Feyenoord meldt lucratieve deal: driejarig contract met optie
Feyenoord is erin geslaagd om een nieuwe sponsor binnen te halen. De Rotterdammers spelen de komende drie seizoenen met het TOTO-logo op het shirt. Acht andere Eredivisie-clubs gingen Feyenoord al voor en mogelijk volgt er nog een club. “We zijn sinds enkele weken met Feyenoord in gesprek over een samenwerking. Mooi dat het tot een akkoord heeft geleid”, reageert marketingbaas Arno de Jong van de Nederlandse Loterij.
De Jong laat tegenover het Algemeen Dagblad niet weten hoeveel geld er met de overeenkomst is gemoeid. Het staat wel vast dat het bedrag dat wordt betaald dermate substantieel is dat TOTO er direct mee in de top van Feyenoords sponsorpyramide staat. De nieuwe sponsor komt op de mouw van het Feyenoord-shirt te staan. Eerder sloot TOTO al deals met Sparta Rotterdam, Willem II, FC Utrecht, FC Groningen, sc Heerenveen, ADO Den Haag, FC Twente en RKC Waalwijk. Met een andere club wordt momenteel nog gesproken over een eventuele sponsordeal.
Tegenover de krant laat De Jong weten het ‘een mooi palet aan clubs’ te vinden. “De topclub Feyenoord, verschillende traditieverenigingen, maar met RKC bijvoorbeeld ook een ploeg die normaal gesproken om lijfsbehoud strijdt. Als TOTO wilden we een directe relatie met de clubs en hebben we met alle achttien clubs gesproken. We zijn er trots op dat we deze deal hebben kunnen sluiten”, vertelt hij. Naar verluidt was Feyenoord dicht bij een deal met een buitenlandse partij. Uiteindelijk heeft de club toch voor een driejarige deal met TOTO gekozen. In het akkoord is een optie voor nog twee seizoenen opgenomen.
Bij supporters van verschillende clubs klinkt er overigens ook kritiek, daar zij van mening zijn dat sport en gokken niet met elkaar samengaan. Anderen zijn van mening dat mouwsponsors afbreuk doen aan de uitstraling van het shirt. “We snappen dat supporters betrokken zijn bij hun club. Maar ik denk dat ons logo in alle gevallen mooi samenvloeit met de shirts en dat de tenues dus in stand blijven”, pareert De Jong de kritiek. “Dat vinden we ook belangrijk. De voetbaltoto is in 1957 nota bene gestart door de KNVB. We willen die samenwerking graag nog lang in stand houden.”
Meer nieuws
Milan van Dongen roept Bosz terug voor één vraag, die enigszins misplaatst lijkt
Michael van Praag komt tot inkeer en biedt zijn excuses aan
Arne Slot is glashelder over zijn toekomst na vraag over interesse van Liverpool
Feyenoord moet opstelling door blessure vlak voor aftrap nog wijzigen
PSV is officieus landskampioen na grootste uitzege ooit in clubgeschiedenis: 0-8
Wedstrijd tussen sc Heerenveen en PSV wordt in allerlaatste minuut stilgelegd
Meer sportnieuws
Ik vind die 'mouw- en onderrug' sponsors altijd zo'n armoe. Ik snap dat elke knaak welkom is maar het doet zo'n afbreuk aan die vele mooie traditionele clubshirts.
Om die reden heeft Barcelona nog heel lang zonder shirtsponsor gespeeld, aar ze gingen toch overstag. Het voetbal wordt gedreven door geld.
Geldt ook voor de kledingsponsor. Doodzonde dat de traditionele shirts van Ajax en Feyenoord worden ontsierd door Adidas strepen.
Vind ik ook. Bij Willem II volgend jaar dus ook met toto op de mouw. Snap dat het wat geld oplevert maar het is wel lelijk op de shirts. Als ik overigens het rijtje zie aan clubs die gaan samenwerken met toto dan snap ik niet dat Feyenoord hier tussen staat.
Vrij simpel.... Geld! als Toto elk seizoen 2 miljoen bijschrijft op de rekening van Feyenoord dan is het heel goed te verklaren. daarmee heb je toch mooi het salaris van Berghuis in 1x afbetaald voor het seizoen...
Gezien het aantal clubs dat ze sponsoren, acht ik de kans op 2 ton groter dan 2 miljoen. Ze gaan toch niet 2 miljoen betalen om op de mouw te mogen staan lijkt me.
Ajax speelt sinds kort met "Curaçao" op de mouw. Daar krijgt Ajax 2 miljoen voor per seizoen. Ajax speelt CL en heeft meer kijkers dan Feyenoord. En als je inderdaad naar het rijtje clubs kijkt denk ik niet dat Feyenoord 2 miljoen zal ontvangen van Toto. Maar ze zullen vast meer krijgen dan de andere clubs in dat rijtje. Ik denk dat het bedrag rond één miljoen zal zitten. Misschien iets minder.
Het lijkt mij ook niet dat er veel betaald wordt voor een mouw, maar in het artikel staat dat ze in de top van de sponsorpiramide zitten. Dan praat je dus weer wel over een substantieel bedrag.
Inderdaad. In de Amerikaanse sporten zoals American Football, Basebal en basketbal zie je gewoon geen enkele sponsors (buiten de sportpersen) op de shirts staan. Toch opvallend in competities waar veel veld geld in omgaat. Gelukkig valt het in Nederland nog mee, want in België is het bijvoorbeeld echt een stuk erger met al die louche gokbedrijven op alle plekken van het shirt.
Niet helemaal waar. De ploegen in de NBA spelen tegenwoordig ook met sponsor op hun shirt. De sponsor staat op de rechter- of linkerborst, net onder de schouder. Wat wel een verschil is tussen de NBA en het voetbal, is dat de sponsor bij de NBA heel klein op het shirt staat, terwijl in het voetbal het heel groot op het shirt staat.
En anderzijds word je echt doodgegooid met reclames, commerciële activiteiten en advertenties tijdens zo'n wedstrijd.
Dat is alleen maar mogelijk door de tv inkomsten.En alle andere reclame. Laten we eerlijk zijn amerika is een grote commercie. Dat is in het voetbal niet voldoende.
Dat is waar. Bij de NBA wordt jouw beeldscherm ook compleet gebruikt als reclamezuil. Een voorbeeld zijn de time-outs die ploegen kunnen nemen. Ieder team heeft recht op 8 time-outs in de wedstrijd en als beide ploegen ze alle 8 gebruiken (Wat bijna altijd gebeurd), dan heb je 16 time-outs gehad. In iedere time-out komt een reclameblok voor. En ook die soort pop-ups tijdens de wedstrijd zelf zijn heel irritant. Is het net spannend, nog maar een paar minuten te spelen, verschijnt er ineens een reclame in de hoek van je scherm.
En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden tot reclame bij een NBA wedstrijd en die worden zeer zeker benut. De noodzaak voor een shirtsponsor is daarom iets kleiner dan bij het voetbal.
Maar dan zou je toch denken dat een shirtsponsor er toch nog wel bij kan? Ik vind het persoonlijk wel wat hebben dat al die honkballers in de VS echt gewoon een zuiver tenue hebben met alleen de logo van het team.
Ja, het shirt blijft daar toch wel een beetje heilig. Maar zoals Trissy al eigenlijk zei, in de NBA zie je nu toch dat ze ook al gezwicht zijn voor die extra inkomsten. En het zou me ook niet verbazen als het in die andere sporten er ook nog ooit van komt. Zelf vind ik het overigens ook prachtig en hoop dat het zo blijft.
Ergens zonde dat er een mouwsponsor komt, maar anderzijds was het er ook wel op wachten. Dan in elk geval maar iets waar ik wat mee heb
Snap niet waarom Feyenoord speciaal genoemd moet worden wanneer 8 clubs dezelfde deal hebben gesloten. Maak er dan gewoon een algemeen bericht van dat Toto deals heeft gesloten met 9 clubs.. Maar goed, alles voor de clicks he
Omdat Feyenoord hier, in tegenstelling tot de rest vandaag mee naar buiten komt wellicht? Bovendien worden de andere clubs en het feit dat Toto met alle clubs gesproken heeft (strategie) ook besproken.
FC Twente kwam hier gisteren mee, net zoals Rkc. Willem II maakte dit bijvoorbeeld twee dagen geleden al bekend. Snap dat Feyenoord de grootste club is van deze groep, maar laat het bericht niet speciaal om Feyenoord draaien en maak er niet zo'n spectaculaire titel van. Had er dan ''toto sluit lucratieve deal met groot deel van de clubs uit de Eredivisie'' van gemaakt bijvoorbeeld
Ik snap je insteek ook heus wel. Ik dacht eerst ook dat er op VZ afgelopen dagen ook artikels waren over diezelfde deals (blijkbaar niet en las ik het waarschijnlijk ergens anders), maar ja dan alsnog; een spectaculaire titel leidt nu eenmaal tot meer bezoek. Dat is niet alleen vandaag. En het bericht draait ook niet speciaal om Feyenoord. Er wordt mee geopend, en erna wordt duidelijk gesproken over alle clubs en waarom Toto voor diverse clubs gekozen heeft en nog altijd op meer clubs hoopt.
Feyenoord is de eerste van de grote clubs. Het nieuws is dat Feyenoord voor de Toto gekozen heeft. Veel buitenlandse aanbieders zoals Bwin en Unitbet komen in 2021 legaal op de Nederlandse markt. De verwachting is dat zij groots willen uitpakken qua advertenties en sponsering, zeker de eerste jaren. Nu heeft Feyenoord dus gekozen voor de Toto en niet voor een buitenlandse aanbieder.
Prima toch, zo'n sponsor op de arm. Ziet er niet slecht uit. Vraag me wel af wat voor bedrag hier voor neergelegd wordt. Als je ziet welke andere clubs hier voor getekend hebben, denk ik niet dat het echt hoog gaat zijn. Wellicht kunnen ze er het salaris van Verdonk van betalen...
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.