Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax apetrots na toptransfers: ‘We kopen geen legendes, we creëren ze’

Laatste update:

Ajax is commercieel gezien een ‘gillend succes’, zeker in vergelijking met andere Nederlandse topclubs, constateert Adformatie. Het vakblad over reclame, marketing en media houdt commercieel directeur Menno Geelen voor een deel verantwoordelijk voor het commerciële succes van de Amsterdamse club. Geelen zelf is blij dat Ajax commercieel kan profiteren van de filosofie van de club.

Geelen legt in gesprek met Adformatie uit dat ‘het opleiden van talent bij Ajax in het DNA’ zit. "We don’t buy legends, we create them. Dat hebben we met Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong en Donny van de Beek weer laten zien", vult de beleidsbepaler aan. Geelen stipt aan hoe spelers als De Ligt, De Jong en Van de Beek vanuit de jeugd van Ajax grote stappen hebben gezet, al belandde De Jong wel pas op latere leeftijd in Amsterdam.

De Ligt en De Jong verkasten afgelopen zomer uiteindelijk naar respectievelijk Juventus en Barcelona, terwijl Van de Beek aankomende zomer op de nominatie staat om een toptransfer te maken. "Talentontwikkeling, creativiteit en aanvallend denken, dat zijn de kernwaarden waar we miljoenen mensen over de hele wereld mee willen inspireren”, vervolgt Geelen. “Als we er zo trots op zijn dat we geen legendes kopen, maar creëren, dan moeten we niet de inkomende transfers vieren, want dat doet elke club al."

Nadat De Jong zijn transfer naar Barcelona had afgerond, feliciteerde Ajax de Catalanen middels advertenties in kranten en op een grote bus met hun aankoop. Dat legde Ajax geen windeieren. "Op deze manier vierden we juist dat ons toptalent bij een topclub terechtkwam. We kiezen graag voor een ander inzicht dan geldend in de markt. Het was sympathiek naar iedereen en het leverde voor een bedrag van twaalf duizend euro aan buitenreclame en een aftermovie een bereik op van dik 65 miljoen", legt Geelen uit.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

de Jong uit de jeugd van Ajax??? Hahahaha 😂😂😂

26 maart 2020 om 22:03

Idd... ach ze waren ff vergeten dat hij was gedebuteerd bij Willem II. Maar die hebben samen met RKC wellicht het hardst gelachen.

26 maart 2020 om 22:44

Hardst in de zin van? Ik denk dat Ajax zowel financieel als sportief het hardst gelachen heeft. Uiteindelijk houdt willem 2 zelf een Kik Pierie bedrag over aan Frenkie (5 miljoen), maar daarvoor moest hij wel voor 85 miljoen verkocht worden. Was hij mislukt dan hadden ze niks gezien. Uiteindelijk was het een deal zonder risico voor Ajax terwijl willem 2 hun toptalent weg deed voor €1,- in de hoop dat hij zou slagen, maar dat bedrag hadden ze ook wel gekregen als Frenkie bij willem 2 was doorgebroken.

27 maart 2020 om 00:37

Het is puur en alleen dat Willem II het bedrag met RKC moest delen want anders was het gewoon inclusief bonussen 13,8 miljoen geweest. Willem II heeft daar 8,6 miljoen aan overgehouden. Snap dus niet hoe je aan die 5 komt. En als je denkt dat Willem II (club die de jaren daarna speelde tegen degradatie) voor een 18/19 jarige speler, bijna 9 miljoen had gekregen, dan kan ik je vertellen dat dat niet was gebeurd..overigens kregen we ook 4 spelers van Ajax.. bijvoorbeeld Mitchell Dijks die gratis kwam en 1 jaar later voor 1 miljoen is verkocht aan hetzelfde Ajax. Ook voor Willem II was dit dus een deal die veel meer heeft opgeleverd dan ze anders hadden gekregen.. Frenkie was sowieso al onhoudbaar voor Willem II . Anders had hij misschien nog 1 jaar bij ons gespeeld en was hij misschien voor 2 of 3 miljoen verkocht. De markt was ook heel anders in 2015.. nu dus bijna 10 miljoen aan overgehouden + een paar spelers..

27 maart 2020 om 10:35

Nouja dan houden een Sinkgravem bedrag over aan Frenkie. Dan alsnog heeft Ajax het hardst gelachen. Die houden er ongeveer 75 miljoen aan over.

27 maart 2020 om 10:58

Klopt, dat spreek ik ook niet tegen. Probeer alleen in perspectief te plaatsen dat dit voor Willem II ook gewoon een veel betere deal is dan ze anders hadden gekregen. Mensen doen vaak lacherig over die 1 euro maar vergeten dat Willem II hier gewoon bijna 10 miljoen aan over heeft gehouden wat zowat gelijk staat aan de totale begroting. RKC heeft geluk dat we bijna failliet waren en daarom wel moesten samenwerken met hun want Willem II heeft daar geen profijt van gehad en het was een jeugdspeler van Willem II. Anders gingen we richting de 15 miljoen, wat al helemaal geweldig was geweest,.. voor beide gewoon een geweldige deal (vooral voor Ajax) en gelukkig kreeg Willem II nog enigzins waar ze recht op hadden..

26 maart 2020 om 22:13

Ook al komt De Jong niet uit de jeugd, toch heeft Ajax eraan bijgedragen dat hij een transfer naar Barca kon maken. Daar gaat het in dit verhaal om. En dan met name om het marketingidee dat erachter zit. Wat gewoon geniaal is.

26 maart 2020 om 22:22

Ja Jimmy, ben ik met je eens, dat doet ajax echt goed, ze verdienen er erg veel geld mee, slimme strategie waardoor je spelers ver boven de reële waarde kan verkopen.

26 maart 2020 om 22:36

Tja op die manier creëert Ajax ook geen legendes, dat doen dan clubs als Barcelona, Real Madrid, Arsenal,... Want een De Ligt en de Jong waren natuurlijk nog geen legendes toen ze vertrokken bij Ajax.

27 maart 2020 om 07:34

Nou, dat is gewoon hoe de markt werkt op dit moment. Het is wat de gek ervoor geeft.

27 maart 2020 om 12:28

@ Lierse1997klopt tot op zekere hoogte, maar dat doet er in deze specifieke casus niet toe. Ajax is erin geslaagd om het romantische beeld van de opleidende underdog internationaal weten te behouden, en daar maakt men gewoon goed gebruik van.

26 maart 2020 om 22:23

De azijnpissers ruiken weer bloed. Zit er ook nog een kern van waarheid in de publicatie? De Jong had natuurlijk ook via Telstar wel een gigantisch transferbedrag opgeleverd, maar dat terzijde.

26 maart 2020 om 23:09

Waarom profileert Ajax dan niet als opleidingsinstituut en club waar talenten zich kunnen doorontwikkelen? Is gewoon nog waar ook.om de Jong als eigen jeugd te zien is net over the top.

27 maart 2020 om 12:15

@ Njfromvol\in het buitenland kijkt men zelden tot nooit of een sterktehouder van Ajax elders is opgeleid, hetzelfde zagen we bijvoorbeeld ook bij Suarez en velen andere. Ajax sterktehouders die het internationaal goed doen worden altijd toegeschreven aan de Ajax school/opleiding of het nu wel of niet feitelijke correct is. Het gebeurd omdat men internationaal nog steeds een positief romantisch "underdog" beeld heeft over Ajax, en daar maakt Ajax gewoon handig gebruik van. Uiteraard staan de sportieve prestaties voorop, maar ik ben er als Ajacied ook trots op dat Ajax haar status als internationaal A merk heeft weten behouden en er nog ruimte is dit te versterken/verbreden.

26 maart 2020 om 23:25

Nouja, bij Willen2 word je geen legende ofzo

27 maart 2020 om 07:51

Welk stuk begrijp je niet uit de tekst? Misschien dit?'geelen stipt aan hoe spelers als De Ligt, De Jong en Van de Beek vanuit de jeugd van Ajax grote stappen hebben gezet, al belandde De Jong wel pas op latere leeftijd in Amsterdam.''

27 maart 2020 om 12:52

ehh volgens de uefa regels wel. ook al kan je je afvragen hoe redelijk die zijn.

Want Donny van de Beek is ook echt een legend😂😂

27 maart 2020 om 08:56

Donny vd beek is de beste middenvelder ter wereld op frenkie na. Snap dat dan! Beter dan pogba en de Bruyne. Real of Man U moet er minimaal 80 miljoen voor betalen!

En dan vraagt men zich af waarom men zo doodmoe wordt van die pr machine van ajax en de media die er gretig aan mee doet. En als zelfs onzin als de jong wegzetten als een ajax jeugd product zomaar wordt geslikt, is het wel steeds schaamtelozer.

26 maart 2020 om 22:26

Nou is adformatie natuurlijk wel bij uitstek een media waarin je pr ruimte koopt als bedrijfje zijnde. Beetje echochamber voor lui uit bepaalde kringen.

Je ziet in deze Corona tijden toch wel dat die voetballerij wereldvreemd is.
Te rijke spelertjes die zich een beetje vervelen en clubs die maar blijven praten over transfers van 100 plus miljoenen.
Maar dit ‘we create legends’ gebral ja sorry wie bedenkt dit ?
Dit is zo n arrogante borstklopperij dat het gewoon zielig wordt

26 maart 2020 om 22:53

Waarom is dit perse zielig? Die man in de vorm van Menno Geelen is gewoon trots wat beleidstechnisch wordt bereikt door middel van het ontwikkelen van top talenten. Daarbij denk ik dat hij meer bedoeld dat hij die spelers die over een exceptioneel niveau beschikken vlak dat ze een transfer maken. Niet financieel mogelijk is om deze opnieuw te kopen maar opnieuw op te leiden.

26 maart 2020 om 23:04

Het lijkt dat deze meneer denkt dat Ajax de afgelopen jaren Ronaldo , Messi , Zidane, Romario en Mbappe heeft afgeleverd.
De echte ‘legendes’ dus zeg maar.
Wie zet deze man even weer met de beentjes op de grond?

26 maart 2020 om 23:15

Is net hoe je het wil interpreteren. Spelers als De Ligt, VD Beek en deels De Jong opleiden is ook een hele prestatie en zijn spelers die wel het legend niveau zouden kunnen halen. Dat hij dan legends noemt naja ik denk dat hij dat meer bedoeld als dat zulke spelers opleiden een geweldige prestatie is, wat het ook gewoon is. Buiten dat vind ik Menno Geelen ook helemaal niet vervelend komen nu en in het algemeen. Dat deze man wat meer aandacht krijgt door zijn prijzen en met name grote commerciële successen bij Ajax lijkt me eveneens niet onlogisch.

27 maart 2020 om 12:52

@ yelloalsof je alleen maar een legende kan zijn wanneer je Messi of Ronaldo heet, wat velen volgens mij niet beseffen (en in sommige gevallen niet willen zien) is dat Ajax erin geslaagd is; om het positieve romantische beeld van de "opleidende underdog" van "speciale spelers" heeft weten vast te houden en heeft weten te versterken als internationaal A merk. Dat is gewoon slim gehandeld, en iets wat je wel vaker ziet bij bedrijven die net even anders zijn dan de doorsnee branche genoot of zo worden gezien. In die zin zie ik wel enige overeenkomsten met de haute horlogerie, waarin men jaren (en terecht) gebruikt maakt van de historische (kenwaarden en kenmerken) van het huis om succesvol een bepaald (over) geromantiseerd verhaal in stand te houden en uit te breiden. Op basis van mijn werk verleden in de holorgie industrie weet ik dat het niet makkelijk is om zo'n geromantiseerd verhaal "geloofwaardig"vast te houden en te vertalen naar succesvolle marketing. Wat dat betreft is het eigenlijk niet anders dan Feyenoord die het beeld van de "volksclub" in stand houd of een FC Twente die zich op een bepaalde manier presenteert in de regio Twente, en zo hun "kernwaarden en kenmerken" gebruiken voor marketing doeleinden.

Mooi stukje van die Geelen. Hebben sommigen weer een reden om hun gal te spuien. En daar kan ik dan weer van genieten.

Menno Geelen is een man die over topsport mentaliteit en talent beschikt binnen zijn vakgebied. Groot deel van het succes mbt de groei in begroting worden dan ook gerealiseerd door hem, wat wordt bevestigd door zijn 9e plaats in de top 100 van top marketing. Niet gek en alleen maar mooi dat hij hier een inzicht geeft aan de fans van de club. Voor Ajax te hopen dat deze man nog lang bij Ajax blijft werken.

Je zou bijna denken dat mensen hier begrijpen wat marketing is. Die De Jong advertenties in Barcelona, de grote fotos van Dest en Alvarez in Amerika, Neres in Brazillie, Nico in Argentinie dacht ik. Dat is gewoon briljant werk, dat jij het arrogant vind mag best, maar het is niet zijn baan om voetbal te analyseren maar een merk te verkopen en dat doe Menno Geelen hartstike goed. Het is overduidelijk hoe het merk en de PR gigantisch verbeterd is bij Ajax de laatste jaren.

27 maart 2020 om 09:00

De arrogantie zit hem natuurlijk in de borstklopperij bij zichzelf. Briljant werk leveren kan prima zonder daarover een kakverhaal met legendes creëren

27 maart 2020 om 13:13

@ gloryunited Dat kak verhaal word alleen maar in Nederland als "kakverhaal" gezien, waarvan het grootste deel gebaseerd is op onderbuik gevoelens. Het is wat dat betreft niet veel anders dan Feyenoord die zich altijd maar blijft profileren (en terecht) als volksclub voor de hardwerkende man. Ajax is erin geslaagd om het romantische beeld wat men internationaal altijd nog over haar heeft weten vast te houden en uit te breiden. Dat is echt niet zo makkelijk, wat dat betreft mag Geelen hier best trots op zijn. Het was ook wel te verwachten dat meteen die misplaatse, selectieve en vaak op jaloezie gebaseerde "hollandse" nuchterheid meteen weer van stal word gehaald.

27 maart 2020 om 13:52

Alleen is zijn vak om een merk te verkopen, daar zit een bepaalde arrogantie aan vast. Het heeft eigenlijk weinig te maken met wat er op t veld gebeurt.

Dat ze geld maken klopt, maar eigen jeugd (de jong)....en dan zeggen dat je Legendes maakt🤣.... donny speelt nog bij ajax ...de ligt zit vaker bank dat die speelt...alleen de jong speelt een hoop wedstrijden en laat die nou net niet uit de jeugd komen. Daarbij word je meestal pas een legende als je de pijp uit bent🤣. Jongens hebben allemaal nog niks gepresteerd. Niks gewonnen helemaal niks.

27 maart 2020 om 12:53

gelukkig bestaat ajax al wat langer dan 3 jaar en zijn er a wat meer jongens vertrokken bij ajax die grote spelers werden. we zijn niet allemaal 16.

'wij zijn Ajax: we kopen geen legendes, we creëren ze'. Oja, de rest van de spelers die geen +40miljoen opleveren kunnen maar stikken. Goed signaal! Vorig jaar was een topjaar voor Ajax met klappers uit de verkoop van eigen jeugd spelers, maar alle jaren ervoor viel het maar tegen. Lekker hypen.

27 maart 2020 om 12:54

dat heet Marketing. maar je hebt gelijk beter je club naar beneden halen ...

Al belandde de jong ..... op latere leeftijd....

Heeft tot zijn 19e bij Willem 2 gespeeld.
We don't buy legends ..... met dat voorbeeld willen aantonen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren