Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Rutte dreigt: ‘Als dat toch gaat gebeuren, dan gaat het weer dicht’

Laatste update:

Vanaf 1 september is publiek weer welkom in de voetbalstadions, mits de anderhalve meter afstand tussen personen in acht wordt genomen. Dat is niet de enige restrictie, want premier Mark Rutte bevestigt woensdagavond op de persconferentie van het kabinet dat het niet is toegestaan om te zingen op de tribunes. Mocht dat toch gebeuren, dan is het volgens Rutte onvermijdelijk dat de stadions de deuren weer moeten sluiten.

"Het is simpel: als dat toch gaat gebeuren, dan gaat het weer dicht", reageert Rutte op de vraag hoe hij wil handhaven dat er niet meer wordt gezongen door supporters. "Neem van die grote toeters mee die je kunt indrukken als er een doelpunt wordt gemaakt, en fluister ‘hoera’, maar niets meer. Waarom is het? Het is allemaal niet leuk, maar we weten inmiddels uit alle onderzoeken dat de kans groot is dat het virus zich verspreidt als je bijvoorbeeld zingt of schreeuwt."

"Er zijn allerlei mensen die zeggen dat het risico buiten niet zo groot is, maar het voetbalstadion in Bergamo was een van de grootste virushaarden in de wereld. Dat is een superspread event geweest en dat was ook in de open lucht", doelt Rutte op de Champions League-wedstrijd tussen Atalanta en Valencia (4-1) op 19 februari. Overigens vond die wedstrijd niet plaats in Bergamo, maar in het San Siro in Milaan. Het stadion van Atalanta voldeed immers niet aan de normen van de UEFA. De verplaatsing zorgde ervoor dat veel supporters naar Milaan moesten reizen om het duel bij te wonen; er zaten uiteindelijk 40.000 fans op de tribune.

De KNVB hoopt het nieuwe seizoen in de Eredivisie van start te laten gaan in de tweede week van september, daar aan het begin van de maand nog Nations League-duels op het programma staan. Volgens de speelkalender die nu bij de clubs op tafel ligt, begint het seizoen op zaterdag 12 september en duurt de eerste seizoenshelft tot woensdag 23 december. Na een korte winterstop zou het seizoen op zaterdag 9 januari dan hervat worden en eindigt het seizoen op zondag 16 mei.

Denk je dat het gaat lukken om gezang in de stadions aan banden te leggen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Yes, mooi nieuws voor ons voetballiefhebbers! Laat de bekerfinale nu maar komen. Eind juli spelen zodat er lang genoeg voorbereiding is, en dan ruim op tijd voor de Europese inschrijvingen gespeeld

24 juni 2020 om 19:50

Denk niet dat de KNVB gaat meewerken aan een finale. Dan wordt het gewoon een oefenpotje tegen Feyenoord zonder beker en bijkomend Europees voetbal. Volgend jaar een nieuwe kans.

24 juni 2020 om 19:52

Maar waarom, zij moeten dat toch ook willen? Is een mooi spektakel, en iedereen blij. Net zoals nu in België gaat gebeuren bijvoorbeeld

24 juni 2020 om 19:55

Omdat 1 september nog staat. Daarvoor mogen er geen officiele wedstrijden wordne gespeeld. Je kan niet te verwachten dat de KNVB de wet gaat overtreden.

24 juni 2020 om 19:57

Hebben we naar dezelfde persco gekeken net? Rutte zei toch echt duidelijk dat vanaf 1 juli contactsporten, evenementen en publiek bij wedstrijden weer toegestaan zijn. 1 september is officieel 2 maanden vervroegd naar 1 juli! Heel mooi nieuws voor ons voetbalfans
En zo’n bekerfinale Is natuurlijk het perfecte affiche voor het Nederlands voetbal, voor elke neutrale kijker, en zal flink wat opbrengen voor de knvb ook. En dus ruim tijd genoeg voor de Europese inschrijvingen. Echt top

24 juni 2020 om 20:11

Oh dat heb ik niet meegekregen want het stond niet in dit artikel. Excuus.

24 juni 2020 om 19:51

Volgens mij mag er pas 1 september gevoetbald worden? Vergeet ook niet dat teams voor serieuze wedstrijden nog even willen trainen en oefenwedstrijden spelen.

24 juni 2020 om 19:56

Er mag vanaf 1 juli gevoetbald worden. Eerst was dat 1 september, maar dat is nu vervroegd.

24 juni 2020 om 19:58

Ah mooi! Geld dat ook voor het amateur voetbal? Ik kan niet wachten haha!

24 juni 2020 om 20:01

Ja ook! Alle contactsport, inclusief publiek op anderhalve meter afstand

24 juni 2020 om 19:55

Natuurlijk is het mooi nieuws maar Rutte zegt dat er niet gezongen mag worden. Denk dat dat heel erg lastig zal worden voor de supporters en ze gewoon gaan juichen en zingen zoals ze altijd hebben gedaan. Als Rutte woord houdt dan is het snel afgelopen met de pret.

24 juni 2020 om 19:58

Tegelijkertijd: Rutte weet ook dat er toch tot september niet gevoetbald zal worden. Behalve als de KNVB ineens 180 graden draait en we het seizoen alsnog afmaken. Tegen die tijd zal de situatie toch weer compleet anders zijn, zijn er oplossingen gevonden voor het zingen of wordt het toch niet 1,5 meter maar mondkapjes. Denk dat dit een besluit is om 1 lijn te trekken, maar dat het richting de Eredivisie vooral een besluit voor de buhne is

In stilte juichen , dat kunnen er niet veel.

24 juni 2020 om 19:47

Niemand denk ik eerlijk gezegd. Want laten we eerlijk zijn. Als er een overduidelijke fout gemaakt wordt door een scheidsrechter of er wordt een winnende goal in de 95ste minuut gemaakt, dan gaat iedereen toch beginnen schreeuwen?

24 juni 2020 om 19:48

Je weet nu al dat gaat hem niet worden, En is ook niet te handhaven zeker met de harde kernen.

24 juni 2020 om 20:00

Dit is toch oom de grootste onzin die er bestaat , als supporters niet mogen zingen doe dan lekker zonder publiek . dat gaat toch nergens over , is net als maar de BIOS gaan maar je krijgt wel een blinddoek om , kom op rutte hier sla je de plank echt mis

24 juni 2020 om 20:01

Moet de harde kern zich maar een keer leren gedragen. Willen we met of zonder publiek, laat ze de keuze maar maken. Nou dan moet je je maar gedragen. Dan maar een biertje en een snuifje minder als het anders niet kan.

24 juni 2020 om 20:03

Hij doet net een toegeving lijkt me? Het is gewoon duidelijk door het voorbeeld van Atalanta dat het enorme risico’s met zich meebrengt. Het is dit of gewoon niet.

24 juni 2020 om 20:06

Haha ik ben niet van de harde kern maar we hebben t over zingen , t publiek zit er met een reden : om je team aan te moedigen als dat niet kan dan maar zonder supporters , en mensen die roepen ik kijk liever naar voetbal als er mensen zitten . nou als die stil zitten en stil zijn kan je er net zo goed foto's hangen

24 juni 2020 om 20:19

Handhaven kan prima door gewoon de hele boel te sluiten wanneer er niet geluisterd wordt.

24 juni 2020 om 20:27

Leuk zijn feiten. Komt met feiten als we niets hadden gedaan, dan waren er vermoedelijk 135.00 besmettingen en 35.000 doden. Echter is hiervoor geen enkele feitelijk onderbouwing voor. Als ze de keuze hadden gemaakt om steekproefsgewijs testen uit te voeren ipv alleen bij klachten, dan hadden ze het misschien kunnen onderbouwen. Nu is het gewoon luchtfietserij.

24 juni 2020 om 19:58

Ach, ze gaan het echt niet sluiten bij een paar keer juichen. Denk dat je de nadruk vooral op zingen, spreekkoren etc mag leggen

24 juni 2020 om 20:03

Het lastige is dan dat de vraag dan opkomt: waar trek je de grens? Wat mag wel en wat mag niet? Mag je inderdaad wel af en toe juichen, maar niet uit volle borst zingen? En wat is af en toe, en wat is te vaak? Ik denk dat Rutte om die reden heeft gezegd dat het helemaal niet mag. Daarmee voorkom je dat er oneindige discussies ontstaan door de onduidelijkheid die er dan zou heersen.

24 juni 2020 om 20:20

Het is toch ook kul dat er niet gezongen mag worden. Is beetje zelfde principe als de mondkapjes in het OV.

24 juni 2020 om 20:26

Als ze een koor uitnodigen mag het dan weer wel :-)

25 juni 2020 om 07:03

Precies, het is gewoon totale onzin.

25 juni 2020 om 08:59

Al blijkt uit recente studies dat gewone mondkapjes 75% van besmette deeltjes tegenhouden. Dus dat een mondkapje wel degelijk werkt. En ook al vindt jij dat je er meer vanaf weet dan wetenschappers, denk dan maar zo.
Als je een mondkapje draagt kan je anderen beschermen tegen corona. Werkt het niet, is het ergste een klein beetje ongemak.
Als je géén mondkapje draagt, heb je iets minder ongemak.
Maar het kan dan zijn dat jij de oorzaak bent van het overlijden van anderen.

Welke keus maak je? Wat voor persoon ben je?

27 juni 2020 om 00:39

Nee, jij snapt het dus niet. Het gaat niet om beter willen weten dan wetenschapper. Die mondkapjes helpen in de basis wel, maar wat denk je dat er nu gaat gebeuren? Mensen met verkoudheidsklachten gaan weer de straat op en het OV in omdat zij denken:"ach, ik draag toch een mondkapje. Dan zal de kans dat ik iemand besmet klein zijn" of in "belangrijke" situaties gaan ze de verkoudheid verbergen met een mondkapje om zo toch te kunnen reizen zonder boos aan te worden gekeken. Het thuis blijven als je ziek bent heeft een bijna 100% reductie van overdracht. Als we ons daar houden, dan zijn die mondkapjes niet meer nodig want 75% van een heel klein beetje is wel heel erg weinig vind je niet? Ook moet je beseffen dat er mensen zijn die veel met het OV reizen en nu of veel geld kwijt zijn aan mondkapjes of (en misschien nog wel erger) elke dag dezelfde mondkapje gebruiken waardoor de besmettingskans alleen maar weer toeneemt. Als je nieuws beter had gevold, dan had je geweten dat ik ook juist is waar de wetenschappers de hele tijd voor waarschuwen. Het hele mondkapjes gedoe is hetzelfde als de scholen sluiten. Ontstaat uit angst van ontwetende mensen waardoor de politiek ook nog op in gaat ook ipv ook daar de wetenschappers te volgen en het volk te kalmeren.

24 juni 2020 om 21:02

@baradona "fluister gewoon hoera" haha.. Over jouw statement. Ik kan dat wel! Ik ben (als Ajax fan) paar keer bij Feyenoord - Ajax geweest (via familielid die daar werkt) en heb al dus vaker in stilte gejuicht (of vloeken).

Was natuurlijk al wel bekend, maar fijn dat we nu de bevestiging hebben. Ik kijk zelf liever voetbal op TV, maar het ziet er toch een stuk leuker uit met publiek op de tribune. De clubs wacht een flinke uitdaging om alles te regelen, maar hopelijk doet een ieder haar best zodat we snel weer in volle stadions kunnen spelen. Net als de rest van Nederland moet/gaat dit ook stapsgewijs.

Hoop dat de slimme gasten snel een vaccine uitvinden. De afgelopen periode heeft mij echt niet goed gedaan persoonlijk. Ben blij dat er verder versoepelt wordt

24 juni 2020 om 19:43

Ik hoop met je mee. Sterkte kerel!

24 juni 2020 om 20:26

Komt goed jong kerel, ff volhouden.

We gaan nu zien of de harde kern echte supporters zijn of dat ze de regels schenden en de club ongelofelijk duperen. Iedereen snapt dat dit niet ideaal is, maar beter dan niks. Niet mee eens? Blijf dan lekker thuis!

24 juni 2020 om 20:31

Ik zit niet bij de harde kern, maar de overheid gaat mij echt niet verbieden om me mond open te doen. Ik hoef me trouwens geen zorgen te maken, want mij club heeft al aangeven dat ze alleen met publiek gaan spelen als iedereen welcom is.

24 juni 2020 om 21:06

Welke club is dat? Ik snap het punt wel. Maar het lijkt me toch niet dat een club de inkomsten van een derde van de supporters plus uitgaves die dag kan missen?

Ben vooral blij dat we ook weer echt mogen voetballen. Ben eindelijk weer begonnen met voetbal na een aantal jaar een bierbuik kweken, maar het is toch echt minder leuk als je de hele training van die standaardoefeningen moet doen.

24 juni 2020 om 20:53

@Musi26 wauw wat een onderzoek heb jij gedaan zeg! Heb je actief de census bijgehouden of ken jij alle 100.000 inwoners in jou wijk persoonlijk? Daarbij kan je je vast wel bedenken dat Nederland groter is dan de 100.000 mensen in je wijk. Er zijn in totaal 6000 (+/-) overleden, dat is ca. 500 per 100.000 inwoners, daarbij zij bepaalde regio's harder getroffen dan anderen. Maar in een wijk (of stad) met 100.000 mensen vallen 500 sterfgevallen amper op...

25 juni 2020 om 07:11

Wonen er maar 1,2 miljoen mensen in Nederland?

Dus, gemiddelde supporter kennende, we hebben 1 ronde publiek.

Fijn dat het weer mag! Is toch een fijner gezicht. Van lege stadions en “nep” publiek wordt ook niemand blij. Ik denk alleen niet dat het te handhaven is, vooral bij de harde kernen van clubs. Als er wordt gescoord of de scheids maakt een foutieve beslissing verwacht ik niet dat iedereen braaf zijn mond houdt.

trek dit besluit maar meteen weer in dan. Een maatregel van deze aard is gemaakt door mensen die niet iedere week voetbal kijkt. Doelpunt in de laatste minuut voor een gelijkspel of winst, knappe jongen die niet gaat juichen, schei uit zeg.

24 juni 2020 om 20:15

Het lijkt me vooral een toegeving te zijn. Het kan allemaal wel, maar alleen op deze manier. Ik ben het er trouwens wel mee eens dat het totaal niet realistisch is.

24 juni 2020 om 20:22

Ik vraag me wel af hoe het zit als iedereen mondkapjes draagt. Komen die druppels dan nog zo ver én blijft de kans op besmetting dan net zo groot? Kan me niet voorstellen dat dat geen positief effect heeft. Verder is met een grote groep luidkeels zingen natuurlijk wel een groter risico op nieuwe besmettingen dan één keer juichen. Al is het maar omdat liedjes langer duren en er dus vaker harder wordt uitgeblazen.

24 juni 2020 om 21:29

@de toekomst, ik denk niet dat ze bij voetbalpubliek zin hebben in onherkenbare supporters. Maakt het straffen ed een stuk lastiger

24 juni 2020 om 21:47

@primetime, dat lijkt me inderdaad helemaal niet wenselijk. Het lijkt me sowieso een heel lastig iets te gaan worden.

De overheid had dan mondkapjes verplicht moeten stellen in een stadion, naast de 1,5 meter. Met een mondkapje ga je niet zingen en als je dan juicht blijven alle virussen gewoon in je mondkapje achter.

24 juni 2020 om 20:27

Ik heb een mondkapje, maar waarom zou je daar niet mee zingen? Ik heb dat nog niet geprobeerd, maar verwacht eigenlijk geen problemen.

24 juni 2020 om 22:23

Ik vind praten met zo'n ding op al vervelend, laat staan zingen. Al kan zingen met een mondkapje op geen kwaad lijkt me, je houd zo al je speeksel bij jezelf en je kan niemand besmetten, dus je voorkomt precies waar de overheid bang voor is.

24 juni 2020 om 21:11

Dan zou ik niet eens naar een stadion gaan. Ga niet heel de wedstrijd met zo'n debiel ding voetbal kijken. Met allerlei regels en dan ook nog eens dat zou voor mij de lol er sowieso af zijn.

24 juni 2020 om 21:32

Een zelf gefabriceerd ding of sjaal mocht toch ook in het openbaar vervoer? Kan dan toch gewoon met club sjaal voor de mond lijkt me?

24 juni 2020 om 22:17

@spielen, nee een sjaal mag niet in het ov

Buiten het feit dat het niet zingen en schreeuwen onhaalbaar lijkt ben ik erg benieuwd hoe men de helft van de kaarthouders gaat teleurstellen....ik ga altijd met 2 vrienden heen...zou het, om het net te zeggen, naar vinden als wij met z'n 3en niet tegelijk kunnen...en ben benieuwd hoe men gaat reageren als 50% niet naar Ajax-feyenoord mag...ben benieuwd hoe creatief bestuur gaat zijn hiermee.

Je vraagt van supporters om rationeel te reageren op voetbalwedstrijden van hun favoriete club. Dat ze 90 minuten aan de coronamaatregelen denken tijdens een derby of belangrijke wedstrijd. Supporters reageren juist bij uitstek uit emotie tijdens wedstrijden, die zijn niet bezig met 1,5 meter als er net een belangrijke goal valt en die schreeuwen van opwinding bij een overtreding. Laten we eerlijk zijn, dit zijn restricties die feitelijk zeggen "het kan nog niet".

Dat wordt dan 1 speelronde met publiek. Wat heb je ook aan publiek als ze stil moeten zijn. En pleurt aub op met toeters. Ik kan me 2010 nog herinneren. Leek wel een een turkse bruiloft.

24 juni 2020 om 22:35

Bij Bergamo is het natuurlijk ook maar de vraag hoe/waar zich dat heeft verspreid. Die zijn immers ook gewoon met 40000man in de trein/bus gegaan, hebben vast met een flink aantal in de kroeg gezeten, met zijn allen in de rijen/in de toiletten etc. Is dus maar de vraag of de bestemming op de tribune heeft plaatsgevonden of ergens anders.

24 juni 2020 om 23:04

Je bent complotdenker.

En waarom zou je niet kunnen zingen met een mondkapje op????

Zou Marke niet weten dat die toeters verboden zijn? 🤔

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren