Rapport vliegtuigcrash Sala: piloot beschikte niet over juiste licentie
David Ibbotson, de piloot van het vliegtuig dat vorig jaar neerstortte waarbij Emiliano Sala om het leven kwam, had het toestel nooit mogen besturen. Onderzoek heeft uitgewezen dat de piloot niet over de juiste papieren beschikte, zo blijkt uit het rapport dat vrijdag naar buiten is gekomen. Bij het ongeval kwam behalve Sala ook de piloot zelf om het leven.
Ibbotson was niet bekwaam omdat hij een training om ’s nachts te vliegen niet afgerond. Zijn licentie stond bovendien niet toe om betaald te worden voor het vervoeren van passagiers, zo meldt de Air Accidents Investigation Branch. Volgens het rapport kreeg Ibbotson tijdens de vlucht te maken met koolmonoxide-vergiftiging. Deze werd veroorzaakt door een storing in de uitlaatpijp waardoor gas via het verwarmingssysteem de cabine binnendrong.
Het rapport wijst uit dat Ibbotson, die geen commerciële vluchten mocht maken, voor een alternatieve route koos om slecht weer te ontwijken, vlak voordat het vliegtuig neerstortte. Hij zou hierbij de controle over het vliegtuig kwijt zijn geraakt, mede door de koolmonoxide-vergiftiging. Het toestel kwam op zijn kop in het water terecht met een snelheid van ruim 450 kilometer per uur.
In het rapport staat verder dat Sala waarschijnlijk buiten bewustzijn is geweest tijdens de crash door de koolmonoxide-vergiftiging. Twee dagen na het ongeval werd het lichaam van de Argentijnse spits gevonden. Sala had net een transfer van Nantes naar Cardiff City afgerond en was op weg naar zijn nieuwe club. Het lichaam van de piloot is nooit teruggevonden.
Meer nieuws
Ajax ondanks slecht 2023 in top 20-rapport UEFA; PSV en Feyenoord ontbreken
Ajax dreigt naast Lijnders te grijpen: Turkse topclub toont serieuze interesse
Einde aan langdurige soap: Wim Jonk en FC Volendam roken vredespijp
Schweinsteiger vertelt zeer pijnlijk verhaal over samenwerking met Mourinho
Vertrek bij Feyenoord op komst? ‘Openingsbod van 20 miljoen op Dávid Hancko’
PSV en Feyenoord grepen mis: ‘Deze club wilde me echt graag hebben’
Meer sportnieuws
Dat hij is omgekomen is al erg. Dan moet je als nabestaanden ook nog te horen krijgen dat de piloot geen licentie had om 's nachts te vliegen en om geen passagiers te mogen vevoeren. Is een dubbele knock out wat je te verduren krijgt.
Uit het rapport blijkt de licentie echter niet al te relevant. Het lijkt mij niet dat een piloot met een licentie per se beter zou reageren op een koolstofmonoxidevergiftiging dan een ervaren piloot zonder licentie.
Desondanks zal het je als nabestaande wellicht toch met vragen achterlaten van wat als. Hele treurige gebeurtenis en ook de hele nasleep met vechtende clubs, sterfte van Sala's vader(?), uitgelekte foto's van Sala's lijk en nieuws over een incompetente piloot / falend vliegtuig is heel treurig voor de familie.
Het is niet relevant misschien op dat moment voor de piloot. Maar wel degelijk voor de nabestaanden. Hoe je het draait of keert. Zoiets wil je nooit te horen krijgen als mensen van je een ongeluk krijgen die je zwaar lief hebt. Dan kan er luchtig over gedaan worden dat het niet relevant is. Meestal word zo gesproken door mensen die totaal niks ermee hebben te maken.
koolmonoxide wordt nagenoeg nooit opgemerkt en is er geen kans om erop te reageren
Die Aziatische eigenaar van Cardiff City staat nu ook mooi voor joker. Erg triest natuurlijk voor de nabestaanden.
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.