Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ik hoop dat hij een rolmodel wordt voor de Marokkaanse jeugd in Nederland’

Laatste update:

Mohamed Ihattaren kan vrijdag tegen Polen of maandag tegen Italië de eerste Marokkaanse Nederlander in het Nederlands elftal worden in 4,5 jaar tijd. Zes voetballers met Marokkaanse roots gingen de talentvolle middenvelder van PSV voor en de eerste was Dries Boussatta in 1998. De oud-voetballer erkende voorheen dat hij in het huidige politieke klimaat een andere keuze gemaakt zou hebben, maar hij toont alle begrip voor de beslissing van Ihattaren om niet dezelfde keuze als bijvoorbeeld Hakim Ziyech of Noussair Mazraoui te maken.

“Elke speler moet zijn hart volgen en doen waar hij zich het beste bij voelt. Ik hoop dat het een mooi debuut wordt voor Ihattaren en dat hij ervan kan genieten”, vertelt Boussatta woensdag in De Telegraaf. Hij snapt waarom Ziyech, Mazraoui en Sofyan Amrabat voor Marokko kozen. “Dat heeft ook te maken met het klimaat waar we in leven, waarbij er meer afstand is tussen groepen. Daardoor krijgen jongens meer gevoel voor Marokko. En ook de professionalisering bij de Marokkaanse ploeg speelt een rol.”

“Het niveau is enorm omhooggegaan en de organisatie is verbeterd. Op het laatste WK was Marokko er wel bij en Nederland niet. De jonge talenten van nu zien dat ook.” De meest succesvolle Marokkaans-Nederlandse international is Khalid Boulahrouz, die twee WK’s en twee EK’s meemaakte en Ihattaren prijst vanwege zijn weloverwogen beslissing. “Hij heeft de kwaliteit om te slagen bij het Nederlands elftal. Er zullen Marokkaanse mensen in Nederland zijn die er trots op zijn dat een Marokkaanse jongen in het Nederlands elftal speelt. En anderen zullen negatief zijn.”

“Ik heb zelf ervaren dat je het eigenlijk nooit voor iedereen goed kunt doen. Daarom moet je niet naar de buitenwereld kijken en puur voor jezelf de juiste keuze maken.” Mohammed Allach, technisch directeur van RKC Waalwijk, vindt Ihattaren goed bij Oranje passen. “In Nederland houden we van creatieve spelers, van kunstenaars. Ihattaren is zo’n speler en durft initiatief te nemen.” Adil Ramzi werkte bij PSV Onder-16 en Onder-17 nauw met Ihattaren samen. “Ergens hoop je dat een speler met zoveel talent voor Marokko kiest, maar ik begrijp zijn keuze heel goed. Nederland heeft Mo ook veel gegeven.”

“Hij heeft succes gehad bij de Nederlandse jeugdelftallen en weet wat er gevraagd wordt. Alle ingrediënten zijn aanwezig om te slagen. Ik ben trots dat ik met zo’n talent heb mogen werken.” Het gevaar ligt op de loer dat het voor Ihattaren niet goed uitpakt, al geldt dat voor alle debutanten ongeacht de nationaliteit. “Als je eenmaal gedebuteerd hebt, kun je niet meer terug. Bij Marokko is de kans dat je veel interlands kunt spelen toch wat groter. Pas achteraf kun je concluderen of het de goede keuze is geweest van Ihattaren", benadrukt Boussatta, die in 1998 en 1999 tot drie interlands kwam. "Ik hoop dat hij heel veel interlands gaat spelen en een rolmodel wordt voor de Marokkaanse jeugd in Nederland.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dries Boussata..... zou die al afgekoeld zijn? Laten we inderdaad voor alle partijen hopen dat dit een succes z😉 al worden!

2 september 2020 om 08:20

Dries Boussata afgekoeld? Volens mij waren het eerder Derksen en van der Gijp die behoorlijk van streek waren daarnaast kwam zijn optreden er inderdaad niet heel sterk uit. Maar ik snap zijn punt en ideen wel. Bij VI ging het de afgelopen jaren alleen over Marokkaanse hangjeugd die overlast veroorzaken. Daarmee creã«er je eerder afstand en vijandigheid dan dat je iets oplost. Het zou mooi zijn dat in een Sport programma juist de verbroedering wordt gezocht en wordt stilgestaan bij voetballers die juist een positief verhaal uitstralen, om ook te laten zien dat niet alles slecht is. Ziyech en el Ahmadi zijn 2 voorbeelden, want naast dat het goede voetballers zijn, ook een perfect uithangbord en voorbeeldfunctie hebben bekleed en daarmee een voorbeeld hoe integratie ook kan zijn.

2 september 2020 om 08:37

Volgens mij ging het programma helemaal niet ‘vooral over Marokkanen’. Het ging over Marokkanen, homo’s, transgenders, kleine Sneijdertjes, Manolevjes, iedereen werd op de hak genomen. Tevens zijn je voorbeelden niet erg sterk te noemen, want juist iemand als Ziyech hebben ze de laatste maanden ontzettend geprezen! Niet zo’n lange teentjes hebben.

2 september 2020 om 09:29

@genieterr het probleem is dat dries punten misbruikt om zijn waarheid door te drukken. In dit artikel zegt hij bijv dat Ziyech koos voor Marokko koos omdat haat klimaat hier is. Dit is een leugen. Ziyech koos in eerste instantie voor Oranje. Hij werd daarna gepasseerd en werd in zijn trots geraakt en is voor Marokko gaan spelen. Mazzroui speelde al in de Marokkaanse jeugdelftallen. Ambrabat was toen niet goed genoeg voor Nederland. Het is jammer om zulke jongens te misbruiken om je eigen haat te verspreiden.

2 september 2020 om 10:37

Ja inderdaad. En hij loog kennelijk ook over zijn vermeende (financiële) discriminatie bij AZ, waar hij volgens Barry van Galen het beste contract van allemaal had.

2 september 2020 om 17:34

Driesje heeft in dat programma aan 1 stuk door alles bijelkaar zitten liegen. Dat verhaal over van der lem en van der stee: van begin tot einde bij elkaar gelogen. Hij beweerde zelfs dat El Khattabi naast hem op de bank zat bij Az, terwijl die toen bij Sparta speelde. Van de overige 4 namen (inclusief hemzelf) die zogenaamd op de bank zaten stond er gewoon 2 in de basis en kwam hij zelf (nadat hij de voorgaande 9 wedstrijden door een blessure had gemist) als invaller het veld in. Gaat ie doodleuk zitten beweren dat Henk van Stee hem en de andere buitenlandse spelers bewust op de bank had gezet omdat ie zogenaamd geen marokkaanse spelers wilde. Compleet bijelkaar verzonnen...1 grote leugen.

Ik vind het altijd lastig te begrijpen. Er moet wel iets mis zijn met de Nederlandse samenleving als blijkbaar de Nederlandse Marokanen meer verbondenheid voelen met een land waar ze enkel op vakantie zijn geweest en waar hun ouders geboren zijn. Ziyech en El Ahmadi bijvoorbeeld zijn in Nederland opgegroeid, spreken vloeiend Nederlands, hebben hier zowel hun sociale en voetbalopleiding genoten, maar voelen zich blijkbaar beter bij het Marokaanse elftal dan het Nederlandse. Dit is geen kritiek richting de Marokaanse Nederlanders, maar ik zou graag willen weten waar dit gevoel vandaan komt, zodat 'wij als Nederlanders' onze inwoners met een dubbele nationaliteit meer verbonden kunnen laten voelen bij onze maatschappij. Deze keuze en dit gevoel van bijvoorbeeld Ziyech en El Ahmadi speelt waarschijnlijk bij heel veel mensen met een dubbele nationaliteit, niet enkel sporters.

2 september 2020 om 07:24

Nou, dat ligt toch echt aan het individu en de omgeving waarin ze opgroeien. In Nederland krijgen ze alle kansen en zitten veel spelers niet voor niets bij de jeugdelftallen. Vaak is er ook een bepaalde druk vanuit familie.

Het is gewoon een keuze. We moeten het niet zwaarder maken dan het is. De één kiest voor Nederland, de ander voor Marokko of de USA.

2 september 2020 om 11:06

Maar die druk vanuit de familie is niet zo heel gek ook. Stel je verhuist voor werk met je Nederlandse vrouw naar Duitsland en je kind wordt daar geboren. Hij blijkt een enorm talent te zijn en zou Nederland bv eindelijk eens naar een WK titel kunnen schieten.. zou het dan niet jouw droom zijn dat hij ondanks zijn opleiding in Duitsland toch voor oranje zou kiezen?

2 september 2020 om 13:32

Je betoog gaat niet op. Verhuizen voor werk naar Duitsland is 1. Amper de eerste generatie te noemen en 2. Grote kans bij andere baan/pensioen terug naar NL keert.

2 september 2020 om 17:07

Nee, want de ouders van veel van dit soort jongens zijn ook voor werk hiernaartoe gekomen. En dat je kan terugkeren betekent niet dat je het doet, aangezien de kinderen daar zijn opgegroeid. Ik gaf alleen het voorbeeld van Duitsland en oranje omdat het dan voor velen makkelijker is in te beelden.

2 september 2020 om 07:29

Klopt, maar mij bv ook opvalt is de uitspraak van Adil Ramzi: ergens hoop je dat hij voor Marokko kiest maar Nederland heeft Mo ook veel gegeven. Nu ben ik een geboren Nederlander en daarom heb ik wel een redelijk beeld van wat Nederland allemaal voor Mo heeft gedaan. Maar ik heb geen idee van wat Marokko allemaal voor hem heeft gedaan. Ik snap dat je gevoel voor Marokko hebt, maar Adil spreekt over “gedaan”. Iemand die mij dat kan toelichten?

2 september 2020 om 07:31

Nederland is een koud land, en dan heb ik het niet over het weer! Nederlanders hebben niet echt iets waar ze trots op zijn!

Sterker nog ik durf te wedden dat 80% het volkslied niet eens kent!

Friezen hebben ook niets met Nederlanders...

2 september 2020 om 07:34

Ach, ik denk dat dat wel meevalt.

2 september 2020 om 07:37

Onzin, 80% kent het volkslied juist wel denk ik. Als je af en toe het NL elftal kijkt ken je hoe dan ook het volkslied. Nederlanders zijn echt wel trots, maar het is tegenwoordig not done om trots te zijn op de Gouden Eeuw bijvoorbeeld. En vandaag de dag is Nederland toch ook één van de betere landen om in te wonen, ik denk dat enkel in sommige Scandinavische landen de zaken beter geregeld en wellicht nog landen zoals Australië en Japan. Dat Nederland een koud land is ben ik wel met je eens, Nederlanders komen op andere culturen vaak over als bot en direct.

2 september 2020 om 07:37

Dat is niet alleen Nederland, Noord Europese landen zijn sowieso wat afstandelijker dan Zuid Europese landen. Daar hangen ze graag om elkaar heen, telkens zoenen etc. Kun je ook goed zien tijdens Corona. Voorbeeld van Friezen is dan wel weer bijzonder, dat zijn wel de meest stugge Nederlanders wat mij betreft.

2 september 2020 om 07:37

Ik ben zeker wel trots op mijn land hoor, wij hebben genoeg om trots op te zijn. Hoe kom je er bij dat 80 procent het volkslied niet kent? Rare uitspraak. Als je doelt op alle 15 coupletten, ja die kent inderdaad niemand. Doel je op enkel het eerste couplet wat normaliter gezongen wordt als volkslied, dat kent gewoon vrijwel iedereen (neem ik aan?). Dat leer je gewoon op school en dat zie/hoor je bij elk sport evenement etc. Dat Nederlanders soms vrij bot/direct kunnen overkomen ben ik het wel mee eens, als je dit vergelijkt me Mediterraanse landen zeker. Maar die familiariteit en warmte van pak 'm beet de Marokkaanse gemeenschap is ook wel met name in gesloten kring denk ik hoor. Ik geloof best dat die men thuis heel warm enz. zijn, maar op straat en in de samenleving zie je daarin echt geen (positief) verschil met autochtone Nederlanders wat mij betreft hoor.

2 september 2020 om 07:41

Nederland heeft niets om trots op te zijn? Haha, ik tel op: We hebben voor Een klein land enorm veel multinationals, we zijn sportief gezien zeer goed, zijn een van de veiligste landen ter wereld, hebben een land waar je vrij kunt zijn en een mening mag hebben, goede scholing, een van de gelukkigste mensen op aarde, een van de sterkste mensen op aarde, weinig tot geen corruptie in vergelijking met 95% van de andere landen ter wereld, een mentaliteit waarbij zelfkritiek op zijn plaats is ipv wijzen naar een ander (een belangrijke voorwaarde om echt te groeien), hebben een prachtig sociaal stelsel, misschien wel de beste wegen ter wereld etc. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Weinig om trots op te zijn?

2 september 2020 om 07:45

@DeVisser: Dat is jou gevoel begrijp ik. Mijn gevoel zegt iets anders: Mijn gevoel zegt dat de “gemiddelde” (wat is dat eigenlijk?) Nederlander nuchter reageert en zie je bij veel andere volkeren een soort van “overdreven toneelstukje”. Ik realiseer mij echter dat culturen verschillen en ben blij dat ik in een land woon waar ik mij voor 95% thuis voel.

2 september 2020 om 07:47

Huh? Friezen hebben niks met Nederland? Op een enkeling na, valt dat wel mee hoor. Ja, we zijn trots om Fries te zijn, maar net zo trots om voor het Nederlands elftal uit te mogen komen. Ik ken geen enkele Fries die niet juicht als Nederland het goed doet op sportgebied. Het is heus niet zo dat wij hier alemaal Fries spreken en elke dag opstaan met het Fries volkslied hoor. Waar wij niets mee hebben, is de Randstedelijke arrogantie. Maar daar staan de Friezen niet alleen in.

2 september 2020 om 08:05

@Sneekpsv, hohoho die randstedelijke arrogantie is echt een fabeltje. In de grote steden hebben ze echt niet zoveel moeite met de provincie, het is vooral de provincie die moeite heeft met de grote steden. Ben zelf opgegroeid in de provincie en de afkeer van de randstad was er schering en inslag. Inmiddels woon ik met heel veel plezier al jaren in Den Haag. Die randstedelijke arrogantie nog niet kunnen ontdekken. Kom voor werk ook regelmatig in Rotterdam, weinig arrogant aan. Ouders inmiddels verhuist naar Utrecht en wonen daar met enorm veel plezier. Misschien dat het in Amsterdam rond gaat, maar betwijfel het ten zeerste. Ik zou zelfs durven te veronderstellen dat chauvinisme hoogtij viert in de provincie.

2 september 2020 om 08:23

@ninjakai, hohoho hier in Amsterdam zijn we niet zozeer arrogant, het is meer grappend bedoeld. Ik ken echt niemand in mijn omgeving met een afkeer naar de provincie. Ik zou er zelf absoluut niet willen wonen maar dat komt omdat ik gewend ben aan het wonen in steden, niet omdat ik een afkeer heb van de provincie. Daarnaast maken we weleens grapjes over op de trekker naar het werk gaan oid maar op diezelfde manier krijgen we vaak genoeg plaagstootjes terug en dat moeten we ook lekker kunnen tolereren van elkaar

2 september 2020 om 08:35

Haha, op de trekker naar het werk. Dan ben je waarschijnlijk boer..... en ja, die heb je hier wel. Ik zit me elke keer weer te verbijten als ik erachter rijd en dat rotding maar niet voorbij kom. Ik bedoelde niet te zeggen dat de randstedelingen allemaal arrogant zijn, het gaat dan meer om politiek en om de "verdeling" van werkgelegenheid, infrastructuur, gebiedsontwikkeling. Vooral om politiek DenHaag dus. Die kijken vooral eerst naar de Randstad en de kruimels worden dan verdeeld over de rest. Om ons zoet te houden... Wel eens van de Groningse aardbevings ellende gehoord? Waar zijn al die miljarden hoofdzakelijk heen gegaan? En wat krijgen ze als het water de Groningers aan de lippen staat? Dát bedoel ik meer...

2 september 2020 om 09:02

Nederlanders niet trots? Daarom staan de nederlanders wereldwijd bekend om "the orange army"?! Het Holland Heineken House dat zo "koud" is dat er niemand komt he?

2 september 2020 om 09:04

Voor criminelen en werklozen is het een walhalla maar voor de arbeiders allemaal minder hoor. Super hoge belasting, werken tot je 67 bent en bijna geen betaalbare woningen

2 september 2020 om 09:05

Als het water echt aan de lippen van de Groningers staat spoelen er af en toe verdwaalde Robben aan.

Come on, FC!!! Drie punt’n en nait aans!! Broezen, verdomme!!
Robben FC!

2 september 2020 om 09:13

Ach Ben toch, wat hebben wij arbeiders het zwaar he? Ik ben nog nooit werkloos geweest, noch ben ik een crimineel. Gewoon gestudeerd en gewerkt voor mijn centjes, heb een huis, heb een auto, heb een gezinnetje. Ja we betalen relatief belasting maar we krijgen daar ook enorm veel voor terug in de vorm van sociale voorzieningen en onderhoud van ons land. Er zijn de laatste tijd wel zo veel klagers in ons land lijkt het wel. Ga maar eens lekker een paar jaar als metselaar of schilder werken in Spanje of Griekenland, kijken of je Nederland met haar hoge belastingen dan nog zo erg vindt!

2 september 2020 om 09:30

Dat heb ik ook allemaal gedaan maar kan me wel enorm vinden in het verhaal van Ben. Kijk maar eens naar de statestieken, probeer maar eens een huis te vinden met een modaal inkomen. Laat staan met een gezin om te onderhouden, modaal zou je toch een gezin moeten kunnen starten?

2 september 2020 om 09:45

Sanderk91, jij snapt het! Mensen roepen allemaal dat ze te veel belasting betalen, maar willen wel beter onderwijs, goedkoper zorg, goedkopere boodschappen, hogere lonen etc. etc. Waar moet dat allemaal dan van betaald worden? Er zijn juiste weinig landen waar je het zo goed zou hebben als in NL. Helaas gaan mensen wel veel klagen als ze het goed hebben.

2 september 2020 om 10:03

@sneekpsv: Op zich is het wel logisch dat bedrijven en politiek eerst naar de Randstad kijken omdat daar de helft van de bevolking van Nederland woont. Dat wil niet zeggen dat de rest er niet toe doet natuurlijk, maar in mijn ogen volledig terecht dat je als eerste naar de Randstad kijkt (woon er zelf ook in).

2 september 2020 om 10:17

@Baabman; Wil je nou echt beweren dat Jan Modaal het in Nederland slecht heeft? Natuurlijk kun je gewoon een gezin starten, dat heeft toch iedereen om ons heen gedaan en dat zal ook iedereen blijven doen. De huizenprijzen zijn as we speak wel erg hoog ja, dat klopt (voor starters kan dat dus even moeilijk zijn, maar zeker niet onoverkomelijk). Daar tegenover staat weer een historisch lage hypotheekrente bijvoorbeeld. Geloof me, wij Nederlanders hebben echt weinig te klagen hoor, je hebt het vrijwel nergens ter wereld zo goed als hier denk ik hoor.

2 september 2020 om 10:17

4Ever4Ajax: tuurlijk, maar wat er nu gebeurd is dat de provincie leegloopt. Het landelijk beleid heeft tot gevolg dat alles naar de Randstad trekt. Met allerlei gevolgen in de provincie. Daar zou wat aan gedaan moeten worden. Spreid werkgelegenheid meer over het land en verklein de reisduur tussen beide gebieden. Al wordt die reistijd altijd sterk overdreven.

2 september 2020 om 10:18

Dat is werkelijk de grootste onzin. Nederland heeft genoeg om trots op te zijn en het volkslied heeft in Nederland een soortgelijke lading als in veel andere landen. Echter zijn er nou eenmaal verschillen in culturen.

2 september 2020 om 10:41

Ben toevallig een geboren en getogen Fries die naar de randstad is getrokken en kan zeggen (n=1) dat ik op beiden trots ben. Ervaar zel wel dat Friezen over het algemeen trotser op hun Friese afkomst zijn dan Nederlanders op hun Nederlandse afkomst. Ik vind dat Guusje dat in zijn Brabant wel goed vertolkt met 'zo trots als een Fries'. Ja Friezen zijn wat stugger en wat meer op zichzelf (vooral voor buitenstaanders) , maar juist ook enorm trots op hun eigen cultuur en provincie. Aangekomen in de randstad heb ik overigens niks van die arrogantie gemerkt. Randstad is allemaal wat directer, maar ook meer open. Arrogant? Neehh

2 september 2020 om 11:08

Nou ja.. Dan heb je die enorme oranjecampings nooit gezien. Kijk bv die beelden terug van oranje supporters in Oostenrijk en Zwitserland.

2 september 2020 om 07:40

Interessante vraag. Nederlanders die ook voor bv Indonesië of Suriname zouden kunnen uitkomen, die bestaan ook, maken volgens mij gemakkelijker de keuze voor Nederland. Ik heb althans nog nooit een discussie gezien van een talent dat moest kiezen tussen oranje of deze landen. Of vergelijk ik dan appels met peren?

2 september 2020 om 07:50

Dat is zeker interessant om over na te denken. Mijn persoonlijke kijk er op is, is dat landen zoals Suriname, Indonesië, Curacao, etc. vrij kansloos zijn op internationaal gebied. Dan is het Nederlands elftal natuurlijk wel een logische keuze als je internationaal ook nog wat wilt klaar spelen. Marokko en Turkije zijn dan weer landen die veel kans hebben op eindtoernooien. Dat maakt de keuze weer wat moeilijker. Dan ga je vaak ook andere dingen laten meewegen zoals gevoel voor een land en familie.

2 september 2020 om 07:56

Indonesië speelt geen enkele rol van betekenis internationaal, dat is zo'n enorm niveauverschil met Nederland. Ik kan geen één Indonesische voetballer opnoemen zelfs. En Suriname heeft natuurlijk in het verleden met Rijkaard en Gullit twee fantastische rolmodellen gehad die de keuze wellicht makkelijker maken. Daarnaast heb je bij Nederland simpelweg een stuk meer kans om mooie toernooien mee te maken als international, Suriname moet in de kwalificatie zien af te rekenen met Brazilië, Argentinië en Uruguay, terwijl Marokko als zwaarste tegenstanders Senegal, Ivoorkust en Egypte heeft, die je dan ook nog eens vaak niet eens hoeft te verslaan in de kwalificatie. Ook denk ik dat Surinamers en Indonesiërs zich iets meer Nederlander voelen door het koloniaal verleden. Ooit had je de Nederlandse nationaliteit als je in die landen geboren werd.. Als laatste denk ik dat het geloof en de cultuur een grote rol speelt voor Marokkaanse spelers, het is toch wat meer een commune dan bijvoorbeeld de Surinaams-Nederlandse samenleving, dat merkte ik op de middelbare school al; de islamitische jeugd trok doorgaans wat meer naar elkaar toe, terwijl het voor de rest één grote mengelmoes was.

2 september 2020 om 07:58

Je denkt dan dat eerst het sportieve (niveau, kans op speelminuten) en daarna pas het land gaan meewegen in het besluit. Dus hypothetisch zou Ziyech veel eerder voor Nederland hebben gekozen, als Marokko niet zo’n niveau zou hebben als nu. Zou kunnen, ik weet het niet.

2 september 2020 om 10:22

Ik vind het eigenlijk een vrij simpele vraag om te beantwoorden. Marokkaanse kinderen worden met de Marokkaanse cultuur opgevoed en deels opgegroeid. Die binding met Marokko word overgebracht op de kinderen en dus ontstaat er direct een binding met het land. Als ik emigreer naar Afrika en ik voed m'n kinderen op met de Nederlandse taal en cultuur, neigen ze zeer waarschijnlijk ook veel meer naar Nederland tot er generaties overheen gaan. Dat is nou eenmaal hoe het in de meeste gevallen werkt.

2 september 2020 om 10:36

Tot kort geleden was het als Nederlandse Surinamer niet mogelijk om voor Suriname uit te komen. De Nederlandse Surinamers hebben ook enkel een Nederlands paspoort. Nu is er het één en ander veranderd in Suriname qua wetgeving. Waardoor top sporters nu ook voor Suriname kunnen uitkomen. De eerste Nederlandse Surinamer die voor Suriname uitkwam is geloof ik Hasselbaink en hij speelde afgelopen jaar zijn eerste interland. Suriname gaat op voetbal gebied grote stappen maken aankomende jaren. Ze hebben zich ook al gekwalificeerd voor de Gold Cup afgelopen jaar. En dat nog voor dat de Nederlandse Surinamers geselecteerd mochten worden.

2 september 2020 om 12:32

Ah, dat wist ik niet. Maar dan zou t voor Suriname wel eens kunnen betekenen dat ze een boost kunnen maken in prestaties.

2 september 2020 om 07:41

Ik denk dat het in de meeste gevallen ook met perspectief te maken heeft. Bij Ziyech kan je zeggen dat hij basis zou staan in Oranje, maar toen El Ahmadi de keuze maakte, stonden er al heel wat betere spelers op zijn positie in Oranje. Dat geldt in mijn ogen voor de meeste Nederlandse Marokkanen die voor het Marokkaans elftal gekozen hebben.

2 september 2020 om 07:43

Beste Davy,adil Ramzi verwoordt het zoals hij er over denkt, zoals ik nu ga verwoorden hoe ik het voel. Als derde generatie van een bepaalde afkomst ben ik ook hartstikke trots op mijn ouders en voorouders. Dat, plus het bloed dat door je aderen stroomt en inderdaad mijn omgeving zouden een reden kunnen zijn om voor mijn 'vaderland' te kiezen. Ook de keuze op speeltijd natuurlijk zal een belangrijke rol kunnen spelen, zoals bij een Amrabat. Ik snap ook de verontwaardiging, wanneer een 'talentvolle' speler iedere oranjelichting doormaakt, en uiteindelijk kiest voor dat andere land. In de meeste gevallen is Nederland toch wel het hogere niveau, en is het een 'droom' om ooit daar voor uit mogen komen. In enkele gevallen zal dit geen droom zijn maar een 'bonus' en is die keuze voor hun vaderland extra makkelijk gemaakt.

2 september 2020 om 08:13

@kwikkwekenkwak.

Snap 2 dingen niet. Je spreekt over 3e generatie en vaderland, maar als 3e generatie is je vaderland dan toch gewoon Nederland en zeg je in feite dat je dus verbondenheid voelt met je grootvaders land. Dus los van niveau begint het eigenlijk al bij je woordkeuze. Ik ben bv 2e generatie, maar gevraagd naar mijn vader/moederland is mijn 1e reactie Nederland, terwijl dat dus eigenlijk niet klopt. Terwijl ik niet minder trots ben op mijn ouders, voorouders en de rest van mijn familie. En eigenlijk begint toch daar al het verschil en staat dit verder helemaal los van het niveau e.d.

2 september 2020 om 09:07

Ik ben derde generatie indo maar ik voel me 100% nederlands, hooguit met een indisch sausje/sambal. Maar mijn grootouders waren ook trots om nederlander te zijn en mee te doen in de samenleving, en hebben zich hier nooit tegen verzet of willen veranderen.

2 september 2020 om 07:44

Ik vind Ziyech niet echt een best voorbeeld. Die koos immers voor Oranje en had ook Nederlands internationaal geweest als hij niet geblesseerd had geraakt. Maakt de vraag niet minder interessant overigens. Denk dat het ook deels komt doordat wij als Nederlanders hen toch als Buitenlanders blijven zien. Als je maar vaak genoeg roept dat daar een groep Marokkanen staat, ga je dat op een gegeven moment ook zelf zien. En een niet te onderschatten punt. Talent en kwaliteit. Amrabat, Mazraoui en Al Ahmadi waren en zijn met alle respect ook gewoon niet goed genoeg.

2 september 2020 om 08:25

Dr. Mario: het werkt twee kanten op. Ja, de autochtone Nederlander noemt ze Marokkanen, maar dat is gewoon een groepskenmerken, net zoals je naar een groep blonde jongens wijst, of een groep van lengte. Maar ik geloof dat er vanuit de andere kant een nog sterkere werking gaat. Met name Marokkanen klieken enorm en blijven binnen hun eigen groep. Enige vermengeling met de autochtone bevolking is niet aanwezig, velen gaan alleen om met andere mensen van Marokkaanse afkomst (eventueel ook andere allochtonen). Bovendien voelen de meesten zich ook Marokkaan. Bijv door termen als "k*** Hollanders" en constant afgeven op onze cultuur, maar ook simpele dingen, zoals op Instagram een Marokkaanse vlag als profielfoto/bio. Het lijkt er dan toch op dat de integratie van de eerste generatie mislukt is.

2 september 2020 om 08:38

@IlMaesteo,

O, eens hoor. Natuurlijk werkt het beide kanten op. Ik denk ook niet dat latere generaties dit nog recht gaan kunnen trekken. De eerste generaties zijn bij elkaar gegooid en werden ook gewoon gezien als gastarbeiders. Dan burger je ook niet in.

2 september 2020 om 07:53

Verbondenheid is iets subjectiefs. Ik ben Nederlands, heb geen roots in een ander land en heb vrijwel heel mijn leven in Nederland gewoond. Toch voel ik me niet echt verbonden met dit land. Niet iedereen is verbonden met het land waarin hij opgroeit. Daarnaast kan ik me ook heel goed voorstellen dat spelers zich meer verbonden voelen met het land van hun afkomst in plaats van waar ze opgegroeid zijn.

2 september 2020 om 07:56

Ik heb dan zelf niet een Marokaans achtergrond, maar kan wellicht toch een voorbeeld geven omdat ik zelf half Indonesisch ben. Ik zelf ben thuis opgegroeid met de ‘Indonesische cultuur’ (normen, waarden, geloof, het lekkere eten yum yum etc.) en de Nederlandse cultuur heb ik vooral meegekregen vanuit de maatschappij (bv school en werk). Ik voel binding met beide culturen en ben trots om zowel Nederlander als half Indonesisch te zijn (ik heb geen Indonesisch paspoort). Dus het betekent niet per definitie dat er iets mis hoeft te zijn met de Nederlandse samenleving, maar het kan ook gewoon zijn dat die spelers gewoon iets meer binding voelen met de Marokaanse cultuur omdat zij die vanuit huis mee hebben gekregen.

2 september 2020 om 09:29

Ik kan het wel begrijpen. Ik kan niet voor de Marokkanen praten maar wel voor mezelf. Ik ben zelf van Surinaamse afkomst geboren en getogen in Nederland. Mijn ouders zijn in Suriname geboren onder de Nederlandse vlag. (M'n ouders hebben zelfs in Nederland op de basisschool gezeten). Maar overal waar ik kom word ik eerst als een Surinamer(allochtoon) gezien ipv als Nederlander. En de dagelijkse "grapjes" die gemaakt worden omdat je er niet uitziet als een autochtone Nederlander gaat je niet in de koude kleren zitten. Terwijl als ik op vakantie in Suriname ben ik mij welkom voel. En ik gezien wordt als een Surinamer die in Nederland woont. Nog een voorbeeld: als je iets slechts doet in Nederland wordt je in de media omschreven als de Surinaamse/Marokkaanse of wat je afkomst ook is. Terwijl als je iets goeds doet je in dezelfde media dan opeens wordt omschreven als Nederlander. (Badr Hari als beste voorbeeld. Wereldkampioen K-1 dan wordt hij omschreven als de Nederlandse kickbokser. Maar bij een gevangenisstraf wordt hij omschreven als de Marokkaanse kickbokser/de kickbokser met Marokkaanse roots.)

2 september 2020 om 12:36

Ik kan het niet volledig beantwoorden, want ik heb geen Marokkaanse achtergrond. Echter ben ik half Nederlands, half Schots, en voel ik mij thuis in beide landen en associeer ik mij ook met beide landen. Ik ben echter geboren en getogen in Nederland, spreek beide talen vloeiend. Voor wie ik zou kiezen? Ik heb geen idee. Ik denk Nederland, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Het grote verschil echter is dat ik met mijn achtergrond niet anders word behandeld of word aangekeken. Of het terecht is dat dit bij de Marokkaanse jeugd gebeurt is een hele andere discussie, daar ga ik nu niet op in. Feit is wel, dat er een bepaald vooroordeel heerst. Zij het dat het anekdotisch bewijs is, maar lees alleen al de tokkie reacties op Facebook. Ik zou mij persoonlijk dan ook minder welkom voelen en minder associatie bij Nederland hebben. Wanneer je dan met open armen wordt ontvangen door een ander land die je als koning behandelt, snap ik volledig dat je hart daar veel harder van gaat kloppen. We kennen allemaal wel de uitspraak dat wanneer het om sport gaat dat het Nederlanders zijn, maar bij Opsporing Verzocht dat het buitenlanders zijn. Cherry picking wie wel en niet Nederlands zouden zijn terwijl de start kwalificatie bij beide personen gelijk zjin. Tja, oordeel voor jezelf hoe je daar zelf in zou staan. Begrijp me niet verkeerd, ik baal er nog steeds van dat Ziyech niet voor Nederland speelt. Maar ik begrijp de sentimenten wel.

2 september 2020 om 13:41

Wat er mis is in deze samenleving is simpel: Te veel culturen in een te klein landje, lekker dicht op elkaar gepropt. Ons NL wordt multi-culti in de strot geduwd en mensen met buitenlandse roots hoeven zich weinig tot niet aan te passen. We zijn in NL veel te soft, onze eigen identiteit geven we weg onder de mom van iedereen telt. Reken maar dat onze cultuur niet telt wanneer je met een groep naar het buitenland emigreert. Dat wordt gewoon aanpassen aan het land. Er hoeft ook niet gewezen te worden naar NL dat er nog steeds geen samenhangende samenleving is. Tuurlijk zijn er racisten maar ieder land heeft die. NL heeft meer dan genoeg gegeven inmiddels. Wordt tijd dat de andere kant toegeeft.

2 september 2020 om 15:34

@davy de Pauwik vind het heel mooi dat je deze vraag hardop steltik denk inderdaad ook dat het per speler kan verschillen wat hun beweegredenen zijn, de een zal bv vast zijn ouders hebben beloofd hun land van herkomst te eren of de speler in kwestie ziet zelf meer kansen bij hun land van herkomst. Wat ook kan, is dat we in de Nederlandse samenleving soms te veel bezig zijn met allochtonen en autochtonen. Wanneer een Marokkaanse speler iets goeds doet, zijn ze volgens de media een Nederlandse Marokkaan, mocht het iets negatiefs zijn valt dat eerste ineens weg. Uiteraard is het niet overal zo maar helaas hebben we nog te veel mensen in de maatschappij die zo denken waardoor bepaalde jongens zich ook minder gewaardeerd voelt.ik ben van mening dat iedereen het recht heeft om voor elke land te kiezen zolang ze zich goed bij voelen en daarom kan ik slecht tegen uitspraken als "ze hebben veel te danken aan".. Uğur Yıldırım speelde 1 interland geloof ik en kwam daarna niet meer in beed, hoewel zo'n jongen waarschijnlijk toen meer interlands voor Turkije had kunnen spelen.

Ik hoop ook dat het een succes word , alleen de oproep van Ihattaren is op dit moment echt onterecht. Heeft een zeer matige voorbereiding achter de rug, en hij oogt totaal niet fit. In de afgelopen competitie was het niet veel beter , iemand oproepen op basis van mogelijke potentie slaat nergens op.

2 september 2020 om 08:17

Tuurlijk slaat dit wel ergens op. Hij kan z’n keuze wel hebben uitgesproken maar zolang er officieel geen minuten zijn gemaakt kan hij nog voor beide landen uitkomen. Wat ze nu doen is hem gewoon binden aan Nederland. Laat hem een half uur meedoen en hij heeft geen keuze meer. Daarnaast , wie zou je dan moeten oproepen als rechtsbuiten nu Berghuis en Stengs niet fit genoeg zijn?

2 september 2020 om 09:00

Baradona Met Ihattaren optoepen en 2 minuten laten spelen lig je hem vast voor het NL elftal

Tja raar he... kwalificeren in afrika is ook n stuk makkelijker.

Nou mooi rolmodel. 18 jaar en nu al een slechte mentaliteit, te dik en niet fit terug komen uit de zomerstop. Dat wordt wat.

Hopelijk komt zn talent er nog uit

2 september 2020 om 07:53

18. Jaar. 18.... Jaar.... Geef die jongen eens wat tijd zeg. Om nu to concluderen dat zijn mentaliteit niet klopt. Sjonge. Jonge. Jonge.

2 september 2020 om 09:03

te dik en niet fit... Ik ga er vanuit dat hij geen ziekte onder de leden heeft. Wat is dan in 99% van de gevallen de reden dat je te dik en niet fit bent als topsporter? Mentaliteit toch zekers

2 september 2020 om 09:09

Op mijn 18de meldde ik mij twee weken ziek omdat er een nieuwe game was uitgekomen. Beetje gamen. Beetje blowen. Inmiddels ben ik 32 en werk ik al 4 jaar bij een werkgever met een ziekteverzuim van 0%. Geef die jongen eens wat tijd.

2 september 2020 om 09:39

Heeft vorig jaar ook zijn vader verloren he, maakt nu veel meer keuzes zelfstandig. Daar zitten natuurlijk ook wat slechtere besluiten tussen, hij is immers 18 jaar oud. Ik schaam me kapot voor hoe ik toen was.

2 september 2020 om 10:20

Dr.mario heerlijk he? Dat deed ik ook toen de eerste Halo uitkwam op de Xbox. Zoveel mogelijk spijbelen om te spelen met een volle koelkast pils. Mooie tijden en net wat je zegt: geef dat jonkie de kans zich te herpakken. Het moet echter niet structureel na iedere competitiestop worden.

Ik vind een opmerking als het huidige politieke klimaat een reden om voor Marokko te kiezen begrijpelijk, maar wel een beetje flauw. Daar zijn natuurlijk redenen voor en het is nou niet bepaald alsof er geen redenen zijn voor onvrede aan beide kanten. Zowel sommige politieke partijen als de mannelijke Marokkaanse jeugd zouden beter hun best kunnen doen om tot elkaar te komen. Hopelijk kan er nu zoals bouhlarouz weer een bruggenbouwer komen, ipv boussata die eigenlijk alleen maar olie op het vuur gooide.De reden dat Marokko nu ook bij een WK was, vind ik daarentegen een slechte... De kwalificatie is een stuk makkelijker en als je dan roemloos van Iran verliest tsja dan is het wk weer voorbij... Bij NL speel gebruikelijk je om het WK te winnen, om dat vervolgens nooit te doen...

2 september 2020 om 09:04

idd, dat zou dan een reden moeten zijn om weer daar te gaan wonen of ergens anders. Maar voor interlandvoetbal maakt dat weinig uit.

Je ziet toch dat zulke jongens zich vaak nog erg verbonden voelen met hun vaderland (zal vast met geloof en druk van familie te maken hebben, in dit soort landen is de hiarchie in een familie toch wat anders als bij ons.) Daarnaast spelen natuurlijk ook andere dingen een rol. Bij Ziyech heeft het Nederlands elftal zich veel te laat gemeld en was Marokko veel eerder. Dan snap ik de keuze van Ziyech wel om het land te kiezen die het meeste 'vertrouwen' in je heeft. Bij spelers als El Ahmadi en Nous weten zij ook gewoon dat ze meer kans hebben om interlands te spelen bij Marokko dan bij Nederland. Ihattaren wordt gezien als 1 van de grootste talenten dus stapt anders binnen. In ieder geval fijn dat hij wel voor Oranje heeft gekozen, zal nog wel paar jaar duren voordat hij echt een basisplek heeft veroverd maar voor de toekomst lijkt dit een grote aanwinst voor het Nederlands elftal. Laat hem trouwens wel gewoon een paar minuten maken in de komende interlands, want dan weten we zeker dat hij niet meer voor Marokko kan uitkomen.

Dit is een normale keuze, als er niet naar je om gelekenen word, pas na dat je in schijnwerpers komt, dan verwacht je geen binding met dat elftal noch bestuur. En bij mijn weten was, Ibrahim Affelay succes voller dan Boulahrouz, op vele vlakken op en naaste het veld. Die mag gerust al voorbeeld gebruikt worden.

2 september 2020 om 20:36

Afellay gedroeg zich zeer arrogant binnen Oranje en heeft flinke conflicten gehad met trainers bij meerdere clubs. Als iemand een slecht voorbeeld is qua mentaliteit is het Afellay wel.

Mooie en realistische woorden. Ik gun Ihattaren ook een schitterende carrière in het Nederlands elftal!!

Mazzraoui heeft voor Marokko gekozen vanwege Ziyech. Die was niet van zijn zijde te krijgen.

2 september 2020 om 12:38

Mazraoui kwam volgens mij al voor de Marokkaanse jeugd elftallen uit voordat Ziyech de switch maakte naar Marokko. Heeft daar naar mijn weten niets mee te maken.

Man man man,99% van de spelers die een keuzen hebben gemaakt kijken eerst maar het sportieve.Is het nationale team op dat moment wel goed genoeg? Zijn zij we goed genoeg om een basisplaats te machtigen etc etc.

Als oranje echt slecht zou zijn zou ihattaren echt niet voor oranje hebben gekozen die wilt lekker gewoon toernooien voetballen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren