Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Generatiegenoot Cruijff tempert enthousiasme: ‘Hij was 33, Robben is 36’

Laatste update:

Arjen Robben verraste onlangs vriend en vijand door terug te keren bij zijn oude liefde FC Groningen. De comeback van de voormalig Oranje-international werd hier en daar al vergeleken met die van Johan Cruijff bij Ajax in 1981. Ruud Krol, die jarenlang samenspeelde met Cruijff bij Ajax en het Nederlands elftal, is echter van mening dat er wel degelijk verschillen zijn tussen Robben en de legendarische spelmaker.

"Johan was natuurlijk een stuk jonger", benadrukt Krol in een onderhoud met Voetbal International. "Cruijff was 33, Robben is 36. Dat is een verschil. En het zijn ook verschillende voetballers. Johan ging over het hele veld. Robben komt vanaf de vleugel, al kan hij ook achter de spitsen kan spelen. Het is heel anders. Het zijn twee verschillende spelers op twee verschillende leeftijden." Desondanks is de oud-verdediger opgetogen over de terugkeer van Robben in de Eredivisie. "Het is een fantastische stap en ik vind het heel moedig van Robben. Ik hoop dat het een groot succes is."

Krol looft daarnaast het karakter van de routinier Robben. "Ik vind het heel dapper en moedig dat hij het aandurft. Dat is weer het karakter van Robben, dat hij zichzelf voor de leeuwen gooit", aldus de voormalig Oranje-speler, die met 83 caps lange tijd recordinternational was. "Want hij weet ook niet waar het schip gaat stranden. Wordt het een mooie vaart of een struggle? Op de wind van gister kan je niet zeilen."

De ‘Arjen Robben-comeback’ van tien bekende Nederlanders

Lees artikel

De ervaren trainer kent Robben nog van het jeugd-WK van 2001 in Argentinië, toen Krol als assistent van Louis van Gaal fungeerde bij het Nederlands elftal. "Ik heb altijd een hoge pet van hem op gehad, zijn talent stond buiten kijf." De voormalig rechterhand van Van Gaal is Robben daarna altijd blijven volgen. "Ik heb altijd geprobeerd te kijken als hij speelde. Hij heeft natuurlijk wel iets waar een liefhebber graag naar kijkt."

Generatiegenoten Dirk Kuyt en Robin van Persie veroverden prijzen bij hun terugkeer bij Feyenoord. Voor Robben zal dat bij FC Groningen wellicht anders zijn. "Ik denk dat Robben een ander doel heeft", voorspelt Krol. "De uitstraling en kwaliteit van Robben geeft die regio een enorme boost. In verkoop van seizoenkaarten en op allerlei andere vlakken zoals de merchandising. Dit is heel goed voor Groningen, dit is heel goed voor het Nederlandse voetbal."

Denk jij dat Arjen Robben nog van waarde kan zijn voor FC Groningen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Kom op zeg! Robben is een wereldspeler, maar mag toch niet vergeleken worden met meneer Cruijff.

2 juli 2020 om 15:57

En andersom ook niet. Andere tijden, andere omstandigheden, andere maatstaven. Johan Cruijff rookte de ene sigaret na de ander in z'n hoogtijdagen en atleten waren het in die tijd niet. Robben daarentegen is een atleet die altijd sterker terugkwam ondanks z'n vele blessures. Ook zijn het twee totaal verschillende type spelers.

2 juli 2020 om 16:01

Dat roken vind ik geen goed voorbeeld. In die tijd rookten heel erg veel spelers. En ze zopen daar ook nog eens ene heleboel bij. Dus dat vind ik anders dan nu, waarom het verband tussen het gebruik van alcohol/sigaretten, je voeding en de arbeid/rust verhouding versus je prestaties een veel grotere stempel drukt op het spel. Sowieso, ga eens kijken naar wedstrijden uit de jaren '70 en begin jaren '80. Het is soms bijna net of ze destijds een ander spel speelden, een ander soort voetbal dan tegenwoordig. Veel minder atlethisch, vele minder beweging zonder bal, stilstaand voetbal, etc. etc. Dus rokende spelers hebben tegenwoordig veel meer problemen om het tempo en de fysieke belasting van voetbal te doorstaan dan destijds.

2 juli 2020 om 16:31

Wat is dat voor opmerking Sirius. Daar gaat het helemaal niet om. Je mag de vergelijking nieteens maken. Alsof meneer Cruijff geen topsporter was. Sigaretje roken was heel normaal toen. Robben mag zijn veters nog niet strikken. Dat geeft aan hoe goed Cruijff wel niet was.

2 juli 2020 om 16:40

En waarom mag Robben z'n veters nog niet strikken dan? Ik ben wel benieuwd naar die uitleg.

2 juli 2020 om 17:01

Jij overdrijft ook wel hoor. Cruijf is ontzettend groot omdat hij buiten het voetbal ook een enorme impact heeft gehad en zijn voetbalkennis ook enorm was. MAAr je kan het gewoon niet vergelijken, het is zelfs twijfelachtig of spelers als Cruijf in het hedendaagse voetbal wel mee zouden kunnen in de top. Puur op kwaliteit wel maar vroeger had het gewoon veel minder weg van topsport en was het vooral erg veel schoppen.. omdat je zo stellig bent, ben ik wel benieuwd hoevaak je Cruijf hebt zien spelen en dat is een oprechte vraag? Cruijf is natuurlijk wel een absolute grootheid, begrijp me niet verkeerd. MAar Robben hoort ook bij de beste spelers van de afgelopen 15 jaar en is in mijn ogen zelfs de beste Nederlandse speler van de afgelopen 10-15 jaar..

2 juli 2020 om 17:14

Topspelers als Cruijff, Maradona, Pele en Messi met zoveel talent en snelheid zouden in ieder tijdperk tot de uitblinkers behoren.

2 juli 2020 om 17:16

Joel Veltman, Marten de Roon en Ryan Babel mogen de veters van Cruijff niet strikken inderdaad, maar ik denk dat de meeste mensen het prima kunnen billijken als Robben de veters van Cruijff strikt. Zonder daarmee te willen zeggen dat Robben beter was dan Cruijff. Wat niet zo is. Cruijff was nog beter dan Robben. Maar Robben is echt een wereldspeler. Hij is sowieso al de beste van dat illustere viertal (persie, Sneijder. Vaart).

2 juli 2020 om 17:18

Boca. Misschien kun je dit zelfs omdraaien. Gezien het vooral geweldadiger karakter van het voetbal destijds, waarin verdedigers nog met moord en doodslag wegkwamen, zouden de Maradonna's en Cruijffs in de huidige omstandigheden zelfs zwaar excelleren.

2 juli 2020 om 19:00

@constant kante - Zo kun je alles wel een kant op discussieren. Feit is dat we totaal geen idee hebben hoe spelers met bepaalde omstandigheden omgaan en hoe spelers van vroeger het nu gedaan hadden. Met dat argument kom je weer in zo'n vroeger-was-alles-beter-mentaliteit. Dan kun je ook stellen dat ze vroeger wel erg veel tijd hadden om een beslissing te nemen omdat het tempo vele malen lager lag. Feit is dat niemand weet hoe een Cruijff het momenteel had gedaan of hoe een Robben het 40 jaar geleden had gedaan.

2 juli 2020 om 19:02

Ik vind het verschil mooi te zien als iemand een bal binnen houdt. In die oude wedstrijden kunnen ze dat rustig doen, omdraaien en terugsjokken naar de bal. Nu vliegen de noppen je gelijk om de oren. Het verschil in tempo is bizar. Maar goed, in de jaren 60 was het lang niet zo professioneel, dus vergelijken is vrij zinloos.

2 juli 2020 om 19:16

Sirius, ben je serieus? Dan heb jij vrij weinig kennis. Robben is de beste van de laatste 20 jaar, dat is duidelijk. Maar die hoort niet in het rijtje : Cruijff, Pele, Maradona, Best & Messi.

2 juli 2020 om 19:35

Nergens stel ik dat Robben bij de allerbeste spelers ooit hoort, maar jij hebt het erover dat hij de veters nog niet mag strikken. Lekker makkelijk om iets te roepen, maar onderbouw het dan ook, want dat doe je na 3 reacties nog steeds niet. Verwijt een ander dan niet dat hij wellicht weinig kennis heeft, want ik denk dat ik verstandiger overkom in deze discussie dan jij. Ik vind het namelijk vrij knap dat je conclusies kunt trekken uit situaties die niet bestaan. Ik heb wel de zelfreflectie om te concluderen dat ik dat niet kan.

3 juli 2020 om 06:04

Op de playstation is cruijf beter misschien. Reallife, robben dolt de hele elftal van 86 dubbel en dwars. Als robben er in die tijd was, zou de cruijf arena, robben arena heten.

2 juli 2020 om 15:59

Zeker ook niet de groep daarachter met Gullit en van Basten. Als je dan toch qua grootheid moet vergelijken, denk ik aan een van Nistelrooy.

2 juli 2020 om 17:13

Robben heeft een veel grotere status van Van Nistelrooij. En Robben hoort echt in dat rijtje van '88 thuis, dus tussen, of misschien zelfs nog net voor, Gullit, Van Basten en Rijkaard (met Bergkamp). Van Nistelrooij hoort in het rijtje Ronald Koeman, Neeskens, Rensenbrink, Davids, Kluivert, Cocu en F. de Boer.

2 juli 2020 om 17:17

Van Basten en Gullit werden beide verkozen tot europees voetballer van het jaar. Persoonlijk vond ik beide spelers ook nog wel net iets beter dan Robben. Daarna krijg je het rijtje Rijkaard, Robben, Koeman.

2 juli 2020 om 17:40

Robben had geen enkele mogelijkheid tot het winnen van Europees voetballer van het jaar omdat Messi of Ronaldo de prijs elk jaar won. Het is ook meer een marketingsprijs en Robben was niet iemand die de uitstraling had en aan social media deed. Maar puur kijkend naar kwaliteit behoort hij zeker tot de hoogste klasse van beste Nederlandse voetballlers aller tijden.

2 juli 2020 om 18:04

@boca. Ja, dat klopt. Bovendien hebben Gullit en Van Basten ook een EK op hun naam én een aantal zeges van de EC 1. Robben maar éã©n keer de CL gewonnen dacht ik. Van die kant bekeken inderdaad heb je gelijk. Punt is en blijft sowieso dat dit soort ranglijsten vooral ook verband houden met persoonlijke voorkeur en leeftijd van diegenen die de lijst maakt. Wie Cruijff en Van Basten met eigen ogen heeft zien spelen, oordeelt wat anders denk ik dan iemand die deze spelers alleen van videobeelden kent. Dus daarom zal iedereen een iets andere kijk op dit thema hebben en net andere namen noemen. Want waar plaats jij Bergkamp bijvoorbeeld?

2 juli 2020 om 19:14

Eindelijk iemand die het snapt Boca. En boven van Basten en Gullit staat Cruijff

2 juli 2020 om 21:13

Constant Kante Bergkamp zou ik direct achter Ronald Koeman op plaats 7 plaatsen met daar achter spelers als Van Haneghem, Neeskens, Rensenbrink, Krol, Van Nistelrooij, Cocu, F. de Boer, Seedorf, Davids, Stam en Kluivert. Maar het blijft inderdaad ook een persoonlijke mening.

2 juli 2020 om 21:14

Inderdaad Afcajelle91. Cruijff op 1.

2 juli 2020 om 18:33

Een lichaam van een 33jarige voetballer destijds kun je niet vergelijken met die van eentje van 36 nu. Tegenwoordig hebben die spelers een heel team met medisch specialisten. Ik de tijd van Johan was er 1 verzorger binnen de club. Ik denk dat Robben daardoor nu fitter is, maar dat moet ook voor het hedendaagse voetbal. Over kwaliteiten gaat de discussie niet volgens mij.

2 juli 2020 om 19:00

Hoezo niet, allebei net geen WK gewonnen. Cruijff is natuurlijk veel iconischer en hoger aamgeschreven, maar Robben is ook gewoon een absolute wereldspeler en swieso top 5 ooit voor Nederland. Misschien wel top 3.

Hoe kan je nou denken dat Robben geen waarde gaat hebben voor Groningen. Hij heeft z'n waarde zelfs nu al bewezen met de verkoop van seizoenskaarten. Elke minuut die hij speelt is een bonus voor alle volgers van de Eredivisie.

Maar Cruijff was wel 38 toen hij Feyenoord hoogstpersoonlijk naar de dubbel leidde. Robben is niet van niveau Cruijff natuurlijk en Robben is een solist dan Cruijff die overal kon spelen, maar voor mij is Robben wel top 5-6 beste Nederlandse spelers ooit.

2 juli 2020 om 15:58

Cruijff was 37 toen hij kampioen werd met Feyenoord in zijn laatste seizoen als voetballer. Nog steeds oud, daar niet van. Maar dat Cruijff het zeer lastig had om dat seizoen vol te maken, veel trainingen moest missen en richting einde echt steeds opgelapt moet worden, dat is wel een feit.

2 juli 2020 om 16:02

Sorry hoor, maar hoe kun je dat zo stellig beweren? Cruijff voetbalde in een periode waarin je je als kettingroker nog kon onderscheiden op een dergelijke leeftijd. Tegenwoordig ben je een atleet als profvoetballer, train je elke dag minstens 2 uur en moet je er veel meer voor laten.

2 juli 2020 om 17:00

Wil jij dan beweren dat jongens als Maradona ook niet minstens net zo goed waren als Robben, puur omdat ze een sigaretje rookte op zijn tijd?

2 juli 2020 om 19:03

Nee, dat beweer ik helemaal niet. Ik bedoel ermee te zeggen dat we er nog zoveel argumenten bij kunnen halen, maar je kunt voetballers van vroeger niet vergelijken met voetballers van nu. Het is een volledig scheve verhouding en zeer relatief.

Altijd maar weer die vergelijkingen, ik snap dat gewoon niet, laat het met rust en laten we met z'n allen genieten straks als Robben m weer in ze versnelling 6 heeft gegooid en m in de verre hoek krult.

Ik weet niet of mensen de terugkeer van Cocu hebben meegemaakt, maar dat was de boost die PSV nodig had om zich te meten met de Europese top in 2004/2005. Hij was echt de ervaren spil aangevuld met talentvolle/semi-ervaren spelers als V Bommel, Gomes, Alex, Park en Afellay.als je dan kijkt naar van de carrières van deze personen na PSV hebben alleen V Bommel, Park, Alex en in mindere mate Afellay de Europese top bereikt. Gomes was natuurlijk wel wereldtop bij Psv, dus die reken ik er ook bij. Andere spelers, zoals VOH EN Bouma deden het redelijk, terwijl spelers als Lee, Lucius, etc. door de mand zakten daarna. Een ervaren kwaliteitsspeler kan je team een hele grote boost geven. Zo deed Guardado dat ook in mindere mate bij PSV niet zolang geleden.

2 juli 2020 om 16:31

Na Rijkaard vind ik Cocu het meest succesvolle voorbeeld van een speler die terugkeert op de Nederlandse velden. Wat een middenveld zeg, met Van Bommel en Vogel. Je zag andere spelers inderdaad ook enorm groeien door zijn komst (park, Lee, Gomes, Alex). Met Ooijer, Bouma en Lucius was er nog heel wat PSV-dna over, echt een heerlijk seizoen. Zou al geweldig zijn als Robben bij FC Groningen maar de helft kan brengen als Cocu bij PSV in 2004-2005 (en nog twee jaar daarna).

Hij was al 34 toen hij in 1981 terugkwam, maar oke. Robben is uiteraard geen Cruijff en Cruijff was geen Robben. En aangezien ze in een compleet andere tijd hebben gevoetbald, heeft het maken van een vergelijking ook niet veel zin. We kunnen alleen maar afwachten hoe deze terugkeer uitpakt, maar voor mij is-ie nu al geslaagd. Misschien overdrijf ik, maar door de comeback van Robben naar FC Groningen heb ik gewoon veel meer zin gekregen in het Eredivisie-seizoen 2020-21.

Cruijff speeld in zijn laatse jaar ook op 36/37 jarige leeftijd gewoon bij feyenoord en maakte ze kampioen. Dus veel leeftijdsverschil zie ik niet

Doe je ogen eens dicht en stel eens voor: Robben speelt bij FC Groningen de pannen van het dak en hij blijft 100 fit. Vervolgens word hij uitgenodigd door de bondcoach en speelt hij het hele EK iedereen helemaal plat en neemt hij de beker mee naar NL. Pffoe dat zou echt een droom zijn die uit zou komen. laten we hopen dat dromen geen bedrog zijn!

2 juli 2020 om 18:09

Wat jij hier als droom voorspiegelt is een scenario dat meer voor de hand ligt dan jij denkt! Sterker nog, ik denk dat als het eerste zich verwezenljikt, het raar moet lopen wil Robben niet zijn rentree maken in oranje voor het EK.

2 juli 2020 om 18:26

Zou iig een mooi slot op z’n carrière kunnen zijn. Nog een jaartje vlammen!

2 juli 2020 om 19:27

Dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren. In z'n laatste jaar bij Bayern ging het allemaal al niet meer zo makkelijk. Nu heeft hij ook nog eens een jaar "stilgezeten". Ik verwacht wel dat hij sportief nog wat gaat betekenen voor Groningen, maar ik denk dat Oranje inmiddels wel een gepasseerd station is.

Maar Cruijff rookte volgens mij en Robben niet. Maar goed we gaan het zien. Hoop igg dat Robben zoveel mogelijk fit blijft

Voor mij als Groninger maakt het nauwelijks uit of de terugkeer van Robben een groot sportief succes wordt. natuurlijk zou het prachtig zijn, maar ook als het allemaal niet lukt is voor mij de intentie van Arjen datgene dat me het meest raakt. De verbondenheid met de club, de provincie en de stad Groningen blijkt ondanks alle successen die hij al heeft gekend nog altijd even groot en dat is voor Groningers prachtig om te zien!

Ach... Spelers uit verschillende generaties laten zich niet vergelijken. Alle omstandigheden zijn continu anders. Generatie Cruijff, daarna Van Basten/Gullit, daarna Bergkamp etc.. Telkens ander soort voetbal. Ik wil Cruijff in het hedendaagse voetbal wel eens zien dat vele malen sneller gaat en evenzo Robben ten tijde van Cruijff waar alles veel harder was... Niet te vergelijken en dus onzinnig om te doen.

Robben is de enige NL voetballer van nu die de veters van Cruijff had mogen strikken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren