Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Derksen clasht met Boussatta: ‘Ik zit met een eigenwijze Marokkaan te lullen’

Laatste update:

Johan Derksen voerde maandagavond in Veronica Inside een fel debat met oud-voetballer Dries Boussatta. De analist werd door Boussatta gewezen op zijn uitspraken over Akwasi, Sylvana Simons en het 'Marokkanenprobleem' en bleek in de discussie lijnrecht tegenover de Marokkaanse Nederlander te staan. "Ik vind dit eigenlijk zinloos... Ik zit met een eigenwijze, in zichzelf gekeerde Marokkaan te lullen", verzuchtte Derksen op het laatst.

Boussatta haalt er na het debat over rapper Akwasi een eerdere uitspraak van Derksen over Simons bij. "Je bent geen domme man denk ik, je hebt redelijk goede banen gehad", zegt Boussatta. "Op het moment dat je een opmerking maakt over Sylvana Simons, 'zo trots als een aapje', terwijl jij heel goed weet dat het zo trots als een pauw is, dan is dat ook een sneer uitdelen. Dan doe je wéér hetzelfde, je gaat er wéér een huidskleur bij halen. Dus het is niet eenmalig, het is meervoudig. Dus als jou intentie alleen was om een sneer uit te delen, was het je goed recht, maar je haalt er een huidskleur bij. Je kan nu ontkennen, maar Zwarte Piet wordt getoond, en jij maakt die opmerking."

Derksen vindt het vooral 'onzin'. "Wat je nu vertelt vind ik heel erg goedkoop, Dries. Wat ik over Simons heb gezegd, daar heb ik gewoon twee spreekwoorden door elkaar gehaald. Dat was een verspreking. Maar ik heb dat honderd keer uitgelegd, maar dat is jou ontgaan dan. En ik ben ook zover: als dat Zwarte Piet zo pijn doet, jongens maak er een Groene Piet van, ik ben net Mark Rutte: ik heb het ook wel gehad met die discussie. Helemaal geen probleem. Maar Akwasi pakt echt die demonstratie af met zijn geschreeuw."

Boussatta begint in het steeds feller wordende debat aan tafel vervolgens over uitlatingen van Derksen over het 'Marokkanenprobleem'. "Jij roept altijd dat er 'héél véél problemen' zijn. Als ik in Amsterdam kom bij DCG, DWS, SC Buitenveldert, daar hebben we helemaal geen problemen." "Als ik jou hoor praten dan zullen de criminaliteitscijfers onder Marokkaanse jongeren ook wel niet bestaan", zegt Derksen. "Er waren heel veel voetbalclubs die zich tot ons wendden, van: 'We hebben echt problemen.' Een van die clubs was DWS, die hebben daar toen ook heel erg over geklaagd."

Ook gaat het aan tafel over Marokkaanse spelers die al dan niet voor het Nederlands elftal kiezen. "Je zegt: ze moeten ons dankbaar zijn", aldus Boussatta. "Leg me dat uit, waarom ik jullie dankbaar moet zijn. Ik ben hier geboren, getogen, helemaal Nederlands, maar ik moet dan jullie dankbaar zijn als ik voor een ander land uitkom? Je bent eigenlijk als het weer, de ene keer roep je dat, en de andere keer hoor ik twee maanden later weer wat anders. En het is heel vaak tot het kwetsende toe."

Derksen probeert het woord te nemen, maar komt er nauwelijks tussen, omdat Boussatta blijft doorpraten. Vervolgens zegt Boussatta: "Je hoeft niet naar me wijzen, hè." Derksen reageert vervolgens: "Oh, ik mag niet meer wijzen en jij mag wel steeds door me heen lullen? Zoals Akwasi geobsedeerd is door Zwarte Piet, heeft Dries dat met alles wat over Marokkaanse mensen gezegd wordt. Ik heb niet gezegd 'dankbaar'. Ik heb gezegd: 'Ze hebben een morele verplichting.' "Waarom heb ik een morele verplichting?", vraagt Boussatta, waarna Derksen zegt: "Ik heb het niet over jou, ik heb het over die jonge spelers. Ik vind: Marokkaanse mensen zijn naar Nederland gekomen, omdat ze hier een beter leven hebben dan Marokko ze kon bieden. En dat geldt ook veel voor Turkse gastarbeiders."

"En ik vind dat als een jongen zijn school gedaan heeft hier, de amateurclubs hebben geïnvesteerd in zo'n jongen, die jongen heeft zijn hele carrière aan het Nederlandse voetbal te danken. En als hij dan op een leeftijd is dat hij international kan worden kiest hij voor Marokko of Turkije, misschien omdat dat in de familiesfeer ook wel een beetje van hem geëist wordt, dat weet je nooit. Dan denk ik: hij heeft een morele verplichting ten opzichte van Nederland. Nederlandse clubs hebben hem opgeleid, je profiteert van alle sociale voorzieningen", besluit Derksen.

Vervolgens blijkt dat de felle Boussatta het absoluut niet met Derksen eens is, waarna ze beide een beroep doen op hun vrijheid om hun mening te mogen uiten. "Dat is mijn mening, ik hoop dat dat mag", zegt Derksen, waarna Boussatta zegt: "Je mag altijd je mening geven." Vervolgens geeft Boussatta als voorbeeld dat Nederlandse trainers als Guus Hiddink en Ronald Koeman dan ook een morele verplichting hebben om niet in het buitenland te gaan werken. Derksen begrijpt daar niets van en verzucht: "Dries, ik vind echt dat je uit je nek zit te lullen. Ik zit met een eigenwijze, in zichzelf gekeerde Marokkaan te lullen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Derksen moet weten waar de grens is. Je bent al in opspraak gekomen door een uitspraak en dan doet hij dit. Het is dus oftewel een rasprovocateur of hij weet echt niet beter.

22 juni 2020 om 22:05

Jij zelf toch ook dan? Scoren op basis van een fragment uit de uitzending. Die Dries was toch ook vrij dommig bezig in zijn betoog?

22 juni 2020 om 22:08

Ik heb het niet over het inhoudelijke. Maar waarom is het nu weer nodig om erbij te zeggen dat het een Marokkaan is? Ik krijg hier echt een gevoel bij van “zie eens wat ik allemaal durf zeggen”.

22 juni 2020 om 22:11

Het was toch juist de intentie om meerdere culturen bij deze avond te betrekken? Mag iemand nu al niet meer een eigenwijze Marokkaan genoemd worden?

22 juni 2020 om 22:14

Het is toch een Marokkaan? Mogen we dat al niet meer zeggen?

22 juni 2020 om 22:14

@Lierse1997,nu ben je echt aan t zoeken naar problemen. Hij zit daar om de Marokkaanse gemeenschap te vertegenwoordigen en wist zich niet te gedragen. Johan geeft hem daarvoor een standje

22 juni 2020 om 22:14

Daar is niks mis mee. Alleen kun je je de vraag stellen of het nodig was in deze context?

22 juni 2020 om 22:20

Een zwart iemand, wordt Zwart genoemd, een wit iemand wit, een mank iemand manke, een aziaat een aziaat, iemand met een bril die ene met een bril en een marrokaan een marrokaan. Gezien het gesprek was dit niet provocerend of wat dan ook.

22 juni 2020 om 22:21

Het ging toch ook over Marokkanen? Nu is het wel echt zoeken naar een slip of the tongue om hem te pakken. Als je racisme wilt oplossen moet je geen 2 groepen tegen elkaar opzetten en iedereen over van alles aanvallen. Dat gaat echt niet helpen.

22 juni 2020 om 22:22

@Sander dat mag zeker maar de vraag is meer waarom? Wat voor zin heeft het om zoiets erbij te vermelden?

22 juni 2020 om 22:30

Hij heeft voor het Nederlandse elftal gespeeld.....ik weet nie...wat moet je doen om als nederlands gezien te worden....misschien zit daar ook wel het probleem....zou je kunnen denken denk k zo

22 juni 2020 om 22:31

Als je het gezien had zag je dat Dries telkens over Marokanen begon, alles ontkende wat er werd gesteld en Derksen niet liet uitspreken. Daarom zei Derksen dit.

22 juni 2020 om 22:41

Ja, maar ook voor Marokko en geeft met zijn woorden aan meer Marokkaan te zijn dan Nederlander.

22 juni 2020 om 22:49

ik denk dat we alle culturen, nationaliteiten, groeperingen, stammen, tradities etc af moeten schaffen. Vanaf nu zijn we allemaal wereldburger, grenzen bestaan niet meer, uiterlijke en innerlijke kenmerken bestaan niet meer en vanaf nu is iedereen gelijk. Ik stel voor dat we meteen een gelijkheidscomissie instellen waar toestemming gevraagd moet worden. Voor alles.

22 juni 2020 om 22:53

Sander1410, doe alsjeblieft onderzoek voordat je iets roept. Hij is geboren in Amsterdam, oud international van Nederland, werkt nog steeds in Amsterdam. Ja hij heeft een Marokkaanse achtergrond, maar dat maakt hem ook direct een Marokkaan?

22 juni 2020 om 23:09

De toon is slecht maar verder zijn alle opmerkingen van Dries toch valide. De gastarbeiders zijn hiernaartoe gehaald om NL op te bouwen na de oorlog. Hoe de Indiërs in Qatar nu daar t land opbouwen en met zn 20en op een kamer slapen....zo bouwden de Turken en Marokkanen NL op en sliepen zij ook met zn 20en op een kamer. Heel veel van die oude garde heeft hernia's en zware gezondheidsproblemen.

22 juni 2020 om 23:09

ja en hij is ook een Nederlander. Wat is je punt?

22 juni 2020 om 23:11

Zelfs bij de selectie werd gekeken of de mannen wel niet te ontwikkeld waren. Als je kon lezen of schrijven werd je afgewezen. Alleen sterke, analfabete mannen werden aangenomen. Ze hebben in mijnen in Geleen gewerkt, alle snelwegen en spoorwegen zijn door hen aangelegd. Ze werden uit de meest onderontwikkelde delen van Marokko en Turkije gehaald. Het noorden in Marokko en Oosten in Turkije.

22 juni 2020 om 23:13

Bij gastarbeider werd niet hun paspoort ingenomen. Daarnaast heeft een gedeelte bewust gekozen om permanent te blijven omdat ze (terecht) dachten een beter toekomt voor hun kinderen hier op te kunnen bouwen. Ik geloof niet dat Indiërs deze kans krijgen in quatar

22 juni 2020 om 23:15

Maar Dries was vanavond niet sterk in zijn discussies hij kwam met voorbeelden waar hij zelf bijna niet meer uit kwam. Waar het allemaal mis gaat die multi-samenleving snapt elkaar totaal niet daar gaat het mis. De ene cultuur heeft zijn trots en de andere cultuur heeft zo iets van je kan alles zeggen en de andere cultuur heeft het weer achter de ellebogen. En alles bij elkaar begrijp niemand elkaar.bij de inburgering is het verkeerd gegaan, want dan hadden ze geweten hoe racistisch land Nederland wel niet was.

22 juni 2020 om 23:17

@support19. Kan je uitleggen waarom Dries dom bezig was in zijn betoog? Enkel omdat hij een beetje schreeuwerig praatte en Johan vervolgens toebeet niet te wijzen? Als dat het is, heb je een zeer zwak punt. Nu moet je inhoudelijk over de brug komen. En dat zal vast niet meevallen.

22 juni 2020 om 23:23

Zowel Qatar als NL toen was niet goed. Desalniettemin kunnen we niet stellen dat die Marokkanen en Turken hiernaartoe kwamen zonder dat wij dat wilden. Wij hebben ze gehaald omdat wij het zware werk niet wilden doen. We kunnen ze nu niet afserveren. Die mannen hebben zich 15-20 jaar kapot gewerkt alvorens ze genoeg geld hadden gespaard om te trouwen en een vrouw hiernaartoe te halen. Hoe je t ook wend of keert ze zijn vanaf dat punt Nederlanders geworden. Hun kleinkinderen al helemaal.

22 juni 2020 om 23:24

Ach alsof alles altikd nodig moet zijn. Was het nodig een verleden uit zijn verbrand te trekken Lierse? Man wat een engerd en wat bevestigd hij alleen maar wat wij voelen. Zijn eer gevoeligheid en calimero gedrag met een gemaakte beleefdheid. Werkelijk als je er echt zo over denkt ga dan ook serieus lekker in Marokko wonen! Maar nee zo hypocriet zijn ze wel! Ja ze ja want ze willen toch ook zo gezien worden ook al doen e van niet. Man man flikker op met die fluwelen handschoenen en die enge mensen die begrip ervoor eisen.

22 juni 2020 om 23:30

@okan61,omdat Dries met meningen kwam en complot theorieën. Nergens had hij bewijs van. Hij wou een statement maken maar berust op niks. Hij sprak in onwaarheden. Donkere spelers werden niet onderbetaald. Ze zaten daar in een loonschaal waar iedereen mee te maken had. Maar dries wou het weer zo brengen dat de donkere jongens minder betaald kregen vanwege hun huidskleur. Dat wil hij beweren maar hij kan dat niet beweren sterker nog, het werd keihard ontkracht aan tafel met argumenten. Argumenten waar Driesje geen weerwoord op had.vervolgens begint hij te zeuren op johan dat hij niet moet wijzen. Dat is iets dat doet johan al jarenlang tegen iedereen. Maar prima daar hield ie rekening mee. Vervolgens wil hij iets zeggen dan gaat Dries er door heen lopen tetteren. Vervolgens zegt Johan daar wat van en wat geeft Dries voor Antwoord ja sowieso... Nee sterk punt heeeel sterk punt. Heb jij verder Dries inhoudelijk nog op waarheden kunnen betrappen of deel je met ons dat Dries wat dom om zich heen aan het lullen was? Benieuwd naar je reactie. Maar dat zal vast niet meevallen...

22 juni 2020 om 23:50

@sander1410. Eerst wil je dat hij integreert en zich Nederlander voelt. Hij doet dat door goed Nederlands te spreken en een mooie voetbalcarrière te hebben. Hij heeft geen strafblad en kiest zelfs voor het Nederlands elftal en dan ga jij hem Marokkaan noemen. Wat moet zo iemand doen om gewoon als Nederlander gezien te worden? Zijn naam in Wilco veranderen, varkensvlees eten en een blond kapsel nemen? Hou op hoor. Het ligt aan mensen als jij waardoor integratie mislukt. Omdat jij laat zien allochtonen nooit te zullen accepteren wat ze ook doen. Jij blijft hen zien als Marokkanen.

22 juni 2020 om 23:51

@Okani61
Dries is ook niet eerlijk. Hij geeft aan dat er niets mis is met de clubs inAmsterdam waar Marokkaanse jongens voetballen. Hoe kan het dan dat dit afgelopen seizoen in Utrecht 2 clubs met meer dan gemiddeld Marokkaanse leden uit de competitie zijn gehaald door de KNVB. Omdat dit zulke leuke clubs zijn om als scheidsrechter of tegenstander heen te gaan. Misschien moet Dries ook in andere grote steden gaan kijken voor dat hij zegt dat er niets aan de hand is.

22 juni 2020 om 23:53

@gryudo "daar om de Marokkaanse gemeenschap te vertegenwoordigen" Ho!!! hij zat daar voor zichzelf he. Niemand vanuit de mocro gemeenschap heeft hem gevraagd. Ik had verwacht dat hij meer persoonlijke dingen zou vertellen, zoals al die scheldpartijen en wat met hem deed. Teleurstellend hoe slecht, vervelend en vermoeiend die Dries was

23 juni 2020 om 00:01

Hij toch ook een man?!! Hij doet en roept dat soort dingen gewoon bewust joh. Je bent een eigenwijze man, vent, kerel.... Nee we gaan even benoemen dat hij een Marokkaan is. TRIEST

23 juni 2020 om 00:04

Warabe, waar heb jij het over? Moesten Turken en Marokkanen hun paspoort inleveren? vielen er jaarlijks tientallen doden? Moesten ze werken in 40 graden? Kregen ze 7 maanden niet betaald? Wat ben jij een clown zeg

23 juni 2020 om 00:10

Okan, dat kan ik je ook wel vertellen. Hij begint zijn betoog dat ie een uitzending kan vullen met Johan z’n vermeende anti Marokkanen uitspraken en komt vervolgens met 1 voorbeeld van 6 jaar geleden (wat zelfs nog op hoor en wederhoor gebaseerd was en niet zomaar een anti-Marokkanen uitspraak). Vervolgens geeft ie aan dat we bij de feiten moeten blijven om zelf met rare complottheorieën te komen uit ‘95. We leven in 2020 en er zijn nog nooit donkere jongens geweest die geklaagd hebben dat zij minder verdienen omdat ze zwart zouden zijn. En als ie dan als kers op de taart wordt verweten dat je niet door iemand mag heen mag praten als je niet wil dat Derksen wijst met “ja sowieso” reageert, dan heb je jezelf compleet voor lul gezet.

23 juni 2020 om 00:11

@keepertoob. Je laatste zin laat zien dat je weinig origineel bent, maar ach. Allereerst is het niet zo dat Dries met complottheorieën komt omdat Derksen dat zegt. Want waar is jouw bewijs daarvan? Omdat Derksen dat zegt? Net zoals je mij napraat in je laatste zin, praat je nu Derksen na. Jij bent een naprater. Kom nu eens met eigen originele dingen. Die heb jij niet. Ik heb net de aflevering gezien en jij vertelt louter dingen die Derksen ook gezegd heeft. Is het dan waar ofzo? We weten nu wel dat we Derksens uitspraken niet serieus moeten nemen. Dat heb jij niet geleerd vanavond. Foei, je bent gezakt. Wil je waarheden van Dries zijn kant? Derksen heeft dit niet gezegd maar ze zijn wel waar hoor: 1) Derksen heeft vaker 'racistische' uitspraken gedaan. 2) zijn situatie bij AZ waarbij hij door Scheringa werd gediscrimineerd op zijn afkomst. 3) Derksen die stelselmatig Marokkanen in een slecht daglicht zet terwijl dat niet nodig is. 4) de salaris verschillen bij Ajax waren helemaal niet op basis van leeftijdsverschillen omdat meerdere witte en donkere jongens van dezelfde leeftijd grote verschillen in salaris hadden. Dit is zo vaak in de media voorbij gekomen. 5) waarom moet Derksen er altijd kleur of afkomst bijhalen als hij kritiek heeft op een gekleurde/buitenlandse jongen? Al deze punten berusten op waarheid en zijn door Dries aangehaald. Wil je nog meer of is dit ff genoeg? Het is duidelijk dat jij niet op hebt gelet. Of je hebt alleen gehoord wat je wilde horen. Hoe dan ook, het is zonde van je tijd geweest om te kijken want je hebt er niets van opgestoken. Lees mijn tekst nog een keer door want dan kan je in je reactie weer iets napraten uit mijn tekst.

23 juni 2020 om 00:13

@warabe de opmerkingen van Dries waren voor een groot deel onjuist. Was om te schamen. Zei dat Johan Silvana vergelijk met een aap. Onjuist. Heeft ie al 100x uitgelegd. De zwarte kabel was omdat de donkere spelers bij Ajax minder betaald kreeg op basis van dat ze donker waren. Onjuist Kluivert was 6 jaar jonger dan de Boer en Seedorf was nog niet eens volwassen. Dries gaf aan dat Johan de Marokkanen een probleem vond omdat ze in hun onderbroek douchen. Onjuist ging over de probleem clubs en racisme onder de rijke amateur clubs en schorsingen van Marrokaanse clubs. Dit zijn nogal beschuldigingen aan het adres van Johan die onjuist waren. Bereid je beter voor als je zulke statements maakt.

23 juni 2020 om 00:25

Derksen wist zich vorig week ook niet te gedragen kreeg ook een stand,vind hij niet leuk

23 juni 2020 om 00:29

Voetbalzone is echt alle schaamte voorbij. Ze gaan hier over lijken om clicks te genereren. Wat een belachelijke haatzaaierij hier. Verwijder mijn reactie maar weer, maar dit is echt alle schaamte voorbij. JULLIE zijn het probleem van deze discussie, niet Derksen.

23 juni 2020 om 01:01

Sander1410 ihattaren noemde jullie hollander, hij is hier geboren blabla. En deze man noemen jullie marokkaan?

23 juni 2020 om 01:38

Die man is in nederland geboren en heeft voor het nederlandse elftal gespeeld. Maar dan wordt je dus nog steeds niet als nederlander gezien?

23 juni 2020 om 03:05

Hij is zelfs geboren en getogen in Nederland

23 juni 2020 om 03:10

In het hele programma wordt door elkaar heen gepraat. Van der Gijp deed het een aantal keer Johan ook en Dries ook.

23 juni 2020 om 03:28

@bf1994 Hij is een Nederlandse Marokkaan. Komt daar zitten omdat hij behoort tot de Marokkaanse minderheid in Nederland. Hij heeft beide paspoorten, dus is zowel een Nederlander als Marokkaan. Een sluit het ander niet uit. Dries vond ik zelf vrij gefrustreerd overkomen en was geen goede gast. Juist toen Derksen hem een eigenwijze Marokkaan noemde had Dries de beste opening. We moeten iedereen met een Nederlands paspoort gewoon Nederlander noemen, want ik heb het idee dat de mensen die nu Marokkaan of Turk genoemd worden zich geen Nederlander kunnen voelen als we ze zo niet benoemen en dat dat frustratie oplevert. Hier had Dries iets kunnen betekenen voor de samenleving ipv zijn hetze om Derksen als racist neer te zetten. Johan is imo geen racist, maar een oude man die de PC-beweging niet kan bijbenen. Hij is een overblijfsel van simpelere tijden, maar dat maakt hem geen slecht mens.

23 juni 2020 om 04:01

Laat 1 ding duidelijk zijn: die Dries vertegenwoordigt zichzelf, niet de Marokkaanse gemeenschap. Zoiets bestaat zelfs niet.

23 juni 2020 om 08:04

Dit dus ja... zodra het ze niet bevalt zijn ze geen Nederlander... zullen ze ook mooi worden. Culturen zij geen verrijking van Nederland maar zorgen voor het laatste zetje van westers beschaafd land naar een gil het zelf maar in...

23 juni 2020 om 09:05

Dries sprak zichzelf constant tegen en ontkrachtte zijn eigen standpunten. Eerst zei hij dat alle Nederlandse trainers ook in Nederland zouden moeten werken om later met een schema te komen dat aangeeft dat 15/18 Eredivisieclubs een Nederlandse trainer/directie heeft. Wat wil je nou? En dat is slechts 1 voorbeeld. Dries raakte met zijn opmerkingen kant nog wal en liet zich vooral leiden door emoties.

23 juni 2020 om 09:25

Dit vind ik wel opvallend dan. Hij wordt een marrokaan genoemd als je hem niet goed vind doen maar een nederlander toen die werd opgeroepen voor het nederlands elftal. En het moge wel duidelijk zijn dat dries inderdaad zichzelf representeert en niemand anders

23 juni 2020 om 10:06

Misschien moet je eens proberen het gesprek WEL inhoudelijk te voeren.

23 juni 2020 om 10:09

@unis. Mensen zoals jij zijn de oorzaak dat er racisme bestaat in NL. Je spreekt constant met 'ze', en stelt dat dat NL (en haar bewoners) een beschaafd land is. Terwijl je even daarvoor zegt dat verschillende culturen geen verrijking van NL zijn. Dat is helemaal niet beschaafd. Dat is onmenselijk. Verschillende culturen naast elkaar zorgt ervoor dat mensen in de samenleving openstaan voor elkaar en van elkaar leren om betere mensen te worden. Van elkaar te leren. Maar jouw denkwijze zorgt ervoor dat we tegenover elkaar komen te staan. Jij staat niet open en accepteert de ander met zijn cultuur niet zoals hij is. Gelukkig representeer jij de NL' se cultuur niet, want het is wel duidelijk dat jij niet weet wat beschaafdheid is. Schaam je. Pak je tent en ga in het bos wonen, zo ver mogelijk van de maatschappij hier. Misschien dat je dan beseft hoe je beschaafd met elkaar moet omgaan.

23 juni 2020 om 13:08

De gastarbeiders kwamen niet om het land op te bouwen, maar om geld te verdienen. Meer geld te verdienen dan in hun land van herkomst. Toch een verschil.

23 juni 2020 om 13:12

Sorry okan61, maar je vraagt iemand om inhoudelijk te reageren en dan komt er een goed onderbouwd verhaal van keeperToob en dan reageer je zo.

Ik begrijp heel goed dat je je beledigd voelt door Derksen, want hij maakt zeker regelmatig slechte opmerkingen. Maar inhoudelijk had hij een veel beter onderbouwd verhaal dan Dries die vanuit emotie zat te raaskallen en alle fatsoensnormen aan zijn laars lapte.

Sterker nog , dat Derksen hem Marokkaan noemt is omdat Dries dat zelf ook doet door: “wij Marokkaanse spelers en omdat ik Marokkaan ben kreeg ik geen contract bij AZ”.

23 juni 2020 om 14:42

Gastarbeiders kwamen omdat Nederlandse mensen geen zin hadden in het zware werk. Blijkbaar geen geschiedenis gehad.

22 juni 2020 om 22:05

Kom op zeg, Dries kwam helemaal niet voor een dialoog. Hij zocht frontaal de aanval en gaf Johan niet eens de gelegenheid om te reageren. Hij had zijn mening al klaar en stond er absoluut niet voor open om daar van af te wijken. Ik ben het zeker niet altijd met Derksen eens, maar Dries gooide alleen olie op het vuur in plaats van te proberen samen in de goeie richting te bewegen. Voegde nog minder toe dan Kieft.

22 juni 2020 om 22:06

Ik heb het ook niet over het inhoudelijke. Puur de formulering van die ene zin. Dat is gewoon provoceren.

22 juni 2020 om 22:10

Vind het niet heel gek. Als hier iemand aan het provoceren was, dan was het Boussatta wel. Als hij 'Duitser' had gezegd dan was je waarschijnlijk helemaal niet met dit argument gekomen.

22 juni 2020 om 23:49

Provoceren door een Marokkaan een Marokkaan te noemen, laat me niet lachen. Als Johan zegt ik mag niet wijzen maar jij wel door me heen praten? En je reageert dan met met een arrogante kop “ja sowieso” dan ben je voor mij al je respect kwijt. En als Johan hier een standje opgeeft noem jij het provoceren.

23 juni 2020 om 00:29

@the king. Dus omdat Dries met 'ja sowieso' reageert zit hij fout en Johan goed? Dat is toch geen inhoudelijk argument. Jij kijkt nu naar de vorm ipv de inhoud. Het was bijdehand van Dries om dat te zeggen. Niets meer dan dat. En jij haalt die reactie aan om vervolgens het hele optreden van Dries als zwak te beoordelen... Kijk naar de inhoud van het verhaal van Dries: bij kritiek op allochtone spelers haalt Derksen er altijd afkomst en cultuur bij en bij kritiek op witte spelers niet. Waarom? Dat was het punt van Dries. Als je dat er niet uit hebt gehaald heb je het niet begrepen.

23 juni 2020 om 00:43

Het hele optreden van dries was ook enorm zwak. Je kan zeggen wat je wilt orkan, maar het sloeg werkelijk helemaal nergens op wat die man liep te zwammen. Keer op keer komt ie met verongelijkte kreten, maar als er feiten op tafel gegooid werden was Dries ineens muisstil en verongelijkt. Keer op keer

23 juni 2020 om 10:17

@oxxis. Ik mis in je verhaal je verklaring waarom Derksen bij kritiek op allochtone spelers keer op keer afkomst en cultuur erbij haalt en bij kritiek op witte spelers niet. Dat is de kern van het onderwerp bij VI aan tafel, omdat dat er voor zorgt dat er sprake is van racisme. Het is niet zo dat er sprake is van racisme omdat ene Dries Boussatta loopt te zwammen, want Dries wakkert geen racisme aan. Derksen wel. (hoewel enige nuance daarover na vanavond wel op zijn plek is heb ik begrepen). Dus staar je niet blind op Dries zijn optreden, maar kijk naar Johan zijn acties. Vertel mij maar waarom het ok is dat Johan witte spelers nooit op cultuur en afkomst pakt en donkere spelers altijd.

23 juni 2020 om 13:23

Is de sociaal-economische achterstand van de Marrokaanse gemeenschap in Nederland enkel voortkomend uit racisme? Of is de eigen cultuur ook schuldig?
Waarom doen Turkse Nederlanders het zoveel beter dan de marrokaanse? Minder racisme?

23 juni 2020 om 13:57

Dat is dus waar je de plank volledig mis slaat. Hij heeft ook meerdere keren afgegeven op gereformeerden (doorgaans wit), aso-jeugd uit ondiep en types uit volkswijken in Groningen (rondom het Oosterparkstadion destijds).
Ook de Bunnikside heeft het bij hem moeten ontgelden en de gekken met hun hoedies en petjes ook. Het maakt dus niet uit waar je vandaan komt qua ras, als Derksen er iets van vindt, al dan niet gefundeerd kom je aan de beurt.

22 juni 2020 om 22:05

Wat bedoel je? Derksen had al eerder gezegd dat hij vind dat Nederlanders met een dubbele nationaliteit voor Nederland 'horen' te kiezrn (morele verplichting)

22 juni 2020 om 22:09

Dus omdat Derksen dat in dat geval zegt, is het maar zo?

22 juni 2020 om 22:13

Nee. Ik denk niet dat je uitzending hebt gezien. Hii verkondigde zijn mening. En accepteerde de mening van Dries

23 juni 2020 om 07:56

Ga de aflevering is kijken joh voordat je onzin uitkraamt. Hij zei duidelijk dit is mijn mening en jij mag er anders over denken.

22 juni 2020 om 22:05

Natuurlijk is hij een rasprovocateur. En dat bedoel ik niet eens negatief. Als iets heilig is gaat Derksen er tegenaan schoppen, dat is gewoon hoe hij is. Totale maling aan politieke correctheid. Soms vind ik dat prachtig, soms irritant. Maar dat is gewoon Derksen.

22 juni 2020 om 22:06

Heeft hij ongelijk dan? Hij was eigenwijs, hij is Marrokaans. Of mag dat niet worden gezegd? Derksen had een vergelijkbare opmerking gemaakt als er iemand anders zat waar hij het niet mee eens was.

22 juni 2020 om 22:19

Ja dat had Derksen gedaan. Niks mis mee an sich. Maar als je al wat polariserend in het nieuws bent gekomen, kun je toch een beetje op de formulering letten niet?

22 juni 2020 om 22:22

@Lierse, en dat is dus precies wat Derksen niet wil, hij wil zeggen wat hij wil ongeacht de situatie. Of jij of wie dan ook dat niet handig vind is wat heel anders, maar hij doet nu precies hetzelfde als 20 jaar geleden.

22 juni 2020 om 22:26

Voor zover ik weet roep ik niet op tot een boycot of iets dergelijks. Hij mag zeggen wat hij wilt. Alleen wordt het na een tijd wat voorspelbaar vind ik persoonlijk. Ik snap dan ook niet echt waarom hij er net weer etniciteit moet bijhalen. OK het was nog wel enigszins relevant in de discussie die ze hielden, maar was het een meerwaarde in het gesprek?

22 juni 2020 om 22:33

Tja zo kan je in elk gesprek/discussie je afvragen was het nodig. Waar we aan voorbij gaan is dat Akwasi deze hele discussie op gang heeft gebracht met dat debiele geschreeuw van hem. Had hij dat niet gedaan had Derksen er überhaupt nooit iets over gezegd. Hij krijgt nu alles over zich heen maar Akwasi is imo de grote boosdoener. Zorgt alleen maar voor 2 kampen in NL.

22 juni 2020 om 22:33

@Lierse1997, ja, maar nu komen we wat mij betreft bij de hele essentie. Johan Derksen zegt zulke dingen, omdat hij het zo ervaart/het zo is, maar heeft daar totaal geen discriminerende of racistische intentie achter. Echter zijn er dan mensen die dat anders ervaren. Dat kan, maar die mensen proberen hem nu onterecht als racist neer te zetten. Voor mij ben je geen racist als je een Marokkaan Marrokaan noemt. Voor mij ben je geen racist als je een verkeerde grap maakt. En mensen die politiek correcte formuleringen willen horen, kunnen bij zat andere programma's terecht.

22 juni 2020 om 22:44

Nee, Derksen heeft het lef om vooral juist niet op de formulering te letten. Dat maakt hem uniek.anders gaan we naar zo'n maakbare maatschappij met alleen maar grijze muizen. Dit is btw niet racistisch bedoeld...

22 juni 2020 om 22:45

Voor mij is Derksen ook geen racist als hij dit zegt. Dit was gewoon een aflevering die een gevoelig thema behandelde en daarom werd de aflevering met Argusogen bekeken. En in de gepolariseerde situatie die er nu heerst rond de figuur van Derksen, kon je van mijlenver zien aankomen dat elk woordje dat ook maar een beetje scheef geïnterpreteerd kan worden ook meteen scheef geïnterpreteerd ging worden. Morgen staat er overal dit zinnetje ergens duidelijk als het over de aflevering of Derksen gaat. En daar gaat het me om. Door dit te zeggen leidt hij de aandacht af van zijn inhoudelijke boodschap.

22 juni 2020 om 22:54

@Lierse1997, mensen die Johan in een slecht daglicht willen zetten vinden altijd wel wat. Mensen die Johan een racist vinden, zullen altijd iets vinden om dat beeld te bevestigen. Dat zijn mensen die zich er dus niet in verdiepen, mensen die maar iets roepen. Ik vind het sterk van Johan dat hij daarboven staat. Hij heeft vandaag een goede indruk gemaakt. Het was een verkeerde grap, klaar.

22 juni 2020 om 23:07

Ik vond ook dat hij een goede indruk maakte (al was Dries nu niet echt een lastige discussiepartner want verder dan harder roepen kwam hij niet). Ik vind het gewoon jammer dat al het zinnige wat Derksen nu heeft gezegd uiteindelijk toch weer raakt ondergesneeuwd. Ik heb het hieronder al gezegd, maar ik heb een aantal Nederlandse vrienden die heel actief waren in het #defundracism-spektakel op social media (en ik heb er heel wat met hen over gediscussieerd) en over wat denk je dat ze nu bezig zijn? Dat Derksen weer zo iets gezegd heeft.

22 juni 2020 om 23:21

@silaz. Hoe kan het toch dat jij Derksen prijst omdat hij niet let op de formulering. En als ik niet let op de formulering en mijn tekst door VZ verwijderd wordt, je niet voor mij opkomt en mij prijst?

23 juni 2020 om 01:31

@de toekomst. Ik denk niet dat Derksen hetzelfde had gezegd als er een ander zat. Dat gaan we volgende week zien als Sneijder daar gaat zitten. Een ex-speler waar ook wel wat aan kleeft. Maar ik weet zeker dat Derksen weinig kritiek op hem gaat uiten. Natuurlijk gaat Derksen uiteindelijk toch kritiek uiten, maar dan gaan we zien dat hij dat heel beschaafd, lachend en niet beledigend gaat doen. Met zachte taal. Als Ziyech daar had gezeten had hij zijn kritiek op het beledigende af met harde taal gedaan. Waarom dat verschil? En dat heeft niets te maken met het verschil in voorkomen tussen Sneijder en Ziyech. Want als Derksen Sneijder benadert zoals hij Ziyech benadert, dan reageert Sneijder net zo geïrriteerd als Ziyech. Dat is het punt van Dries vanavond. Derksen behandelt witte en gekleurde spelers totaal verschillend. Volgende week gaan we het weer zien.

22 juni 2020 om 22:06

Misschien weet jij niet beter dan dat Marrokaan altijd maar denigrerend of discriminerend bedoeld moet zijn, maar een marrokaan is volgens mij gewoon de aanduiding voor iemand met de Marrokkaanse nationaliteit. Als je aangeeft dat je voor het Marrokkaanse elftal hebt gespeeld en de mening van de Marrokkaanse bevolking probeert de representateren, mag je iemand gewoon marrokaan noemen.

22 juni 2020 om 22:07

Wat bedoel je dat hij deed? Was weinig op aan te merken hoor. Het was vooral Bousatta die zichzelf compleet voor lul zette en totaal niet open stond voor een gesprek maar alleen in zijn eigen bubbel bleef

22 juni 2020 om 22:22

Derksen heeft nu mensen gewoon munitie gegeven om het over iets anders te hebben dan de inhoud. En dat puur door iets te formuleren wat niet relevant is. Hij maakte een aantal goede punten, maar dat gaat nu gewoon ondersneeuwen. Derksen mag van mij zeggen wat hij wil hoor. Het gaat me er gewoon over dat hij altijd lijkt te willen provoceren en dat wordt na een tijdje ietwat vermoeiend. En ja die Bousatta kon er ook wat van, maar dat staat los van het punt dat ik probeer te maken.

22 juni 2020 om 22:29

Ik heb hem niet echt iets verkeerds horen zeggen. Het uitnodigen van Bousatta was een enorme blunder als je naar elkaar toenadering als doel hebt. Bousatta is namelijk iemand die altijd en eeuwig in de slachtofferrol wilt zitten en daarom op geen enkele manier toenadering zoekt maar enkel wilt aangeven hoe verschrikkelijk slecht het allemaal is.

23 juni 2020 om 00:49

Hij heeft destijds ook met Azarkan (van partij denk) gezeten over problemen die er destijds waren met Marokkanen bij amateurclubs. Azarkan vond dat er niets aan de hand was en noemde Magreb 90 als voorbeeld hoe geweldig het ging. Later is die club onder de naam SVA Papendorp verder gegaan en geroyeerd door de knvb vanwege misstanden zoals het achternazitten van scheidsrechters e.d. Hij zat ook steeds overal doorheen te lullen en te schreeuwen. Zolang ze niet inzien en toe willen geven dat ze zelf onderdeel van het probleem zijn ga je het niet op kunnen lossen en dichter bij elkaar komen.

22 juni 2020 om 22:07

Snap wat je bedoeld Lierse, echter maakte Dries daar na die opmerking geen punt van. Denk ook niet dat het bedoeld was als iets denigrerends, beetje spijkers op laag water zoeken.

22 juni 2020 om 22:30

Ik zie het zelf ook niet als iets discriminerend en op zichzelf moet je er ook geen punt van maken. Het lijkt alleen of Derksen altijd wilt tonen wat hij wel niet durft zeggen. Het staat hem vrij om te doen natuurlijk, maar het leidt af van zijn boodschap. Zie de titel van VZ hier, die gaat ook enkel over dat zinnetje.

22 juni 2020 om 22:07

Ik ben blij dat ik heb gekozen er niet naar te kijken. Wat een hoop drama om niks zeg, wat was de naam van het programma ook al weer?

22 juni 2020 om 22:16

Ik heb het wel gekeken. Het was af en toe tenenkrommend, maar zeker geen drama. Dat is eerder wat voetbalzone je nu probeert te verkopen. Stukje riooljournalistiek is dit artikel als je het mij vraagt.

22 juni 2020 om 22:25

@m.pjanic Klopt, VZ probeert nu te scoren op de outrage culture en lekker iedereen tegen elkaar op te zetten door een zin uit te lichten, terwijl eigenlijk naarmate de aflevering vorderde er steeds meer onderling begrip kwam. De eerste helft was met name soms tenenkrommend en soms door alle emotie moeilijk om te kijken, maar zoals in veel gesprekken komt er nadat de grootste emotie eruit is wat meer ruimte voor gesprek. En dat beviel me. VZ had dus ook een artikel kunnen maken over de voortgang van het gesprek en dat Derksen dus ook letterlijk zei dat het geen handige opmerking van hem was, dat het niet racistisch bedoeld was en hij inderdaad na een uitzending weleens denkt "had ik niet moeten zeggen". Maarja, dan krijg je lang niet zoveel reacties als nu, waarbij je mensen lekker in kampen kan verdelen en tegen elkaar opzetten. Meer kliks, meer reacties, meer geld.

22 juni 2020 om 23:01

Helaas is dat het belangrijkste business model van de media Lily. Ik ben ervan overtuigd dat zij de belangrijkste oorzaak zijn van de huidige polarisatie en hetze.

22 juni 2020 om 23:08

Dat vind ik ook Chef, media hebben een grote verantwoordelijkheid in het uitdragen van een bepaalde boodschap en sturen de discussie de laatste tijd richting de extremen om zodoende sterkere emoties op te roepen. Het doel is niet om er samen uit te komen en tot een meer harmonieuze samenleving te komen, in tegendeel. Het is net als met de oude reclamewaarheid "s3x sells" (typ het even anders om het spamfilter te omzeilen).. primaire emoties kunnen oproepen, heeft het sterkste effect. Ik vind het eigenlijk een pervers model, aangezien het groepen verder van elkaar verwijderd, maar helaas zit de wereld zo in elkaar. Koppel daaraan het feit dat een grote groep mensen niet erg veel zelf nadenkt en zich graag op gevoelige knoppen laat drukken en je hebt een effectief, destructief recept. Zowel in media als in de politiek.

23 juni 2020 om 07:59

Het gaat tegenwoordig om de clickjes. Als ze als titel gebruiken dat ze nader tot elkaar waren gekomen dan vind niemand het interessant. Je moet alles tegenwoordig met een korrel zout nemen. Erg triest

22 juni 2020 om 22:08

Niet om het 1 of ander. Maar is dries een moslim? En dan gaan praten over discriminatie. Maar goed, het probleem blijft altijd, omdat de mens nu eenmaal zo in elkaar zit. Alle bevolkingsgroepen doen er aan mee, kleine of grote woorden. Men is het soms niet eens van bewust.

22 juni 2020 om 22:10

Ik neem aan dat je de uitzending helemaal niet bekeken hebt, en louter op de titel afgaat van dit artikel, getuige je reactie. Hoewel Derksen echt wel wat meer empathie had mogen tonen naar mijn mening, is hij relatief mild gebleven deze uitzending, en op weinig rare uitspraken te betrappen geweest. Boussatta daarentegen heeft zich gemanifesteerd als een enorm lichtgewicht, doordat er meer frustratie en ongefundeerde onderbuikgevoelens uitkwamen die hij als "feiten" betitelde, dan daadwerkelijk feiten die dan ook hout sneden. Hij had geen enkele intentie om een redelijk gesprek aan te gaan, en kwam alleen maar voor een monoloog. Met als kers op de taart toen hij tegen Derksen zei dat hij niet mocht wijzen, waarop Derksen vroeg of hij het wel normaal vond dat hij steeds door hem heen praat, waarop hij antwoord "ja zoiezo". Wat een afgang, en wat een verschil met de dame. Hoewel die ook een aantal aparte uitspraken had, was zij grotendeels wel redelijk, verwoordde zich goed, en bereid tot een dialoog. Zo kom je tenminste ergens.

22 juni 2020 om 22:13

Ik heb duidelijk mijn reactie niet goed geformuleerd. Het gaat me puur om het feit dat Derksen de laatste tijd enorm onder vuur ligt. Ikzelf heb ook heel veel bedenkingen bij dit alles. Maar als je dan al zo onder een vergrootglas ligt en je gooit nog wat olie op het vuur, dan doe je toch iets fout naar mijn idee. Voor iemand die heel de tijd klaagt over de polarisatie, is Derksen een nogal grote factor die er aan bijdraagt.

22 juni 2020 om 22:27

Ach ja dat is Derksen, die zegt elke uitzending wel een paar dingen waarvan je denkt; tikkeltje onhandig. Dit was er een van. Maar wel weer tekenend is de rol van de media in de beeldvorming en stemmingmakerij, ook in zake jou reactie. De titel van dit artikel is dan zijn meest onhandige uitspraak van de avond, en de hele beeldvorming van de avond wordt op die ene uitspraak gebaseerd. De rest van de "grotere" media in Nederland idem. Pure stemmingmakerij, en zorgt gewoon weer voor olie op het vuur in deze hele kwestie. Je hebt de uitzending niet gezien, en waarschijnlijk het hele artikel niet eens gelezen toen je je reactie formuleerde, maar kwalificeert hem als of een rasprovocateur, of een totaal onwetend man. Bij dit soort uitspraken mist context, anders kan iedereen wel afgeschilderd worden als have zool. Hij was vanavond namelijk best redelijk. Nogmaals; wat tekort aan empatisch vermogen, maar verder niet meer dan dat.

22 juni 2020 om 22:36

Dat is net het punt dat ik probeer te maken. Inhoudelijk had Boussatta niets toe te voegen buiten wat schreeuwen. Maar door dat ene zinnetje van Derksen staat er morgen weer in de krant een kop die hem in een slecht daglicht stelt. Ik heb een aantal vrienden die tegen Derksen en co zijn en raad eens wat die meteen te zeggen hadden. Hij draagt er zelf aan bij door zo iets onnodig te zeggen. Het is trouwens niet erg wat hij zegt, daar is an sich niets mis mee. Alleen worden zo een dingen meteen uit de context getrokken.

22 juni 2020 om 22:58

Oke, ik snap je. Het is absoluut waar wat je zegt. Je had het dan inderdaad wel anders kunnen verwoorden want ik kon die intentie niet onttrekken uit je reactie.

22 juni 2020 om 22:12

Wat weet hij niet precies beter? Volgens mij presenteert die dries zich daar als een soort van beschermhoeder van de Nederlands-Marokkaanse gemeenschap? Komt Johan met argumenten waarom clubs op een slinkse manier nederlands-Marokkaanse voetballer buiten de poort te houden, kom hij het een soort van beschrijven dat het allemaal ideale schoonzonen zijn. Zijn gewoon keiharde feiten, en als jij daar zit met een bepaalde agenda om je bevolkingsgroep (wat ik overigens kan begrijpen), probeert te beschermen, dan kan het inderdaad zo zijn dat jij in de emotie zoiets zegt. Ik vond het zelf ook niet heel tactisch, maar weet zelf ook niet hoe ik uiteindelijk in zo'n situatie zou reageren. Ik zag vooral een dries die daar met een brok vol frustratie zat en er van alles bij sleepte. Dan ook nog Johan zijn mening toen der tijd als een karikatuur weg zeg, dat is toch geen vorm van discussiëren?

22 juni 2020 om 23:18

Het was inderdaad een blamage hoe Dries zich vandaag het grootste deel van de tijd gedragen. Dat zul je me niet horen ontkennen.

22 juni 2020 om 22:13

Definieer eens waar de grenzen liggen? Zijn dit jouw grenzen of die van iedereen? Het gaat hier om rekening houden met de specifieke gevoelens van specifieke individuen. Vervolgens kunnen opmerkingen ook verschillend geinterpreteerd worden door deze individuen. Hoe kan je dus rekening houden met ieder individu? Voorbeeld, de vrouw die zich niet fijn voelt bij bruin of blank en liever zwart of wit hoort. Wie zegt dat alle zwarte individuen ditzelfde voelen?

22 juni 2020 om 22:16

Laten we nu eerlijk zijn. Was het nodig om erbij te vermelden dat hij een Marokkaan is? Natuurlijk is er niets erg met gewoon iemand Marokkaan noemen. Maar als je al in een mediastorm terecht bent gekomen is het onnodig.

22 juni 2020 om 22:24

Tja volgens mij heeft derksen gezegd dat hij gewoon zichzelf blijft. Hij uit zich gewoon, zoals hij altijd doet. Tactisch is het niet, maar hij blijft wel gewoon zichzelf.

22 juni 2020 om 22:36

Ik zie jou in verschillende reacties zeggen dat er niks mis mee is wanneer hij hem een Marokkaan noemt, snap dan ook niet deze reactie van jou. Hij mag hem een Marokkaan noemen, maar als hij dat doet is het een rasprovocateur?

22 juni 2020 om 22:39

Met iemand an sich een Marokkaan noemen is niets mis natuurlijk. Er valt de discussiëren of het nodig is bij een man die gespeeld heeft voor het Nederlands elftal, maar dan nog heeft hij Marokkaanse roots. Op zichzelf is er dus niks mis mee. Maar als je in een aflevering die door letterlijk iedereen die iets met voetbal heeft met argusogen bekeken wordt dan toch nog even de irrelevante toevoeging “Marokkaan” toevoegt, ben je naar mijn mening toch wat aan het provoceren.

22 juni 2020 om 22:52

Ik vind het niet zo provocerend. Eerder een manier om aan te geven dat Dries door een Marokkaanse bril kijkt en daardoor niet eens bereid is om naar Derksen te luisteren. Begint zelf over zijn Marokkanen uitspraak, maar laat Johan er dan vervolgens niks over zeggen.

22 juni 2020 om 23:01

Op zich is het niet provocerend nee. Maar laten we eerlijk zijn, je kon er op voorhand gif op innemen dat dit door een aantal mensen wel als provocerend gezien zou worden.

22 juni 2020 om 23:06

Ja maar als je bij alles wat je zegt rekening gaat houden met hoe een klein groepje het zal opvatten, dan kan je nog maar weinig zeggen.

22 juni 2020 om 23:10

Goh je moet de afweging maken. Het was de bedoeling dat dit over de inhoud zou gaan en door van die kleine dingen toe te voegen wordt de aandacht al snel verlegd van de inhoud naar randzaken. Ik persoonlijk denk dat die kleine toevoeging meer kwaad dan goed doet als het aankomt op de rapportering van de media.

22 juni 2020 om 22:47

Het was inderdaad niet nodig, maar Dries zat daar ook wel irritant te zijn hoor. Had ook niet bepaald de neiging te luisteren naar de opinie van Derksen. Waar Dries wel een punt had was dat Veronica naliet een compilatie te maken over de toon waarop Marokkanen soms besproken worden. Maar al te vaak gebruikt Derksen het woord Marrokaantje. Dat is denigrerend en moet je niet doen. Dries zijn betoog over de kabel bij ajax sloeg daarentegen nergens op. Pure gisserij waarbij het waarschijnlijk is dat het alleen met leeftijd en de daarbij behorende salarisschaal te maken had. Kortom: een waardeloze discussie tussen die twee.

22 juni 2020 om 22:51

Dat die Dries uitnodigen geen goed idee was werd er al gesteld door enkele leden hier op VZ deze namiddag. Het is zoals je zegt een nogal tegenvallend iets geworden. Maar door die kleine toevoeging van Derksen geef je bepaalde figuren en media gewoon nieuw graan voor de molen.

22 juni 2020 om 22:54

Lierse eerlijk zeggen, heb je de gehele aflevering gezien? Dn had je nl geweten dat Dries het zo ongeveer de hele tijd over alleen de achterstelling vd Marokkaanse voetballer gehad heeft. Die zat een persoonlijke vete uit te vechten. En daar reageerde Johan op met dat hij een boze Marokkaan was. Als we daar over gaan vallen is het einde zoek. Dries wekte bij mij enorme irritatie en zat er duidelijk opgefokt bij. Geen goed recept voor een discussie.

22 juni 2020 om 22:59

Het gaat me niet over de inhoud van de aflevering (dat die Dries zich als een schreeuwlelijkerd heeft gedragen is inderdaad duidelijk). Het gaat er me puur om dat door die toevoeging er morgen niet over inhoud wordt gepraat, maar over dat ene zinnetje. Dat vind ik gewoon zonde. Ik ga meteen toegeven dat ik het niet van de eerste tot de laatste minuut heb gezien, maar van de delen die ik heb gezien geef ik je gelijk over Dries. Hij zat er overduidelijk niet voor een constructieve discussie. Maar over die inhoud (want Derksen hield zich toch vrij goed recht) zal het morgen niet gaan.

22 juni 2020 om 23:46

Ga even de hele uitzending kijken zeg! Boussatta zat met volstrekt de verkeerde redenen daar aan tafel. Hij was er niet op uit om Derksen zich nader te laten verklaren, maar lulde voortdurend dwars door diens verhaal heen. Daarnaast liet hij niet na om aan de hand van eigen ervaringen met drie clubs te beweren dat van problemen met Marokkaanse spelers nauwelijks sprake was, waar Derksen in erg objectieve beweringen met goede voorbeelden aan de kaak stelde hoe en ook waarom Marokkaanse spelertjes en hun ouders bij sommige clubs een kwalijke behandeling voor de kiezen kregen. Het moment waarop ik Boussatta definitief niet meer serieus kon nemen, was toen hij in reactie op Derksens betoog over schatplichtigheid van in Nederland geboren Marokkanen en Turken, de man tegenwierp dat Nederlandse coaches en spelers ook bij buitenlandse clubs en coaches bij andere landen werkten. Boussatta zat er als gekrenkt slachtoffer van racisme, niet als representant van een gemeenschap die verzoening zoekt. Daarbij moet ik Natasja Harlequin een compliment uitdelen: uitstekend hoe zij haar pleidoor hield, de juiste vragen stelde en ook goede conclusies trok.

22 juni 2020 om 23:57

Het is me al duidelijk dat het bericht fout geformuleerd is. Het ging niet over de inhoud van wat Derksen zei, daar was niet veel mis mee. Maar gewoon het onnodige gebruik van het woord Marokkaan. Normaal zul je me er niet over horen miepen. Maar als je al drie dagen enorm onder vuur ligt, dan ga je toch niet bij je eerste tv optreden meteen dit zo formuleren? Je weet gewoon dat er een shitstorm door zal ontstaan in bepaalde groepen. En ik vind die shitstorm ook onterecht trouwens.

23 juni 2020 om 00:14

Maar zat Boussatta daar als Marokkaanse Nederlander die oog heeft voor een macro-sociaal probleem dat oplossing nodig heeft? Of was hij een gekrenkte Marokkaan die ook totaal niet naar een ander geluid dan zijn eigen wilde luisteren en als gevolg inderdaad eigenwijs uit de hoek kwam? Boussatta kwam met eenzijdige voorbeelden, slechte onderbouwingen en liet door voortdurend door Derksen heen te praten blijken zelf ook niet over te lopen van respect. Derksen zat er om zich te verklaren, Harlequin zat er om de juiste vragen te stellen en een groter probleem te duiden. Wat Boussatta kwam doen is zijn frustraties de vrije loop te laten.

23 juni 2020 om 00:26

Ben ik met je eens. Maar het was al op voorhand duidelijk dat Boussatta daar niet echt constructief ging gaan debatteren (gebaseerd op zijn eerdere uitlatingen omtrent dit onderwerp). Die dame was inderdaad een goed voorbeeld. Die kon tenminste een argumentatie opbouwen. Ook Derksen kon wel goed zeggen wat hij bedoelde, al vind ik het dus jammer dat het eerder over de vorm dan over de inhoud zal gaan binnen bepaalde groepen.

En zo was het ook. Totale kul argumenten op tafel gooien om zijn gelijk te krijgen. En dan zo reageren als johan zegt dat ie niet mag wijzen maar hij wel door hem heen mag praten: “ja sowieso”. Ach rot toch op joh

23 juni 2020 om 00:16

Met 'ja sowieso' liet-ie zich enórm kennen! Ongelooflijk hoe deze man totaal ongeschikt is om aan een discussietafel deel te nemen.

Dat Dries zich echt niet in het standpunt van Johan kan inleven geeft zijn ontzettend matige empatisch vermogen toch wel duidelijk weer. Bovendien is het argument van de opleiding in NL genoten hebben toch het allereerste waar je je dan op voorbereid als tegenargument? Slecht voorbereid en probeerde vervolgens op de man te spelen. Ontzettend jammer dat ze bouhlarouz niet konden overhalen, die zegt verstandige dingen en is onafhankelijk in middelen, gedachten en doen.

23 juni 2020 om 00:38

Ik heb het nog niet gezien maar veel gehoord.idd jammer dat ze Bouhlarouz niet hadden uitgenodigd.dit zijn mensen dit niet praten om het praten maar om iets duidelijk te maken. maar goed dat is mijn mening

Dries krijgt hier gewoon gelijk van mij over de zogenaamde morele verplichting. Daar zit Derksen volledig onzin uit te kramen.

22 juni 2020 om 22:07

Dries matig in het overbrengen van zijn punten (waar soms meer inzat dan hij eruit haalde). Helaas gaat bij de mensen die maar al te graag willen wegkijken nu alle aandacht naar hem. Ze hebben weer iets on op de richten waardoor ze niet inhoudelijk hoeven na te denken. Erg puik optreden van advocate Natasja. Ben er van overtuigd dat zij bij in ieder geval een handje vol mensen de ernst van de zaak duidelijk heeft kunnen maken.

22 juni 2020 om 22:09

Uiteindelijk wordt er gekeken naar dr manier waarop Dries iets zei. Maar als je luistert naarwat hij zei, had ie gewoon volledig een punt

22 juni 2020 om 22:11

Ja, eens - op dit punt. Op andere punten zat hij er in mijn ogen wel naast. Dat anekdotische bewijs over contracten bij Ajax vond ik niet heel sterk. Het verhaal over AZ en Scheringa daarentegen wel.

22 juni 2020 om 22:48

Nou ja, de mensen die niet inhoudelijk nadenken, hebben dat vermogen waarschijnlijk gewoon niet. Ik denk dat veel mensen de ernst echt wel inzien, maar wat verwacht je dan van mensen? Het is niet een probleem die je even aankaart waarna er direct een oplossing is. In de context van racisme kun je niet van mensen verwachten dat ze verantwoordelijkheid moeten dragen voor de woorden en/of daden van een ander. Ik bedoel: Wat zou ik kunnen zeggen met betrekking op mezelf of desnoods op een ander waardoor de situatie er beter op word? Voor een ander kan ik niet spreken en ik kan met absolute zekerheid zeggen dat ik geen racist ben. Bovendien heb ik een bepaalde kijk op de wereld, maar ik weet ook dat die kijk voor iedereen verschillend is. Wat maakt mij dan de aangewezen persoon om daar iets mee te doen?

22 juni 2020 om 22:07

Die jongens moeren lekker voor het land voetballen dat zij kiezen, maar Dries bracht het ook net alsof alle gastarbeiders kwamen omdat ze zo'n sympathie voor Nederland hadden. Terwijl het toch echt win-win was.

22 juni 2020 om 22:08

Goed maar dan betreft het meningen. Gelukkig mag iedereen vinden wat hij/zij/het/X/sexloos denkt. Het is alleen niet relevant in het racisme debat, wat hier Derksen wel wordt aangepraat.

22 juni 2020 om 22:13

Johan zegt toch gewoon dat dat "zijn standpunt" is en dat Dries een ander standpunt mag hebben?

22 juni 2020 om 22:24

En IK VIND dat Dries gelijk heeft

22 juni 2020 om 22:57

Prima dat je dat vind Ieder zijn eigen mening. Alleen jammer dat als mensen een andere mening hebben als Arie Boomsma E.d. ze meteen kapot moeten worden gemaakt door Arie en figuren als Arie sponsoren van het programma onder druk gaat zetten. Persvrijheid en meningsuiting staat zo onder druk.

22 juni 2020 om 22:36

Nou ik Begrijp het deels wel. Je wilt volwaardig als Nederlander behandeld worden, begin dat ook met je Nederlander te voelen. Voor velen geldt dat ze zich meer Turks of Marokkaans voelen. En daarom niet voor Nederland kiezen. Dat blijft er gewoon inzitten.

23 juni 2020 om 01:10

Ik vind het belangrijkste argument dat het kiezen voor het Nederlands elftal de inburgering en saamhorigheid op de lange termijn verbetert. Kiezen voor het land waar je ouders of grootouders zijn geboren helpt daarin niet mee. Dan moet je daarna ook niet klagen dat de acceptatie in het land waar je woont niet zo vlotjes verloopt.

Wat was die genee vervelend zeg! Op het moment van de grappen hoor je hem niks zeggen, maar nu is die ineens het morele compas. 100% dat dit komt omdat die op zijn donder heeft gekregen van zijn Perzische vrouw.
Vond het ook heel kwalijk hoe hij Johan afvalt. Renee steunde hem en zo zie je maar weer dat op dit soort momenten, mensen hun waren aard laten zien. De donkere mevrouw was vervelend, maar had respect en goede intenties. Dries was echt een bloedzuiger met 0 postieve bijdragen. Heeft Wim meer dan 5 zinnen gezegd?

22 juni 2020 om 22:12

Hij lach inderdaad vaak het hardste mee met de onderbroekenlol en scherpe grappen, maar hij kwam nu erg soft en heilig over.
Wel, was hij een uitstekende host van dit moeilijke moment van het programma

22 juni 2020 om 22:48

Ik denk dan ook dat dat dus ook juist zijn opdracht was, de goede host spelen. Ik ga er dan ook een beetje van uit dat ze dit van te voren besproken hadden, dat Genee deze rol moest aannemen

22 juni 2020 om 22:18

Genee was de moraalridder en de white knight van de dag. Gaat hij zeggen dat blanke niet gediscrimineerd kunnen worden

22 juni 2020 om 22:31

Dit is exact wat ik niet begrijp aan dit hele verhaal. Het zijn toch NIET alleen donker mensen die opmerkingen krijgen over hun uiterlijk. Roodharigen, stevige mensen, kleine mensen, mensen met uitstaande oren en noem het allemaal maar op, hebben hier ook last van. Wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen beoordeeld wordt op zijn/haar uiterlijk en hier negatieve opmerking op krijgt.

22 juni 2020 om 22:22

Genee zei vorige week direct al wat van die opmerking hoor. Maar het viel me nu idd wel op dat hij echt doorging op Derksen, of hij het nu anders zag. Die advocate vond ik juist nog een beetje nadenken over wat ze zei itt Bousatta. Probeerde Johan te begrijpen en had daar niet echt een oordeel over. En nog 1 ding. Renee is de vrouwelijke variant van de naam. René is de mannelijke variant.😉

22 juni 2020 om 22:26

Ik ga er van uit dat Wilfred een poging deed om het programma te "redden" door een soort van excuses bij Johan uit te lokken. Althans ik hoop dat het zo is, anders vind ik erg schijnheilig en vrij oncollegiaal om zo een vaste tafelgenoot aan te vallen. Johan en in minder mate staken, naar mijn mening terecht, hiervoor een stokje.

23 juni 2020 om 00:10

Ik vond het juist mooi dat Wim nauwelijks wat zei; en als hij wat zei, was het wel spijker op de kop, mooie man. Je moet ook wel Wim "kennen" he, hij is al een man van weinig woorden.

De houding die Wim had, had Dries moeten aanhouden, als je wat zegt, doe het dan sterk, ipv alle complot theorieën en het huil verhaal dat er weinig zwarte trainers zijn. Al Dries zijn vethalen waren op pure toeval (9/10) gebaseerd. Het is een man vol haat

De aanwezigheid van Dries kwam de racisme 'discussie' bepaald niet ten goede.wat was die irritant bezig zeg, totaal niet willen luisteren en maar doorpraten.dan kwam die mevrouw een stuk beter over in het hol van de leeuw, chapeau!!

Nou nou nou VZ. Hebben jullie een opdracht om Johan Derksen het laatste zetje te geven? Dries Boussatta was verschrikkelijk slecht en onbeschoft in de hele discussie. Dries had zelfs de kwaliteit om terechte punten van de advocate 'over te nemen' om vervolgens tot een slechte conclusie te komen. Er was 1 persoon die heel slecht was, en dat was Boussatta. Ik was het op de inhoud niet altijd eens met de advocate, maar die had een goede en inhoudelijke prima reacties. Ook was Derksen berouwvol over zijn grap.

22 juni 2020 om 22:12

Ik ben het niet vaak met Ajacieden eens, maar ben het nu helemaal met je eens. Gekke is, ik heb laatst een x de podcast van Valentijn Driessen gehoord, en daar had Boussata juist hele goede argumenten. Over dat de Knvb gewoon geldwolven zijn. Dat je geld moet betalen om evt. uitgeloot te kunnen worden, en als je niet uitgeloot word dat je je geld kwijt bent. Maar vandaag sloeg nergens op met hem.. Enige jammer is dat het programma nu heel erg met de rem er op was waardoor het bijna niet meer echt leek. Gewoon weer verder nu met de orde van de dag.

22 juni 2020 om 22:19

het gaat dries dus gewoon om geld. In de hele aflevering vandaag bekroop me al het gevoel dat hij zich gewoon ergens extreem te kort gedaan voelt..

22 juni 2020 om 22:13

Ja, eens. Boussatta kwam daar enkel en alleen voor een frontale aanval op Derksen zo leek het. Nota bene terugkomend op een uitspraak van 6 jaar (!) geleden, rondom het Marokkanen-probleem bij amateurclubs. Waarbij hij de uitspraken van Johan van destijds niet eens juist naar voren bracht. Verder ging het allemaal om complottheorieën, vingers wijzen en was er geen ruimte voor weerwoorden (ook al zei hij van wel). Nee, die Dries hadden ze niet hoeven uitnodigen.

22 juni 2020 om 22:16

Hij ging zelfs over de salarissen van ajacieden van 25 jaar geleden hebben. Nou, 25 jaar geleden zag alles er in de hele wereld er anders uit. Ik had zo gehoopt dat hij met recente voorbeelden zou komen, dan was het nog een toevoeging geweest.

22 juni 2020 om 22:20

Dries was gewoon vrij snel 'af' nadat hij zichzelf tegensprak met zijn ervaringen bij AZ en de contracten bij Ajax. Hij insinueert dat spelers met een buitenlandse achtergrond minder betaald kregen maar benoemd wel dat hij, als speler met een buitenlandse achtergrond, het beste contract had bij AZ. Een contract gegeven door dezelfde voorzitter die hij vervolgens voor racist uitmaakt

22 juni 2020 om 22:25

Voeg Genee maar toe aan de mensen die slecht waren. Totale afgang als gespreksleider, telkens als iemand iets zinnigs zei brak hij het af om Johan aan te vallen en om te vissen naar een excuses van Johan. Volgens mij had hij de hoop dat te bereiken zodat hij hoopt dat zijn programma blijft bestaan

Heb een heerlijke saaie mening. Johan uit zich onhandig/dom maar wel met de goede intenties. Net als bij de homo's die uit de kast moeten komen, hij ziet de struggle oprecht niet, maar wel uit goede bedoelingen. Personen als dries maken het debat niet sterker, die dame vind ik al beter. Jammer dat gullit er niet zit, dat is echt iemand die we nodig hebben in dit onderwerp. Niet kamp a of kamp b, maar gewoon genuanceerd. Niet leuk voor de media maar dat is de weg. Ga het gesprek aan ipv je punt te maken. Racisme/discriminatie is er en dat moet keihard aangepakt worden, maar soms wordt er ook van een mug een olifant gemaakt. Pak juist de schrijnende gevallen en bestrijd dat goed. Plunderingen of dingen zoeken helpt niet, terwijl je een ijzersterk punt hebt.

22 juni 2020 om 22:55

Ik had Ruud Gullit ook heel graag gezien. Die vind ik echt ontzettend zinnig over racisme praten en doet dat ook op de juiste manier; rustig, weloverwogen en ongehinderd van een eventuele eigen agenda.

22 juni 2020 om 23:22

Precies dit, het is nu echt een discussie van het ene uiterste tegen het andere, waar de meesten zo moe van worden. 'Alles is racistisch' versus de mensen die racisme niet erg vinden. Nuance is ver te zoeken en Gullit is iemand die daar voor had kunnen zorgen, jammer dat hij niet wilde komen. Boussata was echt een aanfluiting..

Laatste opmerking was inderdaad onnodig van Derksen. Inhoudelijk kan ik me in het verhaal ervoor wel vinden.

Driesje zegt letterlijk dat mensen zoals Louis van Gaal en Guus Hiddink hun hele leven in NL moeten coachen. Wat is dit voor gek😂🤨🤨🤨

22 juni 2020 om 22:09

Jij moet echt dringend een cursus begrijpend luisteren hebben. Dat was totaal niet zijn punt.

22 juni 2020 om 22:20

nee dat was niet zijn punt, maar het punt wat hij wilde maken heeft werkelijk totaal niks te maken met wat derksen bedoelde op dat punt. Dries sloeg de plank totaal mis.

22 juni 2020 om 22:21

Wat was dan zijn punt want ik vond het ook een hele vreemde redenering? Hij ging de keuze tussen Nederland en Marokko vergelijken met Koeman en Hiddink die in het buitenland gingen werken in plaats van in Nederland.

22 juni 2020 om 22:21

Jawel, zijn vergelijking met Nederlandse coaches die wel in het buitenland mogen werken was gewoon dra-ma-tisch. Heeft niks met het standpunt van Johan te maken. Die Dries heeft echt geen zinnig woord gezegd vanavond en zat met z'n gezicht op onweer een uur aan een stuk. Voegde echt 0,0 toe, i.t.t. de Surinaamse dame.

Nare vent die Dries. Je kon ook merken dat Gijp hem absoluut niet kon uitstaan. Met de advocate was ik het heel af en toe eens en kon ook op een nette manier haar standpunten verwoorden.

22 juni 2020 om 22:11

Eens, fijn om een welbespraakt iemand zo te horen spreken. Af en toe vond ik het wel als een advocate klinken, uitgekiende woordkeuze wat voor TV het misschien langdradig maakt. Tegelijkertijd wel een belangrijk punt omdat deze situatie vereist dat de dialoog wordt aangegaan maar dat ook iedereen zich gehoord voelt. Ik hoop dat zij vanavond een aantal personen heeft kunnen inspireren om zich meer open te stellen, het is een kwalijke zaak in wat voor extreme hoeken bepaalde leden van onze maatschappij lijnrecht tegenover elkaar staan.

22 juni 2020 om 22:25

Inderdaad prettig om naar te luisteren. Woog haar woorden zorgvuldig af en wist daardoor wat ze zei. Daar zouden anderen nog wel eens een voorbeeld aan kunnen nemen in plaats van ongefundeerd te gaan roeptoeteren

Ik vind als je de uitzending niet gezien hebt je geen oordeel mag vellen over wat je hier leest. En al helemaal niet op basis van alleen de titels die ik zie verschijnen bij heel wat sites. Ik zou zeggen bekijk de hele uitzending en vel dan je oordeel. Ik vond het een best goede discussie over alles en je had mensen die een mening gaven zonder een rem erop. Johan die het moeilijk vind zich te verplaatsen in mensen, Dries die vooral gefrustreerd is over bepaalde dingen en Natacha die rustig alles relativeert en dingen goed kan uitleggen wat ze voelt. Honderd keer beter dan al die talkshows die het ook proberen maar mensen aan tafel nemen met of alleen maar dezelfde mening of politiek correct gelul. Hoop dat alles nu weer een beetje kalmeert en iedereen gewoon wat meer na elkaar luistert ipv aan te vallen.

Van Dries verwacht je het ook maar Genee viel echt zwaar door de mand. Jarenlang voorzetjes geven die Johan inkopt en hem dan zo afvallen, te smerig voor woorden..

22 juni 2020 om 22:18

Ben ik het niet mee eens, vond dat hij t wel goed deed, eens even de advocaat van de duivel spelen en ook derksen kritische vragen stellen. Gewoon de vraag of derksen het zich kan voorstellen dat er mensen zijn die zo'n grap wel geraakt worden en dat zij idd niet kunnen weten wat anderen voelen. Los van of gene het er mee eens is of niet, hij begrijpt in ieder geval dat je maar beter kunt zeggen dat je de situatie niet hetzelfde kan aanvoelen, dan dat je het gaat ontkennen. Getuigd van aanpassingsvermogen.

22 juni 2020 om 23:31

Als Genee zelf echt zo puur is als hij vandaag deed overkomen, dan moet hij ook niet wekelijks dit soort uitspraken uitlokken.

ze hadden beter een ander Marokkaans persoon kunnen neerzetten want Boussatta was echt een hele slechte woordvoerder voor zijn volk deze uitzending. zijn stellingen en argumenten sloegen volledig de plank mis

Nou dat gezeur toentertijd over het "marokkanen" probleem sloeg ook nergens op want je kan van alles zeggen maar het feit is dat er bij heel veel clubs op laag senioren niveau "angst" is als er tegen een team gespeeld wordt met veel mensen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond . Dit omdat er regelmatig incidenten zijn. Natuurlijk niet altijd maar in de 10 jaar dat ik op lager niveau ging spelen heb ik dat meestal gewoon zo ervaren. Ga eens bij die Zaanse clubs kijken. Sorry je gaat echt niet met plezier spelen omdat er vaak uit het niks hele agressieve acties en reacties gemaakt worden. Teams die meerdere malen al probleem hebben gehad met tegenstanders en vervolgens een KNVB die niet in durft te grijpen. Wat ik nooit snap is dat er binnen die teams meestal niet keihard ingegrepen wordt. Het zijn er meestal maar een paar die het verpesten.

22 juni 2020 om 22:25

Ik (her)ken dat probleem ook wel wat jij nu schetst. In Haarlem heb je een Turkse voetbalclub genaamd HYS (Haarlem Yildiz Spor) en daar zitten wij nu al enkele jaren mee in de competitie, 3 van de 4 seizoenen is dat prima gegaan en hebben we de grootste lol gehad met die gasten, maar het laatste jaar heeft die club een elftal gehad waar meerdere malen gevochten is en die zelfs uit de competitie gehaald zijn. Doe gasten waren zo opgefokt dat ze tijdens onze wedstrijd zelfs met hun coach op de vuist gingen. Aan de ene kant was dit iets wat wij nog nooit meegemaakt hadden bij die club, maar als wij tegen andere speelden dan sprak men toch altijd over HYS en hoe gestoord dat ene team was. Zij hebben de hele reputatie van die club naar de verdommenis geholpen terwijl het maar 1 team was van de 4 teams waar wij/ik tegen gespeeld hebben. Dat vergeet men nog wel eens, dat het hier echt om een minimale minderheid gaat!

23 juni 2020 om 01:01

Leuk dat je HYS aanhaalt. Ik heb de afgelopen 5-6 jaar 4 keer tegen die gasten moeten spelen daar uit. 1x een leuk team getroffen met goeie gasten, maar 3x compleet over de zeik van het veld gegaan daar met zijn allen. Derksen heeft gewoon een heel valide punt met betrekking tot die Turkse en Marokkaanse clubs. Bijna altijd gezeik...

22 juni 2020 om 22:30

Wat je zegt had ik ook, met clubs waar alleen witte nederlanders spelen. Ik had na een tijdje ook angst omdat ik en mijn neef van alles werden uitgemaakt, omdat we ze helemaal wegspeelden

22 juni 2020 om 22:38

Haha niet zo blij om te horen dat dit gewoon iets is wat velen zo ervaren? Ik kon juist lachen met de jongens die konden voetballen omdat we elkaar uitdaagde. Problemen waren er met de jongens die het niet konden. Er zit gewoon heel veel temperament bij deze groep en dat uit zich gewoon vaak verkeerd. Maar blijf wegkijken net zoals meerdere mensen dat hier ook doen over racisme want dan is het probleem er gewoon niet. Mensen moeten eens vaker kritisch naar zichzelf gaan kijken ipv altijd naar andere te wijzen. Geloof mij dat is heel verhelderend.

23 juni 2020 om 08:14

Ja hier niet anders. Ik speelde altijd wedstrijden in regio Dordrecht en niemand werd vrolijk als we tegen "buitenlandse teams" moesten spelen, want er was altijd gezeik. En die jongens moet inderdaad in de spiegel kijken en beseffen dat dit doorwerking heeft in de gewon maatschappij. En dat dit resulteert in minder kansen en mensen bevoordeeld zijn.

Rondom het hele nationale elftal heeft hij ook gewoon gelijk..
Dit kan je namelijk ook omdraaien wat Dries heeft gezegd.
Als je idd hier geboren bent, hier je opleiding etc heb waarom zou je dan voor een ander land kiezen waar je eigenlijk weinig mee hebt?
Is het dan heel vreemd dat in dit geval Nederland het fijn zou vinden als hun je eerste keuze zijn na alles wat zij/jij gedaan/bereikt hebt met het nationale elftal.

22 juni 2020 om 22:59

Geen idee waarom er nu zo fel gereageerd word naar mij toe hoor, graag uitleg...

Ik kijk elke week zowel de maandag als vrijdag naar het programma dus heb alles gezien.
Ik ga bewust niet in op de grap hoe die wel of niet bedoeld is.
Ik geef alleen aan dat wat Dries zei je dus ook om kan draaien en dan dus Johan heel goed kan begrijpen hierin.

22 juni 2020 om 23:27

Maar er is wel een heel groot verschil tussen uitkomen voor je eigen land en een baan nemen in het buitenland? Johan had het over het nationale team en Dries begon erover dat je dan niet bij een buitenlandse club mag gaan spelen of coachen als je het op Johans manier bekijkt. Dat was een hele rare conclusie waarbij hij de plank volledig missloeg.

Het belangrijkste aspect wat uit dit debat is gekomen, wat te weinig belicht wordt in de meeste programma en debatten, zijn de '2 kampen'. Het gaat steeds om de 2 extremen. 'Je bent niet eens met mij? Dan ben je tegen mij'. Het gaat steeds over 'kamp vs kamp'. 'zwart vs blank'. Racisme is slecht. Het gaat over de persoon. Blanken kunnen ook gediscrimineerd worden. Iedereen weet het. En toch is het steeds "jullie'. Jullie dit. Jullie dat. Zoals die Wilfred met dat 'witten weten het niet' bah

Wat ik dan niet begrijp is dat Johan zo vreselijk emotioneel wordt en niet een paar voorbeelden noemt waarom hij vindt dat voetballers die via het Nederlandse systeem opgeleid zijn een morele verplichting hebben naar datzelfde instituut. Het is niet iets cultureels of iets op het sociale vlak, maar op sportief vlak. Hij had met 1 voorbeeld die hele Dries monddood kunnen maken: Diego Costa! Diego Costa is opgeleid in Spanje, heeft in Spanje zijn eerste kansen gekregen en schathemeltje rijk geworden door het Spaanse voetbal, dus koos hij voor het Spaanse nationale elftal! Zo simpel is het en dat was (volgens mij) wat Derksen bedoelde te zeggen. De emoties liepen hoog op en dan zegt hij weer zulke dingen die de discussie die ze hadden compleet teniet deed. Zo jammer, deze twee kemphanen hebben een hele goede en misschien wel nuttige discussie eigenhandig de nek omgedraaid door maar te gaan zitten schreeuwen naar elkaar. De hele uitzending was verder niet zo heel speciaal, maar voor mij waren de hoogtepunten vooral als Kieft en die mevrouw aan het woord waren en met elkaar spraken. Dan krijg je een interessant gesprek en niet van dat malle geschreeuw

22 juni 2020 om 22:22

Dus Messi moet voor Spanje kiezen en Ronaldo des tijds ook? Bijna heel hun carrière in Spanje gewoond, geleefd, opgeleid en getraind..

Dit geldt dan voor zoveel spelers en het slaat nergens op. Waarom mag een speler niet zelf kiezen waar en voor wie hij speelt sinds wanneer is een "morale verplichting" nodig?

Je kan het trouwens ook omdraaien en zeggen zonder uit Marokko te komen was je misschien niet zo technisch geweest dus heb je Marokko ook wat te danken..

22 juni 2020 om 22:26

Ronaldo echt slecht voorbeeld. Je kunt misschien de broers Boateng erbij halen.

Waar het op neer komt is dat deze hele kwestie (kiezen voor een land) helemaal niks met racisme te maken heeft. Wat je er van vind is een persoonlijke mening. En als je er een mening over hebt ben je racist aldus Dries.

22 juni 2020 om 22:27

Messi heeft inderdaad een groot gedeelte van zijn opleiding, en daar gaat het om, in Spanje genoten. Ronaldo absoluut niet.

22 juni 2020 om 22:28

Ik denk dat dat het enige argument is wat je voor deze discussie kunt voeren en ik denk dat Derksen dat ook wilde zeggen maar wat hem niet lukte. Ik geloof zelf niet zo in die morele verplichting en als ik prof zou zijn (als halve Italiaan) zou ik zelf een keuze gemaakt hebben op basis van welk team het meest vooruitzicht heeft op een goed toernooi, de teamgenoten die je misschien al kent en welk land je uiteindelijk meer trekt. Ik begrijp je laatste punt niet helemaal denk ik, bedoel je dat Marokkaanse spelers technisch begaafder zijn of bedoel je iets anders?

22 juni 2020 om 22:26

Heel raar voorbeeld en juist zeer makkelijk te counteren. Diego zat tot zijn 18e in Brazilie en ging daarna naar Portugal. Hij heeft zelfs nog caps voor Brazilie maar koos later voor Spanje. Was toen ook al 25 en zag dat het hem bij Brazilie niet ging worden.

22 juni 2020 om 22:30

Dit zijn niet mijn woorden he, maar die van Costa zelf. Bovendien stond Fred ten tijden van Costa’s keuze in de basis bij Brazilie en die had hij er lachend en met twee linkervoeten uit gespeeld..

22 juni 2020 om 22:46

Hij kan zoveel zeggen maar zijn daden zeggen iets anders. In de caps dat hij speelde mocht hij ook geen hele wedstrijd spelen wat wss de doorslag heeft gegeven. Fred werd al eerder boven hem verkozen bij de confed cup. Scolari gaf diego het vertrouwen niet. Een Laporte is ook beter dan sommige cv's die geselecteerd worden bij Frankrijk maar dat gaat hem ook gewoon niet worden.

Met die Boussata is ook gewoon totaal geen gesprek te voeren, ik vond de reactie op hem erg meevallen. VZ bereikt wel een dieptepunt hoor met dit onderwerp. RTL Boulevard zou zich nog schamen voor zo'n sensatiezoekerij. Schaam je voetbalzoneredactie. Jullie geven het vak journalistiek een slechte naam.

22 juni 2020 om 22:41

Eens, zoals ik hierboven ook al ergens aangaf: VZ gaat gewoon door op de kliks-door-polarisatie toer. Kampen creeren, one-liners erin gooien en de reacties stapelen zich op. Aan adverteerders laten zien hoe hoog de engagement is op de site, en hoppa, cashen. Ik vind het echt misselijkmakend en overweeg ook om gewoon te stoppen met deze site. De nieuwwaarde en de af en toe leuke long-reads, die er wel degelijk zijn, wegen niet op tegen de richting waarop deze site zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft.dat frustreert me en tja, daarvoor ga je natuurlijk niet achter de computer zitten.

Knap hoe derksen ze mannetje stond vanavond en welbespraakt kon argumenteren. Genee liet ze ware gezicht zien helaas. Boussata moeten we over zwijgen want die kwam daar vanuit misplaatse emotie allemaal complottheorieën op tafel gooien. Dat vrouwtje kwam prima over vond ik en probeerde de het gesprek aan te gaan. En nu zie ik dat volwassen mannen als Depay weer geen verbinding zoeken maar sneue foto’s plaatsen op instagram, heel erg jammer.

Mee eens. Natasha Harlequin was een heel prettige aanvulling aan tafel en kwam met een goed verhaal en goede vragen. Maar Dries Boussata zat alleen maar iedereen te onderbreken

Maar dries is toch een Nederland want hij speelde voor Nederland of is hij nu opeens een Marokkaan? En waarom hem een Marokkaan noemen, waarom moet derksen altijd ras, geloof of iemand ze etniciteit vermelden?

22 juni 2020 om 22:23

mogen er geen kenmerken meer benoemd worden? Dries had het ook over Scandinaviers. Kenmerken, vooroordelen etc, wordt al snel verward (bewust of onbewust) met racisme

22 juni 2020 om 23:06

Boussatta laat anders geen kans onbenut om aan te geven hoeveel spijt hij van z'n keuze heeft en dat hij voor Marokko had moeten kiezen. Verder is het overigens inderdaad onnodig om dat erbij te vermelden. Daarin moet ik je gelijk geven.

Dries Boussatta had misschien ook wel een reden om gefrustreerd te zijn. Hij had de redactie van VI verzocht een compilatie te maken met alle kwetsende opmerkingen naar o.a. Sylvana, zwarte mensen en de Marokkaanse gemeenschap en die is niet getoond. De reden dat die niet getoond is, is mij volkomen onduidelijk.

22 juni 2020 om 22:28

uiteraard doen ze dat niet. Dan krijg je een heel eenzijdig beeld, terwijl alle uitspraken, zowel negatieve als positieve, in dit programma juist gebaat is bij de context. En de meeste negatieve reacties over Marokkanen zijn puur kritiek op prestatie of keuzes, niks te maken met ras.

22 juni 2020 om 22:39

Aan de andere kant tonen ze wel de beelden wat Johans standpunt is in het racismedebat en snap ik dat Dries dat een promotiefilmpje noemt. Dus om het evenwichtig te maken, had ik dat filmpje, waar Dries het over had, wel graag willen zien. En ik sluit me bij je aan dat de meeste kritiek op Marokkaanse spelers, die me van dit programma bijstaat, niks te maken hebben met ras.

22 juni 2020 om 22:34

Snap op zich je punt. Echter moet je alle opmerkingen wel in context zien en daarvoor is de tijd te kort. Juist 1 van de problemen is dat mensen een kort (geknipt) filmpje zien en de context niet weten. Ik ben zelf gekleurd en volg Derksen al vanaf het eerste uur. Ja de man is soms bloed irritant, niet grappig of erg negatief. Kijk daar doorheen. Deze man geeft zijn mening en dat kan ik waarderen.

22 juni 2020 om 22:51

De tijd was zeker te kort. Ik mis nog het fileren van de spelers van het Nederlands elftal, omdat wat zij doen veel weg heeft van censuur.
Verder kan ik deze talkshow juist altijd waarderen door de ongenuanceerde uitspraken en het luchtige gebabbel. Dat het vanavond even anders moest, was duidelijk. Ik vond dat die Natacha heel goed de dialoog zocht, helaas heeft Derksen daarin wel wat steken laten vallen, maar ze gaf heel duidelijk de pijnpunten weer van waar deze opmerking steekt. En wie weet, draait die ouwe nog wel een keer bij.

Je kan het in zaken de rel van deze week rondom Johan Derksen eens of oneens zijn...

Maar Johan heeft alle recht om dit over Dries te zeggen. Dries was zelf zo eigenwijs om Johan constant in de reden te vallen. Met het vingertje wijzen mocht Johan niet, maar Dries vond wel dat ie er constant doorheen mocht kakelen. Niet bepaald volwassen.

wat erger is dat Johan maar blijft Liegen over het feit dat hij een zwarte vrouw vergeleek met een aap ... en dat niemand hem daar goed op aanspreekt is echt triest. ... Johan zijn excuus is hij haalt 2 spreekwoorden door elkaar dan waarom reageert hij met '' ja maar ze lijkt niet op een pauw ''

22 juni 2020 om 22:59

Kan ook irritatie zijn, omdat de penetrante Wilfred hem corrigeert. Deze man houdt er namelijk ook niet van om door Wilfred zo op z'n nummer gezet te worden. Al vind ik jou argument sterker, maar echt weten doen we het nooit.

Meer dan een uur lang naar een zinlose discussie zitten kijken. Witte mensen kunnen niet inleven hoe zwarte mensen het ervaren... dit was volgens mij het punt wat advocate wilde overbrengen. Zwart mensen kunnen niet inleven hoe witte mensen het kunnen ervaren. Daar zit dus een gap, maar hoe los je dat nou op? Blijkbaar met empathie wat dus inlevingsvermogen is. Kortom iedereen is weer bij het begin en geen centimeter opgeschoten.

22 juni 2020 om 22:58

Daarom heb ik maar vijf minuten gekeken. De polorisatie is in volle gang en beide kampen gaan daar volledig mee door. Gelukkig zit er een knop op mijn tv. Die heb ik dan ook snel gebruikt...

Bousatta is een zeer fatsoenlijke beleefde en correcte man dan kan Derksen een voorbeeld aan nemen, over normen en waarden gesproken!

22 juni 2020 om 22:39

Door iemand heen roeptoeteren en in een debat geen centimeter willen toegeven omdat je al een vooringenomen mening hebt is niet iets wat ik als fatsoenlijk beschouwd. Dit voldoet ook totaal niet aan de Nederlandse normen en waarden, dus ik heb echt geen idee waar jij het over hebt. Je hoort naar mensen te luisteren en te proberen hun standpunt te begrijpen. Dat jij Dries exemplarisch vindt toont helaas aan dat je zelf ook faalt m.b.t. normen en waarden. Ik zou je graag eens horen als iemand non-stop door je heen loopt te mekkeren met irrelevante opmerkingen. Wel goed om te weten dat jij door iemand heen praten en non-stop onderbreken beleefd en correct vindt.

22 juni 2020 om 22:40

Ik mag hopen dat je dit sarcastisch bedoelt? Overigens had ik dat beeld ook wel een beetje van Dries, maar dat kwam vandaag totaal niet naar voren. Bekrompen man als een klein kind die zijn zin niet krijgt.

Ik zie dat sommigen hadden verwacht dat Genee daar als beste mattie van JD zou moeten zitten xD. Die man heeft het heel goed gedaan en veel respect voor de aanwezige dame..

22 juni 2020 om 23:13

Als het gemeend was, wel ja. Genee zat er alleen voor zichzelf. Telkens voorziet hij Johan Derksen van voorzetten waarvan hij weet dat ze ingekopt gaan worden en als zo'n inkopper een rel veroorzaakt, is Genee ineens de redder van het volk. Hij hoeft het echt niet eens te zijn met Johan Derksen, maar in dit geval is Genee een enorme hypocriet. Overigens inderdaad respect voor de advocate. Wat was deze aflevering vele malen effectiever geweest als Gullit en deze mevrouw er hadden gezeten.

Wat een werkelijk kansloze vertoning van Dries. Waarom nodig je zo iemand uit? Man wat was hij slecht. Derksen heeft zich prima staande gehouden. De man is geen racist en ja hij kan soms scherp zijn. Daarom kijken we ook naar hem en het programma. De advocate ging om de kleinste dingen in discussie, maar was een meer dan prima gesprekspartner.

22 juni 2020 om 23:03

Omdat Dries zo’n beetje de enige was die wilde komen. Respect dat hij er ging zitten alleen raakte zijn standpunten vaak kant nog wal

22 juni 2020 om 23:23

Had het dan gewoon bij de keurige dame gehouden als gast. Ik vond het echt een afgang.

22 juni 2020 om 23:27

Helemaal mee eens. Maar dit kon je van te voren niet weten en ik denk dat ze blij waren dat er überhaupt nog een gast wilde komen. Vond ook niet zo slecht gedacht om iemand met een Marokkaanse/islamitische achtergrond uit te nodigen.

23 juni 2020 om 08:10

Die keurige dame zat er nogal met een houding van heb ik jou daar... verschrikkelijk, want Akwasi mag alles zeggen oproepen tot geweld en daar hoor je niemand over.

23 juni 2020 om 08:10

Die keurige dame zat er nogal met een houding van heb ik jou daar... verschrikkelijk, want Akwasi mag alles zeggen oproepen tot geweld en daar hoor je niemand over.

Ik zei het vanmiddag al, helaas krijg je dit als je Boussata een podium geeft. Hier komt niks goed uit en na vijf minuten had ik al genoeg van deze man. Onvolwassen en niet bereid gewoon in discussie te gaan. In mijn mening heeft hij z'n achterban geen positieve indruk achtergelaten. Jammer voor hem.

Doet ie alleen maar voor zn kijkcijfers. Programma leek uit te sterven.

begrijp wel dat Johan een discussie moet aangaan met deze man maar eigenlijk is het gewoon beschamend kwa intelligentie nivo om zo'n woordenwisselling aan te gaan, man wat zit die Dries,en niet alleen zichzelf belachelijk te maken maar denk dat vele landgenoten ook zullen denken, man hou aub je mond komt louter onzin uit.

En dat wordt er weer uitgepikt die woorden .
Ik vind het echt dat Johan niets meer kan zeggen of het wordt wel weer negatief gebracht .

Ik vond het programma gewoon heel netjes.
Ok er zijn in het verleden best wel dingen gezegd wat misschien niet door de beugel kon .
Maar ik zag ook een aantal filmpjes voorbij komen waarin de hele tijd werd gezegd dat ze tegen racisme richtten.

De hele wereld veranderd dus zou VI ook wel gaan veranderen.
We wachten af .

Het is toch ook debiel hoe een voetbalprogramma het centrum van discussie wordt. Schiet je niks mee op. Organiseer een verdiepende politieke discussie, maar laat de lolbroeken van zo'n programma lekker met rust.

Weet je wat het is jongens. Derksen is blijven hangen en is niet meegegaan met de overgevoelige tijd van nu. Ik maak onder elkaar nog steeds wel grappen die zeg maar 10 of 20 jaar geleden nog konden. Ben er wel gereserveerder in en zeker niet bij iedereen meer. Gelukkig zijn veel mensen om mij heen niet gevoeliger geworden en doen het ook. Ik geniet ook van jaren 90 actiefilms met stereotiep bad guys en oude Tarantino dialogen die nu niet meer zouden kunnen (die scene uit True Romance, werd de beste in cinema genoemd.. ik ben wel eens benieuwd hoe dat nu zit). Derksen zegt dezelfde dingen die hij 10, 20 jaar geleden ook zei. Met het verschil dat mensen tegenwoordig tere zieltjes lijken te hebben (en dan bedoel ik niet de zwarte piet opmerking zozeer, maar alles wat hij doorgaans roept), en dat hij er niet meer mee weg komt. Je ziet het in de hele samenleving. Ik denk dat de Luizenmoeder dit ook goed verbeeldde; hoe ver men eigenlijk gaat in het politiek correcte. Derksen wil zich niet aanpassen aan deze nieuwe samenleving waarin je alles tig malen moet screenen voordat je iets uitspreekt omdat je anders wat riskeert. Gerard Cox heeft een punt; we laten ons dit aanlullen en doen in feite de VS na. Die kant gaan we heen. Aanklagen om uitspraken gebeurt hier ook al veelvuldig. Wilders had ze, Derksen heeft ze vast, Akwasi krijgt ze nu ook. Dit aspect van de samenleving is niet de mijne en zal het ook niet worden.

Amateur clubs Investeren in marokkaanse spelers? Eerst contributies verhogen zodat ze er niet lid van kunnen worden of zeggen we hebben een oefenstof,dus hij begint al met een zwaar achterstand dus tegenwerking en als hij de too haalt dan moet hij voor Nederland kiezen nou nee,dan is hij vrij om te kiezen wat hij wilt. En gevoel is het belangrijkste

23 juni 2020 om 08:18

Tuurlijk joh. Gevoel leg het me maar eens uit, dus ook jij voelt je totaal niet Nederlander. Bizar volgens mij zit het probleem toch echt bij een veel grotere groep dan jullie denken of vinden...

Bousatta ziet achter elke boom een vijand. Denk erom.....niets verkeerds zeggen over Marokkanen!! Ik sta voor 100% achter Derksen. Gewoon zoals altijd doorgaan met dit programma en niets veranderen.

Goed dat Dries Boussatta er was, zodat het meteen erg duidelijk werd dat er ook vaak enorm veel onzin en niet relevante zaken bij worden gehaald wat de kern van het probleem vertroebeld. Dat stukje over Simons wilde hij snel en goedkoop mee scoren en heeft dit waarschijnlijk niet eens gezien. En die onzin dat er in het NL voetbal te weinig gekleurde/donkere trainers, stafleden en bestuurders zijn was helemaal te triest voor woorden. Er zijn genoeg gekleurde/donkere mensen op te noemen.Erg vreemd trouwens dat juist veel "gekleurde/donkere" mensen dit zo omschrijven, ik vind het namelijk heel raar als ik dit typ, ik zie namelijk een "mens" in een bepaalde functie en let eigenlijk helemaal niet op kleur of komaf. Raar dat hier een punt van gemaakt wordt, het ligt namelijk aan kwaliteit en locatie. Ik zie namelijk bijvoorbeeld in Marokko, Turkije, Afrika, Suriname etc. Bijzonder weinig "witte" trainers en bestuurders.Worden blanken dan ook gediscrimineerd of telt dat dan weer niet?Ook zijn verhaal over az die van de gekleurde spelers af wilde en verder wilde met Scandinavische spelers, vind ik erg ongeloofwaardig met de reden die hij er aan wilde plakken.Ik weet daar natuurlijk te weinig van, maar weet wel dat er een periode was dat met name de Marokkaanse spelers niet echt doorbraken en talent beleven en dat het Marokkaanse elftal ook een tijd erg matig presterende, terwijl de Scandinavische landen juist betere voetballer voortbrachten. Zou dat de reden zijn, of wilde AZ echt af van Dries Boussatta en zijn mede bankzitters omdat ze zijn wie ze zijn...?Ik zou deze man geen podium meer geven, want hij maakt het alleen maar erger.

Derksen belichaamt misschien wel het meest van alle tv-persoonlijkheden de vrije wil. En dat wordt niet meer getolereerd in dit land he. Censuur FTW met de media voorop.

Toen ik zag dat Dries Boussatta daar zat had ik al mijn twijfels. Deze man heeft zich in de media al vaker bijzonder uitgelaten. Hij neemt heel Nederland schuldig dat enkele hem iets hebben aangedaan. En gisteravond heeft hij wederom zijn ware aard laten zien. Iemand constant onderbreken is behoorlijk onbeschoft. En de teksten die hij uitkraamde vond ik ook veelal kansloos. De vrouw aan tafel (ben haar naam vergeten) vond ik wel een goede aanvulling. Ze stelde de goede vragen en had goede verhalen. Vooral dat over haar zoontje, dat raakte me wel.

Dries Boussatta, de Marokkaanse Nederlander. Huh, wacht is even! Dries is geboren in Amsterdam en is gewoon een Nederlander. Mooi, daar zit een groot probleem. Vasthouden aan tradities uit Marokko en de achtergrond van je ouders, grootouders of wellicht verder in de stamboom. Maar als we praten over de tradities van Nederland is het allemaal te slecht hier. Als het allemaal goed loopt ben je Nederlander en wil je van al het goed hier gebruik maken. Staat het je niet aan ben je Marokkaanse Nederlander en kruip je in de slachtofferrol. Wat een hypocrieten! Bah.

Johan moet inderdaad weten waar de grenzen liggen. Voorlopig heeft hij het weer voor elkaar om 1,7 milj kijkers te trekken, daar draait het hem uiteindelijk om.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren