Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

KNVB ‘als de dood’ om Nijhuis terecht te wijzen: ‘Bas trekt zijn eigen plan’

Laatste update:

Eredivisie-scheidsrechters verschijnen steeds vaker in de media en laten voetbalfans meer dan ooit meekijken in hun leven, mede door het gebruik van social media. Arbiters als Bas Nijhuis, Serdar Gözübüyük, Danny Makkelie en Kevin Blom uiten zich regelmatig op verschillende manieren in de media en hebben derhalve meer bekendheid verworven buiten het veld. Dat het zo nu en dan rommelt in het scheidsrechterskorps is inmiddels ook duidelijk, daar diverse leidsmannen zich ni de media negatief hebben uitgelaten tegenover elkaar. Sommige collega-scheidsrechters vinden het te ver gaan en willen dat zij teruggefloten worden.

Makkelie zegt in gesprek met het Algemeen Dagblad dat er vanuit de jeugd meer interesse is in het scheidsrechtersvak. “We laten meer dan vroeger zien dat we ook gewoon mensen zijn”, vult Nijhuis aan. “Vaak hoor ik in voetbalkantines: 'goh, in het echt val je best wel mee'. Scheidsrechters hadden vaak een wat stoffig, saai imago. Dat is wel voorbij. Daar lijkt me weinig mis mee, want het kweekt óók meer begrip.” In tegenstelling tot buitenlandse competities, geven Eredivisie-scheidsrechters sinds de invoering van de VAR met grote regelmaat een toelichting over hun beslissingen na afloop van wedstrijden. “Als ik voor Europese wedstrijden op pad ben, hoor je de verbazing over hoe wij het doen geregeld terug”, vertelt Nijhuis, die wijst naar de rol van de Nederlandse voetbalbond. “Maar de KNVB hanteert zelf ook andere normen dan je internationaal tegenkomt. Zeker sinds de invoering van de VAR wordt er heel open gesproken over fouten en beslissingen van scheidsrechters. Alles wordt toegelicht. Die verantwoording hoort erbij, vinden we in Nederland blijkbaar.”

Voormalig topscheidsrechter Mario van der Ende vindt dat de arbitrage zich teveel laat zien in de media. “Ik heb vroeger ook een boek uitgegeven, ik gaf ook presentaties”, vertelt hij in de krant. “Het punt is: er staat geen maat meer op de vrijheden die Nederlandse scheidsrechters zich toe-eigenen. Het begint clownesk te worden. Een beetje waardigheid en eerbied voor het vak is blijkbaar te veel gevraagd.” Een nog actieve en tevens ervaren Eredivisie-arbiter reageert anoniem op de gang van zaken: “Het ontbreekt aan gedragsregels, aan een beroepscode”, stelt hij. Hoewel de KNVB sancties kan uitdelen wanneer regels worden overtreden, wordt dat niet of nauwelijks gedaan. “Ze hebben ook niet de autoriteit en de persoonlijkheid om dat te doen”, reageert een andere scheidsrechter anoniem. “Ze zijn als de dood om Bas terecht te wijzen, want dan krijgen ze misschien een draai om hun oren op televisie.”

Van der Ende kan zich daar wel in vinden. “Bas trekt gewoon zijn eigen plan. Die heeft schijt aan wat zijn baas zegt of vindt.” Scheidsrechtersbaas Dick van Egmond geeft aan dat er vanuit de KNVB een document is met gedragsregels. Van der Ende zou graag zien dat hier vaker gebruik van wordt gemaakt. “Jonge arbiters denken natuurlijk dat dit normaal is”, zegt hij. “Die zijn nu nog vooral bezig met hun eigen carrière, ze willen promoveren naar een A-status, maar let maar op: die willen straks ook zo popiejopie en bekend worden als de rest.” Nijhuis zegt in een reactie dat hij zich zo min mogelijk druk probeert te maken, ook over de concurrentie van jongere scheidsrechters. “Dat heb ik helemaal losgelaten. Al die politieke spelletjes over wie welke wedstrijden krijgt, en wie niet, ik lach daar nu om. Ze zoeken het maar lekker uit.”

Van der Ende was vroeger de coach van Nijhuis. Hij merkt op dat zijn voormalige leerling minder ambitieus is dan voorheen. “Toen hij begon, was Bas het grootste talent van Nederland. Hij had alles: de drive, de uitstraling, het fysiek, communicatie, oog voor het spel. Maar toen hij de strijd om de hoogste plek verloor van Kuipers, raakte hij zijn focus kwijt. Nu vindt hij tv volgens mij minstens zo leuk en belangrijk.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

ik denk dat Bas nu denkt als het geld er maar staat aan het einde van de maand..Die loopt nu een tijdje mee en heeft gezien dat het niet is wie je bent , maar wie je kent. Zal wel door hebben hoe het werkt in dat wereldje en denken allemaal.leuk en aardig zolang er maar betaald wordt. Daardoor zal zijn ambitie wat minder zijn , omdat het eigenlijk niet uitmaakt hoe goed je bent.

13 juni 2020 om 12:56

Bas heeft z'n schaapjes al lang op het droge hoor. Voor het geld doet hij het niet

13 juni 2020 om 14:28

Met jouw beredenering doet een miljonair ook niet meer werken voor z'n centen? Onzin natuurlijk, als het niet om het geld gaat doe je het voor een onkostenvergoeding. Zolang je dat niet doet, gaat het wel om het geld. En dat is logisch, aangezien er een bepaalde drang naar geld en macht in de mens zit. On: ik vind vooral dat je gewoon lekker normaal moet doen. Nijhuis vind het tegenwoordig belangrijker om interessant te doen bij een VI dan dat hij wedstrijden goed fluit. Je zorgt er met het ene voor dat je voor het andere minder waardering krijgt. Bescheidenheid siert de mens, maar bijvoorbeeld Bas vind vooral zichzelf heel interessant. Kan zich beter eerst focussen op een goede pot fluiten in plaats van een Nijhuis show opvoeren.

13 juni 2020 om 23:02

In mijn redenering zijn er ook genoeg mensen die iets doen omdat ze het leuk vinden om te doen ipv geld..

Ik vind dit diep triest om te lezen. Nijhuis wordt verheerlijkt door sommige tv-programma's (waar hij ook vaak te gast is gek genoeg) maar wat mij betreft is hij de slechtste scheidsrechter in Nederland. Hij bepaalt zijn eigen regels en is totaal niet consequent. Ik heb zo vaak wedstrijden van hem gezien dat je aan alles voelde dat hij de kaarten op zak ging houden tot een minuut of 80 en dan even ging laten zien wie de baas is, dat soort dingen. Van een scheidsrechter hoor je na de wedstrijd te denken: 'wie floot er eigenlijk?' en al helemaal niet op voorhand er iets van te vinden dat hij of zij fluit. Een scheidsrechter die naar eigen zeggen een 'eigen stijl' hanteert is natuurlijk al van de zotte.

13 juni 2020 om 10:04

Overdrijven is ook een vak. Nijhuis is zeker niet de slechtste scheidsrechter in Nederland. Over het algemeen ziet hij goed wat er in het veld gebeurt en straalt autoriteit en besluitvaardigheid uit. Maar zoals je zegt is hij niet altijd consistent in zijn ingrijpen. En ik ben ook volledig met je eens dat hij zichzelf veel te belangrijk maakt. Overigens ben ik er persoonlijk wel fan van om meer door te laten gaan, maar dat een scheidsrechter een eigen stijl ontwikkelt is inderdaad niet goed. Dus of alle scheidsrechters moeten dat doen, of geen enkele. Uiteindelijk zijn scheidsrechter er vooral om het voetbal te faciliteren en het voetbal is erbij gebaat dat voetballers weten waar ze aan toe zijn en dat er geen verschil is tussen hoe wedstrijden worden beoordeeld.

13 juni 2020 om 10:11

Juist het feit dat hij niet consequent is, maakt hem een slechte scheidsrechter. En dat samen met zichzelf zo belangrijk vinden...

13 juni 2020 om 10:50

@weef Consequent fluiten staat waarschijnlijk zo'n beetje in de top 3 van zaken welke belangrijk zijn om te definieren wat een goede of slechte scheidsrechter is.doordat Nijhuis inderdaad structureel niet consequent is maakt het hem dit inderdaad de slechtse scheidsrechter in het betaalde voetbal.het enige waar Nijhuis consquent in is dat is het feit dan hij nooit consequent flluit. Dat is best een probleempje zeg marar..

13 juni 2020 om 10:58

En het geven van kaarten als je commentaar op hem hebt. Dan is hij ook consequent. Maar als hij fluit weet je als speler gewoon niet wat wel en niet is toegestaan, dus helemaal eens dat hij de slechtste eredivisie scheids is.

13 juni 2020 om 11:22

@Richardpraha: Je zegt zelf 'in de top 3', dus er zijn nog minimaal twee andere zaken belangrijk en toch is Nijhuis op basis van één van die punten gelijk de slechtste scheids van Nederland? Lijkt me overdreven en niet objectief. Uiteindelijk zie ik persoonlijk liever dat vergrijpen inconsequent worden beoordeeld dan dat ze niet (goed) worden beoordeeld. Dat inconsequent fluiten een slechte eigenschap is voor een scheids bestrijd ik niet, maar er zijn een hoop scheidsen op veel andere vlakken minder dan Nijhuis.

13 juni 2020 om 11:24

@FlamengoBrasil: Dat bestraffen van aanmerkingen op de leiding vind ik juist goed, dat zouden meer scheidsen moeten doen. Dat geouwehoer tegen de scheids bij voetbal vind ik echt niet kunnen. Dat wordt bij bijna geen enkele andere sport gepikt.

13 juni 2020 om 13:09

@weef Ben het met je eens op het gebied dan inconsequent fluiten minder storend is dan consequent verkeerd fluiten. Daar heeft Siemen Mulder bijvoorbeeld een handje van en nog een paar anderen. Wat dat betreft kan Nijhuis bij mij niet de slechtste scheidsrechter zijn. Voor wat betreft het praten tegen de scheidsrechter ben ik het niet met je eens in het geval van Nijhuis. Zijn inconsequent fluiten maakt dat er meer commentaar komt. Hij wuift aanslagen gewoon weg, natuurlijk komt er dan reactie. Ik vind het terecht dat als je zoals Nijhuis met populaire teksten komt in de media en in het veld dat je dan niet moet zeuren als je dan een keer een reactie krijgt van een speler op iets wat je zelf verkeerd beoordeeld hebt.

Van den Ende die ook graag nog in de belangstellimg blijft door regelmatig via de media commentaar te geven. De pot verwijt de ketel...

13 juni 2020 om 11:12

Van den Ende werkt niet meer als scheidsrechter. Dat is een groot verschil.

13 juni 2020 om 12:01

Van der Ende: "Ik heb vroeger ook een boek uitgegeven, ik gaf ook presentaties", vertelt hij in de krant.

Welk verschil dan?

13 juni 2020 om 15:04

Zag jij Van den Ende vroeger bijna elke week bij een praatprogramma zitten?

13 juni 2020 om 15:38

Nee, maar hoe veel praatprogramma's over voetbal hadden ze toen? Overigens zegt Van der Ende dit allemaal in de media. Over aandacht zoeken gesproken.

14 juni 2020 om 05:20

En je begint weer over aandacht zoeken. Hij wil een punt maken. Waar had hij het anders moeten doen? Op de wc? Jij maakt nu ook een punt in het openbaar. Dan kan ik ook zeggen: over aandacht zoeken gesproken...

14 juni 2020 om 05:28

Bovendien zit Nijhuis vooral in één bepaald programma zichzelf op te hemelen en dat is in VI. Er waren toentertijd ook programma's waar Van den Ende elke week had kunnen zitten en dat deed hij niet. Edit: het argument dat er vroeger niet zoveel programma's waren, is dus een drogreden.

Die van den Ende komt op mij echt over als een conservatieve, zure oude man. Het maakt helemaal niets uit wat scheidsrechters buiten het veld doen. De voetbalwereld is een flamboyant wereldje, waarom is het een probleem als scheidsrechters hier ook aan mee doen? Mijn werk bepaalt ook niet hoe ik me in het weekend kleed/gedraag. Kritiek op Nijhuis binnen de lijnen mag, je mag zijn stijl van fluiten en interpreteren van de regels niets vinden. De KNVB moet met hem in gesprek om daarover te praten. Maar Nijhuis doet buiten het veld geen vlieg kwaad en daar heeft de KNVB niets over te zeggen.

13 juni 2020 om 09:21

Precies, Nijhuis kan de regels wel eens iets te veel los laten en daar kan/moet je hem op aanspreken maar ik zie liever wel een scheids die iets soepeler binnen de regels fluit dan een scheids die ieder contact dat theoretisch als overtreding uitgelegd zou kunnen worden affluit.
Deze generatie scheidsrechters met bijv. Nijhuis, Guzubuyuk en Makkelie vind ik sowieso wel een verademing qua uitstraling. Soms zijn het net mensen.

13 juni 2020 om 12:01

Ik heb het liever op deze manier hoor. Zelf ben ik er wel blij mee dat er meer uitleg is over het optreden van scheidsrechters door henzelf. Zo kan ik toch iets beter in hun wereld kijken en door bijvoorbeeld de uitleg van Nijhuis, begrijp ik in het vervolg beslissingen bij wedstrijden beter. Niets mis mee. De KNVB moet het lekker houden bij zijn optredens op het veld managen, daarbuiten niet.

13 juni 2020 om 10:56

@fcb_catalunya Valt nog mee dat je niet reageerde met 'ok Boomer' ....best hilarisch als mensen boven de 50 kritiek hebben op mensen onder de 30 meteen termen als 'zuur' conservatief' en 'oud' naar voren worden gehaald.juist in deze tijd dat alles zichtbaar is dmv social media en het al 'nieuws' is dat mensen een scheet laten zou een soort van beroepscode voor scheidsrechters wel wenselijk.niemand zegt dat Nijhuis een 'vlieg kwaad doet' maar hij ondermijnt wel degelijk zijn eigen positie en die van de scheidsrechters in het algemeen met zn jolige TV optredens.

13 juni 2020 om 12:05

Nogal generaliserend wat je hier doet. Ik zie ook niet in hoe het ‘hilarisch’ is, tijden veranderen namelijk en deze man gaat daar duidelijk niet in mee. Je doet nu alsof Nijhuis wekelijks voorop loopt bij de TV kantine, terwijl die man in Veronica Inside dikwijls inhoudelijk goede uitleg geeft. Leuke krachttermen gebruik je ook, met ‘zijn eigen positie ondermijnen’, maar ik zie niet in wat er mis mee is. Moeten scheidsrechters dan vanuit hun ivoren toren reageren, ijskoud en een keer per week op het veld verschijnen? Get real, dat slaat nergens op. De KNVB is werkgever van Nijhuis en ik vind dat hij in deze zelf ook gewoon een beslissing mag maken. Hij valt zijn werkgever niet af en als zijn karakter is wat jij ‘jolig’ noemt, dan moet hij dat lekker doen - het is jouw probleem dat jij dat ondermijning vindt.

En Mario zoekt de media niet op... die ouwe zuurpruim laat zich continu gelden als een scheidsrechter een fout maakt...

Ik ben persoonlijk geen fan van een Nijhuis die telkens in de media verschijnt, echter worden ze hierdoor wel bereikbaarder voor de jeugd en krijg je op deze manier over een aantal jaar een aantal goede scheidsrechters erbij. wel hoop ik dat Nijhuis echt een keer gewoon gaat fluiten naar de regels en niet zijn eigen interpretatie ervan, als hij dat doet zou hij misschien wel tot de beste scheidsrechters van de wereld kunnen gaan horen, want hij ziet bijna alles maar weigert vaak gewoon te fluiten voor een overtreding onder het mom van dat hij 'mannelijk voetbal' wil zien.

Als er iemand constant de media zocht en zoekt was het Mario wel, alleen hij had totaal geen X factor. Al's het Imago van scheidsrechters Zo beter wordt en meer jeugd dat will worden, nou prima. Ze Komen er alleen Dan wel achter dat er weinig glamour zit in het fluiten van Kudelstaart 1 tegen Blauw Wit 2

Nijhuis moet lekker stoppen met fluiten en dan mag hij elke maandag en vrijdag aanschuiven bij z'n grote vriend Johan Derksen. Geen een scheidsrechter die foutloos fluit, maar deze ijdeltuit maakt er een circus van. Totaal ongeloofwaardig en irritant. Van mij mag de KNVB duidelijke grenzen bepalen wat betreft optreden in de media. Scheidsrechters moeten neutraal blijven en hun werk is pas geslaagd als niemand weet wie er heeft gefloten. Nijhuis, Makkelie en Gozubuyuk zijn veel te veel bezig met hun imago.

13 juni 2020 om 10:04

Welja, laten we nog meer eenheidsworsten creëeren, daar hebben we er nog niet zat van on NL. De reguliere branches lopen er al van over, laten we het in de flamboyante voetbalwereld alsjeblieft anders aanpakken. Een scheids met een eigen karakter vind ik een verademing.

13 juni 2020 om 12:55

Maar dan wel liever als een Colina door je duidelijke optreden op het veld dan ala Nijhuis. Je hoeft geen eenheidsworst te zijn, maar mediageil lijkt me het andere uiterste. Ook Nijhuis zelfingenomenheid beperkt hem. Fouten erkennen is niet echt een ding in de onemanshow Bas Nijhuis.

13 juni 2020 om 13:35

Zelfingenomenheid is nogal subjectief als je het mij vraagt. Over Colina, daar haal je wel even een echte legend aan zeg. Wat had die man een natuurlijke autoriteit over zich. Maar toegegeven, ik zou het ook fijner vinden als Nijhuis wat minder in de publiciteit zou komen en zich wat meer op het fluiten zou richten.

Alles is voor Bassie. Maar Nijhuis moet eerst maar weer eens leren de spelregels te interpreteren zoals ze bedoeld zijn. Een van de slechtste fluitisten van het Nederlandse korps. Wel een vriend van Johan Derksen. En zo kan er zomaar sprake zijn van een nieuwe carrière buiten de lijnen. Al zag ik hem ook een wedstrijdje fluiten tussen een stel vierpoters. Hilarisch.

13 juni 2020 om 13:18

Ach ja dat wedstrijdje fluiten tussen wat vierpoters was lachwekkend, wetende dat hij een paar weken eerder geen schijtlollig filmpje wilde maken door kaarten uit te delen aan mensen op straat die onvoldoende afstand namen. Dat vond ie te min en beneden zijn stand. Alsof hetgeen met die viervoeters zo'n hoog niveau was qua humor. Zelfs in dit soort beslissingen is ie inconsequent.

Ben het met Van der Ende eens. De media geilheid van oa Nijhuis begint vervelend te worden. Laat hem gewoon zijn vak uitoefenen en verder in de anonimiteit blijven. Net als alle andere scheidsrechters dat ook zouden moeten doen.

13 juni 2020 om 13:44

Geldt dat ook voor voetballers? Hoor graag voor welke beroepen je niet in de media mag komen.

Haha zeuren over dat het ontbreekt aan regels en gedragscodes, maar wel je verhaal even anoniem de wereld ingooien. Wat een hypocrisie en schijnheiligheid. Scheidsrechters die hun verhaal publiekelijk doen kunnen itt ‘anonieme’ mensen tenminste er publiekelijk op worden aangesproken. Wat hun mening ook is, maar ik waardeer het veel meer.

Liever inconsequent als de zaalvoetbal scheidsrechters die naar van egmond luisteren. Als je in europa komt gelden er dan heel andere regels. En wat dat aangaat fluit nijhuis wat meer europees . En scheidsrechters zijn ook mensen en de knvb moet ook geen commisie stiekum hebben.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren