Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Daley Blind pakt Jan Joost van Gangelen live op televisie hard aan

Laatste update:

Daley Blind maakte woensdagavond na een afwezigheid van ruim twee maanden zijn rentree voor Ajax. Medio december werd bij de centrumverdediger een ontstoken hartspier ontdekt, waarna hij lang in onzekerheid leefde. Blind maakte vanavond in het bekerduel met Vitesse (0-3 overwinning) als invaller zijn rentree voor Ajax en maakte na afloop van de gelegenheid gebruik om Jan Joost van Gangelen en diens collega's van FOX Sports op hun plek te zetten.

Blind verscheen na afloop van Vitesse - Ajax voor de camera van FOX Sports en werd daar geïnterviewd door Van Gangelen. De presentator vroeg de verdediger van Ajax of hij 'het extra lastig vond dat mensen van alles vinden', omdat hij een bekende voetballer is. "Zeker toen bij jullie aan tafel heb ik me flink geërgerd", geeft Blind openlijk toe. De verdediger doelt daarmee op een uitzending van De Eretribune op 21 december, vlak nadat bekend werd dat hij kampte met een ontstoken hartspier.

In het door Van Gangelen gepresenteerde programma van FOX Sports kwam cardioloog Jan Hoogsteen van het Máxima Medisch Centrum in Veldhoven telefonisch aan het woord over de hartspierontsteking van Blind. Hoogsteen noemde het onder meer 'uitzonderlijk' dat er vrijwel onmiddellijk een ICD, een 'kastje' dat ingrijpt bij hartritmestoornissen, was geplaatst bij Blind. Ook speculeerde de cardioloog over het einde van de voetbalcarrière van de verdediger. "Je weet nu even niet of dit einde carrière betekent. Als de hartspier verzwakt is en we komen er in de komende maanden achter dat er littekenweefsel in het hart is overgebleven na de ontsteking, dan wordt het een lastig verhaal", zo zei de arts.

Het betoog van Hoogsteen is bij Blind in het verkeerde keelgat geschoten, zo geeft hij nu zonder blikken of blozen toe. "Ik erger en stoor me er wel aan dat iemand die cardioloog is of in de medische wereld werkt zich uitlaat over een dossier dat hij niet kent. Zo iemand beseft niet dat hij heel veel schade kan aanrichten bij een persoon mentaal, of aan iemands carrière. Daar stoor ik me dan wel aan, ja." Volgens Blind hadden ook Van Gangelen en diens FOX Sports-collega’s véél beter moeten weten. "Ik snap wel dat je iets wil weten, maar misschien kun je beter achter de schermen ernaar vragen."

"Als iemand uitspraken gaat doen als 'hij kan misschien nooit meer voetballen of topsport bedrijven', dan weet je zelf wat de headliners worden", vervolgt Blind, die zich daarmee richt tot onder anderen Van Gangelen, die Hoogsteen op 21 december interviewde. "Iemand die op televisie acteert op jullie niveau, moet dat ook begrijpen en dat geldt ook zeker voor iemand in de medische wereld. Nogmaals: zo’n persoon begrijpt niet dat hij misschien schade kan aanrichten aan iemand die mentaal minder sterk in zijn schoenen staat, want de hele wereld pikt het op."

Blind is verder in elk geval blij dat hij weer speelminuten heeft kunnen maken na een heftige periode. Trainer Erik ten Hag gunde hem tegen Vitesse ongeveer een kwartier speeltijd. "Het gaat goed. Ik ben zelf ook heel blij dat ik terug ben. Ik heb ernaar gesnakt en ik ben blij dat het tot zover kwam. Ik had gezonde spanning. Ik wist wel dat ik zou gaan invallen, dus je leeft er wel naartoe. Maar de gezonde spanning was er wel en misschien was het wel wat meer, omdat ik toch wel wat heftigs achter de rug heb."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hij pakte hem niet hard aan. Hij zei op een keurig nette manier dat hij daar niet over te spreken was. Richtte zich overigens ook meer op de betreffende cardioloog dan op Jan Joost persoonlijk. Dit alles verwoordde hij gewoon rustig en duidelijk met goede argumenten, zoals we gewend zijn van Daley, topgozer! Ik vond overigens dat Van Gangelen er ook keurig op reageerde en hun insteek ervan uitlegde, wat Blind ook wel enigszins leek te begrijpen. Blij dat hij weer terug is, 60 min tegen RKC en dan weer een volle pot tegen Getafe!

13 februari 2020 om 00:07

hij was gewoon kritisch op de Cardioloog die in een programma van Fox was en speculatief dingen invulde. Kan me zijn irritatie goed voorstellen. Maar dat ie Jjvg hard aanpakte? Absoluut niet. VZ, stop gewoon met dit soort titels.

13 februari 2020 om 00:16

Ik heb de betreffende uitzending niet gezien, maar afgaande op dit artikel snap ik totaal de ophef niet. Er wordt een deskundige op dit gebied om zijn mening gevraagd en die deskundige kan, aangezien hij geen dossierkennis heeft, slechts in algemene zin over dit soort problemen praten. Ik snap dat Blind liever niet iemand over zijn aandoening hoort praten die zijn medisch dossier niet kent, maar ik zou toch zeggen dat dat meer de schuld van FOX is door zo iemand om commentaar te vragen. Die man vertelt simpelweg wat hij van dergelijke aandoeningen weet.

13 februari 2020 om 00:39

@Stefan en dat gaf Blind ook heel netjes aan dat Fix beter moet nadenken en misschien eerst achter de schermen info moet ophalen ipv live op tv.

13 februari 2020 om 00:43

@stefandefree Je doet nu hetzelfde als die cardioloog, je hebt de uitzending niet gezien maar je gaat wel lopen oordelen. De cardioloog, die letterlijk het einde van de carriere van Blind in zijn mond nam, kende Blind zijn hele dossier niet. "als de hartspier verzwakt is en we komen er in de komende maanden achter dat er littekenweefsel in die hartspier zelf is achtergebleven na de ontsteking, wordt het een lastig verhaal voor zijn carriã¨re", vertelt Hoogsteen tot grote schrik van de presentatoren. Daarbij geeft Blind ook af op vooral Fox, dus snap sowieso je reactie niet.

13 februari 2020 om 00:44

Tuurlijk vertelt ie dat, maar met te weinig dossierkennis vulde hij het wel vrij negatief in, wat weer door andere media opgepikt werd en een eigen leven ging leiden. Rot voor Blind, familie en evt carrière, want daardoor misschien veel twijfels over hem. Of: Van Gangelen kan trouwens wel enorm sturende en opruiende vragen stellen of erger nog, antwoorden in de mond leggen. Bij Linssen en Sturing ging ie maar door over die penalties terwijl ze al lang een antwoord hadden gegeven. Heel irritant

13 februari 2020 om 07:06

Ik geef toch duidelijk aan waar ik mijn mening op baseer? Ik heb nergens gepretendeerd dat het zo is zoals ik zeg. Bovendien ging het mij vooral om de reacties hier, waar opeens de deskundigheid van een cardioloog in twijfel wordt getrokken, niet direct om de reactie van Blind. Zoals ik al zei, ik snap dat hij hier absoluut niet blij mee is geweest.

13 februari 2020 om 07:51

FOX gaat gewoon voor de sensatie en speculeren er met behulp van een cardioloog op los. Hoe denk je dat de persoon waarover het gaat, daarnaar kijkt? Daarnaast hebben roddels wel meer carrières beschadigd. Ik denk bv even terug aan Manolev. Die wordt door een “praat programma†met mensen die maar beperkte informatie hebben voor de “grap†keer op keer negatief uitgelicht....wat denk je dat dat met het imago en vertrouwen van een speler doet? Soms moet iemand gewoon eens nadenken wat hij doet. Dat geld voor de spreker maar ook voor de sensatie zoeker!

13 februari 2020 om 09:14

" hij was gewoon kritisch op de Cardioloog die in een programma van Fox was en speculatief dingen invulde. Kan me zijn irritatie goed voorstellen. Maar dat ie Jjvg hard aanpakte? Absoluut niet. VZ, stop gewoon met dit soort titels ". Weer kritiek om de kritiek, maar zonder inhoud. Iemand " hard aanpakken " is een subjectief begrip. Sommige mensen vinden zelfs de lichtste vorm van kritiek daar al onder vallen, terwijl iemand die mentaal gehard is die zelfde kritiek als " muggenziften " zal afdoen. Het hangt ook af wie de persoon is die die kritiek ontvangt, als die persoon zich zelf ook vaak bovenmatig kritisch uitlaat zoals Jjvg, zal hij waarschijnlijk ook mentaal wat weerbaarder zijn dan iemand die gewoon is om dat altijd in politiek correcte termen te doen. Mensen hebben nu eenmaal niet allemaal het zelfde incasserings- en relativeringsvermogen, terwijl het daarvan afhankelijk is of iemand het zal ervaren als hard aangepakt te worden. Ik vind dat vermeende harde aanpakken ook alleszins meevallen, maar ik laat ruimte voor anderen om daar anders over te denken.

13 februari 2020 om 00:14

Erg fijn dat hij en Ziyech terugkeren. Jullie gaan ze nodig hebben tegen Getafe.

13 februari 2020 om 00:33

Absoluut, hun aanwezigheid zorgt voor broodnodige creactiviteit voorin en leiderschap en voetballend vermogen achterin. Maar bovendien werkt de aanwezigheid van die twee gewoon door op de hele ploeg zo lijkt het, veel spelers spelen ook direct met meer vertrouwen. Blij dat ze terug zijn, hopelijk slepen ze ons er doorheen tegen Getafe!

13 februari 2020 om 09:33

Inderdaad. Blind voor de rust centraal achterin, en Ziyech voor de creativiteit. Ziyech zette gister binnen 5 minuten al gelijk Klaas 1 op 1 op de keeper.

13 februari 2020 om 00:29

Ja zat me al in te beelden hoe dat eruit zag, want Blind is normaal erg kalm en nuchter met meer rationele argumenten dan dat die emotioneel zou reageren. Denk dat de woordkeuze van vz perfect weergeeft wat bedoeld wordt met media die alleen maar wilt scoren zonder te denken aan de effecten/gevolgen ervan

13 februari 2020 om 00:47

Idd! Ik ging na het krijgen van de pushmelding met deze kop gelijk naar de FOX app voor het interview. Dacht nog aan het begin wat is Daley relax en vriendelijk maar dat gaat zo dus omslaan en dan gaat die een potje tekeer.

Ik ben erin getrapt.

13 februari 2020 om 01:22

Ook in beschaafde bewoordigen kan je harde kritiek uiten. Het is zelfs alleen maar sterker om het op deze manier te doen, maar ik vind wel degelijk dat hij Fox en die cardioloog aanpakt. Overigens mogen ook de nieuwssites (waaronder VZ) die de doemscenario's maar al te gretig oppikten zich deze woorden aantrekken. Hulde Daley, nu al het interview van het jaar wat mij betreft.

Heel netjes verwoord door Daley, volwassen en professioneel opgepakt.

13 februari 2020 om 09:03

Inderdaad. Van "hard aanpakken" is echt totaal geen sprake. En terechte kritiek op fox. Iemand kan dan wel kenner zijn maar als je de casus niet kent zijn zulke uitspraken wel frusterend. Maar de titel is zoals gebruikelijk behoorlijk overtrokken, een echte ckickbait.

Dat viel reuze mee, Jan Joost van Gangelen moet juist credits krijgen dat hij zo de confrontatie aanging en Blind vroeg naar zijn mening over het halen van een onafhankelijke ‘deskundige’ door FOX

13 februari 2020 om 00:11

Hij legt tenminste verantwoording af. Je kan het niet eens zijn met de afweging, hij liep tenminste niet weg voor het gespreksonderwerp. Zowel van Blind als Van Gangelen vind ik dat ze zich prima opstellen.

13 februari 2020 om 07:44

Deskundige hoeft niet tussen aanhalingstekens, want dit is een gerenommeerde sportcardioloog. Ook al had hij onvoldoende kennis van het dossier, het implanteren van de ICD was een opmerkelijk agressieve aanpak, dat zou bij een niet topsporter nooit zo snel gebeurd zijn.

13 februari 2020 om 11:50

Beide hulde! Ik heb nooit zoveel met Daley maar toen ik hem voor de camera met Jan-Joost zag staan en hij begon te vertellen dat ik alleen maar goed zo. Heb toch een beetje meer respect voor Daley Blind gekregen en voor Jan-Joost. Vond dat JJ zich enorm relaxed opstelde.

Daley heeft natuurlijk volkomen gelijk hier, maar hoe treurig ook, dat is nou eenmaal hoe de media werkt. Vele mediastations brengen graag: "cardioloog zegt: carriere blind wellicht voorbij" omdat mensen er op klikken en er naar willen kijken. Neemt niet weg dat het erg sneu is dat ook fox hier aan mee doet, maar ook op grotere schaal is dit het hedendaagse medialandschap. En dan valt Nederland nog best mee...

Exact zonder dossierkennis wel een mening roeptoeteren... Het had wellicht zo kunnen lopen, maar gelukkig is Daley er weer. Blij mee en vooral voor hemzelf !!!

Daley Blind heeft gewoon keurig uitgelegd wat hem stoorde en waarom. Ze hebben met een cardioloog die het dossier niet kende lopen speculeren over zijn gezondheid. Nou vind ik dat avg gezeur dat clubs niks meer kunnen zeggen over wat spelers mankeren te ver gaan. Maar dit was precies doorgeslagen de andere kant op. Met al dat gespeculeer schetsen ze een beeld alsof doorvoetballen een onverstandige keuze is of dat de club zijn gezondheid niet serieus genoeg neemt. Nou geeft Daley in keurige bewoordingen aan wat hem stoort en spreekt een van de verantwoordelijken erop aan. Alleen maar goed dat hij het gewoon uitspreekt.

Heel goed van Daley dat hij die van Gangelen hard aanpakt. Het is ook een mislukte voetbalcommentator. Probeert altijd onnodig popi Jopi te doen

13 februari 2020 om 00:29

Zou het interview eerst gaan terugkijken, en hij is geen commentator maar een verslaggever.

13 februari 2020 om 07:58

Ik vind dat Blind het heel netjes verwoord, maar dit is echt wel een volle directe aanval hoor.

13 februari 2020 om 10:15

Dan is dat meer op de cardioloog dan op Jan Joost.

Naja niet hard aangepakt, maar simpelweg op een keurig nette manier zijn mening verteld. Alweer wordt dit de headliner terwijl het niet hoeft.

Het is pas half februari, maar het sterkste interview van het jaar hebben we zojuist gezien. Hulde, Daley. Van mij had je je nog wel in hardere bewoordingen uit mogen laten, maar het siert je dat je het beschaafd houdt. Pure aasgierenjournalistiek van Fox. De medicus moet zich wat mij betreft nog dieper schamen, die zou als geen ander moeten weten hoe kwalijk het is om te speculeren met iemands gezondheid. Beseft VZ trouwens wel dat deze kritiek ook tegen sites als deze, die alle doemscenario's maar al te graag oppikten, gericht is?

13 februari 2020 om 01:41

Zo zag ik het ook eigenlijk. Ik zou meer van dit soort interviews willen zien. Liever niet over medische problemen. Maar het ging ergens over. Er stond een speler met een (goed) verhaal. Het was eigenlijk al een goed interview voor het stuk over wat er allemaal over hem werd geroepen aan de verschillende tafels. Maar hij gaf inderdaad zijn kritiek heel beschaafd en goed onderbouwd. Overigens ook "mooi" dat van Gangelen er geen probleem mee had om die kritiek ook direct op hem en Fox te laten betrekken.

Ik vond het wel meevallen.sterker ik zou willen dat meer interviews met spelers zo zouden gaan.het interview ging daadwerkelijk ergens over in plaats van dat het bleef hangen bij wat oppervlakkige vragen en antwoorden. Hij verwoorde zich prima, dat is bij veel voetballers ook wel eens anders. Aan het einde kwam van Gangelen er zelf mee dat Blind zich had gestoord aan wat er over zijn medische toestand was geroepen in diverse programma's onder meer bij Fox. Blind was kritisch, maar wel op een onderbouwde en nette manier.

Waarom is het zo moeilijk om de bron of link te vermelden. Jullie maken een mooi stuk (ik als ajacied had een feestje waar ik niet onderuit kon) op achter grond meegekeken en ik lees dit. On topic op achter grond zag heter uit als een echte ku5 wedstrijd, zeker 1e helft. Ajax beter maarkwam er niet doorheen. Als gezegd achtergronden leek Ajax terechte winnaar

Jan Joost is zo'n slechte interviewer. Daley had helemaal gelijk en verwoorden dit prima . Jan Joost probeerde dit nog even goed te praten. Daarna probeerde hij ook nog even zijn gelijk te halen bij bruggink. Ook daar kreeg meneertje geen gelijk. Heel irritante en zelfingenomen kwal

Oei oei oei, hij pakte hem idd wel heel erg aan zeg, ik denk dat hij er vannacht niet van geslapen heeft. Nee wat een onzin, Blind gaf gewoon zijn mening en m.i. op een hele normale begrijpelijke toon zonder te vingerwijzen naar janjoost. Janjoost ging overigens nog in de verdediging waardoor het leek dat hij zich aangevallen voelde. Overigens ook een goed punt wat Blind maakte. Zo'n cardioloog verteld natuurlijk wat er kán gebeuren in zo'n geval en geeft ook een doemscenario aan. Kan me idd voorstellen dat er spelers zijn die hierdoor wel bepaalde angsten krijgen. Gelukkig/hopelijk is Blind daar niet 1 van.

13 februari 2020 om 08:55

Van Gangelen ging nauwelijks in de verdediging in mijn beleving. Ik ben niet altijd fan van hem, maar hij stelde heel zelfbewust die vraag en stond erg open voor die kritiek. Het was een goed gesprek van beide kanten. Erg goed interview wat dat betreft. De titel hier op VZ vind ik ongelooflijk suggestief. Er was werkelijk niks aan de hand. Alleen Bruggink voegde zich erna heel ongemakkelijk bij Van Gangelen. Die schoot wél in de verdediging, maar Van Gangelen gaf zelfs aan dat hij het volledig kon begrijpen van Blind.

13 februari 2020 om 09:24

Haha Bruggink vond ik overigens na elk interview dat hij zich er ongemakkelijk bij voegde.

Ik werk zelf in de revalidatie wereld en kan met klem zeggen dat de psychologische factor achter dit soort blessures en aandoeningen vaak meer ertoe doet dan de fysieke factoren. Iemand die minder in zichzelf gelooft door bepaalde berichtgeving heeft een statistisch lagere kans tot return-to-sport. Mensen die praten over: ik heb een zwakke rug, het zit in de familie; of ; ik heb altijd een slechte knie gehad, hij is helemaal kapot. Dit soort uitspraken wortelen zich in het brein en de psyche en kan resulteren in een preventieve pijn reactie uit het zenuwstelsel. Zo kan het zijn dan men nog pijn ervaart aan een ledemaat terwijl een ruptuur/ontsteking/overbelasting of breuk al maanden weg is. Een zelfbeschermende werking van ons zenuwstelsel in gang gezet doordat je obsessief bezig bent met je blessure of aangepraat krijgt dat je bij voorbaat al zwak bent. Goede reactie van Blind, die cardioloog moet lekker professioneel blijven. Dat journalisten gaan speculeren , tja dat is hun baan hé.

Daley heeft het echt heel goed verwoord en daar heb ik echt heel veel respect voor hem. Maaar...die sportcardioloog zegt wel dingen zoals een eventuele medische doktor bij een toekomstige transfer Daley gaat beoordelen. Het is inderdaad heel vervelendvoor Daley, omdat we hem alle succes en geluk gunnen, maar dat is het nadeel van bekende bn-er zijn. Wij willen sensatie op tv zijn en die hebben we gekregen. Of je er mee eens bent of niet! We genieten toch ook van alle drama rond Dre Hazes en zijn chickies!

13 februari 2020 om 08:09

Toekomstige transfer? Daley blijft gewoon lekker bij ons hoor!

Ongelooflijk suggestieve titel. Het was gewoon een prima gesprek van twee kanten. Van Gangelen stelt heel zelfbewust en met open houding die vraag, Blind geeft inderdaad direct maar heel netjes antwoord. Geen vuiltje aan de lucht daarna.

Aanpakken is hier absoluut niet het juiste woord. Twee dingen die me opvielen in dit gesprek. 1. Ik vind het top dat van Gangelen zich (en Fox) kwetsbaar opstelde door dit topic te openen en Blind de ruimte te geven om zijn frustratie te verwoorden. Wat Blind op zijn beurt keurig deed. 2. Ik had het wel netjes gevonden als van Gangelen aan het einde nog even zijn excuses had aangeboden voor het geval hun item op tv een slecht gevoel heeft achtergelaten bij Blind. Voornamelijk omdat ik het voor het grootste deel met Blind eens ben. Als iemand zulke opmerkingen maakt, weet je inderdaad wat de koppen in de (social) media zullen worden. Dat was niet zo gepast en ik kan begrijpen dat zoiets niet bepaald meehelpt.

Wat een slechte, suggestieve titel. ON: heel blij voor Blind dat hij weer kan voetballen en nergens last van heeft. Zijn irritatie richting de media zijn volkomen begrijpelijk, maar hij legt het op een hele volwassen manier uit die past bij een speler met zijn status. Voorbeeldprof.

Vind de reactie van Blind wel overdreven. Er wordt altijd volop gespeculeerd over de gezondheid van bekende personen als dit soort nieuws naar buiten komt. Een cardioloog lijkt mij wel een geschikt iemand om de verschillende scenario’s van de gevolgen van zijn aandoening voor zijn carriere te schetsen. Dat Blind dat vervolgens heel negatief oppakt, komt denk ik omdat hij zelf geschrokken is. Maar ik twijfel niet dat einde carriere zeker mogelijk was, hij heeft geluk gehad.

Het leek er op dat met de terugkeer van Blind en Ziyech er toch een andere, positieve dynamiek bij Ajax ontstond. Als Neres en Promes nu ook nog op (korte?) gaan aansluiten is het ergste leed geleden. Maar de laatste weken zonder de sterkhouders maakte wel erg duidelijk dat Ajax zonder deze jongens een paar klassen minder is. Gravenberch schijnt een talent te zijn; ik heb het nog niet kunnen ontdekken. Eiting en ook Ekkelenkamp bewijzen met hun spel rijp te zijn voor een overstap naar een subtop club in de Eredivisie. Met die jongens zal je nooit het niveau bereiken als wat we de laatste anderhalf jaar gewend zijn. Dus hopelijk breken er exceptionele talenten door. Of worden we verrast met een Dest scenario. Maar veel zal afhangen van wat er komende zomer gebeurt. En met Overmars als inkoper ben ik daar niet direct positief over. Maar ik laat me graag verrassen.

Het is heel normaal om een cardioloog uit te nodigen en het duidelijker te maken aan de kijker. Daley Blind vind dat misschien niet zo mooi en zijn zaakwaarnemer ook niet omdat dan clubs misschien het risico niet aandurven. Maar Daley Blind draagt nu niet voor niks een kastje dus clubs zijn logischerwijs huiverig om hem te kopen straks.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren