Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Doemscenario Eredivisie: geen kampioen en competitie naar 20 clubs

Laatste update:

Wanneer dit seizoen door de uitbraak van het coronavirus geen voetbal meer kan worden gespeeld, dan bestaat de Eredivisie volgens De Telegraaf volgend seizoen uit twintig clubs. ADO Den Haag en RKC Waalwijk, de huidige nummer zeventien en achttien van de competitie, zullen niet degraderen, terwijl de nummers één en twee van de Keuken Kampioen Divisie, SC Cambuur en De Graafschap, promoveren. De huidige stand zal gelden bij de verdeling van Europese tickets, terwijl het kampioenschap in zowel de Eredivisie als Keuken Kampioen Divisie niet zal worden vergeven.

De krant omschrijft dit als het worst case scenario wanneer de competitie niet kan worden hervat voor 30 juni. Wanneer de Eredivisie wel kan worden hervat, maar niet uitgespeeld, zal dit scenario toegepast worden, zo klinkt het. Als de draad in de competitie voor 30 juni weer kan worden opgepakt, dan heeft men vanuit de bond de voorkeur om de inhaalwedstrijden FC Utrecht – Ajax en AZFeyenoord eerst af te werken, omdat alle clubs dan evenveel wedstrijden hebben gespeeld voor aanvang van de laatste acht speelrondes. Wel of geen publiek zou volgens het dagblad voor de clubs geen onderwerp van gesprek meer zijn, zolang er maar gespeeld kan worden.

Bij de verdeling van de tickets voor Europees voetbal zou Ajax zich op dit moment plaatsen voor de groepsfase van de Champions League. De ploeg van trainer Erik ten Hag heeft evenveel punten als AZ, maar beschikt over een beter doelsaldo. Het team van Arne Slot zou derhalve instromen in de voorronde van de Champions League. Feyenoord, de huidige nummer drie op de ranglijst, zou zich in het genoemde noodscenario direct plaatsen voor de Europa League. PSV en Willem II, de nummers vier en vijf van de Eredivisie, zullen zich via de laatste voorronde van de Europa League voor de groepsfase moeten zien te plaatsen. Eén van deze tickets zou te verdienen zijn in de finale van de TOTO KNVB Beker, maar bij het scenario zou de eindstrijd in De Kuip geen doorgang vinden.

Bij een competitie met twintig Eredivisie-clubs zal er een competitieprogramma volgen met vier extra speelronden. Omdat aan het einde van het seizoen 2020/21 het EK op het programma staat, is er niet veel tijd om het seizoen later af te ronden en zullen er meer midweekse wedstrijden op de planning komen. De Telegraaf meldt dat het niet uit te sluiten is dat er dan ook met Kerstmis en Pasen gevoetbald wordt. Door een versterkte degradatieregeling zouden vier clubs degraderen, waardoor de Eredivisie in het seizoen 2021/22 weer uit achttien clubs zal bestaan.

Zondagavond schetste KNVB-voorzitter Just Spee al drie scenario’s over de hervatting van de competitie. “De eerste is: we spelen de competitie uit, met publiek. Het scenario dat daarna komt, is uitspelen, maar voor een deel zonder publiek”, aldus Spee, die ook nog een derde scenario aan het licht bracht bij NOS Studio Voetbal: “Als dat ook niet lukt, dan kom je in een situatie dat je wedstrijden moet schrappen. Dat moet je dan intelligent doen, want dan ga je regels veranderen, terwijl het spel al bezig is. Dat zijn ingewikkelde vragen."

Nr.TeamMWGV+/-Pnt
1PSV3026317881
2Feyenoord3022625472
3FC Twente3018662660
4AZ3016772455
5Ajax301398748
6NEC30121171547
7FC Utrecht301299245
8Go Ahead Eagles3011910542
9Sparta Rotterdam3011712240
10sc Heerenveen3010614-636
11Fortuna Sittard309813-1835
12Almere City FC3071211-1833
13PEC Zwolle308814-1832
14Heracles Almelo309516-2232
15Excelsior3051015-2025
16RKC Waalwijk306618-2124
17FC Volendam304719-4419
18Vitesse304521-4617

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Welke oplossing je ook verzint, nooit is iedereen tevreden.

23 maart 2020 om 07:26

Dit lijkt me wel de meest logische oplossing. Denk dat dan eigenlijk alleen Feyenoord benadeeld wordt, omdat zij aan een geweldige inhaalslag waren begonnen. Voor de rest zullen de nr 17 en 18 heel blij zijn.

23 maart 2020 om 07:30

Alleen Feyenoord? Kijk az eens. Die kunnen met gemak nog kampioen worden.

23 maart 2020 om 07:32

Stel de competitie wordt wel hervat, dan hebben alle clubs straks een maand of 1,5 niet gespeeld/getraind, dan is dat makkelijk kampioen worden wel een ander verhaal aangezien niemand meer ritme heeft, zonder voorbereiding is er helemaal niks meer te voorspellen wat er dan gaay gebeuren

23 maart 2020 om 07:43

Feyenoord vind ik juist een van de ploegen voor wie het weinig uit maakt. Zes punten achter op plek twee en vier voor op plek vier. Plus een bekerfinale waar ook voor EL gespeeld wordt.

23 maart 2020 om 07:44

@cuco10 Met gemak kampioen nog wel. Van de 9 wedstrijden spelen ze er nog 6 tegen ploegen uit het linkerrijtje. Lijkt mij niet zo heel makkelijk. Zeker niet onmogelijk, maar ook niet een geval dat je die titel even met gemak binnensleeept.

23 maart 2020 om 08:22

Ik denk AZ alleen flink wordt benadeeld. Zij leken kampioen te worden maar het zij zo. Alleen sneu dat het op deze wijze door hun neus wordt gebeurd.

23 maart 2020 om 08:28

Hoezo "leken" ze kampioen te worden? Ze staan in punten gelijk met Ajax maar met een minder doelsaldo. Dat Ajax een slechtere periode heeft wil toch niet zeggen dat die zou aanhouden?

23 maart 2020 om 08:29

Had nog maar eens moeten zien hoe AZ met die druk om zou gaan. Die zaten echt niet in een beste fase hoor, plus de druk die er bij zou komen kijken en de dunne selectie. Knap dat iedereen er van uit gaat dat die wel even kampioen gingen worden

23 maart 2020 om 08:38

@Diego: Ik zeg nergens dat ze wel even kampioen zouden worden. Maar ik gaf hen wel de beste kansen. Het liep beter dan bij Ajax. Selectie is mijn inziens ook beter in verhouding dan bij Ajax (waar alle toppers offensieve spelers zijn + de doelman). AZ oogt veel gebalanceerder. En Ajax zat gewoon in een hele negatieve spiraal.
Mocht het nu worden hervat, dan kan iedereen het worden. Na zoveel weken niet trainen valt het in geen enkel opzicht nog te voorspellen. Alleen als het zo door was gegaan als dat het ging, dan had AZ de beste papieren

23 maart 2020 om 08:42

Onzin, AZ zat in een prima fase en rolde Ajax en Ado op. Die week daarvoor nog Zwolle. AZ was helemaal niet zo slecht als iedereen doet. Ajax zat in een mindere fase, AZ niet.

23 maart 2020 om 08:50

Is het geen idee om straks als alles wat rustiger is rondom het virus een kampioenswedstrijd te spelen op neutraal terrein?

23 maart 2020 om 08:58

Dat zou beter zijn idd , maar als mensen denken dat er dit jaar nog gevoetbalt gaat worden hebben z het mooi mis , ik ben van mening dat er dit agenda jaar in veel landen niet gevoetbald word . dus geen kampioen dit seizoen. En dus ook geen CL tickets want de CL gaat as jaar toch niet door !

23 maart 2020 om 09:11

Er staat duidelijk in de tekst dat er geen kampioenschap zal worden vergeven. Er wordt dus niemand kampioen

23 maart 2020 om 09:17

@AubaArsenal er staat duidelijk in de tekst dat dit helemaal niet zeker is maar ‘worst case scenario’

23 maart 2020 om 10:05

Kampioen wordt niet vergeven

23 maart 2020 om 10:26

" Ik denk AZ alleen flink wordt benadeeld. Zij leken kampioen te worden maar het zij zo. Alleen sneu dat het op deze wijze door hun neus wordt gebeurd ". Frank de Boer lijkt op zijn broer Ronald, maar dat wil nog niet zeggen dat hij daarom diens ex-vrouw alimentatie zou moeten betalen. Niet alles is wat het lijkt.

23 maart 2020 om 11:08

MasterD, AZ won uit van Ajax PSV en Feyenoord en thuis van Ajax. Waarom zou AZ niet thuis punten kunnen pakken tegen Utrecht, Feyenoord en PSV? Plus andere wedstrijden natuurlijk maar de op papier moeilijkste 3 zijn thuis en Ajax heeft nog Utrecht/Feyenoord uit.

23 maart 2020 om 11:32

Daar doel ik mee dat ze ook niet iemand moeten aanwijzen die dan in de CL mag meedoen

23 maart 2020 om 16:49

Het enige wat lijkt is dat Ajax al maanden eerste staat.

23 maart 2020 om 20:18

Ado en Zwolle oprollen, dan noem je ook wel 2 clubs he, vooral Ado.. Az is weggespeeld door Linz, verliest van Nac, en verloren van Twente. Echt een geweldige reeks inderdaad

23 maart 2020 om 07:31

Klopt. De afgelopen dagen zag je dit in Nederland bovendien al gebeuren in de basketbal-, handbal- en volleybalcompetitie. Seizoen beëindigd en géén kampioen.

23 maart 2020 om 07:44

Gewoon competitie uitspelen wanneer het weer mogelijk is, desnoods zonder publiek, zou mij tevreden stellen.

23 maart 2020 om 10:28

Het gaat nu even niet om jou, doc

23 maart 2020 om 13:01

Ik reageer op zijn opmerking dat je nooit iedereen tevreden kan stellen. Ik geef aan wat ik een goede oplossing zou vinden. Rare reactie van je, ik zeg toch ook niet dat het om mij draait?

23 maart 2020 om 09:43

In ieder geval zouden de ploegen die Europees geld krijgen dit moeten verdelen over de ploegen die daar nu nog kans op maken. Ajax en az zijn vol in de. Titel strijd en op deze manier krijgt Ajax 40 gratis miljoenen terwijl er in 9 wedstrijden van alles nog kan gebeuren

23 maart 2020 om 10:14

Gratis miljoenen??? Dus ze hebben nog niets gedaan in die 25 wedstrijden. Dat waren oefenpotjes?? Maar zal het maar zien alsof elk jaar de kampioen gratis miljoenen krijgt. Beetje zoals de kampioen van de ED gratis rechtstreeks geplaatst wordt.

23 maart 2020 om 10:19

@gloryunited, 'terwijl er in 9 wedstrijden van alles nog kan gebeuren'. Wat een nutteloze opmerking, dit artikel gaat over de situatie dat er niet meer gevoetbald kan worden. En jij gaat het even hebben over wat er nog zou kunnen gebeuren.

23 maart 2020 om 10:32

" In ieder geval zouden de ploegen die Europees geld krijgen dit moeten verdelen over de ploegen die daar nu nog kans op maken. Ajax en az zijn vol in de. Titel strijd en op deze manier krijgt Ajax 40 gratis miljoenen terwijl er in 9 wedstrijden van alles nog kan gebeuren " Een heel bizarre opmerking. Ajax geeft jaarlijks 110 miljoen uit om de behaalde resultaten te kunnen behalen. Bovendien kan er inderdaad nog van alles gebeuren en heeft Ajax minimaal net zoveel kans als AZ om kampioen te worden. Dus hoezo gratis. Ajax heeft er bijna in haar eentje voor gezorgd dat de Nederlandse kampioen zich direct plaatst voor de CL en dat nummer 2 minder kwalificatiewedstrijden behoeft te spelen. Dus hoezo gratis?

23 maart 2020 om 11:02

Van mijn part kijken ze voor de Europese tickets naar de Uefa coëfficiëntenlijst. Wat mij betreft doen ze dat dan ook ieder jaar. Dan weten we in ieder geval zeker dat de ploeg die jaarlijks het meest voor Nederland betekent, vast CL speelt. Die kleine houding in tijden van crisis misstaat je.

23 maart 2020 om 11:32

Tuurlijk wil jij dat, want dan gaat jouw club altijd de CL in. Dan zorg jij ervoor dat andere clubs nooit in de buurt kunnen komen van Ajax want als Ajax CL speelt krijgen zij zo veel meer geld.

23 maart 2020 om 11:34

@myvison iedereen gaat er van uit dat er as seizoen CL gespeeld word , denk dat dat niet aan de orde is en dan hoeven ze ook geen club aan te wijzen die zich dan direct plaatst voor de cl

23 maart 2020 om 11:59

@thamikezo moeilijk is het niet. Ajax wordt dus geen kampioen als ze nu de competitie staken. Je kan simpelweg geen kampioen toewijzen als niet iedereen tegen dezelfde tegenstanders 2x gespeeld heeft. Ajax en AZ zijn nog volop in de titelstrijd. Waarom zou Ajax dan de plek van de nummer 1 krijgen incl de voordelen terwijl dit nog lang niet beslist is. Op dit moment heeft AZ er net zoveel recht op als Ajax. Staan beide bovenaan en hebben beide nog niet hetzelfde programma gehad.

23 maart 2020 om 12:01

@comokum Nee ik heb het erover dat het niet eerlijk is om op basis van de huidige stand plekken toe te wijzen aan clubs omdat het onder normale omstandigheden verder van gelopen zou zijn. De kans dat Ajax over 9 wedstrijden (dus normaal gesproken) bovenaan staat is 50/50. Dus waarom krijgt Ajax dan wel het voordeel en AZ niet? Ze hebben geen volledig programma afgewerkt en dus niet dezelfde tegenstand ervaren so far. Als je iets niet afmaakt, kan je geen kampioen aanwijzen en is het wel zo netjes om dan dingen te delen waar je nog geen recht op hebt.

23 maart 2020 om 12:04

Az en Ajax hebben op dit moment evenveel kans om kampioen te worden en dus rechtstreeks te plaatsen voor CL. Hoezo gratis? omdat je bij een 50/50 situatie je de ene kiest en niet de ander. Waarom zou AZ geen recht hebben op de beloningen van plek 1? Daarnaast hoeven we Ajax niet te 'belonen' omdat ze punten hebben gehaald voorr Nederland. Heel goed van ze maar dat was alleen in eigen belang en in het verleden behaalde resultaten, zijn geen garantie voor de toekomst. Het is echt niet zo dat we in Nederland maar op onze knieën moeten voor het Ajax omdat ze toevallig in 15 jaar tijd 2 goede Europese campagnes hebben neergezet.

23 maart 2020 om 12:08

@myvisionis je visie wel helemaal helder? Hoezo zou je op basis van die lijst de plekken verdelen. Dat slaat nergens op. Het idee van de CL is helemaal niet om zeker te weten dat de ploeg die de meest betekent voor NL, vast CL te laten spelen. Geef eens 1 goed argument waarom dit een valide oplossing is. Op deze manier zal er nooit doorstroom zijn in de CL. Terwijl CL plaatsen worden verdiend met voltooide competitieseizoenen en niet die lijst. In Engeland zou dat betekenen dat de Spurs en Arsenal er eerder recht op hebben dan Leicester, terwijl Leicester 3e staat en Arsenal 9e. Wat een waanzin, wat een onzin van je. Die grootheidswaanzin van je ten tijden van crisis, maar ook ten tijden van geen crisis, misstaat je. Wellicht is de Pearl nog open om even wat te doen aan 'your vision'.

23 maart 2020 om 14:00

@gloryunited - Waarom AZ geen recht heeft op de beloning van plek 1? Omdat ze op plek 2 staan, veel ingewikkelder is het niet. Als Ajax en AZ van plek gewisseld zouden zijn dan zou het betekenen dat AZ dat ticket had gekregen. De huidige ranglijst is de beste afspiegeling van dit seizoen die je kunt krijgen. Hoewel je van mij ook de ranglijst na 17 wedstrijden mag gebruiken, toen er een halve competitie gespeeld was. De enige reden waarom dit een mogelijk valide oplossing is dat is omdat de overige opties nog slechter zijn. Als er tickets uitgedeeld gaan worden krijgt Ajax dat CL ticket sowieso, er is echt 0 kans dat een andere club dat ticket krijgt.

23 maart 2020 om 15:15

@adzevedohalverwege het seizoen zou een veel eerlijkere optie zijn. Dan heeft iedereen dezelfde tegenstander 1x gehad. Het gaat mij helemaal niet om dat Ajax dat ticket krijgt. Het gaat mij erom dat het niet eerlijk is dat de ene club benadeeld wordt en de ander niet door het nu af te kappen. Beste oplossing zou zijn is geen Europees volgend jaar. Dit jaar ongeldig verklaren en volgend seizoen alleen nationale competities. Jammer voor de Uefa maar het is niet anders. Dat is het meest eerlijk. Natuurlijk zal de Uefa niet voor de eerlijke weg gaan.

23 maart 2020 om 19:53

@myvision, Ik zou oppassen waar je om vraagt want als je hebben Ajax en PSV in de afgelopen 20 jaar allebei 10x meer punten dan de ander gepakt, waarbij in 20 jaar tijd Ajax totaal 224.500 punten heeft gehaald en PSV 217.000. Zoveel scheelt het dus niet. @scepticus, Het feit dat Ajax meer geld investeert heeft echt helemaal niks met de discussie te maken of ze wel of geen 1 plaats toebedeeld moeten krijgen dit seizoen. Ajax in zijn eentje er voor gezorgd? Ja ze hebben 2 goede seizoen gehad met de halve finale CL en EL, maar punten haal je met de hele competitie en de punten worden niet ieder seizoen gereset. Kijk vermelding hierboven, het scheelt vrijwel niks, dus die opmerking van jou gaat totaal niet op.@gloryunited, Ik vind dat je hier zeker een punt hebt. Ajax en AZ hadden evenveel kans om kampioen te worden. Gezien het programma had AZ misschien zelfs wel een klein voordeel maar daar staat weer de ervaring van met druk omgaan van Ajax tegenover. Het feit dat Ajax er nu "goedkoop" met de vele CL miljoenen vandoor gaat is wel een ding. Misschien moeten de inkomsten uit groepsfase inderdaad wel gecompenseerd worden. Het eerlijkste zou zijn als er volgend seizoen geen CL of EL wordt gespeeld of als de prijzenpot van de poulefase van de CL en EL eerlijk zou worden verdeeld, en daarna alles voor de presterende clubs zelf is. Maarja, dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.ach ja bekijk het zo. indien er in de competities geen winnaar toegewezen wordt kan er nooit een club erger genaaid worden dan liverpool! Bron van coã«fficientepunten komt van de eufa-pagina af die helaas niet verder gaat dan 20 jaar terug.

23 maart 2020 om 12:14

Als je play-offs doet tussen AZ en Ajax, heb je iig een waardig kampioen en CL deelnemer. Hetzelfde geldt met de huidige stand voor de EL deelnemers. Play offs voor zover mogelijk door laten gaan. Voorwaarde is dat de inhaal wedstrijden eerst nog wel worden gespeeld.

Laten we niet naïef zijn, dit gaat gewoon gebeuren! Ik ben echt geen doemdenker, maar als ik zie hoe we er in NL mee omspringen zie ik het de komende tijd niet goed komen...

Is het nou niet juist dat Europese ticket waar het om gaat? Aangezien die CL inkomsten zo hoog zijn dat het verschil in de Eredivisie gigantisch is. Ik denk dat je als AZ zijnde de titel liever nu laat schieten dan groepsfase CL.....

De voetbalwereld denkt echt dat alles om het voetballen en geld draait he. Wat een verschrikkelijke wereld zeg. Denk je nou echt dat de mensen hier op zitten te wachten. Stop het voetbal en ga in september weer eens starten. De hele wereld staat op zijn kop, veel mensen maken zich zorgen over hun gezondheid en hoe ze hun hoofd boven water kunnen houden nu het in komen volledig wegvalt en de voetbalwereld heeft het over een competitie die niemand meer boeit

23 maart 2020 om 07:28

Nee, in dit geval is het gewoon duidelijk wat er in alle gevallen gebeurt en heb je geen scheve gezichten achteraf.

23 maart 2020 om 07:52

Dat de wereld op zijn kop staat wil niet zeggen dat het werk voor veel mensen gewoon door gaat. Zo ook bij de beleidsbepalers bij de competitie. Jou reactie vind ik dan ook nergens op slaan.

23 maart 2020 om 07:53

Je zit hier op een voetbalsite he, heb jij ook niet wat beters te doen dan ?

23 maart 2020 om 07:56

@BramHouten
Over het voetbal zelf ben ik helemaal met je eens. Alleen vergeet je wel hoeveel geld er op het spel staat. In principe ben ik ook voor om dit seizoen te beëindigen, maar dingen zijn vaak niet zo zwart wit.

23 maart 2020 om 08:46

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit zulke moraalridder uitspraken. Het is juist goed dat de Knvb haar plannen bespreekt. Heel de voetbalwereld leeft in onzekerheid, wat te denken van voetbalclubs die al moeite hadden om salarissen te betalen en nu helemaal geen inkomen meer hebben? Bonden die honderden miljoenen verliezen, hotels die alles voor het EK hadden volgeboekt en nu gaat het niet door en hebben ze geen inkomsten. Jij zou ook onzeker zijn als je een Zzp'er bent met een eigen bedrijf dat nu twee maanden volledig stil komt te liggen. Ik zou als ik een Liverpool fan was helemaal van het padje zijn nu, ja het is een crisis en ik hoop dat het snel voorbij is, maar dit soort teksten...

23 maart 2020 om 09:03

Ik vind dit wel ern vrijs stomme uitspraak. Ondanks dit virus moet de knvb discussieren over hoe verder in de toekomst. Wat verwacht jij dan, dat ze lekker niks doen tot het virus voorbij is en dan pas eens gaan beginnen te denken hoe nu verder? Als voerbal niet belangrijk is wat doe je dan überhaupt hier?

23 maart 2020 om 10:44

Lol , bram kijkt elke zondag nog fox sports. Niet wetende dat dit herhalingen zijn. De competitie ligt stil en NL was daar als één van de eersten mee begonnen in Europa.

23 maart 2020 om 11:56

Aldus de man die terwijl de hele wereld op zijn kop staat toch besluit om naar Voetbalzone te komen om daar nieuws te lezen over, inderdaad, voetbal... on topic : Ik denk dat de meeste geschikte oplossing zou zijn om het uit te spelen met voor een deel zonder publiek, wanneer dit veilig kan uiteraard. Ben wel bang dat het hierboven geschetste scenario uiteindelijk werkelijkheid wordt.

23 maart 2020 om 13:25

Bramhouten geeft blijkbaar niks over de banen van de mensen die bij zo'n club werken, de toeleveranciers ervan etc....man man man hoe kortzichtig kun je zijn.

23 maart 2020 om 14:41

Dat de hele wereld op zijn kop staat betekend niet dat we niet al vooruit moeten kijken. Dat doen alle andere bedrijven ook. En dat moeten ze ook doen. Alleen is dit nou eenmaal een voetbal site dus gaat al het nieuws daar over.

Eerlijk gezegd vind ik zoiets de beste oplossing in combinatie met het schrappen van een jaar van Europees voetbal. Zo valt die discussie al weg maar dit zal de UEFA nooit toelaten

23 maart 2020 om 11:22

Europees voetbal schrappen vind ik eerlijk gezegd een van de domste ideeën die ik heb gehoord. Clubs lopen al miljoenen mis en gaan misschien omvallen, en dan wil je volgend jaar een grote inkomstenbron wegnemen? Je kan beter zeggen dat het doorgaat en dat het Europese geld van Nederland in één grote pot gestopt wordt waarvan 30% naar de KKD gaat en 70% verdeeld wordt over de Eredivisie, vergelijkbaar met het TV geld.

Als er niet meer word gevoetbald, is de titel winnen ook geen lol meer aan. Belangrijkste is, wie plaatst zich voor de CL en krijgt de pot met goud. Als we niet meer voetballen, zou ik deze stand als eindstand zien maar dan al het Europese geld verdelen over alle profclubs zodat alle clubs het hoofd boven water kunnen houden.

23 maart 2020 om 07:29

De club die dan bovenaan staat gaat naar de CL

23 maart 2020 om 07:34

Ja die gaat dan ook naar de CL. Op basis van de stand de Europese plekken verdelen. Zou alleen het geld verdelen.

23 maart 2020 om 07:43

Oh zo bedoel je het.nou in dat geval moet Ajax de CL in. Die zullen het dubbele aan startgeld krijgen dan wat AZ zal ontvangen. Maar lijkt me niet logisch. Goed dat de knvb gewoon tijdig aangeeft wat we doen

23 maart 2020 om 07:49

Ik ben het met je eens. Kan me ook heel goed voorstellen dat dat vooral bij AZ heel erg zou steken. Sta je alleen op doelsaldo niet bovenaan en word op niet-sportieve gronden mogelijk 40 miljoen euro door je neus geboord.

23 maart 2020 om 08:02

Aan de andere kant ze staan het hele seizoen al niet bovenaan dus hoe onterecht is het dan? Ajax is heel lang eerste en die zouden dan op basis van de laatste twee duels de rechtstreekse CL plaatsing missen terwijl ze nog steeds op plek 1 staan. Je gaat het nooit goed doen met welke beslissing dan ook (alleen ADO en RKC zijn blij met nu deze stand als eindstand en geen degradatie) maar deze tijden heeft niemand om gevraagd en is zeer uitzonderlijk en niets wijst erop dat die voor 1 juni opgelost is.

23 maart 2020 om 08:04

Ja precies, die hadden het ook nog in eigen hand. Maar i.p.v. dat we dan kijken welke club we nog rijker maken, kunnen we het beter verdelen zodat elke club volgend jaar weer aan de aftrap kan verschijnen.

23 maart 2020 om 11:32

" Ik ben het met je eens. Kan me ook heel goed voorstellen dat dat vooral bij AZ heel erg zou steken. Sta je alleen op doelsaldo niet bovenaan en word op niet-sportieve gronden mogelijk 40 miljoen euro door je neus geboord ". AZ kan helemaal nergens aanspraak op maken, het is dus totale onzin dat de club 40 miljoen door de neus wordt geboord. AZ zou pas aanspraak op die titel kunnen maken als de competitie zou zijn afgerond en moet om dat te kunnen bereiken eerst Ajax van zich af zien te schudden. Aangezien van beiden geen sprake is, kan de club geen enkele aanspraak maken op de titel noch het geld dat dat oplevert. Je uitspraak is nog veel krankzinniger omdat Ajax er bijna in haar eentje voor heeft gezorgd dat NL naar de plaats is gestegen waar het land nu staat en die onder omstandigheden recht geeft op directe plaatsing, waardoor Ajax ook de enige club is de moreel aanspraak kan maken op CL deelname. Daarnaast heb je duidelijk last van tunnelvisie omdat je uitsluitend kijkt naar wat er bij een club binnenkomt en geen enkel oog hebt voor wat er uit gaat. Ajax heeft meer dan 4 keer zoveel geld uitgegeven als AZ om te komen waar de club nu is. Als de CL niet kan worden afgemaakt en de uitslagen van deze editie worden geschrapt, wordt er bovendien helemaal niemand 40 miljoen door de neus geboord omdat in dat geval ook Ajax gewoon kwalificatiewedstrijden zal moeten spelen. Deze discussie heeft helemaal niets met eerlijkheid te maken en alles met persoonlijke voorkeur.

23 maart 2020 om 18:38

Plus het feit wanneer AZ de CL in gaat ze hooguit 20m startgeld krijgen. Ajax krijgt zo rond de 35m vanwege de vergaarde Europese punten

Iedereen kan bedenken dat het uitspelen van de competitie niet lukt. Al zal er na 6 april weer gevoetbalt mogen worden dan is eerst 3 weken trainingsrondje nodig. Eerste wedstrijden zullen dan in het eerste weekend in mei zijn dan lukt het net voor 30 juni. Maar elke week langer is een probleem. Gezondheid van iedereen gaat voor voetbal, kijk maar naar Atlanta tegen Valencia dat zijn zoveel mensen besmet dat moet je als knvb toch niet willen

23 maart 2020 om 08:07

Het wordt sowieso nu al doorgeschoven naar begin mei. En dan kijken ze verder. En als de mensen er op uit blijven gaan duurt het alsmaar langer.

23 maart 2020 om 11:24

Zelfs als het voor 30 juni lukt, dat is toch niet realistisch? Dan is AZ tot 30 juni aan het voetballen en die mogen dan in Juli alweer door met de voorrondes voor CL. Zelfde geldt voor EL clubs. Wanneer moeten die spelers dan op vakantie?

23 maart 2020 om 17:02

De voorronde CL en EL kun je eventueel zonder return spelen. Als de Uefa dit doet, hoeft de 1ste ronde CL en EL pas begin augustus te beginnen. De 2e voorronde is dan een week laten (11, 12, 13 augustus), 3e voorronde weer week laten (18, 19 en 20 augustus) en play-off ronde is dan weer een week later. (25, 26 en 27 augustus. De zelfde datum als in eerste instantie de returns van EL en CL play-off zouden spelen). Het zou dus een hoop schelen om voorrondes CL en EL zonder returns te spelen. Dan kan AZ gewoon in augustus beginnen.

23 maart 2020 om 19:13

Dat zou een optie zijn ja. Je benadeelt dan alleen wel de ploegen die alleen uit spelen ontzettend, of je moet het op neutraal terrein spelen.

De beste oplossing die er is denk ik. Lullig voor AZ, ik had het ze echt gegund maar een betere oplossing is er niet.

23 maart 2020 om 14:47

Ik denk het ook, maar ik zou eigenlijk willen dat de Uefa hier met een universeel voorstel komt.dit probleem speelt in heel Europa. Wat ze ook gaan beslissen, het is altijd voor iemand oneerlijk. Maar kijk dan wel of we het overal in ieder geval hetzelfde kunnen doen. Niet dat wanneer AZ in Italie had gespeeld ze gedeeld kampioen waren geworden en in Spanje een beslissingswedstrijd en nog weer ergens anders op basis van de huidige ranglijst een plek krijgen aangewezen.

23 maart 2020 om 17:05

Het meest universele voorstel zou zijn om i.i.g. de voorrondes CL en EL zonder returns te spelen. Dan hoef je pas in augustus te beginnen met 1ste voorronde CL en EL, zonder in tijdnood te komen. De club die dan als eerste uit de koker komt met loting, krijgt dan het thuis voordeel in die voorronde.

Dit zou voor ADO en rkc wel het beste scenario zijn, pech voor clubs als nac en Volendam etc..

Voor ons Ajax de CL is fijn.. maar laten we aub hopen dat we voor die periode weer kunnen voetballen, al we dan weer kunnen voetballen betekend dat ook automatische dat we weer uit deze verschrikkelijke situatie aan het klimmen zijn.
Lets hope!

23 maart 2020 om 09:27

Voor NAC en Volendam wellicht juist gunstig, want volgend seizoen is de kans om te promoveren dan wel erg groot.

23 maart 2020 om 10:33

Lijkt me dat volgend seizoen er dan meer clubs degraderen om het aantal weer naar 18 te brengen.

23 maart 2020 om 11:11

Ja waarschijnlijk 4 clubs rechtstreeks degraderen en 1 nacompetitie spelen.

Dit lijkt me inderdaad het meest realistische en meest eerlijke scenario. Een titel uitreiken na 25 speelrondes daar wordt sowieso niemand blij van.

23 maart 2020 om 10:51

Tja, maar waarom dan wel de Europese tickets uitreiken na 25 speelrondes? Dat is toch net zo oneerlijk? Persoonlijk lijkt het mij het meest eerlijk dat door heel Europa de competities geschrapt worden, alsmede de Europese bekertoernooien, en dit seizoen dus als het ware als niet gespeeld in de boeken gaat. De Europese tickets van vorig jaar schuiven zodoende een jaartje door. Je kan in mijn optiek niet het ene aspect wél meenemen van dit seizoen (de Europese tickets en promovendi) en het andere aspect links laten liggen. Dat is ontzettend arbitrair. Een competitie hoort uitgespeeld te worden en mocht dat door onvoorziene omstandigheden niet mogelijk zijn, dan is het geen complete competitie en kan je dus ook onmogelijk de beloningen uitreiken.Mijn scenario van het schrappen van alle ccompetities Europa lijkt mij overigens een totale utopie, daar gaan Engeland en Spanje gezien alle belangen aldaar nooit mee akkoord. Wat er dan wel moet gebeuren, tja... oneerlijk zal het hoe dan ook worden vermoed ik. Ik ben blij dat ik hier niet over hoef te beslissen.

23 maart 2020 om 11:30

Zoals ik hierboven ook al zei: Europees voetbal schrappen vind ik eerlijk gezegd een van de domste ideeën die ik heb gehoord. Clubs lopen al miljoenen mis en gaan misschien omvallen, en dan wil je volgend jaar een grote inkomstenbron wegnemen? Je kan beter zeggen dat het doorgaat en dat het Europese geld van Nederland in één grote pot gestopt wordt waarvan 30% naar de KKD gaat en 70% verdeeld wordt over de Eredivisie, vergelijkbaar met het TV geld. Waarom zou je in godsnaam Europees voetbal schrappen.

23 maart 2020 om 12:11

Ik heb het over de huidige campagne, niet over die van volgend jaar. Als alles nu geschrapt wordt, kan je de editie van dit jaar (hopelijk) volgend seizoen overspelen.

23 maart 2020 om 14:57

Volgens mij kun je het Europeese voetbal niet zomaar schrappen. Van daar uit stroomt er jaarlijks 3 miljard het voetbal vanuit de prijzenpot van de Uefa. Daar bovenop komen nog eens de inkomsten die de clubs zelf genereren. Dat kunnen de clubs niet zo maar even missen.naast het missen van die 3 miljard zullen er ook bedrijven zijn die dan een scade vergoeding willen. Ik denk hier in Engeland bijvoorbeeld aan BT. die betalen nu jaarlijks 500 miljoen voor het Europees voetbal. Dat hebben ze nodig om de concurentie met Sky aan te kunnen. Zonder het voetbal sla je ook ineens een enorm gat in hun business model en concurentie positie, dus die zullen echt niet zeggen, doe inderdaad maar een jaartje niet.

Lijkt mij op zich geen vreemde oplossing als je inderdaad niet meer kunt voetballen, of het seizoen niet meer kunt uitspelen. Natuurlijk worden er clubs gedupeerd (een FC Utrecht voor het niet spelen van de bekerfinale en dus geen kans op een Europees ticket), maar bij elk scenario heb je verliezers. Grote winnaars van deze oplossing zouden natuurlijk ADO en RKC zijn, die hard op weg naar de KKD waren.

Zou het een idee zijn, mocht de bekerfinale ook niet doorgaan, om Feyenoord en Utrecht beide uit te roepen tot winnaar? Vanwege de omstandigheden deze editie co-winnaars.
Lijkt mij beter dan geen winnaar, al is het niet optimaal natuurlijk.

23 maart 2020 om 07:45

Dat zou nogal raar zijn. Dan zou je Ajax ook als kampioen moeten omroepen, zij staan namelijk als enige bovenaan.

23 maart 2020 om 07:48

Als je een winnaar uitroept (of in dit geval 2) moet je ook een Europees ticket er aan verbinden. Die kun je niet aan 2 ploegen geven. Dus ja, aan wie geef je hem dan? Zelfs al bedenk je een constructie waarbij zowel Feyenoord als FC Utrecht een ticket zouden krijgen, wij krijgt dan het ticket voor de poulefase en wie voor de voorronde? Dat kun je niet doen op basis van de Eredivisieranglijst, want die staat volledig los van de beker.

23 maart 2020 om 08:20

De bekerfinale is één wedstrijd, die valt wel in te plannen mocht het voetbal weer beginnen.

Een aantal wedstrijden schrappen, lijkt me wel de slechts mogelijke keuze. Of alles aflasten of alles uitspelen. Na 6 weken verplichte stop weet je ook niet meer hoe het met ritme en alles zit, dus om dan na 3 rondes alsnog af te fluiten lijkt me vrij onzinnig. Geen kampioen uitroepen en de huidige stand gebruiken voor Europese tickets en de FOX-gelden lijkt me dan het minst slechte. En dan kijken of Ajax en Feyenoord bereid zijn om hun Europese inkomsten te verdelen met AZ en Utrecht. Of van mijn part de hele competitie maar een extra bonus voor AZ en Utrecht

Als extra zou ik de bekerfinale als seizoensopening gebruiken aangezien er toch geen JC Schaal gespeeld kan worden.

23 maart 2020 om 08:23

Ik bedenk me nu wel dat er dan hoogstwaarschijnlijk heel andere elftallen zullen staan dan waar de finale mee behaald is.

23 maart 2020 om 08:45

Plus dat de winnaar Europees speelt. Dat heeft nogal invloed op het samenstellen van de selectie.

23 maart 2020 om 09:08

Je zou ook Utrecht de Europese plaats kunnen geven. Feyenoord speelt immers al Europees op basis van de ranglijst. Dan hoef je ook de play-offs niet te spelen.

23 maart 2020 om 09:35

Maar de Europese plaatsen zijn verschillend. De ene plaats geeft recht op de groepsfase EL (die gaat normaal gesproken naar de bekerwinnaar) en de ander geeft recht op een plek in de voorronde (die gaat normaal gesproken naar de nummer 3 op de ranglijst). Wie geef je dan welk ticket? Het is namelijk vreemd om het bekerticket voor de groepsfase dan aan Feyenoord te geven omdat ze 3e staan in de Eredivisie. Die competitie heeft namelijk helemaal niks te maken met de KNVB-Beker. Ook zou het vreemd zijn om een Eredivisieticket aan Utrecht te geven, waar zij op basis van de stand in de Eredivisie geen recht op hebben.

Het zou inderdaad beter zijn om het geld van de Europese competities dan over alle clubs te verdelen. Kun je veel clubs mee helpen. Of eerst alle competities uitspelen en dan vanaf bijvoorbeeld februari 2021 een verkorte Europese competitie.

Heb gisteren de discussie gezien bij Studio Sport over de olympische spelen. Het gaat echt om mega bedragen. Sportief gezien mag men ook het voetbalseizoen beëindigen, maar het is zoals altijd ook een kwestie van geld. Veel geld. In mijn mening zal men het ook moeten hebben over dertig juni. Ziyech bijvoorbeeld zal dan een dag later een speler van Chelsea zijn. Zullen die Ajax dan willen helpen? Lijkt me niet. Ik ga er van uit dat achter de schermen elke dag wordt gediscussieerd, maar wat betreft het voetbal zelf? Ik zag gisteren even kort hoe mensen vechten voor hun leven in de IC. Dat wil je niet meemaken en zien. Grappig om al die filmpjes te zien hoe voetballers door hun dagen komen, maar van mij mogen ze de stekker uit het seizoen 19/20 halen.

Klote voor AZ en Feyenoord aangezien AZ nig kampioen had kunnen worden maar Feyenoord had misschien nog voorronde CL kunnen halen aangezien ze nog tegen AZ moesten en Ajax dus in theorie ook nog tweede had kunnen worden. Wel de meest logische beslissing die de KNVB had kunnen doen in dit scenario dusvik kan er wel mee leven verder als de competitie niet meer hervat kan worden

23 maart 2020 om 08:55

AZ had kampioen kunnen worden, als en had...
Op dit moment is Ajax de koploper dus ook terecht als dat zo wordt uitgeroepen.

23 maart 2020 om 09:23

Heel terecht is dat niet. Ik gaf AZ de beste kansen kijkend naar het resterend programma. Het is wel de minst slechte keuze, maar terecht?

23 maart 2020 om 09:47

@kevin1989 Waar komt dat fabeltje vandaan dat AZ de beste kansen heeft qua resterend programma, terwijl ze nog moeten spelen tegen de nummers 3, 4,6,7,8 en 9 van de compeitite? Ik sluit zeker niet uit dat ze titel hadden gepakt, maar om op basis van het programma te roepen dat ze de beste kansen hebben, terwijl Ajax het vooral in thuiswedstrijden aantoonbaar makkelijker heeft. Dat gaat er bij mij niet in. Ja, AZ heeft het op papier iets makkelijker in uitwedstrijden, maar FC Groningen uit is ook rotwedstrijd en met het kunstgras van Almelo en Venlo heb je de 3 punten ook niet op voorhand binnen. Het had echt heel spannend geworden.

23 maart 2020 om 10:43

@master D Het is mij ook een raadsel waarom zoveel mensen er hier klakkeloos van uitgaan dat AZ (of zelfs Feyenoord) wel even kampioen zou gaan worden. Na de eerste wedstrijd in december stond AZ ook op een gelijk puntenaantal als Ajax, drie(?) wedstrijden later was het gat weer 6 punten. Ik bedoel er maar mee aan te geven dat de huidige stand ook maar een momentopname is. Natuurlijk bestaat er een dat als de competitie toch nog hervat wordt, AZ dan alsnog kampioen weet te worden, maar in mijn optiek heeft Ajax dan echt verreweg de beste papieren. Ik ben wel oprecht benieuwd waarom mensen hier een andere inschatting zouden maken.

23 maart 2020 om 09:25

Ook gewoon klote voor Ajax. Die hadden in theorie de grootste kans om kampioen te worden, en dat gaat in dit scenario niet gebeuren. En wat te denken van Utrecht - drie punten achter op de nummer vijf, met een wedstrijd minder en een veel beter doelsaldo. En wat te denken van de bekerfinale. Hun wordt Europees voetbal door de neus geboord.

Spelen gaan hoogstwaarschijnlijk niet door, dus de kans dat we voor 30 juni kunnen gaan voetballen is minimaal.

Ik stel voor om Boadu, Ziyech, Toornstra, Ihattaren, Pavlidis, Pasveer, Dessers, Ejuke, Maher, Padt, Vuckic, Diemers, Duarte, Van Polen, Beugelsdijk, De Leeuw, Kirchbaum en Meulesteen een controller te geven en namens hun cluppie dan het seizoen afspelen. Op FIFA20 uiteraard. Misschien komen 'wij' dan ook nog eens in het linkerrijtje!

Ik zou zeggen laat ajax az het tegen elkaar opnemen 1 finale voor de lands titel en champions league ticket de rest laat je zoals het is

23 maart 2020 om 09:45

Dat is een belachelijke keuze. Dan kun je net zo goed nu al onderling resultaat pakken en juist dat doen we in Nederland niet. Dan ga jij er weer een onderling resultaat stukje van maken. Onlogisch en onnodig.

23 maart 2020 om 10:16

Een beslissingswedstrijd is heel wat anders dan onderling resultaat hoor.

23 maart 2020 om 10:31

Nee, komt op hetzelfde neer. Is een wedstrijd onderling en dat resultaat maakt de winnaar. Heeft niets te maken met een competitie of wie beter is na 34 wedstrijden.

Toch niet helemaal eerlijk voor FC utrecht. Doe hebben niet hetzelfde aantal wedstrijden gespeeld en zouden bij een gewonnen inhaalwedstrijd een europees ticket halen. Dit geldt natuurlijk ook voor ajax, az en feyenoord, maar daar heeft het geen invloed op de stand.

23 maart 2020 om 08:48

Daar heeft het wel invloed op de stand. Want AZ staat nu gelijk met Ajax, dus als zij weten te winnen van Feyenoord. En Ajax verliest, gaat AZ de CL in. Dat scheelt 40 miljoen. Als het voor iemand veel gevolgen heeft, dan is het juist voor AZ (en Ajax).

23 maart 2020 om 09:01

Ik zou het eerlijk vinden als Ajax directe plaatsing krijgt en waarom?
Omdat Ajax er bijna eigenhandig voor gezorgd heeft dat Nederland weer een direct ticket heeft. En dan zou het uitermate zuur zijn dat in het jaar dat die directe plaatsing een feit is AZ de Cl ingaat.
Daarnaast heeft AZ ondanks dit leuke seizoen helemaal niets te zoeken in de Cl. Want je kan er vanuit gaan dat het team volgend jaar weer een stuk minder is. Daarnaast vind ik overigens de houding van AZ stuitend, dat achterlijke agressieve gedrag van hun trainer belachelijk plus de arrogantie die Ajax vaak verweten wordt, spat er vanaf... En dat met 1 goed seizoen. Ik gunde het AZ vaak ook wel maar met het hele spelletje en hun uitspraken stuiten mij tegen de borst waardoor ze een hoop goodwill verloren hebben.

23 maart 2020 om 09:30

Dus omdat Ajax in het verleden goeie prestaties heeft geleverd in Europa verdienen zij het meer? Wat een onzin zeg, dat heeft niets te maken met dit seizoen.

23 maart 2020 om 10:14

@arsenal890: niet alleen om die reden maar wel mede om die reden. Ajax is de regerend kampioen, stond in de winterstop bovenaan, staat nu bovenaan en staat bovenaan in de UEFA ranking (van Nederlandse clubs). Welk criterium je ook gebruikt, het lijkt me vrij logisch dat Ajax dat CL ticket zal pakken in deze unieke situatie. Je kunt blijven speculeren met als dit of als dat, maar als het seizoen niet uitgespeeld kan worden zal er op basis van deze huidige standen een knoop doorgehakt moeten worden. Honderd procent 'eerlijk' krijg je het nooit maar dit lijkt me veruit de meest logisch beslissing eerlijk gezegd.

23 maart 2020 om 10:21

De enige reden waarom Ajax recht heeft op een CL ticket is omdat zij nu bovenaan staan. De rest heeft er allemaal precies niks mee te maken.

23 maart 2020 om 10:26

Oh, dus omdat Ajax in het verleden goed gespeeld heeft mogen zij de CL in? En we 'kunnen ervan uit gaan dat het team minder is'. Dus we gaan tickets voor de CL bepalen omdat Raffa1 denkt dat AZ volgend seizoen minder is. Welke arrogantie van Slot? Feit is dat AZ twee keer heeft gewonnen van Ajax en dat ze dus best eens wat ballen mogen tonen. Dat wordt AZ immers al seizoenen verweten, dat het jochies zijn. En nu winnen ze en spelen Ajax compleet van de mat en moeten ze weer niet te arrogant doen? Sorry dat gaat er niet in. De enige reden waarom Ajax en niet AZ de CL ingaat is omdat zij na dit aantal speelrondes de beste zijn geworden. Daar heeft al die nonsens die je net opschrijft niets mee te maken.

Alleen in dit scenario wordt Utrecht zwáár benadeeld. Ze staan namelijk 3 punten achter Willem II mét een beter doelsaldo en een wedstrijd minder gespeeld. Ze zouden Willlem II met die wedstrijd erbij nog kunnen inhalen. Plus dat ze ook nog in de bekerfinale staan, waar ze een Europees ticket zouden kunnen bemachtigen. Ze worden dus op 2 plekken een Europees Ticket afgenomen. Ik denk dat ze het daar dus echt een héél slecht plan vinden.

Het is dan ook echt een 'doom scenario'. Hoewel mijn cluppie 1e staat.. Vind ik dit nog wel een verschrikkelijke situatie om af te sluiten met de Eredivisie voor de clubs niet nog kans hebben om de nodige punten te pakken in de laatste paar wedstrijden. Overigens ben ik wel voor om de Eredivisie uit te breiden naar 20 clubs. Of het nou moet vanwege het virus of niet ik ben voor een Eredivisie met 20 clubs. Laat Jong Feyenoord en Jong Twente of andere clubs maar die twee lege plekken opvullen dan. Maar even terug naar het artikel. Het niet uit spelen van dit seizoen ook in andere landen is echt zwaar klote. En veel clubs lopen punten mis en daardoor ook een hoop geld mis. En wat dacht je van tv gelden die lopen de grote clubs mis. Ik hoop net zo hard als iedereen dat dit corona virus snel de wereld uit is. Maar ik ben bang dat dit pas op z'n ernstigst eind van het jaar of misschien wel volgend jaar zal zijn. Dit is is heftiger dan die Mexicaanse griep van 2009-10. Dus ik tref maatregelen China en sluit verdomme die vuile vieze stink markten met je gefrituurde spinnen, kikkers en vleermuizen en wat van rotzooi ze nog meer kunnen krijgen daar. Daardoor zit heel de heel de wereld bijna slot door ziektes. Plat branden die zooi! En de verkopers goed hard straffen of misschien zelfs gewoon de cel in flikkeren!!

Wellicht de enige oplossing zonde voor Ajax en AZ die allebei een kampioenschap binnen leken te halen in de huidige vorm had AZ misschien het meeste kans. Voor Feyenoord jammer omdat ze een geweldige reeks hadden en wellicht nog hadden kunnen aansluiten bij die 2 en voor FC Utrecht ondanks het behalen van de Beker Finale helemaal niks krijgen had ze dan de ticket voor de EL gegeven die je krijgt bij winnen van de beker. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet zie gebeuren dat er na de zomer al vrolijk Europees voetbal gaat worden gespeeld. Het is gewoon diep triest dat we nu zien hoe het grote geld voetbal beheert ipv nuchter verstand. Het is dr Uefa en de grote clubs er alleen maar aan gelegen om Europees voetbal te spelen en kosten wat het kost blijkbaar de competitie af te spelen (zie artikelen gisteren en vandaag over Engelse en Franse competitie) die clubs leven boven hun stand hebben contracten met de duivel (kapitalistische bedrijven) en moeten uitspelen anders flikkert de helft om! Toch bizar voor
Woorden. Een grote schoonmaak zou niet slecht zijn dan zul je zien dat we weer terug gaan naar begin jaren 90 en 70 dat de Nederlandse clubs de beste waren want gelukkig hebben de meeste clubs in Nederland een goed financieel huishouden waardoor ze de tv inkomsten en Europese gelden zouden kunnen missen. Dat is dan weer de winst van deze situatie financial fair play krijgt eindelijk zijn gezicht.

Maar wat doen we dan als het nog een keer gebeurd?

Weer geen kampioen?

Ik vind het raar dat de Eredivisie geen kampioen kent maar er promoveren wel 2 clubs!

Met andere woorden: De KNVB heeft schijt aan alle KKD clubs behalve, Cambuur en De Graafschap omdat die het financieel wel kunnen betalen.

Die andere clubs laten ze straks omvallen...

Vreemd dat als ze het niet uitspelen er wel clubs promoveren...
Dus niet degraderen maar wel promoveren omdat het anders niet eerlijk is?

Dit is de oplossing die ik ook al eerder noemde en objectief de meest eerlijke van alle mogelijke oplossingen. En dan kun je inderdaad zeggen RKC had sowieso gedegradeerd terwijl men in Waalwijk zegt we hadden bij wijze van spreken nog 24 punten gehaald. Feyenoord zal zeggen we spelen nog tegen Ajax en AZ. Plek 2 had nog haalbaar geweest. AZ zag zichzelf nog kampioen worden terwijl Ajax bovenaan staat en de beste papieren had voor het kampioenschap en zal zeggen we hebben alles in eigen hand, de ziekenboeg loopt weer leeg en laten de laatste wedstrijden nog zien dat we de terechte kampioen zijn. Wie er gelijk had gehad weet niemand. Dus is dit het meest eerlijk.

Muah weet niet of ik dit het meest eerlijke vind. Als je de regel aanpast dat je een kampioen aanwijst met het huidige aantal wedstrijden heeft az er naar mijn idee al meer recht op door 2x in een rechtstreeks duel te winnen.

Sowieso denk ik dat ze de binnen te komen gelden uit volgend jaar CL/Europa league zouden moeten verdelen over meer clubs. Mogelijk clubs die in de eerste of eredivisie met een klap te maken krijgen daarmee meteen weer gezond maken.

23 maart 2020 om 09:48

Doe regels om doelsaldo belangrijker te maken dan onderlinge duels is bewust gemaakt. Daarop terugkomen zou echt absurd zijn, want dan had men tijdens het opstellen van de reglementen het gewoon gelijk zo moeten doen. Verder is het heel lastig te bepalen waar welke club dan recht op zou hebben qua Europese gelden.. In theorie had een club als Emmen ook Europees voetbal kunnen halen.. Hoe ver wil je daarin gaan? En daarbij, als Emmen Europees had gehaald was het waarschijnlijk niet ver gekomen. Als een club als AZ, Feyenoord, PSV of Ajax nu heel ver in Europa komt, is dat wel hun verdienste. Lijkt mij niet dat zij voor hun hele Europese campagne dan geld af moeten blijven staan..

23 maart 2020 om 11:19

Men heeft ook bewust 34 speelrondes gecreeerd, maar daar kan mogelijk ook niet aan voldaan worden. Zolang je geen gelijk speelveld hebt (andere tegenstanders en uit/thuis verschillend) heb je naar mijn idee inderdaad geen huidige eerlijke stand. Daarom gaat het mij erom dat de initiële startgelden (iets meer gedefinieerd) dus naar mijn idee ook niet helemaal gerechtvaardigd zijn. Zodoende kan je er aan denken dat clubs dmv de huidige situatie mogelijk wel een boost kunnen gebruiken om niet om te vallen.

Als Feyenoorder zie ik het seizoen (waarschijnlijk net als grotendeels minnend Nederland) het liefst uiteraard afgemaakt, maar ben ook wel zo realistisch dat we op basis van de huidige stand niet zo veel in de melk te brokkelen los van de aanspraak op een Europa league ticket.

23 maart 2020 om 09:50

Dus Ajax staat oneerlijk bovenaan? En mocht Ajax of AZ CL in aan betalen ze voor de andere clubs?? En jij hebt het over meest eerlijk? Dit was te verwachten, er is geen 100% eerlijke oplossing dus heb je misschien de meest logische nu gehoord van de KNVB. Mocht Ajax CL spelen en geld doneren aan andere clubs dan prima maar je kunt ze dat geld niet van te voren al afnemen.

23 maart 2020 om 10:15

Daarom. Het geld verdelen gaat alleen maar meer vragen en problemen veroorzaken. Stel je voor dat Brobbey er in de Champions League toevallig 4 in schiet en dit zijn transferwaarde doet exploderen. Moet Ajax dan ook een deel van zijn toekomstige transfersom afstaan, omdat AZ en Boadu die kans misschien hadden kunnen hebben? Moet Ajax een deel van de ticketverkoop afstaan, terwijl geen andere club zo'n groot stadion heeft?

23 maart 2020 om 10:28

Ik ben met je eens dat onderling resultaat moet gelden als je gelijk staat, maar helaas zijn de regels niet zo opgesteld in Nederland. Dat nu veranderen zou belachelijk zijn.

23 maart 2020 om 10:44

" Ik ben met je eens dat onderling resultaat moet gelden als je gelijk staat, maar helaas zijn de regels niet zo opgesteld in Nederland ". En waarom vind je dat? Omdat het je beter uitkomt en dat kan ook bijna niet anders gezien je naam.

23 maart 2020 om 10:53

" Muah weet niet of ik dit het meest eerlijke vind. Als je de regel aanpast dat je een kampioen aanwijst met het huidige aantal wedstrijden heeft az er naar mijn idee al meer recht op door 2x in een rechtstreeks duel te winnen. Sowieso denk ik dat ze de binnen te komen gelden uit volgend jaar Cl/europa league zouden moeten verdelen over meer clubs ". Waar ik dan wel benieuwd naar ben is het volgende. Ajax heeft een CL begroting waarmee het grote risicos loopt omdat het niet zeker is dat het die CL ook kan halen. Jij vind dat de gelden die de clubs in Europa verdienen onder meer clubs verdeeld zouden moeten worden. Ik vind dat een bizar idee omdat die clubs niets hebben gedaan waarmee ze aanspraak op dat geld zouden kunnen maken. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, is of je dan ook vind dat de clubs die dat geld verdienen een rekening bij die andere clubs zouden moeten kunnen kunnen indienen als ze tegen verlies aanlopen door de risicos die ze moeten nemen. Ik ben overigens niet echt benieuwd, maar weet het antwoord al, zie dit dus maar als een retorische vraag.

23 maart 2020 om 11:24

Het hele punt is zolang je geen volledig spelprogramma hebt gehad je dus zelf ook geen aanspraak kan maken op de 30(?) miljoen startgeld.

Het feit dat je nu 1 staat had een week later anders kunnen zijn. Dan lijkt het mij sterk dat dezelfde mensen nu geroepen hadden dat az zomaar 40 miljoen toegeschreven moet krijgen.
Clubs die het hoofd niet boven water kunnen houden vanwege crisis kunnen daar iig ten delen mee geholpen zijn.

23 maart 2020 om 12:05

" Het feit dat je nu 1 staat had een week later anders kunnen zijn ". Dat principe geldt niet alleen voor Ajax, maar voor iedere andere club. De situatie is wat betreft dus voor iedere club hetzelfde. En dan geldt volgens de reglementen de stand op de ranglijst en daarin staat Ajax bovenaan. Natuurlijk kan je alle uitslagen schrappen, maar als je op basis van die uitslagen geen kampioen kunt aanwijzen, geldt dat zelfde natuurlijk voor het aanwijzen van de Europese tickets. Anders meet je met twee maten. De enige manier die dan overblijft voor het verdelen van de tickets is op basis van de eindstand van vorig jaar en dan is juist AZ de dupe en PSV spekkoper. Voor Ajax en Feyenoord maakt dat helemaal niets uit. Als de CL niet kan worden afgemaakt, is er ook geen winnaar en moet dus ook Ajax hoogstwaarschijnlijk gewoon kwalificatieronden spelen om zich te plaatsen.

23 maart 2020 om 13:38

1 - Als je goed leest dan staat er dat er geen kampioen aangewezen gaat worden. 2 - Ajax staat gewoon bovenaan en we lezen de stand af aan de regels die vooraf zijn vastgesteld, dus eerst punten, dan doelsaldo en dan pas onderling resultaat. 3 - Dat bepaalt Ajax zelf, dat is niet iets wat je zomaar kan opleggen.

We doen alsof het iets verschrikkelijks is, maar het gaat "maar" om voetbal. Een doemscenario zou zijn wanneer we allemaal zo goed als tegelijk de erge vorm van Corona krijgen, ziekenhuizen de druk totaal niet aan kunnen en er tienduizenden mensen overlijden of longbeschadiging oplopen. Hoe dan ook, een Eredivisie met 20 clubs is niet perse een doemscenario. Het kan een hoop verrassingen opleveren en bied meer (jonge) spelers de kans om zich in de Eredivisie te bewijzen. Over het afronden van dit seizoen; zeer waarschijnlijk wordt het niet uitgespeeld en dan zal er altijd kritiek komen op de manier waarop het seizoen in de boeken wordt afgesloten. Als er niks meer wordt gespeeld, lijkt het mij logisch dat Ajax het eerste Champions League ticket krijgt maar niet als kampioen de boeken in gaat. Maar ja, ik kan mij voorstellen dat anderen daar problemen mee hebben.

Prima oplossing , maar al hoewel Ajax meer punten heeft , is az beter geweest in de onderlinge wedstrijden. Laat ze maar een kampioenswedstrijd spelen. 1 in Amsterdam en 1 in alkmaar. Anders inderdaad maar geen kampioenschap

23 maart 2020 om 09:31

Ajax heeft helemaal geen meer punten. 8 doelpunten meer dat is het enige verschil tussen beide clubs.

23 maart 2020 om 10:59

" Ajax heeft helemaal geen meer punten. 8 doelpunten meer dat is het enige verschil tussen beide clubs ". In het seizoen 2006-2007 is PSV met 1 doelpunt verschil kampioen geworden. Niemand over gehoord, het stond nu eenmaal in de regels. Het kan verkeren, schreef Bredero ooit.

23 maart 2020 om 09:44

Tsja, dat houd je echt altijd.. Als we in Nederland hadden gekozen onderlinge duels belangrijker te vinden dan hadden we dat in de reglementen op moeten nemen. Nu is er gekozen voor het aantal doelpunten dat een club meer in de plus of min staat belangrijker te vinden. Voor allebei valt wat te zeggen, maar er is gekozen en het is echt kansloos om die regels opeens aan te passen als het even niet uitkomt/het verschil tussen clubs klein is. Zelfs in deze gekke tijden kan je zulke dingen niet ineens aanpassen.

Maar hoe zit het dan komend jaar met hoeveel clubs er degraderen? Zijn het er dan 4? Of zijn het er 2 en promoveert er ook geen?

23 maart 2020 om 09:53

Niet promoveren, dan kun je de eerste divisie dus opheffen.

Dat is idd een doemscenario. Maar als straks andere Europese competities wel hervat worden, dan moet ook de Eredivisie verder met de competitie. het kan toch niet zo zijn dat de Eredivisie stopt, geen kampioen kent en volgend jaar met maar liefst 20 ploegen verder gaat en andere competities wel in juni/juli de competitie uitspelen. Laten we vooral afwachten hoe snel we europees dit corona virus onder controle krijgen, dat is het allerbelangrijkste !

Doemscenario? Prima scenario. Dit is de beste oplossing. Vindt het alleen echt zuur voor AZ. Alle topwedstrijden met gemak ruim gewonnen. Als er een seizoen was om de titel te pakken, was het dit seizoen wel. Plus dat ik meer vertrouwen heb dat Ajax de voorrondes van de CL doorloopt, dan AZ. AZ krijgt betere tegenstanders.

23 maart 2020 om 10:19

Dan heeft AZ het dus tegen de rest laten liggen, kans was das groot dat AZ nog wel wat punten had laten liggen met het oog op hun resterende programma.

Lijkt me toch voor utrecht extreem zuur hebben eigenlijk een betere kans om europa in te gaan dan bijv willem 2, voor az lijkt dit me ook geen oplossing. Dus in dat geval zou ik dan zeggen hele seizoen schrappen en de deelnemers van vorig seizoen europa in

23 maart 2020 om 11:09

Ik denk dat AZ liever deze stand heeft dan stand van vorig jaar te gebruiken. AZ krijgt nu wel gewoon de kans om CL te spelen. Daarnaast is het wel zuur voor AZ dat ze geen kampioen meer kunnen worden, maar ik denk dat AZ ook wel blij is met een plek in de voorronde van de CL

Als ze Europees voetbal nou afschaffen volgend seizoen dan zijn we ook klaar met het gezijk wie het meeste recht heeft op europese plekken. Waarschijnlijk gaat dit niet gebeuren aangezien financiele belangen hiervoor te groot zijn. Met dit scenario (worst case) dan zullen er altijd winnaars en verliezers zijn. Voor AZ jammer dat ze geen kampioen kunnen worden en daarmee een directe cl plaats, maar ik verwacht dat AZ ook wel blij is met een voorronde plek in de cl. Feyenoord zal wel balen dat ze geen kans meer krijgen om bij de 1e 2 te eindigen, maar Europa league is voor Feyenoord een mooi podium om zich te laten zien. PSV wist al wel dat ze veel verpest hadden en dat hierbij de cl al wel beetje uit zicht was geraakt. Voor Willem ll een mooie kans nu, maar wel zuur voor Fc Utrecht (kans via bekerfinale) en de ploegen die op de play off plekken stonden die nu geen kans krijgen om europees voetbal te halen. Dit alles wel als het worst case scenario uitkomt.

Ik snap niet dat we zouden kunnen besluiten geen kampioen te benoemen maar wel twee ploegen te laten promoveren uit de kkd.

Gooi de Europese startgelden in 1 pot en verdeel die over de eerste 5 ajax,az,Feyenoord,Utrecht,PSV. De competitie uitspelen gaat nooit never lukken.Huidige stand is eindstand

Aangezien we nog geen hele competitie hebben gespeeld de nummer 1 beslissen op onderling resultaat is geen gek idee ipv doelsaldo.en wat te doen met de beker? Wordt die nog wel gespeeld?

23 maart 2020 om 11:50

En dan PEC en Fortuna ook onderling resultaat?of praten we alleen over de Ajax of AZ haat?wanneer de competitie niet verder kan is hij gesloten.dan kijk je naar de stand en zo is het.zo gaat dit bijvoorbeeld al jaren wanneer je naar de niet profs of jeugd kijkt.stand nietig verklaren kan ook, maar dan is Ajax nog steeds nummer 1.het gaat ze echt niet om het stuk metaal, maar ook de Cl....het enige wat dan niet fair is, is dat PSV 2e staat en AZ 4plus rekening houdend met onderin, vind ik gewoon RKC en ADO eruitfortuna play-of tegen de nummer 3 en klaar

23 maart 2020 om 12:02

Zo gaat dit al jaren.maar het gaat al jaren op basis van een afgerond seizoen.dus dat is nu niet het geval.

24 maart 2020 om 14:56

Een computer laten bepalen kan nooit eerlijk zijnstel tijdens een beslissend moment klungelt de VAR weerlaatste 2 beslissende wedstrijden is Onana gebleseerdajax - Feyenoord en Onana pakt ineens rood in de 3e min...een computer kan dit nooit bepalen....kortom: klaar is klaar

Ik hoop dat mijn favoriete club Almere City een rechtszaak gaat aanspannen mocht dit doemscenario gebeuren. Almere City kan hierdoor niet meer via de nacompetitie promoveren en dat vind ik erg jammer en ook oneerlijk.

23 maart 2020 om 11:54

" Ik hoop dat mijn favoriete club Almere City een rechtszaak gaat aanspannen mocht dit doemscenario gebeuren. Almere City kan hierdoor niet meer via de nacompetitie promoveren en dat vind ik erg jammer en ook oneerlijk ". Ik ben wel benieuwd wat de eis in zo een rechtszaak volgens jou zou moeten zijn? Dat die playoffs gewoon door moeten gaan, terwijl de wereld in brand staat? Alsof er niets aan de hand is? Hoe groot denk je dat de kans is dat er ook maar 1 rechter bereid is die daar om daarin mee te gaan?. Bovendien gaat het heel lastig worden om een zaak aan te spannen, aangezien ook de rechtbanken, een enkele uitzondering daar gelaten, wegens het Coronavirus gesloten zijn.

Ik support zelf Go Ahead Eagles en wij moeten het van de playoffs hebben. Echter zal ik die risico’s niet lopen.

Een belgische oplossing lijkt mij wel mooi en scheelt een hoop wedstrijden.

De top 6 speelt tegen elkaar een keer uit en thuis. Net als de onderste zes. Nummer 7 tot en met 12 zijn uitgespeeld.

Zo blijft de promotie degradatie hetzelfde. Kunnen de nummer 16 en drie onderling nog tegen elkaar spelen over twee wedstrijden of een enkele ontmoeting in een ander stadion een dag voor de mogelijke bekerfinale.

Ik kan me niet voorstellen dat dit model het gaat halen. Dat is goed voor de bovenste en onderste clubs en de twee promovendi, maar de overige clubs krijgen toch al klappen door het virus en dan moet ook nog eens het tvgeld met twee extra clubs worden gedeeld. Ik zou me kunnen voorstellen dat die clubs daar niet echt vrolijk van worden. Bovendien levert dat vier extra speelronden op, terwijl de competitie sowieso al eerder moet beginnen omdat aan het end het EK moet worden afgewerkt. Dan wordt de bond bijna verplicht om al in juli te beginnen. Dat is op zich niet zo erg, maar dan moet men niet te lang wachten met het nemen van een beslissing zodat de clubs hun spelers snel op vakantie kunnen sturen voor zover er door de beperkingen van een echte vakantie sprake kan zijn. Dit model levert wel interessante playoffs op omdat er uiteindelijk vier clubs zullen moeten degraderen om de eredivisie weer naar 18 clubs te krijgen.

Doemscenario? Dikke prima!! Waar kan ik tekenen????

Schijnbaar is het voor iedereen klote behalve Ajax als ik de reacties zo lees. Even vergeten dat Ajax nog altijd bovenaan stond en landstitel nummer 35 kon gaan binnenhalen. Ik baal hier net zo hard van als iedere supporter, want we willen allemaal een stand na 34 speelronde. Maar het is inderdaad mogelijk dat we moeten kijken naar wat mogelijk gaat zijn. En er bestaat gewoon een kans dat het niet uitspelen van de competitie tot de mogelijkheden gaat behoren.

23 maart 2020 om 14:46

Ik als FCT supporter zou hier dolblij mee zijn!!

23 maart 2020 om 15:15

Je bedoelt met het eindresultaat? Dat snap ik wel, maar ik neem aan dat ook jij van mening zal zijn dat een eindstand na 34 speelrondes het meeste eerlijke is en dat het een stuk beter zou voelen wanneer Twente na 34 speelrondes handhaving zou bereiken in plaats van 26 speelrondes. Maar qua resultaat verlies je er inderdaad als Twente supporter niks op, terwijl je met doorspelen het risico loopt dat je handhaving misloopt. Voor mij als Ajacied zit dat net wat anders. Wij kunnen ook CL voetbal verliezen als we weer doorgaan, maar als we niet doorgaan lopen wij een kampioensschaal mis. Dus wij verliezen wel degelijk wat, hoewel we ook iets krijgen wat ook verre van zeker was. Ik wil dat risico best lopen, verliezen op sportieve gronden is klote maar wel eerlijker dan werken met een niet afgemaakte competitie.

Of wat iemand anders hier op
voetbalzone wel eens heeft gezegd,zodra alle clubs evenveel
wedstrijden hebben gespeeld dat
dan de eindstand van de eredivisie is

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren