Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax ‘keihard geraakt’ door schade van tientallen miljoenen euro’s

Laatste update:

Het stilvallen van de voetbalwereld heeft Ajax ‘keihard’ geraakt, zo laat directeur voetbalzaken Marc Overmars weten aan De Telegraaf. De schade van de huidige situatie wordt bij de Amsterdammers momenteel geschat op tientallen miljoenen euro’s. Overmars stelt dat Ajax ‘in absolute getallen’ het hardst geraakt wordt van alle clubs in Nederland.

“Wij worden keihard geraakt”, benadrukt Overmars. De inkomsten van Ajax zijn vrijwel volledig opgedroogd, terwijl de vaste lasten gewoon doorlopen. Dat de huidige situatie ook invloed uitoefent op de gang van zaken op de transfermarkt, heeft volgens Overmars de meeste invloed in Amsterdam. “Het allerergste is dat de transferopbrengsten verdampen. Van sommige clubs had ik de handtekeningen bijna onder het contract staan, maar die transfers zijn nu hoogst onzeker.”

Overmars haalt vernietigend uit naar KNVB: ‘De Eredivisie is dood’

Lees artikel

“Dit is geen klaagzang, maar wij hebben nu eenmaal de duurste huishouding, waardoor transfers nodig zijn. In absolute getallen worden wij het hardst geraakt van alle Nederlandse clubs”, stelt de directeur voetbalzaken van Ajax. In een vurig betoog liet Overmars woensdagavond weten dat hij de lopende competitie het liefst direct beëindigd ziet worden. “Spelers hebben ook vaders, moeders, opa’s en oma’s. En ze zeggen dat het toch niet lekker voelt om eventueel de besmettingsbron te zijn van een familielid dat heel erg ziek kan worden of zelfs kan doodgaan. Ze zijn bang en snappen niet dat zelfs de volksgezondheid moet wijken om door te voetballen.”

Ajax staat vijf procent van de Europese inkomsten af aan de Eredivisie CV, aanvankelijk om clubs kunstgras te kunnen laten inruilen voor natuurgras. “Maar want ons betreft gebruikt de Eredivisie ons geld nu gewoon om clubs te helpen die dat nodig hebben”, aldus Overmars, die stelt dat Ajax ook bezig is met het opzetten van een noodfonds. “Uiteindelijk hebben wij die clubs ook weer hard nodig. Waarbij overigens wel aangetekend dat wij onze goede financiële positie, onze buffer, de afgelopen jaren zelf hebben gecreëerd en van niemand cadeau hebben gekregen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Fijn dat overmars leiderschap toont. Ook naar de selectie van ajax toe. Dat je weet dat je directeur voor je opkomt is heel fijn om te weten.

2 april 2020 om 07:40

En niet alleen leiderschap toont over Ajax, maar leiderschap toon over de hele competitie. Van de grootste club van Nederland mag je dat misschien ook wel verwachten, maar dat Ajax zelf kijkt hoe zo zonder dat iemand daarom vraag financieel kunnen bijspringen bij andere clubs is toch wel een geweldig gebaar. Niest dan lof voor deze directie hoe ze Ajax profileren. Of het nu het noodfonds of het afstaan van 5 van de Europese gelden. De directie straalt een en al klasse uit.

2 april 2020 om 09:02

Laten we asjeblieft niet gaan overdrijven. Ajax is voor mij als supporter de mooiste club ter wereld, maar laten we niet doen alsof Ajax een soort morele superioriteit heeft. Onze club heeft ook zijn minder fraaie kanten, daar hoeven we niet moeilijk over te doen of het goed te praten.

2 april 2020 om 11:01

Haha, zet je ajaxbril even af en lees het nog een keer. Hij bied andere clubs geld aan wat al niet meer van hem is en wil profiteren van deze ellende. Als hij zou voorstellen om az het kampioenschap te geven en de plaatsing champignons league dan zou ik respect hebben. Dit is preken voor eigen parochie.

2 april 2020 om 11:42

Lees het nog eens anders. Dat geld is bedoeld om kunstgras te vervangen en hij oppert dat dat geld ook gebruikt zou kunnen worden om deze klap deels op te vangen. Waarom zou hij in hemelsnaam de nummer twee kampioen willen zien worden, dan is een ranglijst toch volledig overbodig geworden. Wil je soms net als in de jeugd geen ranglijst meer gebruiken?

Natuurlijk wordt Ajax in absolute getallen het hardst getroffen: ze hebben de hoogste kosten qua salaris. Maar verhoudingsgewijs valt het wel mee denk ik. De Europese opbrengsten zijn al veiliggesteld (want uitgeschakeld) en in Nederland zullen alle clubs qua tv-gelden en transfergelden in hetzelfde schuitje zitten. Dat er transfers niet zullen doorgaan geldt voor alle clubs. Misschien voor Ajax juist wel goed als spelers als Tagliafico en Onana niet verkassen. Zij hebben de inkomsten minder nodig dan andere clubs. Persoonlijk denk ik dat relatief gezien Feyenoord en middenmotors het hard getroffen worden. Feyenoord had nog een bekerfinale in het verschiet, terwijl de middenmoot nog extra ticketinkomsten door de play-offs had kunnen innen. Wellicht dat RKC en ADO door het oog van de naald kruipen qua degradatie... dat is misschien het enige lichtpuntje vooralsnog.

2 april 2020 om 08:15

Die spelers vertrekken nog steeds en nu misschien nog wel meer spelers dan het plan was. Als je geen inkomsten meer hebt is de eerste stap snijden in salarissen.

2 april 2020 om 08:24

@morodin. Gezien de inkomsten van De Ligt en De Jong, denk ik dat Ajax niet voor een lage prijs hoeft te verkopen. Zij zullen best spelers laten vertrekken, maar enkel als er een goede prijs geboden wordt. Middenmoters in de Eredivisie die vaak hun jaarlijkse budget rondkrijgen door 1 of 2 spelers te verkopen (utrecht bijvoorbeeld) hebben denk ik zwaarder te lijden.

2 april 2020 om 08:37

Maar je gaat er vanuit dat je nog steeds een goede prijs krijgt. Maar dat is zeer twijfelachtig als de rijkere clubs straks geen geld meer hebben. Neem even een willekeurig voorbeeld, Neres. Jij denkt er veertig a vijftig miljoen voor te krijgen. Maar misschien blijkt dat je er door de wereldwijde financiele problemen nog maar tien voor kunt krijgen. Je kunt ook niet zeggen we houden hem, want daar verdient hij te veel voor (Ajax heeft ook nul inkomsten). Dat geldt voor heel veel spelers. Dan zitten rijke clubs als Ajax dus aardig in de tang. Ook Utrecht moet dan zijn spelers lozen, maar bij Ajax is die impact groter.

2 april 2020 om 08:56

UEFA zou hebben bepaald dat voor komend zijn de FFP geschrapt is, dat zou betekenen dat eenmalig club met een geldschieter weer een vermogen in de club nu ben schieten. Zoiets zou de de transfermarkt voor een groot deel draaiende houden al denk ik.

2 april 2020 om 08:20

Onzin, Ajax begroot CL. Ze hebben dus een operationeel tekort van om en nabij 30 miljoen. Feyenoord begroot niks extra en heeft geen operationeel verlies (geven minder uit dan er binnen komt).

2 april 2020 om 08:26

Volgens mij begroot Ajax, net als PSV overigens, op groepsfase Europa League?

2 april 2020 om 08:27

Fout Ajax begroot nooit CL maar Europa league dus lees even hoe de begroting van Ajax tot stand komt , je kunt nl niet CL begoten als je dat niet zeker weet , Twente ging er ooit bijna door failliet die hadden het geld al bijna uitgegeven maar verloren op de laatste speeldag van Ajax de rest is geschiedenis .

2 april 2020 om 08:40

Ajax begroot geen EL meer, PsV wel. Zoals jullie misschien weten heeft Ajax het salarisplafond omgehoogd

2 april 2020 om 08:42

@sloep01 dan zou ik toch je club in de gaten houden. Uit de jaarverslagen is gewoon te zien dat CL is begroot, dat is ook door Van der Sar bevestigd op de aandeelhoudersvergadering.

2 april 2020 om 08:51

Mooi statement, maar Ajax heeft die groepsfase CL gehaald dit jaar. Ofwel: wat klopt er niet aan de reactie hierboven? De Europese inkomsten zijn al verdiend.

2 april 2020 om 09:06

@ sta plaats; dan ben je toch verkeerd geïnformeerd al bracht je me even aan het twijfelen. Er is in NL geen enkele club die op CL begroot. Wel heeft vd Sar aangegeven dat ze op de lange termijn uitgaande transfers nodig hebben om de huidige manier van werken (aanvullen met inkomende transfers) te continueren.

2 april 2020 om 09:45

@Meijer, nee hoor VI heeft onlangs de financien doorgenomen. En een operationeel verlies van 30 miljoen zonder CL zegt genoeg. Ajax heeft dat ten tijde van Blind en Tadic zo besloten te doen. Financien van Ajax zijn top verder, maar zonder kampioenschap hebben ze wel een klein probleem van 20 a 30 miljoen

2 april 2020 om 10:21

Ajax had vorig jaar een sluitende begroting van 91 miljoen zonder CL inkomsten. Ajax heeft geen CL nodig om de begroting sluitend te krijgen.

2 april 2020 om 11:59

Sta plaats heeft gewoon gelijk hoor. Hier een citaat van Van der Sar tegenover Ajax tv afgelopen december: 'er is geld opgebouwd uit het verleden', begint de directeur te vertellen over de financien van Ajax. 'maar we willen graag een Champions Leage-team zijn dus we ook een Champions League-begroting opgesteld in de laatste twee jaar. Daar heb je wel Champions League-voetbal bij nodig. Als wij Europa League-voetbal spelen vanaf de start, hebben we echt een gat in de begroting.'

2 april 2020 om 16:46

Er is sprake van een hardnekkig misverstand. Om even Van der Sar te citeren, in december 2019 (dank je origineel): "ajax wil een Champions League team zijn en heeft dus een CL-begroting opgesteld de afgelopen twee jaar"! Dus: Ajax houdt bij haar begroting wel degelijk rekening met de inkomsten uit de groepsfase CL voetbal. Haalt Ajax geen CL, dan is er dus direct een probleem. Dit is wat Sar letterlijk zegt. Wie gaat er nu nog beweren dat Ajax 'geen CL inkomsten begroot'?? En Lucas, zelfs de stelling dat Ajax 'een sluitende begroting van 91 miljoen' zou hebben klopt niet. Ajax heeft afgelopen jaar meer dan 100 miljoen uitgegeven. Hoezo heb je dan een sluitende begroting van 91 miljoen??? Het is allang bekend dat Ajax, nog steeds, geen sluitende exploitatie heeft waarin maximaal wordt uitgegeven wat er binnen komt. Alleen wordt dat cijfer gecompenseerd met de winsten uit transfers. Maar daarmee heb je nog geen sluitende begroting natuurlijk, omdat transferinkomsten nooit structureel zijn maar puur incidenteel.

2 april 2020 om 08:30

Davy de Pauw ik denk persoonlijk dat verhoudingsgewijs Twente het hardste getroffen zal zijn. Dure huishouding, nog doorlopende schulden, groot stadion in eigen beheer. Wat betreft het laatste zitten er normaal gesproken 27.000 - 30.000 supporters in het stadion die ook nog eens erg dorstig zijn zo is gebleken. Gigantisch verlies v horecainkomsten waar onze club afhankelijk van is. Maakt verder niet zoveel uit wie er het hardst getroffen wordt hoor en van medelijden wordt niemand beter van, maar ik denk persoonlijk dat clubs uit de subtop hier beter uit gaan komen dan wij. Dat gezegd hebbende zijn de doorlopende schulden natuurlijk onze eigen schuld.

2 april 2020 om 09:03

Klopt en dat is precies wat Overnames hier zegt (door de absolute aantallen aan te halen)

2 april 2020 om 09:35

@ Davy de Pauwde Nederlandse tv rechten zijn voor Ajax helemaal niet zo belangrijk; sterker Ajax moet daar als enige geld afstaan. Ik weet niet meer precies hoe het zat maar het werd onlangs door Knipping en van Duren besproken. De transfers van Ajax zijn wel vitaal, aangezien Ajax er een vaste inkomensstroom van weten heeft te maken, ja Ajax heeft reserves. Net zoals bij zoveel mensen en organisaties zullen de na effecten nog heel lang voelbaar zijn.

2 april 2020 om 10:11

" De Europese opbrengsten zijn al veiliggesteld (want uitgeschakeld) en in Nederland zullen alle clubs qua tv-gelden en transfergelden in hetzelfde schuitje zitten ". Dat is natuurlijk wel een heel kortzichtige gedachte. De verdeling van de gelden is gebaseerd op de inkomsten van de CL over een heel seizoen. Daar krijgt iedere deelnemer een percentage van, mede afhankelijk van hoever men komt. Het lijkt mij voor de hand liggen dat als de CL niet kan worden afgemaakt de inkomsten ook lager zijn en er dus ook minder geld beschikbaar is om te verdelen. En dus ook Ajax minder zal ontvangen waarop vooraf is gerekend, ook al zal de klap minder hard aankomen dan bij de grote clubs. Ajax heeft het over tientallen miljoenen en de 4 of 5 thuiswedstrijden die nog moesten worden afgewerkt, leveren echt geen tientallen miljoen schade op, terwijl de totale uitgaven 110 miljoen bedragen. Daar zit ook een Europese inkomstenderving bij, ervan uitgaande dat de Europese toernooien ook niet kunnen worden afgemaakt. Wat me wel duidelijk lijkt, is dat de Ajaxsupporters niet op peperdure transfers behoeven te rekenen bij een dergelijke inkomstenderving. Er zal vast nog wel een speler gehaald worden, maar dat de spelers naar Ajax zullen komen waaraan de club wordt gelinkt en dat de club de bedragen op tafel zal leggen die worden genoemd, lijkt me zo goed als uitgesloten. Het is te hopen dat de schade in ieder geval zo beperkt blijft dat er nog gewoon zwarte cijfers geschreven kunnen worden.

Mooi dat er een noodfonds wordt opgezet. We hebben de andere clubs inderdaad nodig en je wilt niet dat door zo’n virus er clubs omvallen. Natuurlijk wordt Ajax qua aantal miljoenen het meest geraakt, maar ze hebben wel de financien om er een tijdje mee om te kunnen gaan. Dit terwijl bij clubs die minder miljoenen hebben het water al vrij snel aan de lippen staat. Ik neem echter wel aan dat een Ajax ook al bezig is met kostenbesparingen.

2 april 2020 om 07:15

En dit is dus het noodfonds waar ik het eerder over had. Alleen........de KNVB moet dit opzetten. Niet Ajax of welke club dan ook. Er is geen enkel initiatief bij de KNVB tot zoiets. De KNVB moet elke club overeind houden, zoals de overheid alle banken overeind hield.

2 april 2020 om 07:39

Ja. Maar de knvb ging dat toch ism met de ing doen?? ING ook omdat ze hoofdsponsor zijn. Of had ik dat verkeerd.

2 april 2020 om 09:38

@ onelovechrising wilde wel een constructie bedenken om noodleningen te verstrekken, waar de clubs eigen niets mee opschieten op de langere termijn zadel je de clubs op met nog een extra last terwijl de meeste Nederlandse clubs al jaren op het randje balanceren (zelfs in economische goede tijden)

2 april 2020 om 10:23

" En dit is dus het noodfonds waar ik het eerder over had. Alleen........de Knvb moet dit opzetten ". De clubs hebben zich van de Knvb afgesplitst en een private onderneming opgericht die alle inkomsten incasseert en verdeelt. Vroeger was het de Knvb die de TV contracten afsloot en een klein deel daarvan vloeide ook in de kas van de Knvb. In de huidige situatie heeft de Knvb geen enkele zeggenschap meer over het betaalde voetbal, afgezien van competitiezaken en tuchtrechtspraak. Als je de Knvb niet nodig hebt als het goed gaat en de bond ook niet mee laat delen in dat welzijn, is het een tikkeltje hypocriet om wel te verwachten dat ze bijspringt als het minder gaat. Dat is schijnsolidariteit. Het is te hopen dat de Eredivisie NV en de Eerste Divisie NV lering trekken uit deze crisis en het geld dat binnen komt in de toekomst niet meer tot de laatste cent verbrassen, maar een deel daarvan opzij zetten om moeilijke tijden als deze door te komen. De betaald voetbal clubs zijn niet meer de verantwoordelijkheid van de Knvb maar van de private ondernemingen die die clubs zelf hebben opgetuigd. Ook veel amateurclubs zullen het moeilijk krijgen, terwijl die nog wel onder de paraplu van de Knvb vallen, waardoor het mij niet meer dan logisch lijkt dat die voorrang krijgen als het om steunverlening gaat.

2 april 2020 om 11:00

@Scepticus. Een helder verhaal. Zo bezien heb je helemaal gelijk. De clubs zouden inderdaad zelf een soort noodfonds moeten oprichten. De amateur-tak zou inderdaad voorrang moeten krijgen bij het krijgen van steun. Jammer dat de KNVB geen persconferentie organiseert en de te volgen weg uiteenzet in deze moeilijke tijden. Dat doet onze overheid een stuk beter.

2 april 2020 om 16:50

De Knvb kan helemaal geen persconferentie houden op dit moment, puur omdat er niks concreet te melden is. Immers, de Knvb als relatief kleine bond, heeft weinig invloed bij de Uefa en uiteindelijk zal de Knvb in het maken van plannen moeten volgen wat de Uefa gaat beslissen over het afronden van het seizoen, Europese competities, etc. etc. Pas dán kan de Knvb knopen doorhakken en een persconferentie geven. Nu is het alleen maar onzekerheid troef.

2 april 2020 om 07:42

In het artikel ontbreekt dat Ajax hierbij samenwerkt met o.a. PSV, AZ en Feyenoord. Gerbrands had het hier vorige week ook al over namelijk. Wel goed initiatief natuurlijk!

2 april 2020 om 09:08

Enige nadeel is dus dat we nog langer aan kunstgras vast zitten. Al het geld wat daarvoor beschikbaar was zal naar deze financieel lastig situatie gaan.

2 april 2020 om 09:41

@ 100% Meijer Hoe erg ik ook een hekel heb aan het dat kunstgras, als ik moeten kiezen tussen kunstgras of het redden van de clubs kies ik voor de clubs. Persoonlijk denk ik wel dat deze crisis de nieuwe competitie met de Belgen in een stroomversnelling zal geraken.

2 april 2020 om 10:23

Ik vraag het me af, een competitie met de belgen zal alleen voor de clubs die in de beneliga komen gunstig zijn en dat zijn nou juist de gezondste clubs (de top 10). Voor de onderste clubs en de KKD wordt het daar niet beter van en zou het juist een extra klap betekenen.

2 april 2020 om 10:56

" Ik vraag het me af, een competitie met de belgen zal alleen voor de clubs die in de beneliga komen gunstig zijn en dat zijn nou juist de gezondste clubs (de top 10). Voor de onderste clubs en de KKD wordt het daar niet beter van en zou het juist een extra klap betekenen ". De vraag is of dat ook echt zo is. Ik denk van niet. In de plannen zouden de 9 clubs met het hoogste economische bestaansrecht en de hoogste begrotingen instromen in de Beneliga. In huidige eredivisie heeft de club met de hoogste begroting (ajax) 110 miljoen te besteden en de club met de laagste begroting (rkc) 7 miljoen. Dat is een enorm verschil. Als je de clubs met de hoogste begrotingen weg uit de eredivisie weg haalt, blijft ADO over als club met de hoogste begroting en dan heb je het over een begroting van 15 miljoen die bovendien ook nog eens flink omlaag zal gaan omdat de TV inkomsten lager zullen worden. De eredivisie zal normaliter aangevuld worden met clubs uit de Eerste Divisie. Natuurlijk zal de Eredivisie nieuwe stijl minder inkomsten gaan genereren. De vraag is of dat echt een probleem is, aangezien daar tegenover staat dat er ook minder geld nodig zal zijn omdat de clubs qua financiele mogelijkheden veel meer in evenwicht zullen zijn dan nu het geval is. Ajax heeft om in de Nederlandse competitie mee te kunnen doen om de prijzen, meer dan genoeg aan een begroting van 110 miljoen, naar Europese maatstaven stelt dat bedrag helemaal niets voor terwijl de club verregaande Europese ambities heeft. Dat geldt naar ik mag aannemen ook voor Feyenoord en Psv. Een Ajax met Europese ambities heeft meer geld nodig omdat het dan moet concurreren met clubs die meer geld hebben. Andersom geldt natuurlijk exact hetzelfde. Daarom denk ik dat het helemaal geen nadeel is voor die clubs, sterker nog waar ze in de huidige situatie louter voor spek en bonen mee doen vanwege de grote begrotingsverschillen, kunnen ze nu ze nu meedoen om de prijzen. En daar eventueel promotie naar de Beneliga afdwingen omdat die ook gewoon een promotie/degradatieregeling gaat hebben en dat geen gesloten competitie gaat worden.

En zo zouden die harteloze slaapkoppen van de KNVB ook een noodfonds moeten opzetten om clubs in nood te helpen. Als een zelfstandige club andere clubs helpt waar dat helemaal niet hoeft, dan zou de overkoepelende organisatie toch zeker moeten helpen. Deze mensen bij de KNVB moeten per direct ontslagen worden omdat ze weinig uitvoeren. Het lijkt wel alsof elk initiatief bij de clubs vandaan moet komen. Alles gebeurt dankzij de clubs en ondanks de KNVB. Schaam je, KNVB.

Ben benieuwd of er vandaag meer clubs gaan volgen. Mijn vermoeden is dat eigenlijk het gros van de clubs hetzelfde idee zal hebben.

2 april 2020 om 07:36

PSV en Feyenorord lieten zich ook eerder in deze richting uit.| Goede zaak dat de voetbalbestuurders verantwoordelijkheid nemen.

2 april 2020 om 07:43

In deze richting? Ik heb vanuit Eindhoven en Rotterdam niets gehoord om geld in een noodfonds te stoppen. Dat kan ik mis hebben dus ik hoor graag van jou als dit anders is. Wel heb ik inderdaad vanuit Eindhoven gehoord dat ze de competitie nu minder belangrijk vonden, en dat de stand van vorig jaar gehanteerd diende te worden.. Vanuit Rotterdam hoor ik vrij weinig. Feyenoord lijkt in deze discussie afwachtend te zijn.

2 april 2020 om 07:46

Je hoeft niets van mij te horen, maar gewoon de nieuwsgaring volgen en jezelf wat minder op de borst te kloppen.

2 april 2020 om 07:57

Ik klop mij niet op de borst, ik geef Overmars hier een compliment, zoals ik in het verleden ook vaker hier heb gedaan naar bestuurders van anders clubs op het moment dat ze dit in mijn ogen verdienden. Ik heb net een hele poos zitten zoeken, maar ik heb niets in die strekking van Feyenoord kunnen lezen. Dus toch nogmaals de vraag waar ik deze info kan vinden?

2 april 2020 om 10:24

Gerbrands had het ook al over een noodfonds. Van Feyenoord nog niets gehoord inderdaad maar je kan er op rekenen dat die wel bij de gesprekken betrokken zijn. Al weet ik niet of Feyenoord financieel net zoveel ruimte heeft als Ajax en Psv.

2 april 2020 om 11:25

Feyenoord heeft direct na invoering van de eerste maatregelen bij monde van de woordvoerder laten weten mee te denken om ervoor te zorgen dat clubs niet omvallen.

2 april 2020 om 07:43

Sterker nog Hansje, Toon Gerbrands noemde vorige week al iets van dergelijke strekking.

2 april 2020 om 09:12

Met belangrijk verschil dat Toon van mening was dat de CL miljoenen in een fonds moesten. Daar kwam het iig op neer. Maar al met al ben ik blij dat de clubs itt de Uefa wel het belang van gezondheid inzien (ook financieel) en elkaar hier in steunen.

2 april 2020 om 09:17

Ja solidaire Toon die vond dat PSV maar 2e moest worden en de clubs gecompenseerd moeten worden van het CL-geld van Ajax. Wat een solidaire kerel...

Dit soort uitspraken hoor ik niet uit Rotterdam, deze hoor ik niet uit Eindhoven, ook vanuit Alkmaar is het angstvallig stil. Het enige nieuws vanuit Eindhoven was dat Toon graag de stand van vorig jaar zou zien ( logisch PSV was tweede) en dat hij werktijdverkorting ging aanvragen voor de spelers. Realisme en saamhorigheid is wat Overmars hier volkomen terecht predikt. Ajax neemt haar verantwoordelijkheid als topclub, nieuwsgierig wat de reactie van de andere topclubs gaat zijn. Ik hoop dat ze zich nu ook niet verschuilen in stilzwijgen, maar dat ze zich solidair verklaren en net zoals Ajax over het clubbelang heen kijken en in het belang van de competitie gaan denken. Dan maar geen transfers in Eindhoven, Alkmaar of Rotterdam, maar wel een gezonde competitie.

2 april 2020 om 07:47

Rochus, dan heb je toch echt last van het selectief innemen van nieuws. Want in de reactie van Gerbrands waar jij naar verwijst heeft hij het wel degelijk gehad over steun van de topploegen aan de rest van de Nederlandse ploegen. Vergelijkbaar met de bijdrage van de topploegen in de Bundesliga.

2 april 2020 om 07:52

Dan ben ik abuis, maar dat heb ik inderdaad niet gelezen. Mocht dat zo zijn (en ik geloof je hierin) dan is het alleen maar fijn dat ook PSV zich de topclub toont die ze zeggen te zijn. Het zou dan ook fijn zijn als de kleinere clubs zich dit weten te herinneren als de grotere clubs hulp nodig hebben, zoals bijvoorbeeld het schuiven met wedstrijden op het moment dat PSV en Ajax ver komen in Europa.

2 april 2020 om 07:53

Bijgaand nog even de link Rochus: https://www.veronicainside.nl/nieuws/gerbrands-bereid-om-andere-clubs-financieel-te-steunenHeeft ook wel op onder meer VZ, voetbalprimeur etc. gestaan Waar mensen nog over vielen was de opmerking over CL-miljoenen. Daaruit zou je kunnen opmaken dat hij verwacht dat Ajax de grootste bijdrage doet. Maar over de daadwerkelijke invulling van een noodfonds is nog niets besloten, dus dat is enkel speculatie.

2 april 2020 om 08:00

Hahaha je hebt gelijk, dat was dat stuk waar Gerbrands ernaar hintte dat dit vanuit de CL gelden moest komen. Is inderdaad hier nog een hele discussie over geweest.

2 april 2020 om 10:12

Ben ik gedeeltelijk met je eens dat van die kleine clubs dat ze dit moeten onthouden. Je zou het ook andersom kunnen zien en dat dit niet meer dan logisch is dat Ajax dit doet voor de kleine clubs want op de momenten dat Ajax het nodig had moesten de kleine clubs zich ook aanpassen terwijl zij daar echt niet op zaten te wachten en dit kan ze toen ook geld en/of punten kan hebben gekost. Dus niet te snel op de borst kloppen en hij heeft het alleen over een noodfonds opzetten er is nog geen dubbeltje overgemaakt of gegarandeerd.dat Ajax zich uit de competitie trekt is natuurlijk grootspraak ten top. Dan spelen ze volgend jaar dus geen europees voetbal en wordt het verlies van miljoenen alleen maar groter. Maar er moet wel snel duidelijkheid komen dat ben ik met hem eens.

Het opzetten van een noodfonds vind ik een erg goed initiatief. Ajax toont leiderschap daar waar de knvb vooral zwijgt en onzekerheid kweekt.

2 april 2020 om 08:15

En als dit alles voorbij is, en Ajax wil een talent bij pak m beet Willem 2 weghengelen, dan worden ze vast en zeker met hun neus erop gedrukt dat het "grote Ajax" ze in slechte tijden heeft geholpen. Niks zo hypocriet als de voetbalwereld

2 april 2020 om 08:16

Daar is Dan niks hypocriets aan maar simpelweg een feit.

2 april 2020 om 08:19

Tja zo kun je altijd iets negatiefs verzinnen. Ik waardeer het dat iemand voor deze situatie met ideeen komt waarbij aan alle ploegen gedacht wordt

2 april 2020 om 16:57

Ideeen waarbij tegelijkertijd aan álle clubs volledig gedacht wordt bestaan niet. Uiteindelijk zal er een beslissing genomen moeten worden en daar zullen een aantal clubs blij mee zijn en een aantal niet. Verder kan je wel beweren dat de Knvb 'onzekerheid kweekt' maar wat zou jij doen eigenlijk? Feit is dat de meesten inmiddels wel zover zijn dat het seizoen schrappen het meest logisch, praktisch en noodzakelijkst is. Maar deze op het eerste oog meest ideale oplossing kan de Knvb vandaag helemaal niet nemen. Stel eens dat die figuren bij de Uefa, die geld als voornaamste drijfveer hebben, bepalen dat het seizoen alsnog uitgespeeld Moet worden, en zelfs de komende competitie daarvoor wordt opgeschoven, wat moet je dan als Knvb terwijl je net hebt besloten dat er een streep door gaat? Dat werkt niet. Omgekeerde geval, stel dat de Knvb ook vindt dat er uitgespeeld moet gaan worden. Wat nu als de noodmaatregelen verlengd worden en we per 1 juni nog niets kunnen?? Laat staan voetballen? Wat dán? Kun je wel mooi nu duidelijkheid creeren zogenaamd door iets te besluiten maar de kans dat er straks weer een compleet andere richting op gegaan moet worden is levensgroot. Dus nee, het is geen keuze van de Knvb, zij realiseren zich dat het niet anders kan op dit moment. Zo simpel is dat.

Tjah is dit dan weer een reden om onder de uitspraken van gisteren uit te komen? Wat wilt hij zeggen dat de andere clubs hier geen last van krijgen.
Voor alle clubs in Nederland zijn transfers en spelers salaris huishouding jaarlijks de
Grootste economische inkomsten en uitgave. Mocht de competitie hier eindigen en daarmee de CL en EL plekken worden verdeeld (ik verwacht trouwens niet dat
Volgend seizoen EL of CL word gespeeld) dan krijgt Ajax toch van alle clubs het meeste geld toebedeeld zonder dat ze daar misschien ooit recht op zouden hebben. Ga niet met die dooddoeners gooien dat Ajax het verdient want ze staan een heel jaar bovenaan etc want dat kan nog in de laatste minuten van de competitie veranderen. Ook dat argument dat zij de plekken hebben veilig gesteld voor Nederland en daarom recht erop hebben is kul excuus dat zijn moment opnames en dat gaat bij elke club met ups en downs. Ja ze hebben afgelopen 3 jaar wat punten gepakt maar daarvoor hebben vooral PSV en AZ het gedaan. Elke club ziet nu transferinkomsten verdwijnen dus allemaal in hetzelfde schuitje. Gewoon net als vind ik alle clubs die nu een Europees ticket krijgen dus startgeld voor de toernooien 15% voor diegene die nog moeten kwalificeren voor de groepsfase (dit ivm kosten reizen etc) en als ze rechtstreeks gekwalificeerd zijn 25% afstaan. Dat zou recht doen aan deze halve competitie en de cadeautjes die worden uitgedeeld.

2 april 2020 om 11:44

Het zijn uitspraken uit hetzelfde interview, het is een nuancering op het idee dat iedereen behalve Ajax het zwaar gaat krijgen. Dat klopt niet, wat je terecht zegt is dat alle clubs hieronder lijden. Ajax is de grootste club en heeft in absolute zin absoluut de grootste schadepost. Zelfs als je 40 miljoen CL geld ''cadeau'' zou doen blijft de schadepost bij Ajax in absolute aantallen het grootst. Wat betreft dat cadeau doen heb ik een kritische kanttekening, het is absoluut geen cadeau maar iets waar gewoon 25 wedstrijden keihard voor gewerkt is. Als dat ticket vergeven moet worden deel je dat uit aan de hoogst geklasseerde club en dan heeft Ajax er het meeste recht op. Voor de rest van Nederland is het ook te hopen, want de mate waarin Ajax solidair kan zijn hangt ook van de financiële positie van Ajax af. Dus ik denk dat een hele boel kleine en middelgrote clubs puur vanuit eigen belang vooral hopen dat er volgend seizoen dus CL gaat zijn en totaal niet zitten met het ''cadeau'' voor Ajax, aangezien het wel eens hun redding kan zijn. Enige mensen die er echt mee zitten zijn voornamelijk (kleine) groepjes supporters van (zelf)verklaarde rivalen die hopen dat er geen CL is zodat Ajax zijn financiële positie enorm gaat verslechteren met het oog op komende jaren.

2 april 2020 om 12:08

@adzevedo, Redelijk kan ik mij vinden in je reactie. Ik zie het ook niet gebeuren dat er volgend jaar zo makkelijk CL en EL word gespeeld. Ik woon zelf in Amsterdam en zit er niet op te wachten om 40 mensen uit Bergamo hier te hebben. Het probleem los je niet zo snel op en ik zie niet alleen daarom Ajax de CL inkomsten missen ook alle andere clubs zullen dat missen. De kosten zijn idd het grootste bij Ajax dat komt voornamelijk door de salaris huishouding maar het betoog over transferinkomsten gaat op voor alle clubs. Het is gewoon lastig maar misschien is dat het wel de grote verschillen tussen EL inkomsten en CL inkomsten zijn zo groot. Ajax krijgt 10 Miljoen op basis van deze tussenstand en :utrecht 0 terwijl die op 2 fronten nog konden kwalificeren voor EL. Dus eerlijkste is bij directe plaatsing 25 van die 10 Miljoen inleveren en voor Feyenoord 25 van de 2,92 miljoen. Ik vind dat verschil echt schrikbarend trouwens 7 Miljoen verschil tussen starten in de CL of EL. Dus Ajax mag het meeste houden 7,5 Miljoen maar zal 2,5 Miljoen moeten storten voor de andere. P.s. Hiermee heb ik nog niet de premies voor winst of andere te verdelen inkomsten voor spelen van wedstrijden berekend.

Financieel wordt ajax geraakt, maar dat kunnen ze dus opvangen. De kleine clubs die hierdoor straks failliet gaan worden mijn inziens dan het hard geraakt.

Overmars maakte gister een statement dat hij absoluut niet wil doorvoetballen komende zomer. Iets wat bij (vooral Ajaxmisgunners) veel in het verkeerde keelgat viel, omdat het dan alleen maar positief zou zijn voor Ajax. Hieruit blijkt dat Ajax financieel ook hard wordt geraakt en dus eigenlijk ook het meeste baat hadden gehad om de competitie uit te spelen. Doordat Ajax grote buffers heeft opgebouwd (door eigen succes) komen ze niet direct in financiele problemen, maar dat doet niets af aan dat Ajax ook hard wordt geraakt door deze crisis. Tuurlijk zullen kleinere clubs eerder last krijgen van financiele problemen en de kans groter zal zijn dat ze omvallen. Klasse dat Ajax bereid is om mee te denken om clubs overeind te houden door evt. Een noodfonds op te richten.

2 april 2020 om 10:42

Ik kan begrijpen dat Overmars het seizoen wil beëindigen. Jij begint over (ajaxmisgunners) maar andere kunnen ook een andere mening hebben. Maar de volgende vraag is dan aan Overmars wanneer denkt hij dan weer te gaan voetballen. Want de corona is nog zekers tot half volgend jaar bij ons. Dus kunnen we ook in september niet beginnen met de nieuwe competitie want dan is er nog steeds corona. Hopelijk is beter onder controle maar zekers niet dat er geen besmettingsgevaar meer is. Dus kunnen we ook een streep door 2020 - 2021 zetten.

2 april 2020 om 11:13

Tuurlijk kan je een andere mening erover hebben, maar er zijn er heel veel die Overmars als boeman neerzet terwijl hij wel de ballen heeft om een statement te maken, wat ik nog niet veel zie van anderen. Wammeer je wel weer kan voetballen is de vraag, maar nu nog van ondergeschikt belang. Eerst kijken hoe je het probleem van dit seizoen gaat aanpakken. Als hier keuzes in gemaakt zijn dan kunnen we verder kijken naar volgend seizoen. De vraag blijft gewoon wanneer is het verantwoord om te voetballen zodat alle spelers zich veilig voelen om een balletje te trappen.

2 april 2020 om 10:44

@gaeajax94, ik denk dat het niet in ajaxmisgunners zit maar beetje gevoel. Sommige ajax fans (dodo’s) gooien olie op het vuur door te roepen dat ze dan kampioen zijn etc etc daar zit de meeste irritatie. Je moet wel meenemen dat het nu ook momentum is voor ajax enkele jaren geleden was dit ook voor Ajax niet te overzien geweest. Maar is idd netjes wat hij doet. Wel vind ik dat hij hiermee wel beetje afstand doet van gisteren waarin hij zei dat hij een deel van Europese geld wilt afstaan. Als de tickets verdeeld worden en Ajax plaatst zich direct voor CL is 25% van startgeld afstaan meer dan normaal zelfde geld voor Feyenoord die dan direct voor EL zouden plaatsen de overige zouden bij nog te plaatsen dus PSV en AZ 15% moeten afstaan dit ivm kosten voor reizen.

2 april 2020 om 11:08

Ik ben het eens dat er ook sommige Ajax supporters zijn die alleen uit zijn om te provoceren en dat irritatie opwekt. Wel zijn de meeste (realistische) supporters wel gewoon van mening dat er geen schaal hoort bij een seizoen als deze. Een verdeling van de Europese gelden vind ik een goed idee, maar wil nog niet direct spreken over welke percentages enz. Wel belangrijk is dat de clubs met die gelden hun schulden/verliezen die voortkomen uit de crisis kunnen aflossen en evt. Een extraatje erbij kunnen krijgen zodat ploegen toch iets winst kunnen maken. Daarnaast moet er ook gekeken worden of je alles gelijk verdeeld of bepaalde ploegen meer en andere iets minder. Kan begrijpen dat bijv. Fc Utrecht wel wat meer wil aangezien zij wel het hardste worden getroffen op sportief gebied gezien de 2 a 3 kansen om europees voetbal te halen (beker, 4e plaats en evt. Play offs) die bij het beeindigen van de competitie in rook opgaan.

2 april 2020 om 11:55

@gaeajax94, Volledig met je eens! Maar laat ik voorop stellen met jou redenering Ajax het meeste overhoudt want door de grote salarishuishouden hebben zij het meeste verlies. Ik denk dat PSV de grootste verliezer is samen met Fc Utrecht idd PSV heeft ook een grote salarishuishouden en die moeten zich in dit scenario nog kwalificeren voor EL waar misschien werd gerekend op (niet dat het haalbaar is) vcl. Dus wel moeten ze nog ff een goede regeling voor alle clubs maken dat iedereen het leed deels kan opvangen.wat gewoon cru is dat het verschil tussen CL inkomsten en EL inkomsten zo groot zijn.

"ze zijn bang en snappen niet dat zelfs de volksgezondheid moet wijken om door te voetballen" Hij moet ophouden dit te roepen. Walgelijke uitspraak, die ik steeds maar voorbij hoor komen. Niemand zegt dit namelijk. Er zijn alleen wel groepen die graag nog even willen wachten met een besluit om te kijken of het op een later moment mogelijk is om verantwoord de "verplichtingen" na te komen. Deze oneliner moet echt ophouden, omdat iedereen hem zonder na te denken maar overneemt. Maar ja dat is ook de reden dat hij hem gebruikt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren