Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Die uitspraak van Marc Overmars heeft Ajax 36 miljoen euro gekost’

Laatste update:

Accountants- en adviesorganisatie KPMG heeft onderzoek gedaan naar het effect van de coronacrisis op de spelerswaarde van voetballers uit de Eredivisie. Het kantoor kwam tot de conclusie dat de waarde van de spelers in totaal met 290 miljoen euro is gedaald. Wanneer de Eredivisie was hervat en uitgespeeld, was dit bedrag een stuk lager uitgevallen.

“Ze hebben ook gekeken hoe groot de daling was als de competitie was uitgespeeld”, vertelt Christian Willaert bij het programma Voetbalpraat van FOX Sports. “De daling is dan natuurlijk kleiner omdat spelers meer ritme hebben en zich bijvoorbeeld meer in de kijker spelen. Dan was de daling 190 miljoen euro geweest. Dus voor de clubs uit de Eredivisie kost het niet uitspelen van de competitie honderd miljoen aan verloren transferwaarde.”

Maarten Stekelenburg keert terug bij Ajax

Marc Overmars, directeur voetbalzaken van Ajax, gaf in maart aan dat de competitie wat hem betreft ‘dood’ was en het seizoen niet meer hervat hoefde te worden. “Voor Ajax geldt dat de club 92 miljoen euro heeft ingeleverd aan transferwaarde. Als de competitie was uitgespeeld, was dat gat 36 miljoen euro minder groot geweest. Eén uitspraak van Overmars in De Telegraaf in maart heeft ze dus 36 miljoen euro gekost. Maar, geen spijt”, reageert Willaert op de woorden van Overmars, die deze week aangaf nog altijd achter zijn woorden te staan.

“Of het allemaal verstandig is geweest, weet ik niet”, zei Overmars ruim tweeënhalve maand later via het clubkanaal van Ajax. “Maar op dat moment sprak ik me uit als speler en als bestuurder voor alle clubs.” Volgens Overmars was iedereen toe aan duidelijkheid. “In veel andere landen wordt er nu gevoetbald puur voor de tv-gelden. Zo zie ik het. Die nood was bij ons niet zo hoog. Hier zijn de bedragen anders.”

Overmars kreeg na zijn uitspraak steun van PSV en AZ, maar niet alle clubs uit de Eredivisie konden zijn uitspraken waarderen. “Ik zou het zo weer doen”, zei hij deze week bij Ajax TV. “Maar misschien had ik even meer geduld moeten tonen, of moeten overleggen. Voor mij was dat het moment dat ik dacht: ik ben het een beetje zat. Iedereen praat erover en niemand doet iets.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Sensatietitel en wmb ook nieuws. Misschien blijft een speler nu ook wel langer zoals Donny en draait hij een goed seizoen waardoor hij ineens veel meer waard is. Tsja we zullen het nooit weten.

25 juni 2020 om 09:56

ik vermoed niet dat een Van der Beek ooit meer waard gaat worden bij ajax dan vorig seizoen, of hij moet een nieuw contract tekenen.

We kunnen niet in de toekomst kijken. Achteraf gezien was de beslissing om de stekker eruit te trekken zeker voorbarig geweest, en ik denk dat we zeker in juli nog de competitie hadden kunnen uitspelen. Maar op het moment zelf was het gewoon een logische beslissing. De overheid had betaald voetbal verboden tot 1 september, en je kan er als organisatie met al die belangen gewoon niet van uitgaan dat die beslissing wordt teruggedraaid (het zag er destijds ook totaal niet naar uit) en dan moet je harde keuzes maken. Laten we hopen dat dit een unieke situatie is, die de komende 100 jaar waarschijnlijk niet meer zal voorkomen en dat we komend seizoen weer een normaal seizoen kunnen spelen. En dat alle clubs de crisis zullen overleven!

25 juni 2020 om 10:31

Het nadeel met uitspelen na 1 juli is de vele contracten die verlopen, zo heeft FC Twente na 1 juli 10 spelers onder contract, waarvan 4 keepers, zo uit mijn hoofd. Zou Ajax moeten voetballen zonder Ziyech (die transfer gaat op 1 Juli in), en zullen er ongetwijfeld meer clubs ernstig in de problemen komen hierdoor. Dus ik denk dat het uitspelen na 1 Juli voor meer problemen zorgt dan oplossingen.

25 juni 2020 om 10:36

Dat had zeker een lastige situatie opgeleverd! Maar zie bijvoorbeeld in andere landen ook veel clubs die aflopende contracten nog bijvoorbeeld een maand verlengen om het seizoen af te kunnen maken. Uiteindelijk had er ongetwijfeld iets mogelijk geweest. Ik vraag me overigens wel af als Ziyech volgende week bij Chelsea is, kan/mag die dan nog minuten maken in dit PL seizoen? Dat zou een bijzondere situatie zeg!

25 juni 2020 om 10:55

Nee dat mag nog niet. Ziyech mag, evenals Werner, wel aansluiten bij de training maar pas meedoen in officiële wedstrijden na afloop van dit seizoen.

25 juni 2020 om 11:46

Der zijn ook een aantal spelers die weigeren bij te tekenen, geloof ik. En stel nu dat Ziyech komende maand bij Ajax had meegespeeld. Maar bij Chelsea onder contract zou staan, en zou zwaar geblesseerd raken?

25 juni 2020 om 10:34

Vergeet ook niet dat we toen uit het liverpool-atletico debakel kwamen voor meer dan 40 doden heeft gezorgd (als we de media mogen geloven). Daarnaast was er een schreeuw naar duidelijkheid en als voetbal door kan gaan dan kunnen bioscopen, musea, theaters, horeca enz ook open blijven want het gaat om veel grotere aantallen bij het voetbal. Oftewel het was toen een hele andere wereld waar we in leefde.

25 juni 2020 om 10:38

Dat is ook mijn punt inderdaad! Destijds was het gewoon een logische keuze, en vonden veel mensen nog dat de Knvb te lang had gewacht met het doorhakken van de knoop. Uiteindelijk is het achteraf altijd lekker makkelijk praten, en vind ik dan ook dat de Knvb gewoon goed heeft gehandeld.

26 juni 2020 om 09:23

Ik kan mee nog vele mensen herinneren die de knvb prezen om de duidelijkheid die ze gaven.

Daar staat wel de premies van de CL tegenover die nu gegarandeerd zijn. Nouja des te meer reden om geen spelers te verkopen deze zomer. Houden we onze topspelers: halve finale cl. Iedereen weer veel waard= overmars zijn uitspraken goud waard, beetje raar artikel dit

25 juni 2020 om 13:41

Volgens mij bedoeld Terence dat Ajax nu eerste is, en ze hadden ook nog 2de of misschien zelfs wel 3de kunnen worden. Dan waren de inkomsten vorig jaar misschien wel veel lager geweest. Dit ongeacht of ze nog een (klein) gedeelte afstaan.

25 juni 2020 om 20:42

Ik bedoelde inderdaad wat Janssen zei. Je hebt nu gegarandeerde inkomens, die zelfs nadat we een deel afgestaan hebben, hoger is dan de europa league. Daarnaast zou de waarde van de spelers veel sterker gedaald zijn mocht ajax geen CL voetbal spelen, dus al met al heeft deze uitspraak van Overmars nog zo negatief niet gewerkt. Maar ik ga er niet vanuit dat hij het met deze intentie zei, maar ik denk dat als hij het nu (puur financieel zou gezien) opnieuw zou mogen doen, hij niks zou veranderen....

25 juni 2020 om 14:40

Halve finale CL? Op basis van die ene opleving bedoel je? Een incident. Maar ben wel met je eens dat dit artikel een beetje raar is. Bovendien koffiedik kijken wat de waarde had gedaan. Was Ajax elke pot met een hervatting 3-0 van de mat gespeeld, was de schade nog groter (al is dat even niet realistisch).

25 juni 2020 om 16:19

Vorig seizoen in de groepsfase eruit geknikkerd en nu weer praten over een halve finale terwijl je beste speler is verkocht. Wat een onrealisme zeg.

Overmars had dit destijds slim gedaan, de kans was best groot dat Ajax geen kampioen zou worden en dus geen CL ticket kreeg en mede door zijn geblèr ging de Knvb overstag.

25 juni 2020 om 09:54

Die kans was net zo groot als dat ze kampioen zouden worden.

25 juni 2020 om 10:02

Grotere kans zelfs. Ajax had immers een beter doelsaldo.

25 juni 2020 om 11:18

Denk je ja? Er bestaat ook nog zoiets als vorm, Ajax had namelijk maar 15 punten gehaald in de laatste 10 wedstrijden.

25 juni 2020 om 11:33

Ajax won die laatste wedstrijd juist weer overtuigender en alle geblesseerde spelers waren terug. Iedereen doet steeds alsof AZ hier genaaid is maar imo heeft Ajax hiermee een titel verloren

25 juni 2020 om 12:19

@siepieik zeg nergens dat AZ genaaid is Ik denk dat de statement dat ze een grotere kans hadden puur gebaseerd op doelsaldo niet helemaal juist is. Als je het puur statistisch bekijkt wel maar Ajax had een aantal mokerslagen gekregen doordat ze uit de beker, Europa League en een beslissende titelwedstrijd thuis verloren en dan vraag ik me trouwens ook af wie die beslissende geblesseerde spelers waren die het verschil gingen maken.

25 juni 2020 om 13:10

Voornamelijk Promes. Hij was er tegen Heerenveen weer en je zag eindelijk dat er eindelijk weer diepte in het spel zat. Dat werd die periode te veel gemist bij de afwezigheid van zowel Promes als Neres. En je zag dat zelfs een Promes zonder wedstrijdritme al zoveel beter was dan Babel, Lang en Danilo bij elkaar op die positie.

25 juni 2020 om 13:42

ik had niet het gevoel dat het kampioenschap op doelsaldo beslist zou worden. Feyenoord zette de beste reeks neer. Zou je deze reeks doorzetten dan zou Feyenoord kampioen worden.

26 juni 2020 om 20:15

Nee Ajax speelde bagger, AZ speelde daarin tegen best aardig

25 juni 2020 om 10:01

Waarom was die kans niet zo groot? Stonden bovenaan toch. Ze speelden niet goed, maar alle geblesseerde waren op de weg terug. Iedereen vergeet dat AZ ook niet meer zo goed voetbalde, tot die 0-2 overwinning in de Arena.

25 juni 2020 om 10:16

Jaaa echt superslim van 'm! Even gebruik maken van een dodelijk virus! Neehee, krijgen we dit onzin gebler weer. De kans was in jouw hoofd misschien niet zo groot. Maar ondertussen stond Ajax bovenaan en had het bij alle statistische bedrijven (die over het algemeen wat neutraler zijn dan jouw hoofd) de grootste kans om kampioen te worden. Onzin dus.

25 juni 2020 om 12:50

Een virus, de statistieken... Wat een onzin. Ik roep al sinds het begin dat het gewoon maand per maand moest worden bekeken. Maar nee hoor, in April wordt al bepaald dat we in september weer gaan voetballen, en tadaa.

25 juni 2020 om 12:53

Statistieken geven nul garantie op een definitieve uitkomst. Ze impliceren een verhoging in kanswaarde, maar nooit kun je bevestigen dat Ajax ook na 34 wedstrijden kampioen was geworden. Daarnaast zijn bepaalde zaken zoals vorm of geluk niet te registreren, maar zijn wel van invloed op het eindresultaat. Kortom AZ had net zo goed kampioen kunnen worden als Ajax. Wij zullen het nooit weten hoe het zou zijn afgelopen.

25 juni 2020 om 10:18

Ajax had de beste kans van iedereen, vandaar dat ze ook bovenaan stonden.

25 juni 2020 om 11:21

Ajax is nu geen kampioen. Als er uitgespeeld zou worden, dan had Ajax de beste papieren om kampioen te worden. Of tweede indien AZ er toch in zou slagen. Maar voor Ajax is kwalificatie CL niet zo'n groot probleem meer dankzij de rating, ze zijn altijd beschermt. Overmars heeft er echter niets mee te maken, het kabinet heeft al het profvoetbal verboden tot 1 september. Dat is nog altijd niet veranderd.

25 juni 2020 om 13:26

Vind je laatste argument echt onzin. Want als de clubs aangegeven hadden graag te willen spelen had de overheid daar na verloop van tijd echt wel mee overstag gegaan.

25 juni 2020 om 22:06

Dan heb je nog altijd het eindhoven probleem: Burgemeester John Jorritsma heeft een vernietigende mening over het plan van de Knvb om, als er door het kabinet meer lucht komt voor evenementen in juni, de voetbalcompetitie in de ere- en eerste divisie te hervatten. "een onverantwoorde keuze. Dat gaat in Eindhoven niet gebeuren.

Mooi zo hoe minder er weggaan hoe beter.
Gewoon als nog de hoofdprijs vragen.
Doen ze goed hoor.

Ik dacht dat uitspelen juist geld zou kosten, vanwege het feit dat FOX de tv gelden al heeft overgemaakt en er zonder publiek gespeeld zou worden.

25 juni 2020 om 10:00

er zijn veel meer sponsoren dan Fox.ik ken alle constructies niet, maar ik kan mij voorstellen dat er sponsoren betalen per wedstrijd. Soms heb je zelfs een 'wedstrijdsponsor van de dag' oid, een naam wat omgeroepen wordt in het stadion.maarja, dat is met de kennis die ik heb koffiedik kijken. Feit is dat er een hele beroepsgroep afhankelijk is van het voetbal, ook wanneer er zonder publiek gespeeld wordt. Iedereen in die groep heeft nu hinder ondervonden.

Wat een kul. Als spelers waarvan nu geprojecteerd wordt dat ze, pak 'em beet, 20 miljoen euro minder waard zijn geworden waardeloos hadden gespeeld had die waarde ook weer compleet anders kunnen zijn. Laat Kpmg maar lekker nuttige dingen doen, daar valt dit natte vingerwerk niet onder.

Ik vind nog steeds de onderbouwing van Overmars in deze zaak heel goed. Ook als je dat laatste interview van hem ziet, hij onderbouwt heel goed waarom hij dit vindt en waarom hij hier nog steeds achter staat. Je moet af en toe gokken in het leven, soms win je dan, soms verlies je. Gedane zaken. Het is niet meer terug te draaien dus om het hier nog over te blijven hebben vind ik een beetje zonde van de tijd.

25 juni 2020 om 10:02

Deels mee eens en als je een beslissing moet nemen waarbij het niet duidelijk is kan je best de verkeerde beslissing nemen. Gebeurt de beste en kan je een Overmars niet aanrekenen. In dit geval hoefde er echter geen beslissing genomen te worden. Je kan de competities ook eerst opschorten en de tijd pakken om wat scenario's uit te werken (waarbij het scenario van niet meer herstarten nu in werking is getreden). Wanneer je meer data hebt kan je altijd nog de juiste beslissing nemen die minder gedupeerden opleveren.

25 juni 2020 om 13:46

Ik vind en vond het totale onzin wat hij toen zei. Zeker als je nu ook kijkt dat er in het buitenland gewoon gevoetbald wordt moet je achteraf toch concluderen dat hij veel te voorbarig was. natuurlijk is voetbal niet gemaakt om zonder publiek te spelen, maar ik vind het erger dat er nu geen kampioenen zijn (met de beloningen) dan dat er zonder publiek gespeeld zou moeten worden. Zeker achteraf is er veel te vroeg de stekker eruit getrokken, en heb ik altijd het gevoel gehad dat het eigen belang voor algemeen belang ging.

Goeie beslissing om te stoppen, gewoon relax richting volgend seizoen. Overmars nam een goede beslissing en gelukkig gingen er veel clubs in mee.

25 juni 2020 om 10:48

Totaal mee oneens. Het is volledig nutteloos geweest dat veel te voorbarige besluit om te stoppen. Dat zei ik 3 maanden geleden al en dat vind ik nog steeds. Als men zelfs in Italie & Spanje gewoon weer voetballen. Nu zijn er een hoop clubs benadeeld wat helemaal niet nodig was geweest. Als de Knvb niet al had beëindigd maar gewoon had gewacht, dan was de kans zeer groot geweest dat de regering het voetbal al weer had toegestaan, zoals de meeste restricties nu veel eerder worden losgelaten. Nee, het gezeur van Overmars en het meelopen van de andere teams is echt slecht geweest.

25 juni 2020 om 10:49

Hier op voetbalzone reageren voetballiefhebbers dus dit is niet de norm voor alle Nederlanders.ik denk dat de niet voetballiefhebbers behoorlijk wat voor problemen hadden gezorgd. Deze mensen moeten zich wel aan de gewone Covid 19 regels houden. Dus volkomen mee eens.

Hoe kan je dat nu goed uitrekenen ben ik altijd benieuwd naar. Alsof een van de Beek meer waard gaat worden als hij uitblinkt tegen een RKC? En misschien had een van de Beek wel tegen Feyenoord een totale offday gehad en was hij minder waard geworden. Zo apart om dit nu zo te zeggen. Voordeel is juist dat de spelers misschien nu een jaartje langer blijven waardoor de waarde volgend jaar weer omhoog zou kunnen gaan.

25 juni 2020 om 10:17

Klopt. Dit kun je keurig uitrekenen, alleen zegt de uitkomst helemaal niets. De voetbalwereld leeft zo op sentiment en opportunisme, dat ramingen zonde van je tijd zijn. Als we weer 3 maanden op weg zijn zal het weer snel bij het oude niveau zijn.

Knap hoor dat dit soort luchtfietsers zogenaamd tot op de miljoen nauwkeurig kunnen uitrekenen hoeveel dit gekost heeft aan transferwaarde en wat er was gebeurd met dezelfde transferwaarde als het seizoen wel was uitgespeeld. Alsof er objectieve maatstaven zijn voor transferwaardes en je weet hoe deze gaan veranderen op basis van wedstrijden die uiteindeljk niet gespeeld zijn.

25 juni 2020 om 10:30

inderdaad, allemaal natte vinger werk aangezien Ajax al klaar was in Europa en de spelers toch teren op vorig seizoen. Overigens doen supporters niet anders, die denken heel goed te kunnen voorspellen hoeveel iemand waard is, wat de potentiele top is van de speler en (het meest toffe) hoeveel klasses speler A beter is dan B. Allemaal met een behoorlijke korrel zout nemen

Het besluit van de KNVB heeft er voor gezorgd dat het gaat 36 miljoen is . Overmars en Ajax kunnen roepen wat ze willen , uiteindelijk neemt de KNVB de beslissing .

25 juni 2020 om 10:28

ik vind het wel wat naief om te denken dat Knvb onafhankelijk beslissingen neemt, die laten zeker de mening van de grote clubs zwaar meetellen. Ajax heeft aardig wat in de melk te brokkelen

25 juni 2020 om 10:37

Uhm nee. Ajax heeft helemaal niet in de melk te brokkelen. De overheid heeft bepaald dat evenementen, waaronder het profvoetbal, tot 1 september niet door mochten gaan. Of denk je dat Overmars met Rutte en Van Dissel aan tafel heeft gezeten en de mening van Ajax cruciaal was voor het besluit?...

25 juni 2020 om 10:54

De mening van een grote club zal ongetwijfeld zwaar meewegen, maar het is gewoon niet waar dat een Ajax op zijn eentje kan bepalen. Ajax heeft ook opgeroepen om te stoppen met kunstgras en de competitie in te krimpen en dat is ook niet gebeurd.

25 juni 2020 om 11:05

@supernico, Nee, natuurlijk niet. Toen Marc, Rutte en Van Dissel aan tafel zaten ging het niet over voetbal maar het songfestival. @ewoud, nee, ik zeg dan ook nergens dat Ajax dingen in haar eentje kan beslissen.

25 juni 2020 om 11:11

Ik vind het naïef om te denken dat de uitspraak van Overmars Ajax 36 miljoen heeft gekost. Natuurlijk heeft Ajax wel wat te zeggen en in te brengen , zeker in de wandelgangen, dus buiten het zicht van het publiek. Maar uiyeindelijk neemt de KNVB het besluit . Dat hebben ze ook genomen door de maatregelen van de regering. Ik denk dat dat meer doorslag heeft geven dan de uitspraak van Overmars

Overmars heeft op een punt groot gelijk: de grote competities voetballen vanwege de tv-gelden of beter gezegd om de boete clausules te ontlopen. Oftwel zendgemachtigden houden de clubs in gijzeling. Dat wisten we al maar nu blijkt het ook. Mensenlevens gaan boven entertainment, maar ja dat laatste is geloof ik belangrijker

Haha dit is zo ontzettend kort door de bocht... Alsof één zin die Overmars heeft uitgesproken en op papier is gezet door De Telegraaf ervoor zorgt dat de competitie niet wordt uitgespeeld... Tussen die zin en de conclusie die zij trekken zit een enorm breiwerk aan slechte verbanden/samenhang, maar zij doen of dit voor 100% aan elkaar te linken is en voor 100% komt door die ene zin van Overmars.

26 juni 2020 om 09:44

Precies. Allereerst heeft Overmars niet in zijn eentje besloten de competitie te staken en bovendien is de waardedaling het gevolg van de marktwerking en in dat verband zijn door corona de bedragen, die clubs bereid zijn te betalen (want dã¡t bepaalt de marktwaarde), over de hele breedte gedaald. Deze uitspraak/conclusie is vooral "makkelijk scoren" jegens Overmars/ajax.

KPMG is er zeker bij hun bereking uitgegaan van een scenario waarbij Ajax kampioen zou worden. Dat zou een belachelijke berekening zijn.
Ajax is bij het stoppen van de competitie de grote winnaar. Als de competitie hervat zou worden dan was de kans op kampioenschap 40%.
Ajax raakte in paniek en wilde de competitie zo snel mogelijk staken. Ajax heeft geld verdiend door het staken die ze misschien zouden mislopen bij het hervatten.

Je kunt elke beslissing van Overmars stuk voor stuk bekijken. Dan kun je veel kritiek hebben. Maar als je het als geheel bekijkt, kun je niet anders dan tevreden zijn met zijn beleid.

Dit is natuurlijk een onderzoek van niks. Het zijn maar schattingen en de clubs zijn geen geld kwijt. De spelers zijn nu even minder waard. Maar als er vanaf september weer gevoetbald wordt dan stijgen die waarde van de spelers gewoon weer naar het normale niveau.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren