Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Ik blijf die KNVB een verschrikkelijk amateuristische organisatie vinden’

Laatste update:

FC Utrecht is woedend over het besluit van de KNVB om de Europese tickets te verdelen onder de top vijf van de Eredivisie. De ploeg van trainer John van den Brom grijpt overal naast, maar laat het er niet bij zitten. Clubeigenaar Frans van Seumeren toont zich in gesprek met De Telegraaf strijdbaar. “We gaan alles op alles zetten om ons recht te halen. Daarvoor hebben we advocaten in de arm genomen. Ik geef onszelf een goede kans, want deze beslissing is niet op objectieve gronden genomen.”

Door de coronacrisis mag er tot aan 1 september geen betaald voetbal gespeeld worden, waarop de KNVB heeft besloten om een punt te zetten achter dit seizoen. Utrecht eindigt op de zesde plaats met drie punten en een wedstrijd minder dan Willem II, de nummer vijf van de competitie. In tegenstelling tot de Tilburgers gaat Utrecht Europa niet in. “Ik blijf die KNVB een verschrikkelijk amateuristische organisatie vinden. Er is zo’n enorme willekeur in hun beslissingen. Daar kan ik heel slecht tegen”, aldus Van Seumeren zaterdag in de krant. “Het is dat ik de supporters van FC Utrecht niet in de steek kan laten, maar als je zoiets weer meemaakt, dan ben je geneigd te denken ’zoek het allemaal maar uit, ik ben weg’.”

Van Seumeren begrijpt dat de KNVB te maken heeft met een lastige situatie. “Maar waar het ons om gaat, is de subjectieve manier waarop dit besluit tot stand is gekomen. Zo wordt er totaal voorbij gegaan aan het feit dat we in de Eredivisie een wedstrijd minder gespeeld hebben dan de concurrentie”, aldus de eigenaar van de finalist van de TOTO KNVB Beker. “En de bekercompetitie is door de KNVB zelfs totaal bij het grofvuil gezet. Daarmee laten ze zien hun eigen bekertoernooi niet serieus te nemen.”

Technisch directeur Jordy Zuidam nam namens FC Utrecht deel aan de conference call van de KNVB, waarin de beëindiging van het seizoen werd besproken. Hij kreeg te horen dat er een streep wordt gezet door de bekerfinale en het ticket voor de groepsfase van de Europa League naar Feyenoord gaat. Zuidam denkt dat het besluit gevolgen zal krijgen. “Bij het schrappen van het bekertoernooi verschuilt de KNVB zich achter UEFA-richtlijnen, maar in geen enkel groot voetballand is al een streep gehaald door de bekerfinale”, aldus Zuidam. “De KNVB loopt het risico dat straks het groepsfase-ticket van de Europa League door Nederland niet kan worden ingevuld, omdat er geen bekerwinnaar is aangewezen. Dit is ook naar voren gekomen in de conference call, maar de KNVB gaf aan te moeten afwachten welke stellingname de UEFA hierin gaat nemen.”

Van Seumeren voorspelt een langdurige juridische strijd. “Ik ben er ongelofelijk ziek van. We zijn als een kleuterklasje in de hoek gezet, maar laten het er echt niet bij zitten. Als er een besluit was genomen op objectieve, sportieve gronden dan hadden we het kunnen accepteren, maar niet op deze manier. Het liefst zou ik zien dat die bekerfinale nog gespeeld wordt na 1 september. Er is geen enkele urgentie om daar nu al een streep door te halen. Als je de plannen om weer te gaan voetballen in de verschillende Europese landen ziet, dan zijn de deelnemers aan de Europese toernooien toch pas rond die tijd bekend.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Moeilijk voor Frans te geloven dat niet alles met geld te koop is. Natuurlijk is Utrecht kind van de rekening, en daar mogen ze ook heel terecht van balen. Maar de teksten die hij heeft uitgekraamd en “de beste advocaten vinden” vind ik zo onwaardig. Deal with it!

25 april 2020 om 07:21

Niet mee eens. De KNVB heeft zeer amateuristisch gehandeld en iedereen als een stel kleine kinderen behandeld. Kan mij goed voorstellen dat er veel woede heerst bij meerdere clubs. Ook bij clubs die niet buiten de boot vallen!

25 april 2020 om 07:23

Daar ben ik het helemaal met je eens hoor. Ik ben alles behalve aanhanger van dit huidige bestuur bij de KNVB. Maar nu maar willen procederen etc helpt niemand.

25 april 2020 om 07:27

Klopt, dat is ook zo. Echter gaat dit best om veel geld en prestige. Voor een club als Utrecht is het prachtig als ze Europa in gaan en dus snap wel dat ze er voor willen vechten.

Dat het uiteindelijk meer problemen kan opleveren is ook mogelijk en dan help je inderdaad niemand. We zullen zien wat er de komende dagen/weken staat te gebeuren!

25 april 2020 om 08:45

Je moet die bekerfinale loskoppelen van het Europees voetbal. Europees voetbal is uberhaupt zeer onzeker, maar die finale schopt de ticketverdeling wel flink in de war. Die finale moet echter alsnog gewoon gespeeld worden voor de prijs, dat kan gewoon prima. Desnoods in januari volgend jaar. Makkelijk voor fans van andere clubs om te zeggen dat dat nergens op slaat, maar als je een prijs kunt pakken wil je dat doen. Kijk bv. naar het gejank van Tadic gisteren.

25 april 2020 om 09:02

Uiteindelijk zijn alle beslissingen van de KNVB logisch als je er neutraal naar kijkt. Enige twijfel vind ik promotie en degradatie, maar om het bij betaald voetbal anders te doen dan amateur voetbal zou ik niet consequent hebben gevonden.

25 april 2020 om 12:53

@isco1: je schrijft " Voor een club als Utrecht is het prachtig als ze Europa in gaan". Daar heb ik de laatste keren niets van gemerkt in de voorrondes. Als je je laat uitschakelen door clubs uit Luxemburg dan hebt je helemaal niets te zoeken in Europa en ben je er ook niet trots op. Daarnaast vind ik dat Utrecht nergens recht op heeft. Ze staan 5e, zelfs als zouden ze van Ajax gewonnen hebben. Daarnaast staan ze in een finale, meer niet. De kans dat je die wint is op zijn best 50-50. En, omdat Feyenoord in de Kuip speelt weet je dat het misschien wel 65-35 is. Daarop baseren dat je een EL ticket verdient is in mijn ogfen te hoog gegrepen.laat van Seumeren zijn geld maar stoppen in de selectie en om de begroting kloppend te krijgen bij Utrecht, daar heb je meer aan.

25 april 2020 om 07:48

Niet zo flauw 4everAjax. Had je ook gereageerd als wij benadeeld waren?

25 april 2020 om 07:53

Als je weet hoe ik hier reageer, weet je dat ik onze club ook niet spaar.

25 april 2020 om 08:47

Dat is niet mijn vraag: Als Ajax op eenzelfde manier was benadeeld, had je dan ook zo gereageerd? Mijn punt is dat iedereen denk ik wel begrip kan opbrengen voor de clubs die er minder goed vanaf komen. Daardoor vind ik je reactie erg flauw.

25 april 2020 om 09:03

Utrecht is niet benadeeld. Ze hebben gewoon enorm veel pech dat ze op 2 fronten dichtbij waren toen de crisis uitbrak.

25 april 2020 om 09:42

@Walvis_theo: dat is nogal lastig om voor te stellen omdat we niet in die positie zitten. Plus wat ik vind is wat anders dan dat de eigenaar in de media zegt. Ik ken Frans van Seumeren in prive en daarom zet ik dit er namelijk zo in. Hij denkt namelijk dat wel degelijk praktisch alles te koop is in het leven (en dat geldt denk ik ook wel voor heel veel zaken in het leven). Dat kan je flauw vinden, maar ik verwacht in de media van een eigenaar een andere opstelling. En ja, dat had ik dan ook van ajax gevonden.

25 april 2020 om 11:08

Ik kan je mening over FvS niet waarderen. Gezien je de beste man ook in privé omstandigheden kent, vind ik het al helemaal niet gepast dat je zijn "karaktereigenschappen" met alles en iedereen deelt, zonder toestemming van de andere partij. Beschamend gedrag.

25 april 2020 om 11:41

@uutrecht: het kan en mag natuurlijk dat jij mijn mening niet waardeert. Ik zie alleen niet in waarom dat beschamend gedrag van mij is. Menig journalist (voor de goede orde, dat ben ik natuurlijk niet) is veel persoonlijk naar publieke figuren toe. Waarom zou ik voor zoiets iets moeten vragen om toestemming? Ik ben het zeker eens dat er grenzen aan zitten wat je online over anderen deelt, zou ook nooit over familie oid zeggen (die kiezen er niet voor), maar vind dit echt wel prima te delen. Waar zit dat voor jou?

25 april 2020 om 12:42

Ik ben het alleen niet met je eens. Als alles om geld ging bij Frans dan was hij allang weg bij Utrecht want heel winstgevend is het niet. Frans is het beste wat de club ooit is overkomen een grotere fan hebben we niet. Deze man verdiend alleen maar lof en zeker niet neergezet te worden als hoe jij het zegt. Hij komt tenminste op voor zijn club en fans zouden een hoop eigenaren een voorbeeld kunnen nemen.

25 april 2020 om 12:54

@100%meijer: je slaat de spijker op de kop: dichtbij!

25 april 2020 om 13:53

@fcu_030: Frans is op en top Utrechter, daar ben ik het absoluut met je eens en steekt mijns inziens veel verantwoordelijker geld in de club dan een ADO of Vitesse. Voor dat werk verdient hij ook zeker lof. Maar dat maakt toch niet dat hij daarom ontastbaar is en dat is geen kritische noot mag plaatsen?

25 april 2020 om 09:34

Ik vond het wel goed dat clubs gaan procederen, misschien dat bonden als de KNVB en de UEFA eens een keer niet wegkomen met hun wanbeleid en dictatuurschap. Ze kunnen geen enkele beslissing op een eerlijke en juiste manier nemen, begrijpen helemaal niets van democratie (meeste stemmen gelden) en zijn goed in handje klap achter de schermen. Voor mij persoonlijk zal het een rotzorg zijn wat de uitkomst is, omdat ik vind dat voetbal wel het laatste is waar we ons nu druk om moeten maken (opa en oma verloren door Corona), maar dat de bonden worden aangepakt, chapeau!

25 april 2020 om 09:44

In de basis ben ik het volledig met je eens op je eerste zin na. Nu is het iedere club voor zichzelf (en ja, dat is wel begrijpelijk), maar had liever gezien dat de clubs als 1 front tegen dit incompetente bestuur zou optreden. Kans dat een club in z’n eentje gelijk gaat krijgen bij de rechter is nihil, dat geven meerdere sportadvocaten al aan de afgelopen dagen. Enige wat je dan nu teweegbrengt is nog meer tijdelijke onduidelijkheid voor andere clubs.

25 april 2020 om 10:31

Alsof Utrecht succes koopt, we hebben geen eens succes. Het gaat hier ook niet om geld, maar om het alweer belachelijke handelen van de knvb. De knvb is er alleen maar voor de grote clubs, Utrecht wordt structureel genaaid. Beetje provocerend om het dan op geld te gaan gooien.

25 april 2020 om 10:46

Daar gaat het me ook niet om. Ik ken Frans van Seumeren in privé en hij denkt wel degelijk dat hij altijd z’n zin kan krijgen. En als hij zijn zin niet krijgt, probeert hij altijd alsnog z’n zin te krijgen (met behulp van zijn fortuin). Ik vind dat je eigenaar onwaardig zo reageert in de pers, maar snap de teleurstelling natuurlijk heel erg goed.

25 april 2020 om 10:48

WHU - Maak jezelf nou niet belachelijk, het gaat hier wel om geld. Utrecht kan de centen donders goed gebruiken wegens structurele operationele verliezen. De inkomsten uit eventuele EL deelname komen daarom goed van pas, naast het feit dat prestige uiteraard ook mee speelt. De sneer naar Zeist over het structureel naaien van Utrecht neigt naar het Calimero gedrag wat we vaker bij Utrecht supporters zien gebeuren.

25 april 2020 om 10:52

PS18- Je hebt me niet goed begrepen, ik reageerde op 4everajax dat het niet gaat om geld in de manier dat vSeumeren alles denkt te kunnen kopen volgens 4everajax. Het Europese ticket gaat zeker om geld, je hebt volledig gelijk dat Utrecht tekorten heeft en dat we het geld nodig hebben. Ik zeg alleen dat het niet klopt dat vSeumeren alles maar denkt te kunnen kopen. Utrecht is een kleine club, en elke cent wordt 3x omgedraaid, laat dat duidelijk zijn.

Helemaal met hem eens dat de beker finale na september gespeeld zou kunnen worden, net als de rest van de competitie. de top viroloog in Duitsland van Merkel maakt zich grote zorgen over een 2e nog grotere wave van corona. Net als de spaanse griep in 1918, waarbij na de zomer de meeste slachtoffers zijn gevallen. Geloof me, in september kunnen we helemaal geen nieuwe competitie starten en kunnen spelers al helemaal niet naar het buitenland reizen. Dus die Europese tickets zijn waardeloos. Jammer dat de voetballerij enkel een paar weken vooruit kijkt.

25 april 2020 om 07:25

Eind oktober begint ook pas het nieuwe Europese seizoen. En ja, het is de vraag of dat allemaal gehaald gaat worden.

25 april 2020 om 07:35

Tegelijkertijd vind ik dat nu dus ook het moeilijke. We kunnen wel met zijn allen zeggen dat we nu duidelijkheid hebben, maar het is echt allemaal schijnzekerheid. Wat mij betreft hadden ze deze besluiten nog helemaal niet hoeven nemen (met uitzondering van PD). Ik denk dat het namelijk heel onverstandig zou zijn om je je als club nu rijk te rekenen en Europese inkomsten te begroten. Aangezien het mij helemaal niet zou verbazen als we tegen die tijd nog helemaal niet in Europees verband kunnen voetballen.

25 april 2020 om 07:42

Dat is ook een hele moeilijke factor. Dit zal in de achterhoofden van bestuurders ook echt meespelen mbt transfers deze zomer. Den kwel dat duidelijkheid nu beter is (los van welke beslissing genomen zou moeten worden). Denk dat de kans dat er gevoetbald in Europees verband kan worden wel groot is op dat moment, maar wel zonder publiek.

25 april 2020 om 07:45

Helemaal mee eens. Er wordt zelfs al gesproken over welke percentages van Europese inkomsten afgestaan moeten worden aan clubs.

25 april 2020 om 07:47

@4ever4ajax Ik verwacht toch echt dat als ze voorrondes gaan spelen, die eerder dan eind oktober ingepland gaan worden. Zo niet, dan worden ze geschrapt. Dat gevecht om het 5e ticket is een wassenneus, want ik geloof er niks van dat we die mogen of kunnen gebruiken. Willem II gaat geen Europees spelen en Utrecht ook niet.

25 april 2020 om 08:51

Dat "geloof me" van jou zijn ook slechts woorden die geen hout snijden. Ik heb dit natuurlijk ook gelezen en gehoord, maar een feit is dat er nog geen zinnig woord over valt te zeggen. Covid-19 is nieuw. Niemand weet het. Virologen gissen eveneens. Laten we nu aub gewoon afwachten hoe het zich ontwikkelt in plaats van ons te gedragen alsof we de alwetende virologen zijn.

25 april 2020 om 12:04

Dus dan de competitie laten hervatten met compleet nieuwe teams? Gezien de transfer window op 1 september sluit en er contracten en dergelijke aflopen, dan is het toch niet mogelijk om het seizoen na september pas te hervatten? En stel het seizoen werd hervat vsnaf september, dan worden er 8 speelrondes gespeeld, dus 8 weken. En daarna? Wat gaan we dan doen tussen november en juni? Wil je dan in 8 maanden 34 speelrondes laten spelen, een bekerfinale en een nieuw beker schema laten spelen? Niet te vergeten dat er een winterstop in zit en in het beste geval interlands ter voorbereiding op het EK en natuurlijk Europees voetbal. Het lateb hervatten van de competitie was een nog slechter idee geweest.

Het is heel simpel. Als je niet kan spelen, kan je ook geen bekerfinale afwerken, dus dat toernooi wordt beeindigd zonder winnaar. Lullig voor de finalisten, maar er is geen andere optie. Het ticket dat de winnaar zou hebben gewonnen gaat naar de competitie. Heel toevallig staat Feyenoord daar 3e en op basis daarvan mogen ze naar de groepsfase, niet omdat ze bekerfinalist waren, maar hun sportieve prestaties in de competitie. Vwb het laatste ticket van plek 5 is het ontzettend wrang dat Utrecht nog een wedstrijd te goed had. Wat ze hadden moeten doen is de onafgemaakte speelronde moeten schrappen, zodat iedereen evenveel wedstrijden had gespeeld. Dan was Utrecht nog steeds de pineut geweest en naar de rechter gestapt, maar de Knvb had juridisch sterker gestaan. Utrecht gaat alles uit de kast halen, zelfs onzin argumenten. Las op nos.nl zelfs nog dat de knvb schappelijker richting Utrecht had moeten zijn omdat er nog een rekening uit 2002 openstond van Wamberto. Om dat nou als advocaat als argument te gaan gebruiken.

25 april 2020 om 07:57

Dit kan ik ook wel snappen ja. Erg lastig, je hebt met elk scenario wel verliezers helaas. Maar het voelt toch oneerlijk voor sommige clubs. Bedoel als je kijkt naar Utrechts prestaties, die verdienen een EL plek. Opeens krijgt Willem II hem omdat ze 5e staan. Ze krijgen dan zomaar de prijs van de bekerwinst op de schoot geworpen. Je zou dan logischerwijs kunnen zeggen, oke Feyenoord heeft al een EL plek, de ander krijgt dan Utrecht. Het is veel oneerlijker hoe het nu is gegaan. Ook met de promotie en degradatie gebeuren. Daarin zou je kunnen zeggen, RKC degradeert, verdienen ze ook wel en je beloont enigszins Cambuur met hun huidige prestaties. Nu beloon je een club die dramatisch heeft gepresteerd en straf je een club af die top bezig was en afstevende op promotie. Het is allemaal erg oneerlijk gegaan. En ja elk scenario heeft een verliezer maar je kan kijken welk het meest eerlijke is. En dit is niet echt zo gegaan helaas.

25 april 2020 om 08:06

Het voelt absoluut oneerlijk voor FC Utrecht. De frustratie daar snap ik ook volledig. Echter vind ik niet dat FC Utrecht zo maar een plek kan claimen. Ze hebben juridisch geen poot om op te staan. Ze hebben de beker niet gewonnen en staan niet in de top 5. Ze hadden er wel kunnen komen met die wedstrijd inhalen, maar dat is een 'als dan' scenario. De beker staat hier volledig los van en prestaties daar moet je compleet negeren. Je kunt dus niet zeggen Feyenoord heeft via de competitie een plek in de voorronde EL verdiend, dus krijgt FC Utrecht als bekerfinalist het EL-ticket van dat toernooi en die wisselen we met het ticket dat Feyenoord via de competitie heeft verdiend. Ik vind ook dat ADO en RKC er beiden uit hadden gemoeten. Echter kun je weer niet zeggen RKC wel en ADO niet, dan ben je weer aan het schipperen, wat ze nu overigens ook hebben gedaan door de bovenste helft wel de prestaties te tellen en onderin en in de KKD niet. Wat dat betreft heeft de Knvb het slecht gedaan. Wederom niet rechtlijnig en dat kan ze voor een rechter in de problemen brengen.

25 april 2020 om 09:17

Dat verschil tussen de bovenste plaatsen en onderste plaatsen snap ik ook niet echt. Ik denk dat dat dus komt door de UEFA, die hebben geadviseerd om tickets volgens de huidige ranglijst te verdelen. Je moet de verdeling van de tickets (Europese aangelegenheid) dus los zien van de promotie/degradatie regeling (nationale aangelegenheid), hoe onlogisch dat ook is. En volgens die redenatie is de huidige beslissing weer volstrekt logisch.

25 april 2020 om 12:25

Wat een onzin via de beker is gwn een groepsfase ticket te halen dus ben het er niet mee eens dat je dat buiten beschouwing moet laten als je de normale regels wilt hanteren zijn er via de competitie 4 eu plekken te verdelen en 1 via de beker europees gaat pas vanaf oktober van start dus kan de beker wedstrijd nog makelijk worden ingehaald omdat nu al af te kappen lijkt mij onnodig, daarnaast heeft utrecht een wedstrijd minder gespeeld wat dus ook niet fair is. En in de top 5 word wel de huidige stand gehanteerd waar er onderin niks meegedaan word. Utrecht staat hier volledig in zijn recht om er een zaak van te maken en geef ze een helegoede kans dat die iniedergeval gewonnen word.

25 april 2020 om 08:34

Utrecht heeft geen poot om op te staan, de regels geven aan dat als de finale niet gespeeld kan worden op last van ingrijpen van de overheid de uitspelende club de finale wint. Nu zie ik niet helemaal in hoe dat kan gebeuren zonder een zeer uitzonderlijke situatie, maar de huidige situatie is iig zo uitzonderlijk om deze regel, die speciaal voor situaties als deze lijkt, aan de kant te schuiven.

25 april 2020 om 11:10

Artikel 50 was wat uitgebreider dan wat de Telegraaf in eerste instantie vermeldde. Deze regel werd ingevoerd om de bekerfinale hoe dan ook (elders) te kunnen spelen, ook als de gemeente van de oorspronkelijke locatie een verbod op de wedstrijd binnen die gemeente uitvoert. De regel is aangevuld, dat door een situatie van complete overmacht (als deze) de bond betaald voetbal beslist wat er gebeurt met de Europese verdeling en toewijzing van de winnaar. De bond schuift het ticket door naar de ranglijst, waar toevallig dan een bekerfinalist er ook recht op krijgt. Was PSV voor Feyenoord geëindigd, dan ging PSV rechtstreeks groepsfase EL in, en kreeg Feyenoord de 3e voorronde aangewezen. En zoals we weten heeft de bond ook besloten geen winnaar uit te roepen.

Het probleem is volgens mij dat de Knvb voor een bepaalde datum toch alle gegevens aan de Uefa moet doorgeven. FC Utrecht en ook AZ weigeren in te zien dat er voor 1 september niet gevoetbald kan worden, zelfs niet een wedstrijd. Uiteindelijk vraag ik me ook af of die Europese voorrondes wel op tijd en zelfs of ze überhaupt gespeeld gaan worden. De Uefa zal alles op alles zetten voor de Europese competities, maar de tijd tussen het begin van de competities en de EK wordt steeds korter, dus uiteindelijk zal er waarschijnlijk geschrapt gaan worden. Persoonlijk denk ik dat er geen voorrondes gespeeld gaan worden. Dat zal betekenen dat er direct met de groepsfase begonnen zal worden. Gevolg zou kunnen zijn dat er maar 2 of 3 Nederlandse clubs actief zullen zijn in Europa. Ajax maakt dan goede kans op de Champions League, want ik denk dan dat de vaste deelnemers zullen worden aangevuld met de nummers 1 van de competities met de meeste punten. De nummers 2 en 3 die normaal in de Champions League uitkomen zullen worden doorgeschoven naar de Europa League die zal worden aangevuld met nummers 3 uit landen met voldoende punten. Als de Uefa dit niet zal doen zal er geen groepsfase gespeeld gaan worden, maar een knock-out toernooi. Dat betekent voor de clubs dat er veel minder geld te verdienen zal zijn in de Europese competities, dus kan de Knvb ook niet over veel startgelden beschikken...meneer van Seumeren kan zich beter realiseren dat er weinig te winnen valt met rechtszaken en het geld beter aan de club besteden, die het ook wel moeilijk zal hebben....

Wat een enorme huilebalk zeg. Hoezo niet.objectieve gronden. Ze staan toch gewoon achter Willem II, hoe objectief will je het hebben. Dat ze 1 wedstrijd minder gespeeld hebben is lullig ja maar niet meer dan dat. Utrecht had gewoon 3 punten meet moeten halen, Zo objectief is het. Overigens uit tegen ajax, dus de winkans is Klein. Daarnaast waar maakt hij zich druk om. Utrecht ligt er toch in de allereerste voorronde uir. Zelfs de allerslechtst mogelijke teams van Europa verslaan hun. Als je niet van clubs uit luxemburg en een clubje barmannen uit bosnie kunt winnen,,,,dan overleef jw nooit de.1e.voorronde. Tenslotte zijn er momenteel wel belangrijkere zaken. Laat de knvb met rust, zodat ze zich niet met de advocaatjes van dit kleine kind hoeven bezig te houden, Maar hoe wellicht weer de boel op te starten.

25 april 2020 om 08:25

Er klopt niet zoveel in jouw bericht. De stand als objectief beschouwen, terwijl Utrecht één wedstrijd minder heeft gespeeld en niet iedereen dezelfde tegenstanders heeft gehad en de inhaalwedstrijd was thuis tegen Ajax, een wedstrijd die recent nog glansrijk werd gewonnen voor de beker. De rest van jouw betoog heeft al helemaal niets met objectiviteit te maken en zal wsl ook niet anders zijn voor WII die nu Europa ingaan.

25 april 2020 om 08:28

Het blijft objectief. Moet je Dan gaan invullen dat Utrecht die wedstrijd gewonnen zou hebben. Ze staan gewoon 6e en hadden 5e moeten staan, Zo ongelofelijk simpel is het.

25 april 2020 om 08:54

Rp81, als we dan de storm-speelronde (inhaalwedstrijden Utrecht-Ajax en Feyenoord-az) in zijn geheel schrappen (objectief, juridisch verdedigbaar en enige oplossing aangezien er geen duels ingehaald kunnen/mogen worden), verandert het daadwerkelijk niks aan de stand in de top 6 of onderste regionen van de competitie. De finale kun je simpelweg niet spelen voordat de teams Europees ingeschreven moeten staan voor september (met het oog op de voorrondes). Utrecht was ontzettend dichtbij op 2 fronten, maar heeft absoluut geen enkele poot op te staan. Er is geen enkel juridisch scenario waarin zij kunnen aantonen dat ze honderd procent zeker Europa in zouden gaan. Gigantisch zuur, in alle opzichten. Maar objectief gezien wel de enige uitkomst.

25 april 2020 om 09:16

Nee, invullen dat Utrecht zou hebben gewonnen kan ook niet, maar dat maakt jouw argumenten niet objectief.

25 april 2020 om 09:17

Mee eens, maar dat is als en dat heeft de knvb niet gedaan. Als ze dat wel gedaan zouden hebben, zouden ze idd een stuk sterker gestaan hebben juridisch

25 april 2020 om 09:35

Maar als.je toch zou willen beweren dat Utrecht boven Willem II zou kunnen Komen in theorie, dat kan toch alleen Maar door ze 3 punten toe te kennen voor die inhaalwedstijd die niet gespeeld is

Ik vind deze keuze wel erg vreemd. Het minst eerlijke eigenlijk. Utrecht is erg benadeeld. Ik bedoel je neemt plek 3, die krijgt EL, daarna 4,5,6,7 strijden voor een ander EL plekje. En de beker winnaar krijgt er ook 1. Dat zou dan Feyenoord of dus Utrecht zijn. Nou Feyenoord heeft al een EL plekje, dan zou het meest logische zijn, dat je die EL plekje aan Utrecht geeft. Wat doet de Knvb, die gaat em opeens aan Willem II geven. Dat slaat dus gewoon nergens op.

25 april 2020 om 08:12

Het is de meest logische keuze wat ze nu gedaan hebben. Omdat 1 van de bekerfinalisten op eigen kracht een EL-ticket haalt via de competitie, moet de andere finalist het andere ticket krijgen? Die regel hebben we jarengeleden afgeschaft. Willem II kreeg vorig jaar ook niet het bekerticket nadat Ajax zich via de competitie al voor de voorronde CL had geplaatst. Beker niet afgerond dan gaat dat ticket naar de nummer 3, wat toevallig ook Feyenoord is. Als PSV 3e had gestaan wie van de 2 finalisten had dan het ticket gekregen? Nu komt het net anders uit en is het plotseling oneerlijk, terwijl het al jaren het geval is dat wanneer het bekerticket niet door de bekerwinnaar wordt ingenomen deze naar de nummer 3 van de Eredivisie gaat.

25 april 2020 om 08:30

Het is absoluut niet logisch wat ze nu gedaan hebben. Het enige logische zou het nietig verklaren van dit seizoen zijn. Nu hebben ze dat alleen gedaan voor wat betreft de p/d. Ontzettend dom en onbegrijpelijk. Ik lees met regelmaat dat rechtszaken kansloos zijn, maar ik ben daar niet zo zeker van door deze enorme willekeur en het gestuntel met de stemming. Overigens, degene die roepen dat Utrecht niet mag opkomen voor hun recht vanwege de Coronacrisus, hou eens op met het spelen van de moraalridder, het leven gaat gewoon door en als jouw baas jou morgen onterecht ontslaat, laat je het er ook niet bij zitten.

25 april 2020 om 08:43

Ik vind dat utrecht meer verdiende maar ze gaan het helaas niet krijgen. De beker kent de regel dat de uitspelende ploeg de finale wint bij niet spelen op last van de overheid dus daar is enkel Feyenoord juridisch benadeeld. In de competitie kan je claimen dat de "inhaalronde" geschrapt wordt maar dat zou utrecht niet naar de 5e plek brengen. Zoals gezegd ze hadden meer verdient en misschien wel gekregen als er was doorgespeeld, maar als we zo gaan kijken mag de cl plek van mij ook gewoon naar Feyenoord

Waarom kan de voetbalwereld gewoon niet een pas op de plaats maken... er liggen honderden mensen te vechten voor hun leven op de ICs, maar meneer van Seumeren (en anderen) denkt alleen aan eigenbelang van zijn speeltje. Kom op man.

Het is een rotsituatie, en ik vind dat de knvb 1) de logische keuze maakt dit seizoen nietig te verklaren, en daarnaast 2) de richtlijnen van UEFA gebruikt (huidige ranglijst, en gemiddeld aamtal punten bij niet gelijk aantal gespeelde wedatrijden) om de tickets voor de competities van de uefa te verdelen.

Wat voor keuze je ook maakt, het is nooit goed. Accepteer de situatie met zn allen, deal with it.

25 april 2020 om 08:02

Moeten alle werknemers, ondernemers etc. ook minder zeuren omdat er zoveel ellende is door het virus? Kom op hoor, tuurlijk is dat erg en zitten we er midden in. Maar men gaat ook verder met het leven, krijgen te maken met allerlei kwesties die opgelost dienen te worden. Als jij zonder geld zit, en je moet een WW aanvragen of wat dan ook, of een ondernemer krijgt veel minder dan gaan we ook niet roepen wat jij nu roept. Deze mensen moeten hun voortbestaan verzekeren en ook deze clubs, want EL voetbal levert geld op en een promotie naar de Eredivisie eveneens. Heel simpel. En de keuzes zijn oke, maar het kon veel eerlijker. Keuzes konden beter die meer overeenstemmen met de prestaties van desbetreffende clubs. Nu is het veel oneerlijker. Ik weet zeker dat als Utrecht gewoon die EL plek kreeg omdat ze in de beker finale zaten en Feyenoord al een EL plek heeft met die 3e plek, Willem II veel minder gefrustreerd zou zijn dan Utrecht. Psv is 4e en krijgt die andere EL plek omdat de play offs dus niet doorgaan. Nu is het oneerlijk want die EL plek uit de bekerwinst wordt opeens aan nr 5 Willem II gegeven. Dat is vreemd.

25 april 2020 om 09:04

Socio, in je betoog schets je de situatie dat Utrecht het ticket van de finale zou krijgen, dat nu naar Willem 2 zou gaan. Willem 2 krijgt het ticket van de beker niet, maar nummer 3 Feyenoord krijgt die. De tickets die Feyenoord had schuift een plekje op, die van PSV dus ook. Dat is het ticket dat Willem 2 nu krijgt. De finale is niet gespeeld, dus is er niks te verdelen. Feyenoord had 3e voorronde EL via de competitie. PSV had 2e voorronde. Utrecht en Willem 2 beide niks. Omdat de Knvb het bekerticket nu via de competitie verdeelt gaat Feyenoord (toevallig ook finalist) de groepsfase in, in plaats van de 3e voorronde. PSV gaat de 3e voorronde in (het ticket van Feyenoord), in plaats van de 2e voorronde. Willem 2 gaat, op basis van het PSV-ticket, als nummer 5 de 2e voorronde in. De situatie die jij schetst zou inhouden dat men de nummer 3 v-el3 in gaat, nummer 4 v-el2, nummer 5 uitgesloten van Europees voetbal, om de nummer 6 de groepsfase in te sturen. Allemaal op basis van een toernooi dat op papier nooit gespeeld is. Dat is eerlijker?

25 april 2020 om 09:09

Overigens gaat het ticket van Europa al tijden niet meer naar de verliezend bekerfinalist, als de winnaar zich al geplaatst had. Mogelijk dat je die wijziging had gemist (anders had Willem 2 vorig jaar ook Europa gespeeld).

25 april 2020 om 08:33

Sure l, we gebruiken de ranglijst die gebaseerd is op een ongelijke situatie, maar alleen voor de verdeling van de Europese tickets, p/d behandelen ze aan de hand van een corrupte schijnstemming.

25 april 2020 om 08:36

Het was geen schijnstemming. Maar Als allerlei clubs Blanco gaan stemmen wordt het dat. Clubs Willen inspraak, Dan krijgen ze die en dan zijn ze te schijterig om een mening te vormen

25 april 2020 om 09:20

Je bent niet zo goed op de hoogte. Het stemmen was vanuit juridische gedachten initiatief vanuit de knvb. De blanco stemmers hebben aangegeven niet te willen oordelen over het lot van andere clubs. Deze stemmen vervolgens mee tellen op de manier waarop ze het beste uitkomen en ook nog eens zonder daar vooraf duidelijkheid in te verschaffen, maakt het wel degelijk een schijnstemming.

25 april 2020 om 09:41

De invulling van de telling is op zijn minst inderdaad suggestief te noemen. Het probleem zit hem er in dat meer dan een kwart van de stemmers ‘neutraal’ stemt. De meeste mensen gaan er dan vanuit dat hun stem dan niet meetelt, wat niet geval is. Neutraal stemmen kan betekenen dat men zegt: Knvb, trek je eigen plan (nietig-verklaring). Ook worden deze stemmen in het totaal-bestand nog altijd meegenomen. Dat betekent dat 16/34 stemmers (waarvan 14 uit de Kkd) voor promotie/degradatie was, 47 procent. Geen meerderheid. 26,5 procent stemt tegen, geen meerderheid. 26,5 procent stemt neutraal, geen meerderheid. Daarop heeft de Knvb geconcludeerd dat de clubs te verdeeld zijn, waarop het dus hun eigen scenario in werking heeft gezet. Blanco stemmen tellen altijd mee voor de kiesgraad. Enkel ongeldige stemmen tellen niet mee (en die waren er niet).

25 april 2020 om 09:47

Overigens was op voorhand bekend dat de stemming niet-bindend was. Ik verwijs je graag naar de nationale referenda over het Oekraine-verdrag en de WIV (wetgeving), schoolvoorbeelden van hoe de regering de stemming (ondanks een grotere meerderheid) naast zich neerlegt.

25 april 2020 om 11:44

Ik Ben prima op de hoogte hoor RP81. Ja het omgaan met de Blanco stemmen is suggesting. Echter creeeren de clubs deze situatie zelf. Was het bv 22-14 en Dan toch het andere kiezen , ja dan was het een schijnstemming geweest. Als je als clubs geen vervelende beslissingen wilt maken moet je geen inspraak wensen.

In mijn ogen waren er 2 opties. Of de stand als eindstand zien, of het hele seizoen schrappen. Als je het onderin niet eerlijk vind om consequenties te verbinden aan 26 wedstrijden, moet je dat bovenin ook niet doen. Nu gebeurd dat bovenin wel en onderin niet. Ja hoe krom is dat.

25 april 2020 om 09:24

Zo simpel lijkt mij het ook, kan dus ook niet snappen waarom de knvb het zich ogenschijnlijk zo lastig maakt. Ze zullen roepen dat ze het seizoen nietig verklaard hebben en de toewijzing van de Europese tickets obv van de huidige stand hebben gedaan. Dat zijn 2 losse zaken, ik heb alleen geen standpunt vanuit de knvb voorbij zien komen over het nietig verklaren en de tot stand koning hiervan obv een bijzondere stemming toont dit ook niet aan.

25 april 2020 om 10:13

Ja die verhalen over de stemming zijn ook echt een lachertje. Dat maakt de keuze alleen nog maar meer pijnlijker voor de Graafschap en Cambuur. Als er nu een her stemming zou komen, zou het er heel anders uit zien. Ook al was de stemming niet bepalend geweest, als er een ruime meerderheid was geweest, kan je het ook moeilijk negeren.

25 april 2020 om 09:45

Dat is precies het scenario waar ik ook vanuit ging (en mij ook het meest logisch lijkt). Echter heeft de Knvb besloten de lijn door te trekken die men bij de amateurs ook hanteert: nietigverklaring. Bovenin is alles enkel verdeeld omdat de Uefa voor hun toernooi dit voorschrijft. De Knvb neemt dit toch wat dringende advies enkel over omdat de bond zelf geen partij is in de toernooien van de Uefa. Het is krom, ik vind het niet logisch. Maar dat is de uitleg.

25 april 2020 om 10:19

Ja ik kan het echt niet begrijpen dat je twee verschillende lijnen aan houd. Tel daarbij op dat clubs niet goed geinformeerd zijn over de stemming. Het voelt aan alle kanten verkeerd wat er is beslist.

25 april 2020 om 11:03

De stemming is weer een ander verhaal. Zoals ik hierboven (op de volledige site zichtbaar als #46 en #50) heb uitgelegd heeft de Knvb hetzelfde format gebruikt als de regering met een referendum. Probleem in deze kwestie zit hem er met name in dat er 26,5 procent ‘neutraal’ stemt, en er geen (overduidelijke) meerderheid is voor degraderen (47% van de stemmen), of tegen degraderen (tevens 26,5 procent). Daarop besloot de bond zijn eigen scenario, dat donderdag besproken is, door te zetten. Oftewel het nietig verklaren van alle competities die onder de vaandel van de Knvb worden gespeeld (betaald en amateurvoetbal krijgen dus dezelfde regeling). Dat men de tickets van de Europese toernooien verdeelt op basis van het gemiddeld aantal punten wat is behaald per wedstrijd, is krom. Maar voor de Knvb makkelijk te verdedigen dat de Uefa die richtlijn aanhoudt als kwalificatie-eis voor hun toernooi. Oftewel, de Knvb beroept zich op het overkoepelende orgaan. Ik vind het ook niks hoor.

Er wordt een beetje voorbij gegaan hier aan de uitzonderlijkheid van de situatie door veel mensen (incl KNVB). Zowel het bekertoernooi als de competitie zijn niet afgemaakt, en worden dus nietig verklaart. Dan kun je zeggen (zoals de UEFA doet bij gebrek aan beter alternatief wat voor heel Europa kan gelden), verdeel de tickets obv ranglijst, wat misschien op het eerste gezicht logisch lijkt. Wat wij in Nederland echter hebben afgesproken is dat het laatste Europa League ticket de prijs is vd playoffs tussen de nummers 5 t/m 8 (doordat feyenoord en utrecht in de bekerfinale staan). Met dit in je achterhoofd is het inderdaad zeer onterecht dat fc Utrecht niet het laatste EL ticket heeft gekregen, aangezien zij dit zowel via de bekerfinale hadden kunnen halen (willemII niet), via de playoffs kunnen halen (net als WillemII) en op verliespunten zelfs op de 5e plek stonden boven WillemII. Als je de orkaanronde niet meetelt valt dit laatste argument weg, maar blijven de eerste 2 argumenten staan. De kans was simpelweg veel groter geweest dat fc Utrecht een EL ticket had gepakt.
De KNVB verschuilt zich achter de richtlijn van de UEFA, die bedoelt is als leidraad voor tientallen competities waarin vaak al gewerkt wordt met een verdeling obv ranglijst. Dit terwijl er in NL, redelijk uniek in Europa, heel bewust is gekozen voor die playoffs, waar nu totaal aan voorbij gegaan wordt. Ik begrijp het gevoel van onrecht bij fc Utrecht en supporters van zowel Utrecht als andere clubs, en verbaas me vooral weer over de handelswijze van de KNVB. Een rechtszaak zal vermoedelijk weinig zin hebben, aangezien dit vooral als-dan argumenten zijn, en de KNVB volgens mij het alleenrecht heeft om te bepalen wat er gebeurt.

25 april 2020 om 13:11

Play-offs zouden sowieso niet per definitie tussen de nummer 5 t/m 8 gaan.. Als Utrecht immers de beker had gewonnen was PSV niet uitgesloten van die play-offs. Maar het maakt voor de huidige situatie ook geen snars uit wie er meer kans zou hebben. Play-offs zijn geschrapt, bekertoernooi is niet uitgespeeld. Tickets daarop verdelen kan dus niet. De twee vrijgekomen tickets (boven de 3 tickets die via de ranglijst verdeeld zijn) worden verdeeld aan de hand van sportieve prestaties. Meeste waardevolle ticket gaat dus naar de eerste ploeg die daar recht op heeft. Daarin kijkt men in eerste instantie in aantal punten (willem 2 boven Utrecht). Gezien het overbrugbare verschil van 3 punten in de inhaalwedstrijd moet men wel anders gaan oordelen. Maar verliespunten kun je ook niet kijken bij een ongelijk aantal wedstrijden. Dan blijven er 2 scenario’s over: gemiddeld aantal punten per wedstrijd (staat Willem 2 boven Utrecht), of de complete storm-ronde schrappen uit de uitslagen (staat Willem 2 boven Utrecht). Als Utrecht dit aan gaat vechten hebben ze maar recht op 1 ding: een pak slaag in de rechtbank. Van alle ploegen die betrokken zijn hebben Ajax, Psv, Feyenoord, Utrecht, Willem 2, ADO en RKC het minst te willen. Hun lot is hierbij verzegeld op de meest positieve manier mogelijk. De enige clubs die wat te klagen hebben zijn AZ (al geef ik die juridisch ook geen kans), Cambuur en De Graafschap.

Zijn opmerking over het niveau van de Knvb bestuurders deel ik helemaal. Als je de handel en wandel van de afgelopen anderhalve maand van dat orgaan moet kwalificeren, is amateuristisch nog een behoorlijke beoordeling. Daar moet flink de bezem door. En zijn pijn over de beslissing om i.p.v, Utrecht, het derde EL ticket te vergeven aan Willem 2, begrijp ik ook helemaal. Utrecht staat in verliespunten gelijk met Willem 2, maar heeft een veel beter doelsaldo. Daarnaast nog een bekerfinale om te spelen, met (kleine) winstkansen. Dus begrijpelijk. Uiteindelijk beslist de Knvb - zo hoort het - en is het wel zoals het is. Cambuur heeft nog veel meer recht tot klagen, en in Waalwijk slaan ze zich natuurlijk op de blote knieã«n van plezier, want RKC was zo goed als gedegradeerd. Dus had ik Cambuur laten promoveren en RKC laten degraderen. De rest van de beslissingen kan ik wel begrijpen en achter staan.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren