Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

PEC Zwolle hakt knoop door en brengt groot nieuws op verjaardag

Laatste update:

PEC Zwolle speelt komend seizoen op natuurgras, zo heeft voorzitter Adriaan Visser bevestigd op de site van de club. De Eredivisionist heeft de knoop doorgehakt en besloten na twaalf jaar alsnog afscheid te nemen van het kunstgrasveld. De club, die vandaag 110 jaar bestaat, was al van plan om over te stappen van kunstgras naar natuurgras, maar de coronacrisis zorgde nog even voor twijfel.

"We zijn een club met een sterke hang naar het verleden! Zo ben ik ontzettend blij hier kenbaar te kunnen maken dat we vanaf het nieuwe seizoen weer op natuurgras gaan spelen", zo schrijft Visser op de clubsite. De voorzitter geeft aan dat hij van een generatie is die niet anders weet, dan dat 'het echte voetbal' gespeeld wordt op gras.

"Met een 'linksbuiten met krijt aan de pantoffels' en grassprieten in de ogen (in mijn jeugd stond degene die bij de onderlinge partijtjes er echt helemaal niets van kon altijd als linksbuiten opgesteld!). Ik kan me, met ongetwijfeld velen, nu al weer verheugen op geur van gras in ons stadion. En belangrijker dan dat gevoel van mijzelf, is dat we nu onze jonge spelers nog beter kunnen ontwikkelen in hun carrière als voetballer."

Algemeen manager Jeroen van Leeuwen geeft aan dat PEC Zwolle met deze transitie een reuzenstap zet in het verder professionaliseren van het topsportklimaat bij de club. "Het complexe proces heeft ruim een jaar in beslag genomen, want het is meer dan alleen even een veld vervangen. Ik ben dan ook oprecht blij dat het gelukt is en dat we op de zeer korte termijn met de werkzaamheden beginnen. De verwachting is, dat het nieuwe speelveld over ongeveer acht weken bespeelbaar is."

PEC Zwolle is na ADO Den Haag en VVV-Venlo de derde club uit de Eredivisie die deze zomer de overstap maakt en definitief afscheid neemt van kunstgras. RKC Waalwijk wisselde het kunstgras vorig jaar al in voor een natuurlijke ondergrond. Alleen Heracles Almelo en FC Emmen spelen daardoor na de zomer nog op een kunstgrasveld in de Eredivisie.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heel mooi nieuws. Zeker in deze tijd waarin de clubs op de financiën moeten letten kiest PEC ervoor om over te gaan op ''echt'' gras. Hoop dat er snel meer clubs volgen!

12 juni 2020 om 10:26

Daarom vind ik dus ook dat de knvb het zou moeten verbieden om binnen het betaald voetbal op kunstgras te spelen. Je geeft hiermee clubs een bepaald voordeel (financieel), omdat zij kunnen besparen op echt gras en daarmee het spelersbudget kunnen opkrikken. Clubs die kiezen voor gras staan/stonden daarmee al meteen 2-0 achter. Altijd respect voor NAC gehad, omdat zij gewoon op gras zijn blijven spelen terwijl zij ook genoeg redenen hadden om daarop te besparen.

12 juni 2020 om 10:28

Ik snap ook niet dat de KNVB het niet gewoon verbied. Het is gewoon amateurisme ten top om op het hoogste niveau met zo’n kunstgras veld aan te komen. Over VVV al nieuws of die ook over gaan? Volgens mij is dat het allerslechtste veld..

12 juni 2020 om 10:29

Geloof dat VVV vorige maand bekend had gemaakt dat ze weer op natuurgras gaan spelen

12 juni 2020 om 10:31

Het probleem is dat de KNVB dit niet kan beslissen. De clubs gaan hierover. Zij kunnen de reglementen aanpassen, maar daar is een grote meerderheid voor nodig (dacht 5/6). Doordat er veel clubs in de KKD op een plastic matje voetballen en zij uiteindelijk de meerderheid hebben, lukt het niet om reglementen aan te passen en kunstgras te verbieden.

12 juni 2020 om 10:31

Precies! Het schijnt ook dat geld best belangrijk is in de voetbalwereld Vaak onderschatten mensen wat voor tijd/geld het kost om een grasveld goed te onderhouden. Bij Feyenoord (misschien ook andere clubs tegenwoordig) hebben ze speciale warmtelampen om het gras te onderhouden. Er zijn dagelijks werknemers mee bezig.

12 juni 2020 om 10:34

Er zijn bovendien genoeg clubs in de KKD die zelfs op echt gras spelen en rond komen. Het is echt onzin dat clubs anders zouden omvallen. Laat ze dan maar vallen, dan zijn ze sowieso niet goed bezig.

12 juni 2020 om 10:48

Het onderhouden van het gras is niet het grootste probleem, ook financieel niet. Het grootste voordeel voor clubs met een kunstgrasveld is dat alle elftallen daar gebruik van kunnen maken. Zowel wedstrijden als trainen. Het aanleggen en onderhouden van trainingsveld is de grootste kostenpost. Maar blij dat Zwolle ook overstapt.

12 juni 2020 om 11:00

@messibazoer het staat zelfs in de tekst dat VVV al over is gestapt op natuurgras.

12 juni 2020 om 11:07

Dat argument gaat niet echt op, want alle clubs maken die kosten. Dat de grasmat er niet perfect bij ligt levert alleen maar voordeel op voor kleine clubs lijkt me. Daarnaast is het gewoon oneerlijke concurrentie, want dat overgebleven budget zal niet naar het goede doel gaan. De roep om eerlijke verdeling van het tvgeld vind ik wel terecht, want een competitief speelveld mag best geeist worden.

12 juni 2020 om 11:45

@MVGISTV, kosten zitten niet on het onderhoud. Probleem is vooral dat je zonder kunstgras aparte trainingsveld nodig hebt. Met kunstgras kan dat mooi in het stadion. Enige is dat in de hoogste afdeling betaald voetbal het behoorlijk beschamend is dat vanuit kosten overweging gekozen wordt voor kunstgras. Letterlijk 10 tot 20 jaar een selectie speler minder en je komt echt een heel eind. En als je ziet wat voor doffe ellende er aangetrokken wordt, dan is het voor de meeste geen heel groot offer.

12 juni 2020 om 12:19

Ja, maar dat ze op gras spelen is wel een belangrijke reden waarom ze in de KKD spelen. Voor het geld dat je bespaart door kunstgras te nemen, kun je zo 3 goede eredivisiespelers halen. Is naast slecht beleid toch ook een belangrijke reden waarom een grote club als NAC eerste divisie speelt en een veel kleinere club als VVV al jaren eredivisie.

12 juni 2020 om 12:21

Inderdaad met hooguit een uitzondering bij promotie dat alleen in het eerste seizoen kunstgras is toegestaan maar bij behoud in de Eredivisie overgegaan moet worden naar echt gras. Dit voordat Keuken Kampioen Divisie clubs die nog op kunstgras spelen niet gelijk een gigantische kosten post hebben.

12 juni 2020 om 12:03

Dat komt natuurlijk omdat er sinds kort ook een fonds is waarin enkele clubs geld storten zodat andere clubs van het kunstgras af kunnen. Als PEC dit zonder extern geld had moeten doen was dit natuurlijk nooit gebeurd.

12 juni 2020 om 12:20

Hoe is dit geregeld? Want je zou eigenlijk clubs die altijd op gras gespeeld hebben willen belonen, ipv clubs die jarenlang voordeel hebben gehad van kunstgras nu een premie geven om over te stappen. Dan hebben die clubs dus 2x voordeel.

12 juni 2020 om 12:41

Eindelijk vind ik iemand die het met me eens is. Clubs die op kunstgras spelen hebben niet alleen een voordeel bij die ondergrond, maar ze hebben ook jarenlang kunnen besparen op de onderhoudskosten of huur van een trainingscomplex. Dit geld hebben die clubs in hun selectie kunnen steken. Geld dat andere clubs dus besteden aan een goede natuurgrasmat. Het blijft speculeren, maar wellicht had PEC op natuurgras niet meer in de ED gespeeld. En hadden clubs als Nac, NEC en De Graafschap nog wel in de ED gespeeld wanneer kunstgras verboden was. Maar er is afgesproken, in et kader van de verander agenda, dat de clubs de komende 3 jaar 5% van hun Europese inkomsten steken in een fonds waar clubs uit kunnen putten die af willen stappen van hun kunstgras.

Fantastisch nieuws! Gefeliciteerd Zwolle!

12 juni 2020 om 11:07

Zo ben je echt eredicisie waardig qua voetbal vehoren ze daar al. Fijn pec.

Gefeliciteerd allemaal!

Eindelijk! Verschrikkelijk gras daar in Zwolle kan ik je vertellen

12 juni 2020 om 10:36

Het kunststof was gewoon op.
Nu moet dat er uit en met de compensatie van topclubs is het goedkoper om gras te nemen.
Dat is de enige rede denk ik.

12 juni 2020 om 10:59

Je weet dat dit het nieuwste en beste kunstgras vd eredivisie was hè?? Dus deze reactie raakt kant noch wal.

PEC heeft al bij aanleg van de huidige mat gezegd dat dit de laatste kunstgras mat zou zijn, de reacties van sommige die hierover verrast zijn verbaasd me

Mooi! Eigenlijk zouden clubs alleen een eredivisie licentie moeten krijgen als je kunstgras hebt ✌ï¸ADO gaat ook weer naar natuurgras.

Mooi besluit. Ik hoop dat er snel meer volgen.

Wat een goed nieuws dat steeds meer clubs overstappen op natuurgras! Klinkt overdreven, maar ik vind het dus echt gewoon niet leuk om een wedstrijd van mijn club te kijken als ze uit moeten naar een club die kunstgras heeft. Ook bij elke draaiende beweging ben ik bang voor een blessure, als ik er zelf op voetbal

12 juni 2020 om 10:55

Zelf vind ik kunstgras toch wel een uitkomst voor amateurverenigingen. Op de slechte knollevelden waar je af en toe komt ben ik banger voor een blessure dan een standaard kunstgrasveld.

12 juni 2020 om 11:06

Gentiana, ben het opzich wel met je eens, alleen ik vind het echt verschrikkelijk om op kunstgras te spelen. Ik speel zelf in de kelderklasse en echt knollenvelden komen we echt zelden tegen

12 juni 2020 om 11:07

Gentiana, ben het opzich wel met je eens, alleen ik vind het echt verschrikkelijk om op kunstgras te spelen. Ik speel zelf in de kelderklasse en echt knollenvelden komen we echt zelden tegen

Geweldig nieuws. Nu de andere clubs nog, maar langzaam aan gaat het de goede kant op.

12 juni 2020 om 11:01

Het is alleen jammer dat daar het geld van andere clubs voor nodig is, terwijl clubs prima zelf een natuurgrasmat kunnen betalen.

12 juni 2020 om 11:15

Sirius je bent volledig verkeerd geïnformeerd. Bij de aanleg van het huidige kunstgras veld is al aangegeven dat het voor PEC het laatste kunstgrasveld zou zijn, dit is ook zo begroot. Verder snap ik niet waarom je het nog richting het negatieve moet trekken, is het dan nooit goed?

12 juni 2020 om 11:16

En dit was voordat er nieuws kwam over die giften.

Vraag me af of dit voor hun sportief gezien de juiste beslissing is op dit moment, dit gaat toch tot hogere kosten leiden en daardoor wellicht een minder competitied elftal.

Halleluja! Dit was ook nog eens een van de slechtste kunstgrasvelden in de eredivisie, waar veel spelers geblesseerd op zijn geraakt.

12 juni 2020 om 10:27

Onzin, het veld van PEC kwam vaak als een van de beste kunstgrasvelden uit de verkiezing door de captains in de Ed.

12 juni 2020 om 10:40

sempros je doet net alsof het een prestatie is dat Pec 'het beste' kunstgrasveld heeft, misschien het minst slecht. Als ik moet kiezen tussen aids of syfilis dan doe mij ook maar syfilis. Ieder kunstgrasveld is ruk, de een net iets meer dan de rest. In die verkiezing door captains komen de kunstgrasclubs altijd onderaan de lijst te staan.

12 juni 2020 om 10:43

Jawel, het 'argument' waarvan je wist dat ging komen! Ik ben ook blij dat we over zijn naar natuurgras. Ik reageer alleen dat zijn statement onzin is. Waar jij verder vandaan haalt dat ik het een prestatie vind ben ik zeer benieuwd naar.

12 juni 2020 om 14:29

Je zegt letterlijk '...als een van de beste kunstgrasvelden uit de verkiezing..', daarmee insinueer je eigenlijk dat het een prima veld is en ook als dusdanig verkozen is, wat dus niet zo is omdat het het minst slechte is, of vind je mijn gedachtegang heel gek? Verder weet ik niet op welk 'argument' je doelt, maar dat had je waarschijnlijk bij iedere reactie op jouw reactie gezegd.

12 juni 2020 om 15:41

Twenteov, heb jij zelf ooit op dat veld gelopen of gespeeld? Nee natuurlijk niet dus waarom beoordeel je het veld dan wel zodanig? Je zoekt gewoon een stok om mee te slaan en dat is vrij triest.

12 juni 2020 om 16:16

Of het een goed of slecht veld was laat ik in het midden, naar sloeg wel de wedstrijden van PEC (en ook Heracles) over omdat het er niet uitzag op TV.

12 juni 2020 om 21:33

Ik insinueer helemaal niks, omdat ik niet zeg dat kunstgrasvelden prima zijn. Ik weerleg de feitelijke onjuistheid dat PEC het slechtste kunstgrasveld zou hebben (gehad). Ik weet niet wat precies de logica achter je reacties is, maar ik denk dat we dat gemeen hebben.

12 juni 2020 om 21:34

@staanplaats. In mijn eigen optiek had PEC wel absoluut het lelijkste veld inderdaad. Het zag er niet uit op TV, dat was eigenlijk vanaf dag één al zo. Typisch, de kunstgrasmat die er daarvoor in lag viel op TV eigenlijk niet echt op.

12 juni 2020 om 10:47

Dat veld van VVV was volgens mij de slechtste. Bij iedere pass en schot vlogen de korrels in het rond.

Gefeliciteerd PEC met de verjaardag en Gefeliciteerd Eredivisie met een extra natuur veldje

Mooi nieuws. Er blijven nu nog maar weinig kunstgrasclubs in de Eredivisie over. Ik weet dat Emmen en Sparta ook nog graag terug willen naar natuurgras. Staat Heracles er straks helemaal alleen voor met hun plastic matje.

12 juni 2020 om 10:32

En Heracles zal alleen maar meer thuisvoordeel er door krijgen. Die lachen zich dood. Die leunen nu al jaren op thuiswedstrijden en uitwedstrijden op kunstgras. Op natuurgras is het vaak niet wat met ze..

12 juni 2020 om 10:35

Kwestie van tijd dat Heracles ook zwicht voor de druk vanuit de rest van de Eredivisie. En misschien dat spelers ook wel 2x nadenken voordat ze tekenen bij Heracles.

12 juni 2020 om 11:00

Heracles scout vooral onervaren jongens en spelers uit de Keuken Kampioen Divisie. Zolang Heracles in de Eredivisie speelt, is de club altijd aantrekkelijk voor de spelersvijver waaruit Heracles vist.

12 juni 2020 om 11:52

@FCT 4 ever, Heracles vergaat het laggen heel snel als de andere clubs de selecties makkelijk kunnen aanvullen met huurspelers van de top 3. Niet alles wat daar rondloopt is super, maar er zitten aardige spelers tussen. Lamers en Botman waren bv uitstekende aanwinsten voor Heerenveen. Wat je extra kwijt bent aan de ene kant, bespaar je aan de andere kant.

12 juni 2020 om 13:21

Laggen, mijn hemel dat doet pijn aan de ogen.... We moeten het veelal hebben van regionale jongens trouwens, of spelers die een 2e kans gebruiken. Wat betreft kunstgras hoop ik ook dat het verdwijnt, geloof me daar wordt ook bij Heracles wel over gepraat.

12 juni 2020 om 10:58

We moeten natuurlijk niet vergeten dat de situatie bij Heracles niet te vergelijken is met die van de andere clubs. Een van de grootste sponsoren is een leverancier van kunstgras en het is niet moeilijk om te raden dat zo'n kunstgrasmat bij Heracles contractueel is vastgelegd met Ten Cate. De kans is dus vrij groot dat ze niet zomaar kunnen overgaan op natuurgras zonder contractbreuk te plegen en tegelijkertijd misschien 1 van de twee grote sponsors kwijt te raken.

Dit plan is natuurlijk vijf jaar geleden al opgesteld, het is vooral fijn dat de crisis geen roet in het eten heeft gegooid. Goed nieuws

Zometeen alleen Heracles nog?
Die kunnen er alleen niet van af doordat het hun sponsor is...
Moet je eigenlijk hopen dat ze een keer degraderen en dan de verplichting indienen om op echt gras te spelen op het hoogste niveau. We komen er wel...

12 juni 2020 om 10:48

Dat is haast de enige optie. Nu houdt Heracles elke keer de stemming hierover tegen.

12 juni 2020 om 11:01

Maar een 5/6e meerderheid is toch voldoende? Die heb je nu. Emmen en Sparta hebben aangegeven ook op korte termijn te gaan overstappen. Dan is de stemming helemaal duidelijk en heeft Heracles geen poot om op te staan. De top van de KKD speelt muv Cambuur vgm ook allemaal op echt gras. Kwestie van tijd dat ook in de KKD iedereen naar natuurgras gaat op deze wijze.

12 juni 2020 om 11:15

Cambuur krijgt in het nieuwe stadion ook weer gras.

12 juni 2020 om 12:19

Dank voor aanvulling. Wist ik niet.

12 juni 2020 om 10:56

Het is natuurlijk wel een rare situatie. Als 1 van de grootste sponsors een leverancier van kunstgras is, kun je niet zomaar zeggen dat je er natuurgras inlegt. Dan raak je die sponsor geheid kwijt. Zo'n kunstgrasmat zal ongetwijfeld contractueel zijn vastgelegd, dus voor we Heracles weer met de grond gelijk maken, moeten we niet vergeten dat Heracles waarschijnlijk zelf ook geen kant op kan.

Mooi! Volgens mij blijven er nu echt weinig meer over! Goed voor Feyenoord ook....haha! Die hebben het uit bij clubs met kunstgras altijd moeilijk

Heel goed nieuws natuurlijk, denk dat we dit mede hebben kunnen doen vanwege de ongekende kaartverkoop voor onze seizoenkaarten in de eerste paar weken. Hierdoor heeft de club veel zekerheid om de plannen door te zetten.

Goed nieuws. Het wordt echt tijd dat alle clubs dit gaan doen. Maar goed, het is een goede ontwikkeling dat steeds meer clubs overgaan op natuurgras. Het is alleen jammer dat daar een 'gift' van grotere clubs voor nodig was, terwijl elke profclub een natuurgrasmat gewoon kan betalen.

Mooi nieuws! Welke clubs spelen nog op kunstgras eigenlijk? Vvv, ADO en nu PEC Zwolle gaan deze zomer van plastic gras naar natuurgras over volgens mij. Dan hou je in de Eredivisie nog Heracles Almelo, FC Emmen en Sparta met nepgras over waarbij Sparta en FC Emmen ook over willen naar echt gras. In de KKD dan nog Excelsior, FC Eindhoven, Roda JC, Cambuur, FC Volendam, Top Oss, FC Den Bosch en Helmond Sport denk ik. Waarbij i.i.g. Excelsior en Roda JC ook graag snel op natuurgras over willen. Hoe zit dat eigenlijk met clubs als Cambuur, FC Volendam, FC Den Bosch etc. Weet iemand dat?

12 juni 2020 om 11:16

Cambuur krijgt gras in het nieuwe stadion.

Fantastisch nieuws. Het wordt hoog tijd dat alle clubs uit de Eredivisie (verplicht) op natuurgras gaan voetballen. Echt voetbal dient gespeeld te worden op echt gras en dat geldt zeker voor voetbal op het hoogste niveau in Nederland!

12 juni 2020 om 11:41

En dan gelijk de daken afschaffen. Echt voetbal hoort in de buitenlucht en niet in een hal.

12 juni 2020 om 11:59

Hoe zie je je dat precies voor je? Dan zou Ajax naar een andere locatie moeten vertrekken? Ik heb ook het liefst dat Ajax zoveel mogelijk het dak open houdt, maar soms is het juist handig om het dak dicht te hebben waardoor een wedstrijd bijvoorbeeld niet afgelast hoeft te worden.

12 juni 2020 om 12:10

Ik wil alleen aangeven dat het makkelijk oordelen is als het jou club niet aangaat. Kunstgras mag en is voor sommige clubs een uitkomst.

Gefeliciteerd met het jubileum en natuurgras!

Gefeliciteerd, PEC Zwolle. Wie volgt? Het is de hoogste tijd dat de Knvb gaat verbieden dat clubs uit de Eredivisie op voetbalverziekend en competitievervalsend kunstgras spelen. En, wat mij betreft, wordt ook verboden dat clubs die vanuit de Keuken Kampioen Divisie promoveren naar de Eredivisie op kunstgras mogen blijven voetballen.

Alleen Fc Emmen en Heracles Almelo spelen op kunstgras ?
Zijn jullie Sparta vergeten ?

12 juni 2020 om 12:48

@voetbal!! Inderdaad, ook mijn club blijft helaas nog even op het verwerpelijke en verderfelijke kunstgras spelen. Voor mij was, is en blijft het onbegrijpelijk en onacceptabel dat een historische voetbalclub als Sparta, inmiddels al 132 jaren oud, de overstap van kunstgras naar echte grassprieten minimaal een seizoen heeft uitgesteld.

Nu nog een nieuw stadion daar in Zwolle, en het begint ergens op te lijken..Gr. Uit Deventer

12 juni 2020 om 18:19

Succes komend seizoen bij Eindhoven, MVV, Telstar en jong Utrecht.

Top nieuws natuurlijk. Dit is niet aandeel een vooruitgang voor Pec Zwolle, maar voor de hele eredivisie. Het slaat toch nergens op dat ze bijna nergens in Europa op kunstgras spelen, maar dat wij hier in Nederland allerlei clubs hebben die kunstgras boven natuurgras stellen. Voor spelers uit het buitenland kan dit gewoon een reden zijn dat ze niet naar Nederland komen. Ook is het aantal blessure gevallen op kunstgras gewoon vele malen hoger en heeft de thuisclub altijd wel een behoorlijk voordeel. Kort samengevat is het dus echt top van Pec Zwolle dat ze in deze tijd gewoon overschakelen op echt gras en daarmee de competitie weer een stapje verder richting kunstgrasvrij brengen. Nu de rest nog...

"in mijn jeugd stond degene die bij de onderlinge partijtjes er echt helemaal niets van kon altijd als linksbuiten opgesteld" dat heeft PEC afgelopen seizoen ook gedaan met Dennis Jonson, er is in al die jaren dus eigenlijk niets veranderd. Bij ons werden ze vroeger trouwens op doel gezet.

Erg blij mee met dit 'nieuws' al was dit natuurlijk geen echt nieuws aangezien dit 5 jaar geleden al wel aangegeven is. Ben wel benieuwd hoe lang het gaat duren voordat mensen weer gaan mopperen dat het veld slecht is oid.. Maarja dat is mens eigen natuurlijk

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren