Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van Gaal zorgde voor ergernis bij Van Persie: ‘Kom je nu met deze regel?’

Laatste update:

Robin van Persie zat in zijn periode bij Manchester United niet altijd op één lijn met toenmalig manager Louis van Gaal. De voormalig keuzeheer van the Red Devils had een bepaalde strategie wat betreft het nemen van strafschoppen, wat nogal eens voor discussie zorgde met de aanvaller, die tussen 2012 en 2015 actief was op Old Trafford en in zijn eerste jaar gelijk de landstitel veroverde.

Van Persie geeft in de UTD Podcast een inkijkje in de werkwijze van Van Gaal op trainingscomplex Carrington, waar de Nederlandse coach twee seizoenen werkzaam was. "Louis liet ons voor elke wedstrijd strafschoppen nemen op de training", graaft RVP in zijn geheugen. "Als de vaste nemer dan miste, was hij zijn plekje kwijt. Dan stond je ineens vijfde op zijn lijstje. Ik zei dan tegen Van Gaal: ‘Dus als ik één keer mis op de training, mag ik geen strafschoppen meer nemen? Sorry Louis, maar daar ben ik het echt niet mee eens. Ik heb nog nooit een strafschop gemist voor jou en nu kom je met deze regel?"

Volgens Van Persie wilde Van Gaal tijdens oefensessies van Manchester United de spanning van een echte wedstrijd nabootsen. "Op een gegeven moment miste ik een keer op de training. Toen keek ik gelijk naar Louis en zei: ‘Vertrouw me, ik neem gewoon die penalty als we er een krijgen.’ Hij zei toen gelijk: "Dat zullen we nog wel eens zien.’ Maar we kregen inderdaad een strafschop tijdens een wedstrijd, die ik ook benutte."

Strafschoppennemers moeten al een hoek hebben gekozen voordat ze aan de aanloop beginnen, geeft Van Persie als advies mee. "En blijf bij die hoek", benadrukt de oud-spits van onder meer Arsenal en Manchester United. "Op het laatste moment van gedachten veranderen, dat werkte gewoon niet voor mij. Ik heb volgens mij vier strafschoppen gemist in mijn loopbaan en heb er meer dan twintig benut. Bij al die vier missers ben ik op het laatste moment van gedachten veranderd. Dus doe dat niet, blijf gewoon bij je hoek", zo besluit Van Persie.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wat een vreemde methode van Van Gaal. De druk van een wedstrijd is sowieso niet na te bootsen en als je beste strafschoppennemer dan op de traing toevallig een keer mist dan neemt er straks 1 in de wedstrijd een penalty die daar veel minder goed in is en in de wedstrijden staan er punten op het spel. Op een training ga je die niet binnen halen

29 juli 2020 om 09:45

Heb jij wel gevoetbald Japie ? Ik wel je haalt inderdaad geen punten op de training maar het is wel zo als je op de training niet goed bent kun je in de wedstrijd ook nooit goed zijn , plus je kunt op een training wel degelijk een wedstrijd spelen hoor want daar gaat het er soms hard aan toe ,

29 juli 2020 om 09:55

@sloep01 nou, daar denken de coaches die met bv een Romario hebben gewerkt anders over. Bovendien is een keer een penalty missen niet meteen een teken dat je slecht traint. Ik kan me vergissen maar werden we op het WK2014 ook niet uitgeschakeld na een penaltyserie?

29 juli 2020 om 13:41

Ben het ook niet eens met jou sloep, een training is niet een generale repetitie maar om op bepaalde onderdelen wat bij te schaven. Overal behalve in Nederland wordt de training op 50% afgewerkt. De wedstrijd draait t om, zeker op dat niveau

29 juli 2020 om 09:47

Als je goed leest, dan zijn het maar 5 spelers die op dat lijstje stonden. Elke selectie heeft wel 5 spelers die redelijk een strafschop kunnen nemen. En juist de druk om op een training niet te mogen missen geeft je misschien een heel klein beetje de druk die je in de wedstrijden ook voelt. En als je echt de beste bent, dan mis je juist op een training nooit.

29 juli 2020 om 09:52

Toch denk ik dat dit niet de juiste manier van druk opleggen is. Je kan bijvoorbeeld ook iedere speler die mist 3 rondjes om het veld laten rennen. Geen enkele voetballer zit te wachten op strafrondjes na een training, dus er zal dan enige vorm van druk ontstaan. B

29 juli 2020 om 09:57

@PaulR_1982 iedereen mist wel eens een penalty, ook op de training. Spelers zijn geen robots

29 juli 2020 om 10:06

@davindein Jij vind strafrondjes lopen een straf, maar denk dat die spelers die in de wedstrijd geen penalty mogen nemen, vooral voor aanvallers als Van Persie een grotere straf is. Een penalty nemen is de makkelijkste manier om op het scorebord te verschijnen, en voor aanvallers ook nodig om de topscoorder te worden.

29 juli 2020 om 10:13

Eens, maar ik vind het tactisch gezien niet zo verstandig om je beste strafschopnemer een penalty niet te laten nemen, omdat ene Mike Smalling toevallig op de training wél scoorde. Uiteindelijk gaat het erom dat je je winstkansen zo hoog mogelijk maakt.

29 juli 2020 om 10:55

@daviddein Het ging om 5 spelers, gezien het feit dat als Van Persie op de training zou missen, hij dan als nr. 5 op de lijst kwam te staan. En de selectie van Man United had destijds best wel 5 spelers die een penalty kunnen maken.

29 juli 2020 om 09:51

Op de training wordt je ook afgerekend of je nu wel of niet speelt want het moet niet zo zijn omdat je de ster bent dat je oude training de kantjes eraf mag lopen dus dat geldt dan ook voor trainingen.
Ik trainde vroeger 4x in de week in het eerste maar iedereen moest zich bewijzen op de training zodat je zondag kon spelen

29 juli 2020 om 09:53

oude is op de en ook voor de trainingen is strafschoppen

29 juli 2020 om 10:09

Van Persie laat hier zien dat het best een goede methode is. Op de training is er 0 druk maar nu creëert v Gaal iig een beetje druk. Iig zoveel dat v Persie omdraait bij het missen op de training. Hij voegt in ieder geval wat druk toe maar je kunt een wedstrijd qua spanning nooit geheel nabootsen.

Ik snap de insteek van het nabootsen van de spanning wel, maar het slaat eigenlijk nergens op. Van Persie is een geweldige penaltynemer en heeft dat jarenlang bewezen. Voor hetzelfde geld mist hij er 1 en maakte Smalling ze wel.

29 juli 2020 om 09:49

Ik weet niet of Smalling bij de 5 strafschopnemers van United hoorde, maar ik vind het juist wel een goede regel. Als je de beste bent, dan moet je jezelf op de training maar zoveel druk opleggen dat je ook dan geen penalty mist.

29 juli 2020 om 13:43

Je kan de wedstrijd druk niet nabootsen, je kan de wk halve finale penaltyreeks druk niet nabootsen. In de mind van een van Gaal wel maar die denken dat alles maakbaar is. Onzin Paul, van Gaal zat er hier naast.

29 juli 2020 om 13:52

@bochherief Ik denk dat jij het inderdaad veel beter weet dan Van Gaal, want wat heeft die nou allemaal bereikt. Jij daar en tegen, hoeveel prijzen heb jij gewonnen? Hoeveel EK- en WK-eindrondes heb jij ook al weer meegemaakt?

29 juli 2020 om 14:17

Paul je bent nu goedkoop aan t scoren, want dan kunnen we net zo goed de comments section op slot gooien aangezien niemand als trainer een eindronde heeft meegemaakt. Ik heb verstand van management en psychologie, daarop baseer ik mijn mening. Of denk jij dat de penalty die jij in je achtertuin neemt, dezelfde situatie is als jij in een wk finale een penalty neemt?

29 juli 2020 om 15:02

Maar dan is alles onzin, elke vorm van training, omdat druk in wedstrijden altijd anders is dan op training. Ik vind juist het element wat Van Gaal toevoegt ook een vorm van druk gegeven. Natuurlijk niet te vergelijken met de door jouw benoemde wk-finale. Als je echt zo graag de penalty's tijdens wedstrijden wilt nemen, moet je maar zorgen dat je hem op de training er ook maar in schiet. Als je op de training penalty's gaat schieten en je verbind geen consequentie aan een gemiste penalty, dan is er inderdaad helemaal geen druk. En een paar strafrondjes lopen boeit ook niet. Als je ze de kans om te stralen tijdens wedstrijden ontneemt, dan zullen ze dat wel voelen.

29 juli 2020 om 15:21

Paul ik snap jouw en Louis denkwijze, jullie zijn theoristen, maar waarom werden Louis zn teams met penalties uitgeschakeld in de cl finale tegen juve en wk halve finale tegen Argentinië? Bij Penalties komt een speciale druk bij kijken die niet na te bootsen is omdat penalties niet gemist mogen worden (mindset) itt vrije trappen bv. Louis denkt dat alles maakbaar is maar zo werkt het dus niet

29 juli 2020 om 15:41

Het wil niet zeggen dat je hierna onoverwinnelijk bent in het nemen van penalties, het draagt al dan niet iets bij aan de mentale voorbereiding op het nemen van een penalty. Als het, zoals jij zegt, totaal niet te trainen is, dan is het verbazingwekkend dat veel clubs er toch op trainen. Ik geloof absoluut dat bepaalde spelers meer aanleg voor penalties hebben, maar als je de wat mindere goden een paar procent beter kan maken door dit soort foefjes, waarom niet?

29 juli 2020 om 15:48

@bochherief Ja, maar dan kunnen we met alles stoppen. Want ook een breedte balletje of een diepte pass is op de training zonder druk en is anders dan in de WK finale. En wat je zegt over die penaltyreeksen die hij heeft verloren, Wie miste er bij Ajax? Sonny Silooy en Edgar Davids. Wie miste er bij Nederland tegen Argentiniã«? Ron Vlaar. Deze 3 hadden daar voor nog nooit een penalty genomen, dus ik weet ook niet wie heeft besloten dat deze 3 een penalty hadden moeten nemen. Maar dat ligt meer aan de personen die de penalty namen dan of het iets met druk te maken had.

29 juli 2020 om 17:00

@mibber probleem was alleen dat RvP geen mindere god was en al jarenlang had aangetoond een penaltyspecialist te zijn toen hij onder Van Gaal kwam te werken. Van Persie was niet een of ander talentje van 18 die nog alles te bewijzen had. die had zich allang en breed bewezen in de internationale top en heeft er aardig wat penalty's onder echte druk in geschoten in wedstrijden onder trainers die deze imo theorie van Van Gaal niet hanteerde. voor zo een gozer hoef je druk niet te simuleren want die heeft al vaak genoeg onder druk gepresteerd en weet precies wat er gevraagd wordt in dat soort wedstrijden

29 juli 2020 om 18:51

@japie_krekel Als Van Persie al zoveel penalty onder echte druk heeft gemaakt, dan is zo'n penalty op een training toch een eitje?

29 juli 2020 om 19:10

Dus Van Persie verdiende een uitzonderingspositie bedoel je? Ik denk niet dat deze regel alleen voor Van Persie gold, maar voor iedereen. Het is een mentale voorbereiding die voor mindere goden een beetje winst kan betekenen, en voor de gearriveerde Van Persie een leuk mentaal spelletje kan zijn om te laten zien dat hij de beste is. Ik snap niet waarom je hier zo over valt.

Strafschopnemers moeten al een hoek kiezen voor ze aan hun aanloop beginnen. Daar ben ik het niet mee eens. Een amateur ja maar een prof toch niet man. Twee goede voorbeelden zijn ramos bij Madrid en Hazard bij Chelsea en België. Die twee lopen (of liepen) aan, kijken de doelman recht in de ogen en wachten meestal tot die doelman kiest. Vooral ramos is daar echt fantastisch in gewordzn

29 juli 2020 om 10:13

Ben ik het niet mee eens real8madrid. Ja als je daar echt goed in bent is dat waarschijnlijk het beste, maar je ziet dat het merendeel daar niet echt goed in is. Dan kun je wel zeggen dat profs dat zouden moeten zijn, maar dat is dus niet het geval. Aubameyang neemt ze ook op die manier, maar als een keeper lang genoeg wacht gaat het alsnog mis. Bovendien is een penalty die strak en laag in de onderzoek geschoten wordt nog altijd het moeilijkst te houden. Dat is zelfs een keer onderzocht. Zo neemt bijvoorbeeld Ronaldo ze ook nagenoeg altijd. Mijn punt is dus dat er meerdere manieren zijn, maar dat wat Van Persie zegt wel de meest "veilige" manier is.

29 juli 2020 om 11:01

Ik ben wel benieuwd naar je bron. Ik kan me zo'n pseudo-wetenschappelijk onderzoek rond een EK/WK nog wel herinneren, maar daar werd toch echt gezegd dat het middenhoog genomen moest worden, en niet laag. Verder mee eens dat lang niet iedereen goed/cool genoeg is om zo lang te wachten met het nemen tot de keeper beweegt. Balotelli was daar een tijdje ook meester in met volgens mij 30 benutte penalties op rij destijds.

29 juli 2020 om 11:49

Aubameyang neemt ze ook echt slecht. Teveel in het midden, te weinig kracht. Een keeper dat excelleert in reactievermogen en atletisch vermogen zou letterlijk kunnen rekenen op zijn reflexen en een relatief goede kans maken om zijn penalty tegen te houden. Dat moet je niet doen tegen een Kane of een Van Persie. Ramt hem te hard in de hoek, dus je moet al duiken voordat ze schieten om kans te maken.

29 juli 2020 om 12:13

@schwarz. Ik zal je helaas het antwoord schuldig blijven, want ik kan het niet terug vinden. Het is namelijk van jaren terug en ik heb het geprobeerd weer te vinden maar het lukt me niet. Midden hoog is inderdaad ook zo een, maar dat gaat er vooral van uit dat de keeper sowieso duikt. Het risico met het midden hoog is dat bij een langere keeper de bal nog op z'n benen kan komen of dat je te hoog schiet en dus de lat raakt of over schiet. Voor een keeper is strak in de hoek laag over (of op) de grond echt moeilijk te houden, omdat je het voor de keeper het langst duurt om daar te komen vanuit een duik.

29 juli 2020 om 12:14

@theroscoe. Zeker waar, maar toch scoort hij ze wel geregeld gelukkig. Dat is iets waar Lacazette wel een stuk beter is, want die ramt ze strak in de onderhoek.

29 juli 2020 om 13:45

Jackieboy, ik ken ook het onderzoek waar sxhwarz aan refereert, tussen midden en hoog in de hoek was onhoudbaar. Tenzij de keeper die kant al op loopt, maar dan tik je hem in de andere hoek in. Hoor voor t eerst laag in de hoek beste is.

29 juli 2020 om 16:06

bochherief. Ja die ken ik ook inderdaad. Ik baal dus dat ik het niet terug kan vinden, maar ik weet 100% zeker dat ik het ergens gelezen heb lang geleden. Maar als je naar penalty's kijkt, dan zie je ook vaak wel dat de ballen die echt strak laag in de hoek gaan bijna nooit worden tegengehouden door de keeper. Enige voorbeeld dat mij echt direct te binnen schiet is Neuer tegen Ronaldo in de CL, waar die letterlijk met zijn duik tot aan de paal komt en daarmee de eigenlijk perfect ingeschoten penalty van Ronaldo tegenhoudt.

29 juli 2020 om 11:24

Precies, ook Jorginho en Bruno Fernandes doen het zo. De vroegere generatie had inderdaad veel spelers die een hoek kozen en er vol voor gingen, waar sommige uitstekend in waren (Baines, Lampard, Gerrard o.a.), maar je ziet tegenwoordig dat de penalty specialisten van nu nog beter zijn juist doordat ze wachten

29 juli 2020 om 16:09

Toch verschilt het allemaal niet zoveel Ajacxied. Ja als je het goed kunt is die manier van penalty nemen vaak het beste. Kom je echter een keeper tegen die lef heeft (lang durft te blijven staan), dan gaat het toch nog wel geregeld mis. Zeker als je nog zo'n hupje erin doet zoals Jorginho en Bruno Fernandes. Ronaldo is bijvoorbeeld ook wel erg goed en penalty's, maar die schiet ze meestal gewoon super strak en laag in de onderhoek.

Alleen het feit al dat Van Persie na al die jaren hier op terugkomt laat zien dat de truc van Van Gaal heeft gewerkt. Van Persie nam die penalty toch, de deugniet, en wilde zich hiermee bewijzen. Elke gram extra motivatie is er eentje en Van Gaal is toch wel echt een meester in die motivatie eruit persen.

29 juli 2020 om 10:01

Of Van Persie heeft nog nooit zo een vreemde regel bij de andere topcoaches gezien met wie hij heeft gewerkt gezien en is het daarom nooit meer vergeten

29 juli 2020 om 10:12

Hoe je het ook wendt of keert, Van Gaal wist Van Persie te raken en kwam in zijn hoofd. Er leiden meerdere wegen naar Rome, de ene coach geeft wat meer vertrouwen en de andere wil dat spelers ieder moment scherp zijn, Van Gaal behoort tot de laatste groep.

29 juli 2020 om 11:08

Ik vind dat allemaal van die amateur psychologie. Onder coaches die die regel niet hanteerde schoot Van Persie die penalty's er ook gewoon in in wedstrijden

29 juli 2020 om 11:21

Nu heb ik natuurlijk geen idee welke graad in de psychologie jij bezit, maar ik zal het aan Van Gaal doorgeven. Zonder gekheid, wat ik zeg is toch ook dat er meerdere manieren zijn? Dit is blijkbaar de aanpak van Van Gaal en het enige waar we die op kunnen beoordelen is het resultaat, zijnde dat Van Persie zijn volgende penalty raak schoot.

29 juli 2020 om 12:57

@mibber ja maar voor die training van Van Gaal schoot Van Persie ze er ook bijna allemaal in bij Arsenal. je bent een goede penaltynemer of dat ben je niet en daar veranderd een training niks aan. als die methode echt zo goed zou werken was Oranje er ook niet uitgegaan tegen Argentinie na een penaltyserie op het Wk2014

Ster of geen ster je moet ze prikkelen en dat kan op deze manier.
Ik denk vooral als ster zijnde als dat je overkomt bij een van Gaal dat je sterker voor de dag komt.
Een Romario is een geval apart maar wat als je die ook zo had behandeld zoals van Persie overkwam misschien was hij nog sterker er uit gekomen.
Wie zal het zeggen

29 juli 2020 om 11:07

Imo presteert een voetballer het best als hij zich lekker voelt dus ze pakte dat perfect aan met Romario naar mijn mening. Je wil dat zo een speler voor je door het vuur gaat dus dan moet je ook wel eens iets door de vingers zien als coach

De druk op de training simuleren is goed denk ik maar in de wedstrijd is het toch altijd anders. Straks heb je een speler die op de training ze er altijd inschiet maar in de wedstrijden 1 op de 3 mist,

Van Persie was ook echt een meester op het gebied van penalties. Moet ook. Ik denk dat er geen speler is die zo'n perfecte combinatie had van zuiverheid en schotkracht. Als Van Persie een beetje mikt in de hoek, dan heb je hem gewoon niet. Dat zie je ook bij Kane, maar bij Van Persie net even iets meer. Overigens is de vergelijking echt zo makkelijk gemaakt, maar Greenwood lijkt ook dat aspect van RVP te hebben.

Van Gaal is altijd beetje gek geweest. Moet je ook wel zijn maar hij gaat vrij ver met z’n tirades. Bijzonder dat men m zo waardeert want t werkt alleen bij naieve jeugdspelertjes

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren