UEFA zet definitief streep door EK 2020 en stelt nieuwe datum vast

Dinsdag, 17 maart 2020 om

EURO 2020 wordt met een jaar uitgesteld, zo is dinsdag bekend geworden. De Europese voetbalbond hakte die knoop dinsdagmiddag door op de speciaal belegde crisisvergadering naar aanleiding van het uitgebroken coronavirus. De start van het EK stond aanvankelijk gepland in juni, maar die periode zal nu benut worden om de reeds stilgelegde nationale voetbalcompetities in te halen. Het EK 2021 zal gespeeld worden van 11 juni tot en met 11 juli.

De UEFA deed het voorstel om het EK met een jaar te verplaatsen. De betrokken partijen stemden daarmee in tijdens de vergadering. Het nieuws is inmiddels bevestigd door de UEFA. Het is voor het eerst sinds de oprichting van het EK dat het evenement niet door kan gaan. Sinds de oprichting van het landentoernooi in 1960 vond het telkens om de vier jaar plaats. Het aanstaande EURO 2020 is met twaalf verschillende gastlanden uniek in zijn soort: nooit eerder vond het EK plaats in meer dan twee landen tegelijk. Het was de bedoeling dat de openingswedstrijd op 12 juni in het Stadio Olimpico in Rome zou plaatsvinden, terwijl de finale exact een maand later gepland stond op Wembley in Londen.

Nederland heeft zich geplaatst voor EURO 2020 door in zijn kwalificatiepoule tweede te eindigen achter Duitsland. De ploeg van bondscoach Ronald Koeman werd op 30 november 2019 tijdens de loting ingedeeld in Groep C, samen met Oekraïne, Oostenrijk en een (nog onbekende) play-offwinnaar. Oranje speelt op het EK al zijn groepswedstrijden in de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam.

Door het EK te verplaatsen biedt de UEFA ruimte voor alle voetbalbonden om de competities af te ronden zodra het coronavirus onder controle is. De complete voetbalkalender gaat door de uitbraak van het virus op de schop. Competities liggen de komende weken nog stil en het is de vraag wanneer er weer gevoetbald kan worden. Door het EK te verschuiven, krijgen de clubs en bonden de ruimte om de competies, bekertoernooien, Champions League en Europa League tot een goed einde te brengen.



Gerelateerd

Meer sportnieuws

118 reacties (laatste reactie door payleep)

Lijkt me een logische beslissing. Anders kwam je hoe dan ook in de knoop met alle competities. Ook goed met het oog op onze blessures en jonge talenten die dan wat verder zijn. Hopelijk blijft iedereen nu gezond. Sterkte allemaal!

17 maart 2020 om 13:28

Zouden de nationale competities nog doorgaan denk je dan?

17 maart 2020 om 13:29

Ik denk van wel alleen dan zonder publiek

17 maart 2020 om 13:30

Natuurlijk niet, geen tijd om deze in te halen plus zeer onverstandig en onverantwoord dit alsnog te proberen zonder publiek gezien de besmettingen binnen het voetbal.

17 maart 2020 om 13:30

Denk het niet. Ik denk dat de huidige standen de eindstanden gaan worden. Ajax dan dus de landskampioen. AZ nummer 2. Feyenoord nummer 3. PSV nummer 4. Enzovoorts.

17 maart 2020 om 13:34

In Nederland zie ik dat sowieso niet gebeuren in de maand juni. Misschien zonder publiek, maar het nadeel is dat mensen dan toch op een andere plek gaan samenkomen. Nederland heeft (vooralsnog) er voor gekozen om dit virus geleidelijk over de bevolking te laten komen, daar past echt een amasumentbusiness als het voetbal niet bij.

17 maart 2020 om 13:36

Mitchkot: oneerlijker kun je het niet maken. Zolang niet alle wedstrijden zijn gespeeld kun je geen kampioen aanwijzen. Gewoon nietig verklaren en geen kampioen aanwijzen.

17 maart 2020 om 13:38

Ik denk niet dat we daar momenteel wat over kunnen zeggen, het is lastig te zeggen hoe de situatie over bijvoorbeeld 2 maanden is, en wat in de zomer al kan. Wat dat betreft is het even afwachten. Dit geeft wel ruimte in de zomer, mocht de situatie het toelaten om weer te voetballen.

17 maart 2020 om 13:39

Er is nu in ieder geval wat speling om de competitie af te maken, of we door kunnen moet de toekomst uitwijzen. De KNVB moet een datum bepalen van als we dan niet voetballen dan stoppen we de competitie, dan weet iedereen waar ze aan toe zijn.

17 maart 2020 om 13:43

De overheid gaat nooit wedstrijden met publiek toelaten zolang het virus volledig bedwongen is. Het zou maar in volle zomer zijn vooraleer het enigzins terug veilig zou zijn. Geen tijd meer om competities af te werken lijkt mij. Klassementen annuleren zou het gevolg kunnen zijn.

17 maart 2020 om 13:46

Je zou maar bovenaan staan in de Jupiler league.. het is sowieso niet eerlijk en er moeten harde keuzes gemaakt worden, ten koste van de 1 of de ander!

17 maart 2020 om 13:46

@arsenal890 clubs hebben ook te maken met inkomsten en uitgaven ieder seizoen. Als je een seizoen nietig verklaard komen clubs misschien in de financiële problemen want ze hebben wel uitgaven gemaakt voor dit seizoen. Heeft Ajax dan bijvoorbeeld geen recht meer op de CL miljoenen van dit seizoen als ze dit seizoen nietig zouden verklaren? Dat zou natuurlijk belachelijk zijn.

17 maart 2020 om 13:47

@arsenal890, en wie gaat er dan Europees spelen komend seizoen? Als Ajax bijvoorbeeld niet als kampioen wordt aangewezen, wie krijgt dan het directe CL ticket?

17 maart 2020 om 13:49

Het is voetbal, kun je volgend jaar ook geen Europese toernooien spelen.....dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.

17 maart 2020 om 13:49

Is het niet zo dat bij gelijke stand , de onderlinge resultaten zwaarder wegen dan het doelsaldo ? Dan is AZ de logische kampioen.

17 maart 2020 om 13:52

@Baradona, denk ik niet. Ajax staat op basis van doelsaldo bovenaan dus lijkt me dat dat leidend is. In Spanje gaat het volgens mij wel op basis van onderlinge resultaten.

17 maart 2020 om 13:52

Ik zie het niet gebeuren en zeker niet nu de overheid heeft besloten om het virus gestaag over de bevolking te laten komen. Het duurt dus nog wel even voordat de bevolking een immuunsysteem heeft gekweekt en de risicogroepen veilig zijn. Totdat dat gebeurt, blijven de maatregelen zeer waarschijnlijk wel van kracht. We moeten ook niet vergeten dat de spelers wellicht nu rust krijgen, maar als ze in de zomer alles nog af moeten maken, zijn veel spelers in de winterstop helemaal leeg. Dat kan ook niet. Dan prop je iets minder dan anderhalf seizoen in 1 voetbalseizoen en heb je ook nog eens een EK in 2021. Dat gaat nooit werken.

17 maart 2020 om 13:53

Nee in nederland doen we dit al jaar en dag op basis van doelsaldo

17 maart 2020 om 13:54

In Nederland gaat het om doelsaldo, dat is van tevoren afgesproken. Hoe oneerlijk dat misschien ook is. Ik zou als Ajacied zeker niet blij zijn met een dusdanig kampioenschap, maar als er geen betere optie is zal het zo moeten..

17 maart 2020 om 13:54

@baradonna Was het maar zo, dan was Ajax in het verleden nog vaker kampioen geweest maar zo werkt het niet helaas. Het doelsaldo is leidend in Nederland ook al was een club in de onderlinge wedstrijden beter.

17 maart 2020 om 13:55

Messibazoer: europees voetbal zou je eventueel wel kunnen laten doorgaan op de huidige stand of de ploegen van vorig jaar. Maar ik zou hoe dan ook niet een kampioen aanwijzen want dat is ten onrechte met nog veel speelrondes voor de boeg. Mitchkot: het Europees voetbal volgend seizoen gaat echt niet worden afgelast als je het seizoen nietig verklaard. Het word van vorig jaar gemeten of van de huidige stand lijkt mij.

17 maart 2020 om 13:57

@Arsenal890, Waarom zouden de ploegen van vorig jaar het dan wel verdienen? Dat gaat PSV dus voorronde CL spelen ipv Az terwijl die het toch meer verdienen dit seizoen? Staat een beetje krom op je vorige reactie. Kampioen aanwijzen onterecht maar Europese plaatsen kan dan wel ineens op basis van vorig seizoen..

17 maart 2020 om 13:57

@arsenal890 Natuurlijk gaat het Europees voetbal voor volgend seizoen niet worden afgelast. Maar het gaat erom dat de clubs zowel voor dit seizoen als voor volgend seizoen wel hun inkomsten blijven krijgen en dat gaat niet als je dit seizoen nietig verklaard lijkt mij. Dan worden ook de inkomsten van dit seizoen nietig verklaard? En hoe wil je dan de uitgaven nietig verklaren? Kan Ajax dan kosteloos Marin, Alvarez, Babel weer terugsturen en hun geld weer terugkrijgen?

17 maart 2020 om 14:00

Ik heb de voorkeur om de stand in de winterstop als eindstand te nemen. dan heeft iedereen een keer tegen elkaar gespeeld en niet zoals nu dat de een meer sterkere heeft gehad dan de ander. Bovendien heeft niet iedereen evenveel wedstrijden gespeeld.

17 maart 2020 om 14:04

Messibazoer: ik zeg toch niet dat het gaat gebeuren? Het is of de huidige stand of vorig seizoen. Nergens zeg ik dat het van vorig seizoen moet, ga mij geen woorden in de mond leggen. Ik zou het zelf ook belachelijk vinden als dat gebeurt. Mitchkot: geen idee hoe en wat. Ik geloof dat het op precies dezelfde manier gaat zoals altijd als je het nietig laat verklaren. Lijkt mij dan. Robby: dan zit je weer met thuisduels en uitduels. De ene ploeg heeft dan de lastige uitwedstrijden wel gehad en de ander niet.

17 maart 2020 om 14:11

Tuurlijk gaan de competities nog wel uitgespeeld worden. Wat wil je dan ook cafés etc sluiten tot eind zomer? Weet je wel niet hoe veel clubs failliet gaan als je niet meer voetbalt dit seizoen? Dit virus zal echt niet tot de zomer stand houden, in China zijn er al amper nieuwe besmettingen

17 maart 2020 om 14:15

@arsenal890 Natuurlijk is het 'oneerlijk' en verre van gewenst door de Knvb en clubs. Er dient alleen wel een eindklassering te zijn voor dit seizoen ivm het Europese voetbal. Of hoe wil jij dit oplossen dan? Gewoon de stand van vorig jaar hanteren? Helemaal geen Nederlandse clubs Europa insturen??? dus vertel het ons: hoe zou jij dat oplossen??????

17 maart 2020 om 14:16

In China zijn er amper besmettingen omdat iedereen in Quarantaine zit. Moet nog maar zien wat er gebeurt als iedereen weer zijn dagelijkse bezigheden gaat doen.

17 maart 2020 om 14:17

En bijna iedereen loopt daar met mondkapjes. Hier zie ik niemand met mondkapjes rondlopen.

17 maart 2020 om 14:18

@richardpraha Door Ajax en AZ een onderlinge wedstrijd te laten spelen op neutraal terrein om de directe plaatsing voor de CL. En dan Feyenoord, Psv, Willem II en Utrecht (als bekerfinalist) onderling om de verdeling van de EL te laten spelen. Verder kun je dan de Eredivisie als nietig verklaren omdat je de tickets dan op deze manier verdeeld en geen kampioen aanwijst.

17 maart 2020 om 14:20

Richard: lees alsjeblieft even de reacties hierboven. Ik heb al meerdere keren aangegeven wat de opties zijn. Laten we voorop stellen dat alle opties nadelen heeft. Maar bijv iemand kampioen maken met nog 9 wedstrijden te spelen omdat ze bij wijze van spreken 5 keer meer gescoord hebben kan echt niet. Gewoon nietig verklaren en dus geen kampioen aanwijzen. Europese plekken gewoon via de huidige stand of stand van vorig jaar.

17 maart 2020 om 14:25

@arsenal890 Maar je geeft zelf al aan dat je geen idee hebt hoe het dan moet met de inkomsten en uitgaven van clubs voor dit seizoen. Dat is toch wel van een groot belang als je een seizoen nietig wilt verklaren dat je dan zeker weet dat clubs dan niet in de financiële problemen gaan komen.Wat dat betreft geeft het clubs wel meer financiële zekerheid als dit seizoen wel gewoon geldig tot een einde wordt gebracht.

17 maart 2020 om 14:33

Hoe wil is dan eerlijk doen mitchkot? Dat kan dus niet, ik denk dat jij de situatie veel erger schets dan dat het zo is. Ze krijgen gewoon de inkomsten van de CL en EL. Ze krijgen minder omdat veel wedstrijden worden afgelast maar dat kan niet anders. Want ze gaan nooit alle wedstrijden inhalen met publiek. Zonder publiek is al een kleine kans. Dus financieel word het hoe dan ook lastig.

17 maart 2020 om 14:35

" Ik denk niet dat we daar momenteel wat over kunnen zeggen, het is lastig te zeggen hoe de situatie over bijvoorbeeld 2 maanden is, en wat in de zomer al kan. Wat dat betreft is het even afwachten. Dit geeft wel ruimte in de zomer, mocht de situatie het toelaten om weer te voetballen ". Is natuurlijk niet zo. In juli beginnen de voorronden van de volgende editie van de CL alweer en dus moeten tegen die tijd allee deelnemers bekend zijn. De kalender is volgend jaar al overvol, waardoor er nauwelijks ruimte is om te schuiven, terwijl de competities ook eerder afgerond moeten zijn nu het EK volgend jaar gaat worden gespeeld. Het EK is van voor in de rij naar achter in de rij verplaatst, maar die rij is nog even lang waardoor die verplaatsing qua ruimte niets oplost. In de zomer spelen na 1 juli is zowel organisatorisch als juridisch onhaalbaar omdat er dan in de knel gekomen gaat worden met de licenties, aflopende spelers- en sponsorcontracten, begrotingen en kwalificatiewedstrijden van de volgende edities van het Europese voetbal. Dat laatste zou alleen kunnen als het aantal deelnemers aan Europees voetbal fors zou worden ingekrompen waardoor er ook minder wedstrijden gespeeld zouden moeten worden, maar dat is juridisch volstrekt onhaalbaar. Je kunt een land niet zomaar willekeurig Europese tickets afpakken, zelfs niet als de competitie niet wordt uitgespeeld.

17 maart 2020 om 14:48

Want voetballers zijn supermensen en worden niet besmet? Of houden ze op het veld 1,5 meter afstand?

17 maart 2020 om 15:45

Nee, denk aan het seizoen 2006-2007 toen PSV met een doelpunt meer kampioen werd. Ajax had toen een beter onderling resultaat (0-1 verloren en 1-5 gewonnen).

Ben bang dat er in juni nog niet binnen heel Europa gevoetbald gaat worden, dus denk dat er dan ook weinig gaat worden ingehaald. Maar laten we hopen op het beste

17 maart 2020 om 14:08

Dat denk ik inderdaad ook. Er wordt er wel erg makkelijk vanuit gegaan dat de restant van de competitie kan worden ingehaald deze zomer. De kans is groter dat het dan alleen maar erger is.

17 maart 2020 om 14:11

Nee, we zijn op tijd begonnen met maatregelen etc, jij verwacht dus ook dat scholen dicht blijven tot de zomer ?!

17 maart 2020 om 14:14

Nee, daar zullen ze een oplossing op moeten bedenken door met nog kleinere groepen te gaan werken etc. Hoe kun je nou zeggen dat we optijd zijn begonnen met maatregelen terwijl er een stijgende lijn zit in de besmettingen?

17 maart 2020 om 14:20

Op tijd begonnen? Dan hadden ze het die 800-900 studenten uit Groningen wel verboden om massaal af te reizen naar de Alpen voor een skivakantie, terwijl Noord-Italië op dat een viruszone was.

17 maart 2020 om 14:47

" Nee, we zijn op tijd begonnen met maatregelen etc, jij verwacht dus ook dat scholen dicht blijven tot de zomer ?! ". Het beleid van NL is er op gericht om een grote piek zoals in Italie te voorkomen en die piek over een langere periode uit te smeren. Het lijkt me toch duidelijk dat het dan ook langer dan in Italie gaat duren, terwijl we volgens de mensen die er voor hebben door geleerd, twee tot drie weken op Italie achter liggen. Ook is ons een scenario voor geschilderd waarin 60 tot 70 procent van de bevolking, uitgesmeerd over een langere periode, met het virus besmet zullen worden en daar zullen ook sporters, bestuurders, terreinknechten en scheidsrechters bij zitten. En zonder die mensen wordt het lastig om een wedstrijd te organiseren.

Dit was de enigste juiste beslissing anders kwam alles in de knoop mochten de competities nog worden hervat. Nu ben ik nog benieuwd hoe de Knvb de binnenlandse competities gaat afronden. Het lijkt mij dat het hele voetbalseizoen nietig wordt verklaard, want de corona-ontwikkelingen gaan nog wel maanden duren ben ik bang.

17 maart 2020 om 14:56

" Dit was de enigste juiste beslissing anders kwam alles in de knoop mochten de competities nog worden hervat. Nu ben ik nog benieuwd hoe de Knvb de binnenlandse competities gaat afronden ". Deze beslissing is genomen om lucht te verschaffen. Maar oplossen doet het niets. Het EK is van voor in de rij naar achterin de rij verschoven, maar de rij is nog even lang. Door het EK moeten de competities eerder worden afgerond en dus ook eerder beginnen. En datzelfde geldt dus ook voor de voorbereiding op dat seizoen. De speelkalender is nog net zo vol en de wedstrijden moeten nog steeds in hetzelfde tijdsbestek worden afgehandeld. Alleen de volgorde is aangepast.

Dat is goed. Nu wachten of we überhaupt de competitie wel kunnen uitspelen. Anders maar kijken hoe de stand halverwege het seizoen was en dat zo eindigen denk ik.

17 maart 2020 om 13:46

Wat een onzin, als ze al zoiets gaan doen wordt het gewoon de huidige stand, en niet die van in de winterstop.

17 maart 2020 om 13:52

Alles is onzin omdat niemand het nog weet en er nu tijd is om goed na te denken en te kijken hoe het per week gaat met de algehele gezondheid.

17 maart 2020 om 13:54

Ik moet zeggen dat halvewege misschien wel eerlijker is. Je hebt dan in ieder geval al 1x tegen ieder gespeeld (los van eventuele thuis voordelen). Dat er nog geen duidelijkheid is over de toekomst maakt het natuurlijk nog geen onzin.

17 maart 2020 om 14:05

Als iemand reageert op een ander zijn voorstel en onzin roept en zelf weer met een ander voorstel komt is dat onzin vanuit zijn eigen redenatie. Mijn boodschap is laten we even wachten en rustig doen.

17 maart 2020 om 14:08

Goed punt, laten we het afwachten.

17 maart 2020 om 14:08

Als je het zo bekijkt is dat inderdaad wel eerlijker. Voor mijn cluppie hoop ik dit niet overigens

Ik snap dat je evenementen van deze omvang tijdig moet afblazen, gezien de organisatie er omheen, maar man wat zuigt dit hard. Gezondheid blijft het belangrijkste!

Goeie keuze! Het ek kan eventueel volgend jaar gespeeld worden de Nations league is nou niet hoge prioriteit.

De beste optie! Komt ook goed uit voor het Nederlands elftal. Dan hebben alle jonge spelers nog meer ervaring en kwa blessures komt het ook goed uit. Nu ben ik nog benieuwd naar de afloop van de competities hoe ze dat gaan oplossen.

Te verwachten, en ook gewoon het beste besluit. Alleen even afwachten hoe ze dat financieel willen verhalen. Wanneer de clubs het op mogen hoesten zou dat werkelijk waar schandalig zijn. Je ziet de Uefa er wel voor aan. Memphis, Demiral, Zaniolo etc. staan nu te springen!

17 maart 2020 om 13:59

Ligt een beetje aan de situatie en hoe. Indien de uefa werkelijk ontzettende kosten moeten maken en als dit bijvoorbeeld kan worden opgelost door clubs niet te betalen voor het afstaan van hun spelers, dan kan ik hier mee leven.

17 maart 2020 om 15:52

Maar iemand moet de rekening betalen... De Uefa zelf maakt geen winst, bijna de volledige omzet gaat door naar de clubs en de bonden. Vorig jaar had de Uefa een verlies van 50 miljoen en de jaren daarvoor van 5 miljoen, niet heel raar want ze rebruiken het EK om dat recht te trekken.van de totale omzet, 3.8 miljard, ging 3.4 miljard naar de clubs en de nationale bonden, 300 miljoen was nodig voor de organisatie van Uefa competities en het kleine beetje wat overbleef om de Uefa organisatie draaiende te houden. Iemand moet uiteindelijk opdraaien voor de extra kosten, dat kan of door de clubs/bonden bij te laten springen of door de 3.4 miljard die ze nu verdelen wat minder te maken andere opties hebben zij ook niet...

Logisch. Kwestie van tijd voor dat ze ook een stekker trekken uit alle nationale competities.

Goede beslissing. Hoe dan ook is er nu weinig zekerheid wat de dag van morgen gaat brengen. Laat het leven zich eerst weer normaal herstellen daarna kan men verder. Voor Oranje zou deze beslissing wel heel goed kunnen uitpakken. Minder blessures, jonge spelers die allemaal een jaar verder zijn. In dat opzicht kunnen we hier van profiteren.

17 maart 2020 om 13:36

Minder blessures heb je niks aan aangezien je dat simpelweg niet weet. Voor het zelfde geval mis je volgend jaar in eens Virgil en Wijnaldum.

17 maart 2020 om 14:51

@youngblood16, Ik ga nu gewoon uit van het positieve. Ons hele leven bestaat uit toevalligheden toch ( ik noem het ons lot)? Een jaar uitstel van het EK zou ook jongens als Stengs, Boadu, Ihattaran goed kunnen uitkomen. Wie weet zal Wijndal dan ineens de onomstreden linksachter worden. De beslissing is genomen en het geeft jongens als Memphis en Bergwijn meer rust en tijd om aan hun herstel te werken.

17 maart 2020 om 13:44

Het kan nog wel even duren voordat het normale leven weer herstelt. We zitten nu in de eerste golven. De voorspelling volgens de overheid is dat een groot gedeelte van Nederland het virus krijgt en momenteel gaat het aantal besmettingen nog gestaag omhoog. Het duurt dus nog wel even voordat een groot deel van Nederland het virus achter de rug heeft en herstelt. Voor Oranje is dit inderdaad op sportief gebied totaal niet nadelig.

17 maart 2020 om 14:55

Wij als gewone burger moeten gewoon met de dag leven. Dat kan soms al irritant genoeg zijn, niet? De beleidsmakers zullen achter de schermen nu ook al bezig zijn met het clubvoetbal. Ik ga er van uit dat dit seizoen ten einde is gekomen. Hopelijk kunnen we na de zomer weer opnieuw beginnen, maar ik ben geen expert. Het is puur mijn buikgevoel.

De juiste beslissing. Mocht de situatie de komende tijd verbeteren, biedt dit ook de ruimte om de nationale competities af te ronden.

Prima besluit. Ook het meest logische. Een paar maanden verschuiven was geen optie, net als verplaatsen naar de winterstop.

Erg goed nieuws voor Voetbal Nederland. Depay en Malen zullen dan over hun blessure heen zijn en Oranje heeft geen voetballers die over de 30 zijn. Voor Ryan Babel is het wel zuur, want ik denk dat hij dan niet meer in het plan voor komt of hij noet het heel goed gaan doen.

17 maart 2020 om 13:40

Voetballers over de 30 jaar kunnen hun meerwaarde wel hebben, maar Babel in Oranje heb ik altijd een gebrek aan beter gevonden. Het zegt eigenlijk wel wat over het gebrek aan kwaliteit dat we weer op Ryan Babel terug moesten vallen.

EK en WK binnen 1 jaar van elkaar, lekker zeg!

17 maart 2020 om 14:10

Misschien wordt die ook een jaar verschoven?

17 maart 2020 om 14:48

En dan het volgende EK ook maar weer een jaar verschuiven?

Met het oog op het drukke schema een goede beslissing, maar ik vraag me af of het er allemaal beter op wordt met betrekking tot andere factoren, zoals de nationale competities. Vooralsnog lijkt deze epidemie niet voortijdig te stoppen en dan kan het weleens lang gaan duren voordat het allemaal onder controle is. Zeker in Nederland waar het doel toch lijkt te zijn dat er eerst een immuunsysteem moet worden gekweekt door de groepen waar het risico vrij klein is, terwijl de ouderen worden afgeschermd. Zoiets duurt nooit hooguit twee maanden. Nu ben ik overigens geen expert, maar het lijkt me zeer sterk dat het zo snel gaat over een groep van zo'n 18 miljoen mensen.

2 zomers achter elkaar voetbal, dat is dan weer een sunny side

Beste optie. Heel begrijpelijk. Al denk ik dat de competities ook nog heel lastig worden.

Dan neem ik aan dat de Nations League stilletjes is gecancelled.

Een beslissing die logisch is maar ik zet mijn kanttekening bij het uitspelen en de Europesche competities. Het is niet haalbaar elk land heeft zijn eigen maatregelen en we weten niet hoelang het kan duren. Even een voorbeeld stel Frankrijk heeft de situatie onder controle en het openbare leven word weer opgepakt maar in Italie is de situatie ongewijzigd. Dan kunnen dus alle italiaanse clubs niet tegen Franse clubs spelen en neem dan spanje mee nou idd een kansloze missie. De belangen zijn natuurlijk groot en de uefa hoopt dat dit lukt want financieel is het natuurlijk een strop geen EL of CL volgend seizoen. Maar laten we eerlijk zijn de situatie is onberekenbaar per land dus ook de komende maanden. Laten we het proberen te beperken. Enige optie is dit seizoen nietig verklaren geen kampioen en geen degradant. De knvb steunt de kkd ploegen en compenseren de waarschijnlijke kampioenen van de kkd. Vervolgens een nieuwe competitie per 1 Augustus opstarten en dan hopen dat er medio december een medicijn is en dat we in Januari weer kunnen reizen. Volgend seizoen geen CL en EL ook om verspreiding te voorkomen en per land de situatie goed te bestrijden. Dan kunnen we idd in Juni genieten van een EK.

In mijn ogen is dit het beste om te doen met de nationale competities in gedachten. Vind het namelijk oneerlijk als er kampioenen worden aangewezen, wil je kampioen worden moet je voetballen. Begrijp dat de UEFA in de shit zit nu maar geduld is een schone zaak en hoop ook dat ze uitstellen inplaats van afstellen

Of de competities nou wel of niet uitgespeeld zijn. Je wist eigenlijk al meteen dat het EK afgelast zou worden.. ook omdat het door alle landen heen gaat. Het is een logische beslissing vind ik.. maar Nu besef ik pas hoe erg ik gehecht ben aan een potje voetbal.. wat is dit klote zeg. Hoop dat iedereen snel maar weer beter word. Nu besef je pas hoe mooi het leven eigenlijk was..

17 maart 2020 om 14:11

Inderdaad maar het maakt mij eigenlijk ook wel erg boos dat we nu doordat ze in China maar hebben toegelaten dat er daar vleermuizen gegeten mochten worden dat mede daardoor nu ons leven in verandering is gekomen. Met erg veel dingen die nu niet kunnen of niet mogen. En nog steeds hoor ik niemand om keiharde maatregelen te nemen tegen dit soort landen die dat maar toelaten. Ik vind het echt onbegrijpelijk! Echt enorm veel wordt ons nu onthouden en er is niemand om die schadeclaim bij in te dienen...

Het zou trouwens ook wel jammer zijn als de Europese resultaten van dit jaar niet mee zouden tellen voor de coëfficiëntenlijst, want dit was Nederlands beste seizoen sinds vele jaren. Hopelijk tellen ze alles mee tot en met december, dan heeft ieder land er evenveel last van dat het seizoen niet wordt uitgespeeld. Behalve natuurlijk de toplanden, die hadden nog veel punten kunnen pakken nu. Maar ja, de afstand tussen die landen en de rest is toch al zo gigantisch, dat halve seizoen maakt dan niet uit.

heel goed nieuws voor de Depays en Pogba's die nu geblesseerd zijn. Echter in 2022 staat het WK alweer gepland. Betekend dat nu dat we 2 jaar achter elkaar een eindtoernooi hebben? ben dan wel benieuwd wat voor impact dat gaat hebben op de fitheid van de spelers. Die zijn dan vanaf het hervatten van de clubcompetities tot 2022 aan het voetballen toch?

Competities uitspelen zal volgens Mij Niet kunnen, veel spelers liggen dan alweer vast bij een andere club of spelers die geen contract meer hebben...

Ach goh, is er dan een overeenkomst gekomen over die 300 miljoen die er zogenaamd op tafel moest komen? Wansmakelijke praktijken. Maar goed, dit is de beste beslissing en het kon eigenlijk niet anders dan dat dit ging gebeuren. Ik kan me hier 100% achter scharen.

17 maart 2020 om 16:05

Iemand moet uiteindelijk die rekening van 300 miljoen toch gaan betalen. Het vorige EK koste de uefa 1.1 miljard, dat zal dit jaar wel weer meer zijn. dan is 300 miljoen voor een jaar uitstel geen raar bedrag.de Uefa zelf maakt geen winst (vorig jaar 50 miljoen verlies en de jaren daar voor 5 miljoen verlies) dus die hebben zelf het geld ook niet.van de omzet van de Uefa, 3.8 miljard, gaat 3.4 miljard naar de clubs en de nationale bonden. Als ze zelf het geld niet hebben blijven er maar 2 opties over. Of de clubs en bonden springen nu bij. Of de 3.4 miljard gaat omlaag. Dat kunnen we allemaal niet leuk vinden. maar als je nog een andere oplossing kan bedenken dan horen ze dat ongetwijfeld graag bij de Uefa.overigens was de omzet van het vorige EK 1.9 miljard, na aftrek van de 1.1 miljard kosten ging ook daarvan het grootste deel van de winst, 600 miljoen, naar de bonden. Dan ging er nog wat naar clubs en solidariteits bijdragen en wat er over bleef heeft de Uefa zelf nodig om de financiering in de periodes tussen jaren met een EK rond te krijgen. Dus ook daar kunnen ze, tenzij ze minder geld uitkeren aan de bonden of de clubs het geld niet vandaan halen.

17 maart 2020 om 16:50

Heel mooi verhaal, geweldige rekensom verder ook. Refererend aan een artikel wat gisteren op deze site verscheen, had de Uefa richting de clubs gedreigd dat er 300 miljoen opgehoest moest worden, mocht de competitie geschorst worden. Uit jouw verhaal hierboven blijkt dat de clubs er dus verder geen fluit aan over houden, dat EK. Daar ging mijn punt meer over. Als jouw getallen kloppen, lijkt het me duidelijk dat er een overeenkomst moet worden gesloten dat de totale winst van het volgende toernooi gebruikt zal moeten worden om het verlies van het verzetten van het EK te dekken, of zeg ik nu iets heel raars?

17 maart 2020 om 18:01

Ik zou het zeker terecht vinden wanneer de winst van het EK voor een groter deel naar de clubs stroomt die de salarissen van de spelers betalen.waar ik vooral op wil wijzen is dat veel mensen hier naar de Uefa wijzen met de mededeling dat ze die 300 miljoen zelf maar op moeten hoesten terwijl die dat geld ook niet zo maar hebben.

Er zijn in mijn ogen maar 2 opties mogelijk.de competitie uitspelen zodra de piek van het virus is afgezwakt, desnoods zonder publiek.en de andere optie is dit seizoen nietig verklaren en de standen van afgelopen hanteren.maar zonder promoties en degradaties. Alsof dit seizoen nooit heeft plaatsgevonden.elke andere optie is competitievervalsing en niet fair.houd je de stand van de winterstop aan is ook niet eerlijk, dan heeft de 1 moeilijkere uitwedstrijden gehad dan de ander. Houd je deze huidige stand aan is helemaal oneerlijk. Dat is de slechtste keuze die je kan nemen. Totaal oneerlijk. De ene club heeft nog moeilijkere wedstrijden voor de boeg dan de andere. Clubs stellen zich in om te presteren over een vol seizoen. Je kan onmogelijk nu de huidige stand aanhouden. Iedereen die dat roept is een Ajacied of AZ supporter. Niet reëel.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

88 fans
Coach, 57 jaar

In de wandelgangen

Vrijdag 7 augustus
Napoli zit om de tafel met de zaakwaarnemer van verdediger Kalidou Koulibaly. Lees verder
X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren