Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Makkelie niet blij met Higler; woedende Pasveer spreekt van ‘aanfluiting’

Laatste update:

Bij Vitesse leeft woede over het verloop van de wedstrijd tegen PSV. Voor eigen publiek verloren de Arnhemmers met 1-2 in een wedstrijd waarin de arbitrage een hoofdrol speelde. Na een klein uur spelen kende arbiter Danny Makkelie een strafschop toe aan PSV, toen Denzel Dumfries in het strafschopgebied over het been van Armando Obispo ging. Vervolgens bleef een penaltyclaim na een handsbal van Pablo Rosario van Vitesse onbeantwoord. Danny Makkelie erkent dat Vitesse een strafschop had verdiend.

Bij een stand van 1-1 wilde Thomas Buitink de bal vanuit het strafschopgebied verlengen richting zijn ploeggenoten die zich recht voor het doel bevonden, maar het leer belandde op de arm van Rosario. Hoewel de afstand tussen de twee spelers klein was, stak Rosario zijn arm wel uit op het laatste moment. "Ik had het zelf niet gezien", vertelt scheidsrechter Makkelie na afloop aan FOX Sports. "Ik hoorde vanuit het stadion dat er sprake zou zijn van hands, maar ik liet aan de spelers weten dat ik het niet had gezien."

Makkelie vroeg videoscheidsrechter Dennis Higler om de beelden te bestuderen. "Hij zei dat de afstand kort was en dat de arm zich in een natuurlijke positie bevond. 'Wat mij betreft kun je doorspelen', zei hij. Dat is de reden dat ik niet naar het scherm ben gegaan", legt de arbiter uit. Achteraf vindt hij echter dat Vitesse een strafschop had verdiend en is hij er niet blij mee dat Higler besloot om hem niet naar de beelden te laten kijken. "Ik zeg het niet omdat ik Dennis wil afvallen. De verdediger zal het echt niet bewust doen, maar als jij jouw arm zo omhoog en opzij beweegt, vind ik dat al strafbaar."

"Als ik hem op het scherm had gezien, had ik hem op de stip gelegd. Het gebeurt vanuit zijn rug en hij ziet de bal niet, dat zou voor de VAR een reden kunnen zijn dat het niet zwaar genoeg was. Ik weet niet wat men er bij Zeist van vindt, maar ik vind het een strafschop", maakt Makkelie duidelijk. Ook trainer Ernest Faber van PSV wordt gevraagd naar het incident. "Ik vond het wel meevallen, moet ik zeggen", zegt hij in eerste instantie, voordat hij de beelden goed bekijkt. "Oh, toch niet. Toch maar niet", lacht Faber. "De bal had op de stip gekund, dat klopt. Voor ons op de bank is het bijna niet te zien."

Vlak voor de handsbal van Rosario was PSV op 1-1 gekomen uit een strafschop. Dat was een 'vrij zware' straf, vindt Remko Pasveer. De doelman van Vitesse zag Dumfries aan de rechterkant van het strafschopgebied op snelheid langs Joshua Brenet gaan, alvorens Obispo zijn been uitschoof. Daar ging Dumfries overheen. Makkelie wees naar de stip en videoscheidsrechter Higler vond die beslissing gerechtvaardigd. Pasveer is het daar niet mee eens. "Hij (Dumfries, red.) tikt de bal erlangs, Obispo zet zijn been neer en hij zoekt hem echt op om eroverheen te vallen. Volgens mij raakt hij hem niet eens."

Nadat hij de beelden nader bekijkt, blijft Pasveer bij zijn mening. Dumfries was te nadrukkelijk op zoek naar een strafschop, vindt hij. "'Hij sleept zijn been, ik vind het geen penalty. Dit is op zoek gaan naar een penalty. Gisteren hebben we het ook gezien met de VAR, het is één grote aanfluiting. Zoals bij Feyenoord - Fortuna Sittard: dan kunnen we met z'n allen toch stellen dat de scheidsrechter niks meer te vertellen heeft op het veld?" In die wedstrijd werd Bas Nijhuis twee keer door de VAR naar de kant geroepen en beide keren kende hij een strafschop toe, één aan Feyenoord en één aan Fortuna. "Als Bas Nijhuis al een strafschop geeft en zich daarbij laat leiden door de VAR, dan is de VAR leidend. En dat is kwalijk."

Faber zou bovendien graag zien dat de interventie van de VAR minder tijd in beslag neemt. Het duurde circa twee minuten voordat duidelijk werd dat Dumfries een strafschop zou krijgen. "Als het wat sneller kan... Je moet tegenwoordig zeggen dat je een halfuur later thuis bent, met al die momentjes. Ik snap dat het nodig is en nu hebben we er voordeel bij. Maar als je er nadeel bij hebt, is het zuur. Het zou beter zijn om het proces te versnellen", aldus de trainer, die erkent dat de wedstrijd bijzonder moeizaam verliep. "Ik ga als patiënt verkleed, vanavond en morgen", doelt hij lachend op het carnavalsfeest. "Het is een gevecht geweest. In de eerste helft hebben we bijna niets gecreëerd en ging het moeizaam aan de bal. Uiteindelijk hebben we toch de overwinning uit het vuur gesleept."

Verdiende Vitesse een penalty na de handsbal van Pablo Rosario?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

..'en dat de arm zich in een natuurlijke positie bevond'. Denk dat meneer Higler deze week wel even een afspraak bij de opticien mag maken.

23 februari 2020 om 18:29

Ik vind het persoonlijk ook raar dat ze elkaar afvallen, hij zegt dat hij zijn collega videoscheids niet wil afvallen maar doet dit wel. Je moet huis één front vormen.

23 februari 2020 om 18:43

Hoezo, je kan het toch wel eens niet eens zijn met elkaar? Moet ie dan gaan liegen dat hij het ook geen penalty vindt? Ik vind het een prima reactie van Makkelie.

23 februari 2020 om 23:03

Meestal bespreek je dat met elkaar rechtstreeks en niet in direct via de media. Dat is gewoon matennaaierij.

23 februari 2020 om 19:55

Ik roep al jaren dat Higler de slechtste scheids van de Eredivisie is. Die man zou niet eens in de kkd mogen fluiten , het is mij echt een raadsel hoe hij nog in de eredivisie mag fluiten.
Ik vind het uberhaupt raar dat er geen consequenties zijn voor scheidsrechters als een xx aantal wedstrijden slecht fluiten.

Wat mij betreft weer terug naar de regels van vorig seizoen. Dan had je in dit geval de scheids aan de kant kunnen laten kijken en laten beslissen dat het een pingel was, in plaats van dat achteraf te moeten toegeven. Daar moeten we juist vanaf, het achteraf constateren dat je er naast zat, daar is de VAR voor gemaakt...

23 februari 2020 om 19:00

Je hebt helemaal gelijk, maar we moeten wel stoppen de VAR de schuld te geven. Het zijn de mensen die aan de knoppen draaien, de beelden spreken wel de waarheid, maar schijnbaar zijn de heren zelf niet capabel om het goed te beoordelen. Als je dat al niet achter het schermpje kan, dan zeker niet op het veld. De VAR zelf is een verademing en zorgt voor gerechtigheid mits juist geïnterpreteerd!

23 februari 2020 om 19:13

Wat klets jij nu dan? Je mag de var niet de schuld geven maar wel de mensen erachter? Wie is de var dan? Juist de mensen erachter...nee je kunt geen camera de schuld geven idd maar alles bij elkaar is de var of zie ik dit nou verkeerd?

24 februari 2020 om 13:08

Ik denk dat hij blij is met de technologie, maar hij vind het jammer dat de mensen die de technologie gebruiken het toch nog voor elkaar krijgen verkeerde beslissingen te nemen.

Dat is mijn interpretatie van de woorden van Romarky en eigenlijk vind ik dan dat hij gelijk heeft.

Zowel op het veld als achter het scherm zijn het incepabele inconsequente clowns. De scheids is er om de regels te handhaven, de VAR om de fouten er uit te halen. Niks interpreteren, gewoon handhaven. Net ook weer een pure terugspeelbal bij Heracles, wordt niets aan gedaan. Het is om je kapot aan te ergeren.

23 februari 2020 om 18:17

Een terugspeelbal valt niet onder de regels waar de VAR in mag grijpen. Dit kan namelijk nooit een rode kaart of een strafschop opleveren.

23 februari 2020 om 18:25

Nee, maar iedere capabele scheidsrechter geeft bij een terugspeelbal een vrije trap. Maar deze is zo ontzettend slecht aan het fluiten weer.

23 februari 2020 om 18:57

In dit geval was het toch een rode kaart geweest? Is dan namelijk een handsbal waarmee hij een 100% goal voorkomt. Dus ja, wel degelijk een rode kaart hier.

23 februari 2020 om 20:30

Nee, een keeper kan Nooit een (rode) kaart krijgen in zijn eigen strafschopgebied vanwege hands. Ook niet als hij daarmee een duidelijke scoringskans voorkomt.

23 februari 2020 om 23:06

@m1ch43ll, het is ook vreemd dat de VAR wel in greep bij Groningen - VVV waar het niet om een penal, rode kaart, doelpunt of buitenspel ging.

Op z'n zachtst gezegd een slecht weekend voor de VAR

23 februari 2020 om 17:54

Gewoon een normaal weekend hoor...

En dan te bedenken dat psv uit de tegenaanval van de handsbal de 1-2 scoort! Ipv goal mee had de bal bij 1-1 aan de andere kant op de stip gemoeten.... gisteren ook Nijhuis al, die dest bij Ajax-psv geen penalty gaf en voor zoiets om gaat... dubieus allemaal!

23 februari 2020 om 20:01

Er wordt wel veel naast gezeten ja. AZ ook vandaag bij 1str strafschop. Ajax -RKC van vorige week mag je ook benoemen met een belachelijke penalty van Vd Beek.

Obispo was te nadrukkelijk op zoek naar een penalty?

23 februari 2020 om 19:40

Dezelfde obispo die nooit meer op het veld had moeten staan. Donkerrood

Rosario had de bal nooit zien aankomen omdat hij met zijn rug naar de bal stond. Iedereen die springt maakt zich breed dus er valt Pablo hier niets te verwijten dus geen strafschop

23 februari 2020 om 18:04

Dus voortaan kan elke verdediger in de zestien die met z’n rug naar de bal staat z’n armen in de lucht gooien?

23 februari 2020 om 18:26

So what? Omdat Rosario incapabel is, is het geen penalty?

23 februari 2020 om 21:42

Zegt iemand met psv bril.. maar de regel is dat de arm in onnatuurlijke stand van het lichaam af de bal raakt die in richting gaat van doelrijpe kans ten aller tijde een elf meter is! Al heeft de overtreder een witte stok met rode strepen en een donkere zonnebril ( zonder beledigend te zijn naar blinde mede mensen maar gewoon om aan te tonen hoe zwart wit die regel is) dus penalty!

26 februari 2020 om 15:29

@psv1913kijk de beelden eens goed. Hij springt niet mar stond gewoon weer met de voetjes aan de grond. En als je vind dat hij sprong dan doet hij dit dus om de bal te blokeren en daarbij maakt hij zich breed omdat hij dus weet wat er achter hem gebeurd en is het dus hands. Niet zo moeilijk toch?

Wederom een fout van Makkalie en de VAR en dan na wedstrijd komen dat Vitesse een penalty verdient had. Hoe lang mag dat met deze scheidsrechter nog door gaan voordat de KNVB geheel ongeloofwaardig wordt. Wederom een club benadeeld.

Penalty voor PSV totale onzin. Helemaal eens met Pasveer. Dumfries zoekt bewust het been op, dat zou eerder afgefloten moeten worden dan een penalty geven. Om gek van te worden. Dit hebben we al een paar keer eerder gezien. Een oervoorbeeld is Holzenbein die tegen het been van Wim Jansen opliep in 1974, weet u nog? En dat leek me, vergeleken met vanmiddag, dan nog veel eerder een strafschop. Toen beklaagde heel Nederland zich erover. Dus weer een zware onvoldoende voor de arbitrage vandaag. Er worden wedstrijden beslist op dit soort dwalingen. Helaas.

23 februari 2020 om 18:45

Ik snap je punt en er valt wat voor te zeggen. Maar daarvoor werd Dumfries al vastgehouden / uit balans gehaald. In combinatie met dus de voorafgaande overtreding en het wel degelijk uitgestoken been, kan ik ook niet zeggen dat de penalty onterecht is.

23 februari 2020 om 20:08

Dat kun je toch niet echt menen. Een schwalbe van jewelste en dan beweert de heer Dumfries nog dat het een 100 procent penalty was. Hoe sportief. En dan later nog die handsbal die volgens de regels wel penaltyrijp was. De uitslag is dus grotendeels bepaald door scheidsrechter plus Var, al weet je nooit hoe het met normale sportieve middelen anders had gelopen. Ik ben het er overigens wel mee eens dat de eerdere overtreding van Obispo op Lammers rood had kunnen zijn. Tenslotte: wel een uiterst sportieve reactie van Sturing: hij is er ziek van maar maandag gewoon weer trainen, kom op!

23 februari 2020 om 20:38

Sorry, maar dit was 100% penalty voor psv. Dat dumfries zich zou laten vallen zie ik nergens terug in de beelden. Denk dat de reactie van Obispo dat ook aangeeft. Als hij hem niet raakte, had hij echt wel gezegd dat het geen penalty was. Nu zegt ie zelf dat als zij het vinden, hij er niks aan kan doen. Maar ontkennen doet hij niet. Zo heb ik nog nooit iemand horen reageren als hij een onterechte penalty tegen krijgt.

23 februari 2020 om 21:20

Je ziet regelmatig dat aanvallers uit zijn op een penalty. Dumfries in de aanvallende rol was dit volgens mij zeer zeker. Dat er even contact is, is logisch, maar de schwalbe was daarvoor al ingezet, dat is duidelijk te zien. Ik hoef geen gelijk te krijgen, maar je ziet dit tegenwoordig vrij vaak gebeuren. Vroeger was het credo dat je een penalty moest verdienen, tegenwoordig lijkt het wel of je een penalty kunt veroveren. Dat dit, juist met de VAR als extra bewaker van sportief spel, soms lukt begrijp ik niet. Inmiddels ben ik gekalmeerd en ga evenals Edward Sturing over tot de orde van de dag. Het niveau van zowel Vitesse als PSV was trouwens niet best, er ging bij beide ploegen veel onnodig mis.

23 februari 2020 om 21:57

Dat laatste zijn we iig eens haha. Maar ik zie echt niet dat hij een schwalbe inzet. Wordt eerst al uitbalans gebracht en gaat dan over het been heen. Ik vind de reactie van obispo hier echt heel erg leidend. Maar misschien wel weer zo’n momentje dat het er aan ligt wie je support.

24 februari 2020 om 01:38

Natuurlijk was dit geen penalty! Hij laat zichzelf vallen en probeert met zijn voet nog de tegenstander te raken. Als hij bij het eerste contactmoment gevallen was, dan zou het een penalty kunnen zijn, maar waar hij nu de strafschop voor krijgt is werkelijk belachelijk. Dat daarna ook nog de handsbal van Rosario niet bestraft wordt zegt mij dat er een PSV-er achter de VAR zat ipv een objectieve scheidsrechter.

In mijn ogen gewoon terecht en heel makkelijk dat gezeik achteraf.

Vitesse had ook een 100% rode kaart moeten hebben maar daar zwijgen ze maar over.

De analisten en oud spelers zien het altijd vrij snel moet ik zeggen. Misschien die maar als VAR inzetten?

Wat een belachelijk slecht weekend voor scheidsrechters en de VAR... tenenkrommend, belachelijke penals bij Psv, feyenoord, az.. Vitesse had wel eentje moeten hebben en groningen maar die kregen ze niet.. var gewoon afschaffen want dat heeft geen zin als je stevie wonder achter de knoppen zet.. scheidsrechters terug naar de schoolbanken, wat slecht man.....

Dumfries geen pingel, en de zgn handsbal van rosario idem. Als je daar pingels voor gaat geven kun je beter stoppen. Var ook ongeloofwaardig bij de gele kaar van obispo, gestrekt been op de enkel is gewoon rood. Hendrikx en Thomas weten daar alles van...

Kom op zeg..hij springt onder bal door en komt van achter en 2 meter afstand op zijn arm...
Dat je twijfelt over de strafschop voor psv... die snap ik(al zou je m al voor die duw kunnen geven) .

24 februari 2020 om 13:13

Dat is nou eenmaal de regel. Onnatuurlijke positie van de arm is voorwaardelijke opzet. En dus strafschop. PSV had mazzel gisteren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren