Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ligue 1 als eerste grote competitie van Europa definitief gestaakt

Laatste update:

Vorige week werd besloten dat het seizoen 2019/20 in de Eredivisie niet uitgespeeld zal worden en de Nederlandse competitie krijgt navolging van de Ligue 1. Dinsdagmiddag is duidelijk geworden dat er per direct een streep gaat door het huidige seizoen in de hoogste Franse afdeling. Ook de Ligue 2 is per direct stilgelegd.

De Franse regering heeft besloten om tot augustus geen profvoetbal toe te staan, waardoor het niet mogelijk is om het seizoen af te maken. RMC Sport en L’Équipe melden dat de Franse voetbalbond LFP in mei bij elkaar komt om knopen door te hakken over onder meer het kampioenschap, de verdeling van Europese tickets en de regeling voor promotie en degradatie.

Paris Saint-Germain ging voordat het seizoen werd stilgelegd met een voorsprong van twaalf punten op nummer twee Olympique Marseille aan kop in de Ligue 1. Stade Rennes bezette de plek die recht geeft op een plekje in de voorrondes van de Champions League, terwijl Lille OSC als nummer vier de groepsfase van de Europa League in zou gaan. Als de huidige stand wordt aangehouden, grijpt het Olympique Lyon van Memphis Depay en Kenny Tete naast Europees voetbal. Onderin staan Amiens en Toulouse op degradatieplaatsen en had Nîmes Olympique als nummer achttien nacompetitie moeten spelen.

De Ligue 1 is de eerste van de vijf grootste competities van Europa die definitief stil is gezet. In Duitsland zijn er juist plannen om de Bundesliga begin volgende maand te hervatten, terwijl er in Engeland, Spanje en Italië ook nog altijd wordt gesproken over een voortzetting van de Premier League, LaLiga en de Serie A.

Nr.TeamMWGV+/-Pnt
1Paris Saint-Germain2818914163
2Stade Brest2915861753
3AS Monaco2815761552
4Lille OSC28131051749
5OGC Nice281288644
6RC Lens2912710643
7Olympique Lyon2912512-741
8Reims2911711-340
9Olympique Marseille281099839
10Stade Rennes2910910539
11Toulouse299911-336
12Strasbourg299911-736
13Montpellier2981011-533
14Nantes299416-1731
15Le Havre2961013-1028
16Lorient286814-1726
17Metz297517-1926
18Clermont Foot2941015-2722

Denk jij dat de Ligue 1 als enige van de vijf grote competities niet uitgespeeld zal worden?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Eindelijk realisme bij een ‘groot’ land. In Duitsland, Italie en Engeland is men echt extreem naief om te denken dat het seizoen nog kan worden afgemaakt.

28 april 2020 om 15:15

Ik vind het heel moeilijk om te zeggen wat wel goed is of wat niet goed is. Enerzijds gaat het om levens van mensen, anderzijds heb ik soms het gevoel dat het allemaal zo overdreven is. Er gaan veel ouderen eraan dood, is dat dan een reden om iedereen binnen te houden? Het frustrerende van alles is dat het lijkt alsof de ouderen ALSNOG niet veilig zijn, want die ziekte sluipt elk bejaardenhuis binnen

28 april 2020 om 15:24

Als jij denkt dat dit allemaal overdreven is raad ik je aan om weer even de boeken en literatuur in te duiken. Waar de regels voor dienen etc etc. Ik durf ook te zeggen dat geen een competitie zal worden herstart. Dat kan je gewoon niet maken ten opzichte van het ziekenhuispersoneel. Laat die maar lekker in de steek wordt dan gezegd.

28 april 2020 om 15:33

@jorritbenz Hoe meer je dingen toelaat in de maatschappij, hoe meer mensen naar buiten gaan, dus hoe meer mensen met elkaar in contact komen, dus hoe meer ziekenhuisopnamens. @LW88 je overdrijft door ze naief te noemen. Elk bedrijf dient nu een afwachtend standpunt in te nemen en 10x na te denken voordat ze een beslissing nemen Niemand ontkent dat de crisis er hoogstwaarschijnlijk voor gaat zorgen dat het seizoen gestaakt wordt. Wat is er erg aan dat ze nu niet een definitief standpunt aannemen ipv later. Je doet niemand pijn.

28 april 2020 om 15:44

Ik snap Jorritbenz wel. Ik denk dat niemand het virus moet onderschatten, en denk ook dat vrijwel niemand dat doet, alleen moeten we wel serieus gaan nadenken over de vervolgstappen. Totdat er een vaccin is tegen het virus zullen er mensen besmet blijven raken. Ik snap dat het doel is om het reproductiegetal zo laag mogelijk te houden zodat er zo min mogelijk mensen ziek worden. Op deze manier zorgen we ervoor dat de ziekenhuizen niet overbelast raken en óã³k de reguliere zorg weer op gang kan komen. Echter begin ook ik steeds meer de twijfelen over de zin van onze 'intelligente lockdown'. Waarom jonge, vitale mensen verplichten binnen te blijven terwijl de kans dat deze zulke ernstige symptomen vertonen dat ze moeten opgenomen worden in het ziekenhuis vrijwel nihil is? Waarom niet ouderen, personen met morbide obesitas of personen met onderliggend lijden ernstig adviseren binnen te blijven en geen bezoek te ontvangen? Kies je ervoor, als je tot een van bovenstaande groepen behoort, de adviezen/regels aan je laars te lappen dan heb je een bepaalde kans om dusdanig ziek te worden dat je overlijdt. Ik weet dat het een etnische dilemma is, en snap ook wel waarom de overheid voor de huidige maatregelen heeft gekozen. Dat betekend echter niet dat men hier geen vraagtekens bij mag zetten. Sinds het begin van de corona uitbraak zijn er twee mensen uit mijn kennissenkring overleden. Beiden hadden het virus onder de leden. Beiden waren 70 en beiden hadden ernstig onderliggend lijden. Bij beiden was de kans nihil dat ze september 2020 anders wã©l gehaald hadden. Nu mochten ze de laatste weken voor hun overlijden vrijwel geen bezoek ontvangen en kon ik beide begrafenissen niet meemaken (max 30 mensen, naaste familie en beste vrienden gaan eerst, keuzes moeten gemaakt worden). Ook dit is voor de naaste familie bijna niet ethische te verantwoorden.

28 april 2020 om 15:47

Maradungatje. Ik heb indd geen literatuur gelezen erover. Ik vind het alleen moeilijk te beseffen dat er 7.5 miljard mensen bang zijn op de wereld en in lockdown moeten, terwijl er 'maar 200.000 mensen aan corona zijn overleden.

28 april 2020 om 15:56

Je draait het alleen een beetje om Jorrit. De reden dat er 'maar' 200.000 mensen zijn overleden komt doordat zoveel landen in lockdown zijn.

28 april 2020 om 15:58

Ik denk dat grote evenementen met veel publiek (zoals voetbalwedstrijden) pas als laatste weer worden toegestaan.

28 april 2020 om 15:58

@jorritbenz, heb je gelezen wat er gebeurt met de jonge mensen die het ook krijgen? Ze kampen vaak nog jaren met letselschade in de longen, kunnen na afloop vaak niet eens een hand optillen, moeten alles leren, kunnen hersenschade oplopen en ga zo maar door.

28 april 2020 om 15:59

En precies zoal mrMRJ zegt, de enige reden dat er 'maar' een paar honderd duizend mensen dood zijn, komt door de wereldwijde lockdown.

28 april 2020 om 16:02

Kyle66, Ben je nou serieus? Er zijn altijd extreme gevallen. Ook als iemand griep heeft gehad, hoor je de meest extreme gevallen. Jij hebt nu een paar artikeltjes op nu.nl gelezen die gaan over extreme gevallen. Je weet zelf toch ook wel dat dit extreme gevallen zijn?

28 april 2020 om 16:04

Er is geen bewijs??? Kee. Dan stop ik met reageren op je. Zelden zoveel stupiditeit gelezen. Immers, al die mensen die jarenlang gestudeerd hebben, die in die wereld werken, die er verstand van hebben, die weten niet waar ze het over hebben. Sterkte!

28 april 2020 om 16:05

Natuurlijk! Bij elke griep raakt zo'n hoog percentage in coma. Je hebt groot gelijk! Wat dom van me. Edit: dat jij niet leest, betekent niet dat ik dat niet doe. Er zijn daadwerkelijk mensen die zich erin verdiepen en niet denken "laat die oude en zieke mensen maar verrotten". Ze zouden toch al dood gaan. Die vader van 29 die gezond was? Ach, vervelend dat zijn kinderen hem kwijt zijn, maar dat hoort bij het leven. Die baby die dood is? Ach, die was nog klein. Zucht. Diepe zucht.

28 april 2020 om 16:14

Maradungatje zou je me de lijst met titels van boeken over COVID-19 eens door kunnen sturen?
Ik dacht dat er nog veel onbekend was over het virus en dat de onderzoeken nog volop gaande waren.
Heb zelf alleen wat artikelen gelezen waaruit bleek dat de deskundigen het nog niet eens waren. Het kwam op mij over alsof er nog veel onbekend was en dat daar ook de onzekerheid/onduidelijkheid/paniek uit voort kwam.

28 april 2020 om 16:34

Er bestaan momenteel meer dan 300.000 artikels over het Coronavirus en daarvan zijn er 4.516 “peer reviewed”. En dat is na een snelle zoekopdracht op de online bibliotheek van de KU Leuven, als je gespecialiseerde databanken over medische artikelen raadpleegt (zit ver buiten mijn kennisdomein dus daarom ken ik er niet meteen heel betrouwbare) zul je er waarschijnlijk nog veel meer terugvinden. Er bestaat dus zeker meer dan genoeg lectuur over...

28 april 2020 om 16:48

@boca2005, doe anders even een search op Pubmed. Zie je genoeg literatuur stan over het virus. Maar zelf denk ik dat jij nog nooit van pubmed gehoord hebt...als je al praat over "alleen wat artikelen" weet ik zeker dat jij niet in de medische wereld werkt!

28 april 2020 om 16:54

Kyle66, jou hebben ze ook lekker bang gemaakt he. Er is totaal geen bewijs dat jongere zwaar letsel over houden na het krijgen van het virus. Sterker nog 80% merkt niet eens dat ze het hebben gehad. En komen zoveel mensen in het ziekenhuis omdat we al jaren lang aan het negeren zijn dat we als volk veelste dik worden.

28 april 2020 om 16:55

Ik had ook graag gewilt dat het voetbal door ging maar het probleem is dat al die dokters elkaar tegen spreken niemand heeft eigenlijk een duidelijk antwoordt feit is dat er mensen dood aan gaan. Feit is dat iedereen wiens familie geen slachtoffer is van het virus hebben een I don't care attitude en willen dat alles verder draait. Eens het virus iemand van hun familie raakt zijn dat de eerste om te zeggen blijf thuis en volg de regels. Het is voor niemand prettig en zoals slimme mensen het hier hebben aangekaart deze maatregelen hoe extreem ze ook zijn. Dat is voor onze veiligheid hoe meer we los zullen laten hoe meer ziekenhuis opnames dat is onvermijdelijk. Daarbij hoe meer ziekenhuis opnames er gaat en pint komen dat ze prioriteiten gaan geven. Absolute prioriteit is corona patiënten en dan de rest. Betekent mensen met een fracture, anorexia, ivf, enz zullen ni behandeld worden omdat er gewoon geen plaats is. Awel ik zeg nee zo ver moeten we nu komen. Want in andere landen is dat zover! Ik hou van voetbal eh maar ik hou nog meer van mijn familie en een gezond leven!

28 april 2020 om 19:02

Laten we maar hopen dat er snel meer duidelijkheid komt. Een vaccin, een medicijn, wat dan ook. Dat het spoedig beter mag worden.

28 april 2020 om 15:20

Daar hebben ze andere plannen, ze willen met de clubs in quarantaine gaan en dan de competitie zonder publiek afspelen.

28 april 2020 om 18:56

Dat lijkt me zeker ook een slim plan. De spelers zullen dan wel met regelmaat getest moeten worden om het echt veilig te maken (bijvoorbeeld 1 keer per week). Het beste zou dan ook zijn om de clubs niet in hun thuisstad te laten voetballen, zodat de kans samenscholing rondom een stadion beperkt blijft. Ook zal het stadion afgezet moeten worden met beveiligers om kans op samenscholing te minimaliseren rond het stadion. Met deze maatregelen kun je prima op een veilige manier de competities uitspelen.

28 april 2020 om 15:23

Ik weet niet of het extreem naïef is. Zoals hieronder ook al aangegeven wordt, wedstrijden waar weinig mensen aanwezig bij zullen zijn, zullen echt heel weinig doen met de besmettingsgraad. Bovendien, als er ruim genoeg getest wordt en er dus zekerheid is dat er geen enkele speler of official besmet is, waarom zou je dan niet gewoon kunnen spelen? Ik zeg niet dat ik het eens ben met de beslissing bijvoorbeeld de Dfb, maar probeer ook hun kant van het verhaal te begrijpen en mijns inziens is die ook goed te begrijpen.

28 april 2020 om 16:05

Enkele opmerkingen. 1) Ik ben geen expert maar ga af op wat experts vertellen en die geven toch aan dat geen enkele test 100 procent effectief is, dus je kan altijd afwijkingen hebben wat niet bevorderlijk is want dan moet een gezonde persoon misschien in quarantaine (false positive als je iets van statistiek kent), of erger, mag een besmette persoon gewoon meevoetballen (false negative). Dan zit je dus wel met een probleempje. Die foutmarge gaat wellicht over een kleine percentage, maar de door jou vermelde zekerheid heb je toch niet. 2) zelfs zonder supporters heb je al gauw 150 man in een stadion met de mensen van het licht, geluid, cameraploegen, greenkeepers, dopingcontroleurs, stewards, spelers, technische staf, medische staf enzoverder enzovoort. 3) de voornaamste reden waarom sommigen tegen pleiten; men is niet zozeer bezorgd om besmettingen in stadia maar des te meer daarbuiten: men is bang dat supporters massaal bij vrienden zullen kijken, de straat op zullen komen etc

28 april 2020 om 17:44

Daar komt natuurlijk nog bij dat het voetbal ook in brede zin door de maatschappij gefaciliteerd moet worden; veiligheid moet kunnen worden gegarandeerd, politie-inzet is allicht nodig, testen zijn nog steeds schaars, etc. Veel mensen zien het niet zitten om tegen die achtergrond (maatschappelijke) middelen in te zetten om een pot voetbal mogelijk te maken. Dus nog los van of het in principe eventueel veilig zou kunnen, is het ook de vraag of we de (maatschappelijke) kost daar op dit moment voor willen dragen of dat we liever andere afwegingen maken.

28 april 2020 om 18:03

@the Shins ik denk dat dit inderdaad een belangrijk punt is dat vaak vergeten wordt. Het kost bakken met geld om te zorgen dat zoiets in goede banen loopt, en dat geld is hard nodig op andere plekken in de samenleving

28 april 2020 om 18:07

@bon Joviover je puntjes: 1) ik had daar niet bij stilgestaan, maar verwacht niet dat dit tot grote problemen zal leiden, 2) ik denk dat met 150 mensen in een stadion de geldende voorschriften (genoeg afstand etcetera) in principe wel te handhaven zijn. Voor de spelers op het veld geld dat natuurlijk niet, maar die worden dan ook van tevoren getest. 3) Dat is natuurlijk een groot probleem. Echter, als ik de regels volg die in Nederland gelden, treedt de politie redelijk adequaat op bij groepsvorming. Ik verwacht dat dit echt een probleem wordt als er een eventueel kampioenschap gevierd moet worden. Dat is namelijk echt een reden voor mensen om massaal de straat op te gaan en het samen te vieren.

28 april 2020 om 19:02

@bon Jovi: Over dat testen heb je een punt, maar daarom moet je spelers niet 1 keer, maar meerdere keren testen per moment. Dan is de kans het grootst dan je tegen die 100 procent aankomt. Verder zeg je: " men is bang dat supporters massaal bij vrienden zullen kijken, de straat op zullen komen etc". Maar dat gebeurd nu toch ook zonder het voetbal? Nu gaan mensen ook gewoon samenscholen, afspreken en lekker bij elkaar zitten in de tuin of in een park. Ik denk dat voetbal daar niet veel meer extra invloed op hebben. Ik ben laatst nog door een park gefietst in Den Haag met het mooie weer en toen zag ik enorm veel groepjes mensen dicht bij elkaar zitten enzo. Dat samenscholen gebeurd dus ook gewoon zonder het voetbal.

28 april 2020 om 15:38

Het probleem bij de grote competities als Engeland, Duitsland, Italie en Spanje zit hem natuurlijk ook in de financien uit tv inkomsten. Clubs in die competities krijgen het erg lastig om hun hoofd boven water te houden zonder die inkomsten. We praten hier ook over veel grotere bedragen dan dat wij hier in Nederland krijgen. Voor ons zijn wedstrijdrecettes weer belangrijker en voor hun tv gelden. In Frankrijk is er na PSG toch weinig belangstelling vanuit de rest van de wereld(is een aanname). In ieder veval minder dan de grote 4 landen en daarom denk ik ook dat Frankrijk niet alleen maar afhankelijk is van de tv inkomsten. Hierdoor is dit besluit toch wat makkelijker te maken, maar je moet ook begrijpen dat bepaalde landen wel de competitie willen afmaken in geval met de financien. Het is ook niet dat ze iets onverantwoord willen doen en zoeken een manier om het zo veilig mogelijk te laten gebeuren.

28 april 2020 om 15:41

Het hangt er natuurlijk af van land tot land. In Duitsland hebben ze gewoon de zaakjes goed op orde. Een van de redenen dat in vele landen de competities niet door kunnen gaan is omdat er niet genoeg test zijn op landelijk niveau om voetbal een uitzonderingspositie te geven, maar in Duitsland hebben ze er wel genoeg.

28 april 2020 om 15:52

Maar Drosten of hoe heet die Duitse viroloog is toch ook een tegenstander van een herstart van de Bundesliga. Dus of dit een goed idee is... Dat zal moeten blijken. Je hebt verder wel gelijk. Op zich wel mooi dat ook de Fransen er mee ophouden, maar goed, daar is net als in Belgie en Ndl geen torenhoge tv-deal mee gemoeid dus dan is het iets makkelijker om er een streep onder te trekken. Het tv-geld is de enige reden waarom de grote 4 wel willen doorgaan.

28 april 2020 om 15:53

@lierse1997: Juist in Duitsland hebben ze nu een lichte stijging en is iedereen in rep en roer omdat ze niet weer willen terugvallen in zwaardere maatregelen. Ben dan ook heel benieuwd wat ze gaan doen daar. Het is absoluut niet zeker dat het daar doorgaat.

28 april 2020 om 16:00

Ja er is inderdaad veel te doen nu over het al dan niet herstarten van de BuLi, zoals jullie beiden aangeven is het zeker geen zekerheid dat de BuLi daadwerkelijk herstart. Maar als er momenteel een land klaar is van de grote 4 (en misschien wel heel Europa) is het toch Duitsland lijkt me. In België is 1 van de grootste argumenten tegen een herstart dat er niet genoeg tests zouden zijn en net daar loopt Duitsland heel ver in voor op vele landen.

28 april 2020 om 16:05

En het gaat niet alleen om de spelers zelf, ook om de bevolking. Als het voetbal weer begint zal de bevolking ook weer meer samen gaan komen om samen voetbal te kijken. Daarnaast heeft het ook een precedent werking. Als zij weer mogen voetballen, waarom kunnen wij dan niet weer naar het strand? of in de tuin een feestje geven. In Nederland heeft de politie nu al de handen vol om alles en iedereen te kunnen controleren. Misschien zijn ze in Duitsland wat gehoorzamer? Maar ik denk nu er een groot schaap over de dam is, er nog wel meer grote competities zullen volgen.

28 april 2020 om 16:16

@lierse1997: Duitsland doet het erg goed, maar ook daar is het niet onder controle blijkt nu weer. De tests is inderdaad 1 argument, de vrees dat mensen (supporters) alsnog samenkomen (al dan niet op straat, maar zeker ook bij elkaar thuis op de bank) is argument 2 en argument 3 is het precedent scheppen. Als profvoetballers mogen voetballen, waarom mogen anderen dat dan niet? Maar je hebt wel gelijk dat als 1 land het wel zou kunnen, Duitsland als enige in de buurt kan komen. Denk wel dat deze beslissing van de Ligue 1 gebruikt worden door de andere competities om met de sponsoren van tv-gelden om tafel te gaan. Als die er met elkaar uitkomen welk bedrag alsnog kan worden uitgekeerd zonder uitspelen (ook dat zijn mensen), dan kan het zijn dat beslissingen ineens heel snel genomen kunnen worden gok ik.

28 april 2020 om 16:20

Politie de handen vol? Als zij mogen voetballen, waarom mogen wij niet naar het strand? De meerderheid houdt zich gewoon prima aan de regels en blijft dat doen. Een kleine minderheid die schijt heeft aan de regels of zich benadeeld voelt, want zij mogen iets wel en ik niet, hou je altijd. Gaan er mensen samen naar wedstrijden kijken? Vast wel, maar doe nou niet alsof iedereen dat gaat doen of gelijk met tien man hutje mutje gaat zitten. Maar goed, het is al duidelijk dat we maar vooral niet moeten versoepelen, want misschien maken mensen er misbruik van. In plaats van te kijken naar de meerderheid die wel gewoon om kan gaan met versoepeling en wel zijn verstand gebruikt. Als blijkt dat het niet werkt, kunnen maatregelen weer aangescherpt worden.

28 april 2020 om 16:30

@lfc11: Andere maatregelen hebben meer prioriteit om te beginnen dan het voetbal. Als je kijk hoe lang bijvoorbeeld de horeca al op apegapen ligt waar uiteindelijk veel meer geld en mensen mee gemoeid zijn, is het logisch dat je die mensen eerder uitzicht geeft op meer dan de voetballers. Geen enkel land gaat ineens alle registers open trekken, dat gaat stukje bij beetje.

28 april 2020 om 16:44

Want het is net zo makkelijk om de horeca open te gooien als elf tegen elf te spelen met strikte maatregelen die behapbaar zijn? Ik ben het er helemaal mee eens dat andere sectoren belangrijker zijn of meer prioriteit hebben. Echter is het ene opstarten niet zomaar inwisselbaar voor iets anders. Het hoeft ook helemaal niet enkel het profvoetbal te zijn (totaal niet zelfs). Het profvoetbal kan een onderdeel zijn van versoepelen en het zoeken naar mogelijkheden om her en der weer meer toe te laten. Bovendien kan profvoetbal voor inzichten zorgen voor het uitoefenen van sport in de coronacrisis.

28 april 2020 om 16:54

Een noodzakelijkheid om aan voetbal te doen is dat er dagelijks tests plaatsvinden bij de spelers om te zien of ze al dan niet besmet zijn. In Nederland en België is er echter een tekort aan die tests waardoor ze niet beschikbaar gesteld gaan worden aan de voetballerij. Dat is gewoon een van de hoofdredenen waarom ze er niet gewoon meteen mee beginnen.

28 april 2020 om 16:06

Precies maar ik ben bang dat bij die drie landen die jij opnoemt en Spanje erbij maar één ding telt en dat is tv gelden. Daar zit zoveel geld wat ze mislopen en dat is blijkbaar meer waard dan veiligheid. Al denk ik persoonlijk dat dit landen het nog wel gaan merken en ook daar op hun beslissing terug moeten komen. Ben wel benieuwd wat dat met de transfermarkt gaat doen, of het wordt aardig stil of de prijzen gaan heel hard omlaag.

28 april 2020 om 16:20

misschien wachten ze gewoon tot het allerlaatste moment om de beslissing te maken.

Liverpool begint schrik te krijgen

28 april 2020 om 15:14

Dit betekent alleen dat de competitie niet verder gaat, wie weet word PSG wel als kampioen gekroond.

28 april 2020 om 15:24

Persoonlijk vind ik dat zowel Liverpool als PSG als kampioen bekroond moeten worden. Het verschil met de nummer twee is enorm groot en het zou oneerlijk zijn als ze dat niet worden. Ook al zijn ze mathematisch gezien nog geen kampioen. In Nederland, Duitsland of zelfs Turkije is dat natuurlijk helemaal anders omdat het puntenverschil zo miniem is.

28 april 2020 om 15:28

In België hebben ze Club Brugge ook gekroond dus waarom niet in Engeland?

28 april 2020 om 15:38

Dit is nog niet officieel gebeurd in Belgiã«. De Raad van Bestuur van de Pro League had dit aanbevolen maar de ploegen hebben nog niet gestemd. De voorzitter van Antwerp heeft bijvoorbeeld al heel duidelijk aangegeven dat hij vindt dat de competitie verder gespeeld moet worden. De stemming is al 2 maal uitgesteld geweest omdat de Algemene Vergadering van de Pro League duidelijkheid verwacht van de overheid die er maar niet komt.

28 april 2020 om 15:39

Omdat Club Brugge niet in de Premier League speelt.

28 april 2020 om 17:18

Miniem? 11 punten verschil. Of telt de KKD niet als prof voetbal? In Frankrijk zijn juist de verschillen in de tweede divisie veel kleiner.

Ik zie niet in hoe de Ligue 1 bij de grote 4 geschaard wordt ipv bij de rest

28 april 2020 om 15:18

Nee bij de top 5. Ligue 1 is gewoon de vijfde competitie van Europa, dus logisch dat ze als grote competitie worden aangeduid

28 april 2020 om 15:33

Ik snap wel wat er bedoeld wordt. Als je coëfficiënttechnisch kijkt zit Frankrijk echt veel dichter op de nummer 6(rusland of portugal, dat ligt een beetje aan het jaar) dan op de top 4. Dus dan zou je ook kunnen zeggen dat er een top 4 is en dan de rest.

28 april 2020 om 15:39

Dat zie je ook terug in de verdeling van de Champions League tickets. De grote vie (italië, Spanje, Duitsland en Engeland) krijgen jaarlijks vier vaste tickets voor de groepsfase, Frankrijk krijgt als nummer vijf op de coëfficientenlijst "maar" 3 tickets.

28 april 2020 om 16:43

Ik ook niet. Ondanks dat die ene club heel veel geld heeft hebben ze Europees nog geen moer gepresteerd.

De beste keuze die genomen kon worden, zou juist belachelijk zijn als er nu nog wedstrijden gespeeld gaan worden.

Totaal logisch natuurlijk dat die keuze wordt gemaakt, ik snap daarom ook zeker niet dat landen als Italie en Spanje die veruit het hardste zijn geraakt in Europa door het coronavirus er wel gewoon over na denken om de competitie af te maken. Over Duitsland kan je ook je twijfels hebben maar daar lijkt de situatie toch wel een stuk meer onder controle dus valt daar nog wel wat over te zeggen. Het zou gewoon perfect zijn als de Uefa een streep zet door alle competities of in ieder geval de aanbeveling doet en gaat kijken hoe het volgende seizoen in te vullen zeker omdat er een EK en Olympische Spelen achteraan komen.

28 april 2020 om 15:28

Een streep door alle competities en dan in september tot de conclusie komen dat een heel nieuw seizoen helemaal geen kans van slagen heeft. De beste oplossing is de Europese competities (CL & EL) op te schorten totdat nationale competities afgerond zijn. Zo heeft elke competitie de ruimte om het seizoen af te maken. Geen gezeur over promotie en degradatie of Europese plekken. Dan blijven enkel de aflopende contracten als pijnpunt over (en gederfde inkomsten, maar die zijn er in elk scenario).

28 april 2020 om 15:44

Dat klinkt an sich mooi, maar de financiële gevolgen zijn dan echt niet te overzien denk ik. Clubs als Ajax, Club Brugge, Atletico,... zouden echt wel heel hard geraakt worden mocht de CL en EL een seizoen niet plaatsvinden.

28 april 2020 om 15:48

ja maar dan hebben de clubs een nog veel groter probleem want alle inkomsten voor het huidige seizoen: sponsoren, kaartverkoop, tv gelden hebben ze al ontvangen. Dan komt er dus helemaal niets meer binnen. Denk niet dat ze graag nog een paar maanden voor niets willen voetballen om het seizoen af te maken.

28 april 2020 om 15:49

Maar ik zeg niet dat een CL editie overgeslagen moet worden. Enkel deze op te schorten tot nationale competities afgelopen zijn. Natuurlijk zitten ook hieraan genoeg haken en ogen. Echter zou het wat mij betreft een oplossing kunnen zijn. De perfecte oplossing gaat er zeker niet komen.

28 april 2020 om 15:52

Daar zou het dan toch naar neigen. Sowieso heeft de UEFA een heel groot probleem door de voorrondes die al in augustus afgewerkt moeten worden. Maar het lijkt me niet dat er heel flexibel omgesprongen kan worden met de CL en EL op het vlak van programmering.

28 april 2020 om 17:13

@lierse De Uefa kan ook inkorten. De voorrondes zijn uit en thuiswedstrijden. Gezien er geen publiek bij zal zijn is de wedstrijd neutraal (terrein). Volgens mij zijn het 3 voorrondes, die kun je terugbrengen van 6 naar 3 wedstrijden. Dit geldt ook voor de poulefase van de CL, die kan ook van 6 naar 3 rondes. Misschien een jaartje ouderwets knock-out ipv een poule van 4. Ik weet niet of er vriendschappelijke interlands gepland waren, maar ook mogelijk kunnen we daar een ronde verwijderen.

28 april 2020 om 17:26

Zou inderdaad zeker kunnen. Alleen staat minder wedstrijden natuurlijk ook gelijk aan minder geld. Maar ja elke situatie heeft zijn voor- en nadelen.

28 april 2020 om 15:57

@V-Watcher: Wat te denken van Engeland die ook echt hard wordt getroffen en Johnson gisteren heel duidelijk was over het versoepelen van maatregelen. Duitsland zou misschien nog kunnen, maar die hebben nu ook ineens weer met een stijging te maken en geven nadrukkelijk aan dat ze een 2e golf waarschijnlijk niet aan kunnen. Dus ook daar vraag ik het me af of er nog gespeeld gaat worden. Het wordt na Nederland, Frankrijk en eigenlijk ook Belgie en Schotland (maar nog net niet definitief) wel makkelijker om eenzelfde beslissing als bond te nemen. Denk dat de landen dit feit zullen gebruiken om in gesprek te gaan met de sponsoren van de tv-gelden. Als die een beetje water bij de wijn doen, is de beslissing heel erg snel genomen.

Slecht besluit ingegeven door angst. Ik blijf het herhalen: voetbalwedstrijden zonder publiek (maar met wat mensen die elkaar thuis opzoeken) doen helemaal niets met de besmettingsgraad. En gaan al helemaal niet voor een nieuwe uitbraak zorgen.

28 april 2020 om 15:26

Bedankt voor je bijdrage dokter Voetbart, maar je zit er toch echt flink naast. Voetbalwedstrijden zonder publiek kunnen pas plaatsvinden als selecties weer wekenlang intensief trainen (incl. partijvormen etc.), dus daar gaat het al mis. Verder zorgt ook het vrij massaal opzoeken van elkaar thuis (en samen wedstrijden kijken) zeer zeker wel voor extra risico op besmettingen, het is niet voor niets niet toegestaan om met groepen samen te komen, ook niet thuis. In Frankrijk waren er gisteren nog bijna 4000 nieuwe besmettingen en ruim 400 nieuwe doden. De regering komt niet voor niets tot zulke maatregelen, het doet namelijk wel heel veel met de besmettingsgraad, zo is in het recente verleden ook wel gebleken in vrijwel landen die d.m.v. de strenge maatregelen enigszins grip op de verspreiding blijken te krijgen. Ongelooflijk dat sommige mensen na 2-3 maanden nog altijd zo naief zijn.

28 april 2020 om 15:31

Maar als dat de aannames zijn om het lopende seizoen niet af te maken, dan kan je in september ook nog niet gaan voetballen. Constant worden alle argumenten en ideeën om het lopende seizoen af te maken maar afgewimpeld want dan ben je naïef, maar ondertussen wel volharden dat het nieuwe seizoen gespeeld kan worden.

28 april 2020 om 15:35

Bizar he. 400 mensen per dag en er is geen vaccin. Wat er wellicht nog een half jaar niet is. (waarschijnlijk langer) Dan heb je het dus over 400 x 180 dagen is 72000 doden in alleen Frankrijk. Het land wat het beste omgaat met het virus (duitsland) is zelfs bang voor een nieuwe golf bij het (voorzichtig) openen van de lockdown. Ik zag zojuist een bericht over het protesteren tegen de lockdown, dan ben je echt iqtje natte badslipper.

28 april 2020 om 15:41

@Ifc11Zolang er een kans is dat IC's overvol kunnen raken zou er geen voetbal worden gespeeld. Dus ook september zou eventueel in de prullenbak worden gegooid...

28 april 2020 om 15:42

@lfc11: Dat het nieuwe seizoen probleemloos kan aanvangen op de gewenste datum ben ik persoonlijk ook nog allerminst zeker van inderdaad. Ik vind het alleen raar dat mensen (zoals in dit geval Voetbart) het hele Corona gebeuren nog altijd afwimpelen als overdreven met uitspraken als "slecht besluit ingegeven door angst". Ik bedoel we hebben het over ruim 3 miljoen geregistreerde besmettingen wereldwijd (dat zijn er in werkelijkheid zeer hoogstwaarschijnlijk makkelijk over de 10 miljoen), en dat ondanks alle grootschalige en vergaande maatregelen van nationale overheden wereldwijd. Zonder maatregelen hadden nu meer dan 100 miljoen mensen Covid19 gehad en lag de gezondheidszorg op vrijwel heel de wereld overbelast op haar gat. Ik snap echt niet dat mensen dit zich niet in kunnen beelden, zo ingewikkeld is het toch niet om dit te snappen?

28 april 2020 om 15:53

lfc11 het stopzetten van de competitie is nodig omdat er een nieuw seizoen gestart moet worden om weer inkomsten te kunnen genereren. Als de competitie afgemaakt wordt in september/oktober/november krijgen de clubs in deze maanden 0,0 inkomsten want die hebben ze voor dit seizoen allemaal al binnen. Wanneer de nieuwe competitie start kunnen ze weer gaan facturen aan sponsoren en krijgen ze weer tv geld. Dus in het belang van het voetbal moeten ze zo snel mogelijk met de nieuwe competitie beginnen. Uiteraard als het veilig is.

28 april 2020 om 16:00

Ja, want alle profclubs hebben het tv-geld etc. binnen voor 19/20 en grote bedrijven als Sky Sports gaan akkoord met dit seizoen afkappen en voor een nog onzeker seizoen weer even de volle mep neer te leggen. Wel de zekerheid hebben dat dit niet afgemaakt kan worden, maar denken dat inkomsten voor een nieuw seizoen gegarandeerd zijn. Al die sponsoren betalen natuurlijk gelijk die nieuwe facturen, die hebben namelijk geen last van de coronacrisis en eisen geen compensatie voor een afgekapt seizoen. Clubs krijgen nog genoeg inkomsten over een lopend seizoen. Al dan niet in overleg met betrokken partijen. Maak er een combinatie van tussen dit seizoen en het volgende seizoen. Jij doet nu alsof het huidige seizoen afkappen geen financiële gevolgen heeft of maar zeer beperkt.

28 april 2020 om 16:12

Mischien omdat het minder zwart/wit is als mensen zeggen. Heb het vaker gezegt hier maar zal het nog een keer doen. Waarom kan ik nog steeds op een bouwplaats lopen met 50 man? Ik loop over steigers die niet eens 150 breed zijn laat staan dat je de afstand kan houden die ze willen.ik mag officieel maar 25 kilo tillen in me eentje, veel succes om wat dan ook maar klaar te krijgen. Precies het is een kromme bende en iedereen lacht massaal om die bullshit want ja het moet allemaal wel doorgaan dus we kijken maar de andere kant op, ook al valt het allemaal niet onder cruciaal.maar we moeten wel allemaal met apart busje komen anders rijd ome agent weer rondjes wachtend op collegas die bij elkaar in de bus zitten om die een bonnetje te geven. Niet realiseerd dat dezelfde collegas elkaar later in de nek staan te hijgen bij het plaatsen van deuren, leggers etc etc etc.als dat mogelijk is kan je ook gewoon voetballen achter gesloten deuren. Dat men massaal voetbal gaat kijken is lariekoek want waarom wel voetbal maar niet met een film of wat dan ook etc etc.er is geen enkel goed argument om te zeggen dat je niet kan voetballen, geen enkele want met de redens die je zou opnoemen hoort eigenlijk heel Nederland plat te liggen en dat ligt het bij lange na niet.maargoed het zal allemaal wel.

28 april 2020 om 16:26

Inderdaad. Het grootste effect is allang afgedwongen door thuiswerken, handen wassen/hygiëne maatregelen, weinig forenzen, afgelasting grote evenementen, drukte in winkels etc. beperken en het beperken van samenscholing. Alles wat daar nog bovenop komt, helpt, maar in kleine mate. Bovendien gaat iedereen voorbij aan de grootse gevolgen voor het welzijn van mensen en alle kwalijke gevolgen daarvan. In de komende jaren zal wel blijken wat voor sluimerende schade vergaande maatregelen aangericht hebben. Maar dat mag je niet zeggen, want het is enkel en alleen het virus zelf wat schadelijk is.

28 april 2020 om 16:52

Ik heb gisteren eens rustig de site van de Rivm bekeken. We hadden op de piek (eind maart) circa 300 duizend besmettingen, we hebben er nu rond de 30 duizend (ziekenhuisopnames * 9 (mediaan ziekteduur) * 65 (1,5 procent komt in zkh terecht). Ik ga iets zeggen dat helaas maar weinig mensen snappen: 30 duizend besmettingen is te weinig (en 300 duizend te veel, al konden we dat uiteindelijk wel verwerkt krijgen). Dus als er al een negatieve impact zou zijn van voetbalwedstrijden, dan is dat niet eens een probleem. Zolang we maar zorgen dat de RO niet weer op 2 komt. En Lfc11 heeft hartstikke gelijk: dat vaccin is er waarschijnlijk de komende 12 maanden nog niet. Misschien zelfs de komende 20 maanden niet. Waarom zouden we over 4 maanden wel kunnen voetballen en nu niet? De uitgangspositie om nu weer te beginnen met leven is nu fantastisch! En ik citeer graag Jaap van Dissel (afgelopen weekend): 'de kans op een nieuwe uitbraak is klein'.

28 april 2020 om 16:54

En oh ja: als we 20 maanden stoppen met leven omdat we 'geen risico willen nemen' dan is er geen leven meer. Dan zijn we allemaal werkeloos. En kunnen we niet eens meer de zorg betalen. Dan heeft het beschermen van de werkdruk in ziekenhuizen en onze kwetsbaren (wat we moeten blijven doen!!) ons onze hele toekomst gekocht. Met een prijs die ongekend zal zijn en tot veel en veel meer ellende zal lijden.

Heel verstandig. Het zekere voor het onzekere nemen. Marseille en Rennes zouden dus nu de CL ingaan. Ik denk Amiens en Toulouse hoe dan ook eruit, en Lorient en Lens volgend jaar in Ligue 1. Neem ik aan

28 april 2020 om 15:47

Toulouse is inderdaad een uitgemaakte zaak met maar liefst 14 punten achter op de nummer 18, maar Amiens staat er maar 3 achter. Dat zou echt een heel hard gelach zijn voor Amiens.

Zoals het er nu uitzien, geen Europees voetbal voor Lyon. Spelers als Depay, Auoar en Dembele zullen Misschien eerder geneigd zijn aan andere clubs te denken..?

Belangrijkste keuze zal toch het uitspelen of beëindigen van de EL en CL zijn. Hier zullen veel transfers van gaan afhangen.

Zeer verstandig besluit, en er zullen nog wel meerdere grote competities volgen verwacht ik.

En nu even onder de clubs stemmen wat te doen met promotie/degradatie😁

Ben benieuwd hoe Frankrijk omgaat met promotie degradatie. Misschien kunnen we daar met een nieuw bestuur bij de KNVB dan wat van leren.

28 april 2020 om 17:31

Dat staat in de tekst. 3 opties. Alle drie degraderen de onderste 2. Of er nog play off komt van 3e van onder is alleen nog de vraag of het kan. Als niet blijft die er in. Dat is nu Nimes.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren