Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax ‘ziek van transfer naar Manchester City’: ‘Hij was groot fan van Mikki’

Laatste update:

Mikki van Sas genoot concrete interesse van Ajax en Barcelona, maar de keuze viel uiteindelijk op Manchester City. De zestienjarige doelman van Nederland Onder-16 ruilt de Onder-17 van FC Utrecht in voor de Onder-18 van the Citizens. Volgens De Telegraaf is Ajax ‘er ziek van’ dat de tiener niet op de avances uit Amsterdam is ingegaan. “Het was niet zo dat ik niet naar Ajax wilde, ik wílde gewoon naar Manchester City”, benadrukt Van Sas in gesprek met het dagblad.

Rond zijn vijftiende startte de interesse van andere clubs in Van Sas, mede omdat hij ook de eerste keeper van zijn lichting in de nationale jeugdselecties was. De familie Van Sas besloot om Muy Manero, een Amsterdams sportmarketingbureau, in te schakelen om de belangen van de doelman te behartigen. Steven Bergwijn, Abdelhak Nouri, Guus Til en Kaj Sierhuis gingen de keeper voor. “Ja, Mikki had over belangstelling niet te klagen”, herinnert begeleider Nikkie Bruinenberg de eerste weken dat hij de keeper bijstond.

“Er was zovéél belangstelling, dat we de boel eerst even wilden schiften. We wilden weten welke interesse serieus was en welke niet.” Ajax, Barcelona en Manchester City staken erbovenuit. Hij had een gesprek in Engeland, waar een gesprek met keeperstrainer Xabier Mancisidor eigenlijk de doorslag gaf. “Hij was groot fan van Mikki”, zegt Bruinenberg. Van Sas: “Hij wist alles van mij, heel indrukwekkend. Ik kreeg er een ongelooflijk goed gevoel bij.” Na een tweede ontmoeting in Engeland werd de knoop doorgehakt.

“Wat mooi was en veelzeggend is voor Mikki: pas nadat hij zijn keuze voor City had gemaakt, vroeg hij pas wat hij ging verdienen. Geld was op dat moment een bijkomstigheid voor hem.” Van Sas: “Een prettige bijkomstigheid, dat wel. Ja, je praat over serieuze bedragen, maar dat vond ik ook al toen ik bij Utrecht mijn eerste contract kreeg.” Ajax en Barcelona kregen zodoende nul op het rekest, evenals Manchester United dat zich op het laatste moment nog meldde. “Het waren lastige keuzes. Het heeft zelfs door mijn hoofd gespookt om bij Utrecht te blijven. Het was ook niet zo dat ik niet naar Ajax wilde, ik wílde gewoon naar Manchester City. Zij hadden het beste plan voor mij uitgestippeld.”

Van Sas kreeg veel reacties op zijn transfer, zowel positief als negatief. “Ach ja, je kent het wel. Er zaten genoeg geestige reacties tussen. Iemand zei: ‘Nou, tot over drie jaar bij NAC!’ Best wel humor, toch?” De doelman weet niet of hij het eerste gaat halen, maar dat betekent ook niet per se een vroegtijdig einde van zijn loopbaan. “Veel jongens die de laatste jaren naar Engeland zijn gegaan zijn er niet minder van geworden. Kijk naar Dilrosun of Donyell Malen. En Jayden Braaf is net nog gekozen tot Speler van het Jaar van Manchester Onder-23 en traint al met het eerste mee”, somt Bruinenberg op. Van Sas: “Als blijkt dat ik goed genoeg ben, word ik doorgeschoven naar de Onder-23.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Beetje irritant dit artikel; de Telegraaf maakt weer eens van een mug een olifant; bij Ajax zullen ze wakker liggen van een 16-jarige die voor een andere club kiest... dan slapen ze daar weinig, want dat gebeurt wel vaker.

En een zaakwaarnemer die doet alsof geld niet belangrijk is, maar heeeel toevallig wel bij 1 van de rijkste clubs ter wereld terecht kwam.

Ik snap de keuze toch ook wel. Als je daar komt bij city en je ziet dat hele complex wat ze daar hebben opgebouwd, met dat mini-stadion allemaal naast het Etihad. Super modern alles. Ja, dan snap ik wel dat je als talent daar komt dan denkt: hier wil ik voetballen. Dat inclusief het vette contract. Maar met de voorbeelden die hij aanhaalt met o.a. Malen lijkt hij toch ook zelf wel te realiseren dat hij uiteindelijk via een andere competitie stappen moet gaan zetten. Veel succes gewenst!

5 juli 2020 om 09:49

Persoonlijk vind ik het echt een domme keuze op sportief vlak. Zelfs een stap naar Ajax zou ik hem niet hebben aangeraden. Bij Utrecht zou hij een grote kans hebben gehad dat hij op uitzonderlijk jonge leeftijd in de jupiler leauque had mogen keepen. Ik denk dat je daar als 17-jarige beter ontwikkelt, dan in een beloftencompetitie. Mocht hij zich inderdaad goed hebben ontwikkeld, dan kon hij op 18*-19 jarige leeftijd doorschuiven naar het eerste team van Utrecht. Die zullen namelijk ook belang hebben dat deze jongen zich goed ontwikkelt om vervolgens door te kunnen verkopen. Maar ja, het is natuurlijk altijd makkelijk om vanaf de zijlijn te oordelen. Hij zal ongetwijfeld een mooi contract hebben getekend.

5 juli 2020 om 11:27

Klopt wat je zegt en zo denk ik ook. Maar wat Dutchgunner aangeeft klopt ook, heel dat complex en alles wat City doet is heel indrukwekkend. Daarnaast is het een ander land, cultuur, het geld, ... en dat doet veel. Het zou bij mij ook kriebelen in plaats dat je naar Ajax gaat met dezelfde harde mentaliteit, zelfde liedje daar ook altijd. En genoeg jongens die ook klagen en niet rekenen op een kans in het eerste en willen vertrekken. En dan kan ik voorstellen dat je weg gaat uit Nederland. Dan zou je ook bij Utrecht tekenen terwijl je naar City kon. Dat is een huisje van 200k vergeleken met iets van 2 miljoen waar je mag gaan slapen, dan kies je wel wat anders. Je hoofd is op hol.

5 juli 2020 om 11:32

Je raakt de juiste snaar het is gewoon beter voor zo'n speler om bij zijn clubje te blijven ipv naar een grote club te stappen. Maar als je familie een besluit maakt om met een makelaars kantoord te gaan werken dan is de stap eigenlijk al gemaakt. Dan is het vaak alleen afwachten waar ze het meeste geld aanbieden. Maar ik ben het helemaal met je eens spelers kunnen beter in een vertrouwde omgeving blijven en daar krijgen ze vaak ook op gun factor de kans ipv naar een grote club te gaan. Zoals je zegt hij zal ongetwijfeld een mooi contract hebben.

"Zij hadden het beste plan voor mij uitgestippeld." Tot je 23e 5 keer uitgeleend worden en dan verkocht worden klinkt inderdaad prima 🤮

5 juli 2020 om 10:02

Heeft Angelino geen moeite mee gehad, of Mount. Kwaliteit laat zich zien. Feit is dat je bij city meer reputatie zult ontwikkelen.

5 juli 2020 om 10:27

Wel knap dat je tussen de overige 91 geflopte spelers er nog 2 kunt noemen die nu aardig terecht zijn gekomen. En waarom zou je bij city meer reputatie ontwikkelen? Volgens mij heeft de jeugdopleiding van Ajax een betere reputatie, Ajax verkoopt hun talenten voor veel meer geld dan city doet en Ajax heeft op dit moment zo’n reputatie dat clubs het aandurven om bijna 10 miljoen voor een Botman neer te leggen.

5 juli 2020 om 10:38

Douglas Luiz, verkocht voor 16,5 miljoen. Brahim Diaz, verkocht voor 17,5 miljoen. Angus Gunn, 11.3 miljoen. Pablo Maffeo, 9 miljoen. Iheanacho, 27.7 miljoen. Ünal, 14 miljoen. Zo knap is die 10 miljoen voor Botman dus niet en het lijkt me dat City toch ook wel goed verkoopt. Verder is de vergelijking met de Ligt en De jong heel scheef. Dergelijke spelers zouden niet vertrekken bij City.

5 juli 2020 om 10:46

@ajaxfan158dit is dus precies hetzelfde wat gebeurd in Nederland toch? Ajax, Feyenoord en Psv kopen/lokken spelers naar hun jeugdopleiding en vervolgens floppen er 91 spelers en 2 stromen door naar het 1e. Daarbij is het verkopen van talenten en daarbij flinke winstmarges behalen niet het beleid van City. Die kopen gewoon alles in wat goed kan voetballen en eventueel later het eerste kunnen versterken en geld interesseert hun niks.

5 juli 2020 om 10:54

Ik heb het nooit over de Ligt en de Jong gehad dus begrijp niet waarom je dat benoemt. Misschien omdat dit 2 bedragen zijn die nou net niet passen in jouw verhaal waarbij de bedragen amper boven de 15-20 miljoen komen? In dat geval kan ik ook zo’n lijstje van Ajax maken. Dolberg 20 miljoen, Wöber 11 miljoen, Sinkgraven 5 miljoen, Kristensten 5 miljoen, Kluivert 17 miljoen. Dit zijn van de afgelopen 2 jaar wat minder namen dan bij City, maar City koopt ook iets meer volgens mij.

5 juli 2020 om 10:55

@eindjee040 ik zeg helemaal niet dat Ajax dit niet doet. Dat punt wil ik ook helemaal niet maken. Mijn stuk gaat over de opmerking dat jonge spelers bij City meer reputatie opbouwen.

5 juli 2020 om 11:02

Het zijn dus gewoon vergelijkbare bedragen kunnen we concluderen? Dus dat Ajax hoger aangeschreven staat dan City qua jeugd, is wat overdreven lijkt me. En al de overige bedragen (Sanchez, De Ligt, De Jong) zijn gewoon niet relevant. Als City Foden verkoopt krijgen ze er ook wel een miljoen of 70 voor, maar zo een spelers verkopen ze gewoon niet.

5 juli 2020 om 11:49

@lierse, al zouden de ligt en frenkie geen kansen hebben gehad bij city en op den duur voor een paar mln naar een andere club zijn gegaan. Verder door gebrek aan speeltijd op degelijke niveau nooit zoveel uit hun carrière hebben gehaald als ze nu gaan doen...

5 juli 2020 om 11:50

Ja, want aan reputatie heb je wat! Als jonge speler heb je speeltijd nodig. In Nederland is die kans veel groter dan bij een Europese topclub. Prima als je voor het geld gaat, maar kom dan niet met die onzin dat ze een beter plan hebben.

5 juli 2020 om 11:55

@eindjee040: Het verschil is dat je in Nederland wel een kans krijgt. Ik denk dat het verkopen van talenten wel degelijk beleid is bij City. Ze hebben genoeg bruikbare spelers verkocht om vervolgens een dure aankoop te halen.

5 juli 2020 om 11:55

@Iseldiroed, dat is natuurlijk pure speculatie. Al heb je wel volledig gelijk dat ze meer speelkansen zouden hebben bij een team als Ajax. Maar ja datzelfde geldt voor Hansen, Timber,... bij een Willem II.

5 juli 2020 om 12:12

Wober, Sinkgraven, Kristensen zijn ook voor miljoenen gekomen. Beetje vreemde vergelijking.

5 juli 2020 om 12:39

Dat is natuurlijk wel een veel kleinere vijver he. Mancity kan gewoon overal, dus zelfs bij de beste jeugdopleidingen zoals Ajax/ Anderlecht/ Zagreb, de beste jeugdspelers voor een monstercontract wegkapen. Dat is niet helemaal hetzelfde. Daarnaast is het doel van Mancity zeker om flinke winst op hun jeugdspelers te maken. Waarom breken er anders zo weinig talenten door? Ze hoeven natuurlijk niet vaste basisspeler te zijn, maar spelers als Savic, Angelino, Sancho hadden best wel versterkingen voor het eerste team kunnen zijn. Maar in plaats daarvan blijven ze aankopen van 60 miljoen maken.

Wat een overdreven gedoe zeg. Hij kiest voor het grote geld, wat natuurlijk een gok is.

5 juli 2020 om 10:09

Tja, je kunt inderdaad alles wat voetballers zeggen uitleggen als: ze kiezen voor het grote geld. Je kunt pilsje jongen vertrouwen en dat de waarheid word verkondigd. Je zult het nooit weten want je was er niet bij. Ik hoop voor die jongen dat hij goed begeleid word want als je 1ste keus bent bij nationale jeugdselecties dan kun je wel wat natuurlijk.

Als ManCity, Barca en Ajax de enige waren die op dat moment serieus waren en hij vond al dat de beste plannen voor hem lagen bij ManCity, snap ik waarom hij niks vroeg over hoeveel hij zou gaan verdienen. Tussen die 3 betaalt City het meeste natuurlijk. Da's bijzaak bijna!

5 juli 2020 om 10:42

Jij hebt het beleid van Barcelona de laatste jaren niet gevolgd lijkt me? Ik durf te betwijfelen dat er bij Man City een 16-jarige rondloopt met een jaarsalaris van 2 miljoen.

5 juli 2020 om 16:55

Nee, maar dat hoeft ook niet. Ik denk ook niet dat jij de laatste updates/weetjes weet over elle club. Wat wel een feit is dat er gemiddeld meer betaald word in Engeland dan Spanje. En die 2 miljoen dat jij aangeeft is gewoon zeer zeldzaam. Dan moet je ongelooflijke talenten hebben en ze moeten in je geloven. Zover verdiep ik me niet in de jeugd. Er zijn andere prioriteiten die belangrijker voor me zijn.

En wat ik al aangaf bij eerdere talenten. Ze hoeven niet allemaal voor Ajax te kiezen he. Het is hun goedrecht om te kiezen waar zij naar toe willen. Als het nou om geld of andere prioriteiten gaat, dat is voor ons niet relevant.

Waar volgens de Telegraaf Ajax van wakker ligt (het zal wel meevallen) liggen de andere clubs in Nederland wakker van Ajax. Het is toch raar dat Ajax deze jongen wilde wegtrekken bij FC Utrecht terwijl ze juist net ook een keeper van de graafschap hebben weg gehaald. Tuurlijk wil je een soort van waarborg dat je de grootste talenten in huis hebt maar leidt ze dan ook eens zelf op. Blijkbaar lukt het de scouts bij Ajax niet om de grote talenten weg te halen bij de amateur clubs of is de opleiding niet in staat of van zo'n dergelijk niveau dat ze continue spelers moeten halen blijkbaar. Ik heb wat feiten gezien en ik vind het schrokbarend dat Ajax ongeveer per leeftijdcategorie in de bovenbouw 5 tot 8 nieuwe spelers haalt en allemaal van andere bvo's. Dat is veruit het meeste van Nederland waar andere clubs nog vaak bij een amateurclub een speler weghalen en de selectie versterken is Ajax als een roversbende bijna alle grote talenten uit de opleidingen aan het trekken. Tuurlijk dit mag en zijn geen regels voor maar de impact en die het heeft op zo'n jonge en de kans dat zij doorbreken is relatief klein. Stuitend is het feit dat Ajax niet wilt meedenken met AZ, Vitesse, PSV en Feyenoord over een akkoord wat spelers moet beschermen allemaal hebben zij dezelfde sterkte kwa opleiding en erkenning van de fifa wat betreft opleidingsniveau van de jeugdopleiding. Wat impliciet zegt dat het niet veel uit maakt waar je speelt want kwa niveau schelen ze nauwelijks. Maar toch de verhalen en ''plannen'' zijn altijd het eeuwige excuus van een talent om de stap te maken. Het is toch absoluut bullshit nota bene was het Feyenoord die het afgelopen seizoen gemiddeld van de top 5 het jongste team op de been bracht en daar staat Advocaat nou niet bekend om ook zien we dat talenten als Kokcu, Badou, Stengs, Geertruida, Burger, Bergwijn, Ihatharen en Malacia allemaal bewijs zijn dat het dus heel goed gaat met die opleidingen. Het gaat dus uiteindelijk gewoon om kinderen die door foute makelaars oa. Peter R de Vries worden weg gezet en dan allemaal onder de noemer van ''done Deal'' worden gepresenteerd op een linkedin of instagram account van een makelaar of van een kind. Het is schrijnend dat Ajax daar het vaakst gebruik van maakt in Nederland en daar mag de telegraaf ook eens over schrijven en het aantal wat het haalt is helemaal treurig namelijk maar 5% van de spelers die worden aangetrokken in de bovenbouw...dus kunnen we stellen dat deze keeper een uitstekende keuze heeft gemaakt.

5 juli 2020 om 11:42

Die opleidingsvergoeding moet gewoon anders. Vanaf een bepaalde leeftijd (stel 13 jaar) zou het naar mijn mening een goed idee zijn om een bepaald doorverkooppercentage te geven aan de opleidende club. Dat moet ook niet 0,1% zijn natuurlijk, maar echt 2% per seizoen. Stel een speler speelt bij de plaatselijke amateurs tot zijn 18de (dus 5 jaar), dan heeft dat team recht op 10% van de toekomstige transfersom en alle bonussen. Gaat zo een speler voor 80 miljoen weg, dan heeft de plaatselijke amateurclub voor de komende jaar geen enkel probleem want ze ontvangen 8 miljoen.

5 juli 2020 om 11:53

Voor amateurclubs lijkt me dat een beetje overdreven eerlijk gezegd. Bij die clubs betalen spelers gewoon contributie om te voetballen. Je kunt dat soort clubs niet opeens 8 miljoen gaan betalen omdat ze daar toevallig gespeeld hebben. Professionele voetbalclubs investeren (als het goed is) in individuele ontwikkeling van een speler, dus lijkt het me goed en logisch als zo'n opleidingsvergoeding alleen geldt voor een BVO.

5 juli 2020 om 11:57

Als een speler voor 5 seizoenen (na zijn 13de) daar speelt en uiteindelijk vertrekt die voor 80 miljoen, zal die amateurvereniging wel iets goed doen lijkt me. Daarnaast stroomt er dan ook meer geld uit de top naar de basis, kan alleen maar goed zijn. Verder is het natuurlijk vrij ondenkbaar dat zo een situatie nog voorkomt in de huidige voetbalwereld.

Zo'n route als Malen vind ik niks mis mee als je maar zorgt op je 18/19 dat je wekelijks gaat spelen maar zijn helaas teveel jongens die tot hun 21/22e de verkeerde keuze's maken.het is allemaal leuk dat mee trainen met eerste selecties etc maar uiteindelijk moet je kilometers maken in wedstrijden.zag laatst bijvoorbeeld dat Markelo zijn contract onlangs heeft verlengd bij Everton, best een leuk talent maar die jongen is 21 inmiddels en heeft nog nooit een westrijd op prof niveau gespeeld. Dan denk ik echt van wat ben je in godsnaam aan het doen?en zo zijn er heel veel voorbeelden en is te hopen dat deze jongen het anders aanpakt wanneer hij 18/19 is.

5 juli 2020 om 11:54

Eens. Al is Malen dus ook mislukt in het buitenland. Hij was gefaald en mocht voor een paar stuivers weg. Gelukkig koos Malen nu wel wat verstandiger. Bij een Nederlandse club kan hij in stilte wel wat groeien en hopelijk is het niet te laat en kan hij nog een mooie carriere hebben. Lijkt er ieg op dat hij met psv een goede keuze heeft gemaakt.

5 juli 2020 om 11:58

Of Malen mislukt is in het buitenland kun je betwisten. Op een gegeven moment heeft hij mee mogen trainen met het eerste, maar voordat het moment tussen wel of niet echt doorbreken zich aandiende heeft hij de beslissing gemaakt om naar PSV te gaan. Dan ben je niet per se mislukt.

5 juli 2020 om 12:11

Malen had gewoon bij Arsenal kunnen blijven maar koos ervoor om weg te gaan. Op die leeftijd kan je zowieso niet echt mislukken want we hebben het op die leeftijd eigenlijk nog gewoon over kinderen.als hij gewoon nog bij Arsenal had gebleven had hij erna transfer vrij overal terecht gekunt en naar een club kunnen gaan waar hij veel meer had kunnen verdienen als bij Psv.hij heeft bewust voor zijn carriere gekozen daar naar PSV te gaan, heel veel andere jongens kiezen voor een club in Spanje, Italië of Duitsland en zitten daar dan op de bank.malen is een schoolvoorbeeld wat mij betreft hoe je het moet aanpakken als je in de jeugd naar het buitenland gaat. Niks mis mee om daar in de jeugd te spelen maar zorg dat je wekelijks wedstrijden gaat spelen op je 19e want daarnaa loop je achter de feiten en concurrentie aan.

Na de Brexit is het feest voorbij, dan mogen Engelse ploegen geen jongeren uit EU meer halen.

5 juli 2020 om 12:17

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Het is perfect mogelijk dat er voor voetballers een uitzondering gemaakt wordt.

5 juli 2020 om 14:50

Brexit a la carte bestaat niet. Voor Nederland, Frankrijk en Spanje biedt Brexit voordelen op voetbalgebied. Een concessie vereist unanimiteit.

5 juli 2020 om 14:54

Natuurlijk kunnen er wel uitzonderingen gelden. En als het toch gebeurt, zal dat voornamelijk bij sport zijn.

5 juli 2020 om 15:54

Visca. Je conclusie lijkt mij voorbarig en niet in lijn met de verwachtingen. Feit is dat het VK na de brexit, hard of zacht, álle regulering op het gebied van immigratie in eigen hand terug heeft. Dat betekent toch ook gewoon dat het VK, zelf, dus alle regels met betrekking tot het toelaten van sporters zelf kan en mag maken? Oftewel, daar gaat du een lobby komen van een miljardenindustrie ( de PL) die gaat zorgen voor uitzonderingen en die, in combinate met een home grown regel die clubs in Engeland en Wales gaat dwingen minstens een aantal speler onder contract te hebben die als éigen jeugd' gelden maar dat daarnaast gewoon alle ruimte en mogelijkheid wordt geschapen om spelers vanuit de EU naar het VK te halen. Sowieso, waarom zouden clubs in de PL zich zomaar neerleggen bij het feit dat ze geen jonge spelers meer mogen halen? Waar halen mensen toch het waanidee vandaan dat Brexit voor onze clubs goed uit zal pakken? Het is toch logosch dat het VK juist de gehele wetgeving zo gaat indelen dat ze kunnen weigeren wie ze willen weigeren, maar dat ze kunnen binnenlaten wie ze binnen willen laten? Hoezo biedt Brexit dan voordelen voor ons, op voetbalgebied?? Die spelertjes zullen gewoon alsnog het VK in mogen. Dus wat worden wij er beter van??? En dat 'consessies' unanimiteit vereisen, dat snap ik niet. Unanimiteit waar? Wanneer? Er is in het VK geen unanimiteit meer nodig, want zij stappen juist uit die EU waat die overeenstemming met 27 landen noodzakelijk is. In het VK hoeft alleen het Lagerhuis maar een wet aan te nemen, waarin Conservatief de meerderheid heeft. Peace of cake.

Nouri zat toch bij Doyen? Las net zijn boek uit. Kwam alinea voorbij dag z’n contact bij footballleaks lag. En dat doyen deels eigenaar was. Vandaar dat hoge tekengeld.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren