Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Memphis Depay demonstreert weer: ‘Ik zie wat er in Nederland gebeurt’

Laatste update:

Memphis Depay heeft woensdag wederom gedemonstreerd tegen racisme. Twee dagen na zijn aanwezigheid op de Dam in Amsterdam was de aanvaller van Olympique Lyon ook present bij de manifestatie in Rotterdam. "Ik voelde in mijn hart dat ik daar moest zijn", zegt de Oranje-international in gesprek met Beau van Erven Dorens bij Beau op RTL 4.

Een week geleden liet de 46-jarige George Floyd het leven nadat een witte politieagent minutenlang zijn knie op de nek van de zwarte Amerikaan plaatste. Floyd liet meerdere malen weten niet meer te kunnen ademen, maar de agent luisterde niet, met de dood van Floyd tot gevolg. "Ik zie wat er in de wereld en in Nederland gebeurt", aldus Depay.

Socialeyesed - Athletes protest on #BlackOutTuesday

"Ik ervaar het sinds ik klein ben. Ik heb heel veel vrienden in Amerika die ik bijna elke dag bel. Nu is het tijd. Allerlei soorten kleuren komen in opstand. Voor ons, voor the black life that matters. Ik vond het mijn plicht om daar te gaan staan. Ik heb een voorbeeldfunctie, maar ik heb ook een gevoel en met veel pijnlijke dingen in mijn leven moeten dealen. Dat alles bij elkaar gaf mij een prima reden om daar te gaan staan."

Depay heeft zelf ook nog altijd te maken met racisme. "Laatst nog noemden ze me 'bananenplukker', rare reacties. Niet face-to-face, maar over het internet. Laatst toonden we met het Nederlands elftal nog een gebaar voor wat er gebeurd is in Den Bosch, met een donkere speler (Ahmad Mendes Moreira, red.). Het zit tot hier en we gaan het niet meer accepteren."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Prima toch. Het is ook gewoon een gigantisch probleem. De dingen die je op internet leest zijn soms echt schandalig. Het wordt vaak misbruikt, maar we moeten niet doen alsof het er niet is.

3 juni 2020 om 22:52

Je moet internet dan ook niet serieus nemen... iedereen roept daar maar wat veilig achter hun schermpje, ook donkere mensen,n iedereen. Dat, plus alle negativiteit in de wereld wat je er leest,is het een bron van depressie...

3 juni 2020 om 22:56

Via internet durven ze wel inderdaad, maar face to face zouden velen het niet durven. Het geeft wel iets aan natuurlijk. In stadions hoor je ook de gekste teksten voorbij komen (ook bij eagles, maar ongetwijfeld elke club). Ik kan er met mn kop niet bij iig.

3 juni 2020 om 23:11

Juist daarom moet je het serieus nemen. Deze gevoelens leven dus blijkbaar bij veel mensen. Triest.

3 juni 2020 om 23:22

@Maurootje, net als we racisme niet serieus moeten nemen zeker? Dit is het zelfde als al life matters roepen. Hoe bekrompen kun je zijn, tuurlijk al life matters. Maar nu in het bijzonder black life matters i.v.m. Wat kort geleden in Amerika is gebeurd en racisme wat er ook zeker hier in Nederland speelt. Wij Nederlanders zijn hartstikke goed in het bagatelliseren van de situatie alsof wij zoveel beter zijn. Als je de reacties op internet leest zijn wij wellicht zelfs even erg als daar in Amerika.

3 juni 2020 om 23:25

@dante,nee, als jij internet serieus gaat nemen, dat ga je een triest leven tegemoet, of de regering moet een soort van systeem gaan bouwen dat alle reacties kunnen worden terug geleid worden naar de desbetreffende persoon die het plaatste, maar omdat dat 1, nog niet bestaat, 2, tegen onze wet ingaat en 3, nog veel meer struikelblokken, dus tot dan is het dweilen met de kraan open. niet naar om kijken.

3 juni 2020 om 23:33

Ik denk oprecht dat men het probleem van nep nieuws en partijen die dit bewust verstrooien onderschat. Als ik zie wat er af en toe over Twitter gaat en de reacties daarop dan zitten er helaas partijen gewoon garen te spinnen... Kortom neem het idd niet altijd te serieus...

4 juni 2020 om 01:13

Dus als een racistische politieagent een zwarte man vermoord moet heel de wereld de straat op en worden complete steden geplunderd omdat alle politieagenten racistisch zijn, maar als een moslim vrouwen onthoofd of een bus opblaast moeten we vooral medelijden hebben met moslims want 1 gek staat niet representatief voor heel de groep. Kom nu niet aan met het feit dat racisme een structureel een probleem is, want werkelijk waar alle statistieken wijzen erop at het probleem bij de zwarte bevolking zit en niet bij het systeem. 65% van de criminaliteit wordt gepleegd door zwarte mensen terwijl maar 35% van de bevolking zwart is. Er worden relatief meer witte mensen vermoord door zwarte agenten dan zwarte mensen door witte agenten. Er is een duidelijke correlatie aangetoondt tussen gun violence en een zwarte huidskleur. De statistieken tonen aan dat relatief rijke zwarte mensen vaker criminaliteiten uitvoeren dan relatief arme witte mensen. Zo kan ik nog 25 statistieken opnoemen. De racisme kaart wordt enkel en alleen getrokken om het werkelijke probleem te maskeren, een probleem dat de cijfers duidelijk aantonen.

4 juni 2020 om 06:53

Misschien een domme vraag, maar waaruit blijkt dat de agent racistisch was? Dat is toch niet onderzocht, dus over het motief kun je toch nog niets vinden. Wat hier racistisch aan is, is dat de zwarte gemeenschap een wit persoon een zwart persoon zien vermoorden en dan automatisch denken aan racisme. Op dit moment zijn de zwarte mensen de enige die onderscheid maken op basis van kleur en zijn zij diegene die racistisch zijn.

4 juni 2020 om 23:15

Noem je statistieken maar eens op en vermeld ook welke bron. 80% van de RKC supporters zijn gehandicapt en 30% zijn moordenaars. En zo kan ik nog wel 25 statistieken opnoemen. Makkelijk he, zonder bron vermelding. Je praat alleen maar onzin zonder echt iets met feiten waar kunt maken, maar ik lees graag de bronnen.

3 juni 2020 om 22:54

Klopt, maar uit de mond van Depay - iemand die het houden van lijgers promoot moet zijn mond houden over normen en waarden - klinkt dit vooral weer als een zoveelste poging om in zijn wereldvreemde bubbel om aandacht te roepen. Ik word een beetje moe van deze jongen.

3 juni 2020 om 22:57

Rare conclusie gomes. Ik vind/vond de actie van de lijgers ook niet tof (ookal had hij hem alsnog niet als huisdier, het is dom en je moet het niet supporten). Dit staat er gewoon los van, ga je zn hoed er ook nog bij betrekken?

3 juni 2020 om 23:01

Nee, helemaal niet. Die hoed heeft met smaak te maken en niet met ethiek. Neemt natuurlijk niet weg dat Depay nog steeds mag vinden wat-ie wil, maar zijn cries for attention is zo pertinent elke dag dat welk statement van zijn kant dan ook erg geforceerd overkomt.

3 juni 2020 om 23:04

En iedereen met mopshonden, Engelse bulldogs etc., hebben die dan ook geen recht van spreken over normen en waarden? Laat staan alle mensen die bij Shell tanken of bij ing zitten.

3 juni 2020 om 23:05

Ik vind depay vaak ook aandachtsgeil maar hij maakt hier ook gewoon een goed punt vanuit zn eigen ervaringen. Makkelijk om het dan enkel op cries for attention te gooien imo ipv het punt dat hij maakt. Ik heb ook helemaal niks met wilders, maar als hij een goed punt geeft dan moet je dat bekijken ipv wat je eerder niet goed vond

3 juni 2020 om 23:14

Had je ook die mening over normen en waarden toen PSV in Qatar ging cashen?

3 juni 2020 om 23:17

Het woord moral envy ofwel morele afgunst past prima bij deze reactie. Je kan iedereen betrappen op morele hypocosie als je wil. Zo makkelijk. Makkelijker daadwerkelijk nadenken over moraal.

3 juni 2020 om 23:19

Dit is toch niet zijn cry for attention? Hij staat daar vandaag met duizenden mensen die kennelijk hetzelfde ervaren. Is toch niks mis mee?

4 juni 2020 om 10:17

@japie_krekel: Ja, dat vond ik waanzinnig wanstaltig. Maar wat heeft dat met dit onderwerp te maken Japie?

4 juni 2020 om 10:29

@Regulator Dude ga je nu serieus huisdieren vergelijken met wilde dieren? Het gaat om het feit dat Depay zijn eigen fouten niet wil toegeven. Hoe kan je dan wel van andere mensen vragen dat ze hun fouten moeten toegeven en moeten veranderen? Ik denk dat mensen dat bedoelen met normen en waarden.

4 juni 2020 om 10:55

Stel je iemand voor die elke dag over iets stompzinnigs ligt te klagen. Op de dag dat diegene werkelijk pijn of verdriet heeft, is de kans groot dat je het niet meer hoort of serieus neemt. Dat heb ik dus met Depay. Los van het feit of hij inhoudelijk een punt maakt hier; ik krijg automatisch de reflex: 'daar is-ie weer, Mr Aandachtshoer...'

4 juni 2020 om 10:58

In tegenstelling tot bulldogs en mopshonden staan lijgers niet op de huis- en hobbydierenlijst die laat zien welke zoogdieren je mag houden in Nederland. Lijgers houden is helemaal niet toegestaan als particulier. Dus waar slaat deze vergelijking op? En bij welke wet mag je niet tanken bij Shell of je bankzaken regelen bij Ing?

4 juni 2020 om 14:45

@gomes1psv ik checkte alleen even hoe rechtlijnig jij was in je moraal maar in dat geval heb ik niks gezegd

3 juni 2020 om 22:57

Racisme is een groot probleem dat snap ik, maar dit doet meer slecht dan dat het goed is. Je staat hier weer met honderden mensen op elkaar, net nadat we uit een maandenlange quarantaine komen. In totaal mochten er overigens maar tachtig mensen komen.nogmaals racisme is een gigantisch probleem in de samenleving, in Amerika maar ook hier, maar dit soort demonstraties op dit moment houden is gewoon gigantisch dom. Bewaar het voor een tijd dat Nederland weer gezond is. Overigens wil ik @030fcu zijn reactie erbij halen; Depay is een gigantische hypocriet met eerst een grote bek hebben tegen een politieagent die gewoon zijn werk doet en nu 'voorbeeldfunctie' erbij halen.

3 juni 2020 om 23:08

Racisme is meer dan je op het eerste oog ziet:een sollicitant die wordt afgewezen omdat ze Fatima heet.ouders die aangeven dat kinderen met Jan en Dennis moeten spelen en niet met Ali en Mohammed.winkelmedewerkers die mensen met een donkere huidskleur net iets langer nakijken als ze de deur uitlopen.mensen die bij een klantenservice vragen of ze ook Nederlanders mogen spreken.mensen die je op straat uitschelden omdat je hoofddoekje draagt.op een feestje grappen maken over terrorisme omdat je een moslim bent.omdat het niet op jouw slaat, betekent het niet dat het niet gebeurt. Dit soort dingen zijn helaas ook in Nederland dagelijkse kost.

3 juni 2020 om 23:15

Als je geen racisme ziet in je omgeving dan (a) leef je in een utopische bubbel waar ik jaloers op ben of (b) ben je ziende blind.

3 juni 2020 om 23:20

@yamiown, en wat dacht je van de belastingdienst? Honderden allochtoonse gezinnen in de problemen en schulden nadat ze geheel onterecht enorme bedragen moesten terugbetalen. Een overheidsorgaan!

3 juni 2020 om 23:22

@ yamiown

Ik zou graag eens zin dat het breder word getrokken. Een maand geleden werd een homo tot 20x toegesproken met ' geen ziekte homo's in Amsterdam'. Diezelfde jonge man gaat een aantal dagen met een pedo vlogger in gesprek, en dat was werkelijk waar stuitend. Dit is maar 1 van de vele voorbeelden die ik kan geven. In een aantal landen staat nog steeds de doodstraf op homoseksualiteit. Iedereen krijgt met racisme te maken. Ik snap dat het voor een minderheid in landen harder aan kan komen, maar ik zou deze passie tegen asociaal gedrag graag breder gevoerd zien worden.

3 juni 2020 om 23:36

@yamiown, klopt zeker. Het is alleen nog een stuk gevaarlijker als overheidsorganen zich zo gaan gedragen. Die kunnen namelijk je leven echt helemaal kapot maken. Onterecht de gevangenis is, compleet in de financiele ellende.

3 juni 2020 om 23:43

yamiown. Ik woon en werk in regio Rotterdam en merk dat dat hier veel minder aan de orde is. Maar ik merk dat, zodra je in wat kleinere dorpen komt het inderdaad dagelijkse kost is. Het is een vorm van enorme kortzichtigheid van bepaalde mensen die een beeld hebben van bijvoorbeeld Mohammed die oude vrouwtjes berooft. Dit is wat die mensen meekrijgen via televisie, social media, internet. Die mensen zijn nog nooit omgegaan met mensen die een andere afkomst hebben. Ik vind het verwerpelijk dat dit nog dagelijks voorkomt. Wat ik hiermee wil zeggen is. Racisten ga je helaas niet veranderen, maar deze demonstraties zijn vooral belangrijk om de kortzichtigheid weg te nemen/verminderen bij de mensen die een totaal verkeerd beeld hebben.

4 juni 2020 om 00:42

@yaniown Maar ik hoor vrijwel niks over positieve discriminatie, Defensie / Politie die enkele jaren geleden alleen mensen aannam die (of hun ouders) een andere afkomst hadden. Net zoals je bijna niks leest over de agenten die bewust aangereden worden in New York, een beveiliger die een juwelierswinkel beveiligde op live stream afgemaakt word. Of een agent die doodgeschoten word in Las Vegas, allemaal door de idioten die dit als excuus aangrijpen om van een belangrijk iets een reden te zoeken om hun frustratie te botvieren op anderen. Wellicht dat Fatima niet met Jan of Dennis mag spelen, maar wellicht mag Dennis ook wel niet bij Fatima thuiskomen omdat hij een ander geloof heeft? Ik wil met deze opmerking niet te veel de aandacht afleiden van het hele BLM verhaal, want dat is een belangrijk initiatief .echter de voorbeelden die je hier geeft werken 2 kanten op en hebben in mijn ogen niks te maken met racisme .

4 juni 2020 om 00:46

@requiztavdeze 'racisten' kun je Juist wel veranderen. Zoals je aangeeft zie je het in kleine dorpen veel meer omdat zij alle informatie over o.a moslims via internet of tv binnenkrijgen. Ze komen hierdoor vaak bekrompen over en zeggen de domste dingen. Maar ik ben er van overtuigt dat deze mensen echt niet zo slecht zijn. Als deze mensen andere informatie binnenkrijgen dan de negatieve media ellende (En wellicht eens iets van de wereld zien) weet ik zeker dat de meesten echt geen racisten zijn , maar zich gewoon bijzonder dom/slecht verwoorden.

4 juni 2020 om 00:53

Peperbus038. Die mensen waar jij het over hebt schaar ik onder de kortzichtige mensen. Die mensen hebben geen flauw benul. De echte racisten die echt een hekel hebben, zul je moeilijk kunnen veranderen

4 juni 2020 om 01:53

Ja mensen die een naam hebben afkomstig is uit een bepaald land wordt minder snel uitgenodigd op een sollicitatie en dan is er dat schandaal van de belastingdienst wat we nu aan t oplossen zijn en daar moeten we op blijven verbeteren.
Zelf zie ik t vooral in om in gebieden waar een bepaalde groep ondervertegenwoordigd word. Ben van mening dat t om meer gaat dan rascisme maar discriminatie in t algemeen. Had tijdje terug nog een gesprek met iemand die aan een studie tot psycholoog bezig was. Stelde toen de vraag is t daar niet lastig om werk in te vinden daar. Kreeg als reactie voor mannen niet. En ja was volgens mij ook een ondertekende brief laatst door 13 topmensen van d66 die vonden dat de volgende lijsttrekker persee ee vrouw moest zijn en dus willen discrimineren op geslacht.

3 juni 2020 om 23:16

Ja in dit land leven is echt een hel als je een kleurtje hebt? Misschien geen populaire mening, maar uiteindelijk wordt iedereen wel eens onterecht beschuldigd/beticht van iets, maar is dat dan altijd omdat je ander kleurtje hebt? Genoeg mensen die het daar dan op gaan gooien, maar dan vergeten dat er nog 10 andere reden kunnen zijn dat het geen heeft plaatsgevonden, zoals het heeft plaatsgevonden. Natuurlijk gebeuren er dingen omdat iemand een bepaald kleurtje heeft, maar dat geldt ook over afkomst, gewicht, uiterlijk, enz.. Dat is iets wat jammer genoeg nooit gaat verdwijnen. Je ziet het al aan kinderen, die elkaar pesten omdat er een bepaalde stok is om mee te slaan. Kan je het dan een probleem noemen? Tuurlijk, maar gaat het ooit veranderen? Nee.

3 juni 2020 om 23:45

@puntnaarachter
Probleem is dat racisme overal voorkomt, momenteel is de hype dat racisme iets is wat exclusief door de "witte man' gedaan wordt terwijl dit helaas overal voorkomt. Als je dan kijkt naar Nederland zullen er zeker zaken zijn die beter kunnen maar is het hier lang niet zo slecht. Ik denk dat de term racisme en discriminatie in Nederland ook te snel wordt gebruikt maar om dat uit te leggen kan je nog wel 1000 regels schrijven. 8k

4 juni 2020 om 00:28

@ramon, racisme komt idd niet alleen door de witte man en is in veel landen veel erger. Dat maakt alleen niet dat je het dat moet bagatelliseren. Mensen maken er misbruik van, maar zeggen van "oh daar is het veel erger" helpt ook niet natuurlijk. Net als homo"s in nederland. Het is nog steeds een probleem ondanks dat je niet wordt opgehangen of gestenigd.

4 juni 2020 om 00:39

@RamonDiaz en AcKaKa,Wat voor (virulente) vormen van racisme maken jullie als witte mannen in Nederland mee?

4 juni 2020 om 00:47

Ik maak het nauwelijks mee apocalyps. Ik hoor de verhalen van "donkere" vrieden wel en de teksten in stadions, kennissen en online etc. Ik snap je punt niet helemaal.

4 juni 2020 om 03:48

@Apocalyps ik maak als witte man erg veel racisme mee. Ik zie elke dag meisjes uitgescholden worden voor blanke ho.., witte kaaskop ik n... je moeder. Of hey homo, wat ben jij een vies varken met meestal weer ik n... je moeder. Dit zie ik in mijn stad tegen de politie, tegen homosexuele en meisjes en vrouwen. Dit zijn geen uitzonderingen. Toch probeer ik er naar te kijken als een cultureel probleem en liefst zonder kleur. Maar waar ik me vaak over verbaas is dat je hier over maar moeilijk kan praten want dan bestaat het niet of zijn het incidenten of worden deze mensen niet begrepen. Nu is racisme voor mij uit den boze en moet je dat bestrijden maar die dat dan ook echt. Als ik Depay weer zie zeggen dat hij nog steeds gediscrimineerd wordt en als voorbeeld een Twitter bericht noemt op zijn Lijger foto daar waar hij bijna nooit reageert ook niet op positieve reacties dan snap ik er niets van. Als ik demonstranten zie verdedigen waarom ze zich niet houden aan de 1,5 meter en beginnen over racisme is belangrijker dan snap ik er niets van. Help elkaar ipv veroordelen, pak de juiste voorbeelden en ga en blijf in gesprek. Onderwijs je kinderen maar sla niet alles plat.

Ik voel een lange reeks reacties aankomen..... on: goed dat ie zich hiervoor inzet en dat ie zo 'gebruik' maakt van zijn bekendheid. Hopelijk bereikt ie op deze manier ook heel veel mensen. Want het is natuurlijk in de wereld, en ook in ons landje, nog steeds aan de orde van de dag.

Prima reacties, je hebt alle recht om te protesteren. Waar hij zich voor inzet is alleen maar goed, weg met racisme. Als hij zich verder nog normaal ging dragen dan was het echt een voorbeeldprof!

Als je zo'n voorbeeldfunctie hebt, doe dan ook gewoon even normaal tegen meneer Politie agent, in je Maybach.

Prima toch? Zijn goed recht. Alleen wel even een coronatest doen: kans op besmetting is aanwezig na zijn trip naar overvolle Dam EN Rotterdam... maar mits hij dat doet, dikke prima. Ik hoop dat hij er voldoening uit heeft gehaald en het wat uithaalt (in Amerika)

4 juni 2020 om 00:08

Volgens mij werd de Dambetogers gevraagd om 14 dagen in quarantaine te gaan. Is Depay dus niet gelukt. En als ie dus gisteren corona heeft opgepikt, heeft ie vandaag weer misschien tientallen besmet. En dan kan je het niet meer traceren, want je weet niet met wie hij in contact is geweest op zo'n demonstratie. Dus niet dikke prima, ook niet als ie nu zo'n test doet. Puur als reactie op t coronadeel he

4 juni 2020 om 08:06

ik snap je punt, maar ik weet niet of je mensen zo snel al kunt besmetten. de incubatie tijd is toch 10-12 dagen?

4 juni 2020 om 14:38

Incubatietijd is dat je de eerste klachten daadwerkelijk ziet en is maximaal 14 dagen uitzonderingen daargelaten (Als je dan niet ziek bent, kan je er vanuit gaan dat je het niet (meer) hebt). Maar je kan wel besmet zijn en de ziekte doorgeven gedurende de incubatietijd. Google eens het filmpje over hoe snel een virus daadwerkelijk doorgegeven wordt in een vliegtuig. Binnen 10 minuten had t hele vliegtuig het virus overgenomen van 1 persoon. Dus je kan wel anderen besmetten.

Perfect, dit hoeft men ook niet meer te accepteren. NL is een zwaar land hoor, ik ben opgegroeid in de begin jaren 90 en dat was gewoon heel heftig. Tegenwoordig is alles al een stuk beter, maar racisme helemaal weg krijgen gaat denk ik niet lukken, je blijft mensen houden die het stoer vonden wat er tijdens de slavernij gebeurde. Er komt een heftige periode aan. Weet je waarom die jongeren zo aan het looten zijn in Amerika? Allereerst hebben ze drie maanden opgesloten gezeten en zijn ze het helemaal zat. Daarnaast ben je op die leeftijd helemaal niet bewust wat je doet, je snapt amper wat van de wereld nog. En als laatst maar zeker niet onbelangrijk, dit hele systeem waar wij in leven is al gebouwd op niets en stond keihard op instorten, met of zonder covid, en veel van deze jongeren komen er nu achter dat ze geen kans meer krijgen om goed te studeren, en zelfs na zo een studie vragen ze zich af hoeveel banen er straks zijn, want dankzij covid zijn er een ontelbaar aantal banen al verloren gegaan.

3 juni 2020 om 23:12

Dus omdat je 3 maanden opgesloten bent geweest, jong bent en dus nog niet helemaal bewust van wat je doet en dat zogenaamd in een systeem leeft waar je kennelijk al geen kansen hebt als jongere uit een etnische minderheid, is gelijk reden om te gaan looten? Sorry, maar ik vind dit echt drogredenen. Genoeg mensen met een etnische achtergrond die ook met dezelfde tegenslagen te maken hebben gehad, maar gewoon keihard hebben gewerkt en iets hebben opgebouwd. Van die winkels die worden geloot, zitten een hoop ondernemers tussen met een etnische achtergrond. Helpen die jongeren deze mensen door hun winkels leeg te stelen? Helpt het looten de boodschap van vreedzame protesters over te brengen? Die mensen die aan het looten zijn maken zwaar gebruik van de situatie.

3 juni 2020 om 23:24

Jij doet het overkomen alsof ik deze jongeren verdedig, wat totaal niet zo is. Je kan alleen niet covid met andere tegenslagen vergelijken, drie maanden het land op slot is vele malen dodelijker. Enig idee hoeveel banen er al verdampt zijn? En ja, dit systeem waarin we leven is al op niets gebouwd. Weet je wel iets van de Amerikaanse staatschuld? Of the Militairy Industrial Complex? Dude, de kracht van Amerika is dat ze altijd open for business zijn, en zonder dat valt alles in elkaar. Uiteraard maken looters gebruik van de situatie, maar het is nu niet fijn om tot de jongerengroep te behoren, de kansen voor een goede toekomst slinkt elke dag

3 juni 2020 om 23:28

Er wordt gesproken over jongeren van een etnische minderheid. Echter zijn het bij het looten niet alleen de etnische minderheden. Ook de blanke protesteerders looten, maar dat wordt helaas vaak niet gezien. Het is zonde dar het ook de aandacht wegtrekt van het probleem.

3 juni 2020 om 23:34

Nee, maar je geeft argumenten voor het looten die ik niet zie. Looten gebeurt vaak na incidenten als deze en dat heeft weinig met wat jij zegt te maken. Was er ook een lockdown bij eerdere incidenten? Zijn alle looters jong? Krijgen al die mensen die aan het looten zijn geslagen geen kansen? Volgens mij niet. Er zitten gewoon opportunisten tussen die gebruik maken van de situatie, door te gaan rellen en plunderen.

3 juni 2020 om 23:36

Niet bewust zijn van wat je doet is biologisch best een legitieme verklaring voor fouten van pubers

3 juni 2020 om 23:52

Helemaal gelijk heb je Tk87, zie online in het vandalisme ook meer dan genoeg andere bevolkingsgroepen langskomen die deze protesten als mogelijkheid zien om een of andere anarchistische droom na te leven ofzo. Dat zijn geen mensen die de Blacklivesmatter movement steunen, maar daar puur zijn uit eigen gewin om te profiteren van de chaos . Dit soort mensen zorgen er inderdaad voor dat de aandacht van vooral de media naar het vandalisme gaat wat grootschalig wordt belicht, in plaats van de protesten waar men zich wel rustig houdt en het politiegeweld wat zelfs nu men onder een vergrootglas ligt dagelijks voorkomt.

4 juni 2020 om 00:55

Inside,in Amerika komt het ook voor dat deze jongeren elkaar de afgrond in helpen. De term 'white' word zelfs gebruikt om aan te geven dat studeren alleen voor de blanke man met privileges is waardoor ze elkaar naar beneden trekken. Het looten is niet goed te praten. Omdat je zelf 3 maanden geen of nauwelijks werk hebt gehad ga je andere landgenoten plunderen om hun ook kapot te maken. Dit soort gasten horen gewoon opgesloten te worden en mag van mij een bijzondere wet voor komen.de media is ook wel enorm schuldig in deze natuurlijk. Word er een blank persoon vermoord, is dit geen of nauwelijks nieuws en gaat iedereen door met de waan van de dag. Nu is dit uitgelopen in een kleine burgeroorlog

3 juni 2020 om 23:23

drie maanden in lockdown? Volgensmij ging de US een stuk later dicht. Als je verder als jong volwassene niet bewust bent van het feit dat stelen, want het is gewoon ordinair stelen, dan heb je of geen goede opvoeding gehad of je hebt simpelweg schijt aan. Je hele reactie is gebaseerd op speculatie over hoe de 'toekomst' er mogelijk uit gaan zien en dat ze daarom nu maar beter een TV mee kunnen nemen, want ja... een TV nu is beter dan strijden voor iets groters. Schei toch uit.. Racisme bestaat en moet bestreden worden, maar dit is echt niet de manier.

3 juni 2020 om 23:27

Woens / eens dat dit niet de weg is, maar wat deed jij toen je 17 was? Hoe beinvloedbaar was je? Precies. Deze kids leven in een waas en ze zien dat donker mensen vermoord worden door de politie. Dit is een kwalijke issue, en Trump wil het leger gaan inschakelen. Ik ben het met je eens dat dit niet de manier is, maar het is geen rocket science dat we een hele donkere 10 jaar tegemoet gaan, misschien wel langer..

3 juni 2020 om 23:52

Dus ze zien de politie een donkere man vermoorden en dat is gelijk reden om tv's, kleding, etc. te gaan stelen, gebouwen in de fik te steken, mensen aan te vallen etc.? Sorry, maar dat heeft niets met jong zijn te maken, maar een gebrek aan empatisch vermogen. Er zijn al een aantal doden te betreuren door de rellen. Een 77-jarige oud politieagent die is doodgeschoten, nadat hij de winkel van een vriend probeerde te beveiligen. Alleen om een tv. Een jonge vrouw die een dag van zelf meedoen aan een protest moest betreuren met een kogel met de dood tot gevolg. En nee. Het was geen politiekogel, maar een kogel van een'mede demonstrant'. Een politieagent ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis, omdat iemand zonodig een pistool op de poltiei moest leegschieten. En zo zijn er wel meer incidenten. Heeft niks met jong zijn of wat dan ook te maken, maar met een groep mensen die het hele gebeuren rondom George Floyd gebruiken om chaos te creëren.

4 juni 2020 om 00:00

Nico / we praten een beetje in cirkels maar we zijn het eens met elkaar, dus laten we het discussie in overeenstemming noemen hahah. Het enige wat me een beetje zorgen baart is dat weinig mensen hier bij vz het gevoel hebben dat het systeem zwaar overbelast is en allang geen serieuze kans meer voor een ieder biedt. Pensioenen kunnen sneller dan je denkt al niet meer uitbetaald worden, een studie is allang geen opzet meer naar een gegarandeerde goede baan, en daar boven op ook nog eens de covid crisis? Zet je maar schrap want we gaan weer richtint 2008, en iedereen weet nog wel wat er toen gebeurde. Dit kapitalisme heeft zijn hoogtijdagen gekend maar staat serieus op instorten maar uiteraard hoor je daar niemand over op cnn of de nos, dat zou mensen alleen maar in paniek brengen. Denk je dat er ook maar iemand hogerop blij is met deze George Floyd zaak? Bovenop covid al, wat steeds meer lijkt op een virus om mensen bang te maken ipv dat het echt zo een killer is. Wij mogen blij zijn dat we van 2008 tot 2017 zwaar hebben lopen bezuinigen, NL staat er goed voor, andere landen hebben het dodelijk zwaar

4 juni 2020 om 00:07

Een studie biedt misschien niet een gegarandeerde kans op een baan, maar wat wel? Een studie geeft je in ieder geval een handvat om je carrière te beginnen en is nog altijd beter dan geen studie volgen. En er zijn genoeg kansen, alleen men moet ervoor willen werken. Tegenslagen heb je namelijk altijd in het leven. Het zijn de mensen die tijdens een tegenslag doorgaan waar een ander opgeeft die in de meeste gevallen zich weten te redden.

3 juni 2020 om 23:28

Wat een onzin man,ik ben ook opgegroeid in de jaren 90 en het was helemaal niet erger.sterker nog het was gewoon veel beter want de meeste mensen waren toen nog niet zo gauw op hun teentjes getrapt als in de huidige tijd. Wat wel gelijk is gebleven en nu ook nog steeds geen heel groot probleem is in Nederland is Racisme. Mensen van alle kleuren kunnen deelnemen aan alle mogelijke facetten van het leven hier. Als ik hier waar ik woon een winkel binnen stap dan zie ik werknemers van alle kleuren en het zelfde geld voor ziekenhuizen en bedrijven waar ik voor mijn werk kom en dan ook nog eens in allerlei diverse functies. Als ik langs de scholen loop dan zie ik kinderen en jongeren van alle kleuren met rugzakken naar binnen gaan. Racisme weg krijgen zal in geen een land en bij mensen van alle kleuren nooit verdwijnen,we zijn nu eenmaal mensen en sommige zijn rot tot op het bot,maar Racisme een groot probleem noemen is de grootste leugen die er wordt verkocht. En die jonge looters zijn gewoon gangsters en thugs aangezien de meeste mensen geboren worden met en van huis uit een gevoel van goed en fout.

4 juni 2020 om 00:09

Dick/ ik ben blij dat jij niet hebt meegemaakt wat ik heb meegemaakt, maar je hoeft mijn situatie niet af te zwakken. Jij zegt dat het beter was in de 90s, ik zeg dat het erger was, want als we toen al smartphones hadden en konden filmen had je schrikbarende zaken voorbij zien komen, verder met je eens dat deze jongeren niet bewust zijn en denken dat ze the right thing doen. En het klopt wat je zegt over die plekken waar je diversiteit ziet, maar er is ook een andere kant.

4 juni 2020 om 00:29

Hou toch op InsideRMadrid - door dit soort overtrokken reacties krijg je dus de tegenreacties en leidt je af van de echte boodschap. Als je Nederland ‘zwaar’ en ‘heftig’ noemt dan heb je echt geen idee wat racisme daadwerkelijk is en wat er in de rest van de wereld gebeurd tegen/tussen bevolkingsgroepen

4 juni 2020 om 09:37

Mayk/ dus omdat het in andere landen er heftiger aan toe gaat moeten we Nederland maar afzwakken. Nee, zo werkt het niet. Weet je hoe zwaar het was om als allochtone jongere op te groeien. Stop met afzwakken hoe iemand iets heeft ervaren, jij zou nog geen meter in mijn schoenen kunnen lopen

4 juni 2020 om 10:10

Lezen is ook een kunst - ik zwak niks af, sterker nog ik zeg dat het in een extremen overdrijven juist de echte boodschap wegneemt. Ja er is racisme in Nederland wat absoluut aandacht verdiend. Maar door in jouw geval het te hebben over ‘Nederland is een zwaar land’ (waarmee je dus insinueert dat het hier een stuk slechter is dan in de rest van de wereld) - krijg je automatisch mensen die gaan protesteren tegen dit soort krachttermen en de behoefte voelen te roepen dat ‘het meevalt’.

Daarmee draag je dus zelf bij aan het afleiden van het daadwerkelijke probleem.

Benoem gewoon concrete problemen/ervaringen ipv in superlatieven als zwaar en super heftig en ‘jij kan niet eens een meter in mijn schoenen lopen’...

3 juni 2020 om 23:53

‘ Weet je waarom die jongeren zo aan het looten zijn in Amerika? Allereerst hebben ze drie maanden opgesloten gezeten en zijn ze het helemaal zat.’

Jij denkt oprecht dat Covid-19 ten grondslag aan de rellen / protesten ligt?

4 juni 2020 om 00:11

Mede ten grondslag ja, dat is lastig om te begrijpen voor jou Apo? Hoe voel jij je na drie maanden lockdown? Laat staan pubers die barsten van de energie

3 juni 2020 om 23:53

Nederland is helema geen zwaar land. We beseffen blijkbaar niet hoe goed we het hier hebben. Er zijn landen waar het er veel en veel zwaarder aan toe gaat. Verder is plunderen altijd fout of je nou drie maand of dertig jaar vastzit. Het zijn ook niet allemaal jongeren die het doen, genoeg beelden met daarop volwassen mannen die winkels leeg trekken. Zelfs als het jonge gasten waren moet je ze hard aanpakken. Ik ben ook 17 geweest(en nog jonger zelfs) maar heb er nooit aan gedacht om winkels leeg te trekken. Dat zijn criminelen, hebben niks met de demonstraties of de boodschap. Ze willen een ding en dat is stelen. Dat soort lui moet je gewoon hard aanpakken.

4 juni 2020 om 09:36

Aze/che 4 Ever3 / Nederland is helema geen zwaar land. We beseffen blijkbaar niet hoe goed we het hier hebben. Er zijn landen waar het er veel en veel zwaarder aan toe gaat. / Jeetje man, dus omdat het ergens anders erger is moeten we in NL maar doen alsof het allemaal wel meevalt? Hoor je wel wat je zegt? Jij zegt nu : 1 moord is niet erg want verderop zijn er 11 moorden gepleegd. Dat klinkt toch niet logisch?

4 juni 2020 om 10:33

Nee dat zegt hij niet. Als je gaat goed praten dat jongeren winkels leeg trekken hoop ik niet dat jij ooit kinderen moet opvoeden

4 juni 2020 om 10:35

Ben blij dat je in NL woont en het hier zo goed kan hebben. Als je dat niet vindt en alles ruk vindt hier, vertrek dan lekker en ga naar het o zo geweldige Amerika of waar het volgens jou dan ook beter is

4 juni 2020 om 10:45

Gigi/ Ik zeg dat ik een zware childhood achter de rug heb gehad in de 90s, ik zeg nergens dat ik het hier allemaal maar ruk vind. En het is niet dat ik slechts woon in NL, ik ben hier geboren, dit is mijn land. Nergens praat ik goed wat die jongeren doen, echter kan ik me wel in hen verplaatsen, de wereld staat in de fik, en op die leeftijd is een foute keuze maken best makkelijk, over de gevolgen denken ze niet na en zelfreflectie hebben ze niet op die leeftijd

4 juni 2020 om 12:15

Uiteindelijk gaat het demonstreren in Amerika over politie geweld tegen mensen met een donker huidskleur.
Ik woon in Amerika/ California sinds 1994.
In 2016 Kolin Keapernick ging op zijn knie tijdens het National Anthem. Het was een peaceful protest tegen politie geweld. Hij Kreeg veel over hem heen. En niets werd eraan gedaan. Politie geweld ging maar door. Maar omdat we nu in een wereld leven dat iedereen nu altijd wel een camera hebben, komt nu alles naar boven. En toch blijft de politie de harde aanpak beschermen. Dankzij de protesten zijn de 4 agenten die aanwezig waren met deze onnodige geweld, aangepakt en in de gevangenis. Maar toch kwamen ze erbijna mee weg.
Vergeet ook niet, dat niet zo lang geleden, Er nog segregation was in Amerika.
Het is wel duidelijk dat het politie systeem van Amerika, vlink aangepakt moet worden.
De jeugd en de generatie tot 35 is het systeem van Amerika meer dan zat.

4 juni 2020 om 13:49

Nee dat zeg ik niet, maar goed ik zie hierboven dat je wel vaker iemand woorden in de mond legt. Jij bent niet de enige die en zware periode in zijn leven heeft gehad, iedereen heeft dat wel een keer gehad. Jij doet alsof het zo zwaar is in NL dat je elke dag moet vechten om te overleven.

Ik word me toch een partij moe van die gast... Elke keer dat meten met twee maten en slachtoffertje spelen. Over donkere mensen mogen Nederlanders niets zeggen want dat is racisme. Maar meneer mag wel eerder alle Nederlanders uitmaken voor racisten. Door dit en vele andere dingen, mag hij van mij NL-elftal uit. Zo iemand hoeft van mij het land niet te vertegenwoordigen. Dat heeft niets met zijn kleur te maken. Maar alles met zijn gedrag.

3 juni 2020 om 23:03

Je ziet zijn naam in de titel en toch klik je op het artikel terwijl je moe van hem wordt. Je doet het zelf. Daarnaast mogen we alleen maar blij zijn met memphis in oranje. Af en toe is hij een beetje gek maar altijd eerlijk.

3 juni 2020 om 23:09

Sorry, maar je kan er niet meer onderuit. Op elke site, op elk nieuws worden zijn acties en uitspraken door je strot geduwd. Vandaar dat ik er een keer op reageer. Daarnaast wil ik niet meten met twee maten. Als vind dat hij ons land niet op een respectvolle manier kan vertegenwoordigen. Ga ik ook niet op de bank staan juichen als hij scoort.

Berichten op internet kan je niet serieus nemen weten we inmiddels. Dit ga je nooit voorkomen. Veel mensen worden met de dood bedreigd voor de kleinste dingen. Enige optie wat dat betreft om dat te stoppen is het niet lezen of er niet op reageren.de racistische uitingen moeten hard aangepakt worden. Mensen denken dat dit grappig is maar dat is het niet. Ben wel benieuwd wat die den bosch supporters bijvoorbeeld voor straf hebben gehad.

Prima Memphis, racisme is ook een probleem, ook in NL, maar het komt niet dichtbij bij wat er in Amerika aan de hands is.

3 juni 2020 om 23:04

Eens dat je moet relativeren , maar dat moet niet het uitgangspunt zijn. Als je zo gaat redeneren mag alleen het land die er het meest last van heeft wat van vinden.

4 juni 2020 om 00:03

Jullie hebben mij verkeerd begrepen. Ik zeg niet dat hij zoiets mag zeggen, natuurlijk is het belangrijk dat hij zoiets meld en overal moet je er tegen zijn en tegen vechten. Ik bedoel letterlijk alleen dat de problemen niet zo groot zijn in Nederland, als in Amerika. Ik verword het een beetje dom.

3 juni 2020 om 23:06

Het komt voor hem dichtbij omdat het in het nieuws is. Iedereen loopt met de massa mee. Toch even op insta laten zien dat je solidair bent. Om maar even een voorbeeld te noemen... Alle landen ten zuiden van de VS hebben ook te maken met politie geweld en racisme. Maar dat komt niet in het nieuws. Dus daar kunnen die mensen niet interessant mee doen.

3 juni 2020 om 23:31

Als jij denkt dat het voor hem dichtbij komt omdat het nu in het nieuws is, dan heb jij niet opgelet...

3 juni 2020 om 23:27

@binny dan mogen wij ook nooit meer klagen over financiele strubbelingen want dat komt niet in de buurt van wat ze in derde wereldlanden ervaren

3 juni 2020 om 23:32

Het zou op zich niet verkeerd zijn als mensen dingen in een perspectief kunnen plaatsen en kunnen relativeren.

Ik heb bij hem in ieder geval wel volledig het gevoel dat hij het oprecht meent en dat het uit zijn hart komt. Alleen maar goed dat je er dan iets mee doet en met zijn uitleg is ook niets mis

Memphis heeft net als iedereen ook recht om te demonstreren als hij zich daartoe voelt. Al denk ik wel dat de geloofwaardigheid van het houden van 1.5 meter in de buitenlucht door velen niet meer serieus zal worden genomen na het zien van de demonstraties...

Krijgen we weer ellenlange discussies.
Ik raad iedereen aan te googelen op dit : Kamerbrief over voortgang aanpak etnisch profileren.
Kijk daarna nog even op wat korpschef Akerboom heeft gedaan.

Men is er volop mee bezig ik raad Depay dan ook aan om met tips en voorstellen te komen ipv roepen dat het in NL allemaal zo slecht is.

Depay heeft een punt, zoals heel veel mensen in de wereld, maar ik vraag me altijd af of het niet anders kan? Waarom pas nadat er iets ergs gebeurt gaan mensen reageren. En wat willen we er nu echt aan doen? Ik heb altijd wat moeite met die zogenaamde goede bedoelingen waarbij heel veel mensen opeens achter de meute aanlopen. Zwarte pagina's op social media, bekende personen die allemaal nu opeens wat roepen (waar waren ze eerder?) en uit de hand lopende demonstraties... Het helpt geen ene moer, want er is opnieuw een Amerikaan gestorven voor niets en na een aantal weken/maanden gaan we allemaal weer door met ons leven. En dan denk ik, leuk al die opgevoerde acts, maar wat kan er nu echt gedaan worden? De Uefa wil geen racisme in het voetbal, maar buiten het uitdelen van boetes, doen ze geen moer. Trump die de grootste uitdaging heeft in zijn eigen land kijkt niet naar verbroedering, maar naar een wet om het verder te laten escaleren en een jongen als Depay kan in het openbaar ook niet het goede voorbeeld geven. En natuurlijk zal hij er dagelijks mee te maken hebben, maar zijn woorden zullen niet helpen, wel (goede) daden. Als er een snelle oplossing was, dan was er geen probleem, maar ik kan niet bevatten wat er de afgelopen dagen afspeelt, wat al decenia lang speelt en buiten deze tragische gebeurtenis in Amerika dagelijks aan iedereen voorbij gaat. En er zullen vast nu mensen reageren die zeggen dat niets doen ook niet goed is, maar dat is ook niet mijn punt.

Ja je hebt een voorbeeldfunctie Memphis. En juist daarom had ik je slimmer ingeschat. Het is ontzettend dom van hem om tussen duizenden mensen te gaan staan demonstreren en dan ook nog een 2 keer.

Kan iemand mij uitleggen waarom als er over racisten wordt gepraat, men vaak het woord Nederlanders in de mond neemt? Begrijp ik dit verkeerd? Of moet ik dit niet zo opvatten? Ik vind de bewoording erg vreemd. Ik wil als Nederlander namelijk helemaal niet geassocieerd worden met racisten. Begrijp me niet verkeerd ik erken het probleem dat wereldwijd speelt en sta achter de demonstraties. Laat je vooral horen.

3 juni 2020 om 23:39

Ik ben jaren geleden in de begintijd al druk geweest met discussieren met de anti zwarte piet club.
Toen ik hun vroeg of het nou wel zo slim was om iedereen racist te noemen zeiden ze letterlijk : ja neem het niet te serieus we doen dat om te choqueren en zo de aandacht te krijgen.
Probleem is dat is blijven hangen op zo een manier dat je nu bijna als blanke al automatisch bijna een racist bent.

4 juni 2020 om 00:07

Omdat alleen witte mensen de middelen hebben om andere rassen te onderdrukken. Uiteraard kunnen Marokkanen/Turken/zwarte mensen ook een hekel hebben aan witte mensen en discriminerende dingen zeggen maar ze hebben er de middelen en macht niet voor om witte Nederlanders systematisch te onderdrukken. Daardoor kunnen zij nooit racistisch zijn, wel kunnen ze discrimineren. Die hele belastingaffaire is daar een voorbeeld van.

4 juni 2020 om 00:14

Vreemde uitspraak en ook geen antwoord op de vraag. Waarom refereren naar de witte Nederlander? Ik vind het een ongelukkige term. Noem een racist gewoon een racist. Dat is niet gebonden aan nationaliteit of huidskleur. Ook dit is een vorm van racisme. Niet in de vorm van onderdrukking, maar het in hokjes plaatsen van een hele grote groep onschuldige mensen.

4 juni 2020 om 01:01

Wat is er mis met de term witte Nederlander dan? En hoezo het in hokjes plaatsen van een hele grote groep? Ik zeg dat witte mensen de mogelijkheid hebben om racistisch te zijn. Ik zeg niet dat ze het allemaal zijn.

4 juni 2020 om 08:00

Wat een absolute onzin. Sowieso gaan discriminatie en racisme hand in hand.

Makkelijkste voorbeeld: Het middel ‘geweld‘ of toch zeker ‘dreiging’ wordt door bepaalde extremistische bevolkingsgroepen in Nederland gebruikt om andere groepen te onderdrukken. Hoe vaak wordt wel niet een Joodse instelling bedreigd?

Ik heb eerder nog de term ‘Tata’ benoemd, maar die string is weer verwijderd. Dat is in feite een hele bevolkingsgroep negatief wegzetten.

Daarnaast wereldwijd zijn er wel duizend voorbeelden... vaak kleine verschillen maar absoluut racisme bijvoorbeeld hutus en tutsis, pygmeeen. Han Chinezen vs oeigoeiren. Berber vs Arabisch Marokko... etc

4 juni 2020 om 00:40

Iseldiroed. "Ze"? Ook jij bent onbewust onderdeel van het probleem.

De mens heeft de nare gewoonte om zichzelf groter te maken ten koste van anderen. Dat gaat op basis van kleur, grootte, sexe,, geloof, talenten, vaardigheden, tekortkomingen.. alles kan misbruikt worden om een ander te vernederen en (schijnbaar) jezelf te verhogen. Laat iedereen in zijn waarde en oordeel in het geheel niet.
Doe geen aannames obv persoonlijke kenmerken, je wordt er zelf nooit beter van, je gaat jezelf eens tegenkomen.
Lastig genoeg want soms lijkt het de manier om aandacht op iets anders te vestigen.. probeer jezelf staande te houden. Dat probeert Depay ook met al zijn tekortkomingen. Ik ook en ik ben er zeker ook niet goed in..
succes

Echt racistische mensen zijn nog altijd de minderheid en gelukkig maar. Zulke dingen moet hard veroordeeld worden en straffen op staan. Ik geloof ook echt dat het hebben van een kleur soms voelt dat je harder moet werken. Dat is oneerlijk en onterecht. Echter is Nederland wel een van de vrijste en liberale landen met de meeste kansen voor iedereen. Zo is er hier zorgverzekering en educatie zowat gratis voor iedereen. In Amerika is dat heel anders maar daar kan Europa en Nederland niks aan doen. Daar moet de regering en het land daar wat aan doen. Stop bijvoorbeeld met belachelijk dure private opleidingen en stel educatie mogelijk voor iedereen tegen een laag tarief. Dat zou een mooi begin zijn om ongelijkheden meer weg te nemen. Al met al is de gehele wereld heel oneerlijk verdeeld en draait alles om macht en geld. Helaas gaan de machtigste mensen dit niet zomaar toelaten vrees ik... Een feitje hierbij is dat 1% van de rijkste bevolking over 40% van het wereldwijde geld beschikt. Wat natuurlijk compleet scheef is.

Deze jongen neem ik niet serieus, net als b.v. Halsema. De een staat nog meer onzin uit te kramen dan de ander. Ik hoorde meneer Depay zich heel laatdunkend en denigrerend tegen een agent uitlaten. En zo iemand moet ik serieus nemen? Laten we wel zijn, ieder normaal denkend mens is tegen racisme, en wat er in Amerika is voorgevallen, is niet te tolereren, maar het begint er ook een beetje op te lijken dat iedereen die niet direct achter de motieven van de demonstranten staat, bij voorbaat verdacht is. Waar in deze tijd van pandemie iedereen zich aan de regels moet houden, denken de demonstranten dat deze niet voor hen (dus ook Depay) gelden. Afgaande op verschillende uitspraken was hun aanwezigheid b.v. gewichtiger dan daar waar familieleden hun stervende vader of moeder niet mochten bezoeken en bijstaan in de laatste uren. En in hun bewuste roekeloosheid een nieuwe golf van besmettingen riskeren. Dus een beetje meer rekening houden met andere mensen (b.v. in de zorg) is helemaal niet zo’n slecht idee.

4 juni 2020 om 00:12

Dan moet je op1 even terugkijken.
Volgens die gast van Nida was protesteren geen probleem want ‘het systeem’ in NL is dodelijker dan Corona.
Hij meende het ook nog

4 juni 2020 om 10:40

Tja, sommige complotdenkers hebben er een dagtaak aan;-). Al is het natuurlijk jammer dat velen daarvan onderweg de ratio zijn kwijtgeraakt.

Het verschil tussen pesten, discriminatie en racisme wordt met de dag vager lijkt het wel. Ja we hebben in die land last van pesten, in sommige gevallen discriminatie en vast ook racisme maar laten we nou niet met zijn allen gaan doen of Nederland volzit met zich superieur voelende Ariërs.

Wat betreft Depay: volgens mij was het advies om thuis te blijven voor alle Dam-betogers...

4 juni 2020 om 01:01

We doen ook niet alsof Nederland vol zit met zich superieur voelende Ariërs. We kunnen het er echter wel over hebben dat wij ook in Nederland nog veel moeten verbeteren en dat er institutioneel nog ongelooflijk veel mis gaat. Neem bijvoorbeeld de klokkenluider in Den Haag. Zij diende een klacht in over een groep agenten die video's deelde van hoe zij een man van Marokkaanse komaf in elkaar hadden geslagen en zij noemden zichzelf trots "Marokkanenkillers". Zij werden enkel een rang naar beneden bijgesteld en nadat de klokkenluidster succesvol was weggepest door de verziekte omgeving in de politie Den Haag, werden zij hersteld in rang (https://www. nu. nl/binnenland/6051402/klokkenluider-vertrekt-bij-politie-agenten-minder-zwaar-gestraft. html).Of het negeren van de 1,5 meter regel verstandig was is een tweede vraag, maar zeggen dat er institutioneel iets mis is is heel wat anders dan zeggen dat "Nederland vol zit met zich superieur voelende Ariërs". Er is een middenweg van kritiek zonder iedereen meteen een racist te noemen. En laten we eerlijk zijn, er is absoluut iets mis in onze maatschappij. Dat betekent niet dat iedereen een racist is, maar dat betekent wel dat we goed naar onszelf moeten kijken en mensen als Depay helpen daar wel bij, ook al komen ze soms wat kritischer en meer recht door zee over dan anderen nodig vinden.

4 juni 2020 om 10:43

Ik lees echter amper iets over racisme uitingen door niet blanke Nederlanders. En dat bestaat ook degelijk. Dus racisme is niet eenzijdig, maar kent vele varianten.

Het racisme word helaas alleen belicht over de situatie van de gekleurde medemens, maar ik weet niet hoe andere het zien maar naar mijn idee is er ook heel veel racisme naar de blanke Nederlanders. Als ik soms hoor hoe er gescholden word naar blanke Nederlandse meisjes. Worden uitgemaakt voor kk hoeren. Of tijdens jeugdvoetbalwedstrijden bij clubs die volledig gekleurd zijn en je het liefst gelijk weer vertrekt zonder een bal aan te raken omdat jongetjes van 10-15 jaar bedreigen of zelfs geweld gebruiken. Het heeft ook deels te maken met de verhuftering van de maatschappij, maar het is tegenwoordig wel 2 kanten op. Ik ben naar mijn idee heel sociaal en heb een dikke huid, maar ik heb me ook weleens bedreigd gevoeld, waarbij ik het gevoel kreeg dat het er alleen maar om ging dat ik blank was.

Groot gelijk heeft depay,en wat
er in die tijd gebeurde met ahmad
mendes moreira was gewoon ronduit walgelijk

Prima dat depay en al die andere demonstranten op staan na die moord op Floyd, wat natuurlijk echt niet kan! Maar in de video waarbij depay uitvalt tegen de politie, daar sta ik echt versteld over. De politie stuurt iedereen door de controle, dus ook mr.mephis. als je dan ziet hoe hij dit op racisme tilt vind ik echt niet kunnen. Iedereen wordt gecontroleerd niet alleen hij, de "niet nederlandse". Dit stoort mij, alle aandacht wordt verlegd op de zogenaamde racistische acties van de polities etc, terwijl wij hier in NL heel blij moeten zijn met ons rechtssysteem. Ik vind het erg jammer dat een voorbeeldfunctie als Depay zich zo laat kennen en eigk ook voorschut zit!!

Het is inderdaad een probleem ja. De aanpak van Depay vind ik wel weer enigszins vermoeiend, alsof hij het alziend oog is dat alles ziet. Ja, in Nederland bestaat racisme ook, maar het is niet sterk om dan te zeggen dat je ‘dagelijks met vrienden in Amerika’ praat. Verder weet Depay he-le-maal niets wat etnisch profileren betekent voor de kansen die gekleurden in de maatschappij krijgen (of dus juist niet krijgen). Hij zit lekker voor 5 miljoen per jaar in Zuid-Frankrijk. Je hebt een voorbeeldfunctie, neem die dan voortaan ook alsjeblieft als er een tijger in huis moet komen of als de politie je aanhoudt. Bananenplukker genoemd worden is op alle fronten vreselijk, maar ‘het verhaal van Depay’ waar hij het altijd zo druk mee heeft, staat in schril contrast met de verhalen van anderen - laat staan die van George Floyd.

Helaas leven we in een samenleving waar de media dit soort types aandacht geeft. Maandag toont hij totaal geen respect naar een politieagent en nu vindt hij zichzelf een voorbeeldfunctie. Zou Depay een spiegel hebben thuis? Zou hij weten wat zelfreflectie is? Wel de wetten kennen, maar plichten...

Mijn voorbeeld. Laat die huismannetjes met een kantoorbaantje maar praten en huilen.

Depay wordt wel een beetje vermoeiend.. als je dan zo groots spreekt over voorbeelden, dan moet je ook een goed voorbeeld geven in je autootje... we weten inmiddels dat je goed leeft en je grote autootjes kunt kopen.. dat laat je maar al te graag zien, ook geen probleem! Maar accepteer dan ook dat mensen daar op reageren. even los van de discussie discriminatie want dat is verschrikkelijk dat dat nog steeds gebeurt. #stopdiscriminatie

Depay wordt wel een beetje vermoeiend.. als je dan zo groots spreekt over voorbeelden, dan moet je ook een goed voorbeeld geven in je autootje... we weten inmiddels dat je goed leeft en je grote autootjes kunt kopen.. dat laat je maar al te graag zien, ook geen probleem! Maar accepteer dan ook dat mensen daar op reageren. even los van de discussie discriminatie want dat is verschrikkelijk dat dat nog steeds gebeurt. #stopdiscriminatie

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren