Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Joey Barton pleit voor extreme aanpassingen in het vrouwenvoetbal

Laatste update:

Joey Barton vindt dat de regels in het vrouwenvoetbal moeten worden aangepast. De manager van Fleetwood Town uit de League One is van mening dat de kwaliteit van het damesvoetbal vooruit zal gaan wanneer er op kleinere velden en met kleinere ballen en verkleinde doelen gespeeld wordt. Emma Hayes, manager van Chelsea Vrouwen, zei onlangs al dat de doelen in het vrouwenvoetbal kleiner moeten en wees daarbij naar de fysieke verschillen tussen mannen en vrouwen.

De woorden van Hayes vielen niet goed bij Karen Bardsley, keepster van de nationale ploeg van Engeland. Zij is van mening dat een dergelijke verandering een negatieve invloed zal hebben op de strijd voor gelijkheid. Desondanks wil Barton een paar stappen verdergaan, zo laat hij weten in de podcast Football, Feminism & Everything in Between. “In essentie is het een andere sport. Vrouwenvoetbal moet worden aangepast voor vrouwen. De grootte van het doel moet worden aangepast en het gewicht van de bal moet worden veranderd”, aldus Barton.

“Als je op velden met dezelfde grootte als de mannen blijft spelen, met dezelfde bal en regels, dan houd je altijd een minder product. Mannen zijn namelijk groter, sterker en sneller dan vrouwen”, vervolgt Barton, die denkt dat de aanpassingen van positieve invloed zullen zijn op de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal. “Als je het op maat maakt, dan kan het vrouwenvoetbal zowel tactisch als technisch stappen maken.”

Wat Barton betreft wordt het formaat van de bal aangepast. “Laten we reëel zijn”, aldus Barton. “Bij de mannen wordt maat vijf gebruikt. Laten we zeggen dat we bij het vrouwenvoetbal terug gaan naar maat vier, zou iemand het verschil echt doorhebben? Nee, maar ik garandeer dat het niveau van de passes omhoog gaat en het bereik groter wordt. De bal is namelijk iets kleiner en daardoor beter geschikt.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Is allemaal heel logisch maar de vrouwen zijn er veel op uit om gelijk te worden aan de mannen, evenveel te verdienen als de mannen en dat gaat zo dus niet werken. Zal niet gebeuren.

12 december 2019 om 10:39

Dat evenveel verdienen vind ik nog steeds stomzinning. Mannenvoetbal trekt meer kijker en publiek.

12 december 2019 om 10:45

Ja dat snapt ieder weldenkend mens ook wel, behalve veel van de vrouwen die profvoetballen.

12 december 2019 om 10:46

In competitie voetbal is dat inderdaad een utopie, maar in landenvoetbal zou het wel moeten kunnen naar mijn idee. Zeker voor een team als de VS, waar het damesteam gewoon populairder is dan het mannenteam.

12 december 2019 om 11:22

@lierse1997 hoezo wel met landenvoetbal? Gaat nog steeds om aantal kijkers en qwelke sponsors ervoor willen betalen. Als bij VS de vrouwen meer sponsors trekken, dan mogen ze ook meer verdienen.

12 december 2019 om 11:31

Landenvoetbal moet men niet doen voor het geld, dus dan kun je wel een mooi voorbeeld geven door evenveel te betalen aan mannen en vrouwen lijkt me. Daarnaast mogen de vrouwen van de VS zeker meer krijgen dan de mannen, maar op dit moment krijgen ze gewoon minder terwijl ze meer mondiale aandacht krijgen (hogere kijkcijfers en het vrouwentenue was het bestverkopende artikel van Nike vorig jaar dacht ik).

12 december 2019 om 11:39

Vrouwen verdienen ook helemaal niet hetzelfde en dat is ook niet hun illusie. Een Miedema verdient nog geen procent van een Messi. Wat ze wel willen os gelijke betaling voor de Interlands waarvoor ze zich beschikbaar stellen en dat vind ik reeel gezien het belang van vrouwenvoetbal voor de KNVB hoeven ze zich niet met 100 euro te laten afschepen

12 december 2019 om 11:06

Niet alle vrouwen zijn daar op uit hoor. Ik begrijp als vrouw en voetballer/liefhebber dat vooral in clubvoetbal de lonen zullen verschillen wegens de commerciële aandacht. Ook ik kijk club mannenvoetbal en niet van de vrouwen. Ik vind echter wel dat het bij de rationale elftallen ondertussen wel meer gelijk zou kunnen zijn.

Daarnaast vind ik ook de voorstellen van Barton hier zo gek nog niet. Ook bij de amateur vrouwen, waar ik dus speel, veel positieve invloed hebben op het spel. Ik zit alleen een beetje met de kleinere goal, lijkt me alleen fijn voor de keepers.

12 december 2019 om 11:25

@ajaxcunian die vrouw die roept "zij is van mening dat een dergelijke verandering een negatieve invloed zal hebben op de strijd voor gelijkheid." snapt niet waar feminisme ooit over draaide. Er zijn verschillende waves. Begin ging om natuurlijke zaken zoals stemmen, evenveel verdienen voor het zelfde werk (wat logisch is in veel branches behalve topsport). Nu willen ze vooral strijden om in alles gelijk te zijn. Zelfs het fysieke.

12 december 2019 om 13:53

Precies. Barton kijkt specifiek naar het spelletje. Geeft tips om het niveau omhoog te krijgen. Maar de dames zelf kijken door een politieke bril. "We willen gelijk zijn aan mannen" is belangrijker dan "we willen het spel naar een hoger niveau tillen"

Ik kan het eigenlijk niet meer dan eens zijn met deze uitspraken. Het is inderdaad een ander product door de fysieke verschillen. Als je soms ziet hoe lang een vrije trap onderweg is, maar er dan toch ingaat omdat de keepster er niet bij kan, dan heeft dat volgens mij weinig met talent of kwaliteit te maken maar puur met het verschil in fysiek. Hoe erg je ook wil strijden voor gelijkheid, fysieke verschillen zullen er altijd blijven en daardoor zullen bepaalde sporten altijd beter gewaardeerd worden als het om mannen gaat t.o.v. vrouwen. Trouwens blijft die roep om gelijkheid ook idioot eigenlijk. Het punt is dat het toch nooit goed is. Laten we alles gelijktrekken, en naar de mens an sich kijken i.p.v. het geslacht. Alles op één hoop, en puur selecteren op kwaliteit. Dan zal je zien dat in elk land op drie hoogste niveaus enkel mannen zullen spelen. Dan zullen er geluiden ontstaan dat vrouwen gediscrimineerd worden omdat ze een minder fysiek hebben. Nu beaam je dat er verschil is in fysiek en wil je meedenken aan een oplossing om het niveauverschil te verkleinen, en dan is het weer niet goed. Gezeur zal er altijd blijven.

12 december 2019 om 10:43

Alleen de 3 hoogste niveaus? een gemiddelde derde klasser wint van de Oranje Dames. Er zijn gewoon fysieke verschillen tussen mannen en vrouwen en ik vind de ideeen van Barton heel logisch klinken. Kinderen beginnen ook op een klein veld wat naarmate de leeftijd hoger wordt (en het lichaam sterker) ook groter wordt. Wat ik wel altijd schrijnend vind is hoe matig het tactische gedeelte bij vrouwenvoetbal is. Deze dames trainen toch ook (bijna) elke dag? Zeker als je in Engeland, Duitsland, Frankrijk of Spanje speelt en nog steeds worden er zoveel ballen dom ingeleverd of staan ze verdedigend helemaal verkeerd. Ik weet niet of een ander formaat bal en veld dat gaan oplossen.

12 december 2019 om 11:06

Maar bij Atletiek gebeurt het tegenovergestelde. Als daar een vrouw te veel testosteron aanmaakt, vergelijkbaar als een man, moeten ze een behandeling ondergaan om dit tegen te gaan. Zo hou je ook de verschillen in stand ;-)

12 december 2019 om 14:13

Ja, maar niets houdt die vrouw tegen om bij de mannen te gaan lopen. Het probleem is dat vrouwen een eigen tak willen en niet tegen de mannen willen strijden en dus moeten er regels komen om te bepalen wanneer je met de vrouwen mee mag lopen. Iedereen mag met de mannen meelopen, zolang ze maar over de juiste kwaliteit beschikken. Eigenlijk is er bij hardlopen geen mannen-variant, maar een uniseks-variant (waar de snelste lopers lopen) en een vrouwen-variant. Hetzelfde geldt voor voetbal. Het is geen probleem voor vrouwen om met de mannen mee te doen, maar andersom mag het niet. Zolang je dat blijft doen, dan zul je nooit gelijkheid krijgen.

Wow dat ik ook eens zal zijn met Barton en dat er verstandige teksten uit deze gek zal komen had ik niet verwacht. Mannen zijn eenmaal over het algemeen veel sterker omdat wij veel testoroon aanmaken. De bal het doel het hele spel is gericht op mannen klopt helemaal. Als alles in verhouding zou zijn zou vrouwenvoetbal leuker eruit zien denk ik. Nu zie je de lompigheid bij veel vrouwen extreme talenten buiten beschouwing gelaten. Ook als vrouwen schieten lijkt het alsof ze baksteen omver moeten schoppen zoveel kracht. Terwijl een gemiddelde voetballer veel minder kracht nodig heeft.

12 december 2019 om 12:01

Haha helemaal mee eens. De dag dat Joey Barton iets zinnigs zegt!! En zelfs met goede argumenten.

12 december 2019 om 13:28

Ben het helemaal met jou en ook met Barton eens. Mijn dochter voetbalt ook, echt leuk om te zien en er zit zeker talent in dat elftalletje, maar we moeten het zeker op latere leeftijd niet vergelijken met de mannen. Enig punt wat ik heb uit praktisch oogpunt is hoe je het wilt gaan aanpakken met kleinere velden voor de vrouwen. Meeste voetbalvelden zijn toch echt op 'normale' lengte. Amateurclubs kunnen niet nog even een paar velden aanleggen voor damesvoetbal.

Heel logisch allemaal. In de wnba spelen ze ook met kleinere ballen op een volgens mij lagere basket. Het is helemaal niet gek om de regels aan te passen op de beperkingen.

12 december 2019 om 10:44

Klopt. En ook in de Ncaa Basketball competitie spelen ze met een lagere basket omdat jonge gasten natuurlijk niet zo hoog kunnen springen als profs.

12 december 2019 om 11:07

Bij lange baan schaatsen is voor vrouwen 5km de langste afstand, terwijl mannen 10km schaatsen.

In het wielrennen zijn er voor vrouwen niet zulke lange rittenkoersen als bij de mannen.

Het is niet erg om de sport aan te passen aan de gender als dit dan juist de sport ten goede komt.

12 december 2019 om 14:15

Bij tennis spelen de mannen op grandslams best of 5 en de vrouwen best of 3.

Barton heeft volledig gelijk in deze naar mijn idee. Dat er dan minder gelijkheid zou zijn is gewoon belachelijk, kijk namelijk naar het tennis, daar spelen vrouwen ook 3 sets in plaats van 5. Vooral kleinere doelen is echt een must want heel veel doelvrouwen zijn gewoon ronduit slecht. Alleen zal het wel financieel onhaalbaar zijn voor de dames om aangepaste stadions neer te zetten, dus dat kan wel eens een lastig punt worden in deze kwestie.

12 december 2019 om 10:52

Ben het helemaal met je eens Lierse, die eindeloze roep om gelijkheid op elk gebied.. Wat Barton zegt klopt gewoon, heeft niks met gender gelijkheid te maken, meer met fysieke (on)gelijkheid wat gewoon een feit is. Misschien een idee om vrouwen op de minimale afmetingen van een officieel voetbalveld te laten spelen? Dan hoef je denk je niet overal evenveel aan te passen.

12 december 2019 om 10:59

Zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, maar dan zit je wel nog met problemen. De zijlijnen bijvoorbeeld, ga je die dan voor elke match van een vrouwenteam schilderen en na elke match weghalen? Lijkt me ook niet wenselijk voor de gemiddelde voetbalclub, en een echt apart veld voor de damesteams kunnen de meeste clubs ook niet betalen denk ik.

12 december 2019 om 11:01

Ik volg Barton 100%, hij heeft goede argumenten. Enige opmerking: waar gaan we al die velden vinden voor de vrouwen? Gaan ze alle bestaande velden aanpassen? In sommige gevallen gaat dat lukken, in andere gevallen zal dat niet lukken, en wat dan? Moeten die ploegen dan maar verhuizen? Kortom, goed idee en sommige zijn makkelijk implementeerbaar, andere zijn mijn inziens niet zo evident.

12 december 2019 om 11:28

Naar mijn mening is er dan juist meer gelijkheid. Want nu worden vrouwen belemmerd door doelen die kwa verhouding te groot zijn en de velden ook, de bal weet ik niet zo zeker

12 december 2019 om 14:19

In principe is het ook raar dat die tennissters evenveel betaald krijgen. Volgens mij is ooit de nummer 3 van de wereld er door iemand die nummer 300+ stond de baan af geslagen. Dat wil niets zeggen, kan ook een momentopname zijn. Maar eigenlijk is er bij veel sporten geen mannen-variant, alleen een aparte vrouwen-variant. Vrouwen mogen gewoon tussen de mannen meedoen bij tennis, atletiek en voetbal (om maar wat te noemen), zolang ze het niveau maar halen. Zo'n aparte variant zorgt toch alleen maar voor meer ongelijkheid?

Sowieso onrealistisch, heel veel amateurclubs zullen niet de mogelijkheid hebben om speciaal voor hun damesteam(s) een kleiner veld met kleinere doelen aan te leggen.

12 december 2019 om 11:20

Veel amateur clubs hebben vaak maar 1 echte groot veld en de rest is altijd kleiner. Dan zit je nog met het kleine probleem van de doelen maar dat is easy op te lossen

12 december 2019 om 12:57

Dat is niet "easy" op te lossen. Een veld met kleinere doelen kan niet gebruikt worden door de mannenteams. En dat zal voor veel kleinere clubs die sowieso maar 2 of 3 velden hebben een groot probleem zijn.

12 december 2019 om 13:09

Het is wel easy, je hoeft die doelen niet in de grond te klemmen, je hebt ook gewoon doelen die je kan verplaatsen. En zoals ik al zei, amateur clubs hebben vaak maar 1 groot veld en die andere zijn al kleiner.

Wauw wat hij zegt klopt inderdaad. Zou zeker een hele goeie oplossing zijn. Bij het Tennis hebben ze bij de vrouwen 3 sets op grand slams en bij de mannen 5.

12 december 2019 om 10:51

Maar dat zijn andere oplossingen dan het veld, de bal en het doel kleiner maken. Hij komt niet met de oplossing dat de vrouwen misschien maar 30 minuten per helft moeten spelen. Ik denk niet dat de vrouwen hier eerlijk gezegd op zitten te wachten.

12 december 2019 om 11:11

Ja dat klopt had het meer over dat er wel veranderingen plaats moeten vinden niet alleen het veld. Misschien moet het veld wel hetzelfde blijven maar de tijd korter maken of de bal wat lichter maken.

12 december 2019 om 11:42

Tja, het is een lastig iets. Ik denk zelf dat men gewoon met een andere gedachtegang moet kijken naar vrouwenvoetbal. Het niveau zal nou eenmaal wat lager zijn en het tempo ook. Ik denk vooral dat als er verandering komt, dit vanuit de vrouwen zelf moet komen. Als zij blij zijn met de huidige opzet, dan zou ik het ook gewoon zo houden.

Ik zou dit lekker aan de vrouwen zelf overlaten. Willen ze blijven spelen op een groot veld? Prima. Willen ze dit niet? Dan kun je kijken naar een andere oplossing. Ik denk alleen niet dat ze er op zitten te wachten. Natuurlijk is het niveau minder dan die van de mannen. Dat zal waarschijnlijk ook niet veranderen, want dit zie je bij bijna elke sport terug. Dat is gewoon iets wat je moet accepteren. Een veld of doel kleiner maken gaat het naar mijn mening ook niet leuker maken. Je moet gewoon niet mannen en vrouwen wedstrijden met elkaar vergelijken, dan ga je er nooit van genieten.

12 december 2019 om 11:05

Inderdaad, vrouwentennis is ook niet te vergelijken met mannentennis.Idem voor basketbal, volleybal, wielrennen, triatlon, zwemmen,... Al vind ik wel dat Barton zijn ideeën de kwaliteit van het vrouwenvoetbal kunnen verhogen. Alleen is het niet zo makkelijk te implementeren als hij voorstelt, zeker wat betreft de afmetingen van de velden.

12 december 2019 om 10:57

Is dat zo? Er is volgens mij geen andere sport ter wereld waar ze dit doen? Tennisbanen en ballen zijn hetzelfde. Hockeyvelden en ballen zijn hetzelfde. Etc.

12 december 2019 om 11:03

Vrouwen spelen in het tennis wel gewoon 2 sets minder dan mannen en bij vrouwenbasket spelen ze op een kleiner veld, hangen de ringen lager en ik dacht dat ze ook een kleinere bal gebruikten (al ben ik hier niet zeker van). Er zijn dus meer dan genoeg sporten waar er wel onderscheid gemaakt wordt hoor.

12 december 2019 om 11:07

Bii vrouwen basket is enkel de bal een beetje kleiner, voor de rest is er geen verschil qua terrein of hoogte van de ring. Maar voorts zie ik niet veel verschillen, behoudens bij tennis wat betreft het aantal sets. In sporten zoals zwemmen, volleybal, triatlon, atletiek,... zijn er toch geen verschillen? Zou dus eerder stellen dat het uitzonderlijk is dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen mannen en vrouwen.

12 december 2019 om 11:36

Volgens mij is het speelveld (zeker bij de FIBA, waar ook nog eens kortere quarters zijn) echt wel kleiner hoor. Verder heb je wel gelijk dat het niet heel vaak voorkomt, maar in de meeste sporten is er ook niet echt nood aan. Maar zeker de grootte van het doel is voor veel doelvrouwen gewoon een probleem, dus dat zou wel gewoon aangepast mogen worden naar mijn idee.

12 december 2019 om 11:46

Ik denk wel dat dat vooral kwaliteit is. Ik bedoel als de ballen minder hard geschoten worden, hebben de doelvrouwen ook meer tijd om in de hoek te komen.

@ Thenry_228 Ze zwemmen inderdaad in hetzelfde bad. Echter bij volleybal hangt voor vrouwen het net lager, bij atletiek zijn bijvoorbeeld de kogels bij het kogelstoten lichter voor vrouwen en de horden bij het hordelopen kleiner. Dus ook in de sporten die je nog wist te bedenken waar geen onderscheid zou worden gemaakt tussen mannen en vrouwen blijkt dit niet het geval te zijn...

12 december 2019 om 12:23

Ok wist ik niet. Maar uiteindelijk is de afstand in atletiek toch niet korter omdat ze vrouwen zijn, zwemmen ze geen kortere afstanden, in triatlon zwemmen/lopen/fietsen ze niet minder,... zo kan ik evenveel punten opsommen als jij waaruit blijkt dat het verschil dan toch weer niet zo groot gemaakt wordt.

12 december 2019 om 13:37

@thenry_228 maar de tijden die zij tikken ligt wel velen malen lager dan de mannen. Daarom houden ze bijv voor wereldrecords bij van zowel de mannen als de vrouwen. Als je dus gelijkheid wilt op alle gebieden dan moet je 1 lijst bijhouden met records en niet voor mannen als vrouwen apart. Benieuwd hoe een Karen Bardsley ervan zou vinden om ook hier gelijkheid recht te trekken

Er mag geen onderscheid zijn tussen mannen en vrouwen qua mogelijkheden maar deze voorstellen zijn toch mooi om over na te denken.
Qua betaling is het evenwel niet mogelijk om ' equal pay' te garanderen omdat dit alles afhangt van de markt en de te verwachten inkomsten...... Als het geld niet binnen komt zoals bij het mannen voetbal kan men ook niet vergoeden zoals bij de mannen

Ik denk dat het aanpassen van maat 5 naar maat 4 rampzalig gaat uitpakken. Momenteel met maat 5 lukt het al niet om fatsoenlijk de bal aan te nemen en over te passen. Vergeet niet dat het niveau op TV van Nederland en USA Niet de maatstaf is voor het vrouwenvoetbal over de hele linie. Ik ben het eens over de lichamelijke verschillen. Als voetbal ingezet wordt als middel voor gelijkheid moet je wel zorgen dat de elementen voor eenzelfde niveau zorgen.

Dat klinkt allemaal heel logisch natuurlijk, maar het terugbrengen of juist groter maken van de verschillen tussen vrouwen en mannenvoetbal is meer een gevoelskwestie. En gevoelsmatig gaat dit natuurlijk nooit werken. Zonde.

Lijkt me opzich een vrij normale aanpassing, zeker voor de afmetingen van de goal en het veld aangezien vrouwen een kop kleiner zijn. Het vragen om gelijkheid is daarom ook gewon vrij onzinnig omdat man en vrouw in sport nou eenmaal niet gelijk zijn. Vrouwen zullen nooit het fysiek van de man kunnen krijgen en daardoor altijd minder zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren