Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Trotse zwarte man’ Dumfries laat van zich horen op demonstratie

Laatste update:

Naast Memphis Depay was ook Denzel Dumfries woensdagavond aanwezig in Rotterdam om te demonstreren tegen racisme. Over de hele wereld demonstreren mensen tegen racisme naar aanleiding van de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd, die door toedoen van een witte politieagent het leven liet. Op Instagram deelt de aanvoerder van PSV zijn visie.

"Hier voor je staat een trotse zwarte man. Trots op zijn huidskleur. Een man die zich een weg naar boven vocht. Een man die racistische opmerkingen tegen hem heeft overwonnen en die nog steeds dagelijks wordt geconfronteerd met racisme. Ik sta hier voor mijn medemens die dagelijks met dezelfde zaken te maken heeft."

Het artikel gaat verder onder de video
Dumfries: 'Gesprekken over salaris inleveren zijn gaande'
Meer video's

Dit bericht bekijken op Instagram

Proud Black Man Here in front of you is a proud black man. Proud of his skin color. A man that fought his way up. That has won racial slurs against him and is still confronted with this on a daily basis, and will be above it. I am standing here for my fellow man who has to deal with the same issues daily. Those who share that deep-seated pain, those who comprehend that pain. For them, I am standing here! Racism is a global problem that drastically needs to be tackled. IT’S BEEN ENOUGH! Our lineage needs to grow up in a world full of equality and chances without the feeling of being discriminated in whatsoever form. I am proud of my skin color and of the people that came today that did not stay silent. Together we shall conquer racism!! #blacklivesmatter ??

Een bericht gedeeld door Denzel Justus Morris Dumfries (@ddumfries2) op

"Voor degenen die de diepgewortelde pijn delen, degenen die die pijn begrijpen. Voor hen sta ik hier! Racisme is een wereldwijd probleem dat drastisch moet worden aangepakt. Het is genoeg! We moeten kunnen opgroeien in een wereld van gelijkheid en kansen, zonder de angst om gediscrimineerd te worden, op welke manier dan ook."

"Ik ben trots op mijn huidskleur en op de mensen die vandaag zijn gekomen en hebben besloten niet stil te blijven. Samen kunnen we racisme verslaan! #blacklivesmatter", aldus Dumfries, die dinsdag ook al een zwart vlak plaatste op social media in de strijd tegen racisme.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mooi!En nu moet de voetbalwereld laten zien dat er geen plaats is voor het systemisch racisme. Maar toch ben ik bang dat er weinig gaat veranderen.

4 juni 2020 om 00:32

Het is dubbel. Ik ben zelf absoluut tegen racisme, discriminatie of wat dan ook, maar ook ik heb het gevoel dat het uiteindelijk nooit volledig weg zal gaan. Het zit teveel in de aard van het beestje; van de mens. Het heeft niet zozeer met huidskleur zelf te maken, maar puur dat mensen met een donkere huidskleur anders zijn, net als dat blanke mensen weer anders zijn dan zwarte mensen. Het zit in de aard van heel veel dieren, waaronder de mens (hoezeer we ons ook verheven voelen, we zijn net zo goed gebonden aan instincten), om groepen te vormen gebaseerd op duidelijk verschillende kenmerken. Hier zijn verschillende theorieã«n voor, maar ze leiden meestal terug naar het idee dat het evolutionair gezien voordelen oplevert om gelijkgestemde groepen te vormen die herkenbaar zijn voor de leden ervan. Waar een bepaalde groep een meerderheid heeft, zal de minderheid een grotere kans lopen op discriminatie/racisme. ''maar Buitenspelgoal, zeg je dan dat we het maar moeten laten gebeuren omdat het toch altijd zo zal zijn?'' Nee, natuurlijk niet. Racisme moet je bestrijden, maar de manier waarop is belangrijk. Je merkt vaak dat mensen van verschillende rassen best samen kunnen gaan, omdat ''kinship'' ook kan ontstaan door gedeelde interesses en doelen. Mensen zijn emotie-beestjes en veel racisme/discriminatie komt voort uit onderbuikgevoelens; associaties die we bij de andere groepen hebben. Om het voorbeeld van Amerika aan te halen: veel zwarte Amerikanen zijn arm, dus de gemiddeld rijkere blanken associeren ze met verhoogde mate van criminaliteit, drugs gebruik, agressief en ''overlevings'' gedrag en dergelijke. Eng, ver van je bed, andere levenswijze en levensloop. Noem het maar op, allemaal redenen die het onderbuik gevoel voeden. Wat Amerika betreft: blijven roepen dat ''black lives matter'' gaat niks veranderen. Pas als zwarte mensen de kansen krijgen die blanke Amerikanen krijgen zou er wat kunnen veranderen, omdat de blanken dan zullen zien dat zwarte Amerikanen ook prima ''kunnen leven zoals zij'' en niet per definitie gevaarlijker of beestachtiger zijn. Het zijn mensen, zoals jij en ik. Niets meer, niets minder. Maar ja, racisme/discriminatie alsmede het concept van groepjesvorming en het opeisen van alle goede faciliteiten voor jouw groep zijn zo oud als de mensheid en het dierenrijk zelf. Een hardnekkig en naar trekje van het mens zijn.

4 juni 2020 om 01:27

Perfect omschreven. We willen er als goed mens graag vanuit gaan dat we de wereld volledig kunnen idealiseren, maar dat is helaas niet mogelijk. Er zitten helaas ook nare trekken in de natuur van een mens, we zijn tenslotte ook gewoon dieren. Het is tijd voor actie en het daadwerkelijk strafbaar stellen van racistisch gedrag. De protesten en social media activiteiten zijn mooi voor de saamhoorigheid, maar zullen ons nooit dichter bij het oplossen van racisme brengen.

4 juni 2020 om 05:22

Het zit zo diep in blanke en ook donkere mensen, dat gaat eeuwen duren voordat het weg is. Maar goed je moet er wel mee beginnen het tegen te gaan. Krijg wel het gevoel dat als je als blanke er wat over zegt of denkt het niet door iedereen als oprecht wordt beschouwd. Maar goed indien het ooit verdwijnt ben je jaren en jaren verder. Bijna ieder weldenkend mens is tegen rasisme maar het zit in iedereen zelfs in de mensen die nu vooraan staan bij black lives matters

4 juni 2020 om 08:16

Gradaties van hoe de erg de impact er van was. En wie bepaalt die gradaties? Dan begin je al in een gevaarlijk straatje terecht te komen hoor, als er al verschillen zijn tussen hoe erg racisme is.

4 juni 2020 om 11:13

@Lierse1997 Die gradaties zijn bij andere dingen die we als samenleving niet accepteren wel aanwezig. Een gechargeerd voorbeeld is moord. De wet voorziet in verschillende “versies”’/gradaties van moord. Het punt dat Berserko (denk ik) probeert t maken, is dat in gesprekken hierover nogal eens wordt aangehaald dat ook donkere mensen discrimineren, en dat het mens eigen is. Echter staat de vorm van discriminatie die witte mensen ervaren doorgaans in geen enkele verhouding tot wat donkere mensen ervaren. Het belangrijkste verschil is daarbij hoe discriminatie tegen donkere mensen schrikbarend is verweven in de samenleving. Zo loopt er momenteel in Nederland bijvoorbeeld een zaak waarbij de belastingdienst een tweede nationaliteit als criterium gebruikte om te bepalen of er een verhoogd risico op fraude zou zijn. Zo zijn er meer voorbeelden. Politie op de weg heeft ‘redelijke verdenking’ van een overtreding nodig om iemand staande te houden. Dat klinkt logisch. Als dan blijkt dat “een afwijkend profiel” regelmatig als reden wordt aangehaald klinkt dat heel anders. Het afwijkende profiel is namelijk regelmatig niet-wit + mooie auto. Dit soort vormen van discriminatie gaan gewoon volledig langs de witte bevolking heen zo lang je er niet bewust op let of iemand in je omgeving hebt die er wel last van heeft. Zodoende sluit ik me aan bij Berserko’s punt over gradaties. Mijn conclusie daarbij is; voordat discriminatie op een individueel kan worden aangepakt, zal het systematische element uit de samenleving moeten. Totdat dat gebeurt kan je niet van de niet-witte bevolking verwachten dat zij de last van de verandering evenredig dragen. Je vraagt een slachtoffer van een ander misdrijf immers ook niet om het zelf op te lossen.

4 juni 2020 om 12:37

Welke concrete benadeling dan? En waarom zou een willekeurig blank persoon verantwoordelijk zijn voor die benadelingen?
De kans dat mijn generatie voor mij iets aan slavernij heeft gehad is praktisch 0. Het land, sure. 97% van alle Nederlanders in de tijd van de slavernij hadden niks te maken met slavernij. Die werkten, als slaven, in fabrieken. Daarvoor het feudalisme.
Moeten zwarte mensen zich ook schuldig voelen voor hun voorouders die hun broeders verkochten aan Arabierse, Joodse en blanke slavenhandelaren?
Ik heb nergens van geprofiteerd. Het is nu enkel nadelig. Het legio aan racistische shit die je als blanke kerel in deze tijd naar je kop krijgt omdat mensen geen verschil kunnen maken tussen individuen maar ALLEEN MAAR bezig zijn met huidskleur en andere ondeelbare factoren is gigantisch. Hou op met met mensen groeperen en zie ze als individuen, whatever de huidskleur. Ik voel mij nul schuldig of verantwoordelijk voor enig racisme.

4 juni 2020 om 12:41

Maar Kamiel. De politie lost misdaad op. Wat als de kans op het pakken van een fraudemisdaad vele malen groter IS bij deze variabelen. Is het dan racistisch of logisch. Ik snap dat het kut is dat je eruit bent gepikt en je hebt niks fout gedaan. Maar is het racistisch van de politie? Ik vind dat niet zo makkelijk.
Daarbij heb ik niet zoveel concrete systematische racismevoorbeelden gezien. Echt niet. Het is altijd ergens 'in de ether'. Het is tijd om de discussie te hebben, maar ik ben nog niet overtuigd.

4 juni 2020 om 14:55

Powned_nl ik snap wat je zegt, maar dat is volgens mij een scheve weergave van de werkelijkheid. Er zijn betere en voornamelijk eerlijkere indicatoren om risicogevallen in kaart te brengen. De voornaamste is sociaal economische status. & daar wringt de schoen. Niet-witte mensen zijn oververtegenwoordigd in die groep. In het echt niet zo verre verleden zijn er stelselmatig regels van kracht geweest waaronder het eerst onmogelijk, en daarna lastig was voor niet-witte mensen om uit die armoede te klimmen. Inmiddels zijn de ergste uitwassen van dat soort beleid gelukkig verleden tijd. Maar het lijkt me een utopie te denken dat er niks van is doorgesijpeld, bewust of onbewust, zowel in sentiment als in beleid. Wat de huidige beweging in mijn ogen vraagt is; erken onze ervaringen, en help ons dat te verminderen. De voorbeelden zijn er. Niet elke mail waarin een jongen werd afgewezen op basis van zijn achternaam lekt uit.

4 juni 2020 om 16:14

Maar nogmaals. Voorbeelden. Men spreekt altijd over institutioneel racisme. Waar is dat dan. Laat het me zien en ik sta naast je om het te verbannen. Ik ben voor anonieme CV's, bijvoorbeeld. Er is discriminatie, geen twijfel. Maar man, die 'dominante onderdrukkende discriminerende en leidende blanke bevolking' heeft de laatste jaren wel gekke dingen aangenomen zeg, zeker als het nu nog zo zou zijn. Allerlei quota's en hulp die je in elke situatie als gewoon racistisch zou zien. En daarbij, complexe problemen hebben complexe antwoorden. Racisme is niet dé reden van verschillen in uitkomst tussen verschilende groepen in een land. Sorry, maar dat is het niet. Ook in Amerika niet. Ik mis nuance en een discussie die van alle kanten gevoerd KAN worden. Ik denk dat 'de schuld', als je daarover kan spreken, óók bij de groepen zelf ligt, cultureel gezien. Niet individueel, dat is overduidelijk. Er zijn duizendem voorbeelden waar het geen probleem is. We moeten gewoon af van de bizarre notie, wat ik in de reactie boven de hierboven omschreef, racistisch te zijn omwille van het paradigma dat 'blanken de macht hebben'. Is gewoon niet waar. Mensen met macht, geld, hebben macht. Ik niet. De enige manier, denk ik, om dit op te lossen als we ook de groepen zelt kritisch bekijken. Intrinsieke en externe verandering want god, ik durf te wedden, dat diep van binnen, zelfs de heftigste anti-racismeactivisten dit WEL inzien. Maar populair is het niet.
Hoop dat mensen begrijpen wat ik zeg of in ieder geval het proberen.

4 juni 2020 om 16:43

@Powned_NL Ik zie je een paar keer “schuld” gebruiken. Het is wmb helemaal geen schuldvraag. Puur; erken de situatie en help eraan mee hem te verbeteren. Één concreet voorbeeld noem ik hierboven al; iemand wordt afgewezen voor een stage, dus een kans om zich te ontwikkelen wordt hem onthouden, op basis van zijn achternaam. Je gaat verder helaas niet in op wat ik zeg. Het lijkt me dan ook geen nut hebben om nogmaals op jouw punten in te gaan.P.s. het feit dat anonieme cv’s nodig zouden zijn is toch eigenlijk al een erkenning van zowel institutioneel racisme als seksisme?

4 juni 2020 om 17:26

Schuld is inderdaad niet de juiste term. Maar je hebt het over de situatie erkennen. Dat moet inderdaad gebeuren, maar dat gebeurt niet. Het gaat niet enkel om racisme, namelijk, dat is niet de volledige situatie. Voor verbetering ben ik altijd. En waarop wil je exact dat ik op reageer? Ben het grotendeels met je eens. Er is discriminatie maar dat is niet het grootste probleem dat de verschillen veroorzaakt.
Op dat laatste; ja en nee. In Oostenrijk hebben ze een bijvoorbeeld een test gedaan om te kijken of anoniem er meer meisjes in stem fields kwamen. Dat werd nog minder. Ik heb geen idee hoe dat hier zou werken. Dus nee, in dat geval, geen bewijs voor seksisme. Integendeel. Verder is hier bewezen dat een buitenlandse naam minder handig is. Echter zijn er nu diversiteitsquota's, positief racisme, racisme naar blanken, als oplossing. Dat is niet de oplossing haha.
Mijn punt is; het anti-racisme kamp vergeet een heel deel van de discussie, de agency van de groepen zelf, de eigen verantwoordelijkheid. Want daar moet ook wat veranderen, in de cultuur, heeft niets met ras te maken. Er zijn veel meer variabelen dan 'institutioneel racisme' die verschillen veroorzaken.
En alhoewel het niet over schuld krijgt is het heeel duidelijk wie de zwarte piet toegespeeld krijgt. Dat heet racisme en moet stoppen. Heel mijn instagram staat vol met 'withuiswerk.nl'. Wat???

4 juni 2020 om 19:07

Ik heb de bewuste site even bekeken... Ronduit walgelijk! Racisme lijkt daar alleen van de blanke kant te kunnen komen... Hoe racistisch wil je het hebben??? Pure hokjesgeest. Alsof alleen een blank persoon nog een hoop te leren zou hebben. Stuitend en ronduit bizar. Alleen de naam van de site al, bah!

5 juni 2020 om 14:24

Danku. De enige manier waarop je dit goed kan keuren is als je eigen wereldbeeld volledig amoreel is en alles behalve individualistisch. Het omschrijft hoe blanke mensen, allemaal, hun verantwoordelijkheid moeten dragen omdat ze allemaal schuldig zijn. Wat?
Waar ik eerst twijfelde over de bedoelingen van deze hele hetze begint het steeds duidelijker te worden... er speelt meer dan enkel het helpen van de zwarte populatie, waar ik voor ben. Het racisme spat van dit soort sites en de algehele retoriek af, maar het mag, want blanken hebben macht. Allemaal. Het is zo paradoxaal, zo hypocriet als je zo hard 'anti-racisme' schreeuwt. ZO hypocriet dat het je het alleen maar kan aanhouden als je zelf helemaal niet nadenkt over je eigen positie. Wat wel eens heel goed zou kunnen kloppen.

Ik vind het allemaal mooi dat iedereen nu opstaat na de dood van George Floyd, maar even serieus, waarom zijn dit soort protesten in Nederland en dergelijken? Hier worden niet dagelijks mensen vermoord door hun huidskleur, vind het maar apart.

4 juni 2020 om 00:10

Wellicht niet dagelijks vermoord, maar moet dat dan gebeuren voordat die sjit hier ook gebeurt? Op zich begrijp ik je reactie wel hoor; het is Amerika, geen Nederland, dus ‘ver van mn bed show’. Maar er wordt niet persé tegen de dood van Floyd geprotesteerd, maar tegen racisme. En dat is er overal, onder elke bevolkingsgroep, dus in dat kader denk ik dat het goed is om je stem te laten horen.
Overigens; een van de bekendste ‘rassenmoorden’ in NL die mij me bijstaat, is die van Kerwin Duinmeijer. Het is dus al eens gebeurd in NL...

4 juni 2020 om 08:19

Wat je zegt klopt inderdaad. Ik ben ook tegen geweld gericht tegen andere groepen. Echter, maakt ieder ras zich vuil aan racisme. Het zit in onze aard om een oordeel over iemand anders te hebben zeker als ze er anders uitzien of gedragen. Er zijn niet voor niets al decennia lang oorlogen gevoerd hierdoor. Je gaat dit daarom nooit weg krijgen, het zal altijd een gevoelig onderwerp blijven. Ik denk juist dat mensen door de coronacrisis juist minder sympathie krijgen voor diegene die daar staan, aangezien we de afgelopen weken als kluizenaren hebben moeten leven en zij doodleuk met 5.000 bij elkaar gaan staan.

4 juni 2020 om 00:15

Ik vind het juist goed dat het in Nederland ook gebeurd. Het is goed om met ze allen er bij stil te staan en als het vredig verloopt mogen mensen van mij elke dag gaan protesteren. Het maakt niet of het in Nederland of Amerika is, racisme is nergens goed en zolang het er is is het noodzakelijk om dat steeds duidelijk te maken. Ik vind het altijd zo moeilijk te begrijpen dat mensen het vervelend vinden of er moe van worden. Het doet niemand kwaad en je bent niet verplicht om mee te lopen. Men zou eerder moe moeten worden van racisme dan de protesten tegen racisme.

4 juni 2020 om 00:15

‘Hier worden niet dagelijks mensen vermoord door hun huidskleur, vind het maar apart.’

Ik probeer het echt netjes te houden, maar ik voel een Louis van Gaal opkomen: ‘Ben ik nou zo slim of ben jij zo dom!?’

Waarom denk je dat mensen zijn gaan protesteren? Wat is het achterliggende probleem?

4 juni 2020 om 01:24

Ik denk gewoon dat protesteren helemaal geen invloed gaat hebben. Dit gaat 2 weken door en daarna gaat iedereen verder met zijn leven. Je moet dit soort dingen aanpakken vanaf de jeugd, vanaf groep 1 leren aan kinderen dat iedereen gelijkwaardig is enzo. Want de meeste racisten zullen niet van mening veranderen. Een protest gaat helemaal niet helpen, helemaal als ze gaan plunderen en vandaliseren, dan kunnen ze alleen zeggen: zie je, ik had gelijk!

4 juni 2020 om 05:17

Racisme en discriminatie is het hart gaat nooit verdwijnen. Maar het openlijk uitdragen gaat verdwijnen. Na deze actie zullen de politieagenten 10x nadenken voordat ze men rasistisch bejegenen. En geloof mij, ik heb het vandaag al meegemaakt. In deze tijd is er geen plek meer voor racisme, de kleinste zaak wordt meteen op social media gegooid en je leven is naar de knoppe. Zie de koppel die die belachelijke tiktok video hadden gemaakt. Leven wordt helemaal zuur gemaakt. Nogmaals in het hart zal het niet verdwijnen, maar het openlijk uitdragen wel.

4 juni 2020 om 10:04

'Na deze actie zullen de politieagenten 10x nadenken voordat ze men rasistisch bejegenen.'
Dat lijkt mij een utopie, vooralsnog. Hoeveel zwarte Amerikanen zijn al gedood op duvieuze wijze? En elke x ontstaat er ophef over, elke keer wordt er weer gedemonstreerd, zeker in de US. En toch gebeurd het elke keer opnieuw. Ja, je leven wordt eerder kapot gemaakt door social media, maar het is gewoon weer wachten tot er wéér een agent over de scheef gaat.

4 juni 2020 om 11:02

Het moet ergens beginnen. Hoelang heeft de slavernij geduurd? Er werden kinderen geboren die niks anders kende. Slavernij was "het leven" voor hun. Hadden zij ook maar moeten zeggen, vrijheid is een utopie laten we maar niks doen. Het is altijd zo geweest?

4 juni 2020 om 12:54

Nee, maar jij suggereert dat de politie nu wel 10x nadenkt. Nou, ik denk dat dat wel mee valt, want het is niet de eerste keer dat dit gebeurd, én dat er zoveel ophef over is. Ik zeg niet dat ik het goedkeur, maar ik denk wel dat dát de realiteit is.

4 juni 2020 om 00:23

Nee de protesten in Nederland gaan grotendeels ook niet over dat hier in Nederland donkere mensen gedood worden, het gaat er vooral om dat zodra je een tintje hebt, je op een bepaalde manier anders behandeld wordt. Als je uitgaat, als je in je auto rijdt, als je een baan zoekt, als je naar school gaat of gaat studeren. Je hebt het idee dat je je extra moet bewijzen of juist extra netjes moet doen in bepaalde situaties. Dit overkomt iedereen in Nederland met een tintje. Ik heb dit zelf gelukkig niet maar ik herken het in mijn vriendenkring wel degelijk.

4 juni 2020 om 01:51

Het is ook wel iets wat mensen op dit moment heel graag willen zien. Blanke Nederlanders worden net zo goed geweigerd voor een baan, aangehouden door de politie of gepest op school. Gebeurt dit bij iemand met een tintje dan is het gelijk "etnisch profileren" volgens iedereen terwijl dat soort dingen de blanke Nederlanders ook dagelijks overkomt. De racismekaart wordt voor mijn gevoel in Nederland wel heel snel getrokken voor zulke gevallen.

4 juni 2020 om 02:05

Mag je vinden uiteraard. Maar kijk eens bij jezelf hoe vaak je gefouilleerd bent op een openbare ruimte 'ter controle' (buiten stadions of andere poppodia om), hoe vaak ben je aan de kant gezet in je auto 'ter controle', of dat je je moest verantwoorden hoe je in 'zo'n dure auto' rijdt. Ja de racismekaart wordt vaak getrokken in Nederland, maar dit is echt niet zonder reden. Er zijn helaas genoeg redenen voor.

4 juni 2020 om 02:22

Ik ben dus zelf ook vaak aan de kant gezet met de auto omdat ik in een (2de handse) BMW reed toen ik 20-25 was. Dat is dus vaak mijn probleem als dat als voorbeeld wordt gebruikt. Het is mij net zo goed en vaak gebeurt. Het is gewoon een routinecontrole.

4 juni 2020 om 05:58

Ik met mijn Golf GTI hetzelfde verhaal. Sinds Ik in meer bescheiden auto's rij is dat voorbij.
Ligt dus meer aan de auto dan aan de persoon die er in rijdt lijkt me.

4 juni 2020 om 10:22

'ik ben dus zelf ook vaak aan de kant gezet met de auto omdat ik in een (2de handse) BMW reed toen ik 20-25 was.'jij en vele anderen die het probleem niet begrijpen halen leeftijd als indicator aan waarom je aan de kant wordt gezet. Maar bij etnisch profileren draait het niet om leeftijd.rapper Typhoon, 30+ jaar, die in een elektrische Mitsubishi reed, werd aan de kant gezet, omdat de agent in kwestie constateerde dat zijn profiel geen overeenkomst had met de auto waarin hij reed. En hij reed niet eens in een dure wagen. Dat ding van hem is leuk, maar niet indrukwekkend. Maar kennelijk roept dat al de nodige vraagtekens op dat iemand met het uiterlijk van Typhoon in zo'n auto rijdt..strafadvocaat Gerald Roethof, 40+, wordt of werd stelselmatig aan de kant gezet, omdat hij moest verantwoorden hoe hij aan zijn Mercedes kwam. Kenneth Vermeer werd ook met enige regelmaat aan de kant gezet, omdat iemand als Kenneth meer kans heeft om aan de kant gezet te worden met zo'n auto...ik ben 30+ en heb fases dat ik aan de kant wordt gezet. En dan niet om te achterhalen of ik met een slokje op achter het stuur zit, maar omdat de agenten in kwestie willen weten of de auto op mijn naam staat, hoe ik eraan ben gekomen, wat voor werk ik doe etc. Ik ga vervolgens het gesprek aan met de agenten om te achterhalen wat hun beweegredenen zijn, en sommige agenten zijn gelukkig eerlijk genoeg om toe te geven dat zij mij op basis van mijn uiterlijk aan de kant hebben gezet... Mijn schoonvader en een oom van mij zijn beiden Zestig plus en worden nog steeds aan de kant gezet vanwege hun auto en moeten dezelfde vragen als ik beantwoorden.ben jij door agenten aan de kant gezet vanwege je huidskleur? Werd jij dus in feite door je huidskleur eerst als 'schuldige' of verdachte gezien, totdat je het tegendeel kon bewijzen?

4 juni 2020 om 11:25

"het gaat er vooral om dat zodra je een tintje hebt, je op een bepaalde manier anders behandeld wordt". En als je geen tintje hebt wordt je niet op een bepaalde manier behandeld door de mensen met een tintje? Ik heb het idee dat ik me extra moet verdedigen, i.p.v. bewijzen. Is dat minder erg? Besef je wel dat je hier zelf onderscheid maakt door maar een kant op te denken? En @apocalypse; "ben jij door agenten aan de kant gezet vanwege je huidskleur?". Geen idee, dat vertellen ze er niet bij. Bij jou zeiden ze dit wel? Of heb je een vooroordeel? Goh wat zijn we toch tegen vooroordelen. Zelfs bij routinecontroles gaan ze zeiken dat het een racistisch motief heeft.

4 juni 2020 om 11:35

@HarisVuckic Sorry man, maar ja dat is echt veel minder erg. Je vergelijkt je ongemakkelijk voelen in een situatie met het systematisch klein houden van hele bevolkingsgroepen. De keiharde feiten laten zien dat het onderscheid er ís. Als je dat onderscheid niet erkent, erken je de ervaringen van de gediscrimineerde groep niet. Zo blijft je apathisch. Volgens mij was het Martin Luther King die ooit aangaf zich het meest zorgen te maken om de groep die niet actief discrimineert, maar ook niet actief tegen discriminatie ageert. Helaas een halve eeuw later nog precies zo relevant.

4 juni 2020 om 13:12

'en @apocalypse; "ben jij door agenten aan de kant gezet vanwege je huidskleur?". Geen idee, dat vertellen ze er niet bij. Bij jou zeiden ze dit wel? Of heb je een vooroordeel? Goh wat zijn we toch tegen vooroordelen. Zelfs bij routinecontroles gaan ze zeiken dat het een racistisch motief heeft.'ik rijd met camera's rond. Als je wilt kan ik je kraakheldere opnames tonen van agenten die beaamden dat mijn huidskleur een rol speelde bij mijn staande houding. Kan jij niet lezen of heb je lak aan wat ik je net vertelde? Rapper Typhoon werd vanwege zijn huidskleur aan de kant gezet. De agenten in kwestie beaamden dat zijn profiel niet matchte met de auto die hij reed. Gerald Roethof idem dito. Hij werd staande gehouden vanwege zijn huidskleur. Zelfs de politie geeft dit ruiterlijk toe. Dit kun je gewoon teruglezen in allerlei kranten of zien in bepaalde praatprogramma's. Etnisch profileren en de routine controles waar jij hebt over hebt zijn twee verschillende zaken (alhoewel etnisch profilering voor sommige personen wel een soort routine aan het worden is, voor zowel de agenten in kwestie als de personen die geprofileerd worden).

4 juni 2020 om 13:32

"als je wilt kan ik je kraakheldere opnames tonen van agenten die beaamden dat mijn huidskleur een rol speelde bij mijn staande houding." Ik zou zeggen doen! Zet ze op Youtube. Misschien zou je er iets mee moeten doen? Rapper tycoon, wat leuk dat je blijft vasthouden aan dat voorbeeldje dat je hebt. Ik ga verder de discussie niet eens met je aan, als je niet inziet dat het van twee kanten komt.

4 juni 2020 om 14:30

'rapper tycoon, wat leuk dat je blijft vasthouden aan dat voorbeeldje dat je hebt. Ik ga verder de discussie niet eens met je aan, als je niet inziet dat het van twee kanten komt'rapper Typhoon. Hij heet Typhoon.behalve Typhoon heb ik ook andere voorbeelden genoemd, dus ik begrijp niet hoe je erbij komt dat ik aan hem blijf vasthouden. Jij wilt de discussie niet aangaan, omdat je dondersgoed weet dat jouw voorbeelden en zienswijze als een tang op een varken slaan. Langzaamaan gaan de oogjes van meerdere mensen open en komen zij tot het besef hoe de vork in de steel steekt. Maar houd gerust je ogen dicht

4 juni 2020 om 00:31

Laten we vooral racisme bagatelliseren door te zeggen dat het niet bestaat of “niet zo erg is” - jij hebt je bijdrage gelevert!

4 juni 2020 om 01:25

Dat zeg ik helemaal nergens? Je stopt woorden in mijn mond. Ik heb zelf racisme ervaren en weet hoe het voelt, ik denk alleen niet dat protesteren de oplossing is, zie mijn reactie hierboven.

4 juni 2020 om 07:50

Natuurlijk helpt demonstreren wel. Zonder te demonstreren waren die politie agenten nog steeds aan het werken. Demonstreren helpt, omdat de hele wereld erover praat. Ik ben trots op deze generatie, dat ze massaal opstaan.

4 juni 2020 om 08:00

Als men allemaal zo fundamenteel tegen racisme was, zijn er de laatste jaren echt dingen gebeurd waar al massaal tegen betoogd zou moeten zijn. Nu wordt het gedaan omdat het in een bekend land gebeurt en omdat er massale media-aandacht is. Maar het trieste is dat de situatie in de USA gewoon voor sommige mensen het dagdagelijkse leven is. Dus het valt heel goed mee met “deze generatie, die massaal opstaat”.

4 juni 2020 om 09:03

Inderdaad, door deze generatie word het nu dagelijks naar buiten gebracht. Deze generatie die hun cameras gebruiken. Juist door deze generatie.

4 juni 2020 om 09:27

Waarom was/is deze generatie dan muisstil bij andere wantoestanden die er in de wereld plaatsvonden/plaatsvinden?

4 juni 2020 om 11:22

De wereld steekt raar in elkaar, vaak zul je zien dat mensen niet muisstil zijn, maar dat er simpelweg niet genoeg gravitas is om iets wereldwijd awareness te geven. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij zwarte mensen zijn omgekomen door politiegeweld, maar vaak is het een samenspeling van omstandigheden dat er voor zorgt dat de hele wereld kijkt; het gebeurt niet vaak, maar wanneer het gebeurd hebben mensen eindelijk een platform waarbij ze gehoord kunnen worden.

4 juni 2020 om 12:34

Tegenwoordig hebben sommige mensen dat platform al als topsporter, beroemdheid, vlogger enzovoort. Het heeft werkelijk niets met bereik te maken en alles met hoe een mens in elkaar steekt. Mensen zijn nou eenmaal egoistisch. Zelfreflectie is de mens vaak vreemd en naar anderen wijzen is altijd makkelijker. Het is goed dat racisme onder de aandacht gebracht word, maar kijk alleen al in dit topic hoe snel mensen afdwalen van de essentie en hoe snel discussies ineens over hele andere dingen gaan. Vermenigvuldig dat met honderdduizend en je hebt een samenleving in een notendop...

4 juni 2020 om 08:18

Tot nu toe is er ook geen bewijs dat Floyd vermoord is om zijn huidskleur. Maar dat racisme er is valt niet te ontkennen en het gebeurd ook in de politiek. Daarom zal het heel moeilijk worden het uit te bannen. Neem veel Oostblok landen, hoe wil jij het daar uitbannen?? Italie is ook zo een land waar het heel diepgeworteld zit.Maar als wij er allemaal wat tegen doen en niet van laffe straffen geven aan clubs en supporters.

4 juni 2020 om 08:43

@arsenalfan: ook in Nederland word gediscrimineerd toegegeven niet zoals in de VS maar dit is een demonstratie tegen elke vorm van discriminatie.

4 juni 2020 om 08:46

In Amerika ook niet hoor, en dit was ook geen moord met een racistisch motief, "slechts" een ongeluk. Het zit hem in het feit dat mensen zich tegenwoordig schijnbaar online moreel superieur willen opstellen, om een goed gevoel te krijgen. Hopelijk verdwijnt dit binnen enkele jaren weer.

4 juni 2020 om 09:04

Nou nee een ongeluk kan je het echt niet noemen.
Je bent agent en getraind.
Dan weet je dat dit kan en hij was al weerloos toen hij op de grond lag.
Dit is gewoon een moord en geen ongeluk.
Is het een ongetraind iemand dan kan je er misschien een ongeluk van maken.
En ook dan twijfel ik daar aan.

4 juni 2020 om 09:37

Als jij niet begrijpt dat bijna iedereen in de wereld op staat om wat er is gebeurd dan ben je zelf een klein onderdeel van het probleem. Zoiets bestrijd je niet op 1 plek, maar overal...

4 juni 2020 om 11:27

@arsenal. Nee hier worden niet dagelijks donkere mensen vermoord, gelukkig. Maar dat neemt niet weg dat hier geen racisme is of ongelijkheid. Alleen al ten tijden van deze crisis maak ik al heel veel racisme mee als aziaat zijnde. Mijn Marrokkaanse vrienden moeten harder werken dan de rest (school/werk) om ergens te komen. Bovendien spreken ze beter Nederlands dan de gemiddelde Nederlander! De belastingdienst profileert, en ook onze politie doet hieraan mee. Want een bontkraagje in een dikke Mercedes is natuurlijk verdacht (sarcasme) maar een blanke pauper in een Audi mag dan weer gewoon doorrijden.

Ik reed jaren geleden midden in de nacht over de overtoom. Ik reed zonder licht, ik werd ingehaald door een Marrokkaanse jongen ook zonder licht. Vlak daarna kwam de politie op de fiets voorbij, ook zonder licht! Hij hield de Marrokkaanse jongen aan en liet mij door fietsen. Twee meter doorgefietst te hebben ben ik boos omgedraaid, ik ben erbij gaan staan en vroeg waarom krijg ik geen bekeuring? Want je kwam eerst mij voorbij, ik moest mij er niet mee bemoeien van de agent, maar zoals gezegd het was laat en dus ik had een borrel op. Ik keek naar het naamplaatje van de agent (alsof ik die in mijn staat zou onthouden) en vroeg de agent waarom hij eigenlijk geen licht had!?! Uitkomst was dat we allebei zonder bekeuring door mochten fietsen, en ik had er een nieuwe beste vriend bij totdat we allebei een andere kant op gingen

Verstandig hoor! Wat wilt hij hier nu eigenlijk méér mee zeggen dan alleen een statement maken op Insta? Dat hij het ervoor over om zijn stem te laten gelden ook al is de kans groot om ziek te worden. Helpt Dumfries ook even mee in de zorg de aankomende maanden tegen een ander loon dan dat hij gewend is?! Zou hem enorm sieren namelijk na deze domme actie tegen alle afspraken/richtlijnen in.

Racisme zal helaas altijd blijven bestaan, maar domheid blijkbaar ook.

4 juni 2020 om 05:12

Ach schei toch uit man. Alsof mensen niet massaal naar de stranden en parken gingen. Nu dat mensen protesteren voor iets goeds kom je met dat corona gelul. Racisme zal helaas altijd blijven, dus daarom maar lekker niks doen en gewoon accepteren dat het er is? Mensen zoals jij zijn een deel van het probleem in de samenleving. Walgelijk.

4 juni 2020 om 08:24

Nog nooit zoveel onzin gelezen in één post. Gezien jouw reactie kan ik niet anders concluderen dan dat jij juist het probleem bent van de samenleving. Je denkt alleen aan jezelf, zoals de meesten. Corona-gelul? Demonstreren met grote getallen, afspraken overtreden en ervoor zorgen dat er misschien een tweede golf komt? Gevolg: mensen die hun baan verliezen, de lasten niet meer kunnen dragen en familieleden zien wegkwijlen in ziekenhuizen/bejaardencentra’s is ook allemaal niet erg zeker? Het zorgpersoneel die dubbele shifts draait, onbeschermd rondliepen in sommige perioden en doodziek werden is zeker ook allemaal bullshit? Dat andere mensen naar het strand gaan is hiermee niet te vergelijken, want daar werd op een gegeven moment gehandhaafd. Sommige mensen werden ook beboet.

Deze demonstraties helpen racisme echt niet uit de wereld, want dat zit diep geworteld. Wat we nu óók zeker niet uit gaan roeien de aankomende tijd is Corona. Jij zal er weinig van meekrijgen, want jij vindt het allemaal maar gelul.

4 juni 2020 om 10:14

Lijkt me niet verstandig. Nu de kans groter is dat ie corona heeft opgelopen, wil jij hem de zorg in sturen?

Ik verbaas me echt over sommige reacties hier. Natuurlijk is het protesteren niet volgens de richtlijnen van het RIVM, maar is corona het enige wat telt op de wereld? Veel donkere mensen worden hun hele leven al onrechtvaardig behandeld en dat is alleen maar omdat hun huid sterker pigment heeft, dat slaat toch helemaal nergens op!! Nu er eindelijk een wereldwijde beweging ontstaat tegen racisme snap ik heel goed dat ze zich daarbij aansluiten en zich willen laten gelden

4 juni 2020 om 08:37

Ik verbaas me juist over jou. Je doet Corona alweer af als iets wat even tussendoor is gekomen. Een mens is blijkbaar erg vergetelijk.

Dat je jezelf wil laten gelden is prima. Dat het ten koste gaat van je medemens is net zo erg als racisme. Bij beide problemen denk je namelijk alleen maar aan jezelf. Je krenkt er namelijk andere mensen mee.

4 juni 2020 om 10:03

Corona is zeker niet iets wat even tussendoor is gekomen, maar als je alle parken en stranden helemaal vol ziet lopen begrijp ik best dat demonstranten een uitzondering maken om samen te komen en vechten voor gelijkheid

4 juni 2020 om 12:22

Dat is toch geen manier om iets goed te praten? Dus omdat persoon A een moord pleegt, mag persoon B dat ook doen? Omdat groep A naar het strand gaat, mag groep B demonstreren met duizenden mensen? Ze zitten allemaal fout en zetten allemaal de volksgezondheid op het spel. Demonstraties tegen racisme zijn in essentie een mooie boodschap, maar dit was gewoon niet het moment om dat te doen evenals massaal de stranden te betrekken.

4 juni 2020 om 12:55

Dat zeg ik niet en ik zeg ook zeker niet dat dit het juiste moment was om te demonstreren, maar veel mensen die moord en brand schreeuwen over de demonstraties zijn dezelfde mensen die op een warme dag lekker naar het strand gaan

4 juni 2020 om 13:42

Je kunt het ook omdraaien en stellen dat de mensen die moord en brand schreeuwen over de volle stranden, ook in Amsterdam staan te protesteren. Het zijn aannames en bovendien doen ze niets af aan het feit dat je de volksgezondheid aantast als je je niet aan de regels van de overheid houd. Natuurlijk zitten er hypocrieten tussen, maar die vind je overal.

4 juni 2020 om 12:20

We leven in een tijd waarin dat kan zonder de volksgezondheid op het spel te zetten. We hebben internet en daaruit voortvloeiend social media en dat heeft tegenwoordig een groter bereik dan zo'n demonstratie waar meestal een klein groepje mensen voor dermate veel onrust zorgt, dat zo'n demonstratie toch altijd negatief in het nieuws komt. Hoe groter de groep mensen, hoe meer mensen erbij zitten die zich niet kunnen gedragen. Corona is niet het enigste wat telt op de wereld, maar niets is het enigste wat telt op de wereld. Dit was gewoon niet de tijd om actief in een enorme groep te demonstreren. Dat moet ieder mens toch kunnen beseffen.

Wat ik een beetje ironisch vind is dat ze er staan om aan te geven dat er geen verschillen zijn tussen mensen ongeacht hun huidskleur, maar dat het juist dezelfde groep is die constant, maar dan ook echt constant over huidskleur begint. Als er racisme plaatsvindt is dat verschrikkelijk, en moet dat keihard aangepakt worden, maar door dit soort groeperingen wordt overal waar ze het niet mee eens zijn racisme in gezien, en wordt mensen racisme aangepraat terwijl die mensen zelf nooit enige associatie gelegd hebben met de huidskleur van mensen. Daarnaast is het zo tegenstrijdig wat ze doen. Een zwarte man mag roepen dat hij trots is dat hij zwart is, als ik roep dat ik trots ben dat ik wit ben ben ik een zware racist. Het is belachelijk om te stellen dat je trots bent dat je zwart bent om vervolgens aan te geven dat iedereen gelijk is en dat racisme een probleem is. Begin bij jezelf zou ik zeggen.

4 juni 2020 om 01:15

Dat mag je niet zeggen. Ik ben ook een trotste blanke man. Ik word steeds blij als ik elke ochtend nog steeds hetzelfde gezicht zie in de spiegel en ben ook trots op wie ik ben, maar als je dat als blank persoon zegt bent je meteen bezig om je aangeboren superioriteitsgevoel te laten spreken. Wij moeten vooral blijven hangen in dat stramien. Alle donkere mensen zijn zielig en alle blanke mensen mogen niet trots zijn op wie zij zijn. Want weet je wat het geheim is? Ik voel mij niet bepaald anders van iemand die anders gekleurd is. Ik voel mij gewoon 1 van de vele miljarden. Ik ben gewoon een trots persoon, maar als ik dat kracht bij zou zetten met de term blank (omdat ik gewoon blij ben met het geen wat ik ben), dan krijgt dat schijnbaar een nare bijsmaak.

4 juni 2020 om 02:20

Wat een onzin. Je moet je eens gaan verdiepen waarom een zwarte zegt dat hij trots is. Daarbij ben je geen racist als je trots bent op je witte huidskleur.

Wel ben je onderdeel van het probleem. Omdat je het nog steeds niet begrijpt.
Dat racisme wordt aangepraat is overigens ook een belachelijke opmerking.

Ipv te reageren uit je eigen ervaringen, of beter gezegd dingen die je niet ervaart, kan je ook eens verdiepen in de kwestie.

4 juni 2020 om 07:39

"Daarbij ben je geen racist als je trots bent op je witte huidskleur. Wel ben je onderdeel van het probleem." Dit is dan omdat je bewust bezig bent met het verschil in huidskleuren bedoel je denk ik toch? Maar in dat geval draagt 'trots zijn op je donkere huidskleur' evengoed bij aan het probleem volgens jou, toch? Dit is een oprechte vraag, ik snap waar de trots van de zwarte man vandaan komt m.b.t. het verleden maar ik zie niet in hoe het een 300 jaar na dato een bijdrage aan het probleem is en het ander een logisch iets is. Het lijkt me dan beide problematisch als er zo gefocust wordt op de hoeveelheid pigment in ieders huid..

4 juni 2020 om 08:05

Laatst was er ook een quote van Depay: “allerlei soorten komen in opstand. Voor ons, voor Black lifes matter”. En persoonlijk vind ik dat een spijtige quote. Deze hele beweging heeft potentie om wereldwijd deining te veroorzaken over racisme in het algemeen. Maar het wordt als het ware beperkt tot de situatie in de USA en Black lives matter. Het is volkomen logisch dat ze in de USA zelf de nadruk leggen op de zwarte gemeenschap, maar waarom dat bij de protesten in Europa ook moet begrijp ik niet volledig.

4 juni 2020 om 12:10

Dus je bent onderdeel van het probleem als je trots bent op een witte huidskleur, maar je bent slachtoffer als je trots bent op de donkere huidskleur? Met dergelijke redeneringen ben jij juist onderdeel van het probleem. Gelijke monniken, gelijke kappen. Of je mag trots zijn op de huidskleur (ik zou niet weten waarom je trots zou moeten zijn op zoiets), of je bent simpelweg trots dat je (mede)mens bent. Als iedereen nou gewoon eens op die manier redeneert, maar in plaats daarvan denken ze allemaal in hokjes. Dat is niet iets van 1 bevolkingsgroep. Iedereen maakt zich er schuldig aan...

4 juni 2020 om 14:08

Als je op dit moment de behoefte hebt om aan te kaarten dat ‘ all lives matters’ of iets in die richting, ja dan ben je onderdeel van het probleem. Dat ik dit nog moet uitleggen is al belachelijk.

Vaak wordt dit voorbeeld gegeven, misschien dat het duidelijk wordt.

Als er een huis in brand staat, maar het huis ernaast is in orde. Moet de brandweer dan ook het huis ernaast gaan blussen?

4 juni 2020 om 14:13

@Lierse1997

Omdat racisme in meerdere vormen komt, alleen kom jij dat niet tegen of heb jij er niet mee te maken.

Racisme is niet alleen uitgescholden worden om je huidskleur of politie geweld zoals in de VS. Systematische racisme zit veel dieper. Maar vaak wordt dit ontkent of gebagatelliseerd.

Black lives matter zegt niet dat andere levens er niet toe doen. Het zegt dat zwarte levens er ook toe doen.

4 juni 2020 om 14:15

400 jaar na dato zijn de gevolgen nog steeds te merken. Vooral in Amerika en Afrika maar ook hier in Europa. Kijk eens naar the racial wealth gap van Explained. Een serie op netflix, is een aflevering van ongv 16 min. Daar wordt haarfijn uitgelegd dat de gevolgen nog steeds te merken zijn.

RIP Mitch Henriquez zelfde geval waardoor 3 dagenlang rellen hier in Den Haag was ontstaan. Hier in Nederland gebeurt dat ook daarom hoort die demonstratie hier ook thuis.

4 juni 2020 om 08:51

Je bedoeld die man die riep dat hij een wapen bij zich had, die meermaals naar zijn boekriem greep en zicht verzette tegen zijn aanhouding. Was dat racisme of realisme en had dat ook een wit persoon kunnen gebeuren?

4 juni 2020 om 15:29

Sorry dat ik dit zeg maar mensen zoals jou zijn misselijkmakend. Dat is gewoon hetzelfde geval als dat een blanke in Alphen Ad Rijn met een AK rondschiet en verward noemen of aanslag op de koningin verward en als een Buitenlander met een mes rondzwaait terrorist word bestempeld. Alsof een buitenlander ook niet verward ken zijn. Die meninkjes van jullie beginnen zo een beetje wel me te irriteren. Dat je met 10 agenten 1 man niet in toom kan houden dat is gewoon een tekortkoming van de politie dat die man het leven had moeten verlaten ongeacht welke bedreiging hij ook heeft gemaakt. Ze hebben gewoon een groepsmoord gepleegd.

4 juni 2020 om 12:06

Als je loopt te schreeuwen dat je gewapend bent tegen agenten en de intentie wekt het te willen gebruiken, moet je er niet verbaast van staan te kijken dat agenten in overlevingsmodus gaan en de situatie zo snel mogelijk onder controle willen krijgen. Dat heeft werkelijk niets met huidskleur te maken en alles met de situatie op zich. Buitensporig politiegeweld en racisme is absoluut niet goed, maar we doen ineens net alsof het in alle gevallen gaat over onschuldige mensen die uit het niets worden aangevallen door agenten. Nu heb ik het overigens niet over een specifiek geval of specifieke landen, maar over voorbeelden als de jouwe waarbij mensen abrupt zorgen voor een potentieel levensbedreigende situatie.

Die selectieve massale verontwaardiging is wel stuitend zeg...

Homostellen die steeds worden lastiggevallen in amsterdam: stukje in de krant, en over tot de orde van de dag.

Joods restaurant dat steeds word vernield: stukje in de krant, over tot de orde van de dag.

En zo zijn er legio gevallen, groot of klein, allemaal even triest. En gewoon in ons eigen land. Ik keur geweld echt af, maar vind het vreemd dat de eigen problemen zo snel voorbij gaan terwijl als er over de plas bonje is er hier vervolgens een nationale ramp lijkt uit te breken. Zijn we de 51st state? Iedereen mag zeggen wat hij of zij wil. Ik krijg hier alleen snel het gevoel bij van, 'kijk mij het ook allemaal eens heel eg vinden'.

Succes met alle protesten, en breng elkaar niet in gevaar aub! Ik zal morgen op de psychiatrie wel proberen uit te leggen waarom het beter is binnen te blijven terwijl op tv een paar duizend man bij elkaar kneuteren.

Ik vind het typisch dat men terwijl het hier zogenaamd zo erg is een situatie uit de VS moet importeren om te gaan protesteren. Schijnbaar is het institutioneel racisme hier zoals ze het noemen niet voldoende om een mensenmassa op de been te brengen. Waar waren de massa demonstraties toen de belastingdienst jarenlang etnisch profileerde met het intrekken van toeslaggelden bij gezinnen met een buitenlandse achtergrond. Toen hoorden we al deze mensen niet. Dat was schijnbaar niet erg genoeg ook al heeft het heel veel levens verwoest. Geweld tegen homo's, is schijnbaar onvoldoende reden om te protesteren. Het recente antisemitisme ook niet belangrijk genoeg schijnbaar. Nu protesteren tegen racisme, maar wel opteren voor verdeeldheid want de witte mensen moeten achteraan zitten. Is dat dan die saamhorigheid? De kopstukken die dit soort demontraties organiseren denken net zo erg in hekjes en opteren voor seggregatie in plaats van saamhorigheid en het vormen van 1 groep waarin echt iedereen gelijkwaardig is. Je ziet beelden in de VS dat mensen onderdanig (moeten) knielen voor degene die protesteren. Dacht dat men onder andere protesteerde tegen die vormen van suprioriteit. Ja ook in Nederland is er sprake van racisme en een bias. Ja het is goed om daar voor op te komen en te demonstreren. Moet je ook vooral doen. Wees trots op je achtergrond. Maar vorm 1 front met zijn allen waar echt iedereen welkom is en sta op voor de problemen in Nederland (bijvoorbeeld etnisch profileren bij de belastingdient) want daar hebben wij het meeste invloed op.

4 juni 2020 om 08:08

Je tekst spreekt me enorm aan. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Als gezonde, hetrosexuele, blanke man val ik in de groep die het minste te klagen heeft dus ik kan onmogelijk ooit begrijpen hoe het voelt om echt gediscrimineerd te worden. Ik denk van mezelf dat ik het zo min mogelijk probeer te doen, maar moet toegeven dat het moeilijk is om 100% onbevooroordeeld te zijn. Dat gezegd hebbende vind ik het wel heel jammer dat deze massale protesten nu plaatsvinden naar aanleiding van iets wat in de VS gebeurt. Het voelt toch een beetje populistisch en mee willen liften op een internationaal 'succes'. Ga vooral heel hard protesteren wanneer er in Nederland weer eens racisme plaatsvindt. Dat kan hopelijk leiden tot veranderingen in onze maatschappij. Maar deze protesten naar aanleiding van het stelselmatige racisme bij de politie in de VS hebben gewoon niet zo veel waarde nu. Wat moet de politie in NL gaan doen? Hun procedures aanpassen omdat in de VS de politie zo slecht is? Doe zo iets als er in NL iets gebeurt zodat de verantwoordelijke partij hier in NL ook daadwerkelijk kan veranderen. Belangrijke onderwerpen om tegen te protesteren lijken mij de oorsprong van de racial wealth gap. Hoe veel moeilijker het is voor minderheden om een baan te krijgen en te behouden, om een hypotheek of toeslagen te krijgen. Dat zijn zaken die in Nederland spelen, waar Nederlandse instituties kunnen veranderen en die daadwerkelijk veel impact kunnen hebben op het leven van alle minderheden in Nederland. Als je als niet blanke, hetrosexuele, mannelijke persoon in Nederland dezelfde kansen en mogelijkheden krijgt als mij, dan kan er langzaamaan een gelijke samenleving worden gecreeerd. Dat is het waard om voor te protesteren...

4 juni 2020 om 08:39

Zijn de laatste zinnen van je niet gewoon racisme? Maakt het dan uit of het de dood is van George of een protest om wat je zegt, eerlijke kansen? Is dat niet wat ze hiermee bedoelen? Want dat is het namelijk wel! Je zegt geen begrip hiervoor te hebben, maar je wilt wel dat iedereen gelijke kansen heeft, waar ik het helemaal mee eens ben! Dat is gewoon racisme hoor niet dezelfde kansen krijgen, alleen proberen we dat anders te noemen. Etnisch profileren is gewoon racisme! En dan maakt de kleur niet eens meer uit. Overigens vind ik je opmerking over "heteroseksueel" ook al gevaarlijk. Wat impliceer je hiermee? Dat een homo wel gediscrimineerd mag worden? Ik ben zelf ook hetero, maar wat een ander doet, zal me echt een zorg zijn. Zolang ze een ander in hun waarde laten, en gewoon meedoen in onze maatschappij maakt het toch niet uit wat je seksuele voorkeur is?

4 juni 2020 om 09:39

Wat ik wil zeggen is dat ik als blanke heteroseksuele man het minst gediscrimineerd wordt... en dat ik vind dat iedereen eigenlijk naar datzelfde level zou moeten, dus ook als je niet blank, vrouw of niet hetero bent... sorry als dat verwarrend overkwam.

Ik vind "trots op mijn huidskleur" een heel vreemde uitspraak. Ben ik nog nooit geweest en nog nooit een seconde aan gedacht. Maar dan ben ik dus een racist? Of juist niet? Boze Dumfries weet vast het goede antwoord.

Als blanke Nederlander kan ik wel begrijpen dat de meeste zwarte mensen zich zo voelen, en het meer dan zat zijn. Ik zie best veel reacties van mensen die zeggen dat het wel meevalt in Nederland, maar dat is gewoon niet zo!iedereen moet gelijk zijn, en gelijk behandeld worden. Kleur mag gewoon niet uitmaken. We hebben allemaal rood bloed, en we stammen allemaal uit Afrika af.de manier hoe er bij ons en vooral elders in de wereld wordt omgegaan met vooral gekleurde mensen is gewoon niet goed te praten. Er is gewoon veel te veel ongelijkheid. Kansen op een baan zijn gewoon minder als je een bepaalde kleur of afkomst of geloof hebt. Dat mag toch nooit een basis zijn voor afwijzing? Mensen moeten gewoon als mens en individueel behandeld worden. Enkel op die manier krijgen we allemaal dezelfde kansen, en zal het de wereld enkel positief veranderen.ik ben het met ze eens dat ze hier demonstreren. Het lijkt er net op dat de meeste mensen hier verbolgen zijn dat ze dit doen. Maar dat zal wel een ontkenning zijn, om maar niet te hoeven denken dat het hier ook gebeurt. Elke vorm van racisme moeten we uitbannen, maar ook elke vorm van onrecht naar elk mens toe, ongeacht kleur, afkomst of geloof! Het begint bij jezelf!

Ik snap niet waarom ze juist nu met grote groepen bij elkaar willen komen. Ik wil niet zeggen dat de strijd tegen racisme niet belangrijk is maar ik vind een demonstratie zoals deze niet passen in de coronatijd. De economie heeft net 2 maanden dichtgezeten, bejaarde zijn maanden lang eenzaam opgesloten in verzorgingshuizen, verschillende tieners hebben een boete gekregen omdat ze met een groepje van 4 a 5 man samen waren maar met 10.000 man op de dam of met een paar duizend man in Rotterdam mag wel. als dit nou het wondermiddel tegen racisme was had ik het nog begrepen maar dat is het niet. Na deze demonstraties hebben we weer een hele hoop onnodige coronagevallen en is de verdeeldheid alleen maar groter...

Ook Dumfries vindt, net als Depay, dat in Corona tijd, inclusief noodwetten, dit soort demonstraties altijd moet kunnen. Zo langzamerhand word ik een beetje kriegel van dat zichzelf boven en onder de wet te plaatsen. Trots is soms ook gewoon een te groot ego.

Zolang men donkere mensen zwart blijft noemen blijft het voor mij een probleem. Je leest altijd “blanken” en “zwarten”. Is het niet gewoon blank en donker en wit en zwart? Ik vind het denigrerend om een donker persoon als zwart te betitelen. Dan moet je blanken ook gewoon witte mensen benoemen simpel.

4 juni 2020 om 11:47

We kunnen ze ook gewoon allemaal mensen noemen en de kleur buiten beschouwing laten. Dat lijkt me een simpelere en directere oplossing. Als men zichzelf beoordeelt op de huidskleur, hoe kun je dan in hemelsnaam van anderen verwachten dat ze dat niet doen? Dan word het al snel erg selectief.

4 juni 2020 om 13:14

Dat is een voorstel bro wat ik zeker toejuich. Maar het blijft een feit dat in media en zelfs op TV, donkere mensen altijd betiteld worden als “zwart of zwarten”. Dan kan je alsnog genuanceerd over komen, maar iemand donker noemen ipv zwart zou al een hele verbetering zijn. Want je hoort altijd blanken en nooit witte mensen of witte gemeenschap. Beetje oog om oog, tand om tand. Bewust of onbewust zou niet moeten uitmaken.

4 juni 2020 om 13:39

Nou ja, Dumfries noemt zichzelf in dit geval een "trotse zwarte man". Daar kun je een ander niet de schuld van geven. Verder denk ik niet dat mensen er anders van worden als ze iemand blank of wit moeten noemen, donker of zwart. Ik vind het geen kwetsende termen als ze normaal gebruikt worden en niet om iemand uit te schelden.

Het gebrek aan historisch besef bij opmerkingen als zwarte mensen moeten niet zo zeuren over huidskleur, iedereen is toch gelijk, is echt stuitend. Een bepaalde groep wordt eeuwen lang achtergesteld en zodra ze net genoeg ruimte krijgen om er wat van te zeggen, moeten ze niet zeuren over huidskleur. Iedereen is niet gelijk en in sommige landen als de VS is het erger dan in Nederland en in een land als China is het nog veel erger, maar dat verandert niets aan het feit dat opstaan tegen racisme goed is.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren