Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Alsof Ajax gaat zeggen dat ze willen stoppen omdat ze dan kampioen zijn’

Laatste update:

Pierre van Hooijdonk denkt dat Ajax zich voornamelijk heeft laten leiden door eigenbelang bij het uitspreken van de nadrukkelijke wens om een punt te zetten achter het seizoen in de Eredivisie. Directeur voetbalzaken Marc Overmars stelde woensdagavond dat het seizoen 'dood' is en zorgde daarmee voor irritatie bij zowel de KNVB als bij andere clubs in het betaald voetbal. Van Hooijdonk speculeert vrijdagavond dat Ajax de eigen mediastrategie strak heeft geregisseerd. Rafael van der Vaart neemt het echter op voor zijn oude club.

De KNVB verzocht de 38 clubs in het betaald voetbal om tijdens de crisis niet individueel de media op te zoeken, maar daar hield Overmars zich niet aan. Hij moest zich donderdag, tijdens een videocall met vertegenwoordigers van clubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, verantwoorden voor zijn uitspraken. De KNVB heeft de wens om het seizoen nog uit te spelen, maar clubs als AZ en PSV schaarden zich uiteindelijk achter het standpunt van Ajax.

“Het moment waarop Overmars deze uitspraken deed, was wel frappant", stelt Van Hooijdonk in een speciaal ingelaste uitzending van Studio Voetbal, die vrijdagavond online wordt uitgezonden door de NOS. "Een dag voordat de KNVB met iets zou komen, werd er een bommetje gelegd. Overmars is als directeur van Ajax eigenlijk nooit iemand geweest die de media heeft opgezocht en met zulke teksten kwam. Het leek mij allemaal net iets te geregisseerd, en hij legde daarmee doelbewust een bom onder het betaald voetbal in Nederland."

Van Hooijdonk stipt aan dat Edwin van der Sar als algemeen directeur eigenlijk de aangewezen persoon zijn om namens Ajax het woord te voeren over zaken die 'niet direct gaan over groen gras'. Van der Sar kon dat echter niet doen, zo stipt Pi-Air aan, omdat de oud-doelman vicevoorzitter is van de European Club Association (ECA). Dat verbond van vele Europese clubs wil de seizoenen waar mogelijk juist afmaken. "Hij zat met twee petten op, vandaar dat Overmars het woord deed", aldus Van Hooijdonk.

Nr.TeamMWGV+/-Pnt
1PSV3026317881
2Feyenoord3022625472
3FC Twente3018662660
4AZ3016772455
5Ajax301398748
6NEC30121171547
7FC Utrecht301299245
8Go Ahead Eagles3011910542
9Sparta Rotterdam3011712240
10sc Heerenveen3010614-636
11Fortuna Sittard309813-1835
12Almere City FC3071211-1833
13PEC Zwolle308814-1832
14Heracles Almelo309516-2232
15Excelsior3051015-2025
16RKC Waalwijk306618-2124
17FC Volendam304719-4419
18Vitesse304521-4617

"Ik denk dat het uiteindelijk te maken heeft met belangen", reageert hij op de vraag waarom Ajax aanstuurt op het stopzetten van de competitie. "Ajax zit in de driving seat en staat op dit moment bovenaan in de Eredivisie. In elke denkbare uitkomst bevindt Ajax zich in een prettige situatie. De afspraak was aanvankelijk dat alle clubs hun woord zouden doen en Ajax schendt die afspraak met de clubs. Dat is best kwalijk." Dat PSV en AZ het standpunt van Ajax wel delen, snapt Van Hooijdonk wel. "De mening wordt gedeeld door een x-aantal clubs. Maar Ajax trad onaangekondigd naar buiten. Andere clubs die er hetzelfde over denken, durven hun mening vervolgens te ventileren."

Rafael van der Vaart denkt desondanks dat de clubs die het seizoen willen schrappen zuivere motieven hebben. "Ik denk dat je het een beetje simpel moet houden. Alsof Ajax bewust gaat zeggen dat ze willen stoppen omdat ze dan kampioen zijn. Dat is de grootste onzin die er is. Het gaat om de gezondheid. Ik denk dat de clubs het voetbal simpelweg niet zo belangrijk vinden als de gezondheid van alle mensen in Nederland", stelt de oud-international. "Er is iets gebeurd wat niemand voor mogelijk had gehouden. Iedereen zegt: 'Voetbal is nu niet zo belangrijk.' Als je dat zegt, dan moet je ook gewoon zegen: 'Het is inderdaad niet zo belangrijk, we kappen ermee.'"

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja, pi-air heeft gewoon gelijk, natuurlijk zal Ajax ook wel geloven dat dat het beste is. Maar waarom wachten we niet gewoon af totdat er meer duidelijk is hoe en wat?

3 april 2020 om 19:41

Weet je wat ook pas duidelijk wordt met hoe en wat? Wat er gebeurd als de Knvb een streep zet door de competitie. Of er uberhaupt een kampioen wordt uitgeroepen. Niemand weet dat. Maar ik merk dat er veel mensen zijn die zich bijna meer zorgen maken dat Ajax eventueel tot kampioen uitgeroepen wordt dan dat ze zich zorgen maken dat er dagelijks ruim honderd doden vallen door het Corona virus...

3 april 2020 om 19:46

Dat valt wel mee. Waar mensen over vallen is de statement van Marc dat Ajax de directe plaatsing verdiende door gehaald aantal punten in de afgelopen jaren, halve finale CL en finale EL, in hetzelfde artikel waar hij als moraalridder over wil komen (waarin hij keihard is gefaald door de laatste trieste allinea). Wat mij als AZ fan betreft, krijgen ze de trieste schaal van dit seizoen in A'dam. Veel plezier er mee. Ik wil dit seizoen niet op ons stadion zien, als trieste herinnering aan de vele doden die er zijn gevallen.

3 april 2020 om 19:51

Serieus, dat je dat durft te posten. De Ajax-haat is onder de niet Ajacieden erger dan dat dagelijks honderd doden vallen. Hoe triest kan je zijn. Veel succes met het vieren van de zoveelste titel. Hou je wel anderhalve meter afstand!!!

3 april 2020 om 19:52

Tja het is an sich toch wel logisch dat hij naast het oproepen van de stopzetting van de competitie ook even een visie geeft over hoe ze hun eigen situatie zien. Het is niet dat ze echt een specifieke manier eisen of iets dergelijks, hij geeft gewoon zijn eigen mening over de situatie.

3 april 2020 om 19:53

@Badhabbit Niemand, maar dan ook niemand heeft gezegd dat zn club de schaal verdient. Ajax verdient directe plaatsing CL. Zolang iedereen zich zo blijft gedragen zoals jij wanneer Ajax iets zegt of doet, blijft Ajax de beste club van NL.

3 april 2020 om 19:56

Alsof ik wel een titel wil. Natuurlijk niet!! Seizoen is niet afgemaakt dus geen kampioen!! Jij leest misschien weer iets dat je graag wilt lezen...en er staat ook heel duidelijk ''bijna''.. Mijn God.. Koekoek.. Neem het anders even letterlijk..

3 april 2020 om 20:00

@taxidriver213 Ik zeg toch ook dat Ajax de directe plaatsing verdiiend? Edit: excuses, dat staat in mijn reactie op het artikel verder naar onder.

3 april 2020 om 20:15

@lierse1997 Hoe je het ook wend of keert, op basis van de huidige stand, op basis van de stand tijdens de winterstop, op basis van vorig seizoen, Ajax verdiend die directe plaatsing. Het was gewoon onnodig voor Marc om te roepen dat op basis van behaalde punten in de afgelopen jaren, op basis van halve finale Cl, op basis van finale EL dat ze het verdienen. Zijn eerste stuk was prima, tot het moment dat hij dat riep, toen viel voor mij alle waardering weg. Niet geheel onlogisch toch?

3 april 2020 om 20:17

@badhabbit.. Mijn reactie was op Redondo en niet op jou.

3 april 2020 om 20:19

Ik zou het persoonlijk ook niet er bij vermelden omdat het zoals je zegt de focus van de hoofdboodschap wat weghaalt. Maar ik vind het nu niet echt iets schandelijks om te doen of iets dergelijks.

3 april 2020 om 20:23

@blackpool Excuses, het is in deze threads soms lastig te boordelen als er geen naam bij staat

3 april 2020 om 20:26

@lierse1997 Ik snap je, was voor mij meer gewoon dat ik dacht "moet dat er nou bij, jullie krijgen het toch wel, dus waarom zo eisen". Het haalde de charme weg van wat hij (hoop ik) eigenlijk bedoelde uit te dragen.

3 april 2020 om 20:36

@badhabbit Dat je het niet charmant vind van Overmars toen hij zei dat Ajax plaatsing CL verdient, is apart. Als land kun je namelijk heel makkelijk zeggen "Dit jaar is niemand kampioen", maar je kunt heel moeilijk zeggen "Ajax EN Az krijgen plaatsing CL", want de uefa gaat dat nooit toelaten. Als ze overmars erom vragen, reageert hij heel correct en logisch met "Ajax verdient die ene plaatsing die uefa aan NL geeft, vanwege de afgelopen seizoenen." Heel eerlijk van hem en zeker niet onnodig.

3 april 2020 om 21:20

Badhabbit, wel heel erg makkelijk dat je het deel waar hij het heeft over de stand er buiten laat. Je eigen realiteit aanpraten. Verder heb je gelijk, de rest was niet heel nodig, maar ik denk dat mensen het verkeerd opvatten.

3 april 2020 om 21:25

IK heb echt elke Ajax fan zien zeggen dat wij die schaal niet willen en niet verdienen. Niemand verdient iets. De competitie is klaar, je gaat door met de ranglijst, maar niemand heeft m gewonnen.

3 april 2020 om 22:08

Das ook wel makkelijk praten als je 40 miljoen startgeld kunt komen ophalen daarna. Maakt Ajax dan de deal met AZ dat als AZ de CL niet haalt, AZ de helft van het startgeld krijgt?

4 april 2020 om 01:31

@taxidriver213 Of je leest mijn reactie en reageert inhoudelijk, of je reageert als kip zonder kop. Ik zeg juist dat Ajax hem verdiend, hoe men het ook wil draaien. Ik vond het alleen triest dat Marc in zijn goed gestarte uitspraak, erbij moest halen dat Ajax het verdiend op basis van de behaalde punten in de afgelopen jaren, de halve finale CL en de finale EL. Wat snap je daar niet aan? Als hij het er gewoon bij had gehouden dat ze nu eerste staan, was er niets aan de hand geweest wat mij betreft. Zo moeilijk is het toch niet, of wel soms? Ik heb zelf al in de meeste reacties aangegeven, dat Ajax de enige is die de directe plaatsing verdiend. Zoals de meeste Ajacieden hier, werkt elke zuchtje negativieit als een rode lap en de calimero uithangen met de "oh ze haten ons reactie". Leer eens lezen, voordat je reageert. Man...

4 april 2020 om 01:34

@suc6magnet Ook dat is onzin, als Ajax het krijgt op basis van de huidige stand zijn ze helemaal niet verplicht om iets te delen. AZ heeft kansen zat gehad om aan hun doelsaldo te werken, maar hebben dat nagelaten. laten we deze onzin alsjeblieft stoppen, want het gaat nergens over. Hoe je het ook wil draaien, Ajax krijgt die directe plaatsing.

4 april 2020 om 01:40

@binny Zie mijn eerdere reactie. Ik vind juist dat Ajax het verdiend op basis van de stand. Je bevestigd mijn punt die ik maakte naar taxidriver213. Zodra er maar vleugje negativiteit komt, dan kgaat die eierdop op bij jullie. Die directe plaatsing zou nl niets te maken hebben met behalde punten in de afgelopen jaren, de halve finale CL en finale CL, dus waarom dat gaan roepen in een statement waar het over de mensheid gaat. Als een tang op een varken inderdaad, gaat helemaal nergens over en doet de boodschap van Marc af als een klein kind dat zijn geld wil hebben. Veel plezier ermee. Begrijp me goed (let op, voordat je gaat reageren, eerste lezen), Als Marc die onzin uit zijn speech had gelaten, had je mij hier nu niet gehoord. En nogmaals, ik vind dat Ajax directe plaatsing verdiend op basis van hoe men het ook draait.

4 april 2020 om 13:22

Wellicht, maar dan wel de CL miljoenen delen met de overige 17 clubs aankomend seizoen

3 april 2020 om 19:55

Tactiek1908. Zeg jij dat ook even tegen de clubs die hun begroting voor volgend seizoen op orde willen hebben. Ik heb echt het idee dat mensen denken dat om een bierelftal gaat. Dit zijn gewoon serieuze bedrijven die financieel alles op orde moeten hebben en dat gaat niet op deze manier.

3 april 2020 om 23:43

Laten we nou gewoon even afwachten en hoe de situatie er over 1,5 maand uitziet. Kan het dan nog steeds niet dan kan je altijd dan nog de stekker uit de competitie halen. Nu al is veels te vroeg en paniekzaaierij
Reageren

Ik ben ook eerder geneigd Van Der Vaart zijn standpunt te volgen. Voor zover ik weet, heeft niemand van Ajax al echt uitgesproken dat ze die titel willen (terecht ook naar mijn idee, een kampioen uitroepen zou vreemd zijn). Dat Ajax daarnaast de afspraken breekt is misschien niet heel netjes, maar de huidige besluitvorming van de KNVB is ook niet echt top. Het is hopen dat er een mirakel gebeurt zodat alles nog gespeeld kan worden. Als je het daar als club totaal niet mee eens bent, kan ik zeker snappen dat je de knuppel even in het hoenderhok gooit.

3 april 2020 om 19:46

Stoppen met de ED omdat het nergens meer op slaat zegt ook helemaal niets over de verdeling van plaatsen of hoe dat opgelost wordt. Waar ik ook moeite mee heb is als publiek figuur van buitenaf zonder iemand van Ajax gesproken te hebben zeggen dat ze dit doen om ... of ... Hij weet het niet en hoe geloofwaardig Overmars is moet nog blijken. Als je als Ajax een standpunt wil maken om wat voor reden dan ook zal Idd Overmars dit doen vanwege de rol van Vd Sar dat is toch volkomen logisch??

3 april 2020 om 19:50

Ik vind het inderdaad ook niet zo een vreemde actie. Ajax is samen met PSV en Feyenoord de Nederlandse top en het is logisch dat die een soort van voortrekkersrol opnemen, lijkt me logisch. Zoals je zegt opperen ze zelf ook niets over ticketverdeling/startgelden/kampioenschap. Gewoon dat ze willen dat de competitie stopgezet wordt.

3 april 2020 om 23:27

Overmars haalde wel degelijk ook aan dat zij het ticket verdiende en dat het ook straks moeilijk werd met bijvoorbeeld een Ziyech. Dat duidt toch echt wel op wat meer dan alleen de gezondheid is het belangrijkste. Maar goed, laten we van het positieve uitgaan en dit afdoen als niet heel snugger. Beter gewoon kunnen zeggen. Eredivisie dood en gezondheid belangrijkste, punt.

3 april 2020 om 21:18

Dan wil ik je de beginselen van de Knvb uitleggen die is namelijk de Bond van alle clubs bij elkaar. Deze is voor een goede verloop van competities en alle partijen. De knvb is een onafhankelijk orgaan die zich bezig houdt met beslissingen en besluitvorming mbt voetbal. Dit is waar de knvb voor staat. Waar Ajax voor staat is het belang voor Ajax en niks anders en dat begrijp ik helemaal net als iedere andere club momenteel voor zichzelf uitkomt. Maar de feiten zijn nou eenmaal dat er aanstaande Dinsdag een overleg zou zijn bij de knvb met alle clubs en vanuit daar een eentonig besluit zou worden gemaakt. Ajax (overmars) heeft deze al gemaakt ik Quote Overmars ''wij trekken ons terug uit de competitie omdat volksgezondheid voorop staat'' (los van het feit dat dit kan kloppen) Dan heeft Ajax zich terug getrokken dus hebben zij hun mening gegeven als de andere (merendeel) zich schuilt vormt achter het vervolgens van de competitie na Juni dan moet Overmars ook zijn woord houden en ook (psv, AZ, Ado, Rkc) en de wedstrijden regulier 3-0 verliezen. Ja DIT Zijn DE Regels overeengekomen begin van het seizoen bij de knvb tijdens de Alv! Dus daarna gaan we de eindstand bepalen en dan gaan we de tickets verdelen..... Owh nee, dan word de keutel ingetrokkken.... Als je een spel speelt zijn er regels en je kan niet midden in het spel de regels veranderen.

3 april 2020 om 21:45

Je veranderd een gezamenlijk statement in een eentonig besluit. Overigens hebben voor Ajax ook PEC en Fortuna zich al uitgesproken, waarna alle clubs (afgezien van Emmen en Heracles) zich al uitlieten over hoe ze erover dachten. Tot zover de afspraak wat we ons niet gaan uitlaten. De Knvb koos ervoor wel een standpunt / mening te geven na de Uefa meeting door klakkeloos de Uefa lijn over te nemen, zonder rugdekking van de clubs. Tot zover alle mooie woorden en afspraken. En als we het toch gaan hebben over de regels veranderen tijdens het spel ... het seizoen loopt tot en met 30 juni. Dus alle voorstanders van het uitspelen van de competitie na 30 juni die zich willen beroepen op de regels hebben een paar kilo boter op hun hoofd. Je kan niet een competitie uitspelen terwijl clubs een dozijn aan spelers met aflopende contracten verliezen. Het is dus na 30 juni gewoon einde oefening. Wat betreft mogelijke meerderheid die wilt door voetballen na 30 juni, lees alle statements na en je zult merken dat clubs helemaal niet meer willen doorvoetballen na 30 juni.

Goed gesproken Pierre. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

3 april 2020 om 19:54

Ik heb mij vreselijk opgewonden over Pierre. Voetballen is nu bijzaak. Als er weer gevoetbald moet worden in half juni en het gaat mis bij een voetbalspeler. Wat dan de publieke opinie zal zich compleet tegen je richten.pierre was alleen Ajax aan zwart maken. Wat een kwal, nu weet ik waarom ik bijna nooit meer Studio Voetbal kijk.

3 april 2020 om 20:31

Dat is Pierre ten voeten uit. Ik snap trouwens niet waarom ze allemaal mensen met clubvoorkeur uitnodigen in voetbalprogramma’s. Die mensen hebben nooit een objectieve mening omdat ze door een clubbril kijken. Dat vind ik zeer hinderlijk omdat je ze eigenlijk niet serieus kunt nemen. Dat is ook de reden waarom ik nooit kijk naar dat soort programma’s. Zet er desnoods geen oud voetballers neer maar onbekende mensen die een objectieve en goed onderbouwde mening hebben. Dan gaat het Inhoudelijke niveau toch omhoog lijkt mij?

4 april 2020 om 01:09

Van der Vaart vind ik toch zeker zeer realistisch en objectief, ondanks zijn clubvoorkeur.

Volledig met Pierre eens. Als er een akkoord is om met alle ploegen samen naar buiten te komen met een statement, dan is het not done om als enige woensdag zomaar te zeggen dat de competitie gestopt moet worden, terwijl de Uefa zelf zegt dat ze alle mogelijkheden aan het bekijken zijn om de competitie door te laten gaan met de gezondheid voorop. En niemand in dit land of de wereld weet hoe het er over 2 maanden voorstaat, want net als dat er snel veel doden kunnen zijn dan kan dit virus ook snel er weer uit zijn. Maar als clubs geen zin meer hebben om te voetballen van de zomer doen ze het toch lekker niet. Kost het wel een hun plaats in europa, want daar heeft de Uefa een punt zij bepalen wat de voorwaarden zijn om deelnemers toe te laten. Dus het statement van aantal clubs is zeer voorbarig en ze moeten ophouden dat ze het doen voor de gezondheid want ze hebben geen idee hoe het er over 2 maanden er uit ziet. En anders maar spelen zonder publiek maar dan hebben wij thuis wel als consument wat te kijken. En de spelers mogen helemaal niet klagen dat ze niet willen voetballen, want als bij wijze van het EK nog kon doorgaan hadden ze niets liever gewild. Laat die eerst hier maar is salaris inleveren.

3 april 2020 om 19:52

Ten eerste om alleen op jouw tekst in te gaan: niet alleen Ajax kwam gisteren daarmee naar buiten, maar ook Psv, AZ en Feyenoord.ten tweede: wilt Belgie ook stoppen, en als je de situaties in Spanje en Italie bekijkt, waar alles nog veel ernstiger is, zullen ook zij echt niet gaan voetballen.ten derde: Voetbal is voor de supporters, als er geen supporters aanwezig kunnen /mogen zijn, dan lekker helemaal niet voetballen.pierre is weer lekker aan het zoeken naar iets om over te vallen, maar benoemd helemaal niets over de gezondheid van iedereen in NL.

3 april 2020 om 20:00

Het gaat er toch om dat het nu te voorbarig is om te zeggen stop maar met de competitie terwijl door het wegvallen van het EK er prima ruimte is om de competitie te hervatten Mits de gezondheid dit toelaat. Wat is hier zo gek aan? Hoe kun jij nu al voorspellingen doen over 2 maanden, terwijl de ene na de andere 'geleerde' onderling totaal verschillende dingen zeggen. Niemand weet het, maar als het over 2 maanden over is, dan moeten jij en ik ook gewoon weer werken en dan gaan we weer allemaal lekker op vakantie etc.. en dan denkt iedereen keurig weer aan zijn eigen haggie en zijn we het vergeten. Dus laten we dit eerst maar is over een paar weken aankijken en dan een beslissing nemen.

3 april 2020 om 20:09

Het is niet alleen de gezondheid, het gaat ook om aflopende contracten. Je kunt wel zeggen ''er is tijd in juli om de competitie af te maken'' maar vergeet dat veel clubs zo'n beetje de helft van de selectie zien vertrekken aan huurlingen en aflopende contracten. Kortom, dat is op geen enkele manier het fatsoenlijk uitspelen van de competitie. Na 30 juni uitspelen is geen serieuze optie. Dus zelfs als je gelooft dat we binnen 2 maanden helemaal van het virus af zijn, wat ik waag te betwijfelen op basis van wat experts en virologen zeggen, dan nog is er geen ruimte meer voor het uitspelen. Toen bekend werd dat er tot 1 juni niet meer gespeeld zou worden was het feitelijk gedaan.

3 april 2020 om 23:30

PSV en AZ waren solidair. Die hadden blijkbaar samen als top 4 afegsproken dit naar buiten te brengen. Dus dat vind ik wel klasse van Gerbrands en Eenhoorn. Zeker wanneer er 1 uit de school klapt vroegtijdig, wat dus niet de afspraak was. Feyenoord daarintegen. Wat een triest zooitje om nu dan opeens een heel andere mening te ventileren.

3 april 2020 om 20:02

Volgens mij zijn er toch echt meer clubs, buiten Ajax, die de competitie beëindigd willen hebben. Denk aan Az en Psv. Tevens betwijfel ik toch echt of de consument echt nog wacht op het vervolg van deze jaargang. Ieder team zal met overleg krijgen wat mogelijk is. Het gevalletje Uefa...zucht...Zij maken beslissing enkel en alleen gebasseerd op geld. Volgens mij hebben ze geen poot op te staan, wanneer een club zich bij het CAS of een andere gerechtelijke instantie zou melden. Deze crisis lijkt mij een "onvoorziene omstandigheid". In ieder geval hoop ik zelf dat dit seizoen wordt gestopt. Overmars riep het al...De lol is er van af!!!

3 april 2020 om 20:06

Heel leuk met z'n allen naar buiten komen met een statement, maar als de clubs het niet eens zijn gezamenlijk op welk statement wil je dan wachten? Bovendien mag je als Ajax zijnde best je standpunt naar buiten brengen, voor Ajax waren PEC en Fortuna ook al naar buiten gekomen dat ze willen stoppen. Maar ja, daar werd amper aandacht aan besteed. Ook Gerbrands riep al op tot duidelijkheid naar de voetbalbond twee dagen geleden. Maar wat blijkt? de Knvb kiest de Uefa lijn (het seizoen kosten wat kost uitspelen) die louter het belang van de grote competities dient en communiceert ook nog eens verkeerde data naar buiten. Inmiddels hebben vrijwel alle clubs zich al voor de vergadering uitgelaten of ze de lijn van de Knvb steunen of niet. Wat betreft je pleidooi (we zien over 2 maanden wel) ... dan moet je of geloven in het uitspelen van de competitie in 1 maand tijd (dat gaat nooit gebeuren) of denken dat je na 30 juni de competitie waardig kan uitspelen (wat niet kan door de contractsituaties). Dan blijft er nog maar 1 logische optie over en dat is ermee stoppen.

Ik had van der Vaart geloofd, waren het niet dat Marc erbij moest zeggen dat Ajax de directe plaatsing verdiende door gehaald aantal punten in de afgelopen jaren, halve finale CL en finale EL. Wie met drogen ogen durft te beweren dat het niet uit eigen belang was, is niet wijs. Daar wil ik wel bij zeggen, dat als Marc dat niet had gezegd, ik hem oprechter had gevonden. En op basis van de huidge stand, ook gewoon verdiend. Dus nee, ik vnd niet dat AZ hem moet krijgen, voordat elke Ajacied daar over gaat vallen.

3 april 2020 om 20:15

Dat was wat mij betreft ook het slechtste stuk van zijn pleidooi. Hij heeft wel gelijk dat hoe je ook kijkt bij het schrappen van het seizoen (huidige stand, stand na 17 speelronde, de ranglijst vorig jaar of de Uefa coefficientenlijst) er bij het spelen van Europees voetbal weinig twijfel is wie het ticket van de nummer 1 krijgt. Hij had het wat mij betreft mogen weglaten, het leek meer een geruststelling richting de eigen achterban, het was nergens voor nodig. Ik reken erop dat iedere directeur die zich uitlaat over de kwestie van te voren al lang heeft bedacht welke implicaties dit voor zijn eigen club heeft. Er is geen bestuurder die gaat pleiten voor iets waarmee hij zijn eigen club ernstige schade toebrengt.

3 april 2020 om 20:32

@adzevedo Precies. En nogmaals, hoe je het ook bekijkt, Ajax verdiend die directe plaatsing. Het is precies wat je zegt, dat stukje was gewoon erg slecht, en helemaal niet nodig.

"dat is de grootste onzin die er is. Het gaat om de gezondheid. Ik denk dat de clubs het voetbal simpelweg niet zo belangrijk vinden als de gezondheid van alle mensen in Nederland", stelt de oud-international.:" onzin natuurlijk dat het om de gezondheid gaat. Overmars zal toch ook wel weten dat er geen wedstrijden gespeeld gaan worden op het moment dat er mensen gevaar lopen. de Rivm en Knvb gaan dat risico echt niet nemen

3 april 2020 om 20:27

Ik heb nog niemand horen pleiten voor het weer voetballen als het niet veilig is. Zowel voorstanders als tegenstanders van het uitspelen benadrukken dat telkens weer. Hoewel dat natuurlijk wel op meerdere manieren uitgelegd kan worden, want ja wat is precies ''veilig''? Er is binnen Europa een enorm verschil hoe gedacht wordt over noodzakelijke maatregelen voor de veiligheid. Wat in het ene land veilig is, dat is in het andere land onveilig. Nu is denk ik iedereen het wel eens dat het nu niet veilig is om te voetballen en krankzinnig te hervatten. Maar ja, als de impact afneemt gaan die verhoudingen verschuiven. Ook het Rivm heeft er tijdens deze crisis een aantal keren (zeker in het begin) naast gezeten en ook de overheid is op sommige besluiten heel snel moeten teurgkomen (zie het sluiten van de scholen). Zo'n nieuw virus inschatten is niet zo eenvoudig, helemaal niet als je daar wat minder ervaring mee hebt.

3 april 2020 om 20:55

@adzevedo ik snap je punt en ik ben het ermee eens maar stel dit duurt nog heel het jaar wat niet ondenkbaar is, dan vraag ik me toch af of het voetbal uberhaupt zo lang word stil gelegd

3 april 2020 om 21:11

Je moet doen wat noodzakelijk is, en als het noodzakelijk is een jaar niet te spelen dan is dat de realiteit voor de voetbalwereld. Je kan niet de volksgezondheid op het spel zetten voor zoiets als het betaald voetbal. Ik ben een groot liefhebber van het spelletje en zie ook het liefst dat er weer snel voetbal komt. Maar we moeten wel de prioriteiten voor ogen blijven houden. Of het zover zal komen, geen idee. Ik heb geen glazen bol. We zullen moeten afwachten, het kan zijn dat het scenario op tafel gaat komen. Maar dat lijkt me nu nog tamelijk vroeg.

3 april 2020 om 21:08

Maar dat moment dat er heel heel misschien weer gevoetbald zou kunnen worden komt toch veel te laat. Dat kan toch nooit dat je dat nog gaat redden? Ik snap niet dat dat idee nog zo blijft hangen. RIVM heeft toch 1 juni sowieso aangehouden dat er geen evenementen mogen zijn. Dan zou je voor die datum al moeten gaan trainen, daar schuilt het gezondheidsrisico denk ik. Na 1 juli lopen al die spelerscontracten af. Dan houdt je een maand over in een extreem gunstig geval voor al die wedstrijden. Dan kun je veel beter nu de knoop doorhakken en zeggen, vergeet dit seizoen, dit is naar de knoppen. Dan kun je tenminste beleid gaan maken als club zijnde.

Ik vind het not done om gemaakte afspraken te schenden om vervolgens individueel naar buiten te komen. Hiermee beïnvloed je bewust dan wel onbewust de publieke opinie. De knvb zal echter met een goed voorstel moeten komen. Uiteindelijk gaan we vrees ik merken dat iedereen toch minder solidair is als dat men zich voor doet in de media. Vele miljoenen aan inkomsten mis lopen gaat dan denk ik toch tellen.

3 april 2020 om 20:02

Waarom moet je je aan een afspraak houden waar je het misschien zelf niet mee eens bent (over de besluitvorming is namelijk niets naar buiten gebracht als ik het goed heb)? Als je echt een andere opinie hebt of wilt dat iets sneller plaatsvindt, lijkt het me logisch dat je dat gewoon de wereld ingooit.

3 april 2020 om 20:07

dan moet je de afspraak niet maken.

3 april 2020 om 20:10

Maar ben je ervan op de hoogte dat die afspraak een unanieme beslissing was? Als dat wel zo is, is het niet netjes gehandeld natuurlijk. Maar om er nu schande van te spreken gaat me iets te ver, aangezien het zeker geen uitzonderlijk radicaal standpunt is.

3 april 2020 om 20:16

Dan spreek je je er daar tegen uit, dan is de afspraak per definitie niet unaniem.ik vind dat slap.

3 april 2020 om 20:42

Afgezien van FC Emmen en Heracles, wat hun kaken echt op elkaar hielden hebben geloof ik alle clubs hun meningen al naar buiten gebracht. Voor Marc Overmars naar buiten kwam waren Fortuna en PEC ook al naar buiten getreden met hun standpunten. Na Ajax volgde gisteren eigenlijk vrijwel de meeste clubs, die heel expliciet of iets subtieler de standpunten duidelijk maakte.ik vind het eigenlijk ook een beetje eigen schuld, want de Knvb neemt wel het standpunt / de mening van de Uefa over na de vergadering. Dat terwijl ze helemaal geen rugdekking van de clubs hebben.

Vd Vaart heeft gelijk. Indirect impliceert Pierre en vele andere ook, dat Overmars belang van de club, geld en plaatsing CL boven de gezondheid van fans, spelers en personeel zou verkiezen. Als je dat echt denkt spoor je niet. Overmars heeft duidelijk uitgelegd waarom hij het seizoen wil stoppen maar daar wordt bewust niet goed naar geluisterd. Het eigen-belang-verhaal gaat niet meer uit de koppies, wat Overmars ook zegt. Overmars heeft wellicht voor zijn beurt gepraat, dat wel. Nou poeh, wat erg zeg. Dat veranderd helemaal niks aan de uitkomst. Hoop gepraat om niks is het.

3 april 2020 om 20:04

Daan we weer met die gezondheid. Nogmaals, het overleg afwachten of de komende paar weken afwachten alvorens een beslissing te nemen had natuurlijk 0 invloed op de gezondheid van wie dan ook. In Belgie hebben ze net de maatregelen met 2 weken verlengt, met een optie voor nog 2 weken. Daarna kijken.overleggen ze verder. Betekend dat dan dat Belgie de gezondheid van haar bevolking niet serieus neemt, omdat ze het niet direct tot volgend seizoen doen?

3 april 2020 om 20:09

Je voorbeeld is nu niet echt ideaal. Het gaat over de overheid die de maatregelen om de twee weken evalueert (maatregelen die trouwens verregaander zijn dan de Nederlandse). De pro-league (de Belgische profclubs) heeft net aangekondigd dat als het aan hen ligt de competitie stopgezet wordt.

3 april 2020 om 20:42

Dat de pro-league dat met alle geweld nu al wil beslissen is aan hen. Neemt niet weg dat later weer evalueren, zoals de meeste overheden bijv doen, geen invloed heeft op veligheid/gezondheid. Iets dat wel tot in den treure herhaald wordt. En ik blijf tot in den treure uitleggen dat precies die ene opmerking onzin is

3 april 2020 om 20:53

Overmars heeft alleen maar aangegeven hoe Ajax er tegen aan kijkt met prima argumenten. Overmars beslist niks maar geeft slechts zijn mening. Die goede argumenten worden allemaal ter zijde geschoven om vervolgens helemaal blind te staren op het idee dat Overmars puur uit eigen belang handeld. En gezondheid was ook een argument. Want geforceerd te snel weer het voetbal op willen starten kan ten koste gaan van meer infecties. Lege stadions dan maar? 4 wedstrijden in een week? Clubs die hun halve selectie hebben moeten laten gaan met nog wedstrijden te spelen? Waarom is het EK dan verplaatst? Misschien kun je tegen die tijd wel weer voetballen toch? Niemand heeft hier toch meer zin in, kom op zeg. Of denk jij dat ze in België over twee weken iets anders beslissen? Of over vier weken? Of zes? Maar prima, Overmars denkt alleen aan de clubkas, als je dat graag wil denken.

4 april 2020 om 00:13

@ajaxchamps Waar reageer je nu precies op? Lees mn comment nog eens, want je haalt er van alles bij. Iets wat nogal een trend is hier geloof ik. Ik zeg alleen dat de opties bespreken/onderzoeken alvorens een besluit te nemen niets te maken heeft met gezondheid/veiligheid, wat wel steeds geroepen wordt. Is dit nu echt zo'n ingewikkelde zin?

Ik geloof niet dat Ajax zich voornamelijk heeft laten leiden door eigenbelang. Maar dat het meespeelt zou me weinig verbazen. De vraag is of ze ook zo fanatiek naar buiten gekomen waren als ze een paar puntjes of goaltjes achter stonden, maar dat zullen we nooit weten. Hoe dan ook, hij had gewoon het overleg af moeten wachten voor te gaan mekkeren in de media. Dat alleen al maakt het natuurlijk wat twijfelachtig.

Ik blijf erbij dat het prima is dat Ajax dat overleg van pappen en nathouden en nog meer uitstel niet heeft afgewacht. Het is tijd voor duidelijkheid. Want dinsdag gaat men weer roepen om af te wachten met welk scenario de Uefa komt voor aflopende contracten en transfers die per 1 juli zouden moeten plaatsvinden. Nu weten we waar de Uefa voor staat namelijk chantage. Waarom zou een bond niet mogen bepalen er geen belang bij te hebben om seizoen 20/21 op te offeren om seizoen 19/20 uit te spelen? Dan loopt de boel maar niet meer gelijk. Nederlandse clubs zijn toch al uitgeschakeld Europees. Ik vond het ook typisch hoe men het punt van transfers negeerde, terwijl dat arbeidsovereenkomsten zijn en de Uefa daar dus geen oplossing voor kan vinden, aangezien zij geen enkele partij zijn bij deze overeenkomsten. Ook mooi dat Pi-air zich nergens over uit durfde te spreken behalve over Ajax. Wat hij nu wilde, dat zei ie niet.

Overmars pleit ervoor om te stoppen. Hulde daarvoor. De UEFA wil koste wat het kost door voetballen en dreigt met uitsluiting. Dan schiet Ajax toch in eigen voet als ze stoppen, want dan spelen ze geen Europees voetbal. Dus het gaat Overmars echt om de gezondheid van iedereen en niets anders.

3 april 2020 om 20:44

De dreiging van de Uefa kwam pas later, vooral als reactie op het Belgische besluit. Dus die redenering gaat hier niet op.

Ajax zou graag de competitie gewoon nu hervatten, zodat ze uiteindelijk met minimaal 6 punten voorsprong kampioen zouden worden. Dit is wat ajax wil. Echter moet er nu een besluit worden genomen en dat doet de knvb niet. Daarom moet Ajax als 1 van grootste club van nederland de lead nemen. Puur alleen omdat er vanuit de KNVB geen leiderschap wordt getoond. Dit kan ook zijn: we wachten tot 30 april en als er dan geen duidelijkheid is of we kunnen herstarten, dan trekken we de sterker eruit.

Pierre heeft natuurlijk gelijk, bij ajax zijn ze zo gek op geld, maar dat is niet vreemd vanwege hun achtergrond. Die van der Vaart is toch totaal niet serieus te nemen, altijd alles van ajax maar goedpraten.

3 april 2020 om 21:22

Gozer luister naar jezelf. VDV praat alles goed praten, maar Pierre doet het uit objectiviteit?? Heb je die ooit horen praten op Studio Sport, kraamt alleen maar onzin uit.

3 april 2020 om 21:27

Je hebt gelijk, Pierre praat altijd in het straatje van Feyenoord, maar nu ben ik het wel met hem eens dat Overmars dit puur uit eigenbelang heeft gezegd.

3 april 2020 om 21:40

Ik ga niet ontkennen dat het niet een wat gunstige uitkomst is, natuurlijk is dit zo, maar ik niet dat het 'puur' daarom gaat. Uiteindelijk is iedereen die z'n mond heeft opengetrokken, gewoon een Feyenoorder, Ajacied, Psver, of Azer.

Ook weer leuk dat alles en iederen vanuit de hoek Amsterdam het invult voor hun eigen belang, maar in Alkmaar zijn dingen een mooie geste, Pierre is 'eerlijk'... Iedereen weet in welke richting Pi-air denkt en altijd heeft gedacht.

3 april 2020 om 21:48

en iedereen weet in welke richting van der vaart denk.....wat wil je nu zeggen?

3 april 2020 om 21:51

Ja, ik zeg ook niet dat hij dat niet zou doen. Maar niet met twee maten meten, iedereen doet het dus vanuit eigen belang.

Het is onprofessioneel, aangezien er bepaalde afspraken geweest zijn (blijkbaar) en het netjes was geweest om eea af te wachten. Dat afwachten kost niemand de gezondheid, dus door voor je beurt te spreken heb je gewoon alle schijn tegen - en daar knelt nou juist de schoen. Doordat nu juist Marc voor zijn beurt spreekt, zijn er allerlei redenen te bedenken die ze vervolgens weer zullen moeten weerleggen. Elke keer als je je mond opent, en je roept meer vragen op met wat je zegt, zijn momenten dat je beter even had kunnen zwijgen. Het is iets wat ik overigens wel bij het Amsterdamse vind passen (zie ook de Tweet van de gemeente waarin ze stellen dat Amsterdam het hardst geraakt wordt van alle steden in Nederland - ook een domme, en reeds verwijderde tweet). Daarentegen iets wat ik weer minder bij Overmars (en vd Sar) vind passen trouwens, hoewel die al eens eerder hebben laten zien dat ze zich met uitspraken kunnen vergalloperen.het is nu juist zaak om drie keer na te denken over wat je zegt, en wanneer. Het is juridisch gezien slim omdat je de kat even uit de boom kunt kijken zonder dat je er iemad's gezondheid mee schaadt (behalve dat de toplui van Fox wellicht hartklachten krijgen), en ook wel zo sjiek.

Het is een utopie om te denken dat dit seizoen nog uitgespeeld kan worden. Het is nog maar de vraag of de maatregelen in augustus zijn opgeheven.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren