Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van der Sar: ‘Hij kwam in een Fiat naar de training, anderen in een Ferrari’

Laatste update:

Edwin van der Sar speelde tussen 1999 en 2001 in het shirt van Juventus. De huidige algemeen directeur van Ajax kende bij la Vecchia Signora niet de allerbeste tijd in zijn carrière. In het programma Tussen de Palen van Ziggo Sport haalt Van der Sar herinneringen op aan zijn tijd in Turijn, waar hij samenspeelde met Zinédine Zidane.

“Er waren verschillende mogelijkheden, ik had eerst met Liverpool gesproken. Ik vond Engeland iets te dichtbij liggen, ik wilde meer uitdaging. Juventus was qua naam heel groot, Liverpool op dat moment niet zo. Wel de historie, maar ik zag daar niet zo’n toekomst voor me liggen”, vertelt Van der Sar over de keuze voor Juventus. Hij verliet Ajax in 1999 voor een avontuur in Italië, waar hij uiteindelijk 66 wedstrijden keepte en na twee jaar koos voor een overstap naar het Engelse Fulham. Daarna zou Van der Sar nog onder de lat staan bij Manchester United.

“De gesprekken waren goed, ze vertelden me dat ze zoals Ajax wilden gaan spelen met opbouw van achteruit. Het zijn misschien dezelfde verhalen als waar Wim Jonk en Dennis Bergkamp ook voor gevallen zijn bij Internazionale. Maar dat bleek totaal niet aan de orde”, verklaart Van der Sar. “De manier van trainen en spelen was heel anders. Als ik iemand aanspeelde, wist hij daar geen raad mee en werd die bal uitgeschoten. ‘Edwin, speel die bal maar lang. Want opbouwen doen we hier niet’, kreeg ik te horen. Dat was juist mijn kracht, om betrokken te zijn bij het spel. Het ondermijnde ook mijn zelfvertrouwen. Het is mijn schuld, ik heb teveel fouten gemaakt. Ik was niet mezelf.”

Van der Sar: 'Ajax moet vooralsnog voorronde CL spelen'

Van der Sar krijgt de vraag of hij na zijn periode bij Juventus nog revanchegevoelens had. “De eerste keer dat ik het kon tonen, was het EK 2008 toen we met Nederland tegen Italië en Gianluigi Buffon speelde. Buffon is een geweldige gast en heeft een geweldige carrière gehad, maar ik wilde in die wedstrijd aan de Italianen laten zien dat ik wel kon keepen”, verwijst Van der Sar naar de met 3-0 gewonnen groepswedstrijd tegen Italië op het EK van 2008. Buffon werd in 2001 door Juventus bij Parma weggehaald als opvolger van Van der Sar en staat nog altijd onder contract bij de Italiaanse topclub.

Bij Juventus speelde Van der Sar samen met Zinédine Zidane, van wie hij erg onder de indruk raakte. “De manier hoe hij is, geen grootspraak. Een aardige gast. Natuurlijk heeft hij een zwart randje, want hij heeft wel een aantal rode kaarten gepakt. Maar de manier hoe hij een bal aannam, ‘m uit de lucht haalde en hoe je hem altijd kon aanspelen... Bovendien kwam hij in een Fiat, met een spijkerbroek, een wit Levi’s shirtje en witte Adidasjes naar de training. Dat was wat anders in vergelijking met de Ferrari’s, Dolce & Gabbana en Versace waar andere spelers mee kwamen.”

“Het hele pakketje aan hem vond ik al anders”, gaat Van der Sar verder. Zidane speelde tussen 1996 en 2001 voor Juventus, waarna hij zijn loopbaan afsloot bij Real Madrid. “Het was lastig, want hij sprak alleen Frans en Italiaans. Nog steeds spreekt hij niet zo heel best Engels. Met een bal was hij veel soepeler dan zonder, het is geen hele elegante speler. Bij Diego Maradona en Lionel Messi is dat bijvoorbeeld makkelijker te zien."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Uiteindelijk is Van der Sar bij Man United zoals bekend uitgegroeid tot een wereldkeeper maar toch gewoon 66 wedstrijden in 2 seizoenen gekeept bij Juventus dat is best netjes.

6 mei 2020 om 19:17

Van der sar was allang een wereld keeper, in die jaren 94-96 was Ajax heer en meester in Europa. De Nederlandse competitie behoorde gewoon tot de betere in Europa. Om te suggereren dat ie pas die status kreeg bij United is gewoon niet correct.

7 mei 2020 om 00:44

Klopt. Destijds waren Spanje en Italie de voetballanden. Engeland en duitslland stelden weinig voor.

Heb de indruk dat De Ligt een beetje hetzelfde ervaart, zo'n (voetbal)cultuurschok. Je ziet dat goede Nederlandse voetballers het gewoon erg lastig hebben om aan het Italiaanse voetbal te wennen. Zeker bij de topclubs waar ze, net als bij de topclubs in Nederland over het algemeen, erg vasthouden aan een eigen spelopvatting. Bij kleinere clubs is iets meer ruimte om te experimenteren en zie je qua speelstijlen meer variatie. Ik begrijp dus dat spelers daar hinder van ondervinden, maar voor keepers begrijp ik het minder. Keepers zijn ballenpakkers, simpel gezegd. Daar zit geen tactisch masterplan achter, gewoon ballen tegenhouden en dat is overal ter wereld hetzelfde. Als je mee kan voetballen als keeper is dat een bonus en extra kwaliteit, maar als je zo goed bent dat je mee kan spelen moet het ook makkelijk lukken om daarmee te stoppen. Een bal wegrossen is namelijk nog makkelijker dan meespelen... Maar dat ik het niet kan begrijpen, zal vooral iets over mij zeggen, want Van der Sar en later Stekelenburg hadden daar allebei last van en waren, zeker ook op het moment dat ze naar Italië gingen, toch niet de minste keepers.

6 mei 2020 om 18:20

Ik snap wat je bedoelt met keepers!
Alleen is t niet zo makkelijk als je zegt.
Zoals ik t lees moest Edwin van zn normale gedrag(bal aanspelen medespeler) afwijken (bal wegrossen). Dat taste zijn zelfvertrouwen aan, waardoor je toch onzekerder in t doel staat en daardoor minder ballen pakt.
Ervaring en vertrouwen zijn key voor een keeper!

6 mei 2020 om 18:30

Daarom geef ik ook aan dat het wel aan mij zal liggen dat ik het niet begrijp Verder kan ik mij de jaren van Van der Sar bij Fulham niet herinneren, maar het lijkt mij sterk dat hij daar wel actief meedeed in het spel?

6 mei 2020 om 18:39

Daarom leg ik t uit
Kan ik mij ook niet herinneren. Ben van bouwjaar 92, kan me alleen vd sar herinneren in man u shirt hahaha

6 mei 2020 om 19:57

Ik zelf heb 26 jaar gekeept en wil je wel helpen het verschil uit te leggen, ik zat namelijk precies aan de andere kant.als keeper blonk ik uit op de lijn en in 1 tegen 1. Tamelijk hoog gespeeld en enkele prof jaren gehad. Waar ik juist niet goed in was, is waarin van der Sar uitblinkt: onderscheppen en meevoetballen. Dit is meer kansen voorkomen. Een Buffon en een de Gea zijn daarin beiden veel en veel zwakker. Het ziet er ook veel spectaculairder uit, maar of het effectiever is in per saldo doelpunten tegen is maar de vraag. Een bal vanaf vijf meter op de goal redden ziet er goed uit en je krijgt niet de schuld als de bal erin gaat, maar als je die kans kan voorkomen door een onderschepping of goede coaching, komt het niet eens in de samenvatting! Wij Nederlanders kijken (mede door Frans Hoek) heel anders tegen keepers aan. Sober, degelijk, coachend en opbouwend. Echt een onderdeel van de achterhoede. En dat past ook bij onze voetbalstijl, waarbij de verdediging ver voor het doel speelt en de keeper een soort laatste man is en je juist tactisch moet zijn.op de doellijn staan en ballen eruit houden met 10 man voor je is veel meer een reactie ding, waarbij er minder wordt uitgegaan van je inzicht.

6 mei 2020 om 20:01

Wat ik mij nog kan herinneren van z’n Fulham tijd is dat er een rijke voorzitter was die hem had gehaald. Fulham deed het niet slecht maar ook geen hoog vlieger, hij pakte enorm veel punten voor Fulham, ik begreep dan ook nooit dat hij er zolang heeft gezeten. Zeker als je ziet wat voor prutsers united in de goal had toen hij bij Fulham zat. Volgens mij is Fulham ook redelijk snel na z’n vertrek eruit gevlogen, heeft Ferguson toch ook ooit aangegeven? Dat ie vd sar veel eerder had moeten halen?

7 mei 2020 om 04:37

Klopt dat was die Egyptenaar al fayed. ( zijn zoon in verongelukt met lady Diana ). Eigenaar van dat sjieke warenhuis in London.

Ach Juve had de kans om het grootste Italiaanse keeperstalent te kopen, dan moet je die kans grijpen. En voor een investering van 50 miljoen moest die andere van wereldklasse vertrekken. Anders bleef hij gewoon keepen. Uiteindelijk 1 van de beste keuzes ooit van Juve.

6 mei 2020 om 18:48

Had Van der Sar het echt minder gedaan dan Buffon? Nee, denk het niet. Buffon past echter wel beter bij Juventus dan Van der Sar.

6 mei 2020 om 18:54

Lijkt me wel dat van der Sar het bij Juve minder had gedaan. Buffon was nog erg jong en kon veel langer mee, daarbij is Buffon voor een lange periode de beste keeper van de wereld geweest en behoorde hij haast altijd tot de top 3-5 keepers. Van der Sar blikt toch niet helemaal tevreden terug op zijn tijd bij Juve en gaf aan niet zijn topniveau bij Juve gehaald te hebben.

6 mei 2020 om 18:56

@meneertjej, meen je dat nou serieus? Ja, Van der Sar heeft het veel minder gedaan dan Buffon bij Juventus. Edwin blunderde er op los in Turijn. Heeft zicht later in zijn carriere natuurlijk geweldig bewezen, maar Buffon past niet alleen beter bij Juventus.. hij was ook gewoon de betere keeper bij Juventus destijds. En dat komt toch ook echt omdat Van der Sar waardeloos keepte in zijn periode bij Juventus i.t.t. Buffon.

6 mei 2020 om 20:43

Inderdaad , Buffon is de beste keeper van de laatste bak hem beet 20 jaar.. constant wereldtop, af en toe concurrentie van Dida, Kahn, Casillas, (bij Iker lachwekkend naar mijn mening) maar geen een was zo lang en zovaak de beste keeper keeper van het seizoen.

6 mei 2020 om 21:19

Mick

Even om het voor mij wat duidelijker te krijgen. Van der sar ging in 99 naar Juventus en vertrok in 2001. Jij was 5 toen hij daarheen ging, en 7 toen hij vertrok. Vertel mij eens, hoeveel blunders heb jij hem zien maken?

6 mei 2020 om 21:22

Juvetino

Buffon is geweldig in ballen tegenhouden, maar hij had wel meer dan een beetje concurrentie hoor. Casillas is een periode beter geweest, van der Sar in mijn mening ook, niet alleen Kahn, maar ook Neuer, Schmeichel. Hij is goed, Buffon, maar niet onomstreden.

7 mei 2020 om 01:16

Van der Sar was uitgeroepen tot doelman van het jaar in Italie.hij heeft kapot veel geblunderd. Ik schaar mij achter het verhaal van Elendil hierboven: met Van der Sar was Juventus net zo of misschien wel succesvoller geweest dan met Buffon. Buffon is een fantastische doelman, maar dat is Van der Sar ook. Ik kan mij geen situatie bedenken die Buffon wel, maar Van der Sar niet aan kan.

6 mei 2020 om 18:51

Voor beide partijen. Edwin is in Engeland uitgegroeid tot best keeper van de wereld toen hij bij United onder de lat stond.

Is inderdaad waar dat hij er zonder bal minder soepel uitziet. Zidane lijkt wat dat betreft, zijn hele houding eigenlijk, wel een beetje op Willem van Hanegem. Robuust, maar verrassend technisch.

6 mei 2020 om 19:32

Vond het linkerbeen van Van Hanegem en dan met name die vele buitenkantjes en effectballen wel een lust voor het oog. Zidane is natuurlijk een geweldenaar maar vond de stijl van Van Hanegem wat markanter.

6 mei 2020 om 20:45

Van Hanegam was ook geweldig.. ook beresterk.. maar Zidane wel een heel vollere prijzenkast en grotere carriere dan Willem gehad. Maarja moeilijk vergelijker, andere tijden

6 mei 2020 om 21:41

Inderdaad. Moeilijk te vergelijken. In de tijd van Willem beperkte alles zich in grote lijnen toch meer tot het eigen land. Zeker voor iemand als Van Hanegem, die niet zo’n wereldburger was en de hond liet beslissen over een transfer. Zidane is natuurlijk Europees en wereldkampioen geworden met een heel compleet Frans team en met Real CL gewonnen. Ook nog een WK-finale, CL-finale en UEFA-cup finale verloren, Willem heeft met Feyenoord EC1 en UEFA-cup gewonnen plus Wk’74 zilver.

6 mei 2020 om 21:52

Ik bedoelde vooral de motoriek en bouw die Zidane en Van Hanegem wel wat gemeen hebben en het feit ze ondanks dat een verbluffende techniek hadden, die inderdaad bij beide een lust voor het oog waren. Maar verder is er ook een hoop waar de vergelijking mank gaat. Dat Van Hanegem geen wereldburger was, had inderdaad ook alles te maken met de mate van internationalisering en professionalisering waar beide tijdperken van elkaar verschillen. Met daarbij de kanttekening dat Van Hanegem zonder meer internationale topklasse was in zijn dagen. Dat hij dat, net als Cruijff, presteerde met een pakje sigaretten per dag zegt ook een hoop over het verschil met de tijden van Zidane natuurlijk.

6 mei 2020 om 21:58

Dat van die bouw en dat beetje hoekige ben ik met je eens hoor. Ze hebben zeker wel bepaalde kenmerken gemeen, zowel qua spel als lichaamsbouw.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren