Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Serieuze concurrentiestrijd’ bij Ajax: ‘Sánchez ook niet de beste voetballer'

Laatste update:

Sven Botman werd afgelopen seizoen door Ajax verhuurd aan sc Heerenveen. De coronacrisis maakte voortijdig een einde aan de huurperiode van de twintigjarige verdediger in Friesland, daar hij onlangs per direct terugkeerde naar Amsterdam. De vraag is of Botman er bij Ajax in slaagt om een basisplaats af te dwingen, maar Hicham Faik denkt in ieder geval dat zijn voormalig ploeggenoot het in zich heeft.

“Laat ik ermee beginnen dat ik het voor hem hoop”, zegt Faik in de podcast Radio Camataru van FeanOnline als ter sprake komt of Botman klaar is voor een basisplaats bij Ajax. In een eerder stadium werd al bekend dat Botman volgend seizoen een kans zou krijgen bij de hoofdmacht. “Sven is echt een jongen met veel kwaliteit, alleen als Daley Blind blijft... Dan wordt het een serieuze concurrentiestrijd. Maar goed, je weet nooit hoe zo'n seizoen loopt.”

Botman kwam afgelopen seizoen tot dertig officiële wedstrijden in het shirt van Heerenveen. Hij speelde zich zelfs in de kijker bij Norwich City en Udinese, waardoor Ajax besloot om zijn contract open te breken en te verlengen tot medio 2023. In Amsterdam maakte Botman, die tevens jeugdinternational is, nog niet zijn officiële debuut in de hoofdmacht, maar speelde hij wel 28 wedstrijden voor Jong Ajax in de Keuken Kampioen Divisie.

In de kritiek dat Botman in voetballend opzicht niet goed genoeg is, kan Faik zich niet vinden. “Ik heb hem dagelijks meegemaakt, dus ik denk dat ik wel een mening kan hebben over hem”, zegt de 28-jarige middenvelder. “Ik denk dat hij wel echt de kwaliteiten heeft om in elk geval bij een topclub in Nederland te spelen. Als hij z'n spel maar durft te spelen. Drie jaar geleden speelde Davinson Sánchez ook bij Ajax. Dat was ook niet de beste voetballer en die ging ook naar Tottenham Hotspur.”

Zie jij Sven Botman snel een basisplaats krijgen in het eerste elftal van Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Laten we eerst eens afvragen of een verdediger moet kunnen verdedigen. Ik wordt weleens moe van de dood doener dat een verdediger bij Ajax moet kunnen voetballen. Net als het gezemel dat iemand moet wennen aan het Ajax systeem. Ik denk dat Botman het goed heeft gedaan bij Heerenveen. Ik ben benieuwd naar hem volgend jaar.

24 mei 2020 om 10:36

Denk persoonlijk ook dat het makkelijker is om een verdediger te leren voetballen dan andersom. Zelfde geld voor een keeper waar de laatste tijd ook veel over gesproken wordt.

24 mei 2020 om 10:44

Het komt veel vaker voor dat een middenvelder/aanvaller wordt omgeturnd tot verdediger dan andersom...en dan komt omdat het makkelijker is om te leren verdedigen dan ‘voetballen’.

24 mei 2020 om 11:37

Nee, dat komt omdat het tegenwoordig hip is om aanvallers op de back posities te zetten, niet omdat verdedigen zo simpel is. In de Eredivisie zal dat niet zo snel een probleem zijn voor Ajax, daar ze vaak de overhand hebben. Als je Europees wat wilt tegen topclubs heb je meer aan goede verdedigers achterin dan 'voetballers'.

24 mei 2020 om 12:09

Dat is niet tegenwoordig hip. Dat gebeurt al heel lang. In de begin jaren 90 tot het CL succes van Ajax waren de backs allemaal omgeturnde aanvallers of middenvelders. Reiziger, Bogarde en een korte periode Michel Kreek. Vooral van de laatste was ik enorm gecharmeerd. Bracht voetbal en veel gif op de LB positie totdat een stevige blessure hem een aantal jaren dacht ik, aan de kant hield. Hij heeft daarna nooit meer z'n oude niveau kunnen benaderen. Edgar Davids was ook een linksbuiten volgens mij. Die heeft zelfs wedstrijden op Europees niveau als 4 gespeeld als vervanger van Danny Blind. De beste aanvallende verdedigers zijn omgeturnde aanvallers of middenvelders.

24 mei 2020 om 12:33

Niet alleen tegenwoordig. Volges mij riep Cruijff 40 jaar geleden al dat mislukte vleugel spelers goede backs waren. En een aantal van de beste backs die we in Nederland ooit gehad hebben waren spelers die begonnen als aanvaller of middenvelder (o.a. Bogarde, Numan, van Bronckhorst, Reiziger, etc...). Nieuw is het dus i.i.g niet.

24 mei 2020 om 10:46

Dat een verdediger comfortabel aan de bal is is essentieel in het spel van Ajax. Dit was een vd redenen van het succes van ajax van vorig seizoen in de CL: iedereen was comfortabel aan de bal, van Onana tm Neres.

24 mei 2020 om 16:56

Maar je had ook met de ligt er een bij lopen die heerste in de lucht. Dat is wat mij betreft een eerste vereiste van een centrale verdediger. Je duels winnen en een goede kopper zijn. Als je kijkt wat Ajax voor tegen goals krijgt af en toe, verbaast me dat niets. Kijk naar de uitwedstrijden tegen Heracles en Groningen waar Blind en Martinez hun persoonlijke duels gewoon kinderlijk verliezen van Sierhuis en Dessers. Kan je wel comfortabel aan de bal zijn, maar verdedigend er staan is wel vereiste nummer 1 toch? En wat dat betreft komen Veltman en Schuurs gewoon ook te kort. Vooral het fysieke aspect en zaken als lengte van een centrale verdediger zijn bij Ajax gewoon te weinig in beeld. Kijk bijvoorbeeld ook naar Lamprou vorig jaar. Onbegrijpelijk. Beginnen bij de basis en dan pas kijken of iemand leuk kan voetballen lijkt me

24 mei 2020 om 11:27

Kijk eindelijk eens een Ajacied die wat ruimer kan denken. Het wordt tijd dat Ajax weer een pure verdediger krijgt als een Jaap Stam

24 mei 2020 om 16:59

Tja roep ik al jaren. Sommigen hier zien dat in Blind of Veltman, maar dat vind ik beide geen centrale verdedigers als je begrijpt wat ik bedoel😌

24 mei 2020 om 17:03

@Hans: Veltman vind ik wel echt een cv. Komt in geen enkele andere rol goed tot uiting vind ik. Verder gewoon geen goede cv, maar daarover mag ik als Feyenoorder weinig zeggen. Zeker niet zolang wij jongens als Tapia en v. Beek achterin opstellen haha.

24 mei 2020 om 17:08

@gluubstertj, jullie kunnen tenminste het budget nog de schuld geven. Met de miljoenen van Ajax is er toch wel iets beters dan Veltman te vinden.

24 mei 2020 om 17:16

Sterker nog, Veltman kreeg net als Viergever geen nieuw contract. Blijkbaar zagen ze het ook niet in die twee. Maar voor heel veel miljoenen werd er van alles gehaald dat gewoon nog minder was.beide spelers die ik noemde, vind ik centraal heel kwetsbaar. Viergever is bij Ajax naar LB verplaatst. Zelfde gebeurde met Veltman naar RB. Veltman komt fysiek en lengte te kort wat mij betreft. Hoe vaak liet hij zich niet even wegduwen. Ik vond hem als RB prima. Daar is die minder kwetsbaar. En gluubster van mij mag je uiteraard of je nou Feyenoorder of voor een andere club bent alles zeggen hoorðÿ˜€

24 mei 2020 om 11:58

" Ik wordt weleens moe van de dood doener dat een verdediger bij Ajax moet kunnen voetballen ". Dat is geen dooddoener, daar wordt een verdediger bij Ajax op geselecteerd. Alleen kan je van mening verschillen over wat er wordt verstaan onder " mee voetballen ". Ik heb het idee dat dat wel eens een tikkeltje wordt overdreven. Feit is echter dat als je een verdediger hebt die niet in staat is om de bal over tien meter bij een medespeler te krijgen, de tegenstander de tactiek daarop zal afstemmen en die speler vrij zal laten waardoor hij veel aan de bal komt. En dat komt het spelconcept zoals Ajax dat hanteert en waarin het positiespel een dominante rol speelt, meestal niet ten goede. Het heeft dus wel degelijk een meerwaarde als een verdediger opbouwend sterk is. Alleen moet je dat aspect niet overdrijven en belangrijker maken dan de verdedigende kwaliteiten van een speler. Dat is het alleen in bepaalde gevallen zo zoals bijv. bij Daley blind. Dat is een betere spelverdeler dan verdediger, maar dat heeft alleen een meerwaarde als je daar rekening mee houdt in de tactiek. Als iedereen netjes zijn taken uitvoert, houdt Blind zich makkelijk staande, ook in grote wedstrijden, maar als zijn collegas hem in de steek laten door hun taken te verwaarlozen en afspraken niet na te komen, wordt hij kwetsbaar.

24 mei 2020 om 17:00

Dan geldt jouw punt: 'de tegenstander zal zijn tactiek daarop afstellen' natuurlijk ook in omgekeerd geval voor Blind. De tegenstander weet dat verdedigen niet zijn sterke punt is en zal daarop ook zijn tactiek afstellen, of op zijn minst rekening mee houden. Mijn punt is; bij Ajax slaat het "voetballende vs verdedigende" m.i. wel eens de verkeerde kant op.

24 mei 2020 om 17:52

Verdedigen vind ik echt wel een van de sterkere punten van blind hoor. Vond hem ook regelmatig beter dan de ligt in 2018/2019

24 mei 2020 om 14:45

@hansje

Niet mee eens. Er is een reden dat pure verdedigers haast nooit slagen bij Ajax. Je kan echt een slager zijn, maar met 30 meter in je rug, moet je meer kunnen dan ijzersterk verdedigen. Een foute inspeelpass is kassa. Een keer verkeerd indribbelen is ook kassa. Dat zag je in de 2e seizoen helft zeer duidelijk. Alvarez is echt wel een goede verdediger, maar begin er bang voor te worden dat zijn voetballende kwaliteiten toch te beperkt zijn voor in de verdediging en dus niet goed genoeg voor Ajax. Terwijl PSV of Feyenoord een ijzersterke aanwinst hadden gehad.

24 mei 2020 om 17:10

@ninjakal Hoe Ajax de laatste wedstrijden speelde, had weinig met realiteit te maken. Soms liepen er 8 of nog meer mensen voor de bal. Ik hoorde Richard Witschge tegen AZ op de pers tribune als een waanzinnige te keer gaan tegen ETH hier over. Heb alleen Valentijn Driesen hier nog even over gehoord, maar zo faalt elke cv met zulke takten. Bij standaard situaties of andere hoge ballen verwacht ik dat een cv gewoon er staat om lucht duels te winnen. Ook een mooi wapen bij corners. We hebben het voorbeeld de ligt nog op ons netvlies. Daarbij zijn Alvares en Martinez nou ook niet bepaald voetballers. Laatste is als cv ook veel te klein.

Ik blijf erbij dat je Botman ook gewoon op de rechterplek in de centrale verdediging kunt zetten. Er wordt altijd gedaan alsof twee linkspoten of rechtspoten centraal in de verdediging een doodzonde is, terwijl er legio voorbeelden zijn waar dat gewoon perfect werkt.

24 mei 2020 om 10:56

Eens, als je gisteren bayern keek in de tweede helft speelde Lucas Hernandes en David Alaba ook centraal naast elkaar 2 linkspoten ging ook prima

24 mei 2020 om 10:57

Twee rechtspoten zie je heel vaak, twee linkspoten eigenlijk nooit. Ook wel logisch omdat de meeste voetballers rechts zijn en je dan in de opbouw anders moet open draaien.

24 mei 2020 om 11:03

Zoals je zegt komt dat eerder omdat het grote merendeel van de spelers rechts is. Maar ik kan me niet voorstellen dat er meteen een reden is om aan te nemen dat twee linksbenigen slechter zou zijn dan twee rechtsbenigen.

24 mei 2020 om 12:23

Gisteren nog Lucas en Alaba (beide links) naast elkaar gezien in het centrum bij Bayern na de wissel van Boateng. Denk dat je dat alleen minder vaak ziet omdat er simpelweg veel minder spelers links zijn. Maar beide rechts of beide links maakt natuurlijk geen enkel verschil verder.

24 mei 2020 om 13:00

@lierse1997, doordat linkspoten zwaar in de minderheid zijn komt het zelden voor dat ze ooit op rechts hebben gespeeld. Veel rechtspoten hebben wel in hun jeugd (veel) op links gespeeld. Dat is het verschil, een stukje ervaring

24 mei 2020 om 13:11

@Primetime, dat is inderdaad wel een goed punt. Al moet ik wel zeggen dat puur gebaseerd op eigen ervaring (als rechtsvoet links centraal achterin), ik het verschil tussen beide plekken achterin echt zeer klein vind.

24 mei 2020 om 13:17

Ik denk ook niet dat het een probleem is. Alleen je hebt zo weinig linkspoten tot je beschikking, dat dat eerder t probleem is dan dat je bang bent om met twee links centrale te spelen. Ben zelf ook linksbenig, ik speelde vroeger al (ben 38) veel liever vanaf rechts omdat ik dan beter uitkwam met m’n linker poot, maar dat was een doodzonde volgens mijn trainer. Want ik was de enige linkspoot in t team. Ik zat in die tijd nl ook op handbal en daar kwam ik ook vanaf rechts, vooruitziende blik had ik toen al😂

24 mei 2020 om 15:08

@lierse1997, ik denk dat het heel lastig is om op individueel niveau te beoordelen, zeker bij amateurs. Wat is het niveau waarop je speelde, speelde je miss op een niveau waarvoor je (veels) te goed was? Hoe goed is je linkerbeen? Spelsysteem etc.

24 mei 2020 om 11:02

Voor een voetballende ploeg zijn een rechtspoot en linkspoot in de as wel een stuk belangrijker natuurlijk al heb je In principe wel gelijk. Mocht je Blind en Vertonghen in je selectie hebben is het natuurlijk onzin om met Schuurs of Alvarez te spelen omdat ze toevallig rechtsbenig zijn. Maar Botman zal toch serieuze stappen moeten maken om zich in zo'n positie binnen de selectie te manoeuvreren.

24 mei 2020 om 11:06

Dat het inderdaad geen senicure wordt voor hem een basisplaats te bemachtigen is duidelijk. Maar het argument dat hij nooit een basisplaats zal hebben door Blind vind ik gewoon wat kortzichtig. Ik zou hem zeker een kans geven in de voorbereiding want hij laat toch mooie dingen zien bij Heerenveen. Al is er wel zeer veel concurrentie voor zijn positie.

24 mei 2020 om 11:17

Ja het kan zeer zeker wel. Al gaat het wel ten koste van een aantal voordelen in de opbouw. Zo is de crosspass van de rcv naar de linksbuiten of linksback een serieus wapen om onder druk uit te spelen. Als je dan een linkspoot hebt kost dat gewoon teveel extra tijd om open te draaien en bovendien is het dan enorm voorspelbaar met alle risico's van dien. Maar omdat Botman volgens mij toch al geen crosspass heeft maakt dat in dit geval dus weinig uit. Op zich vind ik het wel een interessant onderwerp (iets waar er te weinig van voorbij komen sinds corona). Er zijn veel ploegen die met twee rechtspoten in de as spelen maar het is relevanter om te kijken hoe die verhouding is bij ploegen die veel balbezit hebben. Bij bijv Barcelona of Man City spelen ze bij voorkeur ook altijd met een rechts en linkspoot in het centrum dus ik denk toch dat dit belangrijke voordelen geeft.

24 mei 2020 om 11:31

Het heeft inderdaad zijn voordelen. Alleen zijn clubs als City en Barcelona natuurlijk bevoordeeld doordat ze bijna elke CV die ze willen, kunnen kopen. Bij Ajax (wat toch een tussenstap is naar de top) is die luxe er wat minder en lijkt het me het belangrijkste de twee beste Cv's op te stellen (bijvoorbeeld het duo De Ligt-Sanchez). Natuurlijk heeft Botman nog niet genoeg bewezen om die rol op te eisen, maar hij zou het wel kunnen doen op termijn. Ik hoop dan persoonlijk ook dat Ajax hem volgend seizoen die kans geeft, want ik ben wel benieuwd waar deze man zijn plafond ligt.

24 mei 2020 om 12:38

Het duo De Ligt en Sanchez was dan ook hoge uitzondering bij Ajax. Kijk de afgelopen jaren maar eens naar de duo's die we gehad hebben. Blind-Veltman, Blind-De Ligt, De Ligt-Sanchez(uitzondering), Viergever-Veltman, Moisander-Veltman, Moisander-Alderweireld, Vertonghen-Alderweireld. De afgelopen 10 seizoenen is er dus één seizoen geweest waar we zonder rechtspoot op rechts en linkspoot op links gespeeld hebben. Dit blijkt dus voor Ajax enorm belangrijk en ik snap dat wel. En als je Blind al in huis hebt hoeft dit ook helemaal geen probleem te zijn aangezien juist de linkspoot meestal lastig te vinden is. Als Botman zichzelf overtreft zou ik misschien blind op 6 zetten aangezien het middenveld dit seizoen tergend slecht was.

24 mei 2020 om 11:36

Ja klopt want als de rechtsbenige aan de linkerkant naar de linksback wil passen neemt ie in de draai toch gewoon met links aan en speelt gewoon met rechts ik vind het juist onhandig als een rechtsbenige of linksbenige aan de kant staat van zijn goed been want dan kun je alleen dior de as passen en niet opendraaien naar de zijkant

24 mei 2020 om 14:54

Van een profvoetballer mag je toch verwachten dat ze met hun zwakke been wel iets meer kunnen dan er alleen op staan. Een pass over 10 meter geven met je chocoladebeen kun je gewoon op trainen evenals het opendraaien. Dat je geen crosspass over 50 meter kunt geven met je mindere been snap ik maar de standaard passes moet je toch wel onder de knie hebben vind ik.

Sanchez was idd niet de allerbeste voetballer, maar die was fysiek zo indrukwekkend. Zijn explosiviteit, snelheid, wendbaarheid en duelkracht waren indrukwekkend , daar komt Botman natuurlijk nooit bij in de buurt. Botman is eerder Botteghin dan Sanchez.....

24 mei 2020 om 13:11

Botman was juist in duels wel sterk, en fysiek ook goed. Omdat hij zo sterk en lang was wist hij veel duels te winnen. Daarnaast in de lucht ontzettend sterk. En zijn snelheid is ook niet slecht. Jij hebt blijkbaar alleen die mislukte omhaal tegen AZ in je hoofd. Hij is niet een topspeler, maar kan dat nog wel worden. Hij moet nog wel dingen leren.

25 mei 2020 om 22:46

Sanchez is een meester in een tegenstander uitschakelen. Maar vergeet niet dat Veltman belangrijk was voor hem. Knapte veel foutjes op. Dit opt breekt hem nu bij tottenham en daarom ook dat veltman speelde en niet tetem.

Voetballend was Sánchez inderdaad niet een typische Ajax-verdediger of wat hij hier in Nederland gewend zijn van Nederlanders, maar Sánchez was verdedigend juist meedogenloos en een muur waar je niet zomaar langs kon. Fysiek was hij een beest, had een prima lengte, was goed in de lucht, snel en had over het algemeen vlijmscherpe verdedigende ingrepen. Deze punten heeft Botman naar mijn mening niet echt, maar wie weet kan hij in andere opzichten verrassen bij Ajax.

Leuke verdediger, maar in zijn geval is het jammer dat hij bij Ajax speelt want daar spelen gewoon goede spelers voor hem en zal hij 4 of 5 keuze zijn. Ik hoop dat hij verhuurd kan worden aan Utrecht of Vitesse zodat hij naar het ajax niveau kan toe groeien of nog beter naar het buitenland kan gaan.

Gewoon lekker de kans geven. Zijn fysiekheid vind ik wel indrukwekkend. Grote lange kerel die ook nog is een bal kan wegkoppen. Dan hebben we voor de centrale positie Veltman,Schuurs,Alvarez,Botman. Lijkt me prima! Voor de rest gewoon vertrouwen hebben in de jeugd. Wat goed is komt snel

Botman en Schuurs hebben beide potentie, iets wat Pirie bijvoorbeeld gewoon niet heeft. Niet voor Ajax in ieder geval. Maar Botman en Schuurs zijn ook geen talenten zoals de Ligt. Magallan lozen en Alvarez zou ik bij een goed bod ook van de hand doen. Met name Schuurs moet wel kansen krijgen die heeft ook hele goede wedstrijden gespeeld.

Sanchez kon verdedigen op een niveau dat ik van Botman nog niet heb gezien. Vraag me af waarom Faik de naam van de Colombiaan überhaupt noemt? Die heeft een heel ander traject gelopen dan zijn collega. Davinson had sowieso al succes in de Copa Libertadores. Dit is echt een vergelijking van niks.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren