Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van der Sar: ‘Geen blokken in plaats van strepen zoals andere clubs’

Laatste update:

In deze tijd van het jaar komen verschillende clubs uit binnen- en buitenland met de tenues voor het seizoen 2020/21 op de proppen. Ajax presenteerde donderdagochtend het nieuwe thuisshirt. Het tricot heeft als vanouds de kenmerkende rode baan in het midden, met een v-hals en een ronde kraag als grootste veranderingen ten opzichte van het tricot van de afgelopen voetbaljaargang. Algemeen directeur Edwin van der Sar is zeer tevreden over het ontwerp van Adidas.

De voormalig doelman van Ajax en Oranje laat kort na de lancering zijn mening over het nieuwe shirt duidelijk naar voren komen in een bericht op Twitter. "Het shirt is niet horizontaal, maar verticaal, geen blokken in plaats van strepen, en geen zigzag-vormen of vervagende effecten zoals bij andere clubs wel het geval is. Gewoon een iconisch thuisshirt van Ajax", aldus de tevreden bestuurder in Amsterdamse dienst.

Met bovengenoemde woorden lijkt Van der Sar te verwijzen naar de blokken die afgelopen seizoen zichtbaar waren op het thuisshirt van Barcelona. De Catalaanse grootmacht is inmiddels overgestapt naar een tricot met de welbekende verticale rode en blauwe strepen. Veel Barcelona-supporters waren er allerminst gelukkig mee dat het elftal van trainer Quique Setién in geblokte shirts aantrad. Met name op de sociale media was de kritiek niet van de lucht.

In juni werd bekend dat Internazionale op het thuisshirt voor aankomend seizoen afscheid neemt van de traditionele verticale strepen. De blauw-zwarte banen lopen volgend seizoen zigzaggend over het shirt van i Nerazzurri. Dat er in ieder geval tijdelijk afscheid wordt genomen van de verticale strepen, leverde de nodige kritiek van fans op. Het witte uitshirt met blauwe en zwarte strepen werd eveneens slecht ontvangen. Op de sociale media werd het nieuwe ontwerp vergeleken met een theedoek, een veld om boter, kaas en eieren op te spelen, tralies van een gevangenis, een tafellaken en een ruitjespapier. Zelfs de term ‘slechtste shirt van 2020’ kwam voorbij.

Vind jij het nieuwe thuisshirt van Ajax mooi?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat zijn dan ook tenues van Nike. Ben benieuwd of Vd Sar ook zo kritisch is naar clubs die ook Adidas shirtjes hebben..

23 juli 2020 om 14:37

Zou dat de reden zijn van zijn uitleg? Of gewoon dat hij - net als ik - dat soort shirts een belediging vindt voor de historie van die traditionele clubs. Je kunt ook overal wat achter zoeken...

23 juli 2020 om 15:49

ik ben vooral benieuwd wat hij van het uitshirt van Ajax vindt. Hier zitten allemaal rare lijnen in.

23 juli 2020 om 16:39

Daar was ik ook heel benieuwd naar. Alsof het hij een uitshirt niet boeit hoe het shirt eruit ziet.

23 juli 2020 om 20:25

Uitshirt is toch niet traditioneel? Lijkt wel of men hier altijd elk woord op de weegschaal legt om weer kritiek te hebben. Gaat hier om het thuisshirt en hij heeft groot gelijk. Geen rare banen of zigzag die je nu wel ziet bijberoep merk dan ook.

24 juli 2020 om 10:19

Het klopt dat het uitshirt niet traditoneel is, hoewel je dat bij thuisshirts ook af kunt vragen (want elke kledingsponser geeft hier zijn eigen draai weer aan). Maar het blijft vreemd dat je veel kritiek hebt op gekke banen ed terwijl je uitshirt voornamelijk bestaat uit gekke vormen / banen.

23 juli 2020 om 17:38

Hij is zijn andere shirt zeker vergeten, zelfspot hebben ze niet in amsterdam. Dat je uberhaupt in de shirts wilt lopen, zien er allemaal niet uit.

23 juli 2020 om 21:05

Welke andere shirt Ruud? En zelfspot is er niet op basis van dit bericht of ben je er en mis je de zelfspot? Of had Vd Sar nu zelfspot moeten hebben? Of ben je de Groningse voetbalclub vergeten met hun maatpakken. Of heb je last van het Amsterdam syndroom. Want je toon verraad een beetje je kijk op Amsterdam.

24 juli 2020 om 10:20

Ik denk dat jij ook denkt dat Ruud het bijzondere uitshirt bedoelt.

Zolang de uitshirts zo mooi blijven worden ontworpen en er elk jaar nieuwe spelers opstaan om een nieuw shirt te kopen, blijft het marketingstechnisch denk ik rendabel om weinig vernieuwende thuisshirts te ontwerpen. Ik ben daar blij mee. Clubs als Barcelona, Juventus en Internazionale hebben de afgelopen jaren toch een paar keer hun ziel verkocht.

23 juli 2020 om 14:34

Ik vindt het thuisshirt van Ajax echt wel duidelijk anders dan dat van vorig jaar. De boord het zwarte randje enz enz. Het kan dus ook gewoon met details.

Hij geeft gewoon zijn mening net als elk ander. En ik vind dat hij gelijk heeft. Ik gaf het in een andere topic ook aan: geen rare fratsen, gewoon een thuisshirt zoals het hoort. Enige punt van discussie is de breedte van de rode baan. Ik vind dat iets te breed, maar simpel gewoon.

Wat een onzin sneer van van der Sar. Vorig jaar voor de kerst uigeschakeld in de CL, je zou denken dat ze weer terug op aarde zijn.

23 juli 2020 om 14:03

Ahja omdat een club niet heeft overwinterd in de CL mag je geen kritiek hebben? volgens mij zegt hij toch helemaal niks raars. Dan mogen ze bij PSV al 15 jaar geen kritiek meer hebben

23 juli 2020 om 14:04

PSV overwinterde vier jaar geleden nog in de Champions League...

23 juli 2020 om 14:07

dan mogen ze nu 4 jaar lang geen kritiek meer hebben

23 juli 2020 om 14:20

Alleen Feyenoord mag kritiek hebben. Wij zijn immers de enige Nederlandse club die een Europese prijs heeft gewonnen dit millennium.

23 juli 2020 om 19:59

Inderdaad. Meest succesvol in Europa, maar de inkomsten en de bankrekening zeggen iets heel anders. De plaats op de Europese ranglijst trouwens ook.

23 juli 2020 om 14:16

Telstar overwinterde nog nooit in de Champions League. Moet de directeur van Telstar dan ook maar zijn mond houden? Wat een kansloze uitspraak. Net of je geen kritiek mag hebben als je niet na de winter met de grote jongens meedoet.

23 juli 2020 om 14:23

Huh wat? Wat heeft de prestaties van Ajax hiermee te maken? Hij geeft gewoon aan dat ze de historie en traditie van Ajax niet verloochenen, zoals Barcelona dat wel heeft gedaan dit seizoen. Bij sommige mensen zit de afkeer tegen alles wat met Ajax te maken heeft blijkbaar heel diep..

23 juli 2020 om 20:05

precies. Het word altijd in een heel andere hoek gezocht. Meest verkochte zin:'arrogantie'. Terwijl het gewoon duidelijk is. Aan een thuis shirt moet je gewoon nauwelijks tot niet aan zitten. Geen gekke blokjes of strepen ipv verticaal opeens horizontaal verwerken. Of net Juve opeens in een half zwart half wit met een oranje lijn in het midden van het shirt verschijnen. Gewoon klassiek. Ik ben geen fan van het uitshirt. Mij te druk. Ik ben benieuwd naar het 3e shirt. Die moet zwart worden.

23 juli 2020 om 14:25

Hoezo? Sneer is een bedenksel van de schrijver, vd Sar geeft gewoon zijn mening over wat hij wel of niet mooi vindt zonder namen te noemen...en heeft al helemaal niks te maken met prestaties

23 juli 2020 om 14:26

Wat een kleuter reactie zeg. Jij hebt het over onzin en komt dan met een uitspraak over uitgeschakeld zijn in de CL met de kerst. Wat een simpele uitspraak al niet kan doen met een mens, wat sneu haha. Geeft enkel aan dat ze bij het normale blijven en dat is toch prima? Maar ga jij vooral lekker azijnpissen

23 juli 2020 om 17:03

Het werd weer tijd voor een anti Ajax post!;-)))

En dan altijd maar afvragen waarom iedereen buiten Ajax ze geen titel gunt. Het is weer arrogantie ten top.

23 juli 2020 om 14:08

Wat is hier precies arrogantie? En waarom zouden mensen op basis van dit bericht Ajax geen titel gunnen? Ik vind het nogal grote woorden die totaal niet passen bij dit stukje.

23 juli 2020 om 17:31

Ach, af en toe moet het bekende riedeltje er gewoon weer even uit. Ook al is het ongefundeerd, onterecht en totaal niet van toepassing op de situatie. Dan kunnen we het weer even ventileren, onszelf op een hoger podium plaatsen door anderen neer te halen en daarmee bevestigd worden in ons gelijk door anderen die er net zo over denken. Doet de dag toch altijd goed.

23 juli 2020 om 14:16

Het klopt toch gewoon wat hij zegt. Veel traditionele clubshirts worden tegenwoordig gewoon 'verkracht'. Het thuisshirt en clubembleem vormen een belangrijk deel van de identiteit van een voetbalclub.

23 juli 2020 om 16:47

Maar het is wel een sneer naar deze clubs die hun oren hebben laten hangen naar de commercie (dollars). Ken je het gezegde: “spreken is zilver, zwijgen is goud”.

Waarom moet je met een vinger wijzen naar anderen. Het thuisshirt is toch mooi in de ogen van Ajacieden, waarom dit bericht? Ik snap wat Brasil wil zeggen, maar het uit het totaal verkeerd!

23 juli 2020 om 17:15

Perfect verwoord wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen, thanks.

23 juli 2020 om 18:56

@4fRedondo, jij maakt ervan dat het een sneer is naar andere clubs die zich laten leiden door commercie, terwijl dat echt een eigen invulling is. Jij maakt dat ervan. Ik zie het meer als een verwijzing naar de trend dat klassieke shirts relatief grote aanpassingen ondergaan (een uitspraak tegen die modetrend) en hij blij is dat Ajax zijn klassieke, herkenbare shirt wel houd. Want Ajax is echt niet vies van commercie. Van der Sar heeft echt geen hekel aan andere clubs die op basis van commercie keuzes maken, want Ajax doet dat zelf in meer of mindere maten ook met het niet terug laten keren van het oude logo. Het is puur een voorkeur van hemzelf. Hij vindt het shirt mooi zoals het is en is dus blij met dit shirt. Meer niet. Als je daar een sneer in ziet, zie je iets dat er niet is of maak je het echt veel groter dan het is.

23 juli 2020 om 14:18

Ik vind mijn blauwe broek mooier dan jouw vreselijke rooie broek. Ben ik nu ook arrogant? Leg anders even uit wat je arrogant aan zijn uitspraak vindt.

23 juli 2020 om 14:26

Hoezo? Sneer is een bedenksel van de schrijver, vd Sar geeft gewoon zijn mening over wat hij wel of niet mooi vindt zonder namen te noemen...en heeft al helemaal niks te maken met prestaties

23 juli 2020 om 14:27

en waarom is dit arrogant?

23 juli 2020 om 14:43

Weer iemand die niet weet wat arrogant precies is. Ze zouden je een ban moeten geven voor provoceren. Ga maar lekker op een Braziliaanse site lopen trollen

23 juli 2020 om 14:59

Het willen behouden van je historische voetbal shirt i.p.v. het uitleveren aan de commercie noem jij arrogrant?

23 juli 2020 om 15:00

Ajax zal best arrogant zijn zo nu en dan. Maar hoe dat op dit stuk of op het thuis nieuwe shirt van toepassing is begrijp ik niet.

23 juli 2020 om 15:03

Niks met arrogantie te maken als je veruit de best presterende club qua titels van Nederland bent en daarnaast nu ook nog de grootste sponsor van de eredivisieclubs. Eigenlijk zouden alle andere clubs ons shirt moeten dragen aankomend seizoen 😂😉

23 juli 2020 om 15:24

Ja want alleen bij Ajax hebben ze een grote “waffel” toch? Psv: wij zijn de voetbalhoofdstad van NL. Feyenoord: we zijn de grootste club van NL. Utrecht: wij zijn dé challengers etc....

23 juli 2020 om 15:25

Zucht... Hoe krijg je het voor elkaar om een mening van v.d. Sar over voetbalshirts te koppelen aan arrogantie en aan het misgunnen van een titel? De logica ontgaat mij volledig..

23 juli 2020 om 15:48

Balen hè, dat je zo lang moest wachten om iets aan te grijpen om gal te spuwen? Blijkt het ook nog totaal de plank mis te slaan!Ik ben blij dat onze directeur ook nog oog heeft voor historie en ziel van de club.

23 juli 2020 om 16:50

Dit zegt meer over jezelf Flamengo.

23 juli 2020 om 16:57

Ik verbaas me echt over sommige idiote comments die ik op deze site lees. Hier is niets maar dan ook niets arrogant aan. Weet je überhaupt wat het woord arrogant betekent?

23 juli 2020 om 19:48

Jij noemt het arrogantie, een ander noemt het trots. Ik hoor bij de laatste groep, maar dat mag gezien mijn nickname geen verrassing zijn. Zo objectief mogelijk dan: het lijkt me voor het gevoel van identiteit bij spelers en met name supporters goed om zo dicht mogelijk bij het traditionele shirt te blijven en dit shirt heeft in ieder geval het meest kenmerkende onderdeel daarvan behouden: de verticale baan/streep. Ik vinnum mooi.

Ah ja, de strepen zijn van de schouder en dan komen zulke teksten weer naar boven ;-)

Het is eerder een sneer naar de designer van die shirts, dan naar de clubs

Sneer of niet, kan 'm persoonlijk wel absoluut volgen. Details daargelaten, moet (althans, zo vind ik) een shirt in z'n geheel natuurlijk zo weinig mogelijk veranderen en herkenbaar blijven. Zou het zelf verschrikkelijk vinden als ze iets geheel anders of aparts aan de rood/witte helften zouden doen bij het Feyenoord shirt.

23 juli 2020 om 14:44

Hij vindt het gewoon mooi dat het shirt is een keer niet is verpest door troep op het shirt. Hij praat hier dan ook meer als supporter

Ik snap niet dat als je zo'n grote meneer bent, dat je dit soort teksten nodig hebt. Hij reageert als een supporter ipv een bestuurder. Focus je op je eigen club. Vind het een beetje kleinzielig gedrag.

23 juli 2020 om 14:19

Want? zo'n grote meneer mag in dit geval niet gewoon zijn mening geven? en kan maar beter zijn mond houden? Dat vind ik nu een beetje kleinzielig gedrag. Ontopic: Een sneer is nogal behoorlijk overdreven Edwin deelt namelijk alleen zijn mening op zijn eigen platform. Wat velen anderen iedere dag doen en volkomen zijn goed recht is.

23 juli 2020 om 14:50

Het is toch ook totaal niet verrassend dat jij het weer niet vind kunnen mv010.Van De Sar mag vinden wat hij vindt en zeggen wat hij wil. Als je daar al moeite mee hebt ben je wel heel erg zielig

23 juli 2020 om 14:51

@ mv010wat zullen deze teksten volgens jou van der Sar dan opleveren ? Hoezo is dit kleinzerig, hij maakt alleen maar een vergelijking/voorbeeld en geeft vervolgens zijn mening over een trend die al langer gaande is in het voetbal. Nou nou wat aanstootgevend zeg; jij bent heel erg snel gepikeerd.

23 juli 2020 om 15:05

Ja focus je op je eigen club 😂🙈 Serieus VD Sar zegt hier niks verkeerd, anders dan aangeven dat dingen ook mooi en goed zijn zonder alle opsmuk. Das een sneer naar de drang om continu maar met een “nieuwe” look te komen.

Deze 'sneer' is niet meer dan een van tevoren bedachte uiting die samengaat met de mediacampagne van het nieuwe thuis shirt. Niet per se iets wat van der Sar zelf vind, maar wat in samenspraak is geweest met het mediateam. De 'just simple' uitspraak in zowel het Twitter bericht als de video bericht maakt dit toch vrij duidelijk?!?

23 juli 2020 om 17:28

Ajax is goed in marketing. Die vierkante blokken of verticale strepen van andere clubs zijn ook niets anders dan marketing, als elk shirt hetzelfde is hoef je nooit een nieuwe te kopen. Ik heb overigens nog nooit een mooi shirt van Adidas gezien. Dat Adidas symbook is ook al lelijk. In de goede oude tijd had Ajax nog shirts van mooie merken als Kappa en le Coq Sportif.

23 juli 2020 om 19:53

Vond je dan vooral de logo's van Kappa en Le Coq Sportif mooi? Kan ik me voorstellen, maar mag ik je dan ook herinneren aan het logo van Umbro? brrr... ;-)

23 juli 2020 om 20:30

Ja Umbro was ook lelijk. Ik vind die le Coq Sportif shirts heel mooi met TDK. Een korte sponsornaam helpt ook. Ook die lichtblauwe was heel mooi.

Het grote verschil is dat clubs zoals Barcelona een zeer grote situationele “aanhang” hebben over de hele wereld. Hun shirts zijn niet alleen voor echte fans uit Catalonie, maar voor mensen over de hele wereld die het shirt van Barcelona voor het merk kopen. Het is logisch dat je dan wat meer experimenteert en een andere marketing strategie toepast, waarbij je niet ieder jaar hetzelfde design uitbrengt. Je zult een Chinees of Saudi niet zo snel in een Ajax shirt zien, wat het ontwerp ook mag zijn.

23 juli 2020 om 15:03

@ Fbsk07dat vind ik dus alles behalve logisch, het thuis tenue is een ontiegelijk belangrijk onderdeel van de identiteit van de club en haar "native supporters". Om vervolgens zover af te wijken om fans te pleasen die in principe geen enkele band hebben met de stad, cultuur/geschiedenis (wat zeker in Zuid Europa veel gevoeliger licht) of met het land vind ik echt te bezopen voor woorden. Wat dat betreft ben ik blij dat het bij Ajax altijd om accenten gaat in plaats van zo'n belangrijk club symbool te grabbel te gooien.

23 juli 2020 om 15:45

Nouja als ik mij niet vergis heeft Ajax haar logo veranderd om het reproduceren goedkoper te maken en mee te gaan met de tijdsgeest. Niet dat vd Sar hier uberhaupt iets mee te maken heeft, maar het laat wel zien dat iedere club op gegeven moment experimenteert met tradities, cultuur (en financiele waarden). Juventus begon bijv. met een zwart wit tenue, wat met de tijd roze/zwart werd. Het iconische zwart/wit gestreept tenue was meen ik via een teamgenoot overgekocht van Notts County. Tradities en cultuur veranderen altijd. Meestal door tijd, maar soms ook door iets als geluk. Het is niet bij voorbaat slecht oid, omdat je ook je eigen waarden altijd verder ontwikkelt. Het is echter wel behoorlijk glad ijs waar je je op bevindt.

23 juli 2020 om 20:31

Juve heeft net als Ajax een modern logo nu. Jammer.

24 juli 2020 om 01:58

@ Regulator Nu wil ik ook niet beweren dat bij ons alles goed zit, want het huidige logo is mij persoonlijk van meet af aan al een doorn in het oog. Persoonlijk vind ik het maar een lelijke niets uitstralende smurf die de grandeur (in mijn ogen) van Ajax niet vertegenwoordigt (iets wat hier nooit onder stoelen of banken geschoven heb). Daar komt nog bij dat de verandering van het logo een eenzijdige acties is geweest van een van de slechte bestuurders van Ajax ooit (uri Coronel) en een of andere ontwerper die voor de rest helemaal niets met Ajax heeft maar vond dat het moderner moest. Saillant detail is dat de beste man (ben zijn naam even kwijt) voor meerdere clubs toen des tijds logoã£â¢ã¢â´s veranderd heeft, maar alle clubs (op Ajax na helaas) hebben na protesten van hun achterban het oude logo weer in ere hersteld. Hoezo bevind ik mij op glad ijs ? Ik zeg toch niet dat mensen die geen culturele/familiare banden met een club hebben geen fan mogen zijn van een club, maar ik neem aan dat ik jou niet hoef te vertellen dat het shirt van Barca voor veel meer staat dan voetbal alleen. Wellicht ben ik ouderwets maar zulke culturele symbolen die de culturele geschiedenis van een volk vertegenwoordigen moet je niet zomaar zo drastisch veranderen. De culturele waarde is hetzelfde als de thuis tenues bijvoorbeeld van de Rangers en Celtic, los gezien of ik het wel of niet eens ben met hun conflict; de tenues staan voor zoveel meer dan alleen het spelletje.

Hij heeft volkomen gelijk natuurlijk, maar ik vind het een beetje zielig als een algemeen directeur zich zo moet uitlaten. Stel je gewoon professioneel op.

24 juli 2020 om 02:10

@ Benzema.dat jij het een beetje zielig vind kan natuurlijk, echter ben ik van mening dat of ik het nou leuk vind of niet; uitspraken van iemand van het statuur van der Sar in realiteit meer impact heeft om a een negatieve ontwikkeling in het voetbal aan te kaarten. Dan dat supporters dit doen. Persoonlijk vind ik niet dat hij hier echt over de scheef gaat maar goed daar gaan we denk ik niet uitkomen. Als je nou zou stellen dat van der Sar enig sinds hypocriet is zou ik jou kunnen volgen, omdat hij de kans heeft gehad om het oude logo van ons weer in ere te herstellen maar dit niet gedaan heeft.

Mooi toch hoeveel aanstoot men neemt aan zo'n simpele tweet. Hebben mensen niks beters te doen dan zich druk maken om een tweet van de algemeen directeur van Ajax over hun nieuwe voetbalshirt? Een shirt waar ondanks dat er geen blokken, strepen of wat dan ook op staan nog steeds voldoende op is aan te merken bijvoorbeeld rond die kraag en die brede rode baan.

23 juli 2020 om 14:52

Tja het is vakantie tijd en met het corona gelul hebben mensen natuurlijk geen klote te doen. Dan maar je vakantie uurtjes verspillen op voetbalzone op Ajax artikeltjes. Vet stoer man!

Prima shirt. Ajax zou Adidas gewoon moeten vragen om niet al teveel tijd te steken in zogenaamde redesign. Want waar t op neer komt is toch steeds hetzelfde

Goedkoop scoren dit. Als hij echt zo graag vasthoudt aan tradities brengt hij het oude logo van Ajax terug, maar dat is destijds juist uit commerciële overwegingen gewijzigd. Ook de rode baan is breder dan op het meest iconische Ajaxshirt ooit, zodat de sponsor er een mooi plekje op kan krijgen. Het gegeven dat Van der Sar in het Engels tweet is op zich al een teken dat ook Ajax door en door gecommercialiseerd is.

23 juli 2020 om 16:53

Dus? Ajax is ook een bedrijf. Volgens mij heeft vdSar genoeg volgers wereldwijd. Buiten dat post hij heel erg vaak in het Nederlands en Engels. Dat jij je als Feyenoorder druk maakt dat het de rode baan van Ajax 1 cm breder is is bijhoorlijk lachwekkend. Laat het je vriendjes maar niet horen

Sterke reactie en gelijk heeft hij. Alle clubs die hun traditionele shirt laten verzieken door een merk zijn niet goed. Blijf gewoon bij je kernwaarden en sta ergens voor. Niet alles wordt bepaald door geld!!!!

Adidas is conservatief met het ontwerpen van shirts. Nike is meer creatiever en uitdagender. De marketing van Nike moet hip, jong en trendy uitstralen. Zie PSG draagt Nike Air Jordan, heeft niet met voetbal te maken, maar trekt wel jongeren.

Het Ajax rood werkt weer als een rode lap op een stier ... heerlijk die afgunst. Het is gewoon weer een heel mooi klassiek shirt geworden, totaal niks mis mee.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren