Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Dessers countert kritische journalist in België: ‘De Ligt is niet de enige’

Laatste update:

Cyriel Dessers is donderdag voorgesteld als de nieuwste aanwinst van Racing Genk. De van Heracles Almelo overgekomen aanvaller ziet zijn nieuwe club als de ideale plek om de volgende stap in zijn carrière te zetten, zo vertelt hij tijdens de officiële perspresentatie. Dessers noemt het een 'droom' om voor een topclub uit zijn geboorteland te mogen spelen. "Dit is een grote stap vooruit', wordt hij geciteerd door TC Tubantia.

Als kind was de spits al fan van Racing Genk en daarom kan er met recht gesproken worden van een droomtransfer. De nummer zeven van het afgelopen seizoen in de Pro League telde circa vier miljoen euro neer voor zijn komst. Woensdagavond volgde de officiële aankondiging van de transfer. "Ik ben heel blij dat het eindelijk zover is", zo vertelt Dessers, die samen met Steven Berghuis de topscorerslijst aanvoerde in het afgelopen seizoen van de Eredivisie, met vijftien doelpunten.

Dessers kende een bijzonder succesvol jaar in Almelo, maar een journalist in België merkt wel op dat de Eredivisie bekendstaat als een offensieve competitie, waar verdedigen niet de prioriteit is. Daar kan hij zich echter niet volledig in vinden. "Ik heb tegen Matthijs de Ligt gespeeld, die voor 85 miljoen euro verkocht is aan Juventus", countert Dessers. "Ik denk toch dat hij een goeie verdediger is. En hij is niet de enige. Ik heb in Nederland gewoon tegen prima verdedigers gespeeld. Ik weet dat de Belgen een beetje schamper kunnen doen over de Nederlandse competitie. Maar er wordt daar een goed niveau gehaald."

In Nederland heeft Dessers veel geleerd, vertelt hij. De spits maakte in 2016, op 21-jarige leeftijd, de overstap van Sporting Lokeren naar NAC Breda. Na een jaar in de toenmalige Jupiler League speelde hij twee seizoenen bij FC Utrecht in de Eredivisie, alvorens naar Heracles te gaan. Dessers zegt dat hij 'als jongen' naar Nederland ging en nu terugkeert in België als een volwassen voetballer. "Toen ik naar Nederland trok, dácht ik dat ik heel hard trainde, maar nu besef ik dat ik toen nog niet de echte topprof was. Ook al deed ik wel mijn best. Voetbaltechnisch en tactisch heb ik veel geleerd, onder meer van Erik ten Hag. Er is ook een bepaalde rust in mijn hoofd gekomen als ik voor de goal kom. Dat heb ik ook getoond afgelopen seizoen, denk ik. Ik denk daarom dat het beste nog moet komen."

Gaat Cyriel Dessers slagen bij Racing Genk, denk je?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als Belgen lacherig doen over onze competitie dan is het einde zoek. Gelukkig speelt Ajax ieder team van hun helemaal kapot. Kapot zeg ik je.

2 juli 2020 om 17:41

Ajax niet alleen. PSV in normale doen ook.. Ook Feyenoord zal niet lager dan de top 3 eindigen daar.. T niveau is redelijk vergelijkbaar, alleen hebben wij met Ajax voorop en PSV, Feyenoord en AZ gewoon betere clubs en dus een sterkere competitie dan de Belgen..

2 juli 2020 om 17:45

Club Brugge en Gent zijn momenteel betere teams dan PSV en Club Brugge is beter dan iedereen buiten Ajax. Het is heel opvallend dat heel veel mensen schijnbaar weten wat het niveau is van de Belgische top terwijl ze hoogstwaarschijnlijk nog niet 1 wedstrijd gezien hebben uit de Belgische competitie.

2 juli 2020 om 18:02

Psv en AZ en Feyenoord zeker beter dan lol. Altijd dat chauvinisme maar je volgt het to ch duidelijk niet echt goed. Club Brugge was dit seizoen een machine en zet niemand zomaar aan de kant (Liverpool of Real wel natuurlijk, maar psv en zeker feyenoord niet). Gent hetzelfde. Ik schat Ajax het hoogst in maar de clubs daaronder zijn volgens mij niet beter dan de Belgische. Is moeilijl in te schatten natuurlijk. Maar om zo stellig daarin te zijn is gewoon belachelijk. We zagen in de Europa League inderdaad dat de Nederlandse top zoveel sterker is... Gedeeld koploper AZ kon verdorie geen vuist maken tegen 10 man van Antwerp, nummer 4 in Belgie. Pas na rode kaart nummer 2 (!) nam AZ de bovenhand. Wat een onzin is 'in normale doen' ook trouwens. Het gaat om het hier en nu. Anderlecht is 'in normale doen' de nummer 1 van Belgie en 2 van de Benelix maar die tijd ligt al een paar jaar achter ons. Die halen dat niveau niet meer. Hetzelfde geldt voor psv. Psv en AZ konden niet van Linz winnen wat Club Brugge wel tweemaal (!) gedaan heeft.

2 juli 2020 om 18:06

Hier even een oude reactie van mezelf ctrl C ctrl V want ik heb geen zin het opnieuw uit te leggen: ik denk dat het niveau in België minstens gelijkwaardig is aan Nederland, toch zeker als je Ajax buiten beschouwing laat die hors categorie is. Maar 1 ploeg maakt geen competitie. Frankrijk heeft 1 van de 3 beste teams ter wereld met paris saint germain maar daarom is dat daar nog geen hoog niveau zoals in Spanje of Engeland. Het zijn de andere 17 of 19 ploegen die de sterkte van de competitie bepalen. En dan maken de Belgische ploegen veel meer indruk op mij. Dat zien we ook terug in de eerder genoemde Europese resultaten. Neem Ajax weg bij Nederland en bij België Anderlecht of club Brugge en ik denk dat het gat groot is tussen Bel en Ndl. We zien immers dat onze competities Europees vrij evenwichtig scoren maar voor Nederland is het altijd Ajax dat zowat de helft van de punten pakt, terwijl in België elke topploeg haar punten pakt en regelmatig overwintert in Europa. En dan heb je naast de Europees spelende ploegen (meestal Club, Anderlecht, Gent, Genk en Standard) nog enkele opkomende sterke subtoppers zoals Antwerp en Charleroi die het iedereen moeilijk maken.

2 juli 2020 om 18:26

Ik vind het altijd grappig dat belgen de wedstrijd van antwerp tegen az aanhalen. Az won toen gewoon en was beter. Voetbalintellegentie is gewoon onderdeel van de kwaliteit van je team. Vaak wordt dat vergeten. Dat Anterwerp dat niet had maakt gewoon dat AZ beter was. Ze wonnen namelijk gewoon, terwijl we vreselijk slecht in de wedstrijd zaten (want die wedstrijden waren een van de slechtste van ons in het seizoen) Daarnaast was az gewoon veel constanter het hele seizoen in tegenstelling tot antwerp, wat ook gewoon uitmaakt hoe goed een team is.Daarnaast heeft belgie ook minder teams in de competitie. Logisch dat ze dan onderin beter zijn de eredivisie. Als wij de twee zwakste schakels onderin zouden weghalen zou het er ook anders uitzien

2 juli 2020 om 18:34

“Voetbalintelligentie”. Pure pech ja. Mbokani heeft in heel zijn carrière (407 wedstrijden) 3 rechtstreekse rode kaarten gepakt en 1 keer een rode kaart door dubbel geel. En laat dat dubbel geel net tegen AZ zijn.

2 juli 2020 om 18:37

Ik reageerde laats nog dat ik in België woon en het als Nederlander dus wat vaker volg. Club Brugge is op dit moment de beste club van België. Beter dan Psv weet ik niet. Gent doet het ook niet slecht. Maar qua kijkcijfer geef ik de JL maar een matig cijfertje. En als je het goed bekijkt is de enigste ploeg van België die echt sprongen heeft gemaakt Royal Antwerp. Ken je Seck van Antwerp? Dat is een neefje van een collega van me. Dus af en toe gaan we thuiswedstrijden bekijken. Die zijn van heel ver gekomen!! Hoewel ik een Die Hard Amsterdammer/Ajacied ben, en me club in het buitenland Barca is, heb ik wel een zwakte voor Royal Antwerp gekregen. Met andere woorden ik pas me aan en moet 'die mannen in het paars' ook niet 😅😝

2 juli 2020 om 18:40

Oke man. En Atletico was dus beter op Anfield omdat ze wonnen. Neen met dit soort scorebordjournalistiek kan ik weinig. AZ was niet beter, maar won omdat Antwerp een debiel in haar team heeft. Punt. Dat heeft weinig met voetbalintelligentie van AZ te maken. Of ga je beweren dat ze die gek bewust lieten scoren omdat ze zo intelligent waren dat ze wisten dat hij na zijn goal zijn shirt zou uittrekken en 2de geel zou pakken? Nou hoor... Los daarvan, ik nam er gewoon een onderlinge recente confrontatie bij wat mij een eerste graadmeter lijkt. Het is geen confrontatie van 3 jaar geleden maar van begin dit seizoen. Dus het zegt iets. Maar oke, niet veel. Veel zeggen slechts 2 wedstrijden inderdaad niet. Daar ga ik nou wel mee akkoord.

2 juli 2020 om 18:41

Haha leuk om te horen dat je Antwerp wat volgt. Naast Antwerp hebben trouwens Mechelen en Chaleroi ook echt wel een prachtige evolutie ondergaan. Ik ben het trouwens wel volledig eens met wat je zegt over de kijkcijfers. Vergeleken met Nederland stellen die niet al te veel voor (zowel op de buis als in het stadion).

2 juli 2020 om 18:42

@lierse, oke als Mbokinia net toevallig pech had, kan ik ook zeggem dat wij pech hebben dat we onze dag niet hadden. Feit is gewoon dat az met ruime cijfers van Antwerp won op een legitieme manier ondanks dat we een slechte dag hadden. Wij hadden het achteraf helemaal niet moeilijk met Antwerp. Antwerp maakten het hunzelf moeilijk en uiteindelijk profiteert een slecht spelend az er van

2 juli 2020 om 18:42

Ik krijg steeds meer zin in die Beneliga! Tijd om te zien wie het sterkste land is. Desnoods beginnen we met een Benecup.

2 juli 2020 om 18:44

Hoe kan een voetballiefhebber die het tiki taka van Barca en Ajax gewend is, dat antivoetbal van Antwerp apprecieren? Van een clash in stijlen gesproken. Water en vuur.

2 juli 2020 om 18:45

Jullie hebben al het geluk van de wereld gehad dat ze twee rode kaarten pakken. Of vind jij ook dat Real Madrid Atletico wegspeelde in de CL-finale toen ze met 4-1 wonnen in de verlengingen?

2 juli 2020 om 18:54

Belgie staat al jaren boven Nederland op de Uefa ranking. Het verschil is dat de Nederlandse coefficient door 1 club is behaald terwijl de belgische ranking door alle clubs bij elkaar is gespeeld. Ik moet nog zien of Feyenoord daar dan in de top 3 zou komen. Er staan niet voor niets 5 Belgische clubs in de ranking boven Feyenoord.

2 juli 2020 om 18:55

Feyenoord staat boven PSV dus hoezo Feyenoord zeker niet.

2 juli 2020 om 18:58

@ lierse Ik heb het toch helemaal niet over wegspelen. Ik geef alleen aan dat antwerp az een rare vergelijking is om belgie en nederlands voetbal te vergelijken. Trouwens zitten real en atletico bij elkaar in de competitie in tegenstelling tot antwerp en az, dus ook een slechte vergelijking. Een verschil van 12 punten laat wel zien dat real beter is. Stel we zouden die vergelijking naar nederland trekken en antwerp zou in de nederlandse competitie spelen zouden ze nooit met puntengelijk komen met ajax dit seizoen zoals az deed

2 juli 2020 om 19:17

Dit heeft gewoon te maken met de plaats waar ik ben gaan wonen en dat ik een fanatieke voetballiefhebber ben. Die ook nog een speler kent van die desbetreffende club. Optelsommetje hé! Dat je het antivoetbal vind, dat is jou mening natuurlijk. Je logo verklaart 99% van je reactie op RA.

2 juli 2020 om 19:37

Mwah dat staat los van het logo. Zelfs Boloni gaf toe dat hij een defensieve trainer is

2 juli 2020 om 21:06

In goede doen kan je alleen Brugge scharen tussen Ajax Psv Fey en AZ . Bij de topclubs in NLD schuift de basis wat vaker dan clubs in Belgie. Waarbij je Ajax van de vorige seizoenen wat meer bij het rijtje Europese subtop clubs kan plaatsen.

Voor de rest gaat het allemaal gelijk op tussen de 2 competities. Ik be daarom ook geen voorstander van de BeNeLiga. Ajax zal toch een manier vinden om te domineren. Andere clubs zullen idd ook meer geld ontvangen maar Ajax heeft al veel geld en dat zal alleen maar meer worden dan.

2 juli 2020 om 22:27

Die rode kaarten ontstaan natuurlijk niet voor niks. Je bent te laat in duels waardoor je aan de noodrem moet trekken. Of je tegenstander is tactisch en technisch beter. Beetje makkelijk hoe jij het stelt.

2 juli 2020 om 23:06

Heb je de wedstrijd gezien? Het waren twee tweede gele kaarten en de eerste was door een reactie tijdens een duel en het tweede was omdat Lamkel Zé een idioot is die na een doelpunt op die atletiekbaan rent.

3 juli 2020 om 01:12

Ik heb Antwerp ook een beetje gevolgd sinds hun promotie. Ik dacht dat ze in het 1e jaar al linker rijtje speelden? Ik ben van mening dat Antwerp die wedstrijd tegen Az had kunnen winnen als Lamkel die 2e kaart niet pakt. En dat was niet de 1e x dat hij Antwerp heeft benadeeld. Ik kan mij ook nog iets herinneren met een penalty. Anyway, leuk dat ze weer terug zijn. Edit; ik denk dat de nr 2 tot 6 van Belgie goed weerstand kunnen bieden tegen Fey, PSV en Az.

2 juli 2020 om 17:43

Het gemiddelde niveau ligt in België toch echt hoger. De onderkant van Belgie is echt beter dan de onderkant hier. Alleen de topclubs hier zijn beter dan in België. Dat verbloemt het een beetje.

2 juli 2020 om 17:56

Oneens, een Waasland Beveren, Cercle Brugge, Kortrijk is echt beter dan een Sparta, VVV of PEC Zwolle. Eerder gelijkwaardig.

2 juli 2020 om 18:47

Dat is gewoon een beetje elkaar de vliegen afvangen. Hier in Nederland doen we soms lacherig over de Belgische competitie. Het zijn beiden "slechts" middelgrote competities en ze hebben allebei zo hun zwakke en sterke punten. Ik vind het eigenlijk niet eens relevant welke competitie nou beter is, want concurreren met de grote landen ga je toch niet.

2 juli 2020 om 19:12

Ik vind het anders een vrij terechte opmerking. Er zijn de afgelopen jaren genoeg beperkte spitsen geweest die veel goals maakten omdat de verdedigers in de Eredivisie gewoon niet zo goed zijn. De opmerking die jij maakt is verder totaal niet relevant en overbodig.

2 juli 2020 om 20:02

Belachelijke vraag natuurlijk van die journalist. Niemand hier die doet alsof de ED zwakker is. Maar je bent wel snel geraakt door één vraag hé? Uiteraard is Ajax de beste in de Benelux. Maar daaronder komt gewoon Brugge, Genk, Gent. Antwerp, AZ, PSV die evenwaardig zijn.

2 juli 2020 om 22:25

Lacherig doen we niet.
Wij zien allemaal dat Ajax (ver) boven onze clubs staan.
Feit is dat de Nederlandse competitie aanvallender is ingesteld, waardoor het makkelijker is voor spitsen om te scoren, dat is gewoon logisch.
België is meer een verdedigende competitie waar vooral op resultaat gespeeld word, dus moeilijker om goals te maken, ook logisch.
Maar je moet toch kunnen toegeven dat Club brugge, Gent, Genk.. op hetzelfde niveau zitten en dus zomaar zouden kunnen winnen van een PSV, AZ of Feyenoord. Daarnaast is er ook nog Antwerp dat goede stappen heeft gezet.
Er is Standard, die wanneer de heksenketel borrelt het heel veel ploegen uit de Nederlandse (sub)top lastig zou kunnen maken.
Anderlecht zit in een moeilijke situatie, maar als ze hun project effectief kunnen uitvoeren zie ik hen ook terug op dit niveau komen.

Dus, we doen niet lacherig.
Het zijn gewoon constataties.

2 juli 2020 om 23:46

Nederlandse clubs en Oranje hebben het altijd moeilijk gehad tegen Belgische clubs en de rode duivels omdat de Belgen meer verdedigend spelen. Logisch dus dat het ook moeilijker scoren is tegen Belgische teams.
Nederland heeft wel meer positieve uitschieters gehad. Zo wonnen Ajax, PSV en Feyenoord de Europa Cup 1 terwijl geen enkele Belgische club daar in is geslaagd. Origi werd vorig jaar pas de tweede Belgische speler na Gerets in 1988 met PSV die in een Europa Cup finale speelde en die finale ook won. Nederland had spelers als Gullit, Van Basten , Rijkaard, R. Koeman, Seedorf, Stam, van der Sar, van Bronckhorst, Van Bommel, Sneijder, Afellay, Robben, Van Dijk en Wijnaldum die de Europa Cup 1 of Champions league wonnen met hun buitenlandse clubs.
Nederland had Cruijff, Gullit, Van Basten, Rijkaard, Robben, Koeman, Bergkamp, Seedorf, Van Haneghem en Van Nistelrooij als beste spelers. België Van Himst, Ceulemans, De Bruyne en Hazard.
Feit is dat de Belgen het de laatste jaren goed doen in het internationale voetbal en dat de Nederlanders het altijd lastig hebben gehad met de Belgen. Toch hebben de Nederlandse clubs ook de laatste jaren in europees verband regelmatig gewonnen tegen de Belgische clubs.

3 juli 2020 om 09:14

Het is niet omdat Dessers het zegt dat het ook zo is.onze analysten in België vinden de Nederlandse competitie geen wauw competitie maar er wordt zeer aanvallend gespeeld altijd naar voor en dat vinden ze mooi het aanvallende.terwijl de Belgische competitie fysiek is met hier en daar aanvallende ploegen. Dan heb je de uitgangsborden van de competitie in NL Ajax, Feyenoord, AZ en Psv. In België is dat Anderlecht, Brugge, Gent, Genk, Standaard, en eventueel een Antwerp.puur op financiën en qua ploeg is Ajax de sterkste ok. Maar Ajax is geen madrid, barca, juve ofzo.het jaar dat ze real hadden opgerold hadden ze in een Be/nl competitie iedereen kapot gemaakt.als ik mij Baseer wat Ajax vorig seizoen produceerde en wat BV een club Brugge heeft gedaan geloof me Brugge heeft alle kansen om van Ajax te winnen en zelfs zoinder te overdrijven op te rollen. Onze comptetite was 10j terug zwak maar nu er echte Belgische investeerders zijn met iefde voor de ploeg. Kopen ze gericht met een echte filosofie en geloof me er zouden heel veel NL ploegen verschieten van onze clubs hoe mooi ze spelen met de druk naar voor zowel het fysieke als aanvallende beheren. Het enige nadeel is in mijn ogen is dat we niet klaar zijn voor een chamions ligue. Een ploeg als Brugge kan de CL aan maar ze moeten geluk hebben in de loring en verder zien. Het zou interressant zijn om de Benelig op te starten want in mijn ogen zijn alle ploegen aan elkaar gewaagd behalve Ajax als ze 100% er echt boven kunnen uitsteken.wij krijgen in onze voetbalshows genoeg Nederlandse analysten over de vloer en die zeggen zelf dat de NL competitie gezakt is en vinden dat onze competitie vooruitgang hebben geboekt enz.

Die Belgen spelen inderdaad wat terughoudender dan in Nederland, maar hun goeie spelers gaan weliswaar naar de top 5 competities, maar vooral naar de degradanten en middenmoters. In Nederland leveren we meer aan de (sub)top, dus het ligt eraan waar je naar kijkt. Als Harbaoui van Zulte Waregem 2/3x topscorer wordt, en het nergens anders gered heeft, mag je geruststellen dat het wel meevalt in België. Volgens mij is dat stigma dat Nederland niet kan verdedigen puur en alleen door Vleminckx, want kan geen andere ‘flops’ bedenken.

2 juli 2020 om 18:14

Harbaoui lol. Jij volgt het goed man. Iedereen die het ook maar een beetje volgt weet dat Harbaoui topschutter is kunnen worden doordat hij in play off 2 speelde en er op los kon scoren tegen de onderste ploegen uit eerste klasse en enkele tweedeklassers. Vaak stellen die teams dan nog halve jeugdploegen op. Het is natuurlijk veel moeilijker scoren voor de spitsen van de topclubs in play off 1 tegen de andere teams uit de top 6 waar iedereen vol voor de titel/Europees gaat. Een soort hiaat in het systeem zeg maar. Eigenlijk moet de Pro League 2 topschutters aanduiden of een systeem zoals voor de Europese gouden schoen introduceren waar goals in play off 2 bijvoorbeeld met een factor van 0.33 vermenigvuldigd worden. Enkel zijn eerste van de 3 topschutterstitels haalde hij via po1, toen was dat ook nog een goede spits. Koos natuurlijk ook vooral voor het geld in zijn carriere, had niet de grootste ambities. Hoe dan ook een kulargument van iemand die het duidelijk niet volgt en weinig zinnigs te melden heeft over dit onderwerp.

2 juli 2020 om 18:35

Wat je zegt weet ik ook wel, zag op Belgische sites dat Vleminckx nog steeds wordt gebruikt om de eredivisie neer te praten, dus ik pakte het eerste voorbeeld wat in mijn hoofd kwam. Dat play off I en II systeem is zo krom als wat, anders was Samatta wel topscorer geworden 2 jaar geleden toen Genk de titel pakte. Maar over het algemeen bedoel ik dat er weinig verschillen zullen zijn in goals tussen de goede spitsen uit nederland en België. Mbokani zou er hier ook nog wel 15/20 maken, maar voor Huntelaar geldt bijvoorbeeld hetzelfde. Het ontloopt elkaar weinig qua niveau, enkel qua opvatting.

2 juli 2020 om 18:37

@bon Jovi, het kan toch ook geen toeval zijn dat sommige spelers altijd maar weer topscoorder van de Belgische competitie worden. Harboui komt even terug van de woestijn, en is meteen topscoorder, en dat is niet enkel van potjes van Play OFF 2 hoor. Perbet is ook zo'n geval. Daarnaast heb je ook Mbokani die al drie keer terug naar Belgie is gekomen ( na allemaal buitenlandse mislukkingen) en daar steeds weer een garantie voor goals is gebleken. Overigens wil ik niet lacherig doen over de Belgische competitie, want ik ben echt een fan van play OFF 1. Ik ben ook onder de indruk van de Europese prestaties van mindere goden als Lokeren en Zulte Waregem. Echt ongekend hoe dat soort ploegen die Europese voorrondes vaak weten te overleven. Daar kunnen ploegen als Heracles en Groningen ook eens een voorbeeld aan nemen. Nog knapper is wat ploegen als Genk en Gent Europees presteren. Die schakelen ook gewoon taaie tegenstanders uit en weten vaak Europees te overwinteren. Daarom is het schandalig dat onze ploegen zoals Utrecht en Feyenoord met hun begrotingen vaak Europees zo'n wanprestaties weten te bewerkstelligen.

2 juli 2020 om 19:13

Oneens wat betreft Mbokani. Die deed het niet slecht bij Dynamo Kiev en in mindere mate Norwich City.

2 juli 2020 om 20:05

Mbokani is echt wel een topspits voor Belgische normen. Deed het bij Kiev en Norwich ook best oke. Niet briljant maar ook niet slecht. Die andere namen zijn inderdaad geen hoogvliegers, Perbet vooral is een ontzettend beperkte spits die het niet heeft gered bij de toppers. Maar wel een doelpuntenmaker a la Inzaghi, tsja ik vind het niet zo veelzeggend dat die dan topscorer wordt. In Italie worden er toch ook spitsen als di Natale of Immobile topschutter terwijl er daar veel betere spitsen als Cavani en Ronaldo rondlopen/liepen? In Belgie loopt best wel wat talent rond. Zeker offensief heb je met Doku, David en Diatta toch 3 pareltjes en dan nog een hele resem talenten. Vooral Anderlecht heeft er wel enkele om in de gaten te houden (zeg ik als Clubfan). Maar het klopt dat Nederland meer rechtstreeks aan de top levert. Al is dat ook daar weer vooral de verdienste van Ajax. Je kan je afvragen of Nederland de dingen daadwerkelijk beter voor elkaar heeft of dat Nederland bij wijze van spreken geluk heefr dat Amsterdam in Nederland ligt en die schitterend werk leveren

2 juli 2020 om 19:00

@Hakim. Ik heb er nog wel een paar voor je. Wat dacht je van Buliykin, Malki of Finnbogasson. De Eredivisie is bij uitstek een competitie waar spitsen hun carrière nieuw leven in kunnen blazen, terwijl de Belgische competitie veel defensiever ingesteld is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Belgie een betere competitie heeft, maar het is bijvoorbeeld wel een van de redenen dat wij in Europa vaak vroegtijdig struikelen tegen op papier mindere tegenstanders. Pure naïviteit, lekker aanvallend spelen..

Dit zal wel voor veel reacties zorgen, maar ik denk dat er heel weinig Belgen zijn die lacherig doen over de Nederlandse competitie. En zelfs al doen ze lacherig, dan zal dat ook wel voor de Belgische competitie gelden. Daarom is het nogal een onnodige reactie van Dessers, want het is nog wel een terechte vraag.

2 juli 2020 om 17:45

Precies. Weinig Belgen die de Belgische competitie sterker inschatten ook, op welk vlak dan ook. Wel ben ik van mening dat het verdedigen in de Nederlandse competitie vaak komische vormen aanneemt. Dat zeg ik dan ook in topics waar het over een transfer naar een topcompetitie gaat. Dat zou ik overigens allicht ook zeggen over de Belgische competitie als ik ze interessant of goed genoeg vond om uberhaupt te kijken

2 juli 2020 om 17:53

Ik neem zelf nog wel de moeite om bepaalde wedstrijden mee te pikken (al is een Moeskroen-Cercle toch wel een uitdaging 😅), hetzelfde geldt trouwens voor de eredivisie. En ik vind het gewoon vergelijkbare competities. De Belgische is iets “realistischer” qua veldspel, terwijl de eredivisie iets entertainerder is naar mijn idee.

2 juli 2020 om 18:15

Klopt, dat is ook de enige reden waarom ik af en toe wel naar de Nederlandse kijk. Is imo gewoon een stuk meer entertainment en aanvallender. Net het gebrek aan veel goede verdedigers helpt daar bij voor mij.

2 juli 2020 om 18:26

Ik zou het niet eens een gebrek aan goede verdedigers noemen, eerder een andere spelopvatting. De gemiddelde verdediger van Cercle is namelijk niet beter dan die van Sparta, maar als je defensiever/realistischer speelt is het natuurlijk een stuk makkelijker voor die verdedigers.

2 juli 2020 om 18:43

Toch denk ik dat verdedigers zich in Nederland beter ontwikkelen dan in Belgie. We hebben veel verdedigers in topcompetities zoals de Bundesliga en de premier leauque en de Seriea die allemaal direct van de eredivisie kwamen. Ik ontken niet dat er af en toe dramatisch wordt verdedigt, maar ik denk oprecht dat ze individueel veel betere stappen maken. Denk bijvoorbeeld aan inschuiven, opbouwen,... Het pure verdedigen heb je gewoon, of je hebt het niet. In de topcompetities leer je vervolgens hoe je krachtiger de duels aangaat en wordt je bijvoorbeeld wat meedogenlozer.

2 juli 2020 om 18:47

Ik zeg ook helemaal niet dat de Belgische competitie betere verdedigers heeft lopen! Ze zijn in beide competities ruk. Het verschil in spelopvatting maakt het inderdaad voor mij aantrekkelijker om naar de eredivisie te kijken. Daarnaast vind ik dat in de Eredivisie wel degelijk offensieve spelers van hogere kwaliteit rondlopen.

2 juli 2020 om 18:50

@Ajax/Barca, ik weet niet echt of het aan de eredivisie ligt. Het ligt eerder aan het feit dat Ajax een aantal zeer goede lichtingen gehad heeft (en de vrij bij Feyenoord). Algemeen gezien is er denk ik gewoon niet echt een verschil in kwaliteit.

2 juli 2020 om 20:37

@ajax/barca2014 - Tja, dat kun je ook zeggen over de Belgische competitie: Koulibaly, Colley, Aidoo, Kabasele, Bornauw, Denswil, Bronn, Nuytinck, etc. hebben ook allemaal de overstap gemaakt naar een top 5 competitie.

2 juli 2020 om 20:55

Milenkovic-Savic, Berg dat zijn geen verdedigers natuurlijk.... Ik was blijkbaar niet helemaal mee

2 juli 2020 om 20:57

FcGrun zelfs de kleinere clubs hebben verdedigers gelanceerd. Tomiyasu (ex stvv, nu Bologna), Marusic (ex Oostende, nu Lazio), Attal (ex Kortrijk, nu Nice) enzovoort.

2 juli 2020 om 18:19

Dat lacherige hoor ik evenzeer zelden of nooit. In Belgie is het niveau immers ook niet zo hoog. Dat ze Dessers sceptisch aankijken zal vooral te maken hebben met zijn Lokeren periode, waar hij weinig indruk heeft gemaakt. Dat is natuurlijk moeilijk te accepteren.

2 juli 2020 om 18:24

Tja bij Lokeren was hij een jaar of 20. Wat me meer zorgen baart is zijn periode bij Utrecht en het feit dat Genk al een aantal net-niet spitsen voor teveel heeft gekocht. Ik vind ook wel dat Dessers hier wat op de tenen getrapt reageert, want zoals je zegt stelt de Jupiler Pro League zelf ook niet zoveel voor.

Sympathieke jongen. Hoop voor hem dat hij slaagt bij Genk.

Ik zeg, kom maar weer door met een paar Europeese potjes tegen Belgische tegenstanders.dat is altijd de mooiste manier om te zien wie er beter is dan wie. (Al geloof ik dat die balans Europees over de laatste 5 jaar wel richting meer Nederland staat)

2 juli 2020 om 18:11

Laten we eerlijk zijn, het nationale team is echt goed,op het moment wel beter dan onze internationals. de belgische competitie is echter niet zo goed als de eredivisie... spelers gaan voor veel meer geld weg en bovendien zouden ajax, psv, az en ook feyenoord winnen in onderlinge duels tegen anderlecht etc...

2 juli 2020 om 18:19

Tegen Anderlecht wel ja. Maar Antwerp wint ook wel tegen Heerenveen. De top in België is momenteel Club Brugge en Gent, en die doen niets onder voor de Nederlandse top.

Wat is dit nu? Ajax en PSV zijn echt wel de beste clubs van de Benelux hoor... moet trouwens wel zeggen dat er in Leuven, waar ik studeer, altijd met veel respect over het Nederlandse voetbal wordt gesproken...

2 juli 2020 om 18:57

Je gaat ook weinig Belgen vinden die slecht spreken over de ED, simpelweg omdat onze competitie niet eens beter is. Dan is het moeilijk om kritiek te geven uiteraard. Over Oranje durven we wel eens te lachen, moet je ons ook gewoon gunnen nu we het eindelijk eens een paar jaar beter doen.

2 juli 2020 om 19:00

Op basis van wat PSV? Want veel verder dan het verleden kom ik niet. En dan kun je net zo goed Anderlecht ertussen gooien. Verder durf ik uit je naam af te leiden dat je iets economisch doet (of je bent gewoon fan van Keynes 😅).

2 juli 2020 om 20:32

@Lierse. Ja, ik geef toe dat PSV een dipje heeft, maar ik durf ze toch niet af te schrijven en nee, filosofie, maar ik heb eerst economische en sociale geschiedenis in Leiden gestudeerd, vandaar mijn bekendheid met Keynes haha.

2 juli 2020 om 19:19

Andersom hoor ik veel negativiteit omtrent Belgisch voetbal. Nederlanders plaatsen hun voetbalclubs op een voetstuk en dus hoger dan in werkelijkheid. Daarmee dat je belachelijke vergelijkingen krijgt (heerenveen hetzelfde niveau als AA Gent of Feyenoord dat kampioen zou worden in Belgie). 10 jaar geleden stelde onze competitie niets voor; ondertussen zijn onze clubs zodanig gegroeid terwijl ik dat van Nederlands clubs niet kan zeggen (uitgezonderd Ajax). Club Brugge heeft bijvoorbeeld dezelfde begroting als Psv. Geef hen een nieuw stadion i.p.v. dat bouwvallig Jan Breydelstadion en ze staan gewoon een trap boven PSV met alleen maar Ajax boven zich te dulden.

Ach ik denk dat de stap wel mee valt. Jongens als Vormer doen het daar ook aardig. Nederland en Belgie is toch beetje lood om oud ijzer. Iedereen die echt kan voetballen is er zo weg.

Mensen kunnen wel roepen dat die Belgen beter zijn. Maar hoeveel van de vorige 20 ontmoetingen in Europees verband zijn gewonnen door een Belgische club?

Ik snap niet dat wij als we er niet bij zijn op een eindtoernooi altijd massaal sympathie kunnen opbrengen voor onze zuiderburen en zij ons zo ongeveer alles misgunnen wat riekt naar succes.

Ik heb de laatste 1,5 jaar geregeld in Vlaanderen gewoond en ze schatten de Eredivisie daar zeer laag in. Een stuk lager dan de eigen competitie. Als het gaat over de Beneliga dan zeggen veel Belgen dat, behalve Ajax, Eredivisie ploegen geen versterking zijn voor de competitie. Onze zuiderburen hebben praatjes gekregen sinds de laatste twee eindtoernooien, want voorheen was er juist veel respect voor ons voetbal.

België en Nederland die elkaars competitie aanvallen is toch een beetje de lamme en de blinde.. Nederland (naja, gewoon Ajax) heeft recent twee keer enorm gepiekt Europees, maar België presteert doorgaans stabieler Europees. Beide zijn hoe dan ook kleine ‘opleidingscompetities’. Als men dat anders wilt zien zal er toch echt iets aan de opzet van beide competities moeten veranderen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren