Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

NEC-fans halen uit naar clubleiding om spandoek: ‘Jullie zijn knettergek’

Laatste update:

Het besluit van NEC om vrijdag een spandoek te weigeren bij het duel met Helmond Sport heeft voor veel commotie gezorgd onder de supporters van de Nijmegenaren. Maandagavond hebben de fans hun onvrede geuit tijdens de wedstrijd tegen Jong FC Utrecht (0-0). Met een nieuw spandoek en spreekkoren werd uitgehaald naar de clubleiding en veiligheidscoördinator Gerard Huizinga.

Op het spandoek in Helmond stond: Zwart het mysterie en de kracht van de magie. NEC gaf aan dat het spandoek geweigerd werd omdat het niet was aangemeld, wat volgens de club een vaste procedure is. In die verklaring konden de fans van Legio Noviomagum zich niet vinden. “Dit is één bandieri uit een serie van vier waarop de tekst van een lied van de Nijmeegse Doemaarwatjes staat. De beredenering van de weigering slaat kant noch wal. Het woord ‘zwart’ kan racistisch worden opgevat, werd ons verteld. De angst heerst dat de media het oppakt en NEC als racistische club wordt neergezet. Ronduit bizar.”

Omroep Gelderland meldt dat de supporters maandagavond in De Goffert een zwart spandoek toonden met andere teksten van de Doemaarwatjes over de clubkleuren. “Clubkleuren zijn niet welkom, maar leugenaars wel. Jullie zijn knettergek", zo viel er te lezen op een van de spandoeken. NEC gaat volgens de regionale omroep later deze week in gesprek met de boze achterban.

Van Schaik verwerpt link met racisme omtrent verwijderd spandoek van NEC

Lees hier de verklaring van Wilco van Schaik.Lees artikel

Legio Noviomagum reageerde eerder al vol verbazing op een verklaring van NEC-directeur Wilco van Schaik. “Een reactie waarbij NEC hun straat snel schoonveegt over de rug van ons. Dat accepteren wij niet. Er wordt gesproken over gemaakte afspraken, afspraken die men bij NEC zelf blijkbaar niet kent. Wij concluderen dat de door ons gemaakte afspraken met NEC’s veiligheidscoördinator niet bekend zijn bij Wilco van Schaik aangezien de onwaarheden die hij vertelt.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het is een beetje lullig maar ik snap wel dat de leiding bang is voor associaties met racisme van de buitenwereld. Ik ben zelf donker en van mening dat de racisme kaart toch net iets te vaak getrokken wordt. Dan maar zo’n spandoek verbieden om gedoe met je club te voorkomen.

26 november 2019 om 09:03

Het zal allemaal vast alleen als je niet uit Nijmegen komt zoals ik en geen idee hebt waar het over gaat lijkt het mij slaan op het racisme incident. Volledig terecht om dit dus te weren lijkt me

26 november 2019 om 09:07

Ik kom niet uit Nijmegen en associeer het niet met racisme maar voel het wel weer aankomen dat mensen het wel doen. Momenteel lijkt bijna alles met het woord zwart op voorhand racisme tot het tegendeel bewezen is.

26 november 2019 om 09:08

Hahaha, nee kom op. Dit doek hangt er al heel erg lang. Alleen om het woordje ‘zwart’, wat gewoon een kleur is als je dat nog niet wist, gaan we nu al heel erg moeilijk doen. Wat worden we toch een bekrompen landje zeg.

26 november 2019 om 09:11

Xajacfa en door types zoals jij is dit zo'n truttenland geworden. Racisme moet kapot gemaakt worden, absoluut, maar dit is toch volledig overtrokken. Het woord zwart mag nergens meer voor gebruikt worden en de link naar het racisme incident ontgaat me volledig na de uitleg van de 3 kleuren van Nec. Het is maar net wat je wilt zien.

26 november 2019 om 09:26

Waarom? Het spandoek wordt geassocieerd met de clubkleuren rood, groen en zwart. Wil je Feyenoord soms ook verbieden om met zwarte broeken te spelen? Dit gaat echt helemaal nergens meer over... Dat er 'na Den Bosch' statements worden gemaakt en men dit probleem beter probeert te bestrijden, helemaal mee eens. Maar men slaat nu wel door.

26 november 2019 om 09:51

@xajacfa ik heb een auto van een bepaalde kleur, die wil ik graag gaan verkopen op een bekende website.. Hoe moet ik de kleur van de auto gaan omschrijven zonder mensen te beledigen of een racist te zijn?ot: echt te achterlijk voor woorden als dit doek om die reden geweigerd is, ik heb overigens begrepen dat dit niet de oorzaak was voor de weigering.. dat zou te maken hebben met het feit dat hij niet aangemeld was.

26 november 2019 om 13:06

Je weet niet waarover het gaat maar toch heb je je mening klaar. Bizar...

26 november 2019 om 09:07

Dat snap ik enerzijds wel maar het kan ook de andere kant op slaan. Ik vind persoonlijk dat we veel te ver gaan in dit land met alle dingen. Straks gaan we nog een andere naam verzinnen voor de kleur zwart. Degene die racistisch bezig zijn moet je straffen, ook gerechtelijk, maar laten we niet overal wat in gaan zien want het gaat compleet de verkeerde kant op, is mijn persoonlijke mening.

26 november 2019 om 11:26

Zolang ook maar 1 persoon zich zal aangesproken voelen door dat er alleen het woordje zwart staat is het in Nederland gelijk racisme. We slaan veel te ver door in dit land en doordat er zo wordt uitvergroot gaan de mensen die zelf geen racisme zien in veel dingen juist meer met de hakken in het zand. Door zulke acties wordt het gat tussen mensen die tegen racisme zijn en de Nederlanders die van hun land houden alleen maar groter.

Mocht dit verhaal kloppen, waarom wordt zwart in deze als negatief gezien? Dan creëer je toch juist een probleem? Waar stopt dit?

26 november 2019 om 09:46

In feite is het een spandoek die de kleur zwart nog verheerlijkt ook.

26 november 2019 om 14:12

Precies dit. Is zwart een negatief woord? Waarom is wit dan geen negatief woord? Is het voor donker gekleurde mensen pijnlijk dat ze een donker gekleurde huid hebben? Voor mij als witte/blanke man boeit het me echt helemaal niks als het woord 'wit' wordt gebruikt. Als iemand 'witte' naar mij zou roepen, of kaaskop, of zou beginnen over 'melkflessen' dan doet me dat echt helemaal niets. Maar roep maar eens 'zwarte' naar iemand.....

Black friday, Zwarte Cross, Zwarte Zaterdag, Zwarte Markt, Zwarte gat, etx, etc,. ook maar verbieden?

Ik ben zelf ook donker, maar Nederland schiet door met al deze onzinnigheden.

26 november 2019 om 09:22

Inderdaad, binnenkort moeten we het woord zwart maar helemaal gaan verbieden dan?

26 november 2019 om 09:28

Klasse reactie! Ik ben zelf zwartrijder, maar het verbieden daarvan slaat natuurlijk helemaal nergens over... oh wacht...nu genoeg gegeind, je hebt helemaal gelijk. We slaan veel en veel te ver door in dit land.

26 november 2019 om 11:25

Beetje onzin reactie, je lijkt Derksen wel. Niemand heeft iets geroepen over zwarte cross, zwarte zaterdag, zwarte markt, zwarte gat etc. In dit specifiek geval heeft NEC besloten dat spandoek met zwart af te pakken omdat ze dachten dat het ene met het ander te maken had, foutje kan gebeuren klaar. Om nou te gaan overdrijven en doen alsof alles met het woord zwart erin verboden moet worden is ook overdrijven in tegenovergestelde ervan. Dat sommige “zwArte piet” willen gebruiken om een ander zwart te maken of te kleineren moeten we niet uit het oog verliezen door te doen dat de hele wereld overdrijft met het woordje “zwart”, racisme is toch echt aanwezig en dat zie je afgelopen weken steeds meer. Tuurlijk moet je niet overdrijven maar laten we ons zelf niet voor het gekke houden.

26 november 2019 om 12:01

Sorry maar je weet gewoon niet waar je het over hebt. NEC wist heus wel wat dit spandoek betekende want dit hangt er al jaren en gaat al jaren mee naar uitwedstrijden. Wordt dus telkens gecontroleerd en opgegegeven.

Het ligt er natuurlijk aan in welke context zwart wordt gebruikt, in dit geval heeft het niks met discriminatie te maken..Wat wel zielig is het hele verhaal dat het bestuur van NEC ophangt, zo maak je het juist groter dan dat het is, mocht het waar zijn wat de supporters beweren.

26 november 2019 om 09:23

Het lastige is dat de context er vaak niet eens toe doet. Het wordt gelijk op racisme geschoven en als een donker iemand zo’n bewering maakt, zie er dan nog maar eens vanaf te komen. Dat is voor mij ook wel een puntje van kritiek op de donkere gemeenschap waar ik dus zelf vandaan kom. Iedereen loopt op zijn tenen.

26 november 2019 om 09:26

Aan de ene kant begrijp ik het wel dat de donkere gemeenschap op zijn tenen loopt, alleen als je op alle slakken zout gaat leggen maak je het voor je zelf nog lastiger. En wat er nu bij NEC gebeurd zal ook niet bevoordelijk zijn voor de rust in de donkere gemeenschap, nu kunnen ze gaan denken dat ze het proberen te verbloemen .

26 november 2019 om 09:32

Klopt helemaal. Deze situatie kent alleen verliezers. De aandacht is er inmiddels en volgens mij is (bijna) iedereen het er mee eens dat racisme niet thuis hoort in deze wereld. Nu moeten de rust weder keren en dat heeft denk ik wel wat tijd nodig.

26 november 2019 om 15:29

Jij wilt duidelijk een wit voetje halen he, het zijn de autochtone nederlanders die de drama’s creëeren, het spandoek is geplaatst door autochtone nederlanders en verboden door het bestuur dat waarschijnlijk ook bestaat uit autochtone nederlanders, geen enkele donkere persoon die daarover begon, Het woord zwart is an sich geen fout woord totaal niet en geen enkele donkere persoon die dat beweerd, het hangt af van de context waarin het wordt gebruikt. Zwarte Piet is wel degelijk fout

26 november 2019 om 11:27

Bossie het is al lang niet meer in welk context zwart wordt gebruikt, zodra iemand zich voelt aangesproken wordt het gezien als racisme.

26 november 2019 om 13:11

Als iedereen er al van uit gaat dan wel ja. Dat is nu een beetje de tendens. Maar je maakt het ook nog zelf ingewikkeld als je het probeerd te verdoezelen waarom je het spandoek hebt weg gehaald, dat maakt het er allemaal niet duidelijker op...

We zijn op een punt beland dat iedereen bang is om te worden opgejaagd door een heksen jacht op internet. Dingen worden totaal uit context getrokken en dus loopt iedereen op de tenen. Wat mij betreft een kwalijke zaak die best meer aandacht mag hebben. Of NEC daadwerkelijk bang was voor het imago staat hier los van.

Waarom iedereen zo in de krap schiet bij de kleur zwart snap ik niet. De kleuren wit, rood en geel roepen toch ook geen emoties op? Je moet in het dagelijks gebruik gewoon de kleur zwart kunnen gebruiken (zoals in het geval van het spandoek bij Nec) en als iemand discrimineert dan moet je dat aanpakken. Iedereen mag wel een beetje ontspannen, de veer is veel te strak opgewonden op het moment.

26 november 2019 om 16:51

Zwart en wit zijn geen kleuren.Wit is licht en dus geen kleur (of eigenlijk alle kleuren bij elkaar).
Zwart is een gebrek aan licht en dus ook geen kleur. Gelukkig is het niet zo zwart-wit
als het lijkt. 😜

Wat ik hier echt kwalijk vind is dat de clubleiding van NEC hier insinueert dat zij de kleur zwart associëren met een huidskleur.

26 november 2019 om 11:29

Als zij het niet hadden gedaan was er wel een idioot in Nederland die dat zou hebben gedaan en zou de media er weer bovenop duiken.

26 november 2019 om 14:10

Klopt, maar dit is geen idioot, dit is een clubleiding van een betaaldvoetbalclub.

Allemachtig wat een jankland worden we toch. Dit geneuzel moet echt stoppen... er zijn zoveel uitspraken die als beledigend kunnen worden opgevat.. Mensen zorg voor een dikkere huid en meer relativeringsvermogen, we maken onszelf hiermee belachelijk en uiteindelijk kapot.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren