Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Eerste rechtszaak dreigt na verdeling van Europese tickets

Laatste update:

Ajax wordt niet tot landskampioen uitgeroepen, maar geldt voor de verdeling van de Europese tickets wel als nummer één van de Eredivisie. De NOS weet te melden dat de tickets voor Europees voetbal verdeeld worden onder de top vijf van de Eredivisie. Met dat besluit dreigt direct de eerste rechtszaak, want FC Utrecht is volgens het Brabants Dagblad van plan juridische stappen te ondernemen.

Willem II bezet momenteel de vijfde plaats in de Eredivisie, met een voorsprong van drie punten op FC Utrecht. De formatie van trainer John van den Brom heeft echter nog een wedstrijd tegoed, daar het thuisduel met Ajax nog moest worden ingehaald. Voetbal International schrijft dat FC Utrecht de KNVB verweten heeft ‘niet transparant’ te zijn geweest over de verdeling van de Europese tickets.

Financieel expert: 'Tweederde van de Premier League-clubs lijdt verlies'

FC Utrecht zou erop gewezen hebben dat het ticket voor de groepsfase van de Europa League gekoppeld is aan het bekertoernooi. De Domstedelingen stonden in de finale van de TOTO KNVB Beker tegenover Feyenoord. Tijdens de KNVB-vergadering heeft FC Utrecht naar verluidt bijval gekregen van AZ. Met het verdelen van de Europese tickets op basis van de ranglijst volgt de KNVB de aanbevelingen van de UEFA.

De UEFA adviseerde de voetbalbonden donderdag om de huidige stand te gebruiken bij de verdeling van Europese tickets, wanneer competities vanwege de coronacrisis niet kunnen worden uitgespeeld. Het betekent dat Ajax het beste Europese ticket krijgt, al valt nog te bezien of die goed is voor de groepsfase van de Champions League. De Amsterdammers krijgen alleen een plek in het hoofdtoernooi van het miljardenbal, indien de winnaar van het huidige Champions League-seizoen zich ook via zijn eigen competitie voor de groepsfase plaatst. Omdat het nog maar de vraag is of het huidige Champions League-seizoen kan worden afgemaakt, bestaat ook de mogelijkheid dat Ajax volgend seizoen moet instromen in de voorronde.

AZ krijgt in ieder geval een ticket voor de voorronde van het miljardenbal, Feyenoord krijgt een plaats in de groepsfase van de Europa League en PSV en Willem II gaan de voorronde van de Europa League spelen. De KNVB stelde eerder al dat de clubs die een Europees ticket krijgen moreel verplicht zijn om de premies te verdelen onder de andere clubs. Er werd overigens besloten dat er geen clubs promoveren of degraderen, waardoor de ranglijst in dat opzicht genegeerd wordt. ADO Den Haag en RKC Waalwijk blijven in de Eredivisie, terwijl SC Cambuur en De Graafschap niet promoveren.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hahahaha Willem 2 in Europa, kom op zeg.. Ach ja het zal wel verdient zijn, en ook een keer leuk voor zo’n club, maar wat gaan we voor schut staan.

24 april 2020 om 17:21

Utrecht verloor de laatste jaren tegen de lamme en blinden van Luxemburg en Albanië. Laat dan een andere club het maar eens proberen.

24 april 2020 om 17:26

Maar dat we ook goed hebben gespeeld tegen liverpool, napoli en steau wordt voor de verandering weer eens vergeten.

24 april 2020 om 17:26

Als Europese prestaties van voorgaande seizoenen relevant waren bij de verdeling van de tickets dan mocht tot 3 seizoenen geleden geen enkele club Europa in. Echt een drogredenatie.

24 april 2020 om 17:26

Maar dat we ook goed hebben gespeeld tegen liverpool, napoli en steau wordt voor de verandering weer eens vergeten.

24 april 2020 om 17:29

Dat was in 2010. Echter in 2013 van die Luxemburgers verloren en in 2019 van die club uit Bosnie.

24 april 2020 om 17:30

@Skede: Met een EL-finale en een CL halve finale in de laatste 3 voorgaande jaargangen Ajax nog altijd uitsluiten vind ik wat ver gaan Maar volledig met je eens hoor, resultaten uit het verleden doen er verder niet toe!

24 april 2020 om 17:35

@Sanderk91, vandaar dat ik ook zei 'tot 3 seizoenen geleden'. Waarmee ik bedoelde het tot dat seizoen allemaal niet veel soeps was. Maar wellicht niet duidelijk genoeg omschreven haha!

24 april 2020 om 17:56

Zo heeft Roda meer recht op Europees voetbal. Die wonnen ooit uit bij AC Milan met 0 1🤣🤣

24 april 2020 om 18:06

Dat is meer dan 10 jaar geleden, wist je dat w2 Europees gelijk heeft gespeeld tegen manchester united?

24 april 2020 om 18:27

Afgelopen seizoen inderdaad een wanprestatie. De uitschakeling tegen Differdange dateert al van enige tijd geleden. 2 jaar terug verloor Utrecht in de laatste ronde (na verlenging) van Zenit.
Daarbij is Utrecht de enige ploeg die het ooit via de voorrondes is gelukt om het hoofdtoernooi te bereiken.
Het is hier altijd hetzelfde. Altijd maar wijzen naar de slechte resultaten van Utrecht.

24 april 2020 om 18:29

@Skede: Oops, dan heb je inderdaad (helaas) helemaal gelijk. Ik zat scheef te lezen, my bad!

24 april 2020 om 18:35

AZ heeft afgelopen seizoen het hoofdtoernooi bereikt na voorrondes toch?

24 april 2020 om 18:39

En wel vaker gedaan. Dus hoe deze wijsheid de wereld in geholpen word snap ik niets van.

24 april 2020 om 18:41

Nog even snel nagezocht. Vanaf de voorrondes totaal 4x en ook 2x vanuit de play-offs naar het hoofdtoernooi.

24 april 2020 om 17:22

Willem2 wel dit seizoen gewonnen van psv Ajax en AZ dus wie weet welke stunt ze nog kunnen uitvoeren 😎

24 april 2020 om 17:25

Jij mag best wel wat meer respect tonen voor Willem 2. Ze staan terecht zo hoog want ze lieten fris aanvallend voetbal zien. Best knap voor een ploeg met een kleine begroting.

24 april 2020 om 17:26

Ik vind het mooi. De top 3 gaan door in Europa (al isdat ook niet altijd garantie voor succes) en voor een ploeg als willem 2 is het prachtig.

24 april 2020 om 18:02

De kans is idd groot dat w2 weinig potten zal breken. Maar misschien kun jij even wat aansprekende Europese resultaten van Utrecht opnoemen die ze de afgelopen jaren behaald hebben?

24 april 2020 om 19:02

groepsfase gehaald door tirana, luzern en celtic te verslaan, vervolgens 4x gelijk tegen liverpool en napoli uit en thuis en de scheid als kleine club keihard tegen je hebben (dat zal iedereen zeggen, maar kijk de samenvattingen maar)

24 april 2020 om 18:21

Willem 2 of Utrecht....bakken er allebei niks van.

24 april 2020 om 21:55

Ach ...w2 of utregt ....beetje lood om oud ijzer dus...why not

25 april 2020 om 03:06

heeft utrecht het zo goed gedaan dan in europa de laatste jaren

Well done KNVB. Hoe kan je nou de halve competitie nietig verklaren mbt promotie/degradatie om vervolgens de halve competitie wel als geldig te zien mbt de Europese tickets.

24 april 2020 om 17:21

Ja, echt amateurisme ten top.

24 april 2020 om 17:39

Wat hadden ze anders moeten doen? Iedereen hier maar zeuren, maar elk andere beslissing had net zoveel kritiek gekregen. Knvb kan in deze situatie niks doen. Zij zijn aller eerst afhankelijk van wat de regering besluit en vervolgens moeten ze met de UEFA overleggen alvorens ze de beslissing überhaupt mogen maken.

24 april 2020 om 18:23

Als je in de Eredivisie de ranglijst hanteert om prijzen te verdelen moet je dat een divisie lager ook doen.het is een lastige situatie voor de Knvb maar je beloont nu 5 clubs voor de stand op de ranglijst en voor alle andere profclubs is de ranglijst niet van toepassing. Dat is allesbehalve consequent te noemen.

24 april 2020 om 19:16

Alles is beter dan gaan lopen schipperen. Wat je ook doet, wees in ieder geval consequent.

24 april 2020 om 17:21

Wat is jouw alternatief dan?

24 april 2020 om 17:24

Gewoon dit besluit met promotie/degradatie of het besluit van eerder met de Europese tickets van vorig seizoen. Het is het 1 of het ander lijkt me.

24 april 2020 om 17:32

Ja, en waarom vind je dat dan wél een goed besluit? Gewoon zelfde lijn trekken als met de amateurs, vind ik een heel logisch besluit.

24 april 2020 om 17:39

Jouw alternatief is toch precies even onrechtvaardig? Er is geen ideale keuze in deze situatie. Dit lijkt mij het beste wat ze kunnen doen.

24 april 2020 om 17:41

Dan gaat AZ dus de EL in. Is gewoon niet terecht. Zelfs als PSV'er zou ik het niet terecht vinden als mijn club, na zo'n slecht seizoen, de CL zou ingaan ten koste van AZ.

24 april 2020 om 17:44

1e optie snap ik (al ben ik het daar niet mee eens) 2e optie is ridicuul als het gaat om Europese tickets. PSV voorronde cl, Az EL en wat ga je doen als het gaat om plek 5. Staat Vitesse maar de play-offs was Utrecht de betere....

24 april 2020 om 17:45

Dan had je dus een rechtzaak van AZ gekregen.

24 april 2020 om 17:45

Dit besluit met promotie/degradatie is in ieder geval al minder onrechtvaardig dan dit besluit zonder promotie/degradatie.

24 april 2020 om 17:57

is het juist wel consequent. Net als bij de amateurs is competitie nietig verklaard.geen kampioen, promotie of degradatie. 1 lijn amateurs en profs.alleen over Europese tickets ligt eindoordeel niet bij Knvb maar Uefa. En Uefa heeft instructies gestuurd, dus die worden opgevolgd. Stand van vorig seizoen gebruiken was een no go voor Uefa.

24 april 2020 om 18:17

De Knvb had als ze een lijn met de amateurs willen trekken en consequent wilden zijn, dit dan allang bekend kunnen maken. Nu vragen ze de Bvo's om te stemmen wat zij willen, meerderheid is voor promotie/degradatie en de Knvb besluit uiteindelijk om het tegenovergestelde te doen. De Knvb heeft wederom gefaald.

24 april 2020 om 18:25

Jongens het is heel simpel. Incosequentie is per definitie niet eerlijk. Dus wat je in zo'n situatie moet doen is in ieder geval zo dichtbij elkaarlijkheid blijven door consequent te zijn voor alle betaald voetbal elftallen. Wijs je de Europese plekken obv huidige stand aan dan doe je dat ook met promotie/degradatie. Easy as that.

24 april 2020 om 17:22

Hoe hadden ze het anders moeten doen? Iedereen loopt wel te zeiken maar een juiste oplossing waar iedereen het mee eens is, is er gewoon niet. Vind dit gewoon de juiste beslissing

24 april 2020 om 17:31

Hoe hadden ze het anders kunnen doen? Misschien gewoon op basis van huidige standen de Europese plekken verdelen en promotie/degradatie bepalen. Nu bepaal je alleen de verdeling van Europese plekken op basis van de huidige stand en promotie/degradatie laat je maar even weg. Dat slaat nergens op.

24 april 2020 om 18:10

Europees voetbal moet je een aantal clubs voor opgeven, zo niet zou dat zonde zijn. Promotie en degradatie hoeft niet.

24 april 2020 om 18:28

Maar waarom vraagt de Knvb de clubs dan om mee te stemmen of er wel of geen promotie moet zijn voor dit seizoen? Ze wilden dus peilen of er animo voor is en de meerderheid vond dat deze er moest zijn, maar de Knvb bepaalt anders. Voor wat hou je dan zo een stemronde als je de uitkomst toch niet meeneemt in je besluit.

24 april 2020 om 17:22

Ik ben benieuwd hoe jij (en andere mensen) het zouden doen?

24 april 2020 om 17:44

Ik zou het als volgt verkopen. De competitie is niet af, we kunnen hem ook niet meer afmaken vandaar geen degradanten en of kampioenen/promovendus.Maar wel de verdeling van de europese tickets doen aan de hand van de huidige stand. Europees voetbal is belangrijk voor heel het nederlands voetbal en dat gaat normaliter naar top 4 en bekerwinnaar. Utrecht heeft pech.als de beker een uitslag moet krijgen wint de uitpartij (0-1 hoeveel geluk zou je hebben als feyenoorder thuis spelen als uitpartij haha).dus zou willem 2 sowieso dat ticket krijgen.

24 april 2020 om 17:51

Ben het helemaal met je eens. Knvb had dit denk ik handiger kunnen aanpakken. Het is alleen zo dat de clubs dat een aantal jaren geleden ook vonden. Ze zeiden hierbij dat ze het samen wel even/beter konden regelen. We hebben kunnen zien dat dat niet gelukt is. Dus hopelijk weer snel alle verantwoordelijkheid terug naar de KNVB en zet op de positie van Gudde een sterke persoonlijkheid neer

24 april 2020 om 17:24

Ja dit was gewoon vragen om rechtzaken. Als PSV fan ben ik hier niet helemaal neutraal in maar het is zoals jij zegt. Je kan niet de competitie ongeldig verklaren maar wel op deze ongeldige stand de Europese tickets verdelen. Het is alles of niet. Het seizoen is nietig verklaard wat dus betekent dat het helemaal niet heeft plaatsgevonden (= geen promotie/degradatie) of het seizoen heeft wel plaatsgevonden en dit is de eindstand (= promotie/degradatie en verdelen Europese tickets op deze ranglijst)

24 april 2020 om 17:47

En hoe ga je de Europese plekken verdelen?

24 april 2020 om 18:20

Je hebt niemand volgens mij officieel op 0 punten gezet dus heb je een huidige stand en gebruik je die. Het is alleen te weinig voor een kampioen. Je moet clubs europa insturen. ik vind dit het eerlijkst het geeft het beste beeld van de huidige kwaliteiten. Al het prijzen geld verdelen. de graafschap, cambuur wat meer geven rkc en ado wat minder.

24 april 2020 om 17:24

Er zijn twee goede alternatieven; of de hele jaargang nietig verklaren, of de stand bij de winterstop als uitgangspunt nemen. Alles beter dan op grond van willekeur te gaan lopen schipperen.

24 april 2020 om 21:50

Stand bij de winterstop lijkt me prima idee, toen stond Willem II nog derde

24 april 2020 om 17:25

Niet alleen zaniken, ook een oplossing bieden dan. AZ maar even extra hard naaien dan, door ze ook de vCL door de neus te boren?

24 april 2020 om 17:27

Daarom zeg ik, mijn oplossing zou stand bij winterstop zijn. Op de keper beschouwd het meest eerlijk.

24 april 2020 om 17:33

Wat ze hadden kunnen doen is consequent zijn. Nu wordt de ranglijst voor de top 6 wel als uitgangspunt genomen voor eindrangschikking(verdeling Europese tickets) en bij de onderste 6 (degradatie) niet. Dit terwijl bij de onderste ploegen de verschillen veel groter en minder discutabel zijn om beslissingen op te nemen. Dan had je dus qua rechtlijnigheid ook degradatie moeten doen (waar clubs ook voor waren). Niet dat je daarmee rechtszaken voorkomen had, want ADO was zeker naar de rechter gestapt.

24 april 2020 om 17:33

Was gericht aan Zytto34, ik neem aan dat je in de app zit (dat dit minder goed zichtbaar is)? Met jouw voorstel zit je weer met het probleem dat men bijvoorbeeld concurrenten thuis mocht ontvangen, waar andere concurrenten de sleutelduels alleen uit speelden. Als ik bijvoorbeeld kijk na de opmars van Feyenoord, die zouden in jouw situatie (6e) buiten de boot vallen, terwijl ze 3e op punten staan, en 50 procent kans op plaatsing via de beker hebben. Elk scenario heeft haken en ogen.

24 april 2020 om 17:38

Dat ben ik volledig met je eens Master D (beter zelfs, ik ging er vanuit dat dit de richtlijn zou worden). Nu zullen ze zich er op beroepen dat de Uefa de beslissing over hun toernooi maakt, en de Knvb over hun eigen competitie. Maar het riekt nu naar een kunstmatige oplossing om maar zo min mogelijk weerstand te krijgen.

24 april 2020 om 17:39

Ik had dit seizoen persoonlijk als gespeeld beschouwd.

24 april 2020 om 17:45

En daar kan ik me in vinden Zytto, beter zelfs: het lijkt me dan dat de Knvb eenduidig is in de besluiten. Wordt alleen moe van de hinderden reacties die zelf geen alternatief voor ogen hebben. Dat je dit wel hebt (wat ook met mijn denkwijze overkomt) doet me deugd

24 april 2020 om 18:13

KNVB heeft het juiste besluit genomen. Competitie nietig verklaard en zoals de UEFA wil: niet de plaatsen op basis van vorig seizoen verdelen. We kunnen wel roepen het een of het ander, maar er zijn nog meer factoren zoals de UEFA.

24 april 2020 om 17:34

Er moeten toch clubs meedoen aan die toernooien?

24 april 2020 om 18:23

@Zytto34 Omdat die tickets toch vergeven moeten worden. Wil je dan dat dezelfde ploegen als vorig jaar die tickets krijgen?

25 april 2020 om 05:41

Het is niet de halve competitie die nietig is verklaard. Het gaat hier om alle nationale competities. Die kennen geen kampioenen en ook geen degradanten en promovendi.

Wat jij, en kennelijk veel anderen niet beseffen of niet helder hebben is dat de Europese competities niet uit vaste deelnemers bestaan, maar ieder jaar uit afgevaardigden van de nationale competities. De UEFA heeft als orgaan advies uitgebracht om de huidige stand te gebruiken om de afgevaardigden aan te wijzen. Dat is simpelweg wat er nu gebeurt. In de eerste plaats nietigverklaring van de nationale competities met daarbij toekenning van afgevaardigden naar gelang advies van de overkoepelende bond. Zo eenvoudig is het uiteindelijk.

Dit was wel te verwachten. Benieuwd hoeveel rechtszaken er komen.

24 april 2020 om 17:21

Gok wel een aantal verwacht cambuur en de graafschap ook nog wel

24 april 2020 om 17:22

Ik vermoed aardig wat, het probleem is dat de Knvb zich bij de besluitvorming laat leiden door totale willekeur. Zoals ik vanochtend al zei, ik denk echt niet dat dit houdbaar is.

24 april 2020 om 17:31

Ik denk heel weinig. Utrecht is de enige die kans van slagen heeft. De niet-gepromoveerde clubs hebben juridisch geen poot om op te staan, aangezien de hele KKD ongeldig is verklaard. PSV zou nog kunnen claimen dat de eindstand van vorig seizoen aangehouden moet worden voor de verdeling van de Europese tickets (aangezien dit seizoen in de Eredivisie ook ongeldig is verklaard), maar ik verwacht niet dat ze dat zullen doen.

Ik snap utrecht wel play offs en de bekerfinale. Kans js redelijk dat ze europa hadden gehaald.

24 april 2020 om 17:26

Waarom? Ik acht de kans dat ze van Feyenoord hadden gewonnen bijzonder klein. En het is ook niet zeker dat ze van Ajax zouden hebben gewonnen.

24 april 2020 om 17:31

net als in de beker tegen ajax. altijd maar over het slechte praten, maar dat utrecht van de 4x in de laatste 8 jaar 2 keer uitstekend heeft gevoetbalt hoor je niks, lekker willem ii in europa sturen die zelden uberhaupt het linker rijtje halen. chapeau

24 april 2020 om 17:37

Ze wonnen in de beker van Ajax, en Ajax was ook niet in beste vorm. Hij heeft gewoon gelijk Utrecht wordt dubbel genaaid. Utrecht, Az, en in mindere maten Feyenoord zijn gewoon de grote verliezers op dit moment.

24 april 2020 om 19:59

Ajax had alle spelers terug en als de competitie was voortgezet had ik mijn geld zowel op Feyenoord als op Ajax gezet. Het is niet zo dat Utrecht onverslaanbaar was. Maar goed, als het je een goed gevoel geeft om vast te houden aan de gedachte dat Utrecht zowel Feyenoord als Ajax verslagen zou hebben, ga je gang. Wat zeg ik, Utrecht zou misschien kampioen zijn geworden.

24 april 2020 om 21:54

Willem II heeft het hele seizoen boven Utrecht gestaan, in de winterstop zelfs derde, dus je hoeft niet zo laatdunkend te doen. Met het resterende programma van Utrecht en Willem II was de kans dat Willem II boven Utrecht zou eindigen levensgroot.

Hoe zielig ben je dan als je een rechtszaak wilt om deze reden🙄. Er zijn veel ergere dingen om een rechtszaak aan te spannen😆

24 april 2020 om 17:22

Gaat nogal wat geld mee gepaard voor Utrecht natuurlijk hè, dat kan elke club op dit moment wel gebruiken

24 april 2020 om 17:31

@r.madid/ajax jij bent voor Ajax zie ik aan je naam. hoe had jij het dan gevonden bv als Ajax CL voorrondes had moeten spelen op basis van de huidige ranglijst als ze een wedstrijd minder als AZ hadden gespeeld? FC Utrecht kan het geld uit de EL ook goed gebruiken dus dan is het toch logisch dat ze in protest gaan nu ze zwaar genaaid worden door de Knvb?

Tja dit is het enige discutabele ticket inderdaad. Maar ja, ik zou niet weten wat een eerlijk alternatief is. Niet dat dit eerlijk is.

Geen promotie-/degradatieregeling, maar wel Europese tickets op basis van de huidige ranglijst? Komt op mij zeer inconsequent over!

24 april 2020 om 17:26

We hadden het hier vanochtend nog over, maar dit is toch gewoon willekeur? Ze zijn gewoon opzichtig aan het schipperen. Denk je nu nog dat dit zonder meer juridisch houdbaar is?

24 april 2020 om 17:36

Ik ken de argumenten van de KNVB (nog) niet en kan er dan ook weinig zinnigs over zeggen. Het lijkt er wel op dat de KNVB niet voor de makkelijkste weg kiest (hele seizoen nietig verklaren).

Waarom kun je hier wel de eindstand gebruiken en bij de degradanten niet? Vaag verhaal...

24 april 2020 om 17:29

Volgens mij heeft de UEFA dat geëist. Maargoed lullig voor Utrecht, maar het is ook niet zo dat de bekerfinale gespeeld kan worden. Dus die vlieger gaat gewoon niet op. Hoe dan ook kon de KNVB geen goede keuze maken waar iedereen blij mee was, dus wat dst betreft moeten we ons er maar bij neerleggen, zijn nu ook wel belangrijkere dingen om ons druk om te maken.

24 april 2020 om 17:42

Ze hebben een advies gegeven. Niet geëist.

Het gaat nog lang duuren, begrijp ik ook best, Utrecht word zwaar benadeeld. De Knvb valt niet serieus te nemen, het linker rijtje word de ranglijst van nu gehanteerd en bij het rechterrijtje is de competitie nietig verklaard?

24 april 2020 om 17:38

De competitie is niet nietig verklaart, er worden geen consequenties aan die specifieke eindposities verbonden. Dat is iets heel anders. Ajax is bv ook geen kampioen ondanks dat ze bovenaan geeindigd zijn.

En als ze Utrecht voor de EL aanwijzen, gaat Willem II procederen....

24 april 2020 om 18:47

Ja wie was er eerder de kip of het ei.....hier kom je ook met een rechtszaak niet uit. Als Feyenoord de beker had gewonnen had Utrecht met de eventuele vijfde plek van willem2 nog playoff moeten spelen. Dus denk ook niet dat je het kan opeisen.ik had altijd nog de hoop dat er een beker finale zou komen voor aanvang van het seizoen. Dan had Utrecht het in eigen hand.

Gewoon de enige logische optie van de knvb.er is echt geen enkele reden te bedenken om Utrecht die plaats te geven. Heel zuur voor ze omdat ze nog op 2 manieren het konden halen.

Wat een kolere bende bij de Knvb! Alles ligt al op tafel voordat ze uberhaupt om 18:30 uitleg zouden geven.

24 april 2020 om 18:24

En dat ligt ook alweer aan de KNVB. Niet toevallig dat 1 van de 34 clubs misschien gelekt heeft?

Ja.. het blijft lastig. Stel je laat die inhaalwedstrijd op neutraal terrein inhalen zonder toeschouwers, en Utrecht wint..

Volledige willekeur in de beslisingen van de knvb.....er kan gewoon geloot worden wie de winnaar is van de bekerfinale die overigens losstaat van de competitie

Zoals eerder vandaag al te lezen was kan de knvb feyenoord volgens de regels gewoon de beker met bijbehoorend ticket geven. Daar heeft utrecht juridisch geen kans lijkt mij. De competitie met die wedstrijd minder lijkt mij wel interessant, al kun je dat gewoon op overmacht gooien. Lullig voor Utrecht maar ik zie niet op welke gronden zij een zaak moeten winnen.

24 april 2020 om 17:29

De onderkant van de eredivisie wordt nietig verklaard,en bovenkant eredivisie als eindstand geaccepteerd.Dat is volstrekte willekeur

24 april 2020 om 17:33

De UEFA heeft aangegeven dat de huidige ranglijst gebruikt moest worden voor de Europese tickets, daar valt niet veel aan te doen. Wat was jou alternatief geweest? Als RKC en ADO waren gedegradeerd dan hadden we rechtszaken gehad tot volgend jaar. KNVB gaat voor de veilige keuze, ik begrijp ze prima.

24 april 2020 om 17:34

Ik weet niet of het nietig is verklaard. Er worden alleen geen consequenties aan verbonden. Rkc wordt nog steeds laatste en Ado nog steeds 17e.

24 april 2020 om 17:38

Dat is niet helemaal waar, Ajax geen kampioen

Ergens heeft Utrecht misschien een punt, maar ik vind het toch ook kinderachtig! Elke situatie heeft een verliezer. We zullen nooit weten wie 5e geworden zou zijn, of wie de beker gewonnen zou hebben. Laten we deze vervelende situatie nu maar gewoon accepteren en met elkaar werken aan een succesvol komend seizoen. Daar hebben we op lange termijn veel meer aan dan dit te gaan aanvechten en te blijven hangen in dit seizoen! Het komende seizoen gaat nog veel uitdagingen tegemoet zien, dus hoe sneller we de focus daarop hebben, des te beter!

24 april 2020 om 17:36

hoezo kinderachtig? denk je dat FC Utrecht geen financiele huishouding heeft en EL inkomsten goed kan gebruiken? het is altijd makkelijk praten als je zelf niet de gedupeerde club bent

24 april 2020 om 17:51

Een punt hebben ze natuurlijk wel, maar veel keus heeft de Knvb ook niet.als ze het ticket aan Utrecht geven is Willem II boos...

Volledige willekeur in de beslissingen van de knvb.....er kan gewoon geloot worden wie de winnaar is van de bekerfinale die overigens losstaat van de competitie

Of Feyenoord nou wel of niet de bekerfinale zou winnen, groepsfase Europa League hebben ze al, dan is Utrecht toch de logische aangewezen voor het andere ticket?

24 april 2020 om 17:28

Nee. Als Feyenoord de beker had gewonnen en op de derde plaats zou zijn geëindigd, zou het volgende ticket naar PSV zijn gegaan. En het ticket van PSV naar de nummer 5, zijnde Willem II.

Onder deze omstandigheden kun je niet iedereen tevreden stellen. Het is vervelend voor Cambuur, De Graafschap en ook FC Utrecht. Die stemming had natuurlijk nooit hoeven plaatsvinden, maar dat de Knvb wordt geleid door dwazen wisten we al heel lang. Al met al kan ik leven met dit besluit. Jammer dat FC Utrecht juridische stappen onderneemt (als bovenstaand bericht klopt). Ik begrijp de teleurstelling over het mislopen van bepaalde inkomsten, maar dit is ook een mogelijkheid voor de club om positief in het nieuws te komen. Maak er het beste van, wens de andere clubs succes in Europa (maak er met wat zelfspot nog een grapje bij over de recente Europese prestaties van FC Utrecht) en je wint heel het land voor je.

Ik ben wel van mening dat door zowel de inhaalwedstrijd als de bekerfinale fcu wel tekort wordt gedaan. Echter verprutsen ze het al jaren dus vind ik het wel leuk voor willem 2.

Dat had je kunnen weten inderdaad als inconsequent de ranglijst voor de bovenste helft wel aanhoud en voor de onderste helft niet. Bijna een aanmoediging om naar de rechter te stappen. Hopelijk hebben ze wel die speelronde die niet volledig is afgewerkt geschrapt bij hun besluit, anders heb je inderdaad een besluit genomen op basis van een onevenwichtige ranglijst.

Dus onderin nietig verklaren, bovenin in praktijk niet. Ik vraag mij heel erg af of dit zomaar besloten kan worden. Ben benieuwd naar de zaken die gaan lopen...

In deze uitzonderlijke Corona situatie, zijn heel veel besluiten juridisch verdedigbaar. Maar dan is het wel handig als de verschillende besluiten consequent zijn en gebaseerd op dezelfde uitgangspunten. Op deze manier maakt de KNVB er echt een potje van. Ik zou het als Cambuur of FCU zijnde wel weten..

24 april 2020 om 17:34

Heeft de KNVB geen extra potje?? Wanneer ze dat hebben kunnen ze Utrecht financieel compenseren. Neem de laatste 5 jaar. Een gemiddelde nemen van de Europese inkomsten en dat bedrag of gedeelte daarvan compenseren. Dat lijkt me het eerlijkste in dit geval. Cambuur en de Graafschap zouden ze ook financieel moeten compenseren. Promotie geld beide uitkeren. Dat maakt het al heel wat dragelijker.

Dit vind ik nog het moeilijkste verkroppen, hoe kan je bovenin wel conclusies binden aan de ranglijst en onderaan niet??????

24 april 2020 om 17:33

Ik snap je frustratie, maar de Uefa schijnt alle bonden aangegeven te hebben 1 lijn te trekken en alles op basis van de huidige ranglijst te bepalen wat betreft verdeling van tickets. Europese tickets richtlijnen Uefa. De Knvb heeft zelf bepaald om over heel het voetbal in Nederland 1 lijn te trekken en alle promoties en degradaties nietig te verklaren. Nederlands voetbal alles gelijk. Vind ik toch best redelijk zo en we wisten dat er altijd ergens iemand nadeel zou hebben helaas.

op basis waarvan verdient willem II dit, kom op zeg je hebt een wedstrijd minder, beter doelsaldo en speelt nog in de bekerfinale.
4x in europa 2 keer heel slecht, maar ook 2 keer uitstekend gepresteerd

24 april 2020 om 17:50

Op basis van de ranglijst? Willem II heeft een beter Eredivisie seizoen gedraaid dan Utrecht en dat weet jij ook best.

Voorronde ticket naar Utrecht en directe plaatsing voor Feyenoord is toch gewoon uit te leggen?

groot gelijk dat FC Utrecht in beroep gaat, dit is zo oneerlijk als het maar zijn kan voor hun. dat geldt ook voor de promovendi uit de Kkd. de Knvb maakt er echt een zooitje van

Ik snap dat de KNVB een beslissing moet nemen maar dit komt wel heel zuur uit voor FCU.

Tsja, was te verwachten. Bij elk scenario zou er wel 1 club benadeeld zijn, dusjah wat moet er mee. Het is kut voor de betreffende clubs, maar wat kan je er aan doen. Daarnaast kwam al aan het licht dat als bekerfinale niet gespeeld zou kunnen worden dat er een reglementaire overwinning van 0-1 voor de uitspelende ploeg zou volgen, dus wat dat betreft heet Utrecht geen poot om op te staan en de Uefa heeft aangegeven bij de bonden dat ze graag alles willen baseren op de ranglijst van dit moment. En de Knvb heeft over heel het voetbal in Nederland 1 lijn getrokken door dit seizoen als nietig te verklaren. Je kan ze verwijten dat ze rondom het mee laten beslissen van de clubs er een rommeltje van hebben gemaakt, maar buiten dat om lijkt het me toch wel dat ze het goed hebben gedaan.

24 april 2020 om 17:35

het seizoen is niet nietig verklaard, want in dat geval zou de ranglijst van vorig seizoen aangehouden worden. alleen de KKD is nietig verklaard

24 april 2020 om 17:36

Ok excuus verkeerd verwoord. Ze trekken 1 lijn over heel heet Nederlands voetbal door geen promotie/degradaties op basis van een niet volledig seizoen te voltrekken, beter? Maar in principe wordt het seizoen wel nietig verklaard. Geen Kampioen, geen bekerwinnaar, geen promotie/degradatie. Want de ranglijst wordt alleen aangehouden voor de Europese tickets en dat schijnt vanuit de Uefa bepaald te zijn. Is ook een Europese competitie waar de Uefa de regels voor bepaald toch? Dus de Uefa adviseert de Knvb om dat zo te doen en voor de competitie zelf bepaald de Knvb dat er eigenlijk niks mee gedaan wordt. Klinkt toch redelijk als nietig verklaren toch? Hmm...

24 april 2020 om 17:42

@j.pernambucano ik snap je punt wel alleen aangezien de Europese tickets wel worden verdeeld over de huidige stand kan je wel stellen dat FC Utrecht zwaar gedupeerd wordt door deze beslissing. die hadden gewoon een wedstrijd minder gespeeld als Willem II die nu wel Europa ingaan en de bekerfinale waarin ze stonden is ook nietig verklaard

24 april 2020 om 17:45

Ik denk dat je meer kan omschrijven als pure pech dat ze niet met gelijke aantal wedstrijden staan en het daardoor lastig te vergelijken is en daardoor de frustratie groter is.ze hebben beter doelsaldo, dus als ze gewonnen hadden van Ajax hadden ze wel Europees gehad (maar als ze verloren hadden was er nooit een discussie geweest, heel veel als als als; haha), maar zo'n situatie als deze komt natuurlijk nooit gepland en op een moment nu en deze beslissing zijn er altijd ergens verliezers.

Nou wachten tot de top 2 van de eerste divisie volgen. Die lopen ook gigantisch veel TV inkomsten mis door uitgesloten te worden van de Eredivisie. Wat helemaal onbegrijpelijk is aangezien zelfs het merendeel van de clubs voor promotie/degredatie gestemd hebben.

Was te verwachten dat Utrecht zou gaan protesteren. Ticket gaat natuurlijk volkomen terecht naar Willem II. Zowel op basis van ranglijst, als dat je alleen de uitslagen mee zou tellen tegen de ploegen waar zowel WII als Utrecht tegen hebben gespeeld. Keuzes dienen gemaakt te worden. Willem II mag Europa in.

Volledig incompetent, Gudde en consorten. Ado en RKC stonden 7 en 11 punten achter. Die hadden Fortuna echt niet ingehaald.

Onmacht, niet meer en niet minder. In deze situatie zal er altijd iemand zijn die tegen is. Ajax had net zo goed kampioen kunnen worden, die staan nu ook zonder schaal. Uit eindelijk is iedereen in deze een verliezer, de 1 iets meer dan de ander maar zo werkt het leven nou eenmaal. Belangrijkste is dat er een vaccin komt en deze ellende snel over is.

Mensen lachen om w2 in Europa .. maar Utrecht de afgelopen tijd PSV Feyenoord hebben ook geen potten gebroken. Op basis van de afgelopen tijd verdiend dat ze Europa mogen spelen.

Hoezo heeft Nederland geen rechtsreekse plaatsing CL? Als het Europese seizoen nu zou eindigen dan staat Nederland op de plek (9) die recht geeft op 1 ticket directe plaatsing.

24 april 2020 om 18:11

Niet helemaal. Die plek geeft alleen direct toegang wanneer de winnaar van de CL zich niet via de reguliere competitie plaatst. in de praktijk komt dit bijna nooit voor natuurlijk. De CL winnaar komt meestal uit een groot land en eindigd daar toch wel in de top 4.stel dat ze in Spanje ook stoppen en het bij de huidige stand laten en Atletico (staat 6e meen ik) wint de CL (als die uitgespeeld wordt) dan heeft Nederland gewoon pech. En als de CL niet wordt uigespeeld kom je ook nog in een vreemde situatie. Net zoals we hier in Nederland geen regels voor hebben, hebben ze daar bij de Uefa ook geen regels voor. Natuurlijk heeft Ajax dan een goede claim op die plek. Maar de Uefa zou door de omstandigheden ook best iets anders kunnen besluiten. Bijvoorbeeld door die plek te gebruiken voor de hoogst genoteerde club die zich niet via de eigen competitie plaatst maar nog wel in de CL zit (atletico staat 2e op de ranking achter Real). Door die 2e plaats van Atletico kunnen ook nog roepen dat ze het besluiten op basis van sportieve gronden en dat Ajax eigenlijk ook geen kampioen is geworden.ik zou het er niet mee eens zijn. Maar het kan wel.er zijn trouwens nog een paar clubs die in de CL zitten maar in eigen land niet in de top 4 staan (napoli, Lyon), als de CL door gaat moet ajax dus hopen dat die niet winnen.

Vraagje: wanneer begint het Europese voetbal komend seizoen? Ik acht de kans groot dat t totaal onmogelijk wordt Europees voetbal te spelen en denk dat deze hele discussie nutteloos is. Alle landen hebben hun eigen regels en en wetten nu met de corona. Nederland kan mogelijk pas per september spelen. Maar dat kan zo maar verder uitgesteld worden. Maar hoe is dit in al die andere landen? Heel onduidelijk wanneer alle landen weer open staan voor voetbal en t reizen binnen Europa. Kan zomaar november worden. Met of zonder supporters. De tijdnood met een EK na t seizoen wordt veel te groot.

24 april 2020 om 22:43

Het zou zomaar kunnen dat er pas volgend jaar weer Europees gevoetbald kan worden en in vijf maanden red je het nooit om een heel Europees seizoen te spelen zelfs niet als er alleen knockoutwedstrijden van gemaakt gaan worden dus wie weet is deze discussie inderdaad nutteloos.

Cambuur en de Graafschap zullen ook nog wel een rechtszaak aanspannen

Ik vind dit allemaal oneerlijk, en onzin. Beter heel europa voetbal een jaar overslaan, dan heb je iniedergeval geen gedoe met ticketverdeling. Ben wel benieuwd of de clubs gedekt worden wat betreft spelerscontracten. Je betaalt soelers om kampioen te worden ofvte promoveren, spelers halen resultaat, verdienen geld, maar club wint er niets mee. Mischien zullen ze hun beste spelers verliezen, en gaat kans op promotie weg voor langere periode.

In m,n 80 jarige bestaan,altijd Ajax fan geweest.ben dolgelukkig dat we CL hebben.eerlijk gezegd had ik er een hart hoofd in zo geweldig draaide we nieteerlijk is eerlijk toch?

Utrecht en zeker vd brom moeten niet huilen. Willem2 staat hoger dus op die basis verdiend. Wij staan met Vitesse op het zelfde aantal punten alleen een wedstrijd meer gespeeld. Kwestie van jammer maar helaas. Vitesse klaagt toch ook niet. En zouden ook nog tot nu toe in de nacompetitie zitten. Maar brommetje kan weer niet tegen zijn verlies dus gaat hij weer huilen dat is algemeen bekend. Utrecht neem je verlies zoals meerderen moeten doen dus wees een vent.

Zelfs als ze die speelronde van Utrecht Ajax nietig zouden verklaren had het niet uitgemaakt. Daarin verloor Willem 2 met 3-0 van PSV.
Snap dat het veel frustratie oplevert, maar denk ik meer frustratie bij de KKD waar niemand promoveert.

Iedere beslissing is betwistbaar, maar voor Utrecht is het wel extra wrang. Evenveel verliespunten dan Willem 2 - merkwaardig dat dat gegeven niet wordt meegenomen in de uiteindelijke beslissing - en met een veel beter doelsaldo. Daarnaast nog eens bekerfinalist, dus ik vind dat Utrecht meer recht heeft om Europees te spelen dan Willem 2. De overige ticketverdeling vind ik wel terecht.

24 april 2020 om 22:04

Het gaat om die ene wedstrijd die Willem II meer gespeeld heeft. Laten we die speelronde dan schrappen. Of kijken tegen welke ploegen Willem II en Utrecht gespeeld hebben en de punten daarvan tellen. Of de stand na 17 wedstrijden (halve competitie). In alle 3 deze opties wint Willem II. Waarom zouden verliespunten beslissend moeten zijn. Volgens mij 3-1 voor Willem II. Hoezo heeft Utrecht neer recht. Zelfs als je de bekermogelijkheid meetelt is het nog steeds in het voordeel van Willem II 3-2

24 april 2020 om 22:33

Wat ik stel is deels subjectief. Dus dat ik Utrecht meer recht vind hebben op een voorronde EL ticket dan Willem 2, is mijn mening. Maar op een gegeven moment moet de Knvb een knoop doorhakken, en daar heeft een ieder zich bij neer te leggen. Maar je blijft vragen houden....

Willem ll verdient een europees ticket. Ze staan na 26 wedstrijden op de 5de plaats en hebben tegen de topclubs goede resultaten gehaald. Utrecht zou in theorie 5de kunnen worden met de nadruk op kunnen. Maar de moeten ze wel van Ajax winnen. En ja als ze de beker winnen zouden ze ook Europa in gaan. Maar op basis van het "hele seizoen" is het van willem ll een stuk knapper

Ondanks dat het seizoen vreemd is afgelopen kan je als KNVB het toch niet goed doen. Bij elke keuze blijf je teams houden die er tegen zijn. Dus gewoon doen.

Snap niet waar iedereen zich druk om maakt. Er komt geen europees voetbal komend seizoen. In september is corona echt nog niet weg. Als corona al af neemt is er overal een gigantische economische crisis. Miljoenen mensen zonder werk en geld. Maar die gaan heus wel leuk even een voetbal wedstrijd kijken van 60 euro voor een kaartje

Hou toch op. Niemand verdient Europa, Ajax wellicht een beetje. Als extra wedstrijden kosten doden.
Manman ga lekker in je achtertuin spelen

Qua doelsaldo voor de eerst plek was het wellicht een optie geweest om alleen de wedstrijden te laten tellen die beide team al hebben gespeeld. Dan doet een gemakkelijker resterend programma in ieder geval niet ter zake.

Frustratie vanuit Utrecht is volledig te begrijpen. Wat een afgekeurde wedstrijd toch een verschil kan maken. Als Utrecht van Ajax had gewonnen was alles anders nu.

Zal ik m er voor de sfeer maar ff ingooien dan?

Helemaal niks, helemaal niks in Utereg!

Maar dat 0-1 verliezen zonder te spelen, dat kan echt niet hoor.

"Artikel 50". Laat ze daar maar wat mee doen.

Zal ik m er voor de sfeer maar ff ingooien dan?

Helemaal niks, helemaal niks in Utereg!

Maar dat 0-1 verliezen zonder te spelen, dat kan echt niet hoor.

"Artikel 50". Laat ze daar maar wat mee doen.

Wat een foute beslissing zeg. Ik begrijp AZ en Utrecht heel goed en terecht als er een rechtzaak komt. Beide clubs staan denk ik erg sterk om het besluit aan te vechten. Onbegrijpelijk dat ze het doelsaldo laten beslissen bij een competitie die driekwart is uitgespeeld. Doe het dan met onderling resultaat. Dus je dan is AZ de nummer 1/kampioen. Utrecht wordt echt waanzinnig genaaid. Onbegrijpelijk dit.

26 april 2020 om 22:50

Ik vind dat ajax terecht de ticket heeft hun hebben de punten gehaald voor directe plaatsing en az heeft op dat niveau niks te zoeken

Snap het wel, die emoties. Echter zowel Willem II als Utrecht zouden de eerste de beste ronde tegen een club uit het Oostblok niet overleven. Dat is vrijwel nooit het geval. Dus zijn ze meer gebaat bij geld dat ze zullen krijgen als compensatie.

25 april 2020 om 00:45

Enne een club als Zennith is een club uit het Oostblok toch??tsja dat is een schande om (onterecht) van te verliezen, toch??

Alles draait om de Europese tickets en promotie degradatie,de rest zal de knvb een worst wezen ,wel of geen schaal.Ik weet alleen dat AZ in vorm was en Ajax uit vorm met een hoop gebleseerden en Ajax zag AZ komen maar gelukkig voor hun kwam Corona ,Overmars zag de bui al hangen en corona kwam als geroepen alleen RKC en AJAX wilden stoppen .

Rechtstreekse ticket voor poulefase EL was voor de bekerwinnnaar en niet voor de nummer 3 van de competitie dus er klopt geen moer van wat er nu gebeurt. Verder staat FC Utrecht 3 punten achter Willem II met een veel beter doelsaldo en een beter onderling resultaat. Daar klopt dus ook geen moer van. En ja, ik ben een FC Utrecht supporter.

Wat een puinhoop dit zeg, Ik wil als Utrecht supporter allereerst Willem 2 supporters feliciteren met het behalen van Europees voetbal. Of het helemaal terecht is heb ik zo mijn twijfels over maar de Knvb heeft het zo besloten dus gaan zij als 5de Europa in. Wat ik wel vreemd vindt is het hele verhaal over de beker ticket die te verdienen was, Al met al gezien de kansen die er voor Utrecht waren is er dus maar 1 club die hierin benadeeld wordt. Gezien het verleden tussen Utrecht en die Knvb maffia is het niet vreemd dat dit nu zo gebeurt. Wel vind ik het jammer dat Utrecht een zaak aanspant, want al win je hem, volgend jaar naaien ze ons nog erger dan de laatste 30 jaar al het geval was.alleen de reden waarom we wel rekening houden met het verdelen van Europese plekken maar niet met de onderste plekken snap ik echt niet.rkc en Ado horen gewoonweg te degraderen. en Cambuur en de graafschap te promoveren.er zal wel te weinig geld worden geschoven daar.maar goed dat is mijn mening.

Het is heel jammer voor Utrecht, maar wat hadden ze dan gewild. Dan hadden ze meer punten moeten pakken. Spelen kan niet meer, dus andere opties waren de stand van vorig jaar, de stand van de winterstop, of de speelronde van Utrecht - Ajax volledig schrapen. In geen enkel scenario had Utrecht wel recht op Europa League gehad. Het is erg lullig dat ze de bekerfinale mislopen, maar dat is duidelijk overmacht. Er is geen enkele garantie dat ze die hadden gewonnen.al weken roepen om solidariteit en de clubs die zich uitspreken zwart maken. Vervolgens zelf rechtszaken gaan aanspannen, met ale advocaten die je maar kan vinden, dat is nog eens solidariteit. Wat mij betreft kunnen de clubs die nu Han procederen tegen de Knvb sowieso geen aanspraak meer maken op het eventuele noodfonds. Steek het geld voor rechtszaken maar in je club.

Ik vind dat ajax wel de ticket verdient want hun hebben er voor gevochten.
Maar de beker moet je gewoon door laten gaan zonder publiek en az moet van geluk spreken dat ze niet naar de Europese ranking hebben gekeken dan was het gewoon Europa leuage voor hun en psv vcl dus niet zeuren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren