bayern de champions league gewonnen heeft en niet dit zielige teampje. Als het idd racisme was dan begrijp ik Neymar wel, maar dat neemt niet weg dat zijn teamgenoten zich ook misdragen hebben. Dit team verdient geen grote prijzen met deze instelling. Man man man.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 2.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren