Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Erik ten Hag in illuster rijtje na overwinning Bayern op Lyon

Laatste update:

Door de overwinning van Bayern München op Olympique Lyon heeft Ajax zich geplaatst voor de groepsfase van de Champions League. Alleen wanneer Lyon het miljardenbal dit seizoen zou winnen, hadden de Amsterdammers als nummer één van de Eredivisie nog een voorronde moeten spelen op weg naar het hoofdtoernooi. Nu kwalificatie een feit is, komt hoofdtrainer Erik ten Hag terecht in een mooi rijtje met trainers.

Ten Hag is namelijk de vierde Ajax-trainer die minstens drie jaar op rij de Champions League in gaat. Eerder werd dit gepresteerd door Louis van Gaal (1994-1997), Ronald Koeman (2002-2005) en Frank de Boer (2011-2015). Onder leiding van Ten Hag plaatste Ajax zich in 2018 via de voorrondes voor het clubtoernooi. Uiteindelijk werd in die jaargang de finale op het laatste moment misgelopen in de return van de halve finale tegen Tottenham Hotspur (2-3).

Afgelopen seizoen slaagde Ajax er niet in om de groepsfase te overleven. In een poule met Chelsea, Valencia en Lille OSC eindigde het team van Ten Hag op de derde plaats. Doordat Ajax voor komend seizoen zeker is van deelname van de Champions League kan de club al ongeveer veertig miljoen euro bijschrijven aan inkomsten.

De loting voor de groepsfase vindt plaats op 1 oktober in Athene. Zoals te doen gebruikelijk worden de geplaatste teams bij de loting van de groepsfase verdeeld over vier Potten. Ajax zal hierbij in Pot 2 of Pot 3 terechtkomen. De Amsterdammers zijn hiervoor afhankelijk van welke club de Champions League en de Europa League wint, en of Benfica de voorronde weet te overleven. Mocht AZ door de voorronden heen komen, dan zitten de Alkmaarders gegarandeerd in Pot 4.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

AZ haalt 95% zeker de voorrondes niet. Totaal kansloos tegen clubs als Benfica en Kiev. Chapeau voor Ajax dat ze weer 40 miljoen euro uitlopen op de concurrentie. Echter is het gat tussen CL-gelden en de “normale” Eredivisiegelden nog nooit zo groot geweest. Hierdoor loopt Ajax nu ieder seizoen ongeveer de hele begroting van Feyenoord uit qua inkomsten op de rest in Nederland. Het is eigenlijk gênant dat de Eredivisie titelstrijd soms nog spannend is. Waar Ajax jeugdspelers voor 8-9 miljoen kan kopen moet de rest het doen met huur en transfervrije troep. PSV en Feyenoord hebben ook geen enkele slagkracht op het moment waardoor Ajax het aan hun stand verplicht is om kampioen te worden. Qua financiën is Ajax het PSG, Celtic of Bayern van Nederland. Dit moeten ze aankomend seizoen vertalen in een titel met minimaal 8-10 punten voorsprong op de nummer 2.

20 augustus 2020 om 09:37

Kansloos tegen Benfica? Absoluut. Kansloos tegen Kiev? Echt niet. Kiev is helemaal geen geweldige club meer, Ajax kwam daar ook zonder enige moeite doorheen. Wel gaat AZ het natuurlijk super moeilijk krijgen, aangezien ze ook gewoon totaal geen ervaring hebben op dit niveau.

20 augustus 2020 om 08:20

Ja, dit wordt ieder jaar gezegd. Structureel verdient Ajax vele malen meer dan andere clubs en hebben ze op papier de beste selectie met een straatlengte voorsprong. Maar ipv met een straatlengte kampioen worden, weten ze het ieder jaar weer spannend te maken. En het enige kul argument wat ik dan van mensen hoor is dat Ajax dan meer wedstrijden speelt en dergelijke. Die gasten hebben 15 - 16 volwaardige selectiespelers, waar wij bij Feyenoord blij mogen zijn met 6 kwalitatieve toevoegingen. Met transfers wordt vanuit Ajax ook een gods vermogen verdient, maar het wil toch nog niet lukken om met twintig punten voorsprong kampioen te worden.

20 augustus 2020 om 08:30

Met twintig punten voorsprong kampioen worden gaat nooit lukken, tenzij de concurrentie echt een slecht jaar heeft. Al koop je voor 50 miljoen euro aan spelers, het gat tussen de eredivisie top en de rest van de competitie is meestal dusdanig groot dat die ook gewoon het grote deel van hun wedstrijden winnen.

20 augustus 2020 om 08:45

Die roep om met overmacht kampioen te worden begrijp ik ook niet daarom. Je gaat nooit de volle 102 punten halen en concurrentie zou in een normaal seizoen echt wel 75 punten of meer kunnen halen, puur door kwalitatieve verschillen tussen Ajax, PSV, Feyenoord en AZ en eigenlijk alle clubs buiten top 6. Je moet al rond de 90 punten gaan hangen wil je kans maken op 15-20 punten voorsprong, dat is niet realistisch. In Nederland zal de top momenteel gewoon te veel punten pakken om echt weg te lopen.

20 augustus 2020 om 08:49

Dat zou alleen lukken als je een de ligt, frenkie, ziyech jaarlijks kan behouden. Ajax blijft een handelshuis, waarbij bovengenoemde spelers voor mooie bedragen worden verkocht. Je kan dan niet structureel met 20 punten kampioen worden. Bayern raakt ook niet zomaar lewandowski / gnabry / alaba in een jaar kwijt en wordt dan het jaar erop weer met 20 punten kampioen.

20 augustus 2020 om 08:51

Inderdaad Ewoud. Er wordt altijd gezegd dat Ajax met x punten kampioen zou moeten worden maar clubs als Heracles gaan niet consistent punten pakken tegen de Psv/az/feyenoords. Door dit gegeven is het nagenoeg onmogelijk ruim kampioen te worden, zoals een PSG dat wel kan.we moeten hopen dat de ED stappen gaat zetten nu en mee kan groeien met Ajax.

20 augustus 2020 om 09:18

Groot gelijk Ewoud. Als Onana, Donny en Nico vertrekken kan Ajax weer opnieuw beginnen. Terwijl PSV, AZ en Feyenoord wel hun selectie intact houden waardoor ruim kampioen worden een utopie is.

20 augustus 2020 om 09:20

Mee eens WolterxAlleen simpele blessures kunnen al veel roet gooien. Afgelopen seizoen hebben we toch veel pech gehad daarmee. Prinses een aantal keer, Tadic, Ziyech..Neres.. Blind met zn hart. En dat verspreidt over dat hele (halve) seizoen. De een na de ander en verspreid. Als dan 2e/3e keuzes ook geblesseerd raken zoals Labyad is t lastig in een wedstrijdritme als 1e basis 11 te komen. Denk dat dat samen het is geweest dat we een lange periode slecht speelde en dat dat ook 1 vd redenen is geweest waardoor we de overwintering in de Cl niet hebben kunnen realiseren. Dus ja je kan veel geld hebben.. maar resultaat hangt iid van meerdere factoren af.Hoop dat we dit seizoen een beetje bespaard blijven van lange en hardnekkige blessures. En wie weet hoe we kunnen groeien weer.

20 augustus 2020 om 09:22

Je zegt het goed en ik ben het met je eens. Echter, voor de meeste fans van andere clubs zijn wij dan excuustruussen omdat verwacht wordt dat een zak met geld ook goals kan maken.

20 augustus 2020 om 11:28

De argumenten hierboven kun je geen kulargumenten noemen, toch? Dat is toch gewoon waarheid als een koe? Kans is gewoon heel klein dat je met zoveel punten verschil wint in de eredivisie! Ja of psv, az, Feyenoord moeten een dusdanig slecht jaar hebben dat ze veel punten laten liggen, maar dat gaat niet gebeuren, ook met slecht beleid blijven die clubs altijd beter dan alle clubs buiten de top 5?

20 augustus 2020 om 08:23

Ja en nee. Ajax verliest wel elk jaar de sterkhouders. Een groter budget is geen garantie dat je dan altijd weer goede aankopen doet. Kon Ajax spelers als de Ligt, Frenkie en Ziyech behouden dan was het makkelijker om dominant te zijn in Nederland.Daarnaast had Ajax afgelopen seizoen een voorsprong van 11 punten, maar toen raakte ze vleugellam door de vele blessure gevallen.

20 augustus 2020 om 08:55

Ergens klopt dat wel, maar de prijzen voor spelers zijn natuurlijk waanzin. Niemand die mij kan overtuigen dat een speler van 100 miljoen tien keer beter is dan eentje van 10 miljoen. Het zit m dan meer in de contractstatus en de concurrentie dat er zulke enorme bedragen betaald worden. Maar het klopt zeker dat de verschillen in NL groot zijn.

20 augustus 2020 om 09:08

Het scheelt dat je in de Ereidivisie niet van Ajax hoeft te winnen om kampioen te kunnen worden. Als clubs uit de top 5 doen wat zij weer aan hun syand verplicht zijn, dan hoeft een verloren wedstrijd tegen Ajax niet van invloed te zijn. Het zal namelijk niet vaak voorkomen dat Ajax ongeslagen kampioen zal worden. Ajax heeft Europees meer mogelijkheden maar zeker geen vast gegeven dat Ajax met al dat geld elk jaar kampioen zal worden.

20 augustus 2020 om 09:28

Het klopt dat sjax financieel uitloopt op psv en feyenoord, maar met name osv normaal gesproken wint ook van vrijwel elke ed club gemakkelijk. Als ajax dan verliest in ehv of alkmaar kan het gewoon een spannende competitie worden. Wel verwacht ik dus een groot gat tussen de top 2 en de subtop.

20 augustus 2020 om 11:44

Ajax is goed bezig en blijft aan de weg timmeren, maar ik zie met de groei van Ajax het niveau van de ED ook groeien. Zijn dit jaar een paar (ervaren) geweldenaars terug gekomen bij subtoppers. Utrecht en AZ timmeren aardig aan de weg en de ED wordt steeds aantrekkelijker. Als Twente zijn oude niveau op termijn oppakt dan heb je er weer extra weerstand in de competitie.

20 augustus 2020 om 12:32

@lausho, hoe kom je erbij dat de Eredivisie aantrekkelijker wordt? Alle begrotingen worden continu teruggeschroefd en je zit naar transfervrije/huur selecties te kijken. Eredivisie was veel competitiever en aantrekkelijker 10-20 jaar geleden.

Groot compliment voor Ten Hag, sinds zijn komst naar Ajax maakte deze man de ene stap naar de andere op weg naar de Europese top. Op dit moment dan ook de beste trainer die er in de eredivisie te vinden is.

20 augustus 2020 om 08:36

Nou nou.. Europese top is wel een beetje overtrokken. Vorig jaar gewoon nog in de groepsfase eruit, en als we het hebben over elk jaar kwalificeren dan zijn er wel erg veel Europese topploegen.

20 augustus 2020 om 09:22

Dirk_borst zegt ook nergens dat ze Europese top zijn? Zegt alleen dat ze op dit moment stappen maken. Of ze uiteindelijk ook Europese top worden, dat denk ik ook niet. Maar met een EL finale en een halve finale CL in de laatste 4 jaar, worden er wel degelijk grote stappen gemaakt op het Europese podium. Zeker als je dat terug legt naar de tijd dat Ajax het al lastig had met een Brondby of Rapid Wien.

20 augustus 2020 om 09:26

Gerrit,

Eu top is idd nog ver.
Maar 'gewoon' de CL uit.. vond ik niet zo gewoon ook al is dat niet standaard. Vele blessures bij belangrijke spelers, de een langer dan de ander en rare beslissingen in de CL hebben ons de das om gedaan. Een volledig fitte basis 11 had het, denk ik dan, wel gered. Tuurlijk heb je t aan jezelf te danken ook. Maar maar haal je er 3 of 4 belangrijke spelers uit vanwege blessures of kwaaltjes dan moet de bank ook wel sterk zijn wil je dat niet merken. Dat is bij ons zo.. bij de absolute top zo, en zelfs bij fc baldoorderuit. Om of maar niet te spreken over de Chelsea wedstrijd. Maar goed dat is geweest. Nieuw seizoen, nieuwe kansen.

20 augustus 2020 om 09:35

Nee, Europese top is misschien wat overdreven, maar ga ook niet te makkelijk voorbij aan het feit dat Ajax ook in die groepsfase bij tijd en wijle toch weer indrukwekkende dingen liet zien. Chelsea werd in eigen huis eigenlijk helemaal van het kastje naar de muur gespeeld en een bijzonder discutabele beslissing van de scheidsrechter draaide dat natuurlijk helemaal om. Daar was overigens ook al in de Arena sprake van, hoewel daar de verhoudingen wat gelijkwaardiger waren. Daarna kreeg Ajax te maken met blessures en werd het allemaal stukken minder. Daarin zit dan ook het verschil met ploegen die écht tegen de Europese top aanschuren: die hebben dan ook behoorlijk wat materiaal om op terug te vallen. Zijn er bij Ajax blessures dan kan het blijkbaar ook tegen Groningen bijvoorbeeld moeilijk worden.

20 augustus 2020 om 10:03

Je leest niet goed Gerrit, Dirk zegt niet dat Ajax onderweg is naar de Europese top maar Ten Hag. Begrijpend lezen.... Ajax doet wat het kan en doet dat niet slecht er zijn zeker verbeterpunten, in mijn ogen moet de consistentie omhoog. We gaan het zien komend seizoen.

20 augustus 2020 om 08:39

@Dirk_borst het begon onder Peter Bosz, dat was het eerste jaar dat ik intens blij was na wedstrijden in Europa!

20 augustus 2020 om 08:45

Ten Hag mag zijn spelers enorm dankbaar zijn; met name Ziyech, Tadic, Frenkie, Donnie en Daley dat ze zo goed gepresteerd hebben. Zelf had Erik een verkeerde trainingsmethode wat voor veel weerstand zorgde binnen de spelersgroep waardoor ze hem even op het matje moesten roepen.al met al is het geen soevereine dienstverband geweest dus ik vind niet dat alle credits naar de trainer geschoven mogen worden. Eerder naar een Overmars die voor een goede spelersgroep heeft gezorgd waarmee gepresteerd kan worden.

20 augustus 2020 om 09:20

Dit is teamwork: Overmars en Sar op de achtergrond en ten Hag die het spelletje op papier zet en de 11 acteurs het uitvoeren.

20 augustus 2020 om 10:41

We moeten nog maar afwachten of Ten Hag constant blijft dit seizoen. Met het materiaal dat hij heeft moet dat wel lukken. Jammer dat het afgelopen seizoen niet af is gemaakt net zoals in andere landen. Terwijl daar Corona meer parten speelde..

Met schade en schande wordt men wijs. Dat Ajax de laatste jaren is goede prestaties neerzet is ten eerste de verdienste van de directie en alle mensen daar omheen. Daarnaast helpt het als men de juiste voetballers aantrekt maar daarbij ook trainers worden neergezet die op de juiste wijze de talenten van die voetballers optimaal benutten en ontwikkelen. Kortom alle mensen die bij Ajax werken maar zeker ook alle supporters dragen aan het huidige succes mee. Nog niet zo lang geleden werd Ajax uitgelachen omdat ze het Bayern van Nederland wilde worden. Nu het op financieel vlak in ieder geval die richting lijkt op te gaan beginnen er een hoop mensen te klagen dat Ajax te overheersend aanwezig is op de Nederlandse velden.persoonlijk vind ik dat Ajax nog niet eens Bayern in het klein is want daarvoor moeten ze dit nog wel enkele jaren zien vol te houden. Wat we wel mogen hopen is dat de goede prestaties van Ajax ook een positieve invloed gaat hebben op het gehele Nederlandse voetbal. Afgelopen seizoen heeft Nederland in Uefa punten het beste seizoen gedraaid sinds seizoen 2011/2012. Het zou mooi zijn als Nederland er dit seizoen een positief gevolg aan kan geven.

Ajax doet het financieel en sportief op papier uitstekend maar ik vind dat afgelopen jaar onvoldoende is gepresteerd. Als Corona niet was gekomen dan was Ajax mogelijk niet kampioen geworden en Ajax was al in Europees verband uitgeschakeld. Ik vraag me af of een sportieve crises is uitgebleven dankzij Corona. Komend seizoen hoop ik op een beter Ajax en dat is het aan het spelersmateriaal en de financiële positie verplicht.

20 augustus 2020 om 10:07

De oorzaak van de slechte periode was heel duidelijk, heel veel blessures op crusiale momenten.dir is geen excuus maar een feit. Of ze nu wel of niet kampioen hadden geworden zullen we nooit weten. Wel dat we het hele seizoen bovenaan hebben gestaan. We gaan het komend seizoen zien.

20 augustus 2020 om 10:17

Beetje scorebord journalistiek. Ajax is door pech en arbitrair geblunder een CL overwintering ticket onthouden.
Getaffe was wel slecht, dat is een duidelijke min.
Compete was ajax 90% zeker kampioen geworden met mooi weer in aantocht en lege ziekenboeg.

Ajax wordt ook het hardst geraakt,verliest minstens 80 miljoen, omdat er geen publiek mag komen dit seizoen. Wedstrijden kosten geld vanwege al die UEFA regels o.a.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren