Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Chelsea gaat Ajax op korte termijn beroven van ‘teenage sensation’’

Laatste update:

Amourricho van Axel Dongen staat op het punt om naar Chelsea te verkassen, zo weet de Daily Telegraph te melden. De vijftienjarige vleugelaanvaller staat volgens de berichten vanuit Engeland ook in de belangstelling van Manchester City en Manchester United, maar the Blues hebben naar verluidt de beste papieren om hem binnen te halen. Voorlopig bereikte Ajax nog geen akkoord met Van Axel Dongen over een profcontract.

De international van Oranje Onder-16 viert over een maand zijn zestiende verjaardag en kan dan in principe zijn handtekening zetten onder een profcontract bij Ajax. Er is voorlopig echter nog een akkoord tussen de Amsterdammers en de aanvaller van de Onder-18, waardoor de buitenlandse grootmachten op de loer liggen. Manchester United en Manchester City bekeken recent de verrichtingen van Van Axel Dongen, terwijl eerder ook Borussia Dortmund, Bayern München en Barcelona genoemd werden.

Volgens Mike McGrath, journalist van de Daily Telegraph, lijkt Chelsea momenteel aan de haal te gaan met Van Axel Dongen, die in Engeland bestempeld wordt als teenage sensation. De buitenspeler speelt sinds 2013 in de jeugdopleiding van Ajax en kwam eerder uit voor amateurclubs Zeeburgia en OSV. In het afgelopen seizoen speelde Van Axel Dongen in de Onder-17 van de Amsterdammers.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heb deze jongen nog nooit zien spelen maar is het nou wel slim de stap naar Chelsea of een andere buitenlandse club te maken? Er slagen zo weinig jongens daar; Aké is de enige denk ik. Dilrosun en Redan bijvoorbeeld zijn afgestroomd naar clubs waarvan ik denk dat ze verder waren geweest als ze bij Ajax/psv/feyenoord vanaf hun 18e basis stonden.

31 augustus 2020 om 09:05

Wanneer gaan we kinderhandel eens stoppen. FIFA bescherm deze kinderen/ ouders die keuze moeten om het geld. En laten we nou aub vanaf 18 transfer naar buitenland. Al zou ik voor 21 zijn. Ik weet zeker dat er daardoor betere voetballers opstaan.

31 augustus 2020 om 09:08

@amstel020 tja lastig. Waarom zou je vrije mensen een vrije keuze ontnemen. Dat slaat eigenlijk ook nergens op. Mensen van buitenaf kunnen wel altijd zeggen wat het beste voor je is, maar er bestaat geen blauwdruk van de beste jeugd.op die leeftijd naar het buitenland is ook een enorme ervaring en levensles.je kunt er heel veel van leren.verbieden is een inmenging waar ik geen fan van ben. Stel dat die vader naar Londen moet verhuizen voor zijn werk en het gezin gaat uiteraard mee. Mag die jongen dan wel naar Chelsea? Of moet hij alleen achterblijven in Nederland, omdat je voor je 18e geen transfer naar het buitenland mag maken?

31 augustus 2020 om 09:11

Als je tot 21 invoert zullen bijvoorbeeld Deense spelers nooit de top halen want die hebben daar niet de faciliteiten zich te ontwikkelen zoals bij bijvoorbeeld Real Madrid wel.

31 augustus 2020 om 09:12

@amstel, als je uit burkina faso etc komt, dan ben je mooi de sjaak met zo'n 21 regel

31 augustus 2020 om 09:23

Denen hebben echt wel prima faciliteiten, in Afrika dat is een ander verhaal.

31 augustus 2020 om 09:28

Dat zou je eigen opleiding ook gewoon schaden. Ajax haalt zoveel talenten weg bij andere clubs uit Nederland. Wat vind je daar dan van? En overigens ook uit andere landen zoals Denemarken etc..

31 augustus 2020 om 09:29

@amstel020 dan hebben Feyenoord, Ajax en PSV ook een probleem want die plukken die ventjes ook weg uit andere jeugdopleidingen op jonge leeftijd

31 augustus 2020 om 09:45

Dat is ook niet de oplossing. Als ik een zoon heb die heel veel talent heeft en ik besluit wanneer hij 14 jaar oud is om in Londen te gaan wonen, dan moet hij toch gewoon bij een Engelse club kunnen gaan spelen? Of moet hij dan in een gastgezin in NL? Of de hele tijd op een neer vliegen? Niet echt goed voor het milieu hè? Je kan zoiets denk ik niet verbieden.

31 augustus 2020 om 09:46

Ik denk dat het instellen van een maximaal salaris voor zulke jonge spelers een oplossing kan zijn. Al is daar natuurlijk ook wel iets op te bedenken, want dan komt papa voor 4 ton op de loonlijst te staan als lijnentrekker ofzo...

31 augustus 2020 om 09:58

Dat is toch heel wat anders man , die blijven gewoon hier maar naar Engeland is een ander verhaal , en bij die topploegen breekt er bijna nooit een door die doen alleen aan toppers kopen die er gelijk staan ,

31 augustus 2020 om 10:02

@sloep01 alsof een Ajax nooit talenten uit bv een Scandinavie haalt uit die leeftijdscategorie. Wat is daar anders aan dan?

31 augustus 2020 om 10:04

@nederland79, Er zijn verschillen tussen emigratie voor werk van ouders en emigratie voor voetballen in het buitenland. Zo heeft James Efmorfidis (nu Rkc) gespeeld bij AEK Athene, Real Mardrid en Barca voor hij bij Ajax terecht kwam. Zijn vader reisde heel Europa door voor zn werk (james is zelfs in Griekenland geboren) en overal mocht James gewoon als jong knaapje voetballen. Joshua Pynadath heeft een soortgelijk verhaal. Geboren in Usa, ouders werken voor Sap, een softwarebedrijf en werden uitgezonden naar Madrid, waar hij voor Real ging spelen, en later naar Amsterdam, waar Joshua voor Ajax speelde. Dat is gewoon toegestaan, want dat betreft daadwerkelijk een emigratie voor werk, niet voor voetbal. Die emigraties worden tegengehouden als de fam niet kan aantonen dat de speler verhuist om niet-voetbal redenen. Daarom wordt dat ook altijd onderzocht door de Fifa, het duurt soms ook maanden voor een speler daadwerkelijk speelgerechtigd is voor een club in het buitenland als de speler onder de 16 is of in niet-EU gevallen onder de 18. Toch wordt er mee gesjoemeld en daardoor zijn er meerdere clubs achteraf gestraft door bijv transferblokkades voor de hele club.

31 augustus 2020 om 10:07

Lekker makkelijk weer gelijk naar Ajax wijzen. Het is een wisselwerking. Als Ajax haar talenten niet verliest hoeven ze helemaal niks te kopen. Ajax heeft een prima opleiding maar helaas staat er niet voor elk net verkocht talent direct een nieuwe klaar ( zou wel mooi zijn natuurlijk )

31 augustus 2020 om 10:14

Ik vind het heel makkelijk van supporters van topclubs. Je maakt regels waardoor je beste jeugdspelers niet weggeplukt worden, maar zelf kan je dat nog wel doen. Elke argumentatie die je trouwens zelf verzint voor spelers die naar Chelsea of iets dergelijks vertrekken kan ook bedacht worden voor spelers die van Sparta naar Ajax of PSV gaan.

31 augustus 2020 om 10:18

Toevallig is er iets bedacht voor jeugdspelers van Sparta en Ajax. Men heeft op het gebied van jeugd een samenwerking en 1 van de afspraken is dat Ajax niet meer dan 3 spelers per jaar van Sparta mag halen. Moet wel zeggen dat dat een vrij unieke afspraak is, volgens mij zijn Sparta en Ajax de enige clubs met een dergelijke afspraak (het gedrocht van het herenakkoord tussen de top opleidingen en Vitesse en Utrecht is iets volstrekt anders, met genoeg geld kunnen ze er 100 van elkaar overnemen).

31 augustus 2020 om 10:24

@tilburg013, en die fictieve andere clubs waar Ajax spelers vandaan zou halen hebben allemaal laboratoria met couveuses staan waar men letterlijk talenten kweekt? Of zouden die het talent ook elders hebben gescout? Het is uitteraard een wezenlijk verschil of een kind thuis blijft wonen of van huis en haard weggeplukt wordt. Elk geval is anders, maar in principe ben ik tegen internationale transfers onder de 18 jaar. Ik ben er alleen voor als het kind geestelijk in balans is en zijn studie net zo belangrijk acht als zijn carriere en op het moment van de transfer direct verder gaat met de studie. Het is heel simpel, hoewel deze jongemannen over het algemeen toptalenten zijn en de kans groter is op een carriere in het profvoetbal, moet men altijd terug kunnen vallen op een maatschappelijke carriere, Kennis is sowieso belangrijk in het leven. Hoe dan ook, van Ajax naar Chelsea overstappen heeft niet zoveel zin, want dat scheelt niet zoveel qua salaris en als men zich goed ontwikkelt, krijgt men bij Ajax al snel enorme salarisverhogingen waardoor de blijvers de vertrekkers al snel hebben ingehaald. Donny v/d Beek had bv al heel snel een veel hoger salaris dan jongens als Dilrosun en Tfm; naast de snellere ontwikkeling in het eerste. Maar goed, er zijn nu eenmaal EU regels, o.m. vrij verkeer van arbeid, en daar komt niemand onderuit; de Uefa en Fifa hebben daar geen invloed op.

31 augustus 2020 om 10:26

Haha maar als jij naar Engeland gaat voor je werk krijg je een visum(s). Dan kan je zoon gewoon voor een Engelse club spelen. Zijn echt tig voorbeelden van, neem Lang en Boukhari..

31 augustus 2020 om 10:26

Maar je snapt wel wat ik bedoel. Het is gewoon mopperen over iets wat je zelf ook doet en dan wordt er gedaan alsof er wordt ingezeten met de ontwikkeling van die kinderen. Sowieso moet heel dat jeugdsysteem op de schop want je kunt als ADO wel de nieuwe Messi opleiden, maar uiteindelijk houdt je er niets aan over omdat die op zijn 16 naar Ajax of Feyenoord gaat.

31 augustus 2020 om 10:32

Het verschil is dat de door Ajax (en andere Nederlandse clubs) aangetrokken talenten wel degelijk kansen krijgen. En niet vanaf hun 17/18 vier jaar lang aan vier verschillende clubs wordt uitgeleend. En tuurlijk slagen ook niet alle aangetrokken talenten bij Ajax of welke Nederlandse club dan ook, maar je kan niet zeggen dat die jongens geen kansen krijgen. Clubs als bijvoorbeeld Chelsea, City, & United staan daar niet echt bekend om. Als zo'n jonge speler nou naar een Dortmund of een Monaco ofzo zou gaan. Dat zou ik meer begrijpen. Dat zijn clubs waar de jeugd over het algemeen wel kansen krijgt in het eerste elftal.

31 augustus 2020 om 10:34

Buiten de EU geldt de 18 jaar regel van de Fifa.

31 augustus 2020 om 10:45

De enige reden dat die talenten hier meer kansen krijgen is omdat het niveau in de Eredivisie veel lager ligt. Een talent wat goed genoeg is voor het eerste van Chelsea zal ook daar gewoon speeltijd krijgen. Dat zien we bv met jongens als Mount en Tammy Abraham

31 augustus 2020 om 10:55

En hoe zie je dat binnen Nederland dan? Jonge spelers die uit hun eigen omgeving worden weg getrokken om bij de jeugd van Bvo's te gaan voetballen? Of spelertjes die de overstap maken van bijvoorbeeld de Graafschap naar Ajax, van VVV naar PSV etc. Of is het omdat het binnen Nederland is dan ineens geen kinderhandel meer?

31 augustus 2020 om 10:55

@japie_krekel, De reden die jij aangeeft is precies waarom men daar niet heen moet gaan voor optimale ontwikkeling. Als ze hier blijven, hebben ze een grotere kans om uiteindelijk in Chelsea 1 te geraken. Bovendien had Chelsea een transferstop, anders hadden die jonge spelers nooit een kans gekregen. Deze zomer zijn Ziyech, Havertz, Werner, Chilwel, Sarr en Thiago Silva reeds vastgelegd en de vraag is of Lampard, de kampioen van de eigen jeugd, klaar is met het ophalem van spelers. Ik wens Abraham en Mount veel succes.

31 augustus 2020 om 11:21

Maar dan kan je ook stellen dat jeugdspelers beter naar een RKC ofzo kunnen gaan vopr hun ontwikkeling omdat doorbreken bij Ajax moeilijker is

31 augustus 2020 om 11:57

@japie Krekel, dat kan je doen, maar dat slaat nergens op. Het niveau van de opleidingen ligt mijlenver uit elkaar evenals het salaris voor jeugdspelers. Die van Ajax en de (britse) topclubs niet. Daar komt bij dat Ajax al heel lang de ranglijst aanvoert van opleidingen waarvan spelers in het profvoetbal terechtkomen.

31 augustus 2020 om 11:59

FlamengoBrasil, niemand dwingt ze om te gaan. Dat is een keuze wat de kinderen in overleg nemen met de ouders. Het is niet zo dat ze voor een habbekrats zoals in Brazilië zwaar onderdrukt worden ofzo. Die kinderen kunnen allemaal goeie scholing krijgen van Ajax. Het is ook niet zo dat je je kan aanmelden bij Ajax ofzo. Je wordt gescout of komt via talentdagen bij Ajax terecht.

31 augustus 2020 om 12:18

Dat waag ik toch te betwijfelen op dit moment. Het Engelse elftal heeft namelijk meer grote spelers lopen en een betere selectie als Oranje

31 augustus 2020 om 12:26

@doncoxx wat Japie_krekel zegt klopt toch gewoon als een bus? Als het eerste elftal halen in het profvoetbal het doel moet zijn dan kan een speler beter naar RKC toe gaan. Je ontwikkelen in de jeugd van Chelsea of de jeugd van Ajax is verder natuurlijk 1 pot nat, maar het salaris bij een Chelsea ligt toch echt een stuk hoger. De kans dat je de eerste haalt is kleiner, maar de kans is wel groter dat je in de middenmoot van Engeland eindigt omdat je daar beter in beeld komt.

31 augustus 2020 om 09:12

Je moet pas oordelen als ze 28 zijn niet nu al, Klaassen en Siem de Jong bleven heel lang bij Ajax, nou die hebben een fantastische carriere gehad...

Niet elk talent is wereldtop, niet iedereen is een Sneijder, Van der Vaart, Frenkie de Jong, Mathijs de Ligt!

31 augustus 2020 om 09:17

Hoezo kan je dat niet nu al beoordelen? Als je kijkt waar ze nu staan in hun carrière kan je toch prima zien wie het beter doet? Als je pas kan vergelijken op 28 jarige leeftijd zijn er tig redenen te bedenken waarom speler A beter dan speler B is, zoals bijvoorbeeld blessures. Nu is hun ontwikkeling nog redelijk gelijk.

31 augustus 2020 om 12:50

@ajaxf1, omdat het niet zoveel uitmaakt hoe je start tenzij je een Mbappe start maakt en op je 18e je team naar de halve finale cl schiet. Een Kane werd geloof ik 4x verhuurd aan verschillende clubs. Van dijk had amper 50 prof wedstrijden op zijn 22e. Al de Vilhenas/Klaassens die al op jonge leeftijd enorm veel speelden zouden het zo inruilen. Als je vergelijkingen op 21 jarige leeftijd al gaat maken winnen bijna altijd de jongens die in Nederland bleven. Maar jong in de basis bij Ajax/Fey klinkt leuk maar zegt niet zoveel over de rest van je carriere

31 augustus 2020 om 09:30

@ajaxf1, Chelsea heeft weliswaar heel veel jeugd spelers, daarentegen is het niveau daar gewoon belachelijk hoog. De faciliteiten zijn minimaal net zo goed als bij Ajax, net als de begeleiding. Laat staan de concurrentie. You want to be the best, you got to beat the best. Dat is bij Chelsea een beetje het geval. Dilrosun en Redan hadden het bij Ajax misschien gered, misschien ook niet.

31 augustus 2020 om 09:36

Maar wie geeft ze de garantie dat ze op hun 18e bij Ajax in de basis stonden? Ajax is tegenwoordig ook een koopclub waar ze inkomende transfers van 15-20 miljoen hebben. Zo een Anthony, Neres, Tadic, Kudus, Tagliafico etc. zijn ook geen jeugdspelers? Zelfs Schuurs is voor een x-aantal miljoenen gekocht. Nu doe je net alsof Ajax ontzettend veel jeugd de kans geeft, terwijl de Cruyff filosofie allang over boord is gegooid. Gravenberch krijgt bijvoorbeeld wel een kans. Maar bij Chelsea Abraham, Hudson-Odoi of James ook. Groot gelijk dat deze jongen zich financieel onafhankelijk gaat spelen. Als het mislukt kan je altijd nog in de subtop/middenmoot terecht komen zoals Aké, Dilrosun of Rekik.

31 augustus 2020 om 10:03

Je weet dat ake bij city speelt

31 augustus 2020 om 10:07

Populaire term hoor, koopclub. Welke topclub is dat tegenwoordig niet? Daarnaast heeft Ajax een hele goede mix gevonden tussen aankoop en jeugd. De jeugdopleiding is nog steeds wereldberoemd en werkelijk elk jaar staat er weer een toptalent in de basis/het 1e. Gravenberch en Lang lijken dit jaar hun kans te grijpen. Rensch heeft er een goede voorbereiding op zitten. Voor Unuvar is het wellicht nog wat vroeg, maar die zal echt zijn minuten gaan maken dit jaar. Ongekend hoor, zoveel talent tussen zoveel kwaliteit aankopen. Dus ja, Ajax geeft jeugd nog heel veel kans. Zoals je mag verwachten van de Amsterdammers.

31 augustus 2020 om 10:38

Ok ja je hebt net zoveel kans om het eerste van Chelsea en Manc te halen als bij Ajax.. Vergelijk Chelsea niet met Ajax man, je kan lullen wat je wilt maar Ajax maakt in golven geweldige spelers en speelt geweldig voetbal.. Ake, Dilrosun en Rekik in 1 rijtje zetten😭 Rekik kwam terug naar? Psv😂 Ake kreeg geen kans bij Chelsea😂 en nu topaankop ManC💪🏽 Dilrosun is het vernoemen niet eens waard moet eerst een fit blijven maar die is wel gestagneerd! En wat als Lampard ontslagen wordt? Bij Ajax speelt jeugd een grote rol je zit veel sneller en dichter tegen het eerste aan, net als bij een Sporting.. dus prima als hij voor het geld gaat maar de kans op een mooiere carriere blijf je bij Ajax. Daarbij in het geval van Ajax zijn de grootste talenten gewoon binnenboord, zoals een unuvar, talent ontwikkeld zich beter met de juiste mentaliteit!

31 augustus 2020 om 09:48

Krul is ook gewoon geslaagd bij Newcastle, maar de geslaagden zijn idd op 1 hand te tellen en dan heb je nog wat vingers over. Valt geheel in het niet tegen de niet-geslaagden helaas. Maar dat zien die knaapjes niet, hun zaakwaarnemers wijst ze enkel op die 2 die het wel hebben gered. Overigens heeft Aké wel wat jaartjes overbrugd voor hij daadwerkelijk de top van Engeland haalde. Zit nu 9 jaar in Engeland en komt nu pas bij een topclub. Die paar potjes bij Chelsea (7) zijn niet echt een argument te noemen om iemand als geslaagd te bestempelen.

31 augustus 2020 om 10:52

Chelsea heeft een uitstekende opleiding alleen het niveau ligt daar gewoon hoger dus daar breken alleen de echt grote talenten door

31 augustus 2020 om 13:01

Is de opleiding uitstekend of de scouting van jonge talenten uitstekend en de portemonnee zo gigantisch dik dat er daardoor vanzelf ongelooflijke concurrentie ontstaat? Dat vind ik nogal een verschil namelijk. Ik weet niet of ze daar meer leren dan elders Of dat de opleiding echt beter is dan elders. Vind dat nogal twijfelachtig.

31 augustus 2020 om 10:39

Persoonlijk zou ik in geval van Amourricho (wilt volgensmij nietmeer achternaam gebruiken ivm relatie tav vader) niet naar Engeland gaan. Hij is in NL al elke 5 wedstrijden geblesseerd (een van de meest blessure gevoelige spelers in de opleiding, wel grootste aanvallende talent van 2004 wanneer hij fit is) en gaat nu naar een club waar fysiek meer gevraagd gaat worden van hem. Staan nog 2 andere Oranje o16 internationals serieus in belangstelling van Engelse en Duitse top en schijnt dat Strijdonck van AZ die op transfermarkt al naar Juventus overstap heeft gemaakt zijn transfer onzeker is nu, wie weet komt Ajax wel bij hem uit als deal met Juventus knapt (Die halen Iling-Junior van Chelsea voor zijn positie) al heb ik persoonlijk veel meer met Van Axel Dongen. Bij Ajax lijkt positie van rechtsback en voorin wel recept voor buitenlandse interesse. Dilrosun, Malen, Adekanye, Redan, Hoogewerf en nu dan hoogstwaarschijnlijk Amourricho naar Man City, Arsenal, Barcelona, Chelsea, Man U en weer Chelsea. Achterin Fosu-Mensah, Hoever, JFC, Bonnah en Bakker weg naar Man U, Liverpool, Chelsea, RB Leipzig en PSG. Eten en gegeten worden. Hopelijk kan de 2005 groep behouden worden, zitten paar hele goede spelers in die ook al buitenlandse interesse genieten nu. Als Misehouy, Rijkhoff en Kalokoh behouden worden heb je goed begin, Henry, Agougil, Vos en in mindere mate Speksnijder zullen ook interesse wekken.

31 augustus 2020 om 11:21

@wolterx Als deze speler een vd meest blessuregevoelige speler is van de opleiding, dan is een overstap juist voor zijn toekomst toch wel beter. Hij kan komende jaren in ieder geval veel verdienen. Als hij fysiek niet aan, laten verhuren aan club in het buitenland (Nederland of desnoods Zweden). Loopt zijn contract af, dan kan hij nog naar veel clubs. Als bij Ajax steeds geblesseerd blijft, dan loopt contract af en kan hij naar mindere opties.

31 augustus 2020 om 11:37

Hij heeft veel blessures gehad maar het zijn steeds blessures die los van elkaar staan. Niet zoals Kishna steeds iets met knieën, dit is eentje die zijn neus, arm en middenvoetsbeentje in zelfde seizoen kan breken. Dat hij zich financieel onafhankelijk wilt spelen snap ik maar of Engeland beste keuze is betwijfel ik. Duitsland had ik meer kunnen begrijpen.

31 augustus 2020 om 17:20

Ik heb hem vorig jaar zien voetballen, lijkt een beetje op bergwijn zou een aderlating zijn als hij gaat vertrekken. Zo nu en dan ga kijken op de toekomst en inderdaad in de O15 van vorig seizoen zaten er een paar ontiegelijke goede spelers. Wat me vooral is bijgebleven is de centrale duo, donkere jongen en lichtgetinten jongen en de buitenspeler (ken hun namen niet).

31 augustus 2020 om 17:35

Henry met Agougil was centrale duo. Kalokoh was die buitenspeler neem ik aan. Grootste talent is Misehouy imo maar die was al doorgeschoven.

31 augustus 2020 om 11:43

Ik denk dat dat wel meevalt. Jongens als Riedewald, Bazoer, Fischer e.d. deden het via die route en die zijn er slechter aan toe dan Dilrosun en Redan. Kongolo, Clasie e.d. hebben nou ook niet bepaald geweldige clubs (in relatieve zin natuurlijk). Uiteindelijk hangt het gewoon van de kwaliteiten van de speler af. Een Donyell Malen is nu bijvoorbeeld sterkhouder bij PSV en ging ook vroeg naar het buitenland. Het probleem is dat die jongens (spelers die vroeg naar het buitenland verkassen) als 16-jarige te boek staan als toptalent, vervolgens in het buitenland van de radar verdwijnen, maar een aantal jaren later nog steeds de stempel van toptalent hebben zonder dat ze er iets voor hebben laten zien. De verwachtingen zijn vaak simpelweg te hoog.

31 augustus 2020 om 12:45

En hoeveel van de jeugd die in Nederland blijven slagen er? Dat zijn er ook maar weinig. En het is de gok wel waard, niemand die kan garanderen dat deze knul over drie jaar nog meetelt. Maar dan heeft ie al wel een paar ton achter de hand.

Zou jammer zijn, is 1 van de grootste talenten van zijn lichting. Maargoed, zo gaan die dingen. Hoop dat hij het redt bij Chelsea.

Mij lijkt op dit moment dat je als jeugd talent weinig betere clubs kunt treffen dan Ajax. Ik snap dan ook de keuze niet van dit soort jochies dat ze naar het buitenland verkassen. Je ziet hoeveel er de laatste jaren doorbreekt bij Ajax.

Chelsea's transfer ban is opgeheven en ze zijn weer volledig actief op alle transfer fronten. Ben benieuwd hoeveel jeugdspelers ze gaan kopen in Europa voor er weer iets gebeurd wat niet mag.

Bij dit soort berichten denk ik altijd: die zien we nooit meer terug.... Engelse clubs doen weinig aan talentontwikkeling. Kijk eens naar die Redan, groot talent indertijd bij Ajax. Speelt nu bij Hertha, maar werd vorig jaar verhuurd aan Groningen als spits. Heeft letterlijk geen een goal gemaakt.... Het overgrote deel van deze jongens komt in het verhuurbedrijf.

31 augustus 2020 om 09:22

Volgens mij valt het allemaal wel reuze mee, vooral als je in de opleiding van Chelsea terecht komt. Waarbij je ontwikkeld wordt en in een later stadium er met je mee gekeken wordt naar huurperiodes waar de speler zich verder ontwikkeld. Maar net als bij iedere club klein als groot worden niet al je 100 talenten de nieuwe Robben of van Persie. 90% van de Ajax jeugd beland simpelweg ook uiteindelijk weer op het amateurniveau. Ajax inwisselen voor Chelsea is eigenlijk enkel goed voor de portemonnee en er zal meer interesse voor je zijn als je het niet waarmaakt als speler omdat Chelsea op je CV staat. Beide keren krijgt hij namelijk alle ontwikkelknansen.

31 augustus 2020 om 10:15

Nou, 90 procent van Ajax eindigt er echt niet op amateur niveau. Denk dat je aan 30 procent moet denken, want vele spelers die het bij Ajax niet redden, gaan gewoon naar andere Bvo's. Eerder de afvallers van de opleiding van Vvv/fc Den Bosch/cambuur (bijvoorbeeld) die eindigen in het amateurvoetbal. Die worden juist veelal vervangen door afvallers van de topopleidingen. Als jeugdspeler van Ajax/feyenoord/psv/az heb je een goede kans om iig het betaalde voetbal te halen.

31 augustus 2020 om 10:26

Maar dat is gewoon hetzelfde bij Chelsea lijkt me.

31 augustus 2020 om 10:46

Misschien dat je 30% kan nemen als je enkel de A1 meeneemt, maar als je alle leeftijden en elftallen meeneemt dan is 90% toch een meer realistische schatting denk ik. Misschien zelfs eerder 95%. Verder heb je datzelfde afvaleffect ook bij Chelsea en iedere andere club.

31 augustus 2020 om 10:52

Wat mij wel oprecht opvalt is dat de afvallers van City en Chelsea zelden hoge ogen gooien in de Eredivisie. Ik noem een Redan, Mink Peeters (Real Madrid), maar ook de Man City jongens bij NAC vielen vaak tegen. Celina bij Twente is toch wel een positieve uitzondering, maar ook bij Twente mislukten meerdere City-huurlingen. Urana (dacht ik) bij Groningen was ook niks. Terwijl de jongens die bij Ajax afvallen vaak nog wel goed terechtkomen (Botman, Zeefuik, Flemming, Doekhi).

31 augustus 2020 om 10:55

Ja maar dat is misschien eerder het A-materiaal van Ajax dat afvalt. Het A-materiaal van Chelsea dat afvalt, speelt bij een PL club of een hoge championship club.

31 augustus 2020 om 12:35

@quancios, Nederland krijgt vaak de c/d keus, zeker een nac. Een Mount is echt een uitzondering. Jongens als Ake en RLC kregen een middenmoot PL verhuur. Christensen aan een subtopper in de bundesliga. Een Ampadu is verhuurt aan bv Leipzig, helaas rugproblemen.

31 augustus 2020 om 14:12

Dat is misschien zo inderdaad. Maar dan nog, de spelers die van Nederland naar het buitenland gingen en weer terugkwamen naar NL, wie daarvan is geslaagd? Nogmaals, Peeters en Redan bijvoorbeeld waren echt drama. De spelers die bij Ajax blijven en het eerste niet halen, komen vaak wel goed terecht.

31 augustus 2020 om 09:30

Kan het ook niet gewoon zo zijn dat niet letterlijk elk talent zijn potentie inlost? Het ene talent zit eerder aan zijn plafond als het andere talent

31 augustus 2020 om 09:53

Ja, maar hoeveel spelers zitten er bij Ajax in de jeugdopleiding en hoeveel komen er uiteindelijk in het eerste? Dat is waarschijnlijk ook minder dan 5%.

31 augustus 2020 om 09:56

Of was Redan toch niet zo goed als het leek?als je echt goed bent dan komt dat er vroeg of laat toch wel uit lijkt mij.ajax begint zelf ook een verhuurbedrijf te worden, dus opzich kun je Chelsea weinig kwalijk nemen in deze.

31 augustus 2020 om 11:50

Maar dat jongens pieken als ze 16 jaar zijn, betekent niet automatisch dat ze ook daadwerkelijk de kwaliteiten bezitten om de top te halen. Kijk bijvoorbeeld naar jongens als Riedewald, Bazoer, Fischer e.d. die gewoon bij Ajax bleven en uiteindelijk toch niet zo goed waren als men voor deed komen. Niet elk talent heeft de potentie om te slagen, maar het grote probleem is dat er vaak wel zo'n beeld word geschetst.

31 augustus 2020 om 18:17

Klopt, maar jongens die de 'gemakkelijke' weg naar het geld nemen redden het vaak ook niet, In mijn optiek is het een gebrek aan mentaliteit, waardoor de te vroeg vertrokken spelers het meestal niet redden in Engeland. Er wordt daar veel fysiek getraind, maar weinig techniek en uiteindelijk redden deze jongens het gewoon niet. Op het moment dat ze hun debuut in het eerste bij bijv. Ajax zouden kunnen maken, wordt door een Engelse club gewoon een dure speler aangetrokken....

Geweldige beslissing hoor van die jongen en zijn ouders! Ronald de Boer legde het ooit eens uit in een interview nadat hij met broer Frank, toen nog trainier van Ajax, een wedstrijd op de Toekomst van de A1 bezocht tussen Ajax en Chelsea. Het geweldige jeugdteam van Ajax ging er met 0-5 vanaf tegen een Chelsea met 11 donkere atleten, allemaal boven de 1.90 en allemaal de techniek van Nwanko Kanu waarna Frank verzuchtte: Tjezus Ronald, geeft ons drie van die spelers en Ajax wint over 4,5 jaar de Champions Leaugue. Voor elke positie had Chelsea toen achter het eerste elftal drie, vier jeugdspelers, allemaal weggekocht uit de leugdopleidingen in Europa. Chelsea had toen (en misschien nog wel) meer dan 120 betaalde jeugdspelers in zijn stal (!)zodra een van deze spelers de stap naar het eerste kon maken werd deze echter niet gemaakt. Reden? De coaches, zoals de toenmalige trainer Mourinho, gingen zoals altijd toch weer voor zekerheid en kochten dus voor 50 of 60 miljoen liever een vervanger van 26 jaar oud die zijn sporen al had verdiend.bij bv. Real, Dortmund of Anzji (ronald had het toen over Willian geloof ik...). Deze hele A1 lichting is vanwege dit standaard beleid nooit doorgebroken omdat het spelen van Engelse jeugdwedstrijden tot je 23ste niet loont: het niveau van de Eredivisie en dan ook nog bij Ajax is namelijk toch echt een stuk hoger. Veel van dit soort jongens hadden bij een club Ajax of PSV een veel grotere kans gehad op een doorbraak maar vooral een geweldige ontwikkeling.uiteindelijk was enkele jaren later deze hele Chelsea lichting op zijn 25ste actief op het derde, vierde niveau in Engeland of inmiddels gestopt. Allemaal in de kiem gesmoorde carrieres. Lang leve het geld. Zeer zeer gote kans dat we van zo'n jongen dus nooit meer wat van horen. Jammer.

31 augustus 2020 om 10:29

En wat nou als ik jou vertel dat veel van de spelers uit de U19 van Chelsea uit het jaar 2014/2015 het inmiddels prima voor elkaar hebben? Christensen, Tomori, Loftus-Cheek en Abraham zitten allemaal zelfs bij de selectie. Een Aina speelt nu voor Torino, een Boga voor Sassuolo en een Solanke speelt bij bournemouth. Dat de jeugd destijds geen kansen heeft gekregen, zegt niets over het huidige beleid en de kansen voor talenten die nu naar de club gehaald worden.

31 augustus 2020 om 12:47

Nou, het huidige beleid lijkt toch echt op kopen kopen kopen. Of heb ik iets anders gezien deze transferperiode?

31 augustus 2020 om 13:55

Als je als club weer mee wil doen met de absolute top dan moet je investeren in de posities waarbij er tekort gekomen wordt. Wat ik heb gezien, zijn gerichte aankopen in de hoop om in enkele jaren weer op een hoger niveau te zitten. Een aantal talenten zal meeliften met het niveau en in de selectie blijven en anderen zullen afvallen en elders een mooie carriere tegemoet gaan. Maar volgens mij ging het erom dat de jeugd bij Chelsea juist wel voldoende kansen krijgt om door te breken. Is het niet bij Chelsea dan wel bij een andere mooie club. En het schijnt dat een voorstel vanuit het bestuur om een nieuwe rechtsback aan te trekken door Lampard is afgeschoten, omdat hij van mening was dat Reece James het niveau aan kan. Zolang Lampard als coach aanwezig is met Jody Morris als rechterhand heb ik dan ook alle vertrouwen in kansen voor de jeugd met het huidige beleid.

Van Ajax naar chelsea Ajax wordt beroofd.van Fortuna naar Ajax Ajax contracteert top talenthet is maar hoe je het ziet

31 augustus 2020 om 11:20

Mwoah. Snap wat je bedoelt maar die Engelse clubs kopen over het algemeen wel veel meer spelers en de poenerigheid straalt er vanaf met die externe geldschieters. Bij Ajax zit er in elk geval een duidelijk opleidingsplan en speelwijze achter.

31 augustus 2020 om 11:24

Precies alsof Ajax niet jaarlijks tientallen spelers wegplukt en er bij Chelsea geen opleidingsplan is. Het is zeker toevallig dat ze daar een aantal youth leagues gewonnen hebben?

31 augustus 2020 om 11:35

@falcao1984 die Engelse clubs zijn ook gewoon op zoek naar talenten die hun beter maken hoor. Niet alleen Ajax, alleen om daar door te breken moet je een exceptioneek talent zijn omdat het niveau daar hoger ligt

31 augustus 2020 om 12:21

Fysiek en qua tempo en algehele weerstand ligt het niveau daar hoger ja. Maar puur voetballend gezien in mijn optiek zeker niet. Denk dat dit soort jongens op deze leeftijd meer gebaat zijn bij het Nederlandse model dan het Engelse. Tussen hun 22 en 25e kunnen ze dan altijd nog naar Engeland.

31 augustus 2020 om 14:12

Denk dat uiteindelijk bij elke club de stap van de jeugd groot is. Maar Ajax heeft natuurlijk een fantastische jeugdopleiding. Uiteindelijk blijf je afhankelijk van het talent als Chelsea een Messi in de jeugd heeft of Ajax daar kan je weinig aan verbeteren. Toen Messi doorbrak deed iedereen alsof Barca geweldige opleiding had en ze alleen parels produceerde nou hoeveel spelers zijn daarna nog doorgebroken.

Grappig! Dan is letterlijk elk talent wat op de toekomst rondloopt een “sensation”. Snap dit sowieso niet 15/16 jarigen zijn er echt maar een paar die verder zijn maar 99% van de talenten kan echt nog alle kanten op gaan in hun ontwikkeling..

Niet meer druk maken om dit soort gasten. De jongens die bij Feyenoord vertrokken kan ik nog enigszins volgen omdat het daar een paar jaar geleden een zooitje was in de jeugdopleiding en ze ook de KKD gemist hebben. Maar als je graag weg wilt bij het huidige Ajax dan lijkt snel geld toch wel de hoofdreden. Of je bent gewoon niet goed genoeg.

31 augustus 2020 om 11:24

Of je streeft het hoogste na?

31 augustus 2020 om 11:30

Dat vind ik niet. Schat Ajax in totaliteit zeker niet minder dan Chelsea. En qua carrièreplanning lijkt me een opbouw via Ajax een stuk beter.

31 augustus 2020 om 11:48

De jeugdopleiding van Chelsea is van een hoger niveau. De beste van de beste faciliteiten, jeugdtrainers en medespelers.

31 augustus 2020 om 14:16

Nou, als ik het eerste team van Chelsea de afgelopen drie jaar zie en constateer dat er best veel fysieke spelers inzitten zonder goede basistechniek twijfel ik daar eerlijk gezegd wel aan. Qua voetbal was Ajax vorig seizoen ook gewoon een stuk beter.

31 augustus 2020 om 15:06

Nee Mount, Odoi, Abraham, Gilmour en zelfs een Loftus-Cheek hebben allemaal een bitter slechte techniek inderdaad...

Ik vind dat er meer geld en aandacht moet zijn voor de opleidende club. Kan er niet een systeem worden ingevoerd waarbij een ‰ van de marktwaarde, zeg 10 procent, altijd wordt vergeven aan de club waar de speler zijn voetbal opleiding heeft genoten van zijn 12de tot zijn 18de levensjaar. Stel in dit geval Ajax op 3 jaar en Chelsea op 3 jaar, dan komt ooit de helft van 10 procent van de transferwaarde in handen van de opleidende club. Uiteraard kleven hier ook nadelen aan, het is meer een denkrichting.

Ik vind dat er meer geld en aandacht moet zijn voor de opleidende club. Kan er niet een systeem worden ingevoerd waarbij een ‰ van de marktwaarde, zeg 10 procent, altijd wordt vergeven aan de club waar de speler zijn voetbal opleiding heeft genoten van zijn 12de tot zijn 18de levensjaar. Stel in dit geval Ajax op 3 jaar en Chelsea op 3 jaar, dan komt ooit de helft van 10 procent van de transferwaarde in handen van de opleidende club. Uiteraard kleven hier ook nadelen aan, het is meer een denkrichting.

Zou weer doodzonde zijn, ook voor zijn eigen talent vooral.kijk naar Juan F. Castillo die teriug bij Ajax kwam na paar jaar Chelsea; veel te gespierd en lomp geworden. Dus niet voetballend beter geworden, maar vooral fysiek sterk gemaakt om in de PL te spelen.doodzonde.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren