Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Roda JC maakt schoon schip en verbreekt samenwerking met Korotaev

Laatste update:

Roda JC Kerkrade verbreekt per direct alle banden met grootaandeelhouder Aleksei Korotaev, zo meldt de club uit de Keuken Kampioen Divisie woensdag op een persconferentie. De Zwitserse zakenman met Russische roots bezit nog twintig procent van de aandelen, maar miljonairs Roger Hodenius, Stijn Koster en beleggingsmaatschappij Mercurius zien geen heil in voortzetting van de samenwerking met Korotaev.

De Limburgers komen via een verklaring op de website nog wel met een dankwoord richting Korotaev. "Wij zijn hem bijzonder erkentelijk voor het feit dat hij het plan omarmt om Roda JC weer te laten uitgroeien tot ‘de Voetbaltrots van het Zuiden´ en dat hij, in goed overleg, afscheid neemt als aandeelhouder om de uitvoering van dat plan alle ruimte te geven. Aleksei Korotaev mag dan nu afscheid nemen als aandeelhouder, als gewaardeerde fan van Roda JC (‘Koempel for life´) blijft hij altijd welkom in het Parkstad Limburg Stadion te Kerkrade."

Korotaev kwam begin 2017 met veel ambitie binnen bij Roda JC, met onder meer oud-aanvaller Nicolas Anelka als adviseur. Binnen afzienbare tijd moest kwalificatie voor de Champions League worden afgedwongen, zo klonk het. De vermogende zakenman werd echter in februari van dat jaar gearresteerd op verdenking van het uitschrijven van ongedekte cheques ter waarde van bijna achttien miljoen euro. Korotaev verbleef een poos in de gevangenis en hangende het onderzoek mag hij Dubai ruim drie jaar later nog steeds niet verlaten. Hij liet meermaals weten dat hij gewoon wilde terugkeren bij Roda JC, maar vanwege de huidige ontwikkelingen lijkt dat er niet meer van te komen. Roda JC leek vorig jaar zomer nog in zee te gaan met de Mexicaanse investeerder Mauricio García de la Vega. Diens plannen omtrent de overname werden echter afgekeurd door de KNVB.

Voormalig eigenaar Frits Schrouff wordt ook hartelijk bedankt door de initiatiefnemers. "Dankzij hem bestaat de club nog steeds en daar kan dit plan op voortborduren. Telkens als Roda met de rug tegen de muur stond was Frits Schrouff er om de club weer te helpen. Dat is van onschatbare waarde en dat zal nooit vergeten worden." Schrouff stak door de jaren heen circa twintig miljoen euro in de club, waardoor de club ondanks problemen op financieel gebied kon blijven bestaan.

De groep ondernemers, genaamd 'Phoenix, die Roda JC uit het slop wil trekken rept in de verklaring die woensdag is afgegeven over een 'transparante, integere en ambitieuze toekomst'. "Het plan voorziet in een situatie waarin Roda JC met een volledig schone lei begint en met een kraakheldere governance-structuur de basis legt voor een duurzame ontwikkeling." In de nieuwe plannen worden alle overige aandelen ingeleverd en ondergebracht in een stichting. Daarnaast stellen alle huidige bestuurders hun positie ter beschikking, zodat Roda JC volgend seizoen een frisse start kan maken.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hoe verbreken ze die banden dan? Kopen ze hem uit? Staat niet helder in dit artikel. Als Vitesse het Hollywood aan de Rijn is, is Roda toch zeker wel het Hollywood aan de mijn. Man man, wat een eeuwig gedoe daar.

20 mei 2020 om 14:31

Er staat 'snel meer'. Zal dus wel snel duidelijk worden.. goed voor Roda trouwens, maar ik ben bang daar het kwaad al is geschied en ze de komende jaren niet meer zullen zijn dan een grauwe middenmoter in de KKD door alle chaos de laatste jaren. Dat duurt nog wel even dat ze daar over heen zijn. En ze kunnen ook niet terugvallen op sponsoren en achterban als Twente die ze met hulp van de gemeente overeind hebben gehouden waardoor Twente direct kon terugkeren in de eredivisie.

20 mei 2020 om 14:34

Fout. De gemeente schiet Roda al met regelmatige frequentie te hulp. Roda bestond niet eens meer zonder de gemeente. Het is de laatste 20 jaar een van de grootste overheidssubsidie clubs Van Nederland geweest. 27 miljoen in totaal. Ook nu hebben ze een regeling met de gemeente. Zonder die regeling konden ze het stadionhuur niet betalen en was een faillissement al aangevraagd. Door corona schoot laatst weer een externe partij te hulp. Te hulp op die vorige regeling waarin ze al veel gematst werd door de gemeente. Anders was het al einde verhaal.

20 mei 2020 om 14:38

Dank voor de toelichting. Blijkt dat ik me meer had moeten inlezen. Toch krijg ik niet echt het gevoel dat Roda enorm leeft onder de supporters. Vorig jaar toen ik vanwege de KKD Roda nog wel eens volgde waren zo nu en dan de toeschohwersaantallen dramatisch. Zijn Roda-supporters vanwege het gevoerde beleid terughoudend om naar het stadion te gaan of hoe zit dat?

20 mei 2020 om 14:45

Roda leeft aardig onder de supporters, alleen heeft de club er zelf voor gezorgd dat de supporters wegblijven. Wat natuurlijk ook niet gek is door jarenlang strategisch de verkeerde keuzes te maken, jarenlang geen transparantie en communicatie richting je fans. Daarmee hebben de vorige bestuurders de plank mis geslagen, wat geresulteerd heeft in sterk dalende toeschouwersaantallen. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer de club weer in rustig vaarwater terecht komt, met de juiste nieuwe personen op de juiste positie dat het vertrouwen en daarmee ook de prestaties vanzelf terugkeren. Daarmee dus ook de supportersschare

20 mei 2020 om 14:59

Dat klopt inderdaad. De supporters zelf zijn het probleem niet. Na de eerste degradatie in 2014 werden ook massaal seizoenskaarten verlengd en zaten er in de Jupiler League soms meer dan 15.000 mensen op de tribune. Er is in Nederland echter geen enkele club waar de laatste 10 jaar zó structureel wanbeleid is gevoerd dan bij Roda, met als gevolg dat het ieder seizoen slechter was dan het seizoen ervoor. Op een gegeven moment zijn supporters het gewoon zat. Als er nu gezond beleid wordt gevoerd en het team langzaam wordt opgebouwd, dan komen de mensen ook weer kijken. Daar ben ik van overtuigd.

20 mei 2020 om 15:24

Nou, ik weet niet of FC Twente onderdoet voor het gevoerde wanbeleid van Roda. Natuurlijk ook niet meer dan logisch dat supporters het zat zijn en daarom langzaam de aantallen toeschouwers aflopen. Niet iedereen is zo gek om maar een seizoenskaart te blijven kopen als beloftes keer op keer worden gebroken en keer op keer dezelfde fouten worden gemaakt terwijl de supporters niet serieus worden genomen. Want ik weet precies hoe jullie bij Roda jullie voelen. Sterkte en kop op, dan komen jullie er sterker uit.

20 mei 2020 om 16:13

Klopt, dat zal er inderdaad om spannen . Maar zonder gekheid, ik heb nu wel voor het eerst in jaren het gevoel dat de mensen die nu aan de top zitten bij Roda verstandig zijn en een fatsoenlijk plan hebben gemaakt waarmee de club stappen vooruit kan gaan zetten. De toekomst zal uitwijzen of dit ook daadwerkelijk zo uitpakt.

20 mei 2020 om 17:09

André, okay, Roda gesteund, maar hoe zit dat met Fortuna? Die hebben, zeker in de zeer moeilijke periode 2001-2009, toen de club op sterven na dood was, toch ook diverse keren steun gekregen van de gemeente?? Eerst die garantstelling voor die lening van 2.6 miljoen aan Fortuna, daarna bleek Fortuna die lening niet af te kunnen lossen en moest de gemeente dus als borg gewoon die termijnen voor Fortuna betalen, laten nog eens in 2005 (toen de fans smekend bij de gemeente stonden) en vergeet niet al die toestanden rond de fusie, die niet doorging, maar waarbij niet alleen de gemeenten, maar ook de provincie, met acht miljoen, gereed stond om ook Fortuna te helpen. En vroeg Fortuna in 2012 niet de hulp van de gemeente om het stadion te kopen?

20 mei 2020 om 14:32

Hij heeft vrijwillig afstand gedaan van zijn aandelen, omdat hij niet in de situatie verkeerd dat hij op korte termijn aan zijn (contributie)bijdrage kan voldoen. Om de club verder te helpen, heeft hij dan ook afgezien van enige compensatie van zijn aandelen. Persoonlijk vind ik dat hem dat siert, naast de in totaal 4 miljoen die hij al in Roda heeft geinvesteerd

20 mei 2020 om 14:37

Vraag is ook wat die aandelen waard zijn. Eigenlijk niks, want geld verdienen met Roda gaat je niet lukken. Financieel zal ie beter af zijn zonder aandelen Roda, want dan hoeft ie ook de gaten niet te dichten.

20 mei 2020 om 14:40

Ah, dat siert hem idd. Maar staat er verder los van dat het natuurlijk echt een chaotische club blijft 😉

20 mei 2020 om 15:24

Wanny, de aandelen hebben een waarde, aangezien die aandelen ooit door Korotaev gekocht zijn. Dit gaat om niet vrij verhandelbare aandelen trouwens, anders dan bv bij Ajax die wel op de beurs zijn gebracht. De verkoper bepaalt zelf aan wie hij de aandelen verkoopt. Daarnaast kan je de waarde van een aandeel ook gewoon uitrekenen. Daar zijn methodes voor, waarbij je uitgaat van de jaarcijfers, winstcijfers en andere financiële berekeningen. Uiteraard geldt voor aandelen daarnaast ook 'wat de gek ervoor geeft'. Ik geef een voorbeeld. Voor 20% aandelen heeft Korotaev (correct me if I'm wrong) twee miljoen betaald? Oftewel, de club, als geheel, wordt dan gewaardeerd op tien miljoen. Neem dan Fortuna Sittard. Daar heeft de groot aandelhouder Gun negen ton betaald. Voor 85% van de aandelen. Oftewel, op dat moment vind Gun dat Fortuna als club dus iets meer dan één miljoen 'waard' is. Zo moet je dat een beetje zien. Tenslotte zeg jij dat Korotaev 'beter af' is zonder aandelen omdat hij dan gheen gaten hoeft te dichten. Dat is niet waar. Aandeelhouders hoeven helemaal geen gaten te dichten. ZIj zijn met hun eigen vermogen op geen enkele wijze verantwoordelijk voor tekorten die bij de werkmaatschappij ontstaan. Zij hoeven alleen het bedrag voor de aandelen in te leggen en verder geen rooie cent.

20 mei 2020 om 16:15

Vind 'm wel mooi gevonden, Hollydoo aan de mijn. Helaas inderdaad een eeuwig gedoe.

Eindelijk goed nieuws voor Roda, was ook wel te verwachten enigszins dat deze deal doorgang zou vinden. Korotaev stuur je natuurlijk niet zomaar de laan uit, als je op korte termijn geen uitzicht heb op andere investeerders. Bovendien ook goed dat de huidige investeerders Hodenius, Koster, Peels en de investeringsmaatschappij van Stienstra voor de komende 3 jaar de financiering rond hebben gekregen. Zo kan Roda eindelijk werken aan een financieel en sportief stabiele toekomst. Iets waar supporters binnen Roda al zolang naar snakken. Met goed beleid en de juiste personen op de juiste plaats kan er wellicht weer iets moois ontstaan. Want in potentie hoort deze club gewoon een stabiele Eredivisie club te kunnen zijn. Komen de prestaties en de rust in de club, dan komen de supporters vanzelf wel weer, in plaats van de huidige 4-5000 mensen die er nu nog iedere wedstrijd zitten. De prioriteiten van de club moeten nu liggen op het aanstellen van een algemeen directeur, die samen met de investeerders de koers van de club uitzetten. Leden van de raad van commissarissen aanstellen, die dit beleid ook controleren. Daarnaast een goede commercieel directeur die het contact met beschadigde sponsorrelaties weer kan herstellen en uitbreiden. Tot slot een goede PR-man/machine die de relatie met de supporters weer verbeterd, zodat mensen voor succes ook alweer bereidt zijn om in grotere getallen naar het Parkstad Limburg stadion te komen.

20 mei 2020 om 14:46

Pantelic, even op basis van het heden en de toekomst, niet op basis van het verleden, maar op welk vlak heeft Roda (Kerkrade) de potentie om een stabiele eredivisie club te zijn? Ik heb namelijk echt geen idee. Misschien als onderdeel van FC Limburg (Voor veel Limburgers is dit natuurlijk als vloeken in de kerk). Maar het is toch een veel te kleine regio, zeker ook economisch gezien.

20 mei 2020 om 14:58

Die potentie is bij Roda nooit verloren gegaan. Er staat nog altijd een mooi, modern stadion met een goede capaciteit voor eredivisie begrippen (19800 ongeveer). Het is een club die nog altijd enorm leeft onder de supporters. Ik denk dat er maar weinig clubs zijn in Nederland waar direct na afloop van een wedstrijd al wordt gesproken over de volgende wedstrijd. De afgelopen jaren is de achterban verre van verwend geworden waarbij wanbeleid en wanprestaties een deel van de loyale aanhang heeft weggejaagd. Zodra de stabiliteit terugkeert en de financiã«n geborgd zijn heeft deze club voldoende basis om door te groeien. Stabiliteit en sportieve prestaties trekken vanzelf het publiek weer terug waarmee het zeker niet ondenkbaar is dat de 13.000 supporters die er de afgelopen jaren structureel zaten ook weer terug zullen keren.laten we niet vergeten dat Roda 40 jaar onafgebroken in de eredivisie heeft gespeeld en dat deze sportieve malaise echt iets is dat in 2008 is ingezet. Met goed beleid blijft je club gezond, is het eenvoudiger om sportieve prestaties te leveren en keert het publiek terug. Zodra het publiek terugkeert ben je ook weer interessanter voor sponsoren waardoor het ook in commercieel opzicht een flinke verbeterslag is. Uiteindelijk is voetbal nou eenmaal een wereldje waarin geld regeert. Verwacht overigens niet te snel grote stappen, laten we er van uit gaat dat we met gedegen beleid binnen enkele jaren de terugkeer naar de eredivisie moeten kunnen bewerkstelligen. Zodra dat bereikt is is het een kwestie van je positie in de competitie borgen door jaarlijks een stabiele en sluitende begroting te hebben waarmee je op basis van goed beleid voldoende presteert om er in te blijven. Allemaal prima mogelijk, kwestie van de juiste mensen aanstellen en je centen slim besteden, er zijn genoeg voorbeelden van kleinere ploegen die het nu beter doen dan Roda, dus het feit dat jij de potentie niet ziet verbaast me wel enigszins. Overigens een aanvullende opmerking, een veel te kleine regio is het zeker niet. In Brabant zijn er 8 Bvo's, dat is een provincie met 2,4 miljoen inwoners. In Limburg zijn er 4 Bvo's binnen een provincie met 1,11 miljoen inwoners. Waarbij VVV ook nog eens behoorlijk dicht tegen noord brabant aan ligt en daardoor eerder een concurrent is voor de brabantse ploegen op commercieel gebied, dan voor Mvv, Fortuna en Roda.

20 mei 2020 om 14:59

Als je dieper inzoomt op het probleem waar het is mis gegaan dan zoom je automatisch ook in op het verleden. En dat is dat Roda door de bestuurlijke chaos en daaraan gekoppelde strategische keuzes ervoor gezorgd hebben dat de gemiddelde supporter er klaar mee is na een x-aantal jaar. Veel mensen uit mijn kring geven dat ook expliciet aan dat ze daarom niet meer naar Roda gaan. Het gaat hen niet direct zozeer om Eredivisie of kampioen worden. Maar ze willen een club en spelers die passen bij de identiteit van de club. In plaats van lukraak maar wat doen met het geld, legioen aan buitenlandse spelers halen die sportief en cultureel niet bij de club passen. Roda heeft ook de plank misgeslagen bij supporters en sponsoren, als daar een goede algemeen directeur plaatsneemt met commercieel inzicht dan kan de band met supporters ook weer hersteld worden. In goede tijden zaten er in het Parkstad Limburg stadion altijd een man of 16.000. Na de eerste dregadatie zaten er het eerste seizoen KKD trouwens ook nog gewoon 11-12.000 mensen. Vergelijkend met clubs als Venlo, Heracles moet Roda net zo goed een stabiele club in de Eredivisie kunnen zijn.

20 mei 2020 om 15:18

Ja en nee.ja, het stadion is prachtig en de saamhorigheid van de regio rondom Roda JC is groot. Maar het is eigenlijk te klein om echt commerciele slagen te maken. Met Fortuna en Mvv, maar buiten de landsgrenzen zelfs Allemania Aachen en Standard Luik allemaal binnen een straal van 30 km rondom Kerkrade is de regio heel dicht bevolkt met voetbalclubs.een FC Limburg, samen met Fortuna en Mvv, zou commercieel gezien interessant zijn, waardoor je eenzelfde waarde kan opbouwen als een Groningen of Twente. Maar Roda JC en MVV zijn water en vuur, ook in regio, de arbeider koempels van Roda tegen de hautaine Sjengen van Mvv. Dus die fusie zie ik er niet van komen. Nee, ik zie Roda, mits het een goed beleid heeft, een mogelijk traject bewandelen als een Cambuur, een GA Eagles of een Den Bosch. Maar dan is het zijn van een stabiele Eredivisionist nog wel grote stappen verwijderd.

20 mei 2020 om 15:26

Maar Leroyhollands, ik hoop voor jullie fans dat je gelijk hebt, maar er zijn ook redenen om de andere kant op te denken: regio Kerkrade (parkstad?) staat altijd in de top 10 armste regio's van het land. Wat valt er te halen? MVV heeft wat dat betreft meer bestaansrecht. Bovendien heeft Zuid Limburg 3 clubs in een straal van 20km. Is dat niet wat teveel van het goede? En je hebt het over goed beleid. Dat is ten eerste niet zo makkelijk te doen daar is gebleken en ten tweede, dat zouden alle clubs kunnen doen hã¨. Het is niet iets wat uniek is in regio Kerkrade. Kijk, een Emmen heeft aantrekkingskracht als enige profclub uit Drenthe. Drenthe met Groningen en Friesland hebben er samen 4. Waarom Zuid Limburg dan evt 3? Dat Brabant er 8 heeft klopt, maar Brabant is groter en rijker. En wel toegevoegd: 5 clubs in de Kkd. En eigenlijk 6 ;-), maar RKC komt goed weg. Maar even zonder gekheid, als Haarlem geen bestaansrecht had, Veendam en Wageningen evenmin, dan zie ik Roda eerder die kant op gaan dan de kant van Heracles. Maar misschien heeft de hoop uit het verleden genoeg basis om op terug te vallen om weer stappen omhoog te kunnen maken. En dan maar bidden dat deze niet ijdel is.

20 mei 2020 om 15:33

Er is al 20 jaar bekend dat de provincie Limburg niet groot genoeg is voor vier professionele clubs om allemaal te overleven. Sindsdien is het geprobeerd om tot een fusieclub te komen en die pogingen zijn jammerlijk maar ruimschoots mislukt. Prima, geen enkele fusie heeft kans van slagen als 'het volk' daartegen is. Hoewel je het volk soms ook een spiegel voor moet houden. De fusie tussen Rksv Sittardia uit Sittard en Fortuna '54 uit Geleen was namelijk uiteindelijk ondanks vel verzet óók een succes! Net als die van Velox, Dos en Elinkwijk. Maar de fusie lukte niet. Dat wil echter niet zeggen dat daarmee het probleem, teveel clubs en te kleine provincie, niet meer bestaat. Dat bestaat wel. En blijft bestaan. Niet voor niets dat op een gegeven moment álle Limburgse clubs een niveau lager speelden. Nu doen VVV en Fortuna mee, in het rechterrijtje, maar structureel weer die positie innemen die beide clubs (en vroeger ook Mvv) én zeker ook Roda JC innamen als stabiele subtopper met soms uitschieters naar boven, dat is echt heel ver weg in Limburg. En ik weet dat wat ik ga zeggen op heel veel kritiek en hoongelach van Limburgse voetbalfans zal komen te staan maar ik gooi die knuppel echt in het hoenderhok: zonder fusie zal het behelpen blijven met de Limburgse clubs. Verzorgingsgebieden, met al die concurrentie van ook Bundesliga en Belgische clubs, Psv, etc., is gewoon te klein. Welke grote bedrijven zitten in Sittard of in Kerkrade? Zijn die voetbalminded? Ik zal zeker tegengesproken worden, maar ik zie het in de nieuwe wereld gewoon niet meer gebeuren dat een Limburgse club, op deze manier, ooit weer tot een stabiele linkerrijtje club uitgroeit. Incidenteel, sure, maar structureel?

20 mei 2020 om 15:35

@dnsdkr Door de juiste keuzes te maken met betrekking tot het aantrekken van vakkundige bestuurders die de juiste strategische beslissingen maken zie ik Roda echt wel weer uitgroeien tot een stabiele club. MVV hoort daarin met alle respect geen partij te zijn, gezien het (potentieel) verschil in supportersschare. Daarbij clubs als Standaard Luik en Allemania Aachen bevinden zich in een ander land. Fortuna heb je anderzijds wel weer gelijk in, die hebben nu met die Turkse investeerder de boel eindelijk ook sportief en financieel op orde. Niet te vergeten is dat je vanaf Kerkrade tot voor Venlo ook geen betaald voetbal organisatie hebt, waar je met fatsoenlijk beleid en commerciã«le acties, zeker op momenten dat het sportief weer wat bijtrekt nog veel winst uit kunt behalen. Als Roda de relaties met beschadigde sponsoren en supporters weet te herstellen dan scheelt dat al aardig een paar miljoen in de begroting en daarmee ook sportief succes eerder gerealiseerd kan worden.

20 mei 2020 om 15:44

Constant, misschien kan FC Limburg wel een stabiele Limburgse club worden?! En als DSM nou eens voetbalminded gaat worden, valt er in die regio misschien qua grote sponsor eindelijk ook wat te halen. Want anders zie ik het ook somber in.

20 mei 2020 om 15:48

Leroy. Precies ja! Brabant heeft acht Bvo's en iets meer dan 2,5 miljoen inwoners. Limburg vier met 1,1 miljoen inwoners. Maar dta toont niet aan dat Limburg groot genoeg is. Het toont vooral aan dat Brabant hetzelfde probleem heeft. Teveel clubs en te weinig achterland/verzorgingsgebied. Los hiervan, en veel belangrijker nog: Limburg ontbeert de grote industrie of grote bedrijven die de clubs financieel zwaar kunnen ondersteunen. Ik heb voor de grap eens gekeken maar in Limburg zitten momenteel zo'n 93 bedrijven met 'meer dan 100 werknemers', die ik maar even tot de potentielen reken om een club te sponsoren. Brabant heeft er al 187 van dat formaat. Daarbij reken ik dat VDL Nedcar, gevestigd in Born en een van de grotere berijven van Limburg, geen enkele Limburgse club zal sponsoren omdat de directie van moederbedrijf VDL bij Eindhoven gevestigd is en tot de kern sponsors van PSV behoort. Laat staan dat wat PSV uit de samenwerking met Brainport haalt momenteel in geen enkele verhouding staat tot datgene dat Roda JC momenteel aan sponsorgeld ophaalt. En okay, je hebt een punt als je zegt dat als de emeer toeschouwers komen en de prestaties beter worden, die sponsors vanzelf over de brug komen. Deels wel waar. Maar significant vraag ik me af od dat structureel afdoende is om structureel een eredivisie club te worden én blijven. En tenslotte, jij hebt het over 13.000 toeschouwers. Dat is relatief een mooi aantal. Maar denk niet dat je daarmee al een basis hebt voor een eredivisie bestaan. Het is een misverstand dat toeschouwers alleen je een vaste financiële basis bezorgen. Dat doen ze niet. Sponsors doen dat! Met hun luxe business units, etentjes en VIP boxen. Die brengen het grote geld. Kijk maar eens waarom Feyenoord het al jaren zo alstig heetf en PSV maar niet financieel bij kan benen. Terwijl er jaarlijks meer kijkers in de kuip zitten dan in het Philips stadion. Nee, ga in godsnaam fuseren. Anders blijft het allemaal niks. Dat was tien jaar geleden al een gegeven en dat is nog steeds zo, in mijn ogen.

20 mei 2020 om 15:50

Formus. Ik pleit al tien, elf jaar voor FC Limburg. Maar, ik weet dat je met keiharde feiten en steekhoudende argumenten altijd heel zwak staat tegenover mensen die puur emotioneel naar de zaak kijken.

20 mei 2020 om 15:55

Voetbal is sentiment. Speel nog liever jarenlang in de KKD of ik ga nog liever failliet dan dat Roda en Fortuna of MVV opgaan in een nieuwe club (en dat gevoel is in Maastricht en Sittard volgens mij wel wederzijds).

Zuid Limburg heeft daarnaast al meer dan 600.000 inwoners en de regio Parkstad is eigenlijk de enige echte stedelijke regio in de provincie met meer dan 250.000 inwoners. Genoeg achterland.

20 mei 2020 om 16:03

Constant Kante, jouw betoog raakt kant noch wal. Brabant heeft 2,5 miljoen inwoners en Limburg 1,1 miljoen. Iets minder dan de helft. Brabant heeft 187 bedrijven met 'meer dan 100 werknemers,' Limburg 93. Eveneens iets minder dan de helft. Prima dezelfde verhouding als Brabant, dus dit argument kan al de prullenbak in. VDL Nedcar is daarbij al jaren een sponsor van Roda, dus jouw argument hieromtrent kan eveneens de prullenbak in. Daarnaast vraag ik mij af waarom je Roda ineens vergelijkt met Psv. Ik kan me vinden in het feit dat sponsoren een veelvoud van het geld van de gewone supporter in het laatje brengen, maar voor de rest sla je de plank goed mis.

20 mei 2020 om 16:23

Maar geen industrie of groot bedrijvenpotentieel. Dat is nog veel belangrijker dan je stadion elke week 15.000 toeschouwers hebben. Laat een gemiddelde seizoenkaart 200 Euro kosten. Dan brengt je dat per seizoen dus 3 miljoen op. Met sponsoring moet je echter, als je mee wilt in de subtop met clubs die een begroting draaien van 18-25 miljoen (heerenveen, Groningen, Utrecht, Twente, AZ, (vitesse heeft 26 mijoen maar die begroting slaat nergens op. Die draaien een omzet van 25 mijoen en geven 22,5 mijoen aan salaris uit)), minstens een veelboud van dat bedrag ophalen. Dat lukt niet met trouwe toeschouwers alleen. Het zal echt van het zakelijke sponsorgedeelte moeten komen.

20 mei 2020 om 16:44

R10a. Leg mij eens uit waarom mijn betoog, 'kant noch wal' raakt. Want mijn betoog is op zichzelf logisch en onderbouwd met een steekhoudend argument. Nou mag iedereen van mij standaard alles direct zonder argument van tafel vegen, maar ben ik pas onder de indruk als dat plaats vindt als iemand er blijk van geeft je betoog echt gelezen te hebben en daar tegenargumenten voor in te brengen. 'prima dezelfde verhouding' is gã©ã©n steekhoudend argument als de stelling is dat óã³k in Brabant hetzelfde probleemspeelt als in Limburg: heel veel zieltogende clubs, zonder wezenlijk bestaansrecht. Het is hooguti het bewijs dat je mijn betoog niet goed gelezen hebt. Probeer het nog eens!en ik vergelijk Roda niet met Psv, als zodanig, ik laat puur zien, binnen mijn betoog, dat als ik het over achterland heb, het niet gaat over hoeveel normale toeschouwers je hebt, maar hoeveel bedrijven je als club achter je hebt staan. Daar komt geld vandaan. Heb je dat niet gelezen? Lees dan nog eens. En daarna hoor ik graag, onderbouwt, welke planken ik allemaal mis geslagen hebt. En als Nedcar inderdaad Roda sponsort, dan ben ik op dat punt inderdaad abuis en heb je mij corect gecoorigeerd. Als je bedoelde te zeggen 'haha, je hebt éã©n detailtje fout en dus klopt je hele verhaal verder niet', dan hoop ik dat je naast dat non argument ook echte argumenten in petto hebt voor me. Want met een begroting van (ik kon het nergens vinden maar even ruim geschat vijf miljoen ben je natuurlijk nog lang geen stabiele club voor het linkerrijtje in de eredivisie lijkt mij.

20 mei 2020 om 17:31

op commercieel vlak zal "fc limburg'' wel interessant zijn voor beleggers, bankiers en de vele successupporters die dit nieuwsbericht rijk is, maar zoals miln aangeeft; voetbal is sentiment, en de rivaliteit tussen de steden in zuid-limburg (en niet alleen in het voetbal) is juist een van de drijfveren waarom juist deze clubs zoveel bestaansrecht hebben. fortuna, mvv en roda jc delen hun achterland niet, er lopen al cultuurlijke grenzen door de provincie waadoor mvv weinig supporters zal hebben in de parkstad en roda jc geen supporters heeft in geleen . hollanders zullen het wel niet begrijpen. waarom worden hoofdletters niet opgeslagen?

20 mei 2020 om 18:15

Ja, klopt. Dat was tien jaar geleden ook het grootste argument. Voetbal is geen business, voetbal is sentiment. En culturele grenzen staan fusies in de weg. Daar kan ik op drie manier op reageren. 1. Je hebt gelijk: voetbal is sentiment! Daar is niets tegen in te brengen, op zichzelf. 2. Van sentiment kun je helaas geen spelerssalarissen voor betalen. 3. de drie betrokken clubs delen hun achterland misschien niet, er is in de gehele provincie als geheel wellicht ruimte voor één subtopclub in de eredivisie en zeker niet voor drie. Of zie jij andere redenen waarom Limburgse clubs, al meer dan tien jaar, allemaal een zieltogend bestaan lijden. Dat lomt natuurlijk niet omdat alle clubs een mooi achterland hebben en zelfstandig bestaansrecht, of zeg ik nu werkelijk iets totaal verkeerds??punt is gewoon dat ik echt wel snap wat je probeert duidelijk te maken. Maar je redeneering kent een weeffout. Fortuna Sittard zélf al een fusieclub! Roda JC? Fusieclub! Dacht jij dat er de mensen in Sittard en in Geleen toen massaal op de banken stonden om de fusie tussen Sittardia en Fortuna '54 te vieren en te verqwelkomen? Welnee man, mensen riepen dat het voetbal dood was en zworen nooit te gaan kijken. Zeker niet met die vijanden van de stad verderop, met hun culturele schillen en andere dialect. Enfin, leg dat maar eens uit aan de huidige Fortuna fans! Dus dat argument dat fusies niet kunnen vanwege de emoites en sentimenten, is aantoonbaar onwaar. Fusies zijn lastig, dat is waar en het verzet bestaat zeker. Maar na een aanvankelijke periode slijt dat langzaam weg. En die paar 'principiëlen die nooit meer komen wegen niet op tegen de nieuwe aanwas van jeugd die wel iets met de club hebben. Kijk maar naar wat nu de fans van Roda en Fortuna zijn. Velen kennen Fortuna '54 niet eens meer. Nough said. Nee, dat er bestaansrecht zou zijn wordt weerlegd door de prestaties van de club in de laatste 15-20 jaar. Tuurlijk, van mij hoeft niks en als ze nog lang in de marges willen blijven voortploeteren, dan is dat de keuze van de clubs. En de fans. Ik lees hier ook alweer, liever in de marge en misere dan fuseren, okay, prima, doen we dat gewoon. Maar verwacht niet van mij dat ik vind dat die clsub zelfstandig bestaansrecht hebben. Want dat hebben ze dus niet. En tenslotte, dat 'hollanders' het wel niet zullen begrijpen allemaal beschouw ik niet als een serieus argument van jou. Dat heeft er dus echt totaal niets mee van doen. Fusies in Limburg (roda en Fortuna) bewijzen jouw ongelijk, wat dat betreft. Limburg is een bijzondere provincie, zeker, maar jouw suggestie dat álles in Limburg anders werkt dan elders in Nederland, is flauwekul. Limburg ligt ook gewoon in Nederland. Enneh, ik beschouw mijzelf niet als 'hollander'. Ik ben Nederlander.

20 mei 2020 om 18:53

Je begrijpt toch wel dat een fusie tussen clubs uit dezelfde stad (of nabijgelegen plek) anders is dan een fusie tussen 2 clubs uit rivaliserende steden. Niemand zit daarop te wachten. Ik geloof oprecht dat nagenoeg iedere supporter van Roda, MVV of Fortuna liever zijn club ziet aanmodderen in de KKD (soms promoveren, dan degraderen) dan dat ze de clubs met elkaar zien fuseren.

20 mei 2020 om 20:27

Natuurlijk begrijp ik dat. Ik snap de sentimenten en emoties die hiermee gepaard gaan ook wel. En je hebt ook een valide punt. Een fusie binnen een stad is wat anders dan die tussen steden. Maar dan nog. Ik heb diverse fusies van amateurclus meegemaakt, in de regio's Leiden en Den Haag. En daar waren het ook allemaal enorme drama's, op een veel kleinere schaal uiteraard dan in Limburg nu. Maar zonder uitzondering zie je gewoon dat na aanvankelijk verzet en het afhaken van die enkeling die moralistisch principieel moet zijn, zie je toch dat men zich uiteindelijk gewoon aan de nieuwe situatie aanpast. Ook al mist iedereen het 'oude clubhuis' etc. etc. Okay, blijft dat fusies tussen clubs uit verschillende steden wat anders is. Maar ik vind de visie dat dan maar liever in de marge gerommeld moet blijven gewoon jammer. Ik mis daar ambitie en visie. Enfin, wie weet straft Fortuna mijn woorden wel hard af en groeien die tot de staiele eredivisieclub uit die zij ooit waren en volgt Roda in dat voetspoor. Je weet het nooit.

20 mei 2020 om 22:36

Constant, dat laatste: "Maar ik vind de visie dat dan maar liever in de marge gerommeld moet blijven gewoon jammer. Ik mis daar ambitie en visie". Ik ben het hier zo mee eens. Liever aanmodderen en/of kapot gaan dan fuseren. Kom op zeg. Als dat de mindset en het topsportklimaat is bij die clubs, dan kan je het de rest van NL niet kwalijk nemen dat ze het niet erg vindt als dat daadwerkelijk gebeurt.

Als Roda-supporter bijzonder tevreden met dit nieuws. Er is een realistische ambitie uitgesproken op basis van integriteit en professionaliteit. Iets dat de laatste jaren ondenkbaar was bij de club. Vooral het feit dat er - door middel van een strenge selectieprocedure - een volledig nieuwe structuur gaat worden opgebouwd geeft mij hoop. Enfin. Eerst zien, dan geloven.

20 mei 2020 om 15:06

Inderdaad helemaal mee eens, ben trouwens ook eens benieuwd wie de werving- en selectie gaat verrichten. Maar in ieder geval al een grote vooruitgang dat men gaat werven op basis van kennis, in plaats van kennissen. Daar zat juist het probleem de afgelopen jaren, steeds maar weer bekende van elkaar aanstellen die de club nog verder de afgrond in hebben gebracht. Ook goed trouwens dat Jeffrey van As wel mag blijven zitten, heb in hem wel vertrouwen. Heeft het bij NAC en ADO met minimale middelen absoluut niet slecht gedaan.

Zou me niks verbazen als dit ook te maken heeft wat gudde laatst zei. Clubs met vreemde aandeelhouders en daardoor minder transparantie kunnen straks niet zomaar aankloppen voor financiële steun bij de knvb.

Ze zullen denk ik blij zijn wanneer ze van deze man af zijn. Het wordt een keer tijd voor gedegen beleid in Kerkrade. Bepaal je ambities op de lange termijn en geef geen geld uit wat je niet hebt aan een legioen buitenlanders. Hopelijk krijgen ze het snel op de rit. Triest om te zien dat die volledige club is ingestort.

20 mei 2020 om 14:36

Vind niet dat je kunt stellen dat Korotaev slecht beleid heeft gevoerd, alleen heeft hij zijn ambities nooit waar kunnen maken door een vervalste cheque waarmee hij in opspraak is geweest. Waarbij je die vervalste cheque niet op het conto van Korotaev kan schrijven, aangezien bewezen is dat hij onschuldig is. Helaas voor hem duren rechtzaken in Dubai nou eenmaal wat langer dan hier in Nederland.

20 mei 2020 om 15:02

Volgens mij zelfs al ruim drie jaar. Van wat ik ervan heb meegekregen duurde het enorm lang omdat Korotaev voor volledige vrijspraak wilde gaan (het was in de rechtbank bewezen dat hij onschuldig was) terwijl de tegenpartij hiertegen in beroep ging. Iedere keer gingen er weer een aantal maanden overheen. Als ik het goed heb is Korotaev nu vrijgesproken, maar geldt zijn reisverbod nog steeds. Een vrij ingewikkelde situatie inderdaad.

Dit was toch die gozer die 5 jaar geleden riep dat hij binnen 5 jaar de CL in wilde met roda? Net zoals vitesse zo'n Rus had die zei dat ze binnen 5 jaar kampioen gingen worden. Waarschijnlijk heeft die Chinees van ado ook zoiets geroepen. Hoop dat de Nederlandse middenmoot nu wel gaat inzien dat dit soort types niks helpen. Sterker nog ado en roda draaien zo ongeveer hun slechtste seizoen in 25 jaar.

20 mei 2020 om 14:50

Persoonlijk volg ik de club op de voet en ga er nog steeds vaker heen. Vond Korotaev wel degelijk een ander type investeerder dan jij omschrijft. Korotaev pompte er in zeer korte termijn al € 4 miljoen euro in de club, wat hij verder wilde uitbreiden. Alleen toen bleek iemand hem in Dubai opgelicht te hebben met een vervalste cheque, waar hij inmiddels ook onschuldig voor is bewezen. Echter de afwikkeling van de procedure kost schijnbaar nog steeds zoveel tijd, waardoor zijn bankrekeningen nog steeds bevroren zijn en hij dus niet bij zijn geld kan. Dat betekend ook dat hij zijn financiele bijdrage conform zijn percentage in aandelen, ook niet kan overmaken.

20 mei 2020 om 20:28

Ah, juist. Dan vermoed ik dat ze het zo opgelost hebben dat Korotaev die aandelen weer terug levert maar dan niet meer dat bedrag van die vier mijoen hoeft te betalen.

Lijkt mij terecht. Het heeft Roda JC niet opgeleverd wat verwacht werd, of wat werd beloofd. Laat het weer een volksclub worden met echte clubmensen, die Roda een warm hart toedragen. Een club hoort gewoon in de Eredivisie thuis.

Jaja integer beleid en het eerste wat men bij Roda JC doet is wederom bij de gemeente aankloppen voor huurverlaging. Ze zijn in december 2018 al van 8 ton naar 4 ton huur gegaan en dat moet nu nog verder zakken naar 250.000. Daarbij vragen ze het bedrag van de huurverlaging door te schuiven naar een betaling in de toekomst, om de begroting sluitend te krijgen. Vragen om hulp van de regio, terwijl ze de afgelopen jaren al zoveel van de regio gevraagd hebben. Rupsje nooit genoeg noemen we dat.

20 mei 2020 om 15:41

Het grappige is dat de regio Parkstad al een van de armste regio's in Nederland is dus ik vraag me af of ze er dit keer wederom mee wegkomen.

20 mei 2020 om 16:28

Wat betreft het aankloppen bij de gemeente heb je absoluut een punt. De nieuwe groep investeerders heeft gezamenlijk een vermogen dat -naar mijn weten- het miljard overstijgt. Om dan bij de gemeente aan te kloppen voor huurverlaging in plaats van daar persoonlijk garant voor te staan is geen bijzonder sterke eerste zet van deze groep kapitaalkrachtige heren.

20 mei 2020 om 16:54

Integendeel! Ik vind dat juist wél een sterke zet! Beetje hetzelfde als die vastgoed meneer die tegen de club Vitesse zegt: jullie hebben een milardair als groot aandeelhouder, laat die maar betalen! Hoezo moeten sponsors of aandeelhouders met hun vermogen instaan voor schulden van de club (meestal ontstaan in het verleden)? Sinterklaas bestaat niet he! Net als die Turkse meneer die Fortuna weer in het zadel heeft geholpen, die gaat echt niet zijn goede geld in een club steken uiteraard. Dat doet geen enkele gek. En omdat de gemeente ook een positie heeft, omdat een voetablcub in het maatschappelijke binnen een stad altijd een grote rol speelt, is het niet geel gek om binnen dat kader de gemeente een rol te laten spelen. Het is echt een puur neoliberaal bekrompen gedachtengoedje om te beweren dat het de overheid verboden moet worden om geld te gebruiken om, bijvoorbeeld, sportclubs te steunen. Het miskent volledig de grote rol die sport en met name voetbal, binnen onze samenleving speelt en de rol die de overheid als facilitator daarbij kan en moet spelen.

20 mei 2020 om 17:14

Wel gek dat je eerst roept dat sinterklaas niet bestaat, om het vervolgens normaal te vinden dat de gemeente in dit geval de rol van sinterklaas gaat vervullen middels nog een huurverlaging. Bestaat sinterklaas nu wel of bestaat hij nu niet? Ik ben niet per definitie tegen gemeente/overheidssteun. We mogen inderdaad de rol die sport waaronder voetbal in onze samenleving speelt niet onderschatten. Tot op zekere hoogte zit daar facilitaire rol in. Echter tot hoe ver moet je als overheid/gemeente de steun geven en extra faciliteren als het zoveelste reddingsplan wordt ontvouwen? Anderhalf jaar geleden heb je al medewerking verleend aan een ander reddingsplan met een riante huurverlaging van 50 procent. Hoe vaak moet je zogenaamde redders geloven en blijven helpen? De vorige 5 redders heeft weinig positiefs opgeleverd. Waarom zou reddingsplan nummer 6 dan wel gaan werken? Dan zit je straks op ongeveer 70 procent huurverlaging t.o.v. de reguliere huurprijs. Gaan we nog verder zakken als ook dit plan mislukt? Ik twijfel niet aan de beste bedoelingen van deze redders, maar de vorige stapten (wellicht op meneer de la Vega na) ook met de beste bedoelingen in. Kortom waar ligt de grens voor steun bij jou? Moet je kostte wat kost een club op de been blijven houden vanuit faciliterende rol als overheid?

20 mei 2020 om 18:24

"bestaat sinterklaas nu wel of bestaat hij nu niet?"sinterklaas bestaat niet! Tenminste, het is afgeleid van een Griekse Bisschop uit het Turkse Myra, die als kinderweldoener bekend stond. Daar is later, om vage redenen, Zwarte Piet aan toegevoegd. Maar dat weet je zelf toch allang al, waarom vraag je dat dan aan mij??? even zonder dollen, lees even goed terug. Het staat er gewoon. Sinterklaas, als in een meneer met veel geld, die dat geld zomaar zonder er iets voor terug te krijgen in een club stopt, die bestaat Niet! Ook de 'vrienden van Feyenoord' hebben Feyenoord nooit een cent cadeau gedaan. Hun leningen zijn omgezet in aandelen. Maar geld geven aan voetbalclubs, dat doet niemand. De overheid, geen privepersoon die volledig in zelfstandigheid mag beslissen wat het met het tot haar beschikking staande geld doet, maar een instantie die het beschikbare geld moet besteden aan zaken die belangrijk zijn voor het publieke belang, Waaronder op gemeentelijk niveau het steunen van sport in zijn algemeenheid en topsport als uithangbord van de gemeente of regio, kun je niet met privé personen of bedrijven vergelijken. Dus vandaar jouw verwarring. Ik heb nergens gesteld dat overheden dus de Sinterklaas zijn. Overheden hebben als taak om de burger te faciliteren. Wat jij in dat kader nader opmerkt, is wel een goed punt. Hoe ver moet je gaan. Tot iedere prijs? Ik wil daar niet teveel op ingaan, want dat hangt echt van de casus af. Ieder concreet voorbeeld is anders. In zijn algemeenheid zeg ik alleen dat er inderdaad een moment kan zijn dat een gemeente vindt dat er geen steun meer gegeven moet worden. Maar waar die grens dan ligt, dat is lastig. Hangt, als gezegd, van de casus af.

Ik woon ver van Limburg maar gun Roda dit wel dat ze worden gered. Toch een club die op gras speelt en met een flinke aanhang. Ik zie ze met gezond beleid wel weer in de eredivisie terugkeren.

20 mei 2020 om 18:56

Is ook gewoon een bijzondere club die voor de eerste dregadatie gewoon onafgebroken Eredivisie heeft gespeeld. Helaas spelen ze echter nog niet op gras, maar zijn ze dit wel in de toekomst van plan. De laatste jaren is de flinke achterban ook helaas flink uitgedund. Hopelijk weten ze dat door sportief en financieel verantwoord beleid weer prestaties neer te zetten, waardoor de gemiddelde Roda supporter die door alle allende is afgehaakt, weer terug wordt gewonnen en naar het stadion toekomt. Dan heb je snel weer minimaal 9-10.000 mensen er zitten.

20 mei 2020 om 20:32

Onafgebroken eredivisie gespeeld? Man, Roda was in de jaren '80 en '90 gewoon de subtop van Nederland. Uit naar Kaalheide was de schrik van de topclubs. Roda speelde gewoon standaard plek 4-7, ongeveer, en soms zelfs hoger. Mede dankzij Nol Hendriks, die ervoor zorgde dat Roda altijd goede spelers kon halen. Vanaf die fusietoestanden in 2009 is het steeds slechter gegaan met Roda.

Ben benieuwd of het iets veranderd. Dit is toch al tientallen jaren de slechtst gerunde club in Nederland, met financieel wanbeleid, rare constructies, gekke zakenlui en altijd weer een vreemdelingenlegioen op het veld, waarvan een deel samen precies verdient wat er het jaar daarvoor bijgeschoten moest worden.

Ongelofelijk dat zo'n club, waarbij het bestaansrecht al tijden twijfelachtig is, telkens weer blijft doorgaan op dezelfde ellende.

20 mei 2020 om 19:01

Tientallen jaren zelfs? Na mijn weten is het verval pas echt ingezet rond 2008. Daarna in samenhang met het vertrek van Nol Hendriks zijn er strategisch verkeerde keuzes gemaakt. Waaronder telkens het aanstellen van verkeerde AD's en TD's met als dieptepunt Wim Collard en Ton Caanen. In combinatie met het bovengenoemde en steeds op iets te grote voet geleefd te hebben, waarbij uitgaande transfers uitbleven is het mis gegaan en alleen maar bergafwaarts. Vind dat de huidige koers met 3 mensen uit de regio trouwens wel iets anders, dan steeds op dezelfde voet verder gaan. De hele organisatie met uitzondering van de recent aangetrokken TD Jeffrey van As wordt compleet vernieuwd, waar dus geen plek is voor de huidige vervangers. Vind ik toch een hele andere aanpak dan de jaren ervoor. Juist nu lijkt het op een realistisch plan met realistische investeerders.

20 mei 2020 om 20:35

Klopt, verval is vanaf de mislukte fusie ongeveer. Tot die tijd en zeker jaren 80 en 90 as Roda gewoon wat Vitesse en Utrecht nu zijn. Ik dacht dat ze in 95 of 96 ook een keer tweede in de competitie waren. En hebben ze niet ook een ker AC Mlian in San Siro met 0-1 verslagen??

20 mei 2020 om 23:04

In het jaar 2001 heeft Roda in het San Siro AC Milan verslagen met een doelpunt van Mark Luijpers. Nadat ze thuis met 0-1 hadden verloren verloor Roda helaas na strafschoppen in het San Siro. In het jaar dat Ajax de Champions League heeft gewonnen werd Roda JC 2e in de competitie en verloor men in de competitie alleen van datzelfde Ajax.

Dit is toch wel weer goed nieuws voor Roda JC. En ik hoop voor de club dat ze snel weer gezond worden en weer te bewonderen zijn in de Eredivisie. Want Roda JC maar ook NAC en NEC horen gewoon in de Eredivisie te spelen. Maar het heeft de clubs de afgelopen jaren dan ook behoorlijk tegen gezeten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren