Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Garcia De La Vega-tijdperk kent nasleep; puntenaftrek en boete Roda JC

Laatste update:

Het beroep van Roda JC Kerkrade inzake puntenaftrek heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd, zo meldt de Limburgse club donderdag. De onafhankelijke beroepscommissie licentiezaken betaald voetbal acht bewezen dat de regels zijn overtreden wat betreft de zeggenschap door voormalige eigenaar Mauricio Garcia De La Vega. Naast drie punten aftrek moet Roda JC een boete van 12.500 euro betalen.

Volgens de beroepscommissie heeft de club uit de Keuken Kampioen Divisie zich niet gehouden aan het licentiereglement en de richtlijn wijziging zeggenschap. Specifiek wordt het handelen van De La Vega genoemd. De inmiddels vertrokken zakenman uit Mexico zou zonder toestemming van de beroepscommissie meer dan 25 procent van de aandelen in handen hebben gekregen. Tegen de uitspraak kan geen beroep worden aangetekend.

De drie punten worden afgetrokken van de totaalstand, waardoor Roda JC nu op zestien punten uit zeventien competitiewedstrijden staat. Het elftal van trainer Jean-Paul de Jong bezet evenwel nog steeds de veertiende plaats in de rangschikking. De punten worden niet afgetrokken van de huidige periode in de Keuken Kampioen Divisie of van de aankomende periodes in deze voetbaljaargang.

De La Vega begon afgelopen zomer met veel ambitie bij Roda JC, maar zijn rol in het Parkstad Limburg Stadion was enkele maanden later alweer uitgespeeld. Dieptepunt van zijn Limburgse periode was de thuiswedstrijd tegen De Graafschap begin oktober, toen de Mexicaan door woedende Roda-supporters het stadion werd uitgezet. Kort daarop besloot De La Vega definitief om niet verder te gaan bij Roda JC.

Terechte straf voor Roda JC Kerkrade?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind het moeilijk om te zeggen of dit een terechte straf is. Roda was bijna failliet en had een investeerder nodig. In een vlaag van paniek zijn ze toen in zee gegaan met die Mexicaan, maar die heeft de boel alleen maar erger gemaakt. Nu is hij weg, en staat Roda er nog slechter voor. Dat lijkt me op zich al wel straf genoeg, en die boete heeft natuurlijk helemaal geen zin, tenzij de licentiecommissie graag ziet dat Roda daadwerkelijk failliet gaat. Aan de andere kant: als regels worden overtreden, dan moeten daar wel consequenties tegenover staan, anders krijg je chaos. Daar hebben we ook al voldoende voorbeelden van gezien. Misschien was alleen de puntenaftrek een goede straf geweest. Die boete, daar geloof ik niet in op dit moment.

Ga dit soort clubs nou geen boetes uitdelen... Straffen is terecht, ook met puntenaftrek etc, maar zo help je een club nog meer de afgrond in.
Gaan we tieners die stelen omdat ze geen geld hebben ook boetes opleggen?

5 december 2019 om 12:59

Welkom in Nederland! Mensen die hun verplichte zorgverzekering niet kunnen betalen a 100euro per maand, krijgen ook een boete/ administratiekosten a 30euro per maand er boven op. Deze bedragen kloppen niet helemaal, maar het gaat om de vergelijking: premie niet kunnen betalen, maar zeker nog wel het extra bedrag dat er bij komt? Wbt Roda is punten in mindering voldoende.

5 december 2019 om 19:30

Ecke , diezelfde mensen die dat niet "kunnen betalen" maar wel een lcd tv van 20 meter aan de muur hebben hangen, roken als een ketter en de nieuwe i phone hebben, scheve vergelijking.

Als je een bijstand hebt , kan je gewoon je minimale lasten betalen, en dan leef je idd niet luxe meer.

5 december 2019 om 20:30

uhm, met 1025 euro per maand koop je echt niet deze luxe artikelen waar jij het over hebt.. 'probleem' is dat deze mensen vaak nog zwart bijverdienen en dus alsnog boven het minimum uitkomen. Mensen die puur van de bijstand leven kunnen dit echt niet betalen!

5 december 2019 om 22:56

Klopt, helaas hebben ze dan niet het verstand om met dat zwarte geld vaste lasten te betalen.

Maar er vanuit gaande dat Roda niet "zwart" bijverdient voelt een boete wel wat krom voor een club die dus al financiële problemen heeft. Het is natuurlijk wel een uitstekend drukmiddel om problemen met de begroting in de toekomst te voorkomen want òf Roda gaat failliet òf ze zorgen er vanaf nu beter voor dat ze de zaakjes op orde hebben.

5 december 2019 om 13:15

@ajaxaddict waarom zou het onzin zijn om geen boete te geven? Als dat reglement is zou gek zijn om te ontzien alleen maar omdat ze nu financieel moeilijk hebben. Zou niet eerlijk zijn naar andere club die dan wel boete krijgt. Het is heel simpel, als Roda niet kan betalen en nog meer financiële problemen krijgt, misschien handig om stekker eruit te trekken. Dweilen met de kraan open werkt niet. Financiele problemen zijn daar structureel probleem aan het worden. Heel jammer voor handjevol fans uit Kerkrade, maar na verloop van tijd zal er wel andere club zijn die ze kunnen aanmoedigen.

5 december 2019 om 14:17

@ajaxaddict: Ja, stelende tieners die geen geld hebben krijgen, zoals iedereen, een boete. Bij meerdere overtredingen of het niet (kunnen) betalen wordt de boete omgezet in een taak- of celstraf, zoals de Nederlandse wet het voorschrijft. Doe je niets verkeerd, dan krijg je geen straf; hetzelfde kun je projecteren op de situatie van Roda: hadden ze niets verkeerd gedaan, dan was er geen straf geweest. Gevalletje "eigen schuld, dikke bult" dus..

Punten aftrek OK maar wat heeft het voor zin om een kale kip te gaan plukken met boetes.

5 december 2019 om 13:04

Zo werkt Nederland, is niet anders dan dat ze bij burgers doen. En kan je de boete niet betalen hup boete erboven op.

5 december 2019 om 13:15

@janta omdat dat de regels zijn...als kale kip is, dan kan RJC beter stekker eruit trekken.

5 december 2019 om 13:36

Niet alleen Roda, ook bij Dordrecht dreigt de stekker eruit getrokken te worden. We moeten gewoon eerlijk zijn en concluderen dat betaald voetbal in de loop der jaren heel duur is geworden. Ik blijf ook van mening dat er veel meer gefuseerd moet worden om erger te voorkomen want ruim een kwart van alle profclubs daar staat het water aan hun lippen.

5 december 2019 om 15:24

@janta eens. Ik vind het ook beter als meer clubs fuseren, zoals in Limburg en Brabant. Waarom zouden Rbc, Helmond, Eindhoven, RKC en mogelijk NAC niet fuseren tot 1 sterke club. En Roda, MVV en Fortuna.

5 december 2019 om 18:23

Dan moet het bedrijfsleven ook willen en ik kan je zeggen, in Limburg in ieder geval niet. Toen niet en nu niet.

Roda (of liever het bestuur over de jaren heen) heeft er zelf een gigantische puinhoop van gemaakt; straffen zijn terecht en volgens de (door iedereen geaccordeerde) regels, dus nu niet piepen. dit is een geval "eigen schuld, dikke bult"... Het is spijtig voor de roda-fans, maar deze club heeft geen enkel bestaansrecht meer. Het enige wat nu nog rest is de club opdoeken, zoals dat al eerder gebeurt is met andere Bvo's. Het wordt echt tijd dat men zich in de provincie Limburg realiseert dat het hebben van 4 betaald voetbalclubs geen haalbare kaart is. Er wordt niet voor niets al decennia lang gesproken over het vormen van een fc Limburg, maar de ego's van de clubs (en met name hun aanhang) zorgt ervoor dat die reddende optie voor het betaald voetbal in Limburg niet zal gaan plaatsvinden...

5 december 2019 om 14:40

misschien moet je even de definitie van ego opzoeken. iets wat maatschappelijk en cultuur gedragen is in een bepaalde regio heeft werkelijk helemaal niets te maken met ego's. die gaan om individueel gewin, waarbij je jezelf boven een ander zet. ergo zelfzucht. zucht taalbegrip. tevens verwijs ik graag naar het plekje van mijn club boven de streep in de eredivisie. het enige wat rest is je wellicht aanmelden voor een studie begrijpend lezen of nederlands. het opdoeken van een club als roda hoeft zeer zeker niet te gebeuren, beste dennis van leeuwen.

Ik hoef de definitie niet op te zoeken; de Bvo's in Limburg stellen eigen belang voor het belang van een haalbare redding van het betaald voetbal voor de provincie Limburg. Behoorlijk egoistisch (of zoals je zelf zegt: "jezelf boven een ander zetten". Overigens is het niet nodig om zo denigrerend op me te reageren. Tevens is het wel degelijk zo, dat het einde van Roda in zicht is, de club wandelt al jarenlang langs de rand van de afgrond. Als je overigens naar "mijn club" verwijst, dan mag je die ook vermelden, ik ben namelijk niet helderziend.. Je hebt het over "wat maatschappelijk en (je bedoelt waarschijnlijk) cultureel gedragen wordt" (studie Nederlands iemand ?); zet dat eens in perspectief: omdat pak hem beet /- 20.000 supporters achter een club als Roda zouden kunnen staan (wat ik overigens betwijfel) moeten er maar uitzonderlijke maatregelen gaan gelden om die club in leven te houden ? Of een club als Mvv, waar het aantal toeschouwers amper boven de 3000 uit komt ? Is het dan echt niet beter om in een wat minder bedeelde provincie als Limburg 1 stabiele club te hebben (die wel voldoende sponsoren kan vinden) die niet in financieele of sportieve nood hoeft te komen ? Dit is tot nu toe tegengehouden, met name door de supporters van de 4 clubs, door een misplaatst individueel belang... Succes met begrijpend lezen, als je daar hulp bij nodig hebt hoor ik het graag...

5 december 2019 om 16:06

What the fuck heeft egoïsme te maken met je te moeten opofferen voor een 'groter' belang? Een groter belang waar 1. ten eerste vanuit Limburg geen belangstelling voor is. 2. Men liever vasthoud aan de eigen identiteit dan een fusie waarbij succes zeker niet gegarandeerd is. Wellicht dat een denigrerende reactie onnodig was geweest. Maar het merendeel van de VZ bezoekers heeft zeer weinig kennis inzake FC Limburg. Men lukt maar wat raak wat men zelf graag zou zien. Weet je wat pas egoïstisch? Persee een nieuwe club erdoorheen willen duwen wat heel veel mensen hun baan kost. Heel veel mensen hun (voetbal) identiteit en de trots van hun stad. Het verleden en een historie trots om op te zijn. Het is egoïstisch dat erdoorheen te willen drukken. Terwijl je zelf er vrij weinig mee te maken hebt. Letterlijk wat verdwaalde VZ leden die dit willekeurig roepen. Frappant gebruik van egoïsme nogmaals.

5 december 2019 om 16:39

Jij geeft jouw mening, ik de mijne. Het valt simpelweg niet te ontkennen dat alle bvo's in Limburg (de ene wat meer dan de andere) in zwaar weer zitten. Dan kun je mijns inziens beter eens gaan zien hoe je die situatie voor al die bvo's kunt proberen te verbeteren. Een fusie is een mogelijke oplossing, een samenwerkingsverband (samen staan we sterker) een andere. Wel moet dan inderdaad het "egoisme" (het alleen aan jezelf denken dus) aan de kant gezet worden. Ik begrijp heus wel, dat de gemiddelde mvv supporter weinig voelt voor samenwerking met bijv. Roda of Fortuna, maar het gaat hier over overleven. Dat bij een eventuele fusie veel mensen hun baan gaan verliezen zou kunnen, maar wat denk je dat er gebeurt bij een faillissement ? Een verleden om trots op te zijn is leuk, maar je koopt er weinig voor als uiteindelijk je club ophoudt te bestaan.

5 december 2019 om 17:22

Definieer zwaar weer. Historisch gezien kun je hier genoeg parallellen trekken zelfs met nu succesvolle die nooit gefuseerd zijn. Hoezo zit Fortuna in zwaar? De club draait beter dan de afgelopen 19 jaar. Misschien als je egoïsme vervangt door sportieve ambities dat het klopt. Maar wat is egoïsme? Buitenstaanders die claimen wat wij moeten doen wat ten koste gaat van heel veel meer dan het voor ons oplevert? De garantie van wel sportief succes is er niet. Overleven is misschien voor Roda een begrip, maar de rest van de clubs hebben hier een broertje dood aan. Diens club is niet in overlevingsmodus. Je draagt argumenten aan die op één club toepasbaar is terwijl er 4 zijn. En alle drie de andere hebben daar serieus maling aan. Fuseren omdat een ander slecht gaat kun je haast categoriseren als een drogreden. Laatste keer: de situatie voor Limburgse clubs; identiteit is belangrijker dan prestaties. Wat jij daar van vindt is niet echt relevant voor ons als clubs. Neem dat maar aan van een Limburger die al zeer lang bij Fortuna komt.

5 december 2019 om 18:05

Ik claim niet wat men in Limburg moet doen, ik stel een mogelijke oplossing voor, da's een behoorlijke verschil. Ik begrijp je standpunt overigens wel degelijk, hoewel het wel zo is, dat geen enkele Limburgse BVO er florissant voor staat. Op dit moment, zoals je zelf stelt, draait Fortuna beter dan de afgelopen 19 jaar; desondanks blijft die club heen en weer pendelen tussen KK en eredivisie (en speelt over het algemeen in de KK divisie). Laatste keer: vasthouden aan identiteit, dat is voor mij een drogreden; je koopt er immers niets voor als uiteindelijk de stekker uit een club getrokken wordt, en die kans is groot voor alle Bvo's in Limburg, vroeg of laat. Dit vanwege het simpele gegeven, dat de concurrentie (ook met de clubs in Duitsland, net over de grens) te groot is met betrekking tot het vinden van sponsoren, voldoende toeschouwersaantallen of het anderszins genereren van voldoende inkomsten voor een gezonde basis..

6 december 2019 om 15:12

Waarom zou je een oplossing aandragen voor iets waar je eigenlijk vrij weinig vanaf weet of iets mee te maken hebt? Het is alsof wij Roemenen gaan voorschrijven op welke politieke partij ze moeten stemmen. De afstand is iets groter, maar enfin, je snapt wat ik bedoel. Dat is een aanname dat de stekker eruit wordt getrokken. Het gaat al decennialang goed. En liever failliet dan samengaan. Waar haal je overigens vandaan dat Fortuna een pendelclub is? Dit vind ik nogal een voorbarige conclusie. We staan weer boven de streep. En dan moet nog minder spelersbus het, er moest immers meer aan de infrastructuur worden uitgegeven. De Graafschap is een pendelclub. Of wij dat zijn zal alleen de toekomst uitwijzen. Vooralsnog doen we het gewoon heel knap.

Is Roda niet al genoeg gestraft of willen ze Roda failliet zien?

5 december 2019 om 16:40

Door het gekloot van de afgelopen decennia zorgt Roda daar zelf wel voor, daar is die boete niet voor nodig..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren