Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Profclubs in Nederland mogen meer wissels gaan doorvoeren

Laatste update:

Clubs in het Nederlandse betaald voetbal mogen in het seizoen 2020/21 per wedstrijd vijf wissels doorvoeren, zo meldt de KNVB. Dat geldt voor de Eredivisie, de Keuken Kampioen Divisie, de play-offs om Europees voetbal en om promotie/degradatie en de TOTO KNVB Beker. Met dit besluit gaat het bestuur betaald voetbal van de KNVB mee met de tijdelijke wijziging van de spelregels door de internationale spelregelcommissie (IFAB) om spelers tijdens het drukke voetbalseizoen te ontlasten.

De IFAB voerde deze tijdelijke wijziging in eerste instantie door om de gezondheid van spelers te waarborgen in de competities die het seizoen 2019/20 vanwege de coronapandemie deze zomer uit moesten spelen. Vanwege de warme weersomstandigheden en de vele wedstrijden kort op elkaar besloot de IFAB om teams de mogelijkheid te bieden om vijf wissels toe te passen.

Aad de Mos blikt vooruit op nieuwe Eredivisie-seizoen: 'Ajax wordt niet zomaar kampioen'

Na een evaluatie en analyse van de impact van de coronapandemie op het voetbal in aanloop naar het seizoen 2020/21 besloot de IFAB om de mogelijkheid tot vijf wissels te verlengen voor de competities die lopen tot en met juli 2021. Reden daarvoor is de korte voorbereidingstijd op het nieuwe seizoen en de korte tijdspanne waarin de competities dienen te worden afgewerkt. De IFAB liet de keuze om komend seizoen vijf wissels toe te staan aan de nationale bonden.

Hoe werkt het tijdens reguliere wedstrijden?
Tijdens de wedstrijd mag elk team maximaal vijf spelers wisselen. Voor die vijf wissels mogen tijdens de wedstrijd drie wisselmomenten worden gebruikt. Dit is om te voorkomen dat het spel te vaak stilligt. Naast die drie wisselmomenten mag ook tijdens de rust worden gewisseld.

Hoe werkt het in wedstrijden waar wordt verlengd?
Bij een verlenging mag elk team één extra speler wisselen, ook als het maximum van vijf al is bereikt. Bij een verlenging krijgt elk team één extra wisselmoment, ook als het maximum van drie wisselmomenten al is bereikt. Naast het extra wisselmoment mag ook voor aanvang van de verlenging en in de rust van de verlenging worden gewisseld. Als een team tijdens de wedstrijd het maximum van vijf wissels en/of drie wisselmomenten niet heeft gebruikt, mogen die gebruikt worden tijdens de verlenging.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Uitstekende regel, zo heb je de mogelijkheid om meer jeugd de kans te geven, en voorkom je verschillende blessures. Enigste nadeel zou zijn dat clubs er misbruik van maken om tijd te rekken, maar daar is vast wel wat op te vinden.

30 juli 2020 om 11:39

Je mag niet op 5 verschillende momenten wisselen dus dat zal niet zo zijn.

30 juli 2020 om 11:43

Inderdaad nog steeds maar 3 wissel momenten +de rust geloof ik

30 juli 2020 om 11:40

Voor elke wissel 30 seconden erbij tellen dan kom je vaak wel mee uit

30 juli 2020 om 11:45

Hoop wel dat ze dan ook moeten plaats vinden voor de 80 a 85 minuut om het een beetje eerlijk te maken. Maar er is nog weinig bekend, dus wordt even afwachten wat het volledig verslag is. update: Oke, op zich duidelijk.

30 juli 2020 om 11:53

En waarom zou er volgens jou niet gewisseld morgen worden na minuut 85? De wedstrijd duurt, zoals ik het heb meegekregen, 90 minuten en een beetje.

30 juli 2020 om 12:00

Voor de 80ste of 85ste minuut lijkt mij een beetje rare beslissing. Ik denk dat je doelt op het mogelijk extra tijdrekken? Wat mij betreft maakt toch niet of iemand tijdrekt in de 80ste of 90ste minuut. Als de scheidsrechter er rekening mee houdt moet het geen probleem zijn

30 juli 2020 om 12:11

Gaat mij idd om de verlenging en dat ze dan gaan wisselen. Meeste scheidsrechters trekken de tijd er helemaal dan niet bij. Maar als dat wordt aangepakt door gewoon tijd er bij te plakken dan vind ik het best.

Goed nieuws voor de spelers die net buiten de eerste elf vallen👍

Goede ontwikkeling om meer spelers aan het werk te laten. Wel licht in het voordeel van de clubs met een wat bredere selectie natuurlijk. Talenten kunnen ook wat meer worden ingezet al is het maar om in te vallen voor 5 of 10 minuten.

30 juli 2020 om 12:06

Maar is dit serieus een goede ontwikkeling?en ik snap de rede niet zo? In nederland gaan we niet meer wedstrijden kort op elkaar spelen dus de spelers hebben genoeg rust.deze regel is alleen maar in het voordeel van de clubs met het meeste geld en daardoor de bredere selectie. Stel ajax speelt tegen sparta en ze mogen beide wisselen.ajax kan dan betere spelers brengen dan Sparta waardoor het verschil alleen maar groter word.en dit is maar een voorbeeld. Zo zijn er nog genoeg voorbeelden.

30 juli 2020 om 12:11

Je kunt het ook anders zien. Zo kunnen de kleinere clubs hun jeugdspelers wat vaker aan het werk zetten en zal dat op termijn ook weer meer financiële daadkracht opleveren. Sparta en RKC hebben bijvoorbeeld een prima jeugdopleiding.

30 juli 2020 om 12:13

@bliek tegelijkertijd hebben kleine clubs toch ook het voordeel dat ze aantrekkelijker worden voor (jonge) spelers? Als talent is het niet altijd even fijn om naar een mindere club te gaan, aangezien die vaak voor resultaat spelen en ondanks een smalle selectie dus niet altijd jeugd de kans geven. Dan moet je hopen op een blessure of schorsing. Nu kunnen die jonge gasten lekker doorgewisseld worden en hebben clubs met een smalle selectie een grotere kans hun selectie fit te houden. Uiteraard hebben grote clubs een voordeel, maar dat hadden ze ook al voor deze nieuwe regel (want dan hadden ze 3 wisselspelers die veel beter waren). Ik vind het wel mooi, omdat je nu blessures kunt voorkomen en je dus langer wedstrijden op een hoge intensiteit kunt spelen

30 juli 2020 om 12:27

En de kleinere clubs moeten het hebben van strijd/energie in zo'n wedstrijd, wat ze nu dus nog meer kunnen brengen.... Voor iedereen voor en nadelen.

30 juli 2020 om 12:51

@dr.mario @martijn maar de topclubs kunnen die jonge spelers toch ook eerder brengen zodat ze eerder sterker worden.weet je al wisselen ze 8 keer het gaat altijd ten nadele van de kleinere clubs waardoor ik denk dat het verschil groter word. Ik kan het uiteraard mis hebben hoor maar dat is wat ik denk.de regel is gebracht doordat in sommige landen in korte tijd meerdere wedstrijden gespeeld moest worden. Dat is bij ons niet zo dus snap ik niet zo waarom die regel hier. @martijn die blessures kan je altijd voorkomen door een andere speler op te stellen ipv degene die tegen het randje zit.

30 juli 2020 om 13:35

"sparta en RKC hebben bijvoorbeeld een prima jeugdopleiding." RKC heeft geen jeugdopleiding...

30 juli 2020 om 11:41

Nee, dat zie je goed. Meer wissels zonder kwaliteitverlies kan alleen als je een brede selectie hebt van kwalitatief goede spelers.

30 juli 2020 om 11:45

Dat laatste is niet helemaal waar. Je moet een brede selectie hebben met spelers die ongeveer op eenzelfde niveau zitten. Als de bankzitters van Rkc ongeveer even goed zijn als de basisspelers van Rkc, en de bankzitters van Ajax zijn een stuk minder dan de basisspelers van Ajax, dan is Rkc er meer bij gebaat dan Ajax. Ook al ligt het niveau in het geheel lager van Rkc.

30 juli 2020 om 13:56

Al zouden de wisselspelers maar half zo goed zijn als de basis spelers dan zijn ze er nog meer bij gebaat dan ajax.

30 juli 2020 om 11:43

Maar het seizoen heeft ook meer invloed op de spelers van de grotere clubs. Ze spelen vaak in Europa, zijn in veel gevallen international en spelen dus veel meer wedstrijden. Bij kleine clubs is de drukte van het speelschema wel te overzien. De grotere clubs spelen al snel 10 wedstrijden meer in clubverband alleen al.

30 juli 2020 om 11:43

Lijkt mij inderdaad ook. Al lopen er ook bij kleinere clubs genoeg talenten rond die nu wellicht meer aan het werk gezet kunnen worden.

30 juli 2020 om 11:45

Zou kunnen, zag het in de Premier league niet vaak gebeuren. Maar wie in NL heeft 3 top aanvallers op de bank zitten?

30 juli 2020 om 13:53

In de PL gaat dit zo mooi zijn. Een team zoals City, Chelsea, ... met hun bank, kun je heel wat moois mee doen om de wedstrijd te doen kantelen of om nog even een paar extra doelpunten binnen te tikken.

30 juli 2020 om 12:38

Ik snap deze logica niet helemaal, er gaan toch ook betere spelers uit? Lijkt mij dat de kwaliteitsverhouding basis/bank wel ongeveer hetzelfde is bij grote als bij kleine clubs ondanks dat de wissels absoluut gezien beter zijn.

30 juli 2020 om 15:06

Daar ben ik het niet mee eens. Je ziet vaak dat topclubs aan het eind van de wedstrijd het duel kunnen beslissen omdat de kleinere tegenstander het niet meer kan belopen. Dan is het voor een kleinere club toch wel lekker om je halve elftal te kunnen inwisselen voor frisse spelers.

Uitstekende beslissing. Met name voor de topclubs is dit positief. Spelers wat meer rust geven richting Europese wedstrijden en jeugdspelers kansen geven.

Ik snap nog steeds niet dat er niet doorlopend gewisseld kan worden in het betaalde voetbal. Gewoon via vak van de vierde man. Als die ziet dat de ene speler veld uit stapt (waar dan ook) de ander er in kan. Zonder spel te onderbreken. Zo kun je als trainer tactisch veel meer doen, voor verassingen zorgen etc. Hebben veel meer spelers kans op speelminuten. Kun je iemand even laten bijkomen of herstellen van een tikkie, en vervolgens later weer in het veld brengen. Spel komt niet meer stil te liggen waardoor je het spel met wissels kunt vertragen.

30 juli 2020 om 11:45

Lijkt me juist niet zinvol. Voetbal gaat er niet leuker op worden. Bij balverlies gelijk een extra verdediger erin en bij een aanval gelijk je trage target man erin. Denk dat je veel minder voetbal krijgt maar veel meer lange ballen en kracht voetbal.

30 juli 2020 om 11:52

Ligt er natuurlijk aan hoe je het inkleed. Als je doorlopend mag wisselen, maar alleen bij de middellijn zonder dat het spel wordt stilgelegd (zoals bij hockey) kan het best zinvol zijn.

30 juli 2020 om 11:55

Juist, daarom noem ik ook vak van vierde man. Die staat al rond de middenlijn. Als je daar een wisselvak creert en vandaar uit wisselt ben je nog niet gelijk voor of achter.

30 juli 2020 om 12:19

@gebieterr, ik denk dat er ook niet ineens zoveel wordt gewisseld als jij denkt... Een targetman zet je in het veld met een bepaald idee, je verwacht door zijn lengte in het voordeel te zijn. Als je hem er steeds uit haalt, ga je hem ook missen op momenten dat je hem nodig hebt. Ook voor de verdediging is steeds wisselen gek, want de hele organisatie verandert steeds. Wie dekt wie? Wie stapt in? Buitenspelval? Als je veel wisselt, creëer je ook veel onrust in je ploeg. Ik kan me niet voorstellen dat een trainer, als hij de mogelijkheid had, bij elke aanval van zijn ploeg en bij balverlies steeds gaat wisselen. Dat komt die spelers ook niet ten goede...

30 juli 2020 om 12:52

Als je maar 1 speler langs de lijn mag hebben staan om te wisselen, dan kan het al niet zo snel. dan moet je er dus wel over nadenken en wordt er misschien elke 5 minuten ofzo een keer gewisseld.

Ik ben ook voorstander voor doorlopend wisselen, is ook veel beter voor de gezondheid van de spelers.

30 juli 2020 om 13:06

Net zoals Westend zegt je moet wel bij de 4de man wisselen en dan ga je echt niet continue je verdediger wisselen. Je kan dan bv wel met een penalty een wisselkeeper erin zetten die beter is of met een corner een lange kopsterke speler en daarna weer terug zetten. Je bent dan wel van dat domme tijdrekken af van heel langzaam van het veld stappen of in de laatste minuut wisselen. En oneindig wisselen geeft natuurlijk meer mogelijkheden voor de trainer maar ook spelers spelen veel meer die normaal misschien niet aan bod komen omdat je maar een paar wissels hebt.

30 juli 2020 om 11:47

En wat als die wissel linksback is? Moet hij dan eerst naar de andere kant van het veld sprinten en het hele systeem in de war schoppen?
Juist de statische momenten horen ook bij voetbal, dan kunnen teams vanuit hun systemen werken en aanvallen.

30 juli 2020 om 11:54

Moet je het juiste moment kiezen om de linksback te wisselen. Bij een aanvallende corner, ingooi ver op de helft van de tegenstander bijvoorbeeld, of op het moment dat het spel toch al even stil ligt ivm vrije trap.

30 juli 2020 om 11:51

We hebben het wel over voetbal hã£â¨.... Vele beseffen soms niet dat het eigenlijk een bijzonder conservatieve sport is en dat het generaties heeft geduurd voor de videoref in gebruik is genomen. Buitenspel is ook zo'n aanfluiting dat z.s.m. afgeschaft mag worden wat mij betreft. Het maakt wedstrijden alleen maar trager en minder vloeiend, daarnaast is het bijzonder vermoeiend om dit telkens uit te leggen aan vrouwen

30 juli 2020 om 11:59

Maar als je er een treft die wel weet wat buitenspel is weet je gelijk dat ze pot is geintje natuurlijk haha.

30 juli 2020 om 11:53

Je maakt het spel natuurlijk anders wannneer je onbeperkt door kan wisselen en spelers kan laten bijkomen. Vermoeidheid is nu ook onderdeel van het spel en dat neem je voor een groot deel weg. En dan is het maar de vraag of het leuker wordt wanneer je dat weg neemt.

30 juli 2020 om 12:01

Lijkt me niks. Dan is het veel moeilijker om verdedigende teams moe te spelen. T is dus in het nadeel van teams die goed kunnen voetballen, dus het wordt er minder leuk van

30 juli 2020 om 15:19

Doe je elke keer als je gaat aanvallen snel alle verdedigers het veld uit sprinten, allemaal aanvallers erbij, en als je weer moet verdedigen snel alle aanvallers er uit sprinten en alle verdedigers er weer in

Ben erg benieuwd hoe dit zal uitpakken in de praktijk. Ergens ook wel weer leuk die veranderingen. Dat maakt aankomend seizoen nog interessanter. Ik ben zeker niet tegen een beetje experimenteren met regels en kan daarnaast wel begrijpen waarom deze beslissing is genome0n. Al verwacht ik wel dat vooral grotere clubs met bredere selecties hier baat zouden hebben. Ik verwacht aankomend seizoen een grotere gat tussen top/subtop en de rest

30 juli 2020 om 11:43

Ik vond het heel interessant in de PL. Ook voor de kleine clubs kan het zeer handig zijn, helemaal als je als team moet strijden voor elke meter. Dan zijn 5 (!) nieuwe krachten bizar nuttig. Hoe het in Nederland uitpakt, geen idee.

30 juli 2020 om 12:05

Ook voor kleine clubs kan het zeker nuttig zijn. Daar ben ik het zeker mee eens. Maar hoe beter je wisselspelers zijn, hoe groter de impact is van een hogere aantal wissels denk ik. Stel club A en club B hebben een even goede basis, maar club A heeft een betere bank. Dan heeft club A natuurlijk meer profijt bij een hoger aantal wissels dan club B.

30 juli 2020 om 14:55

Hoezo zou het anders zijn voor topclubs als voor kleine clubs? Het kwaliteitsverschil tussen basis en wissel is bij top clubs echt niet kleiner dan bij kleinere clubs.

Dat was toch al eventjes bekend of moest de KNVB er zelf ook nog groen licht aan geven?

En wat als je niet zoveel spelers hebt? Ik vraag dit voor een club uit Enschede.

Nee maar, ik denk dat dit voor dit seizoen een goede oplossing is maar ik hoop niet dat dit permanent wordt

Snap dit besluit niet helemaal. Dit was ingevoerd omdat na paar maanden geen wedstrijd gespeeld te hebben de krappe schema een te grote belasting zou zijn voor de onfitte spelers. Nu hebben ze gewoon een voorbereiding gedraaid dus zouden we gewoon met 3 wissels uit de voeten moeten kunnen lijkt me.

30 juli 2020 om 11:51

Gezien het begin van het nieuwe seizoen een beetje erg opschuift, het eind van het seizoen in veel landen is uitgesteld, je ook nog te maken hebt met het EK in 2021. Op dit moment ook nog de CL en EL worden gespeeld.de druk op het lichaam van spelers zal in 2020 en 2021 gigantisch zijn!door deze tijdelijke regel hopen ze de druk op het lichaam te verminderen.denk niet dat t gaat werken, maar toch!

30 juli 2020 om 13:20

Uit een crisis en de aanvankelijk als tijdelijk bedoelde aanpassingen, kunnen ook lessen worden getrokken en ervaringen worden opgedaan die aanleiding geven tot permanente aanpassingen. Ik snap dat mensen, vaak uit nostalgische overwegingen, willen vasthouden aan het bestaande systeem, maar dat maakt voetbal wel tot een erg conservatieve sport. Probeer je niets nieuws, dan weet je ook nooit of het de sport interessanter maakt. Het is ook niet zo dat doorgevoerde aanpassingen nooit teruggedraaid kunnen worden. Dat is in de hockeysport afgelopen jaren ook gebeurd.

Leuke wijziging nu hebben spelers die normaal minder spelen wel de kans om nog even mee te doen. Of voor als je keeper rood pakt en dus geen veldspeler hoeft te keepen

Voor sommige clubs een uitkomst, echter als je geen brede selectie hebt schiet je er ook niet zo heel veel mee op. Teveel wissels doet het spel sowieso geen goed. Wel een logische maatregel gezien het belachelijke vol gepropte programma dat de clubs moeten afwerken. Ik vrees voor veel blessures, helemaal voor de clubs die ook nog eens Europees moeten spelen en weten te overwinteren.

Dit lijkt mij heel interessant, want je kan nu als club veel meer spelers speeltijd gunnen. Als Ajacied zie ik dit ook als perfecte manier om spelers zoals Unuvar wat meer aan het werk te zien en ze te laten wennen aan een hoger niveau.

Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken, nu kan een team als ze willen enorm aanvallend gaan spelen indien ze die ene goal moeten hebben, of enorm verdedigend.

Ben er niet kapot van. Neem aan dat de 5 wissels in 3 wisselmomenten gedaan moeten worden?

Krijg de indruk dat verschillende bonden corona gebruiken om spelwijzigingen door te voeren. 5 wissels hier, 21 teams in Turkije etc. Zuivere speeltijd zou ik ook een mooie vinden. 5 wissels ben ik geen voorstander van eerlijk gezegd, het bevoordeelt de kapitaal krachtige clubs die een sterkere bank hebben

30 juli 2020 om 12:06

Het kan twee kanten op gaan werken natuurlijk. Ik zie het ook eigenlijk ook veel voordelen hebben voor kleinere teams. Vaak waren die na 60-70 minuten uitgespeeld wanneer ze volle bak tegen een beter team speelden, of juist de bus parkeerden. Maar nu kunnen die de halve basis vervangen dus dat gaat een stuk moeilijker worden. En ze kunnen makkelijker spelers afstoppen met een overtreding, wanneer je bij de rust 5 gele kaarten hebt zet je er gewoon 5 nieuwe spelers in. En ook tactisch kunnen die nu nog iets verranderen, van ultra defensief naar offensief of omgekeerd, terwijl bijvoorbeeld Ajax al 100 jaar hetzelfde speelt dus die hebben dat minder nodig.

Nou, dat vind ik positief! Ik vind 3 wissels aan de magere kant

Betekent dat je nu dus echt de bus kunt parkeren. Bij kramp breng je 5 nieuwe in. Ik denk dat de verdedigende ploegen hier baat bij hebben. Je kunt lekker de grens op zoeken. Want er kunnen 5 man vervangen worden.

30 juli 2020 om 12:01

Wat een onzin, dat geldt toch net zo voor aanvallende ploegen? Heb je de afgelopen tijd wel eens de tv aangezet voor een potje PL of PD (mag ik wel aannemen gezien je naam)? Het is nou niet bepaald zo dat de verdedigende ploegen in het voordeel waren of alleen maar gebruik maakten van de regel. Het is ook niet zo dat het voetbal er veel saaier op is geworden.

We hebben in alle andere competities gezien dat dit prima werkt. De noodzaak ligt in Nederland wel wat lager, aangezien de competitie hier wel stil lag en we niet de aantallen wedstrijden in korte tijd gaan afwerken die in de competities die een herstart hebben gehad werden afgewerkt... Maar goed, ondanks de 5 wissels zijn spelers nu ook behoorlijk uitgeput dus het lijkt me een prima (tijdelijke) beslissing. Edit: ik zie hier veel reacties over tijdrekken en bepaalde ploegen die hier baat bij hebben. Hebben jullie de afgelopen tijd wel voetbal gekeken of volgen jullie alleen de eredivisie? Rare reacties.

Prima regel, ook in niet Corona tijd. Dus wat mij betreft: vanaf nu handhaven. Op den duur zal tijdens de wedstrijd gewisselde spelers weer opnieuw inzetten, ook wel een item vinden. Gebeurt al langer in meerdere sporten.

Prima idee, hoop dat er hierdoor ook met jongens uit de jeugd de kans gaan krijgen. Helpt ook om iedereen fitter te houden, aangezien er straks in korte tijd veel wedstrijden gespeeld gaan worden

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan vind. Voor een seizoen is het prima maar het voelt alsof dit een blijvende maatregel gaat zijn. Aan de ene kant is het slecht voor de gelijkheid, rijke clubs krijgen nog bredere en sterkere selecties. Bij een overstap naar een club hoef je je je niet zo druk te maken over speeltijd, die krijg je toch wel. Aan de andere kant zien we nu van heel veel spelers nooit wat omdat ze altijd op de bank blijven zitten. We kunnen dus wel van meer voetballers genieten.

Goed nieuws voor spelers die nooit de kans krijgen omdat trainers altijd dezelfde 3 wissels in brengen. Nu de kans om meer blessures te voorkomen en misschien de jeugd wat extra minuten te gunnen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren