Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Hanegem: ‘Voor Feyenoord is zijn vertrek prima, want Ajax wordt minder’

Laatste update:

Na vier enerverende seizoenen neemt Hakim Ziyech afscheid van Ajax en maakt hij de overstap naar Chelsea in de Premier League. Willem van Hanegem was recent bij het afscheid van de middenvelder in de Johan Cruijff ArenA. De oud-voetballer zag de uitnodiging niet aankomen. “Dat verraste me, maar ik vond het leuk.”

“Enkele spelers van Chelsea vertelden via een video dat ze Ziyech graag zien komen, spelers van Ajax vertelden dat ze hem zouden missen”, blikt Van Hanegem maandag in zijn column in het Algemeen Dagblad terug op het afscheid van de Marokkaans international. “Voor Feyenoord is zijn vertrek prima, want Ajax wordt minder. Als liefhebber ga ik hem zeker missen.”

Van Hanegem kan niet wachten tot het moment dat de bal weer gaat rollen in Nederland. De oud-speler en -trainer betreurt de verdeeldheid die door de coronacrisis is ontstaan. Hij ziet de uitbreiding van de Eredivisie naar twintig clubs als de enige kans op gerechtigheid. “Maar die burgemeesters en de KNVB doen nu net alsof er dan twintig wedstrijden extra gespeeld moeten worden. Wat een onzin is dat toch”, oordeelt de Kromme. “Puzzelen en bij iedereen een beetje bereidwilligheid en het moet lukken.”

De voormalig Oranje-international hoopt dat de voetbalclubs niet al te veel zullen lijden onder de coronacrisis. Hij vindt ‘de tenenkrommende mensen die blijkbaar willen dat we maar gewoon niets meer moeten doen tot er een vaccin is’ maar niets. “Voetbalclubs zijn ook gewoon bedrijven die overeind willen blijven, denk ik dan.” Hij doelt bijvoorbeeld op Minister Hugo de Jonge, ‘het schijnt een Feyenoorder te zijn’.

“Hij roept in de maand dat clubs in het Nederlandse betaald voetbal proberen seizoenkaarten te verkopen en sponsors proberen te behouden, dat er pas weer publiek mag komen kijken als er een vaccin is. En vervolgens zegt hij erbij dat het nog best een paar jaar kan duren. Zo draai je de clubs echt de nek om. Ik ben blij als de bal weer rolt, helaas eerst maar zonder publiek”, besluit Van Hanegem.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het heeft niks met gerechtigheid te maken als je 2 ploegen met 11 en 7 punten voorsprong laat promoveren, terwijl je ploegen met 11 en 7 punten achterstand niet laat degraderen. Dat is gewoon laf en weglopen voor het nemen van een moeilijke beslissing. We hebben het over topsport. Daarin zijn winnaars en verliezers. Dan moet je niet in het kader van zieligheid 19 winnaars aanwijzen en dat alleen Willem II of FC Utrecht de verliezer wordt.

11 mei 2020 om 08:01

Wat is dan toch het probleem met 20 clubs? Ik snap het niet hoor. In Engeland doen ze het ook hebben de ook nog een League cup en ook nog een fa cup waar dubbele ontmoetingen zijn en meer clubs die Europees voetballen. Doe dan de eredivisie clubs de eerste 2 rondes overslaan van de beker. Dan ben je er toch??

11 mei 2020 om 08:20

Het gaat bij mij om het principe. Waarom moeten we naar 20 clubs? Omdat we het zo zielig voor ADO en RKC vinden dat ze niet goed genoeg hebben gepresteerd? Waarom moeten we uit medelijden onze hele competitie veranderen? Ze hebben het op het veld niet laten zien en staan op een ruime achterstand t.o.v. de veilige plaatsen. Als het 1 punt verschil was had ik het nog begrepen.. Maar hun achterstand is net zo groot als dat wij de voorsprong van Cambuur en de Graafschap meer dan veilig achten. Eredivisieclubs de eerste 2 rondes van de beker over laten slaan kan niet eens. Na de eerste twee rondes zijn er nog 16 clubs over. We hebben ook nog play-offs die gespeeld moeten worden waar geen club aan wil tornen. Met 20 clubs heb je geen uitwijk mogelijkheden wanneer er calamiteiten zijn. Er wordt al jaren geklaagd over een volle spelerskalender, dus wat gaan we doen. We gaan extra wedstrijden inplannen in nog minder tijd dan we anders zouden doen. Wat een fantastisch idee.

11 mei 2020 om 09:12

In Engeland spelen ze de League Cup en de FA cup dan ook doorgaans met het tweede of derde elftal. En hebben de eerste teams veel bredere selectie waardoor niet steeds dezelfde jongens moeten spelen.20 clubs kan in Nederland best, maar als je pas in september kunt beginnen en eind april klaar wil zijn, dan wordt dat erg krap. Zeker als je nog 3 weken winterstop wil houden. Dan heb je ca 32 speelweken over. Daar moet je dan 38 speeldagen in zien te passen. Plus je bekertoernooi, Europa Cup en eventuele interlands. En dat allemaal omdat we blijkbaar geen beslissingen kunnen nemen.

11 mei 2020 om 14:35

probleem met 20 clubs is ook dat je in een seizoen dat al 3 weken later begint dan normaal 2 extra speelrondes moet inlassen terwijl het EK er ook aankomt en je dus ok geen tijd en ruimte hebt om uit te lopen. Daarnaast heb je opeens 4 degradanten ipv 2. Dat brengt ook een andere dimensie mee.

11 mei 2020 om 08:05

Ik vind wel dat juist in het kader van topsport er een andere beslissing had moeten worden gemaakt. Over de hele breedte van het Nederlandse voetbal. Cambuur en De graafschap hebben het hele jaar op het toppen van hun kunnen gepresteerd, en worden daar nu niet voor beloond. RKC en ADO hebben het hele jaar niets gepresteerd en mogen het volgend jaar opnieuw gaan proberen. Dat heeft, wat mij betreft, niks met topsport te maken. Dat geld wat mij betreft ook voor de semi-profs, in de tweede- en derde divisie. De beslissing die nu is genomen, is enkel en alleen genomen om bij eventuele rechtszaken een sterke zaak te hebben.

11 mei 2020 om 08:11

Ik ben ook niet tegen een andere beslissing dat een ADO en RKC degraderen en dat Cambuur en de Graafschap promoveren. Zou ik een prima beslissing vinden, gelet op de sportieve prestaties op het veld. Echter verwacht ik niet dat zo'n beslissing nog gaat worden genomen. Dus dan maar het besluit wat nu wel genomen is handhaven in plaats van te blijven sturen op 20 clubs, wat niks met topsport of gerechtigheid te maken heeft.

11 mei 2020 om 09:30

Cercle Brugge stond met nog 6 speelrondes te gaan 9 punten achter de nummer 15 (met 11 punten uit 24 wedstrijden). En dan halen ze ineens een 12 op 12, waardoor ze nu zo goed als gered zijn. Dat is de reden waarom het eerlijker is teams als ADO en RKC niet te laten degraderen, want een vergelijkbaar scenario was altijd mogelijk.

11 mei 2020 om 09:44

Er zal vast ook weleens een keer een club met 11 of 7 punten voorsprong 8 wedstrijden voor het einde alsnog achterhaald zijn door de achtervolgers. Met die redenering zou je Cambuur en de Graafschap dus niet moeten laten promoveren, want een vergelijkbaar scenario was altijd mogelijk. Ik snap niet dat mensen 2 vergelijkbare situaties anders blijven uitleggen. Alles wat je aan de ene kant redeneert kun je aan de andere kant ook weer gebruiken, omdat de omstandigheden gewoon gelijk zijn.

11 mei 2020 om 10:41

Het wordt langs twee kanten uitgelegd omdat de gevolgen enorm zijn. Degradatie kan zomaar een hypotheek leggen op het voortbestaan van een club en voor niet promoveren geldt hetzelfde.

Dit soort rijk rekenen van Van Hanegem daar kan ik niet zo veel mee; dat heeft me in het verleden nooit zo veel opgeleverd.ziyech laat Ajax inderdaad beter voetballen, maar om in Van Hanegems taalgebruik te spreken: Er staan straks ook geen koekebakkers in Amsterdam op het veld, dusdat wordt gewoon de te kloppen ploeg.

11 mei 2020 om 08:01

Feit is wel dat je als concurrentie, waarvan ik overigens niet weet of Feyenoord dat wel echt is van Ajax komend seizoen, niet rouwig hoeft te zijn als de sterspeler van je rivaal vertrekt. Het echt rijk rekenen vind ik zelf ook niet echt terug in deze column hoor.

11 mei 2020 om 08:08

" Het echt rijk rekenen vind ik zelf ook niet echt terug in deze column hoor. ". Als je zegt dat Feyenoord er beter van wordt dat Zyech weg gaat bij Ajax, reken je je toch gewoon rijk?. De vraag is of dat terecht of onterecht is, maar dat wordt in de loop van het volgend seizoen pas duidelijk.

11 mei 2020 om 08:16

Hij zegt niet dat Feyenoord er beter van wordt. Ajax wordt er minder van en dat zou wellicht gunstig kunnen zijn voor Feyenoord. Maar dat kun je inderdaad komend seizoen pas zien. Feit blijft wel dat als Messi zou vertrekken bij Barcelona, Real Madrid op zich voldoende reden heeft om optimistisch te zijn over volgend seizoen.

11 mei 2020 om 10:54

Er zit een verschil tussen rijk rekenen en dat iets voordelig is voor jezelf.

11 mei 2020 om 12:00

@stefandefree Als Messi vertrekt en men haalt van dat geld een vervanger, dan zal je toch eerst moeten afwachten of die vervanger het even geod of beter gaat doen dan de huidige Messi. Zo is het bij Ajax ook, men heeft al een dure vervanger aangetrokken. Of die net zo belangrijk voor Ajax gaat wordne als Ziyech, geen idee.

11 mei 2020 om 13:23

Dat klopt Speedy. Wie weet is die Antony nog veel beter dan Ziyech, maar tot hij het tegendeel bewijst lijkt Ajax niet sterker te worden door het vertrek van de beste speler. Maar goed, dit worden wel veel aannames zo.

11 mei 2020 om 09:55

Nou als Ajax Veltman opstelt, staat er in ieder geval qua gedrag 1 koekenbakker op het veld in Amsterdam. Als ze cillessen terughalen verdubbelt dit aantal

11 mei 2020 om 10:56

Liever 2 koekenbakkers, dan 11 pannekoeken toch

11 mei 2020 om 12:01

Ach ja en als een dergelijke speler bij Feyenoord speelt, dan heet het een lekkere, ouderwetse zuiger. Type John de Wolf of Rinus Israel.

11 mei 2020 om 12:06

ook de pannenkoeken spelen in Amsterdam, of zijn er hoofdcoach geweest.... Netzoals de reservekeepers die liever op Pizza doken dan naar ballen..

11 mei 2020 om 12:07

Nee, John de Wolf en Israel waren een stuk sportiever dan Veltman. Veltman maakte misbruik van de sportiviteit van een tegenstander. Op iemand expres blesseren na, is dat het meest onsportieve wat je kan doen in een sport.

11 mei 2020 om 13:48

Heb je weer eentje die in het verleden is blijven leven. Je weet dat we inmiddels in 2020 zijn? Just asking

11 mei 2020 om 15:00

Haha, de Wolf was echt wel onsportief hoor. Hij heeft zelf aangegeven, volgens mij een x tegen rode ster ofzo, dat de spits met een gebroken neus rond liep, dat daar echt wel bewist een tikje op gegeven werd. Alleen toen stonden er 2 camera's langs de kant, nu 20. Maar een de Wolf sportief noemen, dat slaat nergens op, verdiep je er maar eens in.

11 mei 2020 om 11:31

Nou, ik vond Feijenoord onder Advocaat - een coach maakt wel degelijk verschil! - dit seizoen al een bedreiging voor Ajax. En zie dat komend seizoen nog meer gebeuren. Hangt natuurlijk ook een beetje af hoe, wanneer en met wie wordt begonnen. Zonder publiek is voor Feijenoord thuis zeker een nadeel. Maar dat geldt - in mindere mate, denk ik - ook voor andere clubs. Daarnaast, wat van Hanegem over die minister - de Jonge - opmerkte, ben ik het helemaal mee eens. Al die heertjes met een vast en hoog inkomen, lijken niet te willen en kunnen zien dat allerlei bedrijven op omvallen staan, als er niet snel kan worden begonnen. Dan wordt het middel erger dan de kwaal. Zonder risico is dat natuurlijk niet, maar dat is het hele leven. Ietsje minder voor diegenen in vaste overheidsdienst.

11 mei 2020 om 11:58

Precies, pas achteraf kan je oordelen of de herinvesteringen van Ajax met het Ziyech geld hebben geleid tot een minder of een beter elftal. De tijd zal het leren.

“voor Feyenoord is zijn vertrek prima, want Ajax wordt minder". Dat zou zo zijn geweest als er niemand voor terug zou zijn gekomen. En dat is niet zo. Zyech is als speler niet 1 op 1 te vervangen voor een club als Ajax, zoals dat ook gold voor Frenkie de Jong en Matthijs de Ligt. Dat moet je dan ook niet proberen, maar gewoon kijken hoe je met de spelers die wel zijn gebleven en die er aan komen, het meeste rendement kunt behalen. Bij Ajax was men wel heel erg veel van Zyech afhankelijk, terwijl die zoveel risico in zijn spel placht te leggen dat daar in de opstelling rekening mee gehouden diende te worden. Het vertrek van Zyech is spijtig, ik had hem graag nog een paar jaar in de Arena gezien, maar zijn vertrek biedt natuurlijk ook nieuwe mogelijkheden. Ik heb het al vaker gezegd, maar begin jaren 90 was iedereen bij Ajax ook in mineur omdat werd gedacht dat de club het vertrek van Bergkamp en Jonk nooit zou kunnen opvangen. Terwijl dat uiteindelijk heel anders is uitgepakt. Zoals dat bij PSV ook het geval was in de jaren 80 na het vertrek van Gullit. In NL gaan er altijd helden weg omdat ze hogerop willen, maar er staan ook altijd weer nieuwe op.

11 mei 2020 om 12:10

Wallace, is dit account de reincarnatie van Mitchkot en Keesklomp die beide een definiteve ban hebben gekregen? Wordt het nou niet duidelijk dat je hier niet echt gewenst ben?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren