Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ron Jans neemt afstand na ‘gebruik van N-woord’ in de kleedkamer

Laatste update:

Ron Jans ligt onder vuur in de Verenigde Staten. De trainer van FC Cincinnati wordt beschuldigd van het gebruiken van het N-woord, zo meldt The Cincinnati Enquirer vrijdagavond. De oefenmeester neemt voorlopig 'afstand' van zijn ploeg terwijl een onderzoek plaatsvindt, zo klinkt het. Zondag, tijdens een oefenwedstrijd van Cincinnati, zal onder meer zijn Nederlandse assistent Ivar van Dinteren de honneurs waarnemen.

Donderdag ontving het bestuur van de Major League Soccer een klacht vanuit de MLSPA, de vakbond voor spelers uit de MLS. Voorzitter Jeff Berding van FC Cincinnati zou vervolgens aan Jans hebben gevraagd wat er precies is gebeurd. De ex-trainer van onder meer FC Groningen, sc Heerenveen en PEC Zwolle beweert dat hij het N-woord gebruikte tijdens het meezingen van een nummer in de kleedkamer. Een speler nam Jans vervolgens opzij om duidelijk te maken dat het gebruik van dat woord ongepast is.

De MLSPA heeft het in een statement over 'extreem ongepaste opmerkingen' van Jans. Cincinnati, waar ook Maikel van der Werff en Jürgen Locadia spelen en Gerard Nijkamp de technisch directeur is, laat in een statement weten dat het inclusiviteit hoog in het vaandel heeft staan. "Toen de clubleiding te horen kreeg over deze aantijging, waren we erg verbaasd. Ron heeft namelijk altijd getracht een cultuur te creëren waarin we om elkaar geven en toegewijd zijn aan elkaar."

Wel wil de club tot de bodem komen en spelers de ruimte bieden om hun verhaal te doen, waardoor Jans voorlopig afstand neemt. Volgens The Cincinnati Enquirer is er ook een andere klacht over Jans, die zich in oktober voorafgaand aan een wedstrijd tegen D.C. United 'ongepaste opmerkingen' zou hebben gemaakt over het slavernijverleden. Jans had in Washington D.C. slavernijmonumenten bezocht en zou uitspraken hebben gedaan om het team aan te sporen om tegenslagen te overwinnen, maar die speech viel intern niet goed. Cincinnati begint op 1 maart aan het nieuwe seizoen in de MLS.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het N woord? Uhu.. kan iemand mij ff helpen?

14 februari 2020 om 22:21

Het woord: “Nigger”

14 februari 2020 om 22:23

Of nigga

15 februari 2020 om 02:36

Nigga word meer gebruikt door boys van de straat en dus aansluitend in rap. Vooral in de jaren 50, 60 werden Afro-Amerikanen alleen maar zo genoemd. Van al die namen die de ze gekregen hebben van wie dan ook, klinkt de laatste toch het best in de mond.

14 februari 2020 om 22:21

Een donker persoon

14 februari 2020 om 22:22

Tuurlijk is het niet netjes om dat te roepen, maar om het nou te verwoorden als “n-woord” is echt belachelijk.

14 februari 2020 om 22:31

In de VS is dit nogal een ding, dat is echt volledig uit den boze waardoor je flink in de problemen kunt komen. Dit is erger dan een grapje over Duitsers van een TV analist. Daar is het wel einde verhaal als blijkt dat het klopt.

14 februari 2020 om 22:39

Ach, wat Rutger hieronder zegt. Als donkere mensen het zelf zeggen is het geen probleem. Ik heb nog nooit iemand gehoord die er een probleem van gemaakt heeft dat hij blanke genoemd werd.

14 februari 2020 om 23:45

Wanneer donkere mensen het zelf zeggen is het ook achterlijk. Dat maakt deze woordgebruik voor wie dan ook niet goed, excuses aanbieden en verder.. het hoort niet zo opgeblazen te worden in dit geval waar zeker geen kwaad in zat. Verder vind ik je vergelijking behoorlijk scheef. Er is niet veel raars aan blank genoemd worden toch? Je kan dat niet vergelijken met een denigrerend woord dat voor slaven werd gebruikt.

15 februari 2020 om 02:02

Blanken is een woord dat jullie huidskleur is. Geen woord dat te vergelijken is met het n-woord.

15 februari 2020 om 02:22

neger is toch gewoon afgeleid van het Spaanse woord negro wat zwart betekend? dus hoe is het dan anders?

15 februari 2020 om 02:35

Als de.ene Ajax supporter tegen een andere Ajax supporter Jood zou zeggen , dan zal.dat geen probleem zijn . Zegt een Feyenoord supporter het tegen een Ajax supporter is dat misschien wel een probleem...

15 februari 2020 om 03:40

@damsko1103 Het is wel vergelijkbaar, het is afgeleid van het latijnse woord negro wat zwart betekent, echter omdat het negatief ervaren wordt, kan het niet gebruikt worden anders door iemand die zelf van negroide afkomst is. En doordat het in rap songs gebruikt wordt, krijg je de gekke situatie dat als een blanke meezingt, hij bepaalde woorden in het liedje niet uit mag spreken dus beter over kan slaan dan wel een piepje gebruiken. Het is zoals het is, Ron Jans het het wel kunnen weten, dit ligt in de VS erg gevoelig.

15 februari 2020 om 07:28

Ja, dat is ook achterlijk maar dan volgt er nooit excuses en zeker geen schorsing of even een pas op de plaats

15 februari 2020 om 17:37

Vanaf nu dus wel.

14 februari 2020 om 22:22

Dat is dat woord wat donkere personen wel mogen roepen, maar blanken niet want dan is het racistisch.

14 februari 2020 om 22:25

Er zit een veel diepere gedachte achter, toevallig onlangs met een donkere vriend over gehad, en die heeft het helemaal uitgelegd, lees op internet de diepere gedachte teveel en te lang om dat hier te gaan uitleggen

14 februari 2020 om 22:29

Zwarte mensen horen het woord ook niet te roepen. Dat is mijns inziens nog achterlijker.

14 februari 2020 om 22:35

Ik woon nu iets meer dan zes jaar in Amerika, en het is een aparte situatie, en gewoon een etiquette regel, net zoals een donkere man geen “Cracker” zegt tegen een blanke man maar blanke mannen dat onderling wel kunnen doen

14 februari 2020 om 22:38

Als dat woord zó belastend wordt geacht snap ik niet dat donkere mensen het onderling echt con-ti-nu gebruiken, maar dat zal wel aan mij liggen. Laat het dan gewoon helemaal achterwege zo je zeggen. Maargoed, dat zullen wij wel niet snappen ofzo. Als het inderdaad zo is dat hij een liedje meezingt dan vind ik het wel lichtelijk overtrokken. Prima dat zo'n jongen hem daar dan op aanspreekt maar om daarvoor nou uit de functie gezet te worden..?

14 februari 2020 om 22:39

Het is een soort van geuzen woord onderling. Het is gewoon extreem not done en op staande voet ontslag mogelijk

14 februari 2020 om 22:43

Ironisch om iemand daarom te ontslaan, wat mij betreft racistischer dan een liedje meezingen. Maar zal wel aan mij liggen..

14 februari 2020 om 22:49

@maverick Nee, maar als alle donkere speler meezingen met een lied, dan mag het allemaal, maar als een blanke dat doet... hou toch op, het zijn jankerds, aanstellers, heel walgelijk.

14 februari 2020 om 22:51

Je zou het kunnen omdraaien en het is nalatigheid van Ron Jans om niet ervan op de hoogte te zijn. Dit is iets wat dagelijks in het nieuws in Amerika, helemaal nu met Trump en alles onder een vergrootglas ligt.nederland is op dat vlak een totaal andere cultuur.

14 februari 2020 om 22:53

Nogmaals het is heel diep hier in de maatschappij dat het woord niet gebruikt wordt door blanke mensen. Is gewoon een "etiquette regel" is toch niet zo moelilijk. De cultuur is hier anders dan in nederland.

14 februari 2020 om 22:59

Of hij weigert gewoon zich te onderwerpen aan rascisten. Want dat zijn de donkere mensen namelijk die anderen iets ontzeggen op basis van hun huidskleur.

14 februari 2020 om 23:00

Prima, zoals ik al zei: zo'n jongen mag Jans er op attenderen dat dit niet gebruikelijk is en hij is intelligent genoeg om het in het vervolg niet meer te doen. Iemand hierom op non-actief zetten of zelfs ontslaan is zuivere discriminatie, dat gaat gewoon veel te ver. Als Ryan Babel dit meezingt is het cool, als Ron Jans dit meezingt wordt ie ontslagen. Koekoek!

14 februari 2020 om 23:00

Nou is ontslag op staande voet altijd heel makkelijk in Amerika. Being fired is daar de normaalste zaak van de wereld

14 februari 2020 om 23:06

@Maverick: omdat het etiquette is dat donkere mensen het wel mogen zeggen maar blanken niet, betekent het niet dat dit normaal is. Het is juist racistisch omdat klaarblijkelijk alle blanken worden uitgesloten dit te mogen zeggen. Zwarte Piet zat ook diep in onze maatschappij maar de afgelopen 10 jaar zorgt er voor dat men hier ook bewust wordt dat dit een rare tradiditie is. Dat de cultuur daar anders is, betekent niet dat het misschien ook kan ontwikkelen tot een andere cultuur met meer gelijkheid?

14 februari 2020 om 23:14

daarom denk ik ook dat er meer aan de hand is, want als dit echt alleen het enige feit is dan zou ik dat ook raar vinden.

14 februari 2020 om 23:28

Deze dooddoener weer. Ik mag ook geen dingen over Joden, homo's, Aziaten etc roepen die ze onderling wel als geuzennamen of grap gebruiken. Niet dat ik daar überhaupt zin in heb. Wat is toch iedereens obsessie met zo graag the N-word willen gebruiken?

14 februari 2020 om 23:28

@Maverick er zijn vast bepaalde culturele en diepere gronden in het gebruik van bepaalde woorden door schijnbaar verschillende rassen maar als het woord gebruikt wordt in een commercieel liedje dan heb je geen recht meer om een ander te verbieden mee te zingen want dat is een van de kenmerken van een commercieel lied. Ben heel benieuwd wat hier uitkomt.

14 februari 2020 om 23:39

@tubes: Ik denk dat het storend is omdat men zich zo blind staart op do’s en don’ts dat ze een heel belangrijk klein detail vergeten: context.

14 februari 2020 om 23:39

De hele reden dat donkere mensen het zijn gebruiken is puur om de negatieve lading van het woord af te zwakken en te laten zien dat zij het als kracht gebruiken i.p.v. als minderheid weggezet te worden. Op het moment dat een blank persoon deze term dus gebruikt, is de lading anders. Simpel voorbeeld; laat niemand wat slechts over mijn zus zeggen maar zelf kan ik haar in ruzies wel uitschelden.
Verdiep je voortaan in zaken voor je een mening vormt, komt sterker over.

15 februari 2020 om 00:13

@Bentini: Zo, even uit de hoogte doen? Je hebt helemaal gelijk hoor wat betreft het idee. Op het moment dat het woord echter in 30 jaar van muziek wordt gebruikt en de voorname doelgroep van de muziek een stel pubers/jongeren vanaf een jaartje of 12 zijn, dan kan het ook zo zijn dat je zelf verantwoordelijk bent voor de normalisering van het woord. Als dat je niet zint, wordt het echt even tijd voor een dubbele dosis zelfreflectie.

15 februari 2020 om 00:14

Ik lees teveel reacties hier waarin men klaarblijkelijk vindt dat er niet moeilijk moet worden gedaan omdat donkere mensen dit woord ook telkens gebruiken. Het gebruik van dit woord is voor een ieder van ons superidioot, en mits in de verkeerde context gebruikt ook nog eens racistisch (wat in dit geval van Jans dus duidelijk niet zo is). Dus NEE, dit woord is nooit geoorloofd om te gebruiken en verlaag jezelf vooral niet tot een niveau waarin je zegt dat het wel kan omdat andere het doen... En JA, er moet niet moeilijk worden gedaan in dit geval, maar dat heeft dus meer met de betreffende context te maken.

15 februari 2020 om 00:20

JRA3, ik snap je strekking, maar jij, ik en iedereen zijn niet in de positie om te bepalen of iets 'nooit geoorloofd' is. Iedere situatie is anders en zonder context valt er niks zinnigs over te zeggen.

15 februari 2020 om 01:18

@JRA3, het is leuk als je een liedje dat je leuk vindt, mee kan zingen. En het is extreem moeilijk om een woord over te slaan omdat die specifiek voor jouw 'soort' verboden is om te zeggen. Helemaal bij rap is dat niet doen. Als je stopt met die woorden in je liedteksten te zetten, voorkom je dat heel veel anderen het woord zeggen of meezingen. Maar dat gebeurt niet, dus vind ik dat er niet zo op gezeurd zou moeten worden. Dit met Ron Jans gaat toch echt veel en veel te ver?

15 februari 2020 om 01:50

Je hebt wel een punt, ze hebben een boombox in de kleedkamer en aantal zingen het rapnummer mee maar de blanken moeten dan bepaalde woorden skippen, lijkt me knap lastig als iedereen meeblaat.. Denk eerder dat voorval met die ongelukkige speech in oktober na zijn bezoek aan slavernijmuseum weer wordt aangehaald

15 februari 2020 om 01:57

Het is idd verboden voor de blanke man te zeggen in de vs. Het woord betekent iets vam jij van een minderwaardig donker ras. Als je dat weet dan zeg je dat gewoon niet ook niet in een liedje. Ron Jans weet dit heel goed maar Ron is een vreemde man die alles gebruikt om iets in een team teweeg te brengen als het niet loopt. Zie ook die speach.

15 februari 2020 om 02:01

@stefanototti ik ken jans persoonlijk een beetje en hij doet niets zonder bijbedoeling. Als iemand hier over ging klagen zal hij dat woord wel express hard hebben meegezongen om iets in een team te veranderen of om olie op het vuur te gooien als het team beetje gezapig voetbalt ofzo ik weet niet hie het bij ron werkt maar hij doet wel aan die ameteurpsychologische spelletjes

15 februari 2020 om 02:07

Zo werden de donkere mensen geroepen door al die blanken mensen in het verleden. Althans het grotedeel ervan dan.N$%&# was hun naam. Dat het niet uitmaakt dat een donkere persoon dat tegen 'n ander donker persoon. Lijkt me logisch, ze hebben allebei dezelfde huidskleur. En ook vooral de gedachte erachter dat slaven dat te horen kregen. En tuurlijk worden er grapjes gemaakt erover. Maar geloof me dat zijn blanken die goed bevriend zijn met donkere. Broeders!!! Dan mag je wat meer. Maar gewoon zomaar iemand. De meeste donkere kunnen ff heisa schoppen om datgene.

15 februari 2020 om 02:54

Als Feijenoord supporters Joden roepen is het een probleem, als Ajax supporters het roepen is het geen probleem....

15 februari 2020 om 02:58

@steven stingray

Ik word zo moe van die typetjes zoals jij die er zo simpel naar kijken en weigeren het in de context te bekijken waar het bij hoort. Ook schandalig om dan donkere mensen racisten te noemen terwijl dit woord een negatieve vorm kreeg door dat de blanken rond de 1800 slaven vervoerden als beesten van Afrika naar Europa/Amerika onder gruwelijke omstandigheden en waarbij donkere mensen verschrikkelijk werden behandeld en niet dezelfde rechten hadden en soms nog hebben. Ik snap dat de Nederlandse onderwijs jou expres niks heeft bijgeleerd over het slavernij verleden omdat het de meest onmenselijke actie was van de mensheid en het er voor schaamt, maar jezus jongen laat je toch serieus inlezen want ik zie duidelijk dat jij geen contacten heb met mensen van een ander afkomst.

15 februari 2020 om 03:02

@myvision

Blijkbaar kunnen blanken dit woord niet gebruiken omdat er een bepaalde context aanhangt wat je eigenlijk wel zou moeten weten he maar pff.

Je bent toch ook op de hoogte dat de blanken dit woord in de slavernij gebruikte om donkere mensen te denigreren en weet ik allemaal wat voor gruwelijke dingen er in die tijd plaats vond? Waarom wil je dit woord zo graag zeggen? Niks geleerd van de gruweldaden van je voorouders?

15 februari 2020 om 03:04

@sander

Ja Sander, Ryan Babels grootouders waren ook niet degene die met dit woord andere donkere mensen liepen te denigreren. Ken jij je eigen vaderlandse geschiedenis wel? Of heeft jouw schoolinstelling vroeger een heleboel lopen verzwijgen uit schaamte? Wat is het toch met jullie waarom willen jullie zo graag dat woord gebruiken?

15 februari 2020 om 03:43

@bossie Nee hoor, Feyenoord supporters mgoen best joden noemen in een positieve contect. Alles draait om context. Het gebruik van het N-woord in muziek, iemand die meezingt met een liedje, is iets anders dan iemand die op straat iemand van negroide afkomst uitmaakt voor het N-woord. Context, daar draait het om.

15 februari 2020 om 03:48

@branquinho Waarom zou iemand zich moeten schamen voor iets wat voorouders gedaan hebben? je bent alleen verantwoordelijk voor je eigen daden. En ja slavernij is iets wat wereldwijd duizenden jaren is voorgekomen, voornamelijk in de Arabische wereld, veel in Afrika en ook in Europa in de oudheid in het Romeinse rijk. Daarna vervangen door lijfeigenen en horigen in de middeleeuwen. Het langst heeft het bestaan in de (voormalige) kolonien zoals Suriname, de Caribien en de VS.

15 februari 2020 om 04:34

Haha Branquino. Heerlijk. Je projecteert zoveel. Wat is Dit 'jullie' praat toch. Jullie? Als in een groep waar je niet bijhoort?
Jij bent hier, het drrruipt tussen je regels door, degene die problemen heeft met andere rassen
Over ook projectie gesproken. 'Wij' zijn geobsedeerd met het woord 'nigger'? 'Wij' willen graag dat woord gebruiken? Waneeeer dan? Als nee een lied meezingt?
Jij bent geobsedeerd met ras en racisme, kijken en onderscheid maken op kleur. Vandaar je agitatie en je 'jullie'. Wellicht meegekregen door je schoolinstelling. Niet meegekregen op school. Pfoh. Grapjas. Met je julie, mafkees.

15 februari 2020 om 06:29

En een buitenlander moet dat gewoon maar weten. Geld pakken en wegwezen daar. Hypocrisie ten top.

15 februari 2020 om 07:42

Als je het zo goed weet: zet dan nog even overal het het diep in de maatschappij zit etc. Jij had tijd over?

15 februari 2020 om 08:03

@woutersl, je zal je maar verdiepen in andermans cultuur als je er gaat werken.... Zoiets als dit moet je wel weten, vooral in de tijd van Black Lives Matter etc.

15 februari 2020 om 08:25

@Branquinho ik denk dat er genoeg mensen dondersgoed op de hoogte zijn van het slavernij verleden, echter is dit niet de discussie mijn inziens. Het gaat hier om de intentie van Jans: hij zingt hier mee met een commercieel liedje waarin het woord gebruikt wordt, zonder enige bijbedoelingen. Hoe kan je in godsnaam daar op aangerekend worden? Iemand had hem er even op moeten wijzen dat dat misschien niet zo gepast kan zijn, klaar is Kees. Nu wordt hij klaarblijkelijk als racist aangezien (wat van de zotte is) en degene die hem om dat feit verdedigen spreek jij aan als 'jullie' en gooi je allemaal random verwijten naar. Tipje: ga is wat meer dingen in context zien

15 februari 2020 om 09:42

Branquinho: Relax joh, wat begin jij gelijk mensen aan te vallen? Ja, Ryan Babels voorouders (zo'n 8+ generaties geleden) waren misschien wel slaven ja. Waarom begin jij zo denigrerend over iedereen te praten? Waarom ga jij uit van het feit dat ik de geschiedenis niet ken? Ik ben hier allemaal perfect van op de hoogte en ik zeg ook nergens dat je donkere mensen zo zou moeten aanspreken, dat is zeer onbeschoft en ik ben tegen welke vorm van racisme dan ook. En daar zit ook precies het probleem: Jans doet niks racistisch, het gaat allemaal om de context: hij zingt gewoon een liedje mee. That's it. Hij wordt daarna juist racistisch behandeld door op non-actief gesteld te worden vanwege zijn huidskleur. Jij zelf bent ook een van de weinigen die hier racistisch bezig is met je "wat is dat toch met jullie" en "niks geleerd van de gruweldaden van je voorouders". Gadverdamme man, mensen zo generaliserend aanspreken zonder te weten wie ze überhaupt zijn of zonder ze te kennen. Hypocriet mannetje dat je bent. Ik zou zeggen verbeter de wereld, begin bij je zelf... Mij zul je nooit betrappen op discriminatie op basis van huidskleur hoor, bij jou is het na 3 reacties al duidelijk: jij discrimineert zeer zeker. Pot verwijt de ketel noemen ze dat, en dan verschuilen achter gebeurtenissen van 200-300 jaar geleden, om daar alle blanken de schuld van te geven. Chapeau!

15 februari 2020 om 11:22

Powned, Sander ik generaliseer alleen als jullie je aangesproken voelen. En oooooh wat voelen jullie je aangesproken. Arme jongentjes. Ik begin over "jullie" omdat ik aan jullie reacties zie dat jullie er moeite mee hebben dat de N-woord niet voor iedereen gezegd kan worden. Wat mij ook gewoon logisch lijkt. Daarom zal je mij Nooit dat woord horen zeggen. Als ik mensen daarmee kan kwetsen dan gebruik ik dat niet en dat heb ik te accepteren en dat doe ik dan ook. Veel reacties die ik hier lees hebben daar toch echter echt lak aan. Overigens wordt Ron Jans niet racistisch behandeld, ik vind hem zelf geen racist wel had hij zich wel wat beter kunnen verdiepen in de Amerikaanse cultuur en was dit gewoon oliedom. Als mensen naar Nederland komen wordt er ook overal geroepen dat ze zich moeten aanpassen, tja dan moet Ron Jans dat in een ander land ook doen. Dat het woord gebruikt wordt in muziek vind ik ook onzin, maar goed dit gebeurt al jaren in de Hiphop cultuur en zal ook niet echt gaan verdwijnen.

15 februari 2020 om 11:45

Nee, je generaliseert gewoon en je hebt het pas door als je erop aangesproken wordt door meerdere mensen, moet je niet ineens over 'arme jongetjes' beginnen nadat je eerst een hele onterechte tirade over 'mijn' slavernij verleden af loopt te steken... Ik zal ook nooit neger zeggen tegen een donker persoon, zoals ik in meerdere reacties al aangegeven heb. Ik weet dat dat kwetsend opgevat wordt en dat doe ik dus ook niet en zeker niet in Amerika. Maar Jans deed dat ook niet. Als Jans een speler had aangesproken met "Hey nigger, .." dan had iedereen hier beaamt dat hij over de schreef is gegaan en een speler beledigd heeft. Echter is dat totaal niet aan de orde: Jans noemde niemand een nigger, die zong een songtekst mee (net als de rest van de kleedkamer), simple as that! Als ik vroeger 50 cent zat mee te blèrren zei ik het woord ook weleens. Als jij denkt dat dat mij racistisch maakt dan snap je er niet veel van wat mij betreft.

Wat een onzin is dit ook hè, iedereen zingt het keihard mee maar zodra een blanke man het meezingt is het ineens het einde van de wereld. Afro-Amerikaanse mensen in de Verenigde Staten zijn zo hypocriet.

14 februari 2020 om 22:26

Ja, helaas ligt het zo. Er is altijd iemand "slachtoffer". En ondertussen gaan we als volwassenen verder met politieke discussies over Zwarte Piet, Negerzoenen en Moorkoppen. In de US gebruikt de ene na de andere rapper dit woord, maar oh wee als een blanke het zegt. En geen haan die kraait naar deze scheve verhouding.

14 februari 2020 om 23:19

Je kunt het en beetje vergelijken met hoe Ajacieden zichzelf joden noemen, maar het ongepast is als anderen het doen. Het was ooit bedoeld als belediging maar is met de tijd geadopteerd als geuzennaam om de kracht van het woord weg te nemen. Als je het zo bekijkt is het zo gek niet dat het niet geaccepteerd wordt als iemand die niet onder een bepaalde groepering valt het woord gebruikt. Echter werkt taal op zo'n manier dat de betekenis van een woord grotendeels afhangt van de context. En in deze context (het meezingen van een nummer) is er duidelijk geen kwade bedoeling bij Jans. Kortom, begrijp goed dat er in algemene zin een bepaalde lading aan een woord kan hangen en dat die lading kan afhangen van de persoon die het zegt, maar als er zo overduidelijk geen sprake is van enige racistische bedoelingen moeten we niet van een mug een olifant maken.

14 februari 2020 om 22:41

Heb tegenwoordig TikTok en meisjes van 12 staan daar zichzelf te aan te bieden en dat woord te mimicken. Om aan te geven: de hele maatschappij is verdrongen van dat woord en dan is een foutje als nu met Jans snel gemaakt. Goed dat een speler hem even apart neemt om dat uit te leggen, maar zoals Maas zegt, hypocriet is het wel.

14 februari 2020 om 23:08

Weet je wat? Laat die afro american. Als je ziet hoe zij verder behandeld worden daaro. Gast oneerlijkheid van de bovenste plank. Dagelijks gebeuren erge dingen met die minority, alleen omdat zij zwart zijn. Dus als zij vinden dat je geen N woord mag gebruiken tenzij je zelf een bent. So be it! Totdat al die injustice eens en voor altijd ophoudt daaro.

14 februari 2020 om 23:22

Jij begrijpt niet dat wanneer er aan de ene kant bepaalde woorden uitgesloten worden voor de andere kant omdat het racistisch is, dat het dan ook racistisch is? Het werkt ongelijkheid in de hand. Precies hetgeen wat men moet voorkomen. De VS ligt nog mijlenver achter ten op zichte van bijvoorbeeld West Europa.

14 februari 2020 om 23:29

Dit is wel een grappig voorbeeld trouwens, Lil Dicky ( blank ) en Chris Brown hebben samen een nummer waarin Lil Dicky in Chris Browns lichaam leeft, de tekst gaat als volgt: Wonder if I can say the n-word (wait for real?)
Wait, can I really say the n-word?
What up, my nigga? (woo) What up, my nigga?
Big ups, my nigga, we up, my nigga
You pussy ass nigga, man, fuck y'all niggas
'Cause I'm that nigga, nigga, nigga, nigga
I'm that nigga

15 februari 2020 om 00:21

Dat woord heeft sws een diepe wortel. Dus moeten de afro americans dan maar alles vergeten en doen alsof t oke is? Nee ze mogen dat gewoon vinden. Al helemaal(mijn initiele punt) omdat afro amricans daar elke dag maar weer slachtoffers zijn van injustice. Neger krijgt levenslang voor minder erge daden dan blanke, sterker nog soms is zelfs onschulsig. Innocent until proven guilty, my *** zeker niet t geval bij afros. Afro americans dood geschoten zomaar in zn eigenhuis, omdat polite dacht dat t een inbreker was. Nee man, mn ballen.. Afro americans mogen wat mij betreft gekrenkt voelen. In vele opzichten. Btw In west europa kan je ook niet zomaar neger zeggen. Sommige woorden hebben nou eenmaal een lading. Of moeten we zwartepieten ook maar eens weer gebruiken.

15 februari 2020 om 00:32

Maar het is wel weer generaliserend om die blanke ´lil dicky´ te noemen!

15 februari 2020 om 01:00

Ik moest hem ff een paar keer lezen maar hij is leuk hahaha

15 februari 2020 om 04:12

Ik weet niet of dit op mijn post gericht is, dat moeten we.. Anyway.. Dat woord, is zoals gezegd met een diepe diepe wortels. Die blanken toen gebruikten om zwarte ras als een hond, erger dan hond duidelijk te maken wie de baas is. Ik lees jouw reactie myvision, wat echt totale onzin is om te zeggen ja uitsluiten voor een andere groep is juist racistisch. JIJ snapt niet wat voor impact dat woord heeft. Dat besef jij gewoon niet. Daarbij er zijn echt genoeg woorden die een vergelijkbare status hebben. Wat ik hoor mensen ook niet flippen als een homo tegen een andere homo zegt.. Heeeey homoo elkaar groeten.. Nee dat vinden we weer schattig toch.. Zeg ik in een post.. Ziyech i love you, no homo.. Wordt mijn post verwijderd.. Zeg ik op straat homo.. En hoort een homo dat.. Ben ik een homofoob... Terwijl eiglek dat een hele normale woord is. Zonder gewichtig verleden als geschiedenis.

15 februari 2020 om 10:25

@ridirkulous Gast je praat grote onzin: Zwarten Ameriken maken elkaar kapot, veel meer dan dat de witte bevolking dat doet.meer zwarten vermoorden elkaar dan witte mensen zwarte mensen vermoordenmeer zwarte politie agenten vermoorden zwarte mensenmeer dan 60% v zwarte kinderen groeit op zonder de vaderde slachtofferrol welke altijd wordt gekozen door zwarte Amerikanen is hypocriet omdat het echte pobleem is hun Eigen gemeenschappen zit.

15 februari 2020 om 11:55

Ik praat zeker geen grote onzin. Puur feiten. Ik zeg verder niet of die minority zichzelf en elkaar kapot maken ofniet. Maar afro americans krijgen aantoonbaar een hele andere behandeling dan blanken. Door politie en door het rechtsysteem. Open je ogen gast.

15 februari 2020 om 17:44

Wat mag je dan wel zeggen? Zwarte? Dat klinkt net zo negatief als neger. Het zal toch een naam moeten hebben of niet? Je kunt over alles wel zeiken. Blanke vla en Witte muis vind ik niet kunnen maar dat moeten we wel accepteren? Dat is dan omgedraaide discriminatie...blanken mogen wel met allerlei bijwoorden beledigd worden??

15 februari 2020 om 02:24

De reden dat ik het tenminste niet erg vind als je het meezingt in een liedje, is omdat je hey tegen niemand persoonlijk zegt. Dat lijkt me weer een ander verhaal. Maar ik bedoel van die rappers maken zulke songs. En ze hebben niet alleen maar negroïden mensen als fans. Zoveel verschillende rassen bouncen op die liederen.
Hoewel het in bepaalde landen al word geskipt of vervangen voor 'n ander woordje, komt men sowieso wel aan die orginele tracks waar niets word gecut.

15 februari 2020 om 08:54

Waarom is dit de discussie hier? De discussie hoort toch niet te zijn of een blanke man het wel of niet mag zeggen. Indien Ron Jans dit gezegd zou hebben snap ik niet waarom. Er lijkt mij geen enkele aanleiding om iemand op zo een manier te bejegenen. Ik neem aan dat de speler in kwestie gewoon een naam heeft en ben je die vergeten heeft hij waarschijnlijk ook een rugnummer. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat mensen hier een reden vinden om het te hebben over of iemand het wel of niet mag zeggen.

Typisch Ron Jan's, een enorme racist. Zonder dollen; apart dat de meest vriendelijke man op deze aarde hierover onderzocht wordt en dat er oprecht mensen zijn die dit hem kwalijk kunnen nemen.

14 februari 2020 om 22:40

Hij is alleen vriendelijk als hij zelf leuk kan doen. Als iets ten koste van hem gaat, wordt ie al heel snel nijdig

14 februari 2020 om 22:50

Niet zozeer apart, maar meer veelzeggend over de USA dat een man als Ron Jans dit overkomt. Of het is altijd al gewoon een racistische enge vent geweest die Jans. Ik gok erop dat Jans slachtoffer is geworden van het doorgedraaide sentiment rondom dit issue daar aan de andere kant van de plas.

14 februari 2020 om 23:18

Tja. Tegenwoordig wordt ‘carnaval’ in Zevenaar ‘verkleedfeest’ genoemd, omdat de katholieke oorsprong niet iedereen ligt. Wat mij betreft zijn beiden een perfect voorbeeld van hoe doorgeslagen de huidige samenleving is.

14 februari 2020 om 23:31

Als ze nou ook al aan carnaval gaan komen word ik als Brabander zijnde gek hoor. Wat een onzin

14 februari 2020 om 23:36

Ja dit is werkelijk waar wat Chasink zegt Maas12, las het ook zojuist. Binnenkort moeten we Kerstmis ook "feest met naaldboom in lichtjes en ballen gehuld" noemen omdat kerst refereert naar christelijkheid. Het wordt meer en meer een zeikerige watjescultuur waar niemand elkaar meer gewoon in zijn waarde kan laten en in de VS liggen ze al een rondje voor op ons. Treurig maar waar.

15 februari 2020 om 00:24

Dan moet je ook geen Brabander zijn, probleem opgelost!

Dit is weer zo'n uitstekend voorbeeld van hoever ze zijn doorgeschoten in de VS met hun geforceerde politieke correctheid, wat een onzin.weet je wat pas echt discriminatie is; Dat het wel OK is als welke willekeurige zwarte rapper het woord nigger gebruikt maar wanneer een blanke voetbaltrainer een liedje meezingt hij een onderzoek naar racisme aan zn broek krijgt.

14 februari 2020 om 22:27

Hier is het tegenwoordig helaas niet anders, hoor.

14 februari 2020 om 22:53

Het is hier zeker wel anders

14 februari 2020 om 23:53

Uit principe had je hier Nederland al tich rechtzaken gehad. Ik ben op de hoogte van de gevoeligheid en context. Zou het zelf niet gebruiken etc etc. Maar je kunt iemand hier niet om ontslaan simpelweg omdat hij een andere huidskleur heeft. De (achterlijke) vraag is namelijk wanneer heb je dan wel goed? Gemixt kan dat? 1/4 gemixt? Dit stoort mensen niet omdat ze graag het woord willen gebruiken. Elk logisch redenerend mens krijgt hier kortsluiting van.

14 februari 2020 om 22:35

Je was mij voor en het N-woord is wel onderdeel in vele rap nummers die ongetwijfeld ook worden gedownload of gedraaid door dezelfde personen... Hypocriet zeg. Nou Jans als het zo'n probleem wordt, kom dan maar lekker terug naar NL.

15 februari 2020 om 02:14

Het n woord staat voor minderwaardig persoon door donker ras. Als je het zo zegt zou jij het dan meezingen?

"... tijdens het meezingen van een nummer in de kleedkamer." Is al vaker gebeurd zulke situaties. Een blank persoon die een lied meezingt van een zwarte artiest waarin het N-woord wordt gebruikt. Hypocrisie ten top dat hier moord en brand om wordt geschreeuwd. Songteksten bestaan er om mee te zingen, als je als artiest niet wilt dat mensen het N-woord zeggen, dan stop je het ook niet in je lied. Bovendien: Ron Jans is een geweldig persoon die geen vlieg kwaad doet, iedereen weet dat. Hij wilt echt niemand beledigen.

14 februari 2020 om 22:54

Helemaal mee eens. Een kanttekening we weten niet wat er is gebeurt precies. Maar het lijkt op een overtrokken reactie nu ja.

Dus als ik het goed begrijp zei hij het “n-woord” tijdens het meezingen van een nummer en daardoor is er enorme ophef? Wat een onzin.

In Amerika is dit echt totaal not done, maar nu slaan ze toch echt door naar mijn mening. Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat het racistisch is als je een nummer (dat gewoon uitgebracht is en blijkbaar in een kleedkamer gespeeld wordt) meezingt? Daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij.

14 februari 2020 om 22:27

Het is gewoon not done om als blanke persoon het woord in de mond te nemen, klaar is gewoon ongeschreven regel.

14 februari 2020 om 22:30

Regels dienen onderbouwd te worden. Onterecht beledigd zijn is geen onderbouwing.

14 februari 2020 om 22:31

Precies, zeker in de VS. Moet je gewoon weten, zeker als je daar gaat werken. Maar dit klinkt als een ‘slip of the tongue’ van Jans. Dom, maar wordt zo ook wel eens erg groot gemaakt.

14 februari 2020 om 22:39

Daar ben ik absoluut van op de hoogte, ik zet het zelfs in mijn eerste regel. Maar er is toch geen enkele reden te bedenken waarom het verboden zou moeten zijn voor bepaalde groepen om een deel van een tekst van een publiekelijk en (schijnbaar) geliefd nummer mee te zingen? Mij persoonlijk zul je dat woord niet horen zeggen in een normale conversatie, maar stel dat ik een rapliefhebber ben (ben het persoonlijk niet) is het toch volkomen logisch dat ik de volledige lyrics meezing? Daarom is het absoluut geen "slip of the tongue", dat zou zijn als hij het in een gewone conversatie zegt.

14 februari 2020 om 22:49

Maar het is de songtekst...
....Moet hij dat woord dan overslaan of een ander woord zingen??
Ik weet dat het klaarblijkelijk ongepast is om dit als blanke te zeggen maar als je een liedje meezingt zijn het toch niet jouw eigen woorden? Vreemd dit

14 februari 2020 om 23:02

Ook in een hoop oude klassieke boeken wordt het woord gebruikt. Bijvoorbeeld To kill a mockingbird. Wat juist tegen racisme is. Hoe lees je dat dan nog? Het wordt wel erg groot gemaakt in de VS. En het verschil met echt racisme wordt steeds groter.

15 februari 2020 om 00:42

@Lierse1997, doelde niet op jou met ‘moet je gewoon weten’ maar op Ron Jans. En met ‘slip of the tongue’ dat hij tijdens het meezingen van het liedje er niet bij nadacht. Als hij het in een conversatie liet vallen was dat vele malen erger geweest. Je moet in de VS nou eenmaal veel voorzichtiger zijn met dit soort dingen. Kan je het mee oneens zijn, maar als je daar wilt werken moet je er wel rekening mee houden. Dus terecht dat die er op wordt aangesproken, maar afstand moeten nemen van de groep en wellicht ontslagen gaat veel te ver. Als het inderdaad puur om het meezingen van een liedje gaat tenminste.

'Tijdens het meezingen van een nummer'. Dat zegt toch alles. Sommige zwarte mensen in dat land lopen dat de hele dag te roepen en stoppen het in hun muziek. Maar gut oh gut wat zijn tot diep in hun ziel gekwetst als een blanke buitenlander onschuldig het woord met een liedje meezingt zonder er totaal iets slechts mee te bedoelen.

Dus als iemand een nummer draait met "het n‐woord" erin raakt niemand beledigt, maar als iemand meezingt wel?

14 februari 2020 om 22:28

Omdat die onderling is, is een ongeschreven regel. Zal mijn reactie aanpassen, zodat Maas12 beter mijn antwoord begrijpt, Onderling kunnen de donkere mensen het gebruiken, maar als iemand(blank) het woord gebruikt of zingt, is dat gewon NOT Done! en kans op staande voet ontslag, is gewoon de maatschappij hier.

14 februari 2020 om 22:46

Je geeft niet eens antwoord op z’n vraag, je bent gewoon overal een beetje aan het lullen dat het een ongeschreven regel is, terwijl je er waarschijnlijk niks van weet.

14 februari 2020 om 23:01

Maas12 ik woon nu 7 jaar in Amerika, dus ga alsjeblieft niet zeggen dat ik er niks van afweet. Mijn vrouw zit in HR hier in Amerika, dus ik ben heel erg goed op de hoogte van de regelgeving.

14 februari 2020 om 23:05

Ga jij eens DMX meerappen, Ruff Ryders Anthem. Ik geef het je te doen als witte gozer. En liefde voor alle zwarte mensen op deze wereld. Laat dat duidelijk zijn. Hier is een slip of the tongue echt iets heel anders dan racisme. Nou weet ik niet of dat ook zo gebeurd is, misschien is er wel echt iets mis gegaan. Dan trek ik dit terug uiteraard.

14 februari 2020 om 23:09

Regelgeving?

14 februari 2020 om 23:12

Regelgeving is hier extreem over wat je kan zeggen en niet kan zeggen in de werk omgeving, laten we het niet heben over de #metoo wat je allemaal niet meer mag/lkan zeggen tegen een vrouw of tegen een man als vrouw zijnde. Is echt heel extreem vergeleken met Nederland.

14 februari 2020 om 23:17

@Maverick je schrijft zoveel maar je zegt zo weinig. Voor jou is alles een feit en heeft het geen enkele toelichting nodig. Misschien werkt dat in de VS maar dat werkt zo niet in Nederland. Ook al ben je 7 jaar weg, dat zal je toch niet vergeten zijn?

14 februari 2020 om 23:21

@sanmarcos Waar werkt Meneer Ron Jans?

14 februari 2020 om 23:23

Kun je er om ontslagen worden? 2 personen zeggen hetzelfde en de een is donker (wanneer ben je donker genoeg) en dan licht. De een is in overtreding en de ander niet. Dit kun je toch keihard aanvechten bij een rechter.

14 februari 2020 om 23:30

Ik ga proberen om me neutraal uit te laten over dit discussiepunt.
Naar mijn mening vinden negroïde/donkere mensen dat ze al heel lang worden onderdrukt.
Zeker in regio's als Texas en dergelijke.
Er zijn veel redneck's die zwaar racistisch zijn.
Dat is ontzettend treurig.
Wat wel zo is, is dat er vaak in dit soort dingen heel overtrokken gereageerd wordt.
Dat vind ik nu ook.
Het woord 'nigger' is, zeker vroeger, vaak negatief gebruikt.
Waarom zou je dat dan onderling gebruiken?
Het is niet dat het iets van hun is.
Sterker nog, ik zou niet eens willen dat je zo genoemd wordt wegens de negatieve lading.
Als Jans bewust het woord 'nigger' gebruikt heeft om iemand te beledigen.
Dan vind ik dat hij de hoogste straf verdient die mogelijk is.
Maar als ik het zo lees, dan is het vooral een overtrokken reactie en heel erg opgeblazen, hetzij door de media of door spelers.

Buiten dat is dit wel zeer treurig, als iemand zich gediscrimineerd voelt en als iemand een 'foutje' heeft gemaakt.

14 februari 2020 om 23:48

@Maverick dus alleen donkere Amerikanen mogen het gebruiken omdat het een ongeschreven regel is en je vrouw bij HR werkt en het is gewoon zo? Ben wel benieuwd wat voor straf Eminem heeft gehad na het meerdere malen gebruiken van dat woord of is hij volgens HR ook eigenlijk een donkere man?

14 februari 2020 om 23:48

Voetbalir de term negroide is al not done hier in amerika. Ze gebruken N woord als een geuzen naam. Ik heb een vriend(zwart) die heeft het miij toevallig tijdens Super Bowl uitgelegd. Het ligt heel gevoelig.

15 februari 2020 om 00:04

Maverick heeft gewoon heel veel begrip voor racisme, want dat is nu eenmaal cultuur. Mensen uitsluiten is doodnormaal in the woke cultuur van de VS waarin voor iedereen andere regels gelden voor wat betreft het gebruik van woorden. Een donker gekleurd persoon mag wel racistisch zijn, maar als het vanuit een blank persoon komt dan is het een probleem. Een dergelijk mantra met dubbele standaarden, dat is pas verwerpelijk. Racisme en discriminatie moet je gewoon veroordelen. Dit is ook een vorm van racisme.

15 februari 2020 om 00:27

Master D, hoe je het went of keert, dat ís nu eenmaal de cultuur. Daar kan een enkeling, zoals jij en ik, niets aan veranderen.

15 februari 2020 om 00:53

Kowalski, zwarte piet was ook cultuur. Zie eens wat er is gebeurd. Het is en blijft een rare gewaarwording dat een woord uitgesproken door blank persoon als racistisch wordt gezien maar als een gekleurd persoon het zegt is het ok. Of het is in het geheel niet racistisch of wel.

15 februari 2020 om 10:03

Wanneer heeft Eminem ooit dat woord gebruikt?!

Trouwens, als met niet snapt hoe het er in de Verenigde Staten aan toe gaat, verdiep je er dan in en ga niet het zo voor jou gewende Nederland vergelijken met het blijkbaar voor jou zo onbekende Amerika. Eminem heeft meer donkere vrienden dan blanke vrienden om zich heen, en toch mag en wil hij dat woord niet gebruiken uit respect voor die mensen vanwege wat er in het verleden is gebeurd. Er zijn namelijk nog zat mensen die ouders of grootouders hebben die tot de dag van vandaag nog steeds geconfronteerd worden met deze onzin.

Van een verbod op carnaval nummers naar een verbod op rapnummers. Je kunt niet verwachten woorden zelf te gebruiken, maar een bepaalde groepering daarvan uit te sluiten. Ik wil zeggen dat het idioot is, maar dan beledig ik mensen met een verstandelijke beperking. Het woord ‘context’ heeft geen betekenis meer en deze samenleving is helemaal de weg kwijt...

14 februari 2020 om 22:29

Het is hetzelfde als een donkere man hier in Amerika een blanke man aanspreekt met “Cracker”

14 februari 2020 om 22:33

Maar zij noemen elkaar niet met volle trots ‘cracker’ en gaan los wanneer iemand anders het zou doen. Bovendien als iemand mij cracker noemt, zou of ik me beledigd zou voelen afhangen van de CONTEXT, en niet het woord.

14 februari 2020 om 22:36

Door groepen uit te sluiten van bepaald taalgebruik versterk je de verdeeldheid alleen maar.

14 februari 2020 om 22:36

Dat snap ik wel, maar het is hier gewoon een etiquette regel, net zoals ze hier een gedachte hebben over Sinterklaas, en andere lokale “tradities”

14 februari 2020 om 22:39

En toch kan de VS hun waarden en normen aan ons opleggen met o.a. een onderzoek dat zwarte piet racistisch is, maar als je daar een nummer meezingt is de wereld te klein. Hypocriet noemen we dat. Daarmee kun je je niet verschillen achter ‘etiquette’ of ‘ongeschreven regels’.

14 februari 2020 om 22:45

Ondertussen de relaxte donkere lui in de Usa: Damn! That's a cold as Honkey...

Dit is meer iets van die pc mensen die doorslaan.

14 februari 2020 om 22:48

Het gaat hier niet over het beledigen van iemand voor nigger, maar het meezingen van een nummer waar het woord in zit. Dat is een groot verschil lijkt mij. Als Amerikanen dat niet begrijpen dan zit er iets serieus mis op dat punt. Sorry maar dat is voor mij en ik weet zeker voor vele anderen niet te begrijpen

14 februari 2020 om 22:55

Gewoon een andere cultuur, en als blanke moet je gewoon weten dat woord niet te gebruiken in welke context dan ook. Volgens mij zijn er in Nederland genoeg groeperingen die onderling een woord gebruiken en als dan een buitenstaander het woord gebruikt er raar naar gekeken wordt? Misschien niet zo extreem als hier in Amerika.

14 februari 2020 om 23:14

Beter trekken ze die politie correctheid door en verbieden ze muziek met racistische teksten in openbare plekken en op het werk. Het mag wel of het mag niet ongeacht wie het zegt. Al zal dat wellicht een Nederlandse opvatting zijn.

15 februari 2020 om 09:16

@ Maverick, je schrijft: Volgens mij zijn er in Nederland genoeg groeperingen die onderling een woord gebruiken en als dan een buitenstaander het woord gebruikt er raar naar gekeken wordt?"
In NL wordt dat woord ook gebruikt in rap muziek,kan dat gewoon mee gerapt worden, door wie dan ook met wat voor kleur dan ook, zonder dat er direct een enorme rel over ontstaat. Dus nee, zó hypocriet zijn we niet in dit land!

15 februari 2020 om 15:38

In Nederland werd er in de jaren 50/60/70 niet gezegd door een blanke man/vrouw tegen een donkere man/vrouw "he N.... je mag hier niet naar de wc, of je moet achterin de bus gaan zitten" Dus ik denk dat het gebruik van het N woord door een hoop mensen in Nederland niet de diepere gedachte ervan begrijpen, hoe meerdere generaties in Amerika daarmee onderdrukt zijn. Kijk de film Hidden Figures.

14 februari 2020 om 23:07

Oh kom op dat carnaval nummer was smakeloos, onnodig, goedkoop en super cliché en stigmatiseren. Dat zullen veel mensen grappig vinden, maar dat is echt iets anders dan een liedje mee rappen.

14 februari 2020 om 23:30

Vind het ook een vreselijk smakeloos nummer, maar ik zou nooit iemand verbieden het te maken.

Ze zitten daar in de kleedkamer wel muziek op waarin dat woord voorkomt, maar als de trainer dit meezingt is het gelijk heel erg. Dan moeten de spelers ook niet die muziek opzetten. Kan begrijpen dat Jans als buitenlander niet altijd op de hoogte is van de zwaarte van het gebruik van dat woord.

Gaat de artiest die dit nummer heeft geschreven/gezongen ook worden onderzocht? Of alleen de blanke personen die meezingen. Pft kom op zeg die mislukte politieke correctheid in de States is echt ziekelijk.

Het is inderdaad zeker ongepast om te zeggen, echter tijdens het meezingen van een nummer gaat het gewoon soms per ongeluk (ik ben blank en betrap mezelf er soms ook op). Probleem is dat het woord vaak precies in de "punchline" zit bij de meeste (rap)nummers.

14 februari 2020 om 23:09

Eens. Ik haat het N-woord. Maar juist in een heleboel fantastische nummers wordt het gebruikt, ook in andere teksten zoals boeken. Dat is zoiets anders dan het woord zelf gebruiken. Maar goed, snap best dat het gevoelig ligt, alleen please overdrijf niet en blijf reëel. Nu gaan mensen zich tegen de antiracisme strijd keren omdat deze zichzelf ridiculiseert.

Ja liedjes van Migos, die kun je thuis wel meezingen maar niet in een kleedkamer met enkele donkere spelers. Over het N-woord, ik zie dat veel Afro-Amerikanen het wel eens gebruiken tegen blanken, maar omgekeerd wordt het vaak als racisme gezien. Maar van wat ik zie is het woordje dat eindigt op -ger een no go, het woordje dat eindigt op -ga lijkt toch een andere betekenis te hebben. Blijft toch een gevoelig onderwerp.

Hahaha, hier kun je toch eigenlijk alleen maar heel hard om lachen. Het N-woord ook echt, dat ik dat nog eens moet lezen in de Nederlandse media. En dan zong Jans ook nog eens alleen maar een liedje mee. Het is allemaal zo sneu daar in de VS. Laten we er vooral voor zorgen dat wij nooit die kant op gaan. En zeker nooit een voorbeeld nemen aan dit door racisme verziekte land. Ze slaan in alles zo door dat ze opnieuw aan het segregeren zijn. Hoe dan ook, nu ik uitgelachen ben, vind ik het wel zeer sneu voor Ron Jans zelf. Word je in één keer als een racist neergezet. Dat zit helemaal niet in die man. Ik zou zelfs zeggen dat hij zo weinig met rassenscheiding bezig is dat hij gewoon zo'n liedje meezingt. Doet ie ook geen vlieg kwaad mee. Degene die dit bij de clubleiding heeft aangekaart is wel echt een intens sneu persoon. Bah. Wat een nare maatschappij hebben ze daar.

Wat een aanstellerij zeg, het wordt te pas en onpas gebruikt in bijna alle Afro Amerikaanse raps en als Ronnie Jans het meezingt is de wereld te klein

Ik zie alleen maar Ron Jans voor me die staat mee te rappen. Voor de rest is dit natuurlijk te zot voor woorden, maar ja, Amerika heh. Rappen over bitches, hoes en drugs dealen is prima, maar je moet niet als blanke oen perongeluk dat woord meezingen, dan ben je af.

Amerika, het land waar geen tiet in beeld mag en het woord Fuck niet gezegd mag worden, rappers elkaar dood gooien met het "Nigger" woord en mensen elkaar zelf zo begroeten. Maar de grootste porno industrie komt er vandaan. En als een blanke man meezingt word je als racist gezien . Wegwezen daar Ron!

14 februari 2020 om 22:43

Het mooiste is dat prostitutie illegaal is, behalve als je het filmt en verkoopt, want dat is porno en dat mag wel.

Door 'nigger' als 'N-woord' in de media te verspreiden zorgt het er alleen maar voor dat incidenten als dit voor verdeling zorgen. We weten de context niet en losse flarden pakken om te beoordelen kan eigenlijk niet. Nu dus ook niet.

14 februari 2020 om 23:26

Mee eens, lijkt mij dat er ook meer gebeurd is, want zo publieke bekend maken dat iemand op non-actief is gezet, moet er haast wel meer gebeurd zijn

15 februari 2020 om 00:01

Of Amerika is gewoon een hysterisch land. De #metoo-explosie - hoe erg ook voor de echte slachtoffers, heeft er alleen maar voor gezorgd dat bijvoorbeeld docenten het gebruik van het woord 'schat' (tegen beide sekses) een notitie in het dossier kan betekenen. Gevolg is dat de échte morele discussie wordt vermoord.

Typisch de USA rappers grbruiken tig keer in hun singleser zijn films waar het woord constand gebruikt wordt en als iemand het sls blanke meezingt in dd dd kleedkamer is het ongepast, niet gewenst en racistisch.

Dit is toch enorm hypocriet. We moeten allemaal inclusiviteit tonen richting de donkere medemens, maar intussen worden blanke mensen wel uitgesloten van het meezingen van liedjes met het N-woord erin. Waar is die inclusiviteit dan van hun kant?daarnaast ben ik van mening dat muziek voor iedereen is, en ook door iedereen meegzongen moet kunnen worden. Als je niet wil dat blanke mensen het n-woord meezingen, moet je het n-woord niet in je muziek gebruiken. Je kunt niet toffe muziek maken die enkel door donkere mensen volledig meegezongen mag worden, dat is minstens zo racistisch en discriminerend

Weet niet wat ie gezegd heeft, maar in de US liggen twee dingen enorm gevoelig: geloof en ras. Daar moet je heel voorzichtig mee omgaan.

15 februari 2020 om 00:28

En het Leger en wapens en politie en country en #metoo en Mexico en ...

Ik zing ook hard nummers van 2pac mee! N*gga what! Kom op zeg, is toch tpof dat hij mee rapt of zingt!

14 februari 2020 om 23:12

Zo zou ik het ook zien, een oude witte vent die meegaat in de zwarte jeugdcultuur. Kom op. Dat is toch eerder verbroedering dan racisme. Iets meer positiviteit mag wel. Wanneer Ron Jans zomaar zonder context het N-woord gebruikt is dat iets anders.

15 februari 2020 om 00:29

Als Ron buiten de flow rapt dan moet ie wel gestraft worden vind ik. Of als hij de cribwalk heeft gedaan.

Kan Ron Jans als die hierom wordt ontslagen niet in hoger beroep gaan en claimen dat hij om racistische redenen ontslagen is? Hij mag het namelijk niet zeggen door zn huidskleur. Ik bedoel, ik wil niet kommaneuken ofzo..

14 februari 2020 om 23:58

Hahaha, dat zou een bak zijn zeg. Good old Ron Jans die het juridisch precedent schept dat iedere blanke man in vrijheid rapnummers mag meezingen zonder werkgerelateerde consequenties. Het is ook een beetje als een drinkfonteintje waar alleen een bepaald ras van mag drinken 😂 man, man, man, denk er vooral niet teveel over na, want deze zaak is te kolderiek voor woorden. Hoop dat Ron gewoon mag blijven zitten.

Tjah je kunt ervan vinden wat je wil, maar in Amerika kun je dit gewoon echt niet zeggen.

Hahahahah, hij zong mee met een nummer. Echt waar, de hele wereld is gek geworden. Al dat politiek correcte gelul, dood en doodmoe wordt je er van, sowieso ben ik wel klaar met die racisme "hype". Echt tegenwoordig kan je geen scheet laten of er is wel iemand beledigd. Ron Jans, de aardigste man op aarde...Echt lachwekkend. VS sowieso een hypocriet k... Land en een groot discriminerend land ook.

14 februari 2020 om 23:25

Hey Huto!

Als de VS een land is wat discrimineert waarom wordt Jans dan op non-actief gezet? In jouw uitleg zou hij juist gevierd moeten worden en heeft hij volgens jouw uitleg juist gedaan waar men daar voor staat. Beetje rare uitleg man!

14 februari 2020 om 23:25

Hey Huto!

Als de VS een land is wat discrimineert waarom wordt Jans dan op non-actief gezet? In jouw uitleg zou hij juist gevierd moeten worden en heeft hij volgens jouw uitleg juist gedaan waar men daar voor staat. Beetje rare uitleg man!

15 februari 2020 om 09:45

Ron Jans wordt gediscrimineerd omdat hij als blanke man iets blijkbaar niet kan zeggen wat een donkere man wél kan zeggen, dat is 1 van de meest duidelijke vormen van discriminatie!! Dus daar is je antwoord, de VS discrimineert en daarom wordt Jans op non-actief gezet!

Als er zoveel aanstoot aangenomen wordt, leg mij dan eens uit waarom dat bepaalde nummer überhaupt gedraaid word...

Ok...trainer probeert zich populair te maken door mee te doen met 'de mannen', rapt mee, gebruikt in de context van het rapnummer het N-woord en wordt geschorst/tijdelijk op non-actief gezet. Ik ben hier te blank voor vrees ik.

Ja in nederland lopen we gewoon nog achter heb ik het idee. ron is hier voorbeeld van. Hij bedoelde het ook niet verkeerd denk maar gezien het sinterklaas en zwarte piet gedoe waar ze in de vs ons zien als achterlijk volk wat nog de 18e eeuw leeft zal dit wel meespelen.

15 februari 2020 om 00:28

Ik denk dat jezelf nog even moet verdiepen in het land Amerika.... waar men nog met wapens rondloopt, discriminatie nog zeer veel voorkomt en veel mensen qua geloof nog in de middeleeuwen leven.

Het woord nigger was oorspronkelijk een woord waarmee blanke mensen op een denigrerende manier mensen met een donkere huidskleur, slaven ook voorheen, konden aanduiden. Op die manier gaf je dus eigenlijk de boodschap af dat het om een mens ging van een langere stand. Een onmens eigenlijk. In de loop der tijd heeft het woord onder Afro-Amerikanen een andere, meer positievere betekenis gekregen, een betekenis van broederschap van bijna, wetende dat een andere Afro-Amerikaan dezelfde moeilijkheden in het leven kan ervaren wat een band creëert (the black/african American experience). Als een blank persoon het woord gebruikt is die band er totaal niet, waarom zou je überhaupt dat woord willen gebruiken als je blank bent gezien de negatieve historie die het woord heeft? In Amerika ligt dit allemaal verschrikkelijk gevoelig en Jans had zich dit veel beter moeten realiseren denk ik. Het is toch inmiddels een beetje common sense dat je het n-woord als blank persoon daar echt niet in de mond moet nemen. En ja, zelfs al is het in een liedje, gewoon niet gebruiken. Moet je niet willen.

14 februari 2020 om 23:15

Wat je zegt klopt helemaal. Toch snap ik heel goed dat je in the heat of the moment met een leuk nummer meezingt en je meegaat met de flow. Dat is mijn invulling van wat er is gebeurt. Misschien ligt het anders. Maar wanneer ik in de privésfeer naar hiphop luister ben ik ook niet opeens stil 10 keer bij m'n favoriete track. Dit kan gebeuren toch?

14 februari 2020 om 23:26

Mooie uitleg Dejan en ik ben het, tot aan je laatste 2 zinnen, volledig met je eens. Het is inderdaad not-done om als blanke een donkere gast op zo'n manier aan te spreken. Ik zou zelf ook nooit "nigger" tegen iemand zeggen in een gesprek, zelfs niet op een niet-denigrerende manier. Echter is dit hier totaal niet van toepassing. Als ik lekker een plaatje van Nas mee zit te rappen moet ik dan 36 keer een woord inslikken omdat ik anders ontslagen kan worden? Dat is gewoon hypocrisie van de bovenste plank. Ook die uitval van Kendrick Lamar bijvoorbeeld vorig jaar toen hij een blanke fan op het podium haalde om Maad City mee te rappen, vervolgens helemaal uit je naad flippen omdat die fan jouw eigen lyrics mee zingt. Wat een pannenkoek ben je dan zeg, daar krijg ik gewoon plaatsvervangende schaamte van...

14 februari 2020 om 23:36

Je moet dat laatste ook vooral kunnen plaatsen binnen de Amerikaanse maatschappij. Een maatschappij waarin ras enorm onder de loep ligt. Het werkt heel erg anders dan in andere landen. Desalniettemin blijft het woord gewoon een woord dat je als blank persoon, gezien de geschiedenis, gewoon beter niet kunt gebruiken. Maar betreffende het gebruik in liedjes zijn in Amerika ook hele grote (publieke) discussies geweest, en nog steeds. Meningen liggen verdeeld. Maar de consensus is in principe, gewoon niet in de mond nemen als je niet zwart bent.

15 februari 2020 om 00:14

Ik ben het met je eens Dejan. Wat ik zelf interessant vind is het momentum dat iets kan of niet kan. Bijvoorbeeld, in 2006 kwam er een docu over Winston Bogarde met de titel "De neger die nooit boog." Een documentairemaker hoeft dat nu niet meer te proberen.

Wat een hypocrieten die zwarte Amerikanen zelf vol trots elkaar my nigga noemen en wanneer een witte buitenlander het meezingt in een rap waar het minstens 20 keer in wordt gezegd is hij opeens een racist wat een hypocrieten die afro-Amerikanen zelf roepen ze wel dat slecht behandeld worden maar o wee als een witte man een woord meezingt dat ze zelf 100 keer per dag tegen elkaar zeggen is hij opeens racistisch schei toch uit man

14 februari 2020 om 23:31

Inderdaad. Ze hebben immers een woord met een verschrikkelijk macabere connotatie weten om te buigen tot een woord dat een enigszins positievere en verbroederende betekenis heeft, zolang het wordt gebruikt tussen Afro-Amerikanen onderling. Of Afro-Amerikanen het dan zelf moeten gebruiken in liedjes valt over te discussiëren, maar vaak gaan die liedjes over hun eigen "black experience".

15 februari 2020 om 00:45

Waar in grote delen van Amerika ze het woord vooral gebruiken om elkaar verrot te schelden ipv te verbroederen. Soort van goede intentie maar slechte poging?

Typisch Nederlands!

Wel de moeite nemen om je te verdiepen in het verleden van de VS.
Echter dan niet jezelf verdiepen in de hedendaagse gewoontes van het land waarin je te gast bent.
Dat is exit Jans en daar zou men hier in Nederland nog een voorbeeld aan kunnen nemen.
#welkomterugron!

15 februari 2020 om 00:49

Pfff weet je wat typisch Nederlands is? Dat wij ons overal proberen aan te passen. We proberen de taal te spreken en rekening houden met andere. Proberen onderdeel te zijn van een team en als team verbinding te zoeken maar vervolgens erbij gelapt te worden omdat de andere kant niet het gesprenkeld aangaan.

Voor iedereen die er niks van snapt. Zoek op youtube: Joyner Lucas - Im not racist. Misschien dat je na dit nummer er meer van snapt.

Donkdere mensen en Afro Amerikaanse mensen zijn in de VS en nog steeds daar sinds jaren 20-30 al decennia lang onwijs gediscrimineerd en continue voor nigger uit gemaakt. Door blanke mensen. Ze mochten alleen achterin de bus zitten. Dat is al heel wat want in restaurants e.d mochten ze niet eens eten. Ze konden er gaan zitten maar kregen geen eten voorgeschoteld. Dus nee zoiets als nigger zeg je niet als blanke en met reden dat hebben Blanke al 40 jaar of langer te ongepast tegen mensen met donkere huid ongepast en te vaak gezegd.

15 februari 2020 om 00:50

Verbied het dan zoals ze ook graag zaken uit ons kleine Nederland willen verbieden. Zodat je niet dat nare woord in elke rap of buitenwijk hoort als ze elkaar afmaken.

Dit kan natuurlijk niet, zeker niet in de States. Een flinke misser op het gebied van culturele sensitiviteit en omgevingsbewustzijn. Einde oefening voor Jans, lijkt mij.

Houd zelf van Amerikaanse muziek waarin veel wordt gerapt en tegenwoordig is het bijna onmogelijk om normaal een liedje in dat genre mee te zingen zonder het woord te gebruiken. Ik vind het belachelijk dat een blank iemand het niet zo mogen gebruiken en een donker iemand wel. Een woord niet mogen gebruiken omdat je een bepaalde huidskleur hebt is echt enorm racistisch. En onderling word het wel vaak gebruikt en mag het wel? En dat alleen op basis van huidskleur? Ik zou het zelf nooit in een gesprek tegen een donker iemand zeggen, maar als er een liedje opkomt waarin het wordt gebruikt en ik wil mee wil rappen/zingen doe ik het gewoon. Op een festivaltje kijk ik wel uit.... begrijp me niet verkeerd, ik heb niet de behoefte het woord te gebruiken, maar de gedachte dat je door je huidskleur een bepaald woord niet mag zeggen maakt me echt misselijk.

15 februari 2020 om 01:07

Waarom vind je dat belachelijk het werd door blanke mensen gebruikt in een context en niet door de donkere man..

15 februari 2020 om 01:29

En wat hebben de mensen van vandaag de dag daarmee te maken? Belachelijk, gezien het verleden, dat dat woord überhaupt nog wordt gebruikt. Hoezo zou je zoiets in stand willen houden? Er zijn trouwens wel meer rassen die zich schuldig hebben gemaakt aan slavernij,

15 februari 2020 om 08:06

Precies wat jij zegt. Het wordt ook onderling gebruikt en ik zou het nooit in zeggen in een gesprek tegen iemand, maar meezingen met een lied moet voor iedereen kunnen.

Mensen moeten niet zo zeuren. Als je iemand uitscheld dat kan zeker niet maar mee zingen in een liedje pff dan moeten die gasten het zelf ook niet in een liedje schrijven

Guns..cranberries and the n-word. You'll never understand 😅. Deze dingen liggen nou eenmaal gevoelig en dat is deel van onze cultuur. Just leave it at that. Ron moet even door de zure appel heen en sorry zeggen. Komt goed!

15 februari 2020 om 00:54

Hij moet gewoon op zijn Amerikaans alles ontkennen. Sorry I did not used that N word in any form or context and did not had any intend to hurt or harm anyone. God bless America.

15 februari 2020 om 07:15

Sorry zeggen is toegeven, dat is dus het laatste woord wat je wil gebruiken als je gaat ontkennen. The art of non apology .

Iemand zet een liedje in de kleedkamer op, je zingt een woord uit het liedje mee en hebt vervolgens een probleem. Best raar

Veel reacties maar jullie weten toch wel dat de woorden ‘blank’ en ‘carnaval’ ook niet meer mogen?
Benieuwd wat het volgende verbod word en of ‘blank’ ook een geuzennaam gaat worden.
Haha gekke wereld interessant doenerij

Ik begrijp het volledig dat donkere Amerikanen aanstoot nemen aan blanken die het n-woord in de mond nemen. Maar misschien zou het ook wel eens handig zijn als donkere rappers dat woord niet meer te pas en te onpas gebruiken in hun teksten. Je weet toch dat mensen houden van meezingen en je weet toch dat je ook blanke fans hebt? Ik luister zelf regelmatig naar groepen die dat ook doen (NWA, Cypress Hill, etc.), maar dit heb ik toch nooit zo begrepen.

VZ reaguurders hebben blijkbaar een lesje geschiedenis en cultuur nodig als je de reacties zo leest. Proberen hun eigen context en levenservaringen toe te passen op een andere cultuur. Hier kan je op tv ook allerlei scheldwoorden roepen. In de VS hoor je een piepje en als het live is zal een verslaggever zich enorm excuseren als een willekeurig geïnterviewde ineens poep roept. Zo zullen mensen ook enorm lachen als iemand ''fuck'' roept in een komedie en het eruit gepiept wordt. Hier zal niemand daarom glimlachen. Je hebt nou eenmaal culturele verschillen en in de VS kun je dat woord als blanke man gewoon weg niet roepen, zelfs niet eens citerend of meezingend. Het heeft een enorme lading wegens het slavernijverleden van de VS en de relatieve jonge historie van de jaren 60/70/80, waar dat woord ook nog vaak gebruikt werd. Afrikaanse-Amerikanen hebben het in de loop der jaren eigen gemaakt door een woord dat tegen zich gebruikt werd, in te nemen en zij mogen het alleen gebruiken. Al zijn er ook Afrikaanse-amerikanen die daar ook op tegen zijn. Als je in een ander land gaat wonen en werken moet je je gewoon aanpassen aan de gewoonten en regels. Daar zeg je het n-woord gewoon weg niet, dus dan doe je dat ook niet. In Nederland wordt er bijvoorbeeld ook met terminale ziektes gescholden, in de VS kennen zij dat concept niet eens. Je hebt gewoon overal verschillen. Hier kussen mensen elkaar 3x. In bepaalde landen slechts 1x. In andere landen helemaal niet. Lekker handig, naar een ander land gaan en mensen toch 3x zoenen omdat jij dat zo normaal vindt. Dat vinden zij niet normaal, dus doe je het niet.

15 februari 2020 om 01:57

Ach weer iemand die andere de les wilt wijzen op basis van lesje cultuur en geschiedenis. Dan komen met cliché voorbeelden. Ik denk dat de meeste hier best bewust zijn van culturele verschillen maar daar nog best wat van kunnen en mogen vinden. Daarnaast is het geen woord verboden bij wet en kan je het maximaal respectloos vinden en dus niet geaccepteerd als waarde. De Amerikanen staan vooraan als ze iets kunnen veroordelen of vinden en hoe verder we de toekomst inschieten hoe meer sommige zich vast willen houden aan het verleden. Het N woord zou dan ook alleen door donkere Afro Amerikanen onderling gebruikt mogen worden omdat ze dit zien als onder elkaar en vertrouwd zijn met elkaar. Maar een vreemde donkere man zou dus vertrouwder zijn dan je blanke vriend of buurvrouw. En schelden met ziektes is in Nederland geen concept hoor en wordt ingetrokken algemeen ook niet geaccepteerd.

15 februari 2020 om 02:11

@Thamike, wat noem jij cliché voorbeelden in zijn redenatie?

Bij het lezen van dit soort dingen ben ik wel blij dat ik niet in Amerika woon. Wil best begrijpen dat woorden als neger gevoelig liggen maar het gaat natuurlijk ook om context. Ron Jans heeft niemand uitgescholden en zelfs niemand neger genoemd, het enige wat hij deed was het meezingen van een liedje. Ik vind dat zijn club daar best rekening mee mag houden. Ron Jans is zeker geen racist maar eerder een soort gezellige oom die de Amerikaanse cultuur blijkbaar niet zo goed kent.

Ik voel me ook gediscrimineerd als ze me “white” noemen in de VS. ik ben toch niet white? Een sneeuwpop is white.

15 februari 2020 om 17:55

Hoeveel rechtszaken gaan er over het woordje White.

Ik snap niet waarom ze zelf het woord nog gebruiken. Dat is de enige manier om het volledig te weren. Beetje vergelijkbaar met dat Ajax wel het J woord mag gebruiken en daardoor zijn er nog steeds ander suooorters van clubs die het misbruiken. Alhoewel Jans het niet slecht bedoeld zal hebben.
Off topic: PSV grijp je kans. Ron Jans is waarschijnlijk binnenkort beschikbaar.

Weet niet wat er is voorgevallen, maar als hij het ‘N’ woord heeft meegezongen is het wel heel dom. Maar neem bijvoorbeeld het nummer van NWA Nigga with a attitude, dan is er toch niks raars aan als je dat dan ook meezingt als iedereen dat doet. Het laat ook zien dat de schijdingslijn heel dun is en dat wekt ook veel verwarring.

Als je het niet tegen iemand kan zeggen tijdens een gesprek maar wel kan nee rappen ben je pas hypocriet. Want dan weet je wat voor lading het woord heeft. Uit de opmerkingen hierboven kan ik dus ook opmaken dat heel veel van mensen op VZ het thuis lekker hard meezingen maar als ze met een donker persoon interacten de donkere persoon niet zo aanspreken. Waarom niet? Omdat ze weten dat de reactie die daar uit voor vloeit niet een leuke is vanuit de donkere persoon. Ze weten dat het de andere persoon pijn doet maar toch wilt iedereen het hier zeggen lijkt het? Jezelf boven een ander zetten vind ik.

Wacht, hij zingt een rap nummer mee in de kleedkamer wat het woord "nigga" bevat en een speler is daar gepikeerd over? Wat een hypocriete lul is dat zeg en dan heb ik het over de klagende speler.
Kijk als Jans het nu uit zichzelf tegen een donkere speler had gezed bij een training of wedstrijdbespreking, kan ik me de commotie best voorstellen. Maar dit kan toch geen punt zijn? Ja het woord heeft lading, maar in de hiphop wordt dit woord enorm veel gebruikt, als geuzen naam of niet..feit is je brengt het als artiest uit waardoor duizenden mensen van welke komaf dan ook het mee gaan brullen. Sinds wanneer mag de ene persoon een lied wel meebrullen als waardering en een ander moet delen van de teksten inslikken op basis van huidskleur, als je niet kan zien dat dat juist racisme is dan houdt het ook gewoon op, dan valt er niet meer te discussieren.
Overigens was er in Amerika een heel gedoe hierover in de hiphop scene met o.a. of Eminem (blanke rapper) nu wel of niet geaccepteerd kon worden als een van de beste rappers (en dat was zeer huidskleur gericht) en of China Mac (Chinese rapper) uberhaupt "nigger" kon zeggen tegen zijn vrienden omdat voor hem de lading meer betekend als maatje en hij in een Amerikaanse ghetto is opgegroeid. De laatste legt in een radio show goed uit op youtube waar voor hem de grenzen liggen, en ik ben het daar ook mee eens.
Voor Jans, echt niet normaal wat hij nu op zijn dak krijgt, de wereld is compleet gek geworden...we zijn nu racisme aan het bestrijden door zelf nog racistischer te worden.

Het is je reinste hypocrisie. Ik kan geen rapsong noemen waar het woord niet in voorkomt. Maar o wee als een blanke een keer meezingt, dan moet hij ontslagen worden.

15 februari 2020 om 17:53

En Eminem dan?

Ik ben een blanke man. Mag ik het wel n-woord in de auto wel meezingen als niemand het hoort?ik vraag dit voor een vriend.

15 februari 2020 om 15:51

Ja en je mag ook lekker, als je alleen in de auto zit, zeggen dat "de Koning een vieze piep, piep, piep, piep is" maar doe je dat recthstreeks in zijn gezicht, dan wordt dat ook niet accepeteerd of ander voorbeeld als je weer in je auto zit in je eentje, kan je ook zeggen dat alle "homo's vieze piep, piep, piep zijn" In Amerika is het gebruik van het N woord door een blanke/witte man/vrouw niet accepteerd in het openbaar gebruik, zo simpel is het nou. Ik snap dat dit totaal anders is dan in Nederland maar zo is het nu eenmaal.

Dit is wel enorm dom hoor. Je weet dat dit een big issue is als je dat woord gebruikt in Amerika

En Eminem dan? Een blanke die dagelijks het woord nigga roept.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren