Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Keiharde uithaal Van Praag imponeert AZ niet: ‘Reactie is voor zijn rekening’

Laatste update:

AZ klopte na het definitief stilleggen van de Eredivisie aan bij de UEFA om de verdeling van de Champions League-tickets aan te kaarten. De Alkmaarders, die alleen koploper Ajax voor moesten laten gaan, vonden dat zij gezien de twee zeges op de Amsterdamse club recht hadden op rechtstreekse plaatsing voor het miljardenbal. Daarnaast werden twijfels geuit over de rol van UEFA-bestuurslid Michael van Praag in het hele gebeuren.

Van Praag is woedend over de handelswijze van de AZ-leiding, die hij tegenover het Algemeen Dagblad omschrijft als een ‘sneaky spel’. De uithaal van de voormalig KNVB-voorzitter maakt echter weinig indruk op Robert Eenhoorn, algemeen directeur van AZ. "Wij hebben vanuit het belang van AZ de verdeling van de Champions League-plaatsen aangekaart bij UEFA. Daarin hebben we helder aangegeven wat voor ons de overwegingen zijn geweest om dat te doen", zo stelt de bestuurder in een reactie aan voornoemde krant.

"Tijdens een dergelijk proces loop je tegen zaken aan die vragen oproepen, die vragen zijn bij UEFA in alle openheid neergelegd", legt Eenhoorn de werkwijze van het AZ-bestuur nader uit. "Ook de eventuele inbreng van de heer Van Praag was een van die vragen." AZ is zich dan ook van geen kwaad bewust. "Wij vonden het terecht, in het belang van de club, om alle vragen die nodig werden geacht te stellen. De reactie van de heer Van Praag daarop laten we graag voor zijn rekening. Wij focussen ons nu zoals in een eerder statement gesteld, op de toekomst met de voorrondes van de CL, de naderende competitie en de bouw van het nieuwe stadiondak."

Van Praag woest door ‘sneaky spel’ van AZ rond Champions League-ticket

De handelswijze van AZ zorgt voor grote ergernis bij Michael van Praag.Lees artikel

Van Praag vond het niet kunnen dat AZ op eigen houtje contact had gezocht met de UEFA, terwijl er nog gesprekken waren met de KNVB en Ajax over de afhandeling van het coronadossier. Hierop stuurde het bestuurslid van de UEFA een privémail aan Eenhoorn. "Blijkbaar zagen Eenhoorn en de juridisch adviseur van AZ (Karim Aachboun, red.) wel brood in dat mailtje. Ze grepen het aan om te suggereren dat ik de UEFA-regels had overtreden. Die regels stellen dat een UEFA-bestuurslid zich niet met een zaak tussen een club en een nationale bond mag bemoeien, wanneer die persoon aan één van die partijen verbonden is."

De betreffende privémail lekte vervolgens uit, tot grote woede van Van Praag. "Wat zijn dat voor streken? Bel me gewoon op als je het niet met me eens bent! Speel open kaart.” Eenhoorn ontving vervolgens per mail het advies om contact op te nemen met UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin. "Hij antwoordde dat hij er lopende het proces niet op wilde reageren, maar er daarna zeker op terug zou komen. Nou dat hoeft van mij niet meer. De feiten spreken voor zich. Het zegt alles dat de UEFA niet eens formeel heeft gereageerd op AZ, maar gewoon de loting heeft uitgevoerd voor de voorrondes. Ze vonden het een non-story, blijkbaar."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Laten we er met zijn alleen maar een punt achter zetten. Zand erover, er zijn belangrijkere zaken om ons druk over te maken. AZ is drie wedstrijden verwijderd van de groepsfase CL. Met een gunstige (thuis)loting is het mogelijk!

12 augustus 2020 om 11:56

Nou dat vind ik wel erg makkelijk. Ik denk dat de meningen minder mild waren geweest als het niet AZ was geweest maar Ajax die deze “streek” uit had gehaald. Weet wel zeker dat dat niet zo geweest was. Noem het kinderachtig, zielig, zuur, rancuneus of wat dan ook, maar ik hoop dat AZ er in de eerste de beste ronde uitvliegt!

12 augustus 2020 om 13:13

Dat weet jij helemaal niet zeker...als als als. Ja lekker makkelijk achteraf..

Logische reactie van AZ.... want Ex-Ajax voorzitter en Ajax fan Van Praag zegt precies in lijn met voorkeur wat menselijke is (raar ondanks zijn uefa functie)... en AZ komt op voor haar belang weer. Oké, tijd om gewoon weer te voetballen aub.

12 augustus 2020 om 09:11

Onzin. Van Praag zit bij de UEFA oa om de Nederlandse belangen te behartigen, niet voor Ajax.
Het is vreemd dat ze dit achter zijn rug om doen. Gewoon een mailtje naar Zeist, hem en Ajax dat ze naar de UEFA stappen is toch normaal!? Dit achterbakse was nergens voor nodig.

12 augustus 2020 om 09:30

Ze hebben de knvb gemaild, maar die hebben niet gereageerd. En van Praag heeft nog geen enkel Nederlands belang behartigd bij de uefa.

12 augustus 2020 om 09:58

AZ kreeg geen gehoor bij de KNVB en zij waren niet de enige (lees Cambuur, De Graafschap en FC Utrecht). Vervolgens zijn zij naar de UEFA gestapt. Misschien hadden ze Ajax en de knvb op de hoogte moeten stellen? Maar als je op je vorige reacties geen gehoor krijg, waarom zou je dan? Van Praag vond dit niet kunnen (geeft hij letterlijk aan) en heeft een privemail gestuurd. AZ heeft daarop mijn inziens volkomen logisch getwijfeld aan de intregiteit van Van Praag. Waarom reageer je privé op een verzoek van AZ bij de UEFA omdat ze geen gehoor krijgen bij de KNVB? Vervolgens absoluut niet netjes van AZ om deze privémail te gebruiken, maar we praten hier over ruim 40 miljoen en business is business.Van Praag had zich er niet mee moeten bemoeien en het op zijn beloop moeten laten gaan, maar meneer was op zijn pik getrapt, voelde zich in zijn goede naam aangetast en reageerde middels een privemail. Dan kan je verwachten dat AZ deze mail gebruikt om hun standpunt inzake integriteit kracht bij te zetten. Nogmaals niet netjes, maar de voetbalwereld is nou eenmaal één verrotte wereld waar ieder individu vecht om de miljoenen pegels. Van zaakwaarnemers tot clubeigenaren tot zelfs bevriende journalisten.

Afijn dat AZ Van Praag niet op de hoogte hebben gesteld kan ik mij wel in vinden. Het is toch de ex-voorzitter en supporter van Ajax, de tegenpartij in het verzoek van AZ.

12 augustus 2020 om 10:02

@4fredondo, Cambuur en de Graafschap kregen wel degelijk gehoor bij de Knvb, die kregen het volgende te horen: "het besluit om voortijdig te moeten stoppen is daarom genomen op grond van artikel 1 lid 6 Rwbv (reglement wedstrijden betaald voetbal, red.): het bestuur betaald voetbal beslist in gevallen waarin het reglement niet voorziet."oftewel in het geval dat er onvoorziene omstandigheden zijn waar geen reglementen voor staan beschreven, heeft de Knvb het recht om zelf reglementen toe te passen in de situatie. De Knvb heeft daar in aangegeven wat de reglementen worden. En door deze bepaling in de Rwbv is dit dan ook rechtsgeldig en leidend. Zowel Cambuur als De Graafschap hebben deze kwestie voorgelegd bij de rechtbank. Welke ook bepaalde dat de Knvb de reglementen prima heeft gevolgd en welke ook rechtsgeldig waren. Op basis van deze reglementen en uitspraak rechtbank was AZ kansloos in elke vorm.

12 augustus 2020 om 10:47

Dat zeg ik ook Rinizzle, Van Praag lijkt qua (wat er lekte qua mails) eerder Ajax te vertegenwoordigen dan onpartijdig. Maar laten we aub gewoon weer gaan voetballen...

12 augustus 2020 om 11:04

@d-bergkamp, de rechter heeft ook aangegeven dat de knvb onduidelijk is geweest en dat een ander besluit logischer was geweest.

12 augustus 2020 om 14:12

@Janssen, dat kunnen ze zeggen. Alleen is een besluit genomen en die is gewoon rechtsgeldig. Daar kunnen mensen een andere mening over hebben maar het verandert de feiten niet. AZ mag een andere mening hebben of het onjuist vinden. Dat betekent niet dat de KNVB fouten heeft gemaakt of dat het niet rechtsgeldig is.

12 augustus 2020 om 10:15

En ras Rotterdammer en anti-Ajax man dhr Eenhoorn is niet bevooroordeeld. Beide zijn niet zuiver!

Goed geantwoord Eenhoorn, de heer vpraag voelde zich gepasseerd en had zich afzijdig moeten houden in deze kwestie. Of je het er nu mee eens bent of niet. Als de Knvb weken niet wil luisteren of antwoorden, ga je hoger op(werkt in het echte leven ook zo) Verder is het nu klaar. Fijne dag in deze hitte.

12 augustus 2020 om 08:50

Vind het lekken van zo'n mailtje wel weer een beetje kinderachtig, maar goed verder heb je gelijk hoor. Is nogal een jankverhaal dit van Van Praag.

12 augustus 2020 om 09:01

Klopt, hadden ze ook niet moeten doen.

12 augustus 2020 om 08:53

Gudde viel inderdaad op door zijn afwezigheid dus Van Praag kan beter het functioneren van de knvb onder de loep nemen gezien zijn uefa functie en niet als pseudo zonnegod emotioneel gekrenkt te doen..

12 augustus 2020 om 09:02

Pas op hé, gevaarlijke teksten

12 augustus 2020 om 09:14

Idd. Kijk het is en lijkt misschien niet netjes van Az maar de club is ook gewoon dik genegeerd terwijl het zijn recht wilde halen, ondanks dat niet is gelukt. Niemand luisterde tsja daarna ging Az zijn eigen weg en nu gaat men zitten klagen. Wellicht had Az idd wel gewoon duidelijkheid moeten verschaffen bij de andere betreft hun stappen naar de Uefa maar ik kan Az snappen dat ze er klaar mee waren. Altijd maar benadeeld worden en de grote clubs krijgen vaak meer aandacht en hebben de macht. Nadat Az genegeerd werd ging Az zijn eigen gang. Betreft van Praag, wellicht had Az hem direct moeten benaderen ipv meteen af te vragen of hij een rol speelt ten voordele voor Ajax, daar kan ik van Praag wel in snappen aangezien hij er buiten staat maar Az heeft gewoon zijn stap gezet en dat is mislukt.

12 augustus 2020 om 09:36

Je eerste zin kan ik mij in vinden. Echter het altijd benadeeld worden snap ik niet. AZ is toch niet benadeeld? Het is toch niet zo dat ze steevast bovenaan hebben gestaan of uberhaubt bovenaan hebben gestaan(muv eerste speeldagen)? Ze stonden 2e en hebben het 2e cl ticket gekregen.

Overigens heb ik weinig met van Praag, zijn privémail, de rancune etc maar heb wel altijd aangegeven dat ik het ook niet zo netjes vond van az hoe dit allemaal gegaan is, maar met netjes zijn win je ook niets. De vraag is heeft dit alles zin gehad? Ik denk het niet, je wint er immers niets mee, je verliest wat sympathie maar ook daar win je geen wedstrijden mee.
Omdat alles vooraf imo duidelijk was(besluit knvb, doelsaldo vanaf begin competitie bepalend) was dit imo vanaf het begin een onbegonnen zaak voor az geweest dus, alles bij elkaar begrijp ik deze rare sprongen niet, maar goed over die kat is genoeg gezegd.

Laten we weer lekker gaan voetballen! Hopelijk volgend jaar 2 nlse clubs in de cl!!

12 augustus 2020 om 09:30

@Ruud-AZ, Het is redelijk normaal dat als je naar de Uefa stapt voor een beslissing dat je ook de Nederlandse vertegenwoordiger die in de Uefa zit ook even in kopieert. Iemand bewust negeren en achter iemands rug om werken is fout 1. Om vervolgens een prive mail op straat te gooien is fout 2. Dan word je door niemand, inclusief de Uefa, meer serieus genomen.dacht je nu echt dat er iemand van de Uefa ging reageren zwart op wit als er emails op straat worden geknikkerd?

12 augustus 2020 om 10:15

We hebben het over dezelfde meneer die "bij zijn herverkiezing als KNVB-voorzitter onthielden 21 clubs zich van stemming, omdat zij vonden dat Van Praag te veel met FIFA- en UEFA-zaken bezig was geweest en te weinig met nationale zaken.". En tja misschien speelt er wel veel meer waar wij niks van af weten. Ze hebben er voor gekozen om het niet te doen, en zal een reden zijn waarom het niet is gebeurd. Tevens, vraag ik me af waarom dit niet binnenhuis blijft bij de Uefa en alleen de afdeling die hierover gaat. Maar goed zo kunnen we door blijven gaan.

12 augustus 2020 om 10:37

Ruud_az. Staat toch aangegeven in de tekst? Bij de Uefa stonden ze ervan te kijken wat dit voor mails zijn waarbij je de desbetreffende persoon passeert, dus die zijn dat bij van Praag gaan polsen. Vrij logisch dat iets bij een persoon terecht komt waarvan je zijn functioneren in twijfel trekt. 1 ding heeft van Praag zeker wel gelijk, Az werd totaal niet serieus genomen, getuige de 0 reactie vanuit de Uefa.

12 augustus 2020 om 12:35

Je vergeet voor het gemak even te melden dat van Praag dus zijn integriteit op de weegschaal legt. Volkomen begrijpelijk actie van AZ, en daar komen alle dubieuze besluiten van de KNVB nog bovenop. Moet AZ dit dan zomaar allemaal negeren en gewoon het besluit accepteren. Naïeve gedachte als je denkt dat de wereld zo in elkaar zit.

12 augustus 2020 om 16:28

@ Bergkamp, noem eens 1 goede reden waarom AZ Van Praag op de hoogte had moeten stellen.

12 augustus 2020 om 09:38

Ik vind zijn reactie niet heel sterk hoor. Ik vind het niet meer dan logisch dat je als profclub het hoogst haalbare streeft, dat moeten ze ook doen en dat neemt niemand ze kwalijk denk ik. Ook al is van Praag ex-Ajax voorzitter, maar om hem zo voor het blok te zetten is niet heel netjes en dat is precies de reden waarom mensen vinden dat AZ achterbaks gehandeld heeft. Het had allemaal wel iets netter gemogen en hij had er dan ook inhoudelijk op kunnen reageren nu.

12 augustus 2020 om 10:16

Lees svp eerst het hele artikel in het Ad. Er worden goede kritische vragen aan van Praag gesteld en daar geeft hij inhoudelijk goed antwoord op.
Eenhoorn neemt nu het woord openheid in de mond, terwijl als meneer echt open was geweest had hij de knvb en ajax in kennis gesteld van zijn actie. Je kan het nu op de persoon van Praag gooien (daar vind ik ook wat van), maar az heeft gewoon een sneaky spel geweest, dat viel de mensen bij de uefa ook al op. Kansloze missie en een beschadigd imago, knap gedaan meneer Eenhoorn.

12 augustus 2020 om 10:42

Zo op afstand, vind ik het wel mee vallen en is hij vooral met zichzelf bezig. Maar om een goed en juiste oordeel te hebben, zal je alles moeten weten. En dat blijft voor ons een probleem, aangezien wij maar een gedeelte weten. Imago schade, tja buiten hier op vz zie ik er weinig van.

12 augustus 2020 om 10:23

Het is gewoon achterbaks van Eenhoorn. Daarnaast werd van Praag aangesproken door mensen of dit normaal is in Nederland. Goede reclame was het dus totaal niet.

12 augustus 2020 om 10:46

Waarom wordt hij aangesproken dat vraag ik me meer af. Dus niks blijft daar binnen de juiste afdelingen als je wat aankaart. Nee, dit geeft de burger moed.imagoschade op Vz misschien, maar dat overleven we wel Wij gaan vanaf nu verder, en zal het verder weinig verander voor ons. Voorruit kijken, en alles winnen.

12 augustus 2020 om 11:02

Het interesseert mij eigenlijk niet zo, maar blijkbaar is imago erg belangrijk in het voetbal. Het zijn niet voor niets een stel bobo's die zichzelf erg belangrijk vinden. Of hij nou Eenhoorn heet of van Praag.

12 augustus 2020 om 14:02

Wel grappig dat Eenhoorn nu ineens wel blijkt te kunnen praten. Wekenlang was het oorverdovend stil toen hij om reactie gevraagd werd.

12 augustus 2020 om 21:15

Nee hoor is niet grappig. Het is een feit dat al je een lopende zaak hebt bij de Uefa, dat je stil bent. Tevens heeft Az een aangetekende brief gestuurd naar de Knvb dat dit gaat gebeuren. Dat ze daar vervolgens niks mee gaan doen, is tja niet ons probleem.maar hierbij dus ook meteen je antwoord, waarom er niks is gezegd.

13 augustus 2020 om 00:41

Zie onderstaand bericht. Als Slot kan reageren kan Eenhoorn dat ook!19 juni 2020 – AZ-trainer Arne Slot kan zich vinden in de actie van zijn club om naar de Uefa te stappen om het rechtstreekse Champions League-ticket te claimen. De oefenmeester van de Alkmaarders is realistisch, maar heeft wel zijn eigen kijk op de gang van zaken. "het is vooral gegaan over de manier waarop het is gegaan, maar niet zozeer over de inhoud waar wij voor pleiten."dat vertelt hij tegenover FOX Sports. "er is geprobeerd om met de Knvb in contact te komen hierover, maar dat is niet gelukt", legt Slot de stap van AZ uit om rechstreeks naar de Uefa te gaan. De coach was daarbij niet betrokken, maar werd wel op de hoogte gehouden. Hij snapt het standpunt van de club. "de Knvb heeft gezegd: we kijken dit seizoen niet naar de reglementen. Die voorzien niet in het feit dat er slechts 25 of 26 duels zijn gespeeld", aldus Slot."daarom zijn Cambuur en De Graafschap niet gepromoveerd. Maar de Uefa wil de Champions League-tickets wel verdeeld hebben, het liefst op sportieve gronden. Dan is het gek dat de Knvb dan wél naar het reglement wijst: doelsaldo boven onderling resultaat. Hadden ze dat gezegd omdat ze het een betere sportieve grond vonden, was het makkelijker te accepteren", denkt Slot, die het dan overigens nog steeds oneens was geweest met de keuze van de Knvb."als je hoort dat in Frankrijk bij exact dezelfde situatie is gekozen voor onderling resultaat boven doelsaldo en je schrijft je in voor hetzelfde toernooi, dan is het toch niet zo gek dat je vragen hebt?", stelt de trainer van AZ. "en als de Knvb dan niet reageert, dan richt je je tot de Uefa." Dat er veel commotie is geweest over de beslissing, snapt hij echter ook. Dit is echter zijn lezing. "en het is niet uitgesloten dat morgen iedereen roept dat ik complete onzin heb gesproken."bron: FC update

12 augustus 2020 om 14:20

Tja, in achterbaksheid haalt AZ een 10 met een griffel. En nu het lachertje van de Uefa. Die honoreren dat gedrag namelijk niet. En dus gewoon - zonder commentaar - in de koker voor de tweede voorronde CL. Dan ben je in Nederland heel veel sympathie kwijt - we zijn een grote jongen! - en hoef je bij de Uefa niet voor een tweede keer aan te kloppen. Het is maar wat het je waard is. Ik mis nog die stap naar het Cas, maar het verstand kwam toch nog op tijd terug. En daar sta je dan in je hemd en korte broek...

12 augustus 2020 om 21:16

Hoezo, Knvb is gewoon ingelicht. Dat ze er niks mee doen, zoals daarvoor. Is niet Az zoijn probleem. Niks achterbaks, het is de media die er een eenzijdig bericht van maken.

12 augustus 2020 om 23:44

Blijf maar krampachtig achter de AZ houding staan. Liefde voor een club gaat in voor- en tegenspoed. En dan wil je zo graag iets goedpraten wat niet goed te praten valt. Maar vanbinnen weet je wel beter. Kop op, er komen andere tijden;-)))

Triest van Van Praag om nog even zo een trap na te geven met die "non-story". Wat AZ doet is misschien niet netjes, maar hij heeft er niet echt iets mee te maken, behalve dat hij dezelfde nationaliteit heeft. Toch wil hij zich blijkbaar mengen en is op zijn pik getrapt als AZ dat niet wil.

12 augustus 2020 om 10:18

Lees svp het hele interview op ad, en dan reageren. Hij geeft zelfs in het begin aan dat hij Eenhoorn 1 van de beste clubvoorzitters vind. Als je het hele stuk leest kan je begrijpen dat van Praag zich gepiepeld voelt. Niet netjes van Eenhoorn om een prive email te gebruiken om je zaak sterker te maken.

12 augustus 2020 om 10:51

Dat hij Eenhoorn 1 van de beste clubvoorzitters vindt, heeft toch niets te maken met zijn reactie? Ik ben het met je eens dat het niet netjes is van het lekker van de email, maar ik snap wel dat AZ niet zit te wachten op het mailtje. Speel je geen open kaart en komt hij toch boven water, krijg je het verwijt dat je onder 1 hoedje speelt met een lid van het bestuur.

Het was natuurlijk al een onbegonnen zaak, want in de regels staat dat de Knvb beslist. Dat neemt niet weg dat AZ het gewoon moet proberen natuurlijk. We hebben het niet over een beker en je naam in de boeken, maar over miljoenen en miljoenen aan tv inkomsten van de champions league. We leven in voetballand niet meer in een naieve vriendenwereld. Het is keihard zaken doen. Voor wat betreft Van Praag voor het blok zetten, dat lijkt me allemaal veel te persoonlijk. Volgens mij is er niemand binnen AZ die een persoonlijke vete met die kerel heeft.

12 augustus 2020 om 08:40

Proberen is terecht. Alleen jammer dat het niet met open vizier gebeurde. Ze hadden ook de Knvb en Ajax kunnen informeren. Net als die reactie op Van Praag. Waarom hem niet geïnformeerd. Dat was netter en echt in alle openheid geweest.de poging was terecht, de methode verrassend achterbaks

12 augustus 2020 om 09:13

Als je bij voorbaat al weet dat Van Praag het niet ondersteund (want die had zijn besluit al genomen) en Ajax het ook niet zal ondersteunen (want de een zijn brood, is de ander zijn dood), wat geeft het dan voor AZ als winst om het te communiceren op voorhand. Dat zou alleen de kansen verslechteren.

12 augustus 2020 om 09:31

@westend,hoe denk je dat ieder willekeurig Uefa lid reageert als deze merken dat AZ gewoon een email van een Uefa functionaris op straat gooit? Denk je dat je dan nog een serieuze reactie (zwart op wit) krijgt. Met het risico dat dit ook op straat gegooid word? Er is geen enkele persoon in functie die nog zwart op wit zet naar AZ toe. En dat is dan ook gebleken uit het feit dat ze geeneens reactie ontvangen. Nee dit is extreem dom gespeeld van AZ.

12 augustus 2020 om 08:40

Ik heb persoonlijk ook meer het idee dat a) AZ probeert het CL plekje van zijn cluppie af te pakken en B) Hij is kwaad dat hij niet geïnformeerd is en ziet het alsof hij gepasseerd wordt. Dit alles terwijl het voor AZ waarschijnlijk enkel zakelijk belang is. Trouwens, waarom zou AZ VP informeren maar Ajax of de Knvb niet?

12 augustus 2020 om 11:41

@fcg95 Je begrijpt er maar weining van hoe het werkt bij internationale bonden. Als een club een nationale zaak aanmeldt bij een internationale bond, dan zal die internationale bond de vertegenwoordiger van het betreffende land aanspreken om meer te komen te weten. Nu bleek dat de vertegenwoordiger van Nederland bij de Uefa van helemaal niets te weten. De volgende keer dat AZ problemen heeft met de Uefa, bijvoorbeeld tijdens een Europese competitie omdat het stadion niet helemaal aan de eisen voldoet, omdat men nog met het dak bezig is, kan men zich in Alkmaar de borst nat maken.

12 augustus 2020 om 11:58

Ah, weet je dat wel zeker? Volgens mij zitten Uefa bestuurders op persoonlijke titel in het bestuur. Daarom hebben sommige landen meerdere bestuurders en andere landen helemaal geen. Tuurlijk zullen ze een sterke binding hebben met hun land en vaak als aanspreekpunt dienen, maar een vertegenwoordiger is hij dus niet. Trouwens, je denigrerende toontje mag je de volgende keer achterwege laten, zelfs als ik geen gelijk heb.

12 augustus 2020 om 08:59

Van Praag was volgens mij verbolgen dat AZ een zaak aanspant bij de Uefa en hij daar niet van op de hoogte was. Hij vond het vervelend dat hij daar vervolgens van mensen vragen over kreeg. Misschien voelde dat ook wel als een steek in de rug omdat Van Praag mogelijk een rol heeft gespeeld in de besluitvorming. Dit was een hele uitzonderlijke situatie waarin regels niet voorzien en dus moest de Knvb improviseren. Dan is het zeker niet ondenkbaar dat je ook Van Praag (die een deel van het seizoen volgens mij nog voorzitter van de Knvb was?) raadpleegt. Hoe gaan andere landen hiermee om, zijn er informele richtlijnen of standpunten van de Uefa etc. Als het daarbij blijft dan is er niets aan de hand maar het beeld dat ik van De heer Van Praag heb, is dat hij in objectiviteit niet uitblinkt...het was inderdaad een onbegonnen zaak, maar zakelijk gezien denk ik een hele logische. Had men meerdere partijen moeten informeren? Misschien wel en misschien zou dat netter zijn geweest maar Van Praag had AZ ook niet aan moeten spreken/schrijven over deze actie. Het ene is net en collegiaal, het andere is op of over het randje van de gedragsregels waar hij zich aan dient te houden.

12 augustus 2020 om 09:34

@dammie, en vervolgens de privé mail op straat gooien is ver over de randen van de gedragsregels en werkt alleen maar contra productief. Als Van Praag (uefa man) zich al gepasseerd voelt en vervolgens word hij ook nog belazerd door de club AZ door een prive mail op straat te gooien. Verwacht AZ dan dat de Uefa alles nog gewoon objectief gaat bekijken? Iedereen binnen de Uefa weet dat AZ prive informatie op straat gooit. En dus zal niemand van de Uefa officieel meer reageren. En zonder er iets over te zeggen, wanneer van Praag zich op deze manier gepasseerd en genaaid voelt (eerste twijfelachtig, tweede terecht) dan zal deze bij de Uefa zeker niet aanbevelen om naar AZ te luisteren...az heeft dit, in elke vorm, ongelofelijk dom gespeeld. Bij het Nederlandse publiek een hoop goodwill verloren. En bij de Uefa worden ze helemaal niet meer serieus genomen nu.

12 augustus 2020 om 09:44

Maar punt is juist dat Van Praag in dit proces gewoon vooral zijn mond moet houden. Een 'privé mail' is een leuk woord maar hij is gewoon Uefa bestuurder en moet zich niet met dit soort zaken inlaten. Niet op persoonlijke titel, niet op formele titel en ook niet via je persoonlijke mailadres. En als de beste man zich inderdaad op enige manier adviserend heeft bemoeid met de Uefa besluitvorming over de zaak van AZ dan moeten ze hem onmiddelijk voor de rest van zijn leven schorsen.

12 augustus 2020 om 09:59

@dammie, hij hoeft zich er niets eens mee bemoeit te hebben. Er is geen enkel wel denkend persoon bij de Uefa die de kans op imago schade gaat lopen nadat AZ emails van uefa collegas op straat gooit. Dus die doen het meest logisch: ze reageren niet. Dat is toch echt te wijten aan het handelen van AZ zelf.

12 augustus 2020 om 10:04

Ook dat zou niet mee mogen spelen in de besluitvorming. Maar goed, linksom of rechtsom had Van Praag die mail niet moeten sturen en zich er op geen enkele manier mee moeten bemoeien al is het alleen maar vanwege de schijn die je dan tegenkrijgt. Hij heeft daardoor ook zelf gezorgd voor de stap van AZ om de mail mee te nemen in dit proces.

Van een az voorzitter verwacht je dat hij opkomt voor de belangen van az. En als meneer van Praag dat vervelend vindt ach dan is dat maar zo wordt hij een grote jongen van. En hij zit er toch niet voor zichzelf of voor Ajax ? Of vergis ik me nu

Hoezo denkt v Praag dat er zoiets bestaat als een prive mail? En dan die onprofessionele opmerking over de zgn "non-story". De uefa (zijn organisatie) hoort gewoon te antwoorden. Figuren als van Praag (groot ego, partijdig) zijn geen aanwinst voor het voetbal. Maar helaas houdt dit soort types elkaar in het zadel.

12 augustus 2020 om 09:37

@leb0wski, als jij een Uefa functionaris bent en je moet oordelen over de brief van AZ. Terwijl je hoort, ziet en merkt dat een prive bericht van een collega Uefa functionaris klakkeloos op straat word gegooid door AZ. Denk jij dat je jezelf nog zou branden aan een zwart op wit reactie met het risico dat deze ook even de media ingeslingerd word? Natuurlijk niet, niemand gaat zich daar aan branden. Figuren als Eenhoorn zijn geen aanwinst voor het voetbal, het lukt de beste man in zijn eentje om de goodwill voor AZ bij landelijk Nederland en internationaal Uefa volledig te vernielen.

12 augustus 2020 om 09:50

De Uefa dient het verzoek van az gewoon zakelijk en feitelijk te beoordelen en daar een antwoord op te geven. Heeft niets met in de media slingeren of vingers branden te maken.

12 augustus 2020 om 09:58

@leb0wski, ja als iedereen een robot is dan zou dit gewoon normaal beantwoord worden door de klanten service. Als je ziet dat een collega imago schade op loopt omdat zijn email de media in geslingerd word. Dan is er geen enkel persoon die dat risico gaat lopen op imago schade met dezelfde partij.

12 augustus 2020 om 10:40

Hoezo gaat 1 persoon imagoschade oplopen? De 'rechtspersoon' Uefa moet het verzoek van Az op een inhoudelijke manier behandelen.

Tuurlijk reageer je zo op de uitspraken van Van Praag. Wel had het AZ gesiert als zij de afgelopen dagen een verklaring naar de media hadden gestuurd. Met daarin aangegeven dat zij het een en ander niet slim hebben aangepakt o.a. richting Ajax. Iets wat de Knvb omtrent deze beslissing jegens AZ wel heeft gedaan in een eerdere stadium met motiverende argumenten.

Eenhoorn bevestigt hier de achterbakse manier van werken, want er zijn tijdens het proces ‘vragen opgeroepen’ die ‘openlijk gesteld zijn’. Met andere woorden: AZ heeft de ‘privémail’ van Van Praag proberen te gebruiken in het hele verhaal. Een mail die natuurlijk nooit privé geacht kan worden door Van Praag en - aangezien Van Praag helemaal geen rol heeft in dit hele verhaal - een non-argument is in de claim van AZ.
Pot-verwijt-de-ketel van beide kanten.

12 augustus 2020 om 09:35

Eigenlijk denk ik dat Van Praag wel degelijk een rol gespeeld heeft in dit proces. Dit is zo uitzonderlijk geweest dat regels hier niet in voorzien en dat de Knvb ongetwijfeld meerdere mensen om hun input gevraagd heeft, formeel en informeel. En waar klop je dan beter aan dan bij een huidig Uefa bestuurder die jarenlang (nota bene een deel van het betreffende seizoen) voorzitter van de bond is geweest? Denk je werkelijk dat er niet minimaal gepolst is hoe de Uefa in dit soort zaken stond en wat de te verwachten lijn zou zijn?

12 augustus 2020 om 10:01

Van Praag zei dat hij de actie van AZ via de media te horen heeft gekregen. Dus dan lijkt het erop dat hij door niemand van welke kant dan ook is gevraagd naar hoe en wat. (Hier ga ik ervan uit dat Van Praag niet liegt, want het zou zijn kritiek op het handelen van AZ en zijn eigen positie sterker maken als hij wel degelijk door de UEFA was gepolst.)

12 augustus 2020 om 10:02

Ik denk het niet Damme. Aangezien de uefa geen moment het verzoek van AZ serieus genomen heeft. Als ze gepolst hadden had waarschijnlijk wel duidelijk geweest dat het een vrij kansloos verhaal zou worden. Had een hoop tijd en dus ook geld gescheeld.

12 augustus 2020 om 10:24

@strandbal ik heb het niet over de actie van AZ maar over de bsluitvorming van de Knvb. Van Praag heeft natuurlijk wel geweten dat hier iets speelde en ik vermoed dat de Knvb ook wel contact met het gehad heeft

Van Praag had bij de Uefa aan moeten kaarten dat hij met deze zaak niets te maken had willen hebben. Want iedere buitenstaanders zal, los van wat hij zegt, altijd zeggen dat hij hier niet neutraal en objectief in staat. In plaats daarvan gaat hij prive-mails sturen naar de betrokkenen.

Voorop gesteld; ik vind dat AZ zich bij de beslissing van de Knvb had neer moeten leggen. Zelfs als je kijkt naar de wedstrijden die er wel door Ajax en AZ tegen dezelfde tegenstanders zijn gespeeld leg je het af. Zelfs op 4 punten dus de hele zaak is kansloos. Maar, vanaf moment 1 dat de Knvb besloot om gewoon op doelsaldo de nummer 1 uit te roepen zei AZ "we zijn het er niet mee eens". De Knvb reageert vervolgens niet en AZ stapt naar de Uefa. In de tussentijd gebruikt AZ Van Praag niet want die heeft er geen reet mee te maken en dat is bovendien vriendjespolitiek. Wat is er achterbaks aan de handelswijze van AZ dan? Ze roepen al vanaf moment 1 dat ze het er niet mee eens zijn en gaven aan gewoon door te gaan bij "hogere" instanties voor het CL ticket. Die missie was kansloos natuurlijk maar de manier waarop was volgens mij gewoon helder voor iedereen.

Het lekken van het mailtje is zeker niet netjes maar verder moet van Praag gewoon zijn mond houden en dit overlaten aan de UEFA, amen. 😉

12 augustus 2020 om 11:40

Hij is boos dat het mailtje lekt, AZ kaart dit vervolgens alleen maar aan. Lijkt me niet gek om dat te doen, want waar bemoeide van Praag zich mee? Hij moest zich afzijdig houden. En bel me dan op? Serieus? En hij mag wel een zeikmail sturen ? Eens hij moet z’n mond houden

Hoe kun je als je hem bent zo reageren. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Zowel vanuit zijn positie als zijn verleden bij ajax was het verstandig geweest zich er niet mee te bemoeien. In plaats daarvan verwijt hij az dat ze het verkeerd aangepakt hebben.

Fantastisch gedaan Eenhoorn! Alle credits nu aan jou na al dat modder. Hoop dat de Ajacieden die zullen reageren hier het boter op het hoofd van van Praag ook inzien, beetje reflectie hopelijk maar het zal teveel gevraagd zijn

12 augustus 2020 om 14:25

In Alkmaar lopen ze niet met boter maar met kilo's kaas op hun hoofd. Ongelooflijk dat de schaamte nog niet wordt gevoeld. Je bent door de Uefa in je hemd en korte broek gezet. En daar nog trots op zijn ook.

12 augustus 2020 om 15:49

Slaat werkelijk nergens op. Ik had het bizar gevonden als we het niet minstens hadden laten onderzoeken. Dat er geen instantie professioneel reageert is betreurenswaardig maar wij hebben het afgesloten. Ajax heeft mazzel met de tientallen miljoen en dat heeft Marc goed gedaan door gewoon de grootste bek te hebben en flink bij de knvb te hebben gedreigd met opstappen. Gudde is daar mega gevoelig voor geweest en heeft het gewenste effect gehad. Ik zeg niet dat AZ er perse meer recht op had , maar je kunt je voorstellen dat dit wel een erg discutabel iets is voor een verschil van 20-30 miljoen. Vind t weinig netjes naar AZ toe hoe knvb en nu ook uefa heeft gehandeld. Jammer dat je dat niet kunt zien en alleen de negatieve AZ kant ziet. Die van Praag is helemaal een clown. Moeten hem bellen, terwijl ie zelf AZ helemaal afkraakt in een MAIL en via de media. Hou toch op van Praag, seniele gek. Je lijkt trump wel.

12 augustus 2020 om 16:28

Begrijpelijk lezen is soms moeilijk. Het gaat er niet om dat AZ heeft onderzocht en zich uitgesproken voor het eerste CL ticket, maar de manier waarop. En dat Eenhoorn van sommigen daarvoor complimenten krijgt. En na gelezen te hebben hoe AZ heeft gehandeld, snap ik daar helemaal niks van. Achterbaks, dat is mijn mening. En over hoe de Knvb heeft gehandeld na het stoppen van de competitie, is ook betwistbaar, maar wel noodzakelijk. In feite zijn FC Utrecht en vooral SC Cambuur daar het grootste slachtoffer van. En niet AZ.

Eenhoorn moet zich schamen. Az zet heeft zichzelf totaal belachelijk gemaakt hier. Natuurlijk is de situatie kut. Maar helemaal niets maakt dat AZ recht had op meer. Pak je verlies en toon je waardigheid zou ik zeggen. Het beetje goodwill dat AZ weer had opgebouwd is bij mij verdwenen. En ik ben géén Ajax supporter. Succes in de voorronde en zorg maar dat je je plaats voor de groepsfase.

12 augustus 2020 om 15:55

Tuurlijk niet. Dikke onzin verkoop je hier. Dit zijn professionele organisaties waar miljoenen in omgaan. Dit is niet zomaar een derde klasse potje! Als je tientallen miljoenen zomaar laat liggen, ‘ ach het is discutabel maar we pakken ons verlies ‘ , dan ben je ONgeschikt voor deze functie. En waardigheid ? Kijk eens naar Pragie! Die mocht niet eens hierover zich uiten omdat het Nlse clubs betreft. Mengt zich, stuurt aanvallende e-mails , en gaat nu lopen zaniken dat we hem hadden moeten bellen. Wanneer heeft hij gebeld om dit op te lossen dan?? Juist ja. Waar zijn nu alle Ajacieden met hun ‘ huilie huilie ‘ gebleven? Oh ja..

De beweegredenen van AZ snap ik heel goed. En het is ook logisch dat ze het proberen. Maar de term sneaky is wel de juiste benaming voor de manier waarop AZ te werk is gegaan. Het lekken van dit mailtje bijvoorbeeld is persoonlijk voor van Praag natuurlijk ook niet erg chique van AZ. Los van het feit met wie of wat je het eens bent. En in afwachting van de procedure al verdere stappen ondernemen is ook niet echt netjes. Zeker niet als de betrokken partijen niet worden ingelicht. Nogmaals, wat AZ wilde proberen is allemaal logisch. Maar de wijze waarop ze te werk zijn gegaan vind ik inderdaad wel sneaky. Terwijl AZ toch juist een goed imago heeft/had lopen ze door deze afhandeling wel wat deukjes op... en dat is weer voor de rekening van AZ en Eenhoorn.

12 augustus 2020 om 16:00

Dit is een meer genuanceerde reactie, waar ik mij grotendeels in kan vinden. AZ heeft ook gebroken met de advocaat hierop een poosje terug. Ik vond het te stil van AZ kant tijdens dit proces, al kan je er ook vaak niet teveel over roepen maar dit was te weinig. echter heeft Eenhoorn direct aangegeven dat ze zich beraden op nadere stappen tegen knvb en evt naar uefa te stappen. Dit is niet ‘ tegen ‘ Ajax al kan ik snappen dat dat gevoelsmatig zo voelt. Het is jammer dat een meneertje Praag bijvoorbeeld niet Z’n energie heeft gestoken om Sar en Eenhoorn bij hem te roepen en met elkaar dit te beslechten om te kijken of ze dit konden regelen. Ik had een financiële compensatie voor AZ voor het startgeld van de groepsfase een chique oplossing gevonden. Dat hoeft niet de helft te zijn maar een derde was redelijk geweest. Geen gezeur en iedereen tevreden. In dit artikel vind ik Eenhoorn juist de grote winnaar! En van Praag een huilebalk die zich eerst mengt en nu loopt te huilen

Wat interessant. Wekenlang was het oorverdovend stil en werd Eenhoorn om reactie gevraagd. Nu is hij er achter als de kippen bij om iets te zeggen. Hij kan het dus wel, een reactie geven...

12 augustus 2020 om 16:01

Klopt, eens. Alleen begreep ik dat tijdens de procedure hij daar niets over mag zeggen en nu ze zijn gestopt hij ws direct kan reageren.

We zijn in Nederland ook best wel "verwend" met dat iedereen al zijn beslissingen maar uitlegt. Scheidsrechters voor de camera komen enzo. In heel veel "masculienere" landen wordt er gewoon een beslissing genomen zonder verdere toelichting en heeft "het volk" daar ook vrede mee omdat ze het gewend zijn.

12 augustus 2020 om 21:10

Er is een reden waarom wij niet gewend zijn dat er beslissingen worden genomen zonder verdere toelichting. We leven in een democratisch land waarin volksvertegenwoordigers verantwoording moeten afleggen over hun daden. Dat werkt door in heel de samenleving. Zo is het hele ‘systeem’ in ons land opgebouwd. Heeft niet perse met masculiniteit te maken (er zijn masculiene landen waarin je net zo goed verantwoording moet afleggen, misschien wel meer dan in het feministische Nederland, maar kijk je naar landen waar ‘onderdanen’ echt geen moer te vertellen hebben zijn dan wel vaak landen die hoog scoren qua masculiniteit.

Van Praag haalt natuurlijk uit naar AZ omdat hij binnen de muren van de UEFA is aangesproken op zijn handelen. Want reken maar dat de UEFA ook van zijn ‘inmenging’ vanaf zijn privé mailaccount niet gecharmeerd was. De enige reden dat hij op eigen titel een mailtje stuurde naar AZ was natuurlijk omdat hij zo formeel/juridisch niets fout zou doen en hij als gelouterde bobo-baantjes geile man zijn baantje kon behouden. Desalniettemin wilde hij zich er toch mee bemoeien. Dan moet je niet achteraf gaan janken maar gewoon op de blaren gaan zitten. Hij komt in de media over als een klein kind die in zijn eer is aangetast door het voor hem nietige AZ.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren