Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Marc Overmars geeft strategie Ajax prijs na verlies Olympique Lyon

Laatste update:

Ajax is zeker van deelname aan de groepsfase van de Champions League in 2020/2021. De club uit Amsterdam hoeft geen play-offs te spelen, omdat Olympique Lyon woensdag werd uitgeschakeld door Bayern München in de halve finale van het huidige seizoen. Hoewel de Champions League de laatste twee seizoenen voor tientallen miljoenen aan inkomsten zorgde, is Ajax niet van plan om uit te gaan pakken op de transfermarkt nu men verzekerd is van de gegarandeerde circa veertig miljoen euro aan inkomsten.

“Het geld gaat niet besteed worden aan transfers. We zijn gaten aan het dichtfietsen, dat moet eerst gebeuren”, zegt directeur voetbalzaken Marc Overmars vrijdag in gesprek met De Telegraaf. “Wij zijn nu helemaal niet bezig met nieuwe spelers en heel tevreden met de huidige selectie.”

Ajax wist de laatste twee seizoenen via de voorronden de groepsfase van de Champions League te bereiken. In de voetbaljaargang waarin men de halve finale bereikte, verdiende men liefst negentig miljoen euro qua premies, tv-gelden en recettes. Ajax strandde vorig seizoen in de groepsfase van het Europese miljardenbal en kon desalniettemin 55 miljoen euro bijschrijven. Ajax bereikte zes jaar geleden voor het laatst de groepsfase van de Champions League zonder dat het voorronden moest overleven.

“Ik ben er blij om dat we ons hebben geplaatst voor de groepsfase. Het is het derde jaar op rij en dat is een mooie prestatie. Iedereen weet dat wij Champions League moeten spelen, daar is onze huishouding op afgestemd. Het is dus geen extra bedrag dat binnenkomt” benadrukt Overmars. De Telegraaf maakt uit de woorden van de bestuurder op dat er pas nieuwe spelers zullen worden aangetrokken als er daadwerkelijk spelers worden verkocht.

Het is de zestiende keer in totaal dat Ajax zich geplaatst heeft voor de Champions League. AZ, dat werd aangewezen als nummer twee van het afgelopen Eredivisie-seizoen, begint wel in de voorrondes. Overmars zat gespannen naar de halve finale tussen Olympique Lyon en Bayern München te kijken. “Je eindigt bovenaan in de Eredivisie en je voetbalt een karrevracht aan UEFA-punten bij elkaar voor Nederland. En toch waren we nog niet zeker van de poulefase, die zo belangrijk voor ons is. Er viel wel wat van mijn schouders af toen het eindsignaal klonk.”

Deelname aan de groepsfase van de Champions League sorteert niet alleen een positief effect op de clubkas. “Voor onze spelers is dit erg goed nieuws, zij willen op dat niveau voetballen. De aantrekkingskracht van de Champions League is enorm. Ik herken dat ook in mijn functie, ook ík wil die tune horen.” Eliminatie in de play-offs, zoals in 2017/18, kan een grote invloed op het vervolg van het seizoen hebben. “Het vergt hoe dan ook heel veel van de trainer en zijn spelers. Het heeft ook veel impact op de voorbereiding. Door de winst van Bayern weten we nu in elk geval waar we aan toe zijn.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

"Iedereen weet dat wij Champions League moeten spelen, daar is onze huishouding op afgestemd. Het is dus geen extra bedrag dat binnenkomt" Zo, dat is dan nu ook voor iedereen hier duidelijk. Wat zie ik nog vaak de meest onwerkelijke en onrealistische reacties hier voorbij komen, waarbij de CL miljoenen als een soort extra gezien worden bovenop de begroting.

21 augustus 2020 om 06:59

Dus eigenlijk is het goed voor het NL voetbal als Ajax het niet haalt. Draaien ze verlies en teren ze wat in. Paar jaar de CL niet halen trekt gelijk de competitie iets rechter.

21 augustus 2020 om 07:05

Eigenlijk niet aangezien er anders geen ploeg structureel mee kan in Europa en ons land dan verder zakt op de coëfficiëntielijst.

21 augustus 2020 om 07:06

Een paar jaar de CL niet halen betekent ook dat de nummers 2 tm 5 ook minder kans hebben om Europa in te gaan, en dus minder inkomsten etc. Hoe moet dat de competitie bevorderen?

21 augustus 2020 om 07:14

@frdirk Jij ziet dus graag het Nederlandse voetbal weer verder inzakken?

21 augustus 2020 om 07:15

Tja, als ik voor mijzelf spreek heb ik liever een competitie die dan Europees minder meetelt maar wel spanning heeft ieder jaar in de titelstrijd. Want de coëfficienten zijn leuk, maar betekend voor de meeste dat ze in de EL mogen spelen. Dat is leuk, maar pas lucratief vanaf de groepsfase. Dat zegt alles als je het afzet tegen de bezopen bedragen van de CL. 6 a 10 miljoen tegenover 55 miljoen. Het is vooral goed voor de club die vooral eerste gaat eindigen.

21 augustus 2020 om 07:49

Ja, want het is voor een competitie altijd goed dat de rest zich qua niveau niet op trekt aan de sterkste, maar dat de zwakste de grotere ploegen naar beneden haalt. Dan speelt er de komende jaren geen enkele club meer in de CL

21 augustus 2020 om 07:53

Frdirk afgelopen seizoen was de competitie anders gewoon spannend, en dat ondanks een mager jaar van psv

21 augustus 2020 om 07:57

@paul-r Ik denk dus ook dat andere clubs zich zullen optrekken aan het niveau van de sterkste. Vandaar dat ik denk dat het voor andere clubs uiteindelijk ook goed is. Dat zei ik gisteren ook al. Na de gemeentedeal van PSV dacht ik ook die lopen nu weg

21 augustus 2020 om 08:07

Ik begrijp best wat je zegt over een spannende competitie, maar het is toch ook niet zo dat dat ajax ieder jaar fluitend kampioen wordt? Al kan dat natuurlijk wel veranderen wanneer ajax ieder jaar 50-100 miljoen meer verdiend dan alle andere clubs, maar tot nu toe vind ik het meevallen.

21 augustus 2020 om 08:12

De Nederlandse competitie heeft er ook in de breedte voordeel van als Ajax het in de CL goed doet. Niet alleen de punten maar de aantrekkingskracht van de hele competitie gaat daarmee omhoog. Je kunt wel stellen dat de Duitse, France en zelfs de Spaanse competitie aan aantrekkingskracht verliest als de absolute topclub of een van de 2 topclubs, minder wordt.

21 augustus 2020 om 08:25

De Nederlandse competitie is juist spannend, ook afgelopen seizoen weer. Kwalitatief is het niet altijd top maar het is meestal wel erg spannend waar op de 33- of 34ste speeldag vaak de competitie pas beslist wordt. Dat zie je lang niet overal in Europa.

21 augustus 2020 om 08:26

@ de rest, de reden dat Ajax uit kan lopen zijn de enorme bedragen in de CL. Wij hebben niet zoveel tv inkomsten en moeten het meer hebben van recettes en de inkomsten uit europees voetbal i.t.t. andere clubs uit t buitenland. Als die verschillen in de diverse Europese competities qua prijzengeld zo groot blijven is dat voor NL clubs niet te doen. Ik vraag mij dan af of de rest zich inderdaad kan optrekken aan de sterkste. Om dat te kunnen doen moeten ze ook slagvaardig kunnen zijn en qua inkomsten gaan stijgen. Of dat gaat gebeuren vraag ik mij in alle eerlijkheid af want zelfs al zou Ajax ieder jaar met 4 punten verschil kampioen worden krikgt de nummer 2 nog steeds geen 40 miljoen minimaal in de schoot geworpen. Ik hoop dat ik het niet bij het juiste eind heb, maar ik heb er een hard hoofd in.

21 augustus 2020 om 08:43

@Hansje hoe kom je er bij dat de andere clubs zich zullen optrekken aan het niveau van Ajax? Het is toch ook niet zo dat Montepellier of Stade Reims beter zijn gaan voetballen omdat PSG 10x meer geld heeft dan hen? Alsof RKC of ADO baat heeft bij een Ajax die 20x de begroting van hunzelf hebben.

21 augustus 2020 om 09:11

@DeVrijBasisEK wat dacht jij van de aantrekkingskracht van de France competitie doordat PSG 20x meer geld heeft... Hoeveel meer aandacht gaat er door PSG naar die competitie? Bovendien: doordat Ajax meer punten haalt hebben meer clubs kans/recht op CL/EL en dus meer inkomsten. En Klaverblad mag er dan niet voor kiezen maar een competitie die “top of mind” is helpt ook andere clubs om spelers aan te trekken of te houden. Het aanzien van de competitie bepaald voor of investeerders interesse hebben....zeker voor ADO van directe invloed.

21 augustus 2020 om 09:40

dat is de houding van: liever mijn concurrentie omlaag trekken ipv mijzelf omhoog werken. Slechte mindset Frdirk. zo kom je nooit verder

21 augustus 2020 om 10:04

Optrekken aan het niveau van de sterkste is een leuke gedachte maar het gaat om geld. Op het moment dat Ajax zo sterk is geworden neemt de kans op CL deelname voor PSV, Feyenoord en AZ af. Dus minder inkomsten.

21 augustus 2020 om 10:11

Doordat Ajax meer punten haalt halen ze ook meer geld binnen. Van dat geld versterken ze hun selectie waardoor de kans op kampioenschap (CL deelname) voor andere clubs kleiner is geworden. Dus minder inkomsten.
De inkomsten EL is een lachertje.

21 augustus 2020 om 10:20

@amRoofpigeon, dat is makkelijkste roepen vanuit de positie van de sterkste. Zoals hieronder gezegd geloof ik er niet zo in dat als by far de grootste voordelen naar dezelfde club gaan dat Feyenoord daarvan profiteert. Wij hebben maar 1 directe CL plek en de tweede kwalificatie wordt maar zelden gemaakt. De kans dat Feyenoord structureel Europa in kan neemt toe, maar met de gelden van de EL gaat dat gat niet worden gedicht. Het verschil met de CL is echt veel te groot. Tja, is het dan heel raar dat je liever in een competitie speelt waarbij aanhaken makkelijker is dan dat je een PSG scenario krijgt? Ik denk dat buiten de aanhangers van PSG iedereen ze liever kwijt dan rijk is.

21 augustus 2020 om 10:21

Interessant punt dat je opwerpt, maar waarom is het goed voor het NL voetbal als de competitie rechter is? In theorie kan je ook stellen, Ajax steekt er jaar in jaar uit ver bovenuit haalt internationaal punten binnen en daardoor kan de rest zich ook verder ontwikkelen en ook Europees weer meespelen waardoor niet Ajax naar beneden gaat maar juist de andere clubs omhoog. Dat zou nog beter zijn voor het Nl's voetbal, met als minpuntje dat voor de competitie dat Ajax dan waarschijnlijk 6 a 7 van de 10 keer kampioen gaat worden.

21 augustus 2020 om 10:27

Nee hoor, dan stellen ze de begroting bij. Competitie wordt overigens niet rechter getrokken door inkomsnten van Ajax. De jeugdopleiding van Ajax blijft de belangrijkste pijler van Ajax. Net zoals AZ en PSV dat doen. Net zoals Feyenoord de komende jaren stappen wil zetten.

21 augustus 2020 om 10:28

Frdirk, wat mij betreft zie je een aantal belangen over het hoofd. Een of twee Europees sterke ploegen (laten we zeggen Ajax en PSV of AZ) hebben een positief effect op de eigen competitie, omdat 1. ze het Europees verdiende geld in de eigen competitie kunnen besteden aan talenten, welk geld de verkopende club weer kan steken in de jeugdopleiding, accommodatie, natuurgras, noem maar op, en 2. die talenten door het succes doorgaans worden verkocht aan grote buitenlandse clubs waar ze zich verder ontwikkelen en zo een bijdrage leveren aan de prestaties van Oranje. Het is wat kort samengevat, maar anders wordt het een eindeloze lap tekst.

21 augustus 2020 om 10:31

Ik denk dat het beter voor de amusementswaarde is. Het is dat voetbal te diep geworteld zit dat mensen hun club niet in de steek laten, maar normaal gesproken zou zoiets de doodsteek kunnen zijn. En de verhoging van het algehele niveau zal denk ik minimaal zijn zolang alle focus op de CL ligt. Er zal voor spelers nog steeds minder worden betaald en ook de inkomsten zullen niet giga stijgen. Bovendien krijg je na de groepsfase ook te maken met clubs die wel CL hebben gespeeld. Ik vraag mij af of het verschil dat wordt gemaakt in positief niveau afweegt tegen hetgeen dat moet worden ingeleverd als inderdaad Ajax 10 keer op rij kampioen zou worden en al het geld binnenhaalt.

21 augustus 2020 om 10:36

@ Tilburgajax, ik vraag mij af of we 2 sterke europese ploegen gaan krijgen. Even voor de volledigheid, dit zou niet spelen als we bijvoorbeeld zoals in 2003 2 directe ploegen en een voorronde hebben. De kans dat meer clubs uit NL zich kwalificeren en dus aanspraak maken op het grote geld is veel groter en dus krijg je meer competitie. Want Ajax komt denk ik op een gegeven moment ook aan een plaffond van wat ze kunnen. Dus dan hebben andere clubs kans om bij te sluiten met goed beleid. Maar voor zover ik weet is die mogelijkheid voor NL niet haalbaar en ik vraag mij af als vooral Ajax het goed doet vanwege de financieën of we daar ook gaan komen. Als die mogelijkheid er is geef ik je groot gelijk. Wellicht dat jij hier meer over weet?

21 augustus 2020 om 11:01

zondag hoofdklasse is ook spannen, moeten we daarna streven? als er geen nederlandse clubs meedoen ver in europeese toernooien en de competitie aanzien geven spelen er straks helemaal geen goede spelers meer in de eredivisie, zullen de tv inkomsten en reclame inkomsen minder worden en zullen meer kleine clubs verzinken en failliet gaan

21 augustus 2020 om 13:04

Dan moet Feyenoord zorgen dat ze zelf CL halen en PSV en AZ voorblijven. Meer is er niet van.

21 augustus 2020 om 13:26

@frdirk Wil je een hoge amusumentwaarde waarbij het spannend is, goed voetbal niet echt een voorwaarde is en waarbij Europees voetbal niet meespeelt, dan kun je ook naar de Keukenkampioendivisie kijken hé. Vind het jammer dat jij en aantal anderen enkel naar Ajax van nu kijken en doen alsof het oneerlijk is dat Ajax zoveel meer verdient terwijl ze dit eigenhandig hebben verdiend. 10 jaar geleden zat Ajax diep in de punari en met goed beleid hebben zij zich teruggevochten tot de huidige positie. Ja ze hebben veel geld verdiend aan de CL en aan transfers, maar hoe is er wel niet een speler van Ajax voor veelste weinig verkocht of hoe vaak is Ajax wel niet zwaar benadeeld in de CL? Dat de concurrenten (psv en Feyenoord) wanbeleid voeren en hierdoor achteruit gaan moet toch niet betekenen dat het door Ajax komt? Kijk eens naar AZ, die goed beleid aan het voeren is en al een paar jaar serieus meedoet in de top.. Daar kun je eens voorbeeld aan nemen. Wat betreft de groei van Ajax, wees je maar gerust dat dit niet eindeloos zal zijn. Ajax kan pas verder groeien zodra de rest van de ED ook groeit dus de rest krijgt echt wel de tijd om mee te groeien. Nog één punt overigens, hoe meer succes Ajax haalt, hoe populairder de ED wordt en hoe meer de spelers daar waard worden.

21 augustus 2020 om 14:20

@Pii2, ik zou willen dat ik KKD kon kijken maar die boot hebben wij helaas gemist . Nee zonder dollen, mijn opmerking was minder gericht op het nu maar meer op de toekomst. Als het scenario zo loopt dat alleen 1 club veel harder profiteert dan de rest zou ik er niet heel rouwig om zijn als dat scenario niet uit zou komen. Dat is niet persee een diskwalificatie naar Ajax toe want ze pakken de mogelijkheden die ze hebben. Ajax kan er weinig aan doen dat de CL zo bizar veel geld oplevert en dat het verschil met de EL gigantisch is. Misschien is dat niet duidelijk naar voren gekomen in de hele discussie hierboven, maar ik vraag mij af of dit echt zo goed is voor de competitie als altijd wordt beweerd. Ik kijk persoonlijk geen BL meer omdat ik een titelstrijd het spannendste onderdeel van een competitie vind. Dat scenario ligt hier ook op de loer en dat komt veelal door de hoge CL gelden. Dus voor de duidelijkheid, al zou PSV of zelfs mijn club Feyenoord zijn geweest die al het geld op zouden strijken zou ik dat gevoel nog steeds hebben gehad.

21 augustus 2020 om 07:02

Neemt nog steeds niet weg dat Ajax een erg goed beleid opgezet heeft waar toch ontzettend veel clubs haar vingers bij aflikken, zeker in nederland, maar ook daarbuiten. Ajax is in geen schrijn te vergelijken op voetbal gebied met Bayern, maar hebben het op basis van eigen handen en voeten erg goed voor elkaar op financieel gebied. Geen geld hoeven te lenen van gemeentes en of banken, daar kan je alleen maar lof voor hebben. En natuurlijk zegt Marc dit, maar niet al die 40 miljoen wordt uitgegeven, hij zegt er ook nadrukkelijk bij dat hij tevreden is over de selectie die er nu staat en er pas weer spelers bij komen als er spelers vertrekken. Vergeet niet dat Ajax deze 40 miljoen niet nodig had om aankopen te kunnen doen .

21 augustus 2020 om 07:55

Grasveld is dat wel zo? Er word gezegd al halen we de cl niet hebben we eigenlijk een probleem. De 40 mil hebben we nodig om onze huishouding op orde te hebben.
Dus als we de cl niet halen komen we niet rond.
Dus eigenlijk werk je met geld dat je niet zeker heb. Dit jaar hebben ze vreselijk geluk gehad met het behalen van de cl maar dat gaat een keer
Mis.

21 augustus 2020 om 08:11

Hoezo hebben ze vreselijk geluk gehad? Dat CL ticket naar Ajax is gewoon een hartstikke terechte beslissing geweest.

21 augustus 2020 om 09:14

Ze hebben geluk gehad omdat het geen uitgemaakte zaak was dat Ajax az nog 9 wedstrijden onder zich zou weten te houden. Ik schatte de kans op 60-40 dat het ze wel lukt. Dan is het toch lekker als je die laatste 40% van bovenaf toegewezen krijgt?

21 augustus 2020 om 09:19

Wanneer er geen Covid19 geweest was dan had Ajax financieel helemaal geen problemen gehad. Dus normaliter werken ze niet met geld dat ze niet hebben.

21 augustus 2020 om 09:20

@ajax1812 Ik vermoed dat Bliek bedoeld dat het in de competitie nog niet gespeeld was, en ook nu Bayern er voor heeft gezorgd dat ze geen voorrondes meer hoeven te spelen.

21 augustus 2020 om 09:41

@ Bliek; wat inkomsten betreft rekenen ze inderdaad op de CL. Halen ze het een keer niet, dan is er echter nog niks aan de hand. Daar hebben ze het grote eigen vermogen voor opgebouwd. Het zal pas een probleem worden als ze structureel de CL niet meer halen.

21 augustus 2020 om 10:20

Wie zegt dat het geen terechte beslissing is geweest.
Geluk? Zeker wel.
1. Competitie was nog niet afgerond
2. Beoordeling eindstand had ook anders uit kunnen pakken
3. Bayern

Al met al niet onterecht, maar zeker wel geluk.

21 augustus 2020 om 12:07

Ik denk dat de beoordeling van de europese tickets helemaal niet anders had kunnen uitvallen. Het was namelijk niet uit te leggen dat we opeens naar onderling resultaat zouden gaan kijken, in plaats van het doelsaldo. Dat heet namelijk de spelregels tijdens het spel veranderen. En okay, dit is een onvoorziene omstandigheid zo'n afgebroken competitie, maar dan is het zaak zo dicht mogelijk bij de bestaande regels te blijven. Anders krijg je nog veel schevere gezichten dan nu het geval was.

21 augustus 2020 om 12:42

@bliek, Je maakt het mogelijke probleem groter dan het is. Hoewel het klopt dat de salarisbegroting ingericht is op het spelen van de Champions League, spelen de verliezen door Corona ook mee. Dat boekhouder Overmars reeel is, moet je niet verwarren met het spelen van een pyramidespel. Hij weet dat de kwalificatie voor de Champions League incidenteel mis kan gaan, daarom heeft hij een enorme buffer opgebouwd. Sowieso staat er voor een kapitaal aan spelers op het veld, dus Ajax kan desnoods aan dat geld komen via transfers; denk je b.v. dat het nieuws dat Botman eerst een jaar verhuurd wordt toevallig na directe plaatsing voor de CL kwam? Hier heeft niet alleen Lille ivm hun licentie wat aan, maar Ajax ook, mocht de CL volgend seizoen gemist worden. De transfersom van Botman komt nl. op de jaarrekening van volgend seizoen. Bovendien heeft Ajax altijd de voorrondes nog; Ajax is 12 seizoenen geleden voor het laatst 3e geworden en dat was ruim voordat Ajax zo welvarend werd. Ajax heeft zich de afgelopen seizoenen via de voorrondes geplaatst, het is gezien de geplaatste status en de selectie vrij aannemelijk dat Ajax zo'n ticket meestal pakt tegenwoordig. Kortom, door Overmars' jarenlange strenge financiele beleid heeft Overmars het geluk inmiddels afgedwongen door allerlei failsaves in te bouwen.

21 augustus 2020 om 07:04

Wellicht denken mensen dat omdat dit een paar jaar terug ook echt zo was? Toen werd er volgens mij EL begroot en was de CL een extraatje.

21 augustus 2020 om 09:01

Klopt. Het jaar dat we de halve finale cl speelde was het eerste seizoen dat Ajax een cl begroting had. Iets wat zich dus meteen uitbetaalde. Ik snap en erken wel dat het een risico is om geld uit te geven dat er in theorie nog niet is maar toch sta ik volledig achter dit beleid. Een aanzienlijk deel van dit geld gaat naar contractverlengingen voor spelers die we in het verleden kwijt zouden zijn geraakt. Spelers die ook allemaal veel geld vertegenwoordigen en je vroeg of laat toch moet laten gaan omdat ze hogerop willen.

21 augustus 2020 om 12:50

Ik vermoed dat de EL de begroting inmiddels niet meer helemaal dekt, het ligt eraan hoe ver Ajax zou komen in de EL en of er weer publiek bij mag zijn, want Ajax had over seizoen 2018-19 een salarispost van 92 miljoen.

21 augustus 2020 om 08:40

Dan moet Overmars en Co wel heel blij geweest zijn met het COVID-19 virus! Was de competitie niet stilgelegd, was de kans zeer groot dat AZ kampioen was geworden gezien de vorm van Ajax op dat moment. Geen 40 miljoen, dus bezuinigen (verkopen) i.p.v. de selectie intact (proberen) te houden.Ps. Uiteraard niet met het menselijk leed, maar ik neem aan dat je wel snapt dat welk geld dan ook daar nooit tegenop kan. En zo zal Overmars en Co ook absoluut denken.

21 augustus 2020 om 08:46

Die kans was dus niet zeer groot.

21 augustus 2020 om 09:06

Klopt. Volgens mijn bron Valentijn zet overmars bij elke covid dode het nummer three little birds van Bob Marley op..

21 augustus 2020 om 09:14

Wahahahauw, dat is wel hele duistere humor 🤣

21 augustus 2020 om 08:53

@diegelbereds: Natuurlijk hebben "we" het geld nodig, maar ik heb wel het idee dat Overmars hier een beetje strategisch praat. Dit komt vooral op mij over van "we hebben eigenlijk helemaal geen geld" dus als er clubs op de deur kloppen voor Ajaxspelers of Overmars toch wel spelers wil halen, je niet het stempel "rijk" hebt in de onderhandelingen. Ajax zal dit seizoen fors verlies maken en dat zal waarschijnlijk komend jaar ook zo zijn. Wel moet dit te dragen zijn zonder dat er enorme concessies gedaan hoeven te worden door structureel goed beleid van Overmars en consorten.

21 augustus 2020 om 09:20

Wanneer je spelers verkoopt is dat stempel juist beter dan het stempel dat je geen geld hebt. Kijk naar Sao Paulo met Neres bijvoorbeeld. Overmars heeft in het verleden meerdere malen gezegd wanneer ze kanonnen zochten dus ik denk dat hij hier probeert om de verwachtingen te managen. Denk dat de meeste van ons wel tevreden zijn met Antony en kudus. Het streven zou moeten zijn om Marin, maggelan, alvarez en labyad te verkopen en met de ruimte die je daarvan creëert een kanon op 6 aantrekt.

21 augustus 2020 om 09:32

De sky is sowieso niet the limit. Je moet ook geen stempel "geen geld" hebben, maar de stempel "het geld klotst tegen de kade" is ook niet fijn. En helemaal met je eens, de aankopen Anthony en Kudus lijken mij echt top. Ben heel benieuwd wat er nog meer komt, maar vooral weg gaat (eerst weg, dan halen). Hoop inderdaad dat Maggelan en Labyad weg kunnen, ik geloof nog steeds in Marin (mocht Donny toch weg gaan) en Alvarez hoop ik nog (misschien wel tegen beter weten in).

21 augustus 2020 om 09:41

Marin Magallan en Alvares verkopen ben ik het wel mee eens. Labyad is wel prettig om erbij te hebben. Bande hebben we ook nog te weinig van gezien en is alleen maar geblesseerd. Volgens mij is Johnson ook terug gekomen van een verhuur periode waar we ook beter afscheid van kunnen nemen. Verder zie ik nog wel een aanbieding op van der Beek, Tagliafico of Onana komen.

21 augustus 2020 om 12:46

Ik begrijp jullie beiden wel. Het is ook niet dat ik labyad of alvarez slecht vind, ik denk echter dat we niet moeten doorslaan met aankopen. De cruijff filosofie is topspelers aantrekken wanneer er geen jeugd beschikbaar is. Gravenberch is nu gewoon klaar voor speeltijd en hetzelfde geldt voor Noa Lang die erg gretig oogt. Voor een speler als Blind of Tadic kan je ze nog laten banken maar niet voor een labyad of Marin.

21 augustus 2020 om 09:33

Logisch dat Ajax CL moet spelen, de huishouding is duur . Ajax vist de laatste seizoenen in een duurdere vijver en daar komen ook extra kosten bij, dus moet er aan de andere kant ook gezorgd worden voor een geldaanvoer. Dat kan met transfers , maar ook met CL geld. Voor de buhne zegt Overmars dat hij tevreden is met de selectie, maar hij weet ook al te goed, dat er eigenlijk nog een creatieve stofzuiger bij moet en dat er een aantal spelers moeten vertrekken. En dan zit hij nog in de wacht betreffende een evt vertrek van Onana, Tagliafico, Dest en Van de Beek. Volgens mij vindt hij het niet erg als 2 van deze 4 voor een goede transfersom vertrekken.

21 augustus 2020 om 11:48

https://twitter.com/SwissRamble/status/1296337747523796992?s=19

"Het domste beleid ooit" maakt Ajax wel financieel de club die haar zaakjes het beste op orde heeft. Geen serieuze schulden, goed eigen vermogen, goede ratio salaris naar omzet en hoogste vaste inkomsten van de top ploegen. Ben benieuwd wat jouw bevinding is over het beleid van de andere ploegen. Zoals AZ met een schrikbarend hoog percentage omzet dat naar salarispost gaat, PSV dat mede door dure krachten die niet functioneren niet echt florissant zitten en Feyenoord is al langer van bekend dat het financieel uit zwaar water komen.

21 augustus 2020 om 11:37

@diegelbereds: Dat komt waarschijnlijk omdat dit het eerste jaar is dat dit het geval is. De basisbegroting van 110 miljoen euro voor 19/20 werd -net als alle voorgaande jaren- nog gebaseerd op deelname aan het hoofdtoernooi van de Europa League, zo communiceerde Ajax zelf via de officiele kanalen vorige zomer. Dus om die reacties nou 'onwerkelijk en onrealistisch' te noemen terwijl het in dit lopende seizoen nog aan de orde is lijkt me enigszins overdreven, die CL inkomsten waren namelijk tot aan dit jaar ook 'gewoon' extra bovenop de begroting. Ik ben wel benieuwd naar wat de hoogte van de begroting dit seizoen zal worden dan als voor de eerste keer groepsfase CL begroot is (ik schat om en nabij de 130 - 140 miljoen), dit kan ik nergens terug vinden in officiele communicatie van Ajax. Iemand enig idee?

21 augustus 2020 om 12:15

Precies, dat is bij alle clubs zo hoor. Zodra men aan dit feestje deelneemt dient men de huishouding er op aan te passen. Daarom gaat het uiteindelijk ook telkens weer mis met de ploegen die niet vast in dit format mogen spelen en hebben clubs als Real en Barcelona ook gewoon gigantische schulden. Financial Fair Play zal dus binnenkort ook gewoon losgelaten worden, want de inkomsten zijn o zo belangrijk voor de Uefa.on topic: Marc Overmars heeft natuurlijk helemaal gelijk, niet alleen omdat het verstandig is te bezinnen eer je begint; waarom zou je aan de wereld verkondigen dat je op zoek bent, je gaat de aankoopprijzen toch niet zelf opdrijven.

De selectie is momenteel erg groot dus ik snap enerzijds dat er eerst iets weg moet gaan voordat er naar nieuwe spelers gekeken wordt. Waarschijnlijk zal een vertrek van Nico het eea in gang zetten mocht dat gebeuren. Ik mag toch hopen dat er nog een goede 6 aangetrokken wordt of een rcv met wat meer ervaring die er direct staat, schuurs kan me totaal niet bekoren en Alvarez lijkt geen kans te krijgen daar

21 augustus 2020 om 06:59

Een goede 6 zou ik zeker aanraden!! Vorig jaar werd het in mijn ogen pijnlijk duidelijk dat je te weinig voetbal hebt op het middenveld. Dit jaar gaat er weer veel geschoven worden. Misschien dat Gravenbech het kan, maar dat moet ik eerst nog maar eens zien.

21 augustus 2020 om 07:10

Die Kudus kan aardig voetballen hoor, die kan in mijn ogen nog wel eens gaan verrassen op het middenveld. Neemt niet weg dat oefenwedstrijden niet zo heel veel zeggen natuurlijk.

Logisch dat er hiermee geen extra aankopen gedaan worden. Dus ook geen Suarez. De selectie puilt uit, laten we eerst maar eens wat ballast kwijt raken; Magallan, Marin, Alvarez. En kijken of we Eiting, Kotarski kunnen verhuren. Als we dan nog een goede creatieve 6 kunnen halen, dan zijn we compleet en op volle sterkte !!

21 augustus 2020 om 07:23

@bogarde Maar zou er ook gewerkt worden aan het lozen van de spelers die jij noemt? Of zou het beleid zijn we roeien verder met deze riemen terwijl we weten dat het niet goed genoeg is?

21 augustus 2020 om 07:26

Achterin is de bezetting niet zo geweldig dus een alvarez en magallan niet beide weg doen. Alvarez is geen middenvelder. Marin hoort in een vd beek rol te spelen.

21 augustus 2020 om 07:26

Dus Alvarez en Marin, samen goed voor meer dan 25 miljoen aan transfersommen, schrijf je al na 1 seizoen af? Nu Ajax is geen Barcelona of Real Madrid, dus dan zit je rap door je geld heen hoor als dat je beleid wordt.

21 augustus 2020 om 07:41

Lijkt mij heel logisch om ze af te schrijven. Marin speelt gewoon dramatisch en toont geen tekenen dat hij binnen afzienbare tijd wel iets gaat toevoegen. Alvarez wordt alleen maar op het middenveld gezet, terwijl hij daar in balbezit alleen obligate balletjes breed of terug kan spelen, terwijl hij bij balverlies ook niet iemand is die qua timing de bal snel terugveroverd. Een zeer beperkte middenvelder voor Ajax begrippen, die ze schijnbaar niet centraal achterin willen posteren, anders hadden ze dat wel gedaan. Ik zie het niet als beleid uit luxe, maar als de spelers die je haalt niks toevoegen, is het zinloos om met ze door te gaan.

21 augustus 2020 om 07:50

Marin heeft nog niet de kans gekregen op zijn eigen plek. Pas als hij eens een kans heeft gekregen op de plek van Van De Beek kun je pas over hem oordelen. Als Van de beek blijft, stelt er zich natuurlijk wel een probleem.

21 augustus 2020 om 08:01

Maar wat is zijn positie dan? Volgens mij is hij geen 10, terwijl dat wel de positie is waar Donny doorgaans speelt. Donny speelt ook met enige regelmaat op de 8 positie en daar heeft Marin wel gewoon zijn kans gekregen begin vorig seizoen en totaal geen indruk gemaakt. Zelfs in deze voorbereiding krijgt hij op die positie kansen zoals tegen Wolfsbercher en het was weer bedroevend wat hij bijvoorbeeld dinsdag liet zien. Op die positie is een Gravenberch hem echt voorbij. Ik zie het echt niet meer gebeuren dat ze dit gaan omdraaien, dus dan kun je wat mij betreft beter afscheid nemen.

21 augustus 2020 om 08:05

De transferssommen maken voor mij niet uit. Als ze het niveau niet hebben of simpel weg niet bij Ajax passen, dan moet je er gewoon zo spoedig mogelijk van af. Ik denk dat Marin en Alvarez allebei een aardig salaris krijgen en dat drukt natuurlijk op de begroting. Alvarez heeft afgelopen seizoen bijna tot niet laten zien dat hij past in het spelletje dat Ajax graag speelt. Voor een middenvelder is hij te langzaam, onhandig en voegt hij voetballend heel weinig toe. De handvol wedstrijden die hij heeft gespeeld als centrale verdediger waren ook niet goed. Ik zou mijn verlies nemen en deze jongen zo spoedig mogelijk verkopen. Marin lijkt er niet goed voor te staan bij Ten Hag. Als je zo weinig speelt en het dan niet laat zien in de wedstrijden die je wel speelt, dan wordt het lastig. Je kan wel zeggen dat hij niet op de juiste positie staat, maar Marin maakt fouten die vrij weinig met zijn positie te maken hebben. Hij heeft moeite met de bal aannemen en hij heeft er moeite mee om een bal in de voeten spelen. Toegegeven, dit klinkt als een tekort aan vertrouwen en wedstrijdritme. Toch zou ik hem proberen te verkopen om zo op zijn salaris te besparen.

21 augustus 2020 om 08:52

@miccoli ik sluit me volledig aan bij je verhaal. Nu ze nog wat opbrengen, gelijk lozen. En een keer evalueren wat hier weer allemaal mis is gegaan. Iets dat bij Ajax niet meer gebeurt volgens mij sinds het vertrek van Jonk. Spelers als Marin bijvoorbeeld, kunnen eens mislukken. Maar Alvarez halen als vervanger van de ligt en deze dan alleen op het middenveld laten figureren....onbegrijpelijk. Maar datzelfde vind ik ook van miskopen als Magallan en Bendé. Evalueren!

21 augustus 2020 om 08:56

@lierse, dat schrijven natuurlijk niet in 1x af. Ze vertegenwoordigen nog wel een waarde. Dus van de hand doen met een doorverkoop. Maar in ieder geval je bescheiden verlies nemen. Zij gaan het bij Ajax niet meer maken, niet dynamisch genoeg. Ajax moet verder en zij moeten verder

21 augustus 2020 om 09:40

Laat verkopen maar aan Overmars over Lierse. Die weet ze vaak nog met een minimaal verlies te verkopen. Of andere spelers te verkopen die het goed compenseren.

Ajax heeft momenteel eigenlijk alle posities goed bezet. Zolang er niemand vertrekt zijn er geen nieuwe spelers nodig. Zie eerst maar eens magallan te lozen. Over Marin blijf ik twijfelen, hij kan beter dan hij laat zien maar is fysiek wel redelijk beperkt. Wie weet gaat hij ons nog verrassen.

21 augustus 2020 om 07:27

Marin speelt nu steeds in een rol die hem niet ligt. De keren dat ie wat aanvallender speelde liet hij goede dingen zien

21 augustus 2020 om 12:32

Welke positie vind jij hem geschikt voor in dit systeem dan? Ik voor geen enkele namelijk. Gewoon doorselecteren en met andere jongens verder,

De huidige selectie is breed en bestaat uit zowel ervaren spelers als jong talent. Aankopen kunnen worden gedaan van de bedragen die vrij komen door uitgaande transfers. De inkomsten uit CL kunnen worden aangewend voor (extra) salarissen en het verstevigen van de EV positie. Dat is goed nieuws en het betekent dat Ajax goed op weg is om een de komende jaren uit te groeien tot een gedegen en solvabele club die elk jaar kan meedoen in de CL poulfase!

Met uitspraken als gaten dicht fietsen, geen geld van CL gebruiken voor nieuwe aankopen wil slechts zeggen dat zakenman Overmars aan alle andere Europesche clubs duidelijk maakt dat er geen spelers onder de vraagprijs verkocht gaan worden. Uitspraken als :"dus eigenlijk is het goed voor het NL voetbal als Ajax het niet haalt" geven de kortzichtigheid aan van mensen die verblind zijn door hun clubliefde en de klaarblijkelijke daarmee gepaard gaand haat naar Ajax. Dat het Nederlandse voetbal daarmee terug geworpen wordt in de vijftiger jaren maakt ze dan niet uit. Kinderlijk en aandoenlijk tegelijk.

21 augustus 2020 om 10:24

Nou meneer wijsneus, hoe profiteren de andere clubs dan van het feit dat Ajax wellicht structureel veel meer geld binnenhaalt aan puur een kwalificatie? Uit je pendante toon en je eerste zwakke reactie hierboven ben ik wel benieuwd naar wat je inhoudelijk hebt toe te voegen. Dat jij het als haat beschouwt toont eerder de gebreken van de Ajaxaanhang aan omdat ze soms te verbaasd zijn dat niet iedereen de polonaise achter ze aanloopt.

De Champions League miljoenen worden door Ajax doorgaans toch gewoon begroot? Je houdt dan geen extraatjes over. De extraatjes zijn de momenten wanneer je veel groepswedstrijden wint en je 1 of 2 vervolgrondes overleeft. Voor de nationale competitie hoef je overigens al die miljoenen niet extra te investeren. De huidige groep is kwalitatief goed genoeg om met een straatlengte kampioen van Nederland te worden. Daar moet de focus op liggen. Supporters willen een kampioenschap.

21 augustus 2020 om 09:02

Afgelopen jaargang was die straatlengte voorsprong maar een heel klein doodlopend straatje dan.

24 augustus 2020 om 09:43

Wat is geweest is geweest. Met de begroting die Ajax kan hanteren, het talent en de kwaliteit die aanwezig is, acht ik het het verschil zo groot dat ik Ajax met straatlengte voorsprong kampioen wordt van Nederland.

En gelijk heeft Overmars, veel mensen verwarren eigen vermogen met liquide middelen. Dat Ajax ruim 100 miljoen op de plank heeft klopt totaal niet, ajax had zo'n 67 miljoen op de bank. En ook bedragen van verkopen van de Ligt, Ziyech en de jong zullen in half jaarlijkse termijnen binnenstromen. Het is niet zo als een transfer aangekondigd is dat dat bedrag gelijk volledig gestort zal worden. Andersom is dat natuurlijk ook zo, die miljoenen voor Antony is ook niet gelijk betaald.

21 augustus 2020 om 09:54

Naast de enorme bedragen waar het doorgaans om gaat, blijf ik dit ook een raar iets vinden. Het voetbal is (qua financieel management) een zeer slecht voorbeeld voor iedereen in de wereld. Alles wordt op afbetaling gedaan, ook als het geld er op dit moment eigenlijk niet is, dus eigenlijk zijn het leningen die clubs open hebben staan naar andere clubs toe.ergens komt de situatie dat er simpelweg niet betaald kan worden, de gok verkeerd uitpakt (niet bij Ajax, die lijkt zijn financiën goed op orde te hebben) en er geen geld beschikbaar is om de restanten van de aankoopbedragen af te tikken.een geldverstrekker doet al moeilijk als je een huis wil kopen van 2 ton, maar niet 100% zeker is dat je voldoende inkomsten hebt, maar voetbalclubs onderling geloven iedereen op de 'blauwe ogen' als ze bedragen van 100 miljoen in een aantal termijnen betalen.las van de week dat Valencia financieel in zwaar weer zit, (of dit waar is laat ik in het midden, heb ik geen zicht op), wat nou als die Cillissen gekocht hadden van Barcelona voor 60 miljoen, en dit nog moeten afbetalen. Van een kale kip kan je niet plukken.klinkt ook hard, maar ik wacht (met smart) op de dag dat de financiële zeepbel waar de voetbalwereld in leeft met een gigantische knal uit elkaar klapt en ben erg benieuwd welke clubs er dan nog overeind staan. Als puntje bij paaltje komt, zullen ze met allerlei ondersteunende middelen wel weer overeind worden gehouden, maar wellicht dat het financiële beleid over de gehele linie dan eens normaler wordt. Zal wel een valse hoop blijken, maar toch.

Ik vind het eigenlijk best gevaarlijk om als Nederlandse club op CL inkomsten te begroten.

21 augustus 2020 om 09:41

Er staat nergens dat Ajax op CL begroot. Maar gezien de dure huishouding is dat bijna wel een must ondanks spectaculaire transferverkopen elke zomer.

21 augustus 2020 om 11:12

Het 1 hangt natuurlijk ook een beetje samen met het ander. Haal je geen CL, dan kun je waarschijnlijk ook je topspelers niet verkopen voor bedragen als 40m. Het is een risicovol beleid, maar ik ben er als Ajacied wel blij mee. Je kunt spelers hogere salarissen bieden waardoor ze langer blijven (zie Ziyech) en ook toptalenten als Neres en Anthony komen graag naar Amsterdam. Mocht Ajax een keer als 2e eindigen, kom je natuurlijk ook sowieso in de voorronde uit. Gelukkig heeft Ajax daarin de laatste jaren ook flinke stappen genomen, ik zie ze nu niet snel verliezen van een 'relatief onbekende tegenstander'.

21 augustus 2020 om 12:09

Het is pas gevaarlijk als je geen buffer hebt om het mislopen te kunnen opvangen. Die buffer heeft Ajax nu waardoor er wat meer risico genomen kan worden.

Ik ben eigenlijk reuze benieuwd of AZ, dat de plaats van Ajax zo nadrukkelijk heeft geclaimd, nu via Viktoria Plzen gaat bewijzen of het die plek uberhaupt waard was geweest.lullig voor Arne Slot en zijn team, maar als hij en AZ er tegen Plzen al uit vliegen mag je als neutraal Nederlands toeschouwer toch blij zijn dat Ajax die rechtstreekse plaatsing voor de groepsfase heeft behouden. Waar dan weer wel bij gezegd moet worden dat Ajax dan wel weer de nodige punten in die groepsfase moet gaan halen.

Wat mij betreft hoeft Ajax ook niets te kopen, de selectie is groot en er mag best ververst worden maar dat betekent afschalen en weer bijkopen. Ik ben van mening dat de selectie een paar man te groot is en dat er 3 a 4 man weg mogen en dat er dan 1 topper bij kan om kwaliteit te halen. Verder ontwikkelen vanuit de jeugd, dat mogen best de nieuwe sterren worden.

Begrijpelijk dat er eerst financiële gaten dicht gefietst moeten worden. Echter met de huidige selectie geloof ik niet dat ze ver komen in de Champions League. Ze missen middenvelders die er direct staan. Wordt hetzelfde verhaal als afgelopen seizoen helaas verwacht ik (en ze hadden de loting mee al mee).

21 augustus 2020 om 10:52

Eens maar daar heb je dus Donny, Eiting, Gravenberch, Labyad, Marin, Kudus en Ekkelenkamp. Als dat dus niet voldoet heb je niet tijdig doorgeselecteerd en onjuiste uitvoering gegeven aan je beleid. Dat is zonde.ik denk inderdaad dat Ajax het moeilijk gaat krijgen in de CL als ze niet een goede middenvelder er bij halen, maar dan moet er in mijn optiek ook echt wat weg in de verdediging en aanval en misschien zelfs Donny

21 augustus 2020 om 11:39

Hoezo Kudus, van de beek en Martinez op het middenveld is niks mis mee. Vooral Kudus is echt een toppertje verwacht ik.

Als Overmars echt niet in de gaten heeft dat het bij Ajax verdedigend een gatenkaas is, mag hij zijn positie als TD snel opgeven. Deze selectie is aanvallend wel klaar voor komend seizoen, maar defensief nog lang niet. Blijkbaar last van een blinde vlek. Verkopen doet hij prima, talentvolle jeugdspelers halen ook, maar het belangrijkste deel, een evenwichtige eerste elftal selectie samenstellen, lukt hem nog steeds niet. Misschien dat daar een ander voor kan worden ingehuurd.

Ik dacht dat ze Europa League begroot hadden..
Niet handig om Champions League te begroten, dat ga je niet elk jaar halen, waardoor je altijd moet blijven verkopen, gedwongen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren