Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Als ik nu naar Ajax kijk, denk ik niet: daar had ik kunnen staan’

Laatste update:

Ki-Jana Hoever verliet Ajax in de zomer van 2018 voor een dienstverband bij Liverpool. De achttienjarige verdediger, die in het hart van de defensie en als rechtsback uit de voeten kan, heeft geen spijt van die keuze. Hoever vertelt in gesprek met Het Parool dat hij volgens het plan van Ajax nu waarschijnlijk in het belofenteam van de Amsterdammers had gespeeld.

“Als ik nu naar Ajax kijk, denk ik niet: daar had ik kunnen staan. Ik volg Ajax natuurlijk wel, zeker omdat mijn vrienden Kenneth Taylor, Naci Ünüvar, Sontje Hansen en Ryan Gravenberch goed bezig zijn. In het plan van Ajax zou ik nu waarschijnlijk in Jong Ajax spelen. Liverpool bood mij een beter perspectief en ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze”, geeft Hoever te kennen. Hij speelt zijn wedstrijden in principe in de Onder-23 van Liverpool, maar heeft ook al vier wedstrijden in de hoofdmacht van de kampioen van Engeland achter zijn naam staan.

“Niet elke achttienjarige kan zeggen dat hij heeft meegemaakt wat ik heb meegemaakt bij ­Liverpool. Ook al heb ik die prijzen niet echt zelf gewonnen. Ik zat veelal op de tribune of op de bank, maar ik trainde vaak met die boys. Bij de Supercup en het WK voor clubs zat ik wel bij de selectie en kreeg ook een medaille. Ik kreeg geen medaille na het winnen van de Premier League. Daarvoor moet je minimaal vijf competitiewedstrijden spelen. Mijn nieuwe doel is om ook te debuteren in de Premier League”, zegt de jeugdinternational ambitieus. Op de trainingen met het eerste elftal kijkt Hoever zijn ogen uit.

“Op de trainingen zijn Sadio Mané en Mohamed ­Salah mijn tegenstanders. De eerste keer denk je: wow, dat is wereldklasse. Het was zwaar, maar ik kon ze op snelheid goed bijhouden. Dat vonden de trainers ook mooi om te zien. Ik wist dat ik niet langzaam ben, maar dat gaf wel veel vertrouwen. Ik probeer op trainingen alles wat ik zie en hoor te absorberen”, verklaart Hoever. Hij vertelt dat Virgil van Dijk, Georginio Wijnaldum en assistent-trainer Pepijn Lijnders hem veel helpen. “Zij geven tips en coachen mij ook vaak in het Nederlands. De zware stem van Virgil klinkt dan luid over het veld. Ik kijk met veel bewondering naar hem, maar ik focus me voor nu op de positie van rechtsback.”

Had Ki-Jana Hoever het eerste elftal van Ajax gehaald?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En kijk waar ie nu staat... Komend seizoen Van Dijk, Gomes en Matip in de pikorde voorbij zeker?

15 augustus 2020 om 15:02

Die jongen is pas 18 jaar. Zoals hij zelf ook al aangeeft had hij bij Ajax misschien ook nog wel bij de beloften gespeeld. Ik snap dus niet hoe jouw zin aansluit op dit artikel? Hij geeft namelijk nergens aan dat hij hen in die pikorde voorbij gaat en hij geeft zelfs aan zich voor nu te focussen op het leerproces en de positie van rechtsback...

Ach, hij doet t leuk en verdient paar centen. Waarschijnlijk nog een verhuur circus voor de boeg maar het kan lukken, zie Ake.
En anders heb je even meegedaan daar.

15 augustus 2020 om 15:04

Aké heeft het uiteindelijk ook gehaald via Bournemouth. Als Aké bij Feyenoord was gebleven en daar 100 wedstrijden in het eerste elftal had gespeeld, had hij dan niet bij een club als Bournemouth terecht kunnen komen? Kijk naar Rekik en Bruma, Die spelen nu beide in Duitsland. Maar hadden ze dit niveau niet kunnen halen als ze gewoon bij de jeugdopleiding van hun Nederlandse clubs waren gebleven en al op jongere leeftijd in de ED hadden gespeeld?

15 augustus 2020 om 15:07

Waarschijnlijk wel, maar die hebben in die tijd flink wat meer verdiend dan wanneer ze bij Feyenoord waren gebleven. Daarnaast kan je ook de vergelijking met Kongolo en Van Beek trekken die wel bleven maar ook de status niet waar maken. Waren zij niet verder geweest als ze de stap naar het buitenland hadden gemaakt? Rijker in ieder geval wel.

15 augustus 2020 om 15:27

@yamiown, van Beek vind ik dan weer niet zo goeie vergelijking. Die was bijna weggestuurd in de b junioren en mocht van geluk spreken dat Ake en Rekik besloten om weg te gaan. Van Beek had ook echt de keuze niet om te gaan want er was geen interesse. Vind een Vilhena veel beter vergelijkingsmateriaal. Een echt toptalent en 200 wedstrijden voor Feyenoord gespeeld. Ook volop interesse door topclubs toen hij 16 was. Ook voor Achahbar was destijds interesse door buitenlandse top

15 augustus 2020 om 15:28

@paulr, rekik speelde op zijn 18e al bij PSV in de basis. Hoeveel jonger had hij kunnen zijn?

15 augustus 2020 om 19:11

@primetime Wat ik wil zeggen, dat hij wanneer hij bij Feyenoord was gebleven hij op zijn 18e ook daar in de basis had gestaan. En dan had hij ook bij Herta BSC terecht kunnen komen. Wat die 2 seizoenen bij OM kun je niet echt een succes noemen.

15 augustus 2020 om 19:58

Ik denk het niet. Toen hij naar PSV ging stonden bij Feyenoord de Vrij en BMI in de basis die het toen goed deden. Allebei al meerdere seizoenen ervaring en in de basis. Niemand zegt dat die jongens in Nederland niet hetzelfde hadden kunnen bereiken maar de jongens die naar Engeland zijn gegaan hebben veel meer verdiend. Ik weet de precieze bedragen niet van Man City maar ik weet wel dat zo jongen als Ake bij Chelsea vanaf zijn 18e meer dan een miljoen per jaar verdiende. Ik weet nog dat Kongolo en Vilhena op hun 21e een nieuw contract niet wilde tekenen omdat feyenoord 7 ton als eis teveel vonden. Sws hebben weinig jongens van Feyenoord het goed gedaan in buitenland.

15 augustus 2020 om 21:00

Oke, ze hebben heel veel geld verdient. Maar is dat het dan? Hoeveel spelers zijn er niet op hun 16e naar Engeland gegaan waar we daarna nooit meer iets van hebben gehoord? Genoeg. Lekker 3 jaartjes veel geld verdienen en vanaf je 20e toch gewoon weer echt werken voor je geld.

15 augustus 2020 om 21:19

Nou noem ze eens op zou ik zeggen. De meeste jongens die dit gebeurt waren weggestuurd bij een Nederlandse club vanwege te slecht. Zoals zo'n El Mhassani die weggestuurd is bij Ajax. Zelfs die vinden op hun 20e eigenlijk in 90% van de gevallen nog wel een club zoals zo'n Kees de Boer waarmee Ado wel een gokje wil wagen.

17 augustus 2020 om 09:18

En Kees de Boer was nooit bij ADO beland als hij niet eerst naar Engeland was gegaan?

Je kunt altijd vraagtekens zetten bij de ontwikkeling van jongens die al erg vroeg naar het buitenland verkassen, maar op dit moment heeft hij ook nog niet de leeftijd om vergelijkingen tussen Liverpool of Ajax te trekken. Hij is pas net 18 jaar, dus de kans is groot dat hij bij Ajax het eerste ook nog niet had gehaald. Wat dat betreft snap ik z'n punt wel. De toekomst zal wel uitwijzen of deze stap een verstandige was.

Als je goed genoeg bent speel je in de basis van Ajax1. Zie bijvoorbeeld de Ligt al met 17 jaar.

15 augustus 2020 om 15:02

Klopt, maar toen had Ajax Viergever, Wöber en Veltman als centrale verdedigers. Een stuk minder dan wat ze nu hebben. De Ligt had 'geluk' dat Sanchez werd verkocht, als dat niet was gebeurd dan had het waarschijnlijk ook een jaar langer geduurd voor De Ligt was doorgebroken, want op dat moment stond Veltman nog boven hem in de pikorde.maar goed, je hebt als voetballer altijd geluk nodig.

15 augustus 2020 om 15:13

Het duo Sanchez-De Ligt speelde toch gewoon de EL-finale als ik het me goed herinner?

15 augustus 2020 om 15:19

Precies!

15 augustus 2020 om 15:21

Klopt, omdat Veltman gedwongen naar rechts moest omdat ik geloof Tete en Dijks er niets van bakten. Dat betekent echter niet dat Veltman boven De Ligt in de pikorde stond als cv. Als Sanchez niet was vertrokken dan had de verdediging gestaan als: Tagliafico - Sanchez - Veltman - Kristensen. Omdat Sanchez vertrok en Kristensen tegenviel was De Ligt opeens de leider. Begrijp me niet verkeerd, het is een hele goede speler, maar als alles volgens draaiboek was gegaan dan had zijn definitieve doorbraak nog wat langer geduurd.

15 augustus 2020 om 16:55

De ligt speelde inderdaad samen met Sanchez tegen het einde van dat seizoen (16/17). Viergever stond linksback, Veltman rechts (ten faveure van Tete). Kristensen kwam het seizoen erop (17/18) pas in de winterstop, dus dat klopt niet. De Ligt had hoe dan ook gestart.

Bij Ajax zou hij derde/vierde keus zijn, bij Liverpool ook vierde (voor twee posities), terwijl Liverpool meer wedstrijden speelt en ook meer zal roteren. Of je dan je wedstrijden voor Jong Liverpool of Jong Ajax speelt maakt dan ook niet zo veel uit. De grootste verschillen zijn dat hij bij Liverpool traint met de beste spelers ter wereld en waarschijnlijk flink meer verdient dan hij bij Ajax zou verdienen.ik denk dat zijn keuze tot nu toe niet verkeerd heeft uitgepakt.

15 augustus 2020 om 15:06

Mee eens, al is het op die leeftijd ook allemaal niet eens zo verschillend. Pas op het moment dat ze naar de senioren gaan, zijn er flinke parallellen en vooralsnog kun je dan beter in Nederland zitten. Op het moment dat je op een leeftijd komt waar leeftijdsgenoten in de Eredivisie belangrijk gaan worden terwijl je zelf nog niet bent aangehaakt, wordt het wat schadelijk. Vooralsnog zit Hoever nog aan de goede kant van die lijn, zowel qua prestaties als qua leeftijd. Echter zal hij binnen drie jaar wel regelmatig moeten spelen om niet achterop te raken met betrekking tot z'n ontwikkeling.

15 augustus 2020 om 15:09

Ik vind het bullshit dat een 17-jarige speler over 3 jaar al 'regelmatig' moet spelen bij de landskampioen van Engeland. Hij is dan 20, meer dan genoeg tijd om je dan nog te ontwikkelen. En als dat niet bij Liverpool is dan mogelijk in de subtop/middenmoot van Engeland zoals van Dijk en Aké. We verheerlijken wel de Nederlandse competitie maar gemiddeld gaat er eens in de twee jaar een speler uit eigen jeugd naar een (sub)top club in het buitenland. Frenkie en De Ligt spreken voor zich, maar daarvoor was dat De Vrij denk ik.

15 augustus 2020 om 15:39

Tussendoor nog wel even een Depay, Blind, Cillessen, Tete en dan vergeet ik er vast nog wel een paar. Uiteindelijk is er geen touw aan vast te knopen welke weg het meest succesvol voor een speler is. Wat ik alleen wel denk is dat een speler soms enigszins verkeerd inschatten wat echt een goede stap voor hun is en wanneer ze er echt daadwerkelijk klaar voor zijn. Zie bijv een Malen die op tijd naar PSV is overgestapt en behoorlijk jong (jammer van de blessure) al een voortrekkers rol krijgt toebedeeld. Indien hij bij Arsenal bleef aanmodderen met verhuren etc. denk ik niet dat hij dit niveau al aangetikt zou hebben.

15 augustus 2020 om 15:59

Je hebt gelijk, afgelopen tien jaar zal dat gemiddeld een speler per jaar zijn geweest met een Nederlandse opleiding:ziyech, De Ligt, Depay, Bergwijn, Janssen, Blind, Strootman, Cililessen, Afellay, Karsdorp, Verthongen.spelers als Tete, Dost, van Dijk, Wijnaldum en Weghorst tel ik niet mee omdat die niet naar een club gingen die in die tijd minimaal Europese subtop was. Maar over Malen heb je wel gelijk, zou bij Arsenal niet zijn doorgebroken waarschijnlijk en toen hij bij PSV op dreef was kwamen juist de geluiden waarom hij zo makkelijk was laten gaan.

15 augustus 2020 om 17:49

En hoeveel jongens die vroegtijdig naar het buitenland vertrokken zijn doorgebroken tot de subtop in die 10 jaar. Volgens mij wel ruim minder dan 1 per jaar. Case closed zou ik dus zeggen. Beetje vreemde opmerking ook van die jongen. Hoezo is spelen bij onder 23 beter dan spelen in de Kkd. Wat ik wel vind van Engeland is dat ze die jongens daar meer mannen maken. Als ik altijd het verschil in fysiek zie van onze spelers en britse spelers dan concludeer ik enkel dat clubs hier enorm zitten te slapen wat betreft de fysieke kant van de sport.

15 augustus 2020 om 18:15

Oigatinha, er blijven natuurlijk veel meer jongens dan het aantal dat gaat. Cillissen, Vertonghen en Affelay zijn allemaal dertigers. In die tijd waren er helemaal amper jongens die gingen. Als er een per jaar ging was het al heel wat. Je had bv wel een Owusu Abeyie die naar Arsenal ging maar die was weggestuurd bij Ajax.

15 augustus 2020 om 20:35

@oigatinha er zijn ook niet zo veel jongens die vanuit Nederland de stap naar de PL maken. volgens mij speelden er het afgelopen jaar 8 nederlanders, mits fit, wekelijks in de basis in de PL. Daarvan waren er 3 die dit deden nadat ze in Engeland in de jeugd hadden gespeeld, een stuk of vier die of direct of via een omweg voor een van de 3 topclubs in nederland hebben gespeeld, en van Dijk die op jonge leeftij er voor koos om naar celtic te gaan. Er zijn elk jaar slechts een handje vol spelers daadwerkelijk overstap naar de jeugd in Engeland maken terwijl er een paar honderd spelers uit de jeugdopleidingen van de nederlandse prof clubs stromen, waaronder enkele tientallen bij de traditionele top 3. Geen idee wat er deze transfer periode nog gaat gebeuren, maar voorlopig zit er voor het komende PL seizoen met Riedewald maar een Nederlandse speler die in Ajax1 gezeten heeft bij een PL club, en dan ook nog eens op de bank. Dus wat dat betreft lijkt Ajax in iedergeval ook niet de weg als je bedenkt dat daar elk jaar 10-15 spelers uit de jeugd komen. Statistisch gezien is het in ieder geval lang niet zo zwart wit als jij schetst.

Natuurlijk gaat hij niet zeggen dat hij spijt heeft. En dat hij zegt dat hij nu in het belofte-elftal had gespeeld volgens het plan van Ajax is natuurlijk ook maar gissen. Een plan van 2 jaar geleden kan altijd worden aangepast naar mate van je eigen ontwikkeling en eventuele transfers. En hij speelt nu bij Liverpool -23. Is dat een zoveel betere leerschool dan Jong Ajax? Er zijn bij Ajax ook talenten van Jong die regelmatig met de eerste selectie mee trainen. En die 4 wedstrijden in het eerste van Liverpool is natuurlijk te danken aan het dubbele bekertoernooi dat ze in Engeland hebben. Hadden ze een niet zo'n volle agenda gehad, dan had hij geen enkele wedstrijd in het eerste gespeeld. We moeten nog meer zien op welk niveau hij uiteindelijk terecht gaat komen.

15 augustus 2020 om 15:29

Volgens het plan wat ze hadden had hij nu bij jong gespeeld, dat is toch niks geks? Tuurlijk is dat niet 100% zeker maar dat zegt hij ook niet. Trainen met absolute wereldtoppers als Mane, Salah en Van Dijk is natuurlijk beter voor je ontwikkeling dan trainen met het eerste van Ajax. Daarnaast is het feit dat Liverpool zo'n druk schema heeft natuurlijk ingecalculeerd, daardoor kan hij wedstrijdjes meepikken, helemaal top. Tot nu toe lijkt het erop dat hij een goede keus heeft gemaakt door naar Liverpool te gaan, maar inderdaad, we moeten nog maar zien op welk niveau hij terecht komt.

15 augustus 2020 om 19:16

Het plan waar hij in 2018 nee tegen zei. Maar wie zegt dat dat plan 1 jaar later nog steeds hetzelfde was geweest? Misschien was hij wel de opvolger van De Ligt geworden. Ik weet niet of trainen met Liverpool zoveel beter is dan trainen met Ajax. Van wat ik heb begrepen, door de hoeveelheid wedstrijden zijn de trainingen daar totaal anders dan in Nederland. Op de dag na de wedstrijd lopen de basisspelers uit en/of zitten ze in het krachthonk en trainen alleen de reserves. Ik denk dat hij in 2 jaar tijd bij Ajax ook wel tot 4 wedstrijden had kunnen komen in het bekertoernooi. Ik vind het allemaal nog niet zo overtuigend.

Leuk verhaal, maar hij zegt feitelijk dat hij VIP-plaatsen heeft gehad tijdens de successen van Liverpool, zonder ook maar enige vorm van invloed. Top, maar bij Ajax had hij hoogstwaarschijnlijk al tal van duels achter zijn naam. De rechtsbackpositie is bij Ajax nou niet onbetwist, Mazraoui vind ik te zwak, maar ook Dest is niet onbetwist een uitblinker op elk vlak.

15 augustus 2020 om 15:07

Die jongen is pas 18 jaar. De kans is vrij reeel dat hij bij Ajax ook nog niet was doorgebroken. Ik vind het vooral vreemd dat een Liverpool zo'n jongen dan niet gewoon verhuurt aan de Eredivisie. Zo'n jongen moet toch vlieguren maken.

15 augustus 2020 om 16:23

Hem verhuren op zo'n jonge leeftijd is ook weer een risico. Hij kan dan zomaar op de bank belanden omdat de club waar je hem aan verhuurt in de degradatiezone beland. Ik verwacht niet dat een Utrecht, Groningen, Heerenveen en Vitesse hem zo maar zouden huren om hem in de basis te zetten. Wellicht dat ze hem nu of over een seizoen gaan verhuren in de Eredivisie. Ben benieuwd wat ze met Sepp van den Berg gaan doen, dat is toch eigenlijk een vergelijkbaar verhaal als Hoever en qua leeftijd ontlopen ze elkaar ook slechts enkele weken.

Als rechtsback is Neco Williams wel iets verder in zijn ontwikkeling dan Hoever. Ik zie centraal wel wat meer mogelijkheden. Lovren is weg dus er is een plek vrij in de selectie. Nu is het kijken of hij de 4de man wil worden of dat een verhuur beter is

Die jongen moet heel snel weg bij Liverpool, voor de back positie zowel rechts als links is die 3e keuze en centraal 4e of 5e. En is ook gewoon meer een back als centrale verdediger.leuk twee jaar meetrainen nu met eerste maar word tijd om minuten dit seizoen te maken.

Bij Ajax had je gewoon basisspeler kunnen zijn als je goed genoeg bent. Kijk maar naar de Ligt. Hij was jonger en kreeg kansen in Ajax 1. Ik snap dan ook niet waarom hij dit zegt, of hij moet zichzelf niet goed genoeg vinden.

15 augustus 2020 om 16:36

De ligt werd altijd doorgeschoven naar hogere lichtingen. Veel jongens uit de 2002 lichting werden al eerder dan Hoever doorgeschoven en hebben nu minder gespeeld in Ajax 1 dan Hoever in Liverpool 1. Heel anders dan de Ligt die juist regelmatig de jongste speler van het team was in de jeugd.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren