Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

De Volkskrant onthult: Johan Cruijff kreeg miljoenen van loterijen

Laatste update:

Johan Cruijff kreeg niet jaarlijks een miljoen euro overgemaakt door zijn eigen Foundation, maar wel van de de Sponsorloterij en de Postcodeloterij, zo heeft de Volkskrant achterhaald. Schrijver Auke Kok beweerde eerder in een biografie over de oud-voetballer dat de eigen Foundation een miljoen euro overmaakte aan Cruijff, maar dit blijken nu andere organisaties te zijn.

Kok beweerde in zijn boek en in aanloop naar de presentatie van zijn schrijfsel dat Cruijff jaarlijks een miljoen euro ontving, aangezien hij onder meer het gezicht was van de Foundation. De stichting was woedend en spande een rechtszaak aan, waarna Kok diep door het stof ging. De Volkskrant weet vrijdag te melden dat Cruijff jaarlijks wel een miljoen euro kreeg van de Sponsorloterij en de Postcodeloterij, waarvoor Cruijff tussen 1998 en 2003 promotiewerk verrichte.

Volgens het dagblad begint het verhaal in augustus 1998, toen er in het Euro Business Center op de Amsterdamse Keizersgracht vijf deals werden gesloten tussen de Sponsor- en Postcodeloterij, de Johan Cruyff Welfare Foundation, Terre des Hommes en Imperial Clarion BV, de onderneming van Cruijffs schoonvader Cor Coster dat het 'merk' Cruijff in licentie heeft.

De Foundation van Cruijff was tot dan 'alleen maar een soort papieren stichting, zonder behuizing, zonder personeel, zonder Anbi-status met bijbehorende verplichtingen'. Ron van Huizen, directeur van Terre des Hommes, 'professionaliseert de Foundation’, aldus de krant. 'De Sponsorloterij steunt vijf jaar lang met ieder jaar maximaal vijf miljoen gulden (afhankelijk van hoe succesvol de loterij blijkt) zowel Terre des Hommes als de Cruyff Foundation. Maar het jaarlijkse bedrag, maximaal dus tien miljoen, wordt alleen naar Terre des Hommes overgemaakt, omdat de Foundation nog geen Anbi-status heeft.'

Beloningen voor Cruijff als ambassadeur van loterijen worden in een andere bijeenkomst vastgelegd. Er wordt uiteindelijk afgesproken dat Cruijff als ambassadeur van loterijen jaarlijks een extra bedrag van maximaal een miljoen gulden en minimaal honderdduizend gulden krijgt. 'Dat geld komt uit de bedragen die de Sponsorloterij naar Terre des Hommes (en dus indirect naar de Foundation) overmaakt', aldus de krant na uitvoerig onderzoek.

De bedenkers van het plan wilden garanderen dat Cruijff betrokken bleef, aangezien de betrokkenheid van de voetballegende succesvol bleek. Van Huizen en Boudewijn Poelmann van de Postcodeloterij benadrukken dat er 'niets onoirbaars is voorgevallen'. 'Er zijn geen donateurs van goede doelen benadeeld, alles is in jaarrekeningen verantwoord, met goedkeurende accountantsverklaringen.'

Carole Thate, bestuurslid van de Johan Cruyff Foundation, wist van de betalingen door de loterijen, maar wil de kwestie nu laten rusten. "Er is nooit geld van de Foundation naar Johan gegaan, dat soort dingen hebben we altijd strikt gescheiden gehouden. Wij hoeven als Foundation niet te verantwoorden hoe Cruijff zijn geld verdiende. Hij had wel meer commerciële overeenkomsten met andere partijen. Laten we alsjeblieft niet gaan spitten in hoe hij zijn geld verdiende."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Kortom het was gewoon zijn loon en heeft het niet stiekem achterover gedrukt ofzo vanuit zijn stichting? Ik snap niet waarom dit groot nieuws moet zijn. Vind het ook raar dat het nu ineens gaat over het salaris van iemand die er niet meer is.

22 november 2019 om 08:02

Waarom kunnen mijn landgenoten er niet tegen als andere mensen veel geld hebben? Waarom bemoeien we ons met de Turkse buurman, die werkloos is, maar wel in een Mercedes rijdt? Laat iedereen gewoon leven joh!

22 november 2019 om 08:11

Van die buurman kan ik je makkelijk uitleggen, die uitkering toch van iemands belasting geld betaald moet worden, en dat zal toch van werkende mensen moeten komen.

22 november 2019 om 08:29

Hahaha en de rest maar belasting betalen. . . Neem aan dat jij nog nooit gewerkt hebt of rekeningen hebt ontvangen

22 november 2019 om 08:57

Zo moeilijk is dat niet. Dat is je lot als je een icoon bent en voortdurend in de schijnwerpers staat. Dat heeft niet alleen positieve kanten, maar ook tot gevolg dat alles dat je doet onder een vergrootglas wordt gelegd. Dat we ons bemoeien met de werkeloze Turkse buurman die in een Mercedes rijdt, noemen we sociale controle. Dat heeft natuurlijk ook negatieve kanten zoals Zyech heeft ondervonden toen hij in zijn eigen woonplaats werd aangehouden omdat hij in een grote auto reed, terwijl iedereen wist wie hij was, maar zonder dat zouden er niet zoveel (terroristische) aanslagen kunnen worden voorkomen.

22 november 2019 om 09:01

Hahaha dit bedoel ik.dus. je moet sowieso betalen, al komt er een moment dat heel Nederland werkt. Jullie zouden je eens moeten verdiepen.

22 november 2019 om 09:16

Jorrit, wij verdiepen ons er best in hoor, volgens mij snap je er zelf vrij weinig van. Trouwens, dat uitlokken van reacties van anderen met die opmerking over de Turkse buurman, om er vervolgens zelf boven te gaan staan en je superieur te voelen is uitermate zwakke argumentatie.

22 november 2019 om 12:08

"de rest maar belasting betalen". Diegene die het meeste geld ontvangen, moeten ook het meeste belasting afdragen....

22 november 2019 om 12:23

Ik ben ook maar gewoon een taxichauffeur, rij ook gewoon in een Mercedes.

22 november 2019 om 08:26

Nouja, de VK, als journalistiek medium, zal wel gedacht hebben: "waar komt dat verhaal van Kok vandaan?" Zo'n soort verhaal als Kok opschreef, is zelden compleet gelogen, dat miljoen per jaar, kwam dus ook ergens vandaan. Helaas had Kok de bron verkeerd. Vind je het trouwens wel normaal al we het over het salaris van een levende persoon hebben?

22 november 2019 om 11:24

@ Fcg95het enige dat Kok verkeerd blijkt te hebben is het rekening nummer waar vandaan het bedrag overgeboekt werd. Cruijf heeft letterlijk geld ontvangen dat bedoelt was voor de Foundation alleen werd dit naar zijn rekening overgemaakt. Oftewel dat geld is in mindering gebracht van het geld dat daadwerkelijk naar de foundation ging.kan je een hoop over zeggen, feitelijk krijgt Cruijf betaald van de loterij-en. Alleen weet iedereen dat het geld eigenlijk voor de foundation bedoelt was en dus werd hij indirect door de foundation betaald.auke Kok heeft één fout gemaakt, betekent niet dat zijn verhaal in essentie niet meer juist is.

22 november 2019 om 11:36

D-Bergkamp, dat is ook een beetje de essentie van mijn reactie. In dit soort gevallen, is het zelden zo dat Kok alles verzonnen heeft, en dat er daadwerkelijk een kern van waarheid in zit. Dit blijkt nu maar weer.

22 november 2019 om 11:48

Ik zie het probleem niet zo. Cruijff heeft nooit beweert een filantroop te zijn en iedereen wilde wat van hem. Zoveel tijd heeft hij niet dus wordt er betaald. So what? Die goede doelen business is ook gewoon harde business. Een enorm deel van hun inkomsten wordt besteed aan marketing / PR. Daar is Cruijff gewoon een onderdeel van geweest.

22 november 2019 om 12:49

@peter Isaias, Cruijff zelf niet. De andere mensen wel. Cruijff wordt zo af en toe opghemeld als heilige. Daar is niets mis mee, maar laten we niet vergeten dat Cruijff een mens was en dat daar af en toe minder goede eigenschappen bij zitten.

22 november 2019 om 13:36

Als je op de manier van Kok met de waarheid omgaat, dan kan je Adolf Hitler omschrijven als een kunstschilder die welvaart en een enorme versnelling van de wetenschap heeft gebracht. Dolfje heeft zelfs gezorgd voor een inmiddels 75 jaar lange vrede in Noord-, West- en Zuid Europa! Ik vind dit zulke achterlijke redenen om iemands nagedachtenis te besmeuren. Johans Derksen had ook zo'n vreemd argument om het verhaal van dat glas wijn in een bordeel, dat derken nota bene zelf de wereld in gebracht, te valideren: de mensen moeten alles weten.... Bill Clinton had zich toch ook laten bevredigen door een stagiaire? Frack ja, in zijn positie als president van amerika in the oval office!!! Neem mij niet kwalijk, je mag best een boek over iemands leven schrijven, maar je moet niet moedwillig insinuaties de wereld inbrengen die niets met iemand carriere te maken hebben gehad. ALs je schrijft dat Cruyff keihard kon zijn voor zijn vijanden, bv tijdens de Fluwelen Revolutie, dan is dat relevant. Vuilspuiterij zoals dit goedendoelenverhaal of dat bordeelverhaal is dat niet. Ik word er onpasselijk van dat Johan Cruyff wordt afgeschilderd als een graaier en schuinmarcheerder zonder dat er bewijs voor is. Die verhalen van die stalker en wijntjes hebben niets met journalistiek te maken. Dit is integriteitsloze riooljournalistiek van een niveau waar RTL boulevard zich niet eens toe verlaagd.

22 november 2019 om 13:40

@doncoxxx Kok heeft een fout gemaakt, en dat zelf toegegeven. Een fout maken is iets heel anders dan 'moedwillig insinuaties de wereld inbrengen die niets met iemand carriere te maken hebben gehad". Daarnaast heeft het alles met de carriere te maken, immers, de stichting was er niet geweest zonder carriere. En daarnaast, de biografie gaat niet over de carriere, maar het leven. En daar hoort het juist wel bij. Met de Hitler redenatie kan je de andere kant op ook prima argumenten maken trouwens. De man is dood, hij kan zichzelf niet verdedigen, dus ik vind niet dat je kritiek mag hebben op zijn mindere kanten. Trouwens, heb je dat wegennet gezien dat hij aangelegd heeft? Off, VZ doe alsjeblieft iets aan de opmaak van berichten, ik wil alineas kunnen maken.

22 november 2019 om 13:42

Rare vergelijking, die kant nog wal raakt. On-topic: Het komt misschien wat onsympathiek over om geld dat ook naar de stichting kon gaan in eigen zak te steken, maar hij heeft niets strafbaars begaan. Auke Kok had niet genoeg onderzoek gedaan, maar is daarvoor op de vingers getikt. Zaak afgedaan.

22 november 2019 om 13:49

@doncoxxxdus als er iemand zichzelf voor gedaan heeft als iemand die de goede doelen belangeloos steunde en daarmee zijn eigen goede doel zelf opzette met als uitstraling om het voor het goede doel te doen. Mensen mogen Cruijf vereren om de goede dingen die hij heeft gedaan. En als men wil geloven/accepteren dat Cruijf geen slechte kanten had is dat een keuze voor ieder voor zich. Dan mag er toch terecht een kritische noot geplaatst word als je per jaar 1 miljoen euro krijgt voor het promoten van je eigen goede doel? Zodat de mensen die graag de voors en tegen afwegen voordat ze iemand op een voetstuk zetten ook terecht de kritische nooit kunnen zien?zodra je een publieke functie accepteert met de bijbehorende (financiele) vergoedingen. Dan moet je ook accepteren dat mensen onderzoek gaan doen. Staat de vergoeding altijd in contrast met de vuil spuiterij? nee dat zeker niet. Sommige mensen krijgen veel te veel vergoeding voor de vuil spuiterij en sommige mensen veel te weinig. Alleen is dat een waarde oordeel die ieder an sich mag vellen.

22 november 2019 om 14:03

@D-Bergkamp, zie jij hoe je kronkelt en je verhaal aanpast met het onderzoek dat de VK vandaag naar buiten heeft gebracht om Auke's riooljournalistiek te vergoeilijken? Jij maakt iets smerigs van het feit dat Cruyff zijn naam en tijd heeft ingezet om de foundation te starten en de andere genoemde goede doelen groter te maken, omdat hij daarvoor gecompenseerd werd. Terwijl het startpunt was dat Cruyff ordinair uit de kas van zijn stichting zou hebben gegraaid wat gewoonweg niet waar is. Als je goed oplet, is dat graaiwerk niet de enige abjecte roddel niet die in dat riooljournalistieke boek staat, maar ook dat is voor jou onbelangrijk. Jij hebt blijkbaar wat je wenst. Begrijp mij niet verkeerd, Cruyff heeft Davids, prof Dr Mr Ten Have en de rest van die kliek genadeloos Ajax uitgewerkt, dat was niet zachtzinnig, en dat kan je prima in dat boek zetten, evenals Cruyffs financiele flaters, de aanvaringen met Ton harmsen etc etc. Cruyff is verre van een engel; maar wat een journalist schrijft moet waar en relevant zijn. Dat is gestalkt worden door een ex-ballerina niet evenals dat het drinken van een glas wijn aan de bar van een bordeel irrelevant is.

22 november 2019 om 09:20

Met dat laatste ben ik het helemaal mee eens. Het is niet alleen raar maar ook nog eens behoorlijk treurig. Blijkbaar gaat het verkopen van boekje en krantje voor fatsoen.

22 november 2019 om 10:07

Ben ik het niet mee eens. In dit geval blijkt het inderdaad niet te kloppen, maar ik vind het onzin om het te negeren zeker als Kok het gewoon goed dacht te hebben. Dat de persoon overleden is betekent niet dat slechte dingen ook mogen worden verhuld hoe erg het ook is. Net zoals Ruud Gullit kwam met dat gezeur over "het er niet over willen hebben", omdat hij hem als een goed persoon herinnerde, zo werkt het gewoon niet. Hoe goed je ook bent, als er achteraf twijfel is over een slechte gebeurtenis mag dit gewoon gepubliceerd en gediscussieerd worden in mijn ogen en is dat niet treurig.

22 november 2019 om 11:19

@messnaldoleg is even uit wat er slecht is hieraan?cruijff ontving een vergoeding omdat hij ambassadeur was voor een loterij.

22 november 2019 om 12:15

Gaan we dit nu als slechte dingen betitelen? Dat Cruijff een vergoeding kreeg voor zijn inspanningen is toch niet vreemd? Er is een partij die iets van hem wilt en hem daarvoor beloont. Gewoon een vrijwillige overeenkomst tussen twee partijen. Als iemand iets verweten kan worden is het de postcodeloterij omdat ze te veel geld voor promotie hebben uitgegeven. Wat moet Cruijff dan zeggen. Nee, doe maar de helft minder...

22 november 2019 om 13:13

@silaz @joecartoon Ik bedoel niet dat dit slecht is, maar er was eerst ophef over wat fout bleek te zijn. Met mijn reactie bedoel ik meer te zeggen dat ik het niet mee eens ben dat je bij een overledene niet dingen aan het licht mag brengen. Maar aangezien daar een paar dagen geleden nog niets duidelijk over was mag je mijn inziens wel discussieren en het publiceren. Het was meer iets algemeens over de reactie van AZE. Misschien te onduidelijk geformuleerd van mijn kant.

Dus Cruijff verdiende geld voor zijn promotiewerk. Lijkt me nogal logisch, ik zou ook niet voor niets werken. Bijkomend voordeel was dat de loterijen ook zijn foundation steunen. Welke suggestie probeert de Volkskrant hier nu te wekken? Mijn gevoel geeft aan dat ze proberen te insinueren dat Cruijff via via toch geld kreeg van zijn foundation. Wat feitelijk totaal onjuist is. Nogal laag om over de rug van een dode je eigen oplage omhoog te krikken. Het moreel kompas van het Nederlandse journaille is het dalen tot onder het nulpunt.

22 november 2019 om 08:10

Hij krijgt in dit geval dus wel gewoon een miljoen voor zijn promotie. Zegt misschien wel iets over Cruijff dat hij een miljoen nodig vind om een goed doel te steunen.

22 november 2019 om 08:25

@Brisingr Hij gaat een samenwerking aan met een commercieelbedrijf. Niks geks om daar geld aan te verdienen. Loterijen geven vaak max. 50% van wat ze binnenharken aan goede doelen.

22 november 2019 om 08:37

Voor promotie van de loterijen,niet voor promotie van een goed doel... Of denk je dat Joling, Irene Moors etc. gratis met hun kop in iedere reclame/advertentie staan?

En aangezien het aantal deelnemers verzesvoudigde in 2maanden,was dat blijkbaar een goede commerciële zet

22 november 2019 om 08:50

Om een goed doel te steunen... dit heeft NUL te maken met zijn foundation, maar is gewoon een commerciële deal privé. Postcode Loterij verdient honderden miljoenen, zou jij voor niets je naam verbinden aan een commerciële partij? Die foundation steunde hij overigens niet, hij IS de foundation. Iets waarvoor hij 25 jaar lang de wereld over reisde, om goed te doen voor anderen. Die man heeft meer betekent binnen en buiten het voetbal dan alle andere voetballers bij elkaar. Een beetje respect graag.

22 november 2019 om 09:57

Allemaal (veel minder) bekende Nederlanders ontvangen flinke bedragen voor hun promotiewerk. Zoals hier al eerder aangegeven, de Postcodeloterij is gewoon een commerciã«le partij. Cruijff was uiteraard een mooi uithangbord. Even ter illustratie: Caroline Tensen krijgt 250.000 euro per jaar. Winston Gerschtanowitz is met 200.000 euro een goede tweede. Nicolette van Dam schijnt 200.000 euro per jaar te krijgen voor haar werkzaamheden. Martijn Krabbã© krijgt bij de loterij zo'n 100.000 euro per jaar. Gaston Starreveld en Quinty Trustfull zouden allebei voor 150.000 euro op de payroll staan. Ruud Gullit blijkt 48.000 euro per jaar op te strijken bij de loterij. "En dat alleen voor af en toe een gratis reis naar een afgelegen gebied."

22 november 2019 om 11:26

@frisianredser is één verschil, alle mensen die jij benoemt zijn in loondienst van een loterij waarvan iemand anders de eigenaar is en krijgen daarom een salaris/vergoeding uitgekeerd. Cruijf was eigenaar van zijn eigen foundation en daarvan is het raar om geld te krijgen voor het promoten van je eigen foundation.je start een goed doel op om mensen te helpen, daarvan weet je dat het tijd kost maar dat doe je om het goede te doen. Om daarvoor rijkelijk betaald te worden geeft dan toch een nare nasmaak.en eerlijk is eerlijk, iedereen hier zou voor 1 miljoen per jaar zichzelf promoten voor een goed doel toch?

22 november 2019 om 12:19

D-bergkamp. Er staat toch "beloningen voor Cruijff als ambassadeur van loterijen worden in een andere bijeenkomst vastgelegd.". De JCF is toch geen loterij?

22 november 2019 om 13:58

@D-BergkampAls ik het goed begrepen heb, heeft hij ook die loterijen gepromoot. Daarvoor heeft hij een vergoeding ontvangen. Dat lijkt me niet meer dan normaal. Je kunt inderdaad wel vraagtekens zetten bij de constructie die ze hiervoor gevolgd hebben. Nu was de foundation indirect betrokken bij deze geldstroom. Hadden ze het bedrag rechtstreeks van de loterijen overgemaakt naar een rekening van Cruijff, dan hadden die vergoedingen veel minder vragen opgeroepen.

22 november 2019 om 08:11

Nee, dit is gewoon onderzoek. Er is namelijk wat beweerd wat niet klopt en deze journalisten hebben achterhaald hoe het wel zit. Prima werk dus en een taak van de journalisten.

22 november 2019 om 09:14

" Dus Cruijff verdiende geld voor zijn promotiewerk. Lijkt me nogal logisch, ik zou ook niet voor niets werken. Bijkomend voordeel was dat de loterijen ook zijn foundation steunen. Welke suggestie probeert de Volkskrant hier nu te wekken? Mijn gevoel geeft aan dat ze proberen te insinueren dat Cruijff via via toch geld kreeg van zijn foundation ". Is onzin. De krant geeft juist aan hoe het " probleem " is ontstaan. Wat Cruijff gedaan heeft, is niet kwaad bedoeld of slecht, maar wel ronduit dom. Net zoals het dom is om je charitatieve en commerciele activiteiten onder te brengen in 1 organisatie en voor beide activiteiten dezelfde persoon als general manager aan te stellen. Dan moet je niet gek opkijken als er verdachtmakingen van belangen verstrengeling ontstaan ook al is je geweten brandschoon. Wat Cruijff heeft gedaan is hetzelfde als een bewindsman die op het departement van Gezondheid werkt er daarnaast een commissariaat bij een tabaksfabrikant of farmaceut op na zou houden. Die zal ook de schijn tegen krijgen, zelfs als hij of zij zo integer is als Moeder Theresia. Als je een publieke persoon bent, moet je er altijd voor waken om de schijn tegen je te krijgen en commerciele en maatschappelijke activiteiten altijd strikt gescheiden houden. Als je van 1 en dezelfde organisatie geld krijgt voor je charitatieve en je commerciele activiteiteiten, is het bijna onvermijdelijk dat je daar problemen mee krijgt. Dat zou hetzelfde zijn als Edwin van der Sar op vakantie zou gaan met de baas van de scheidsrechters, zelfs al zou hij daarmee helemaal niets kwaads in de zin hebben.

Oftewel, strikt zakelijk en privé gescheiden. Storm in glas water. Maar Auke Kok heeft voor elkaar wat hij wil, zoveel mogelijk boeken verkopen en (ironisch genoeg) binnenlopen.

22 november 2019 om 08:13

Hoezo? In een biografie gaan privé en zakelijk hand in hand. Ik snap echt niet waarom iemand niet zou willen zien hoe iemand echt is, ipv de schijn op houden. Dat hij een op geldbeluste rokkenjager was, maakt hem nog niet minder als voetballer en wat hij daarmee heeft bereikt. Wellicht kijken mensen nu wat minder tegen hem aan als persoon, maarja dit is wel hoe hij ECHT is.

22 november 2019 om 08:18

En daarbij als Volkskrant vermeldde dat hij iets goeds had gedaan, dan was het feest en moest het juist gister al gepubliceerd worden, meten met 2 maten

22 november 2019 om 09:54

Ik heb überhaupt nooit begrepen waarom men zit te wachten op een biografie van een bepaald persoon. Waarom zou ik willen weten hoe Cruijff echt was terwijl ik hem alleen als voetballer ken? Men moet zich is minder druk maken om een ander. Net zoals die vloggers die op de een of andere manier miljoenen volgers hebben die dagelijks kijken hoe ze een ei bakken of de otto aan straat zetten.

22 november 2019 om 09:58

Hoe Cruijff 'echt' is? Dat kan je niet eenduidig weten uit 1 biografie, zelfs niet uit 10; mijn inziens weet zelfs Cruijff niet hoe hij 'echt' is. Een mensenleven zit vol met contradiconaire beslissingen en hier een eenduidig beeld uit distileren gaat altijd gepaard met simplificaties. OT: je noemt hem een op geldbeluste rokkenjager, komt beeld dat naar voren in deze biobligrafie? Daar heb ik tot nu toe weinig over gehoord.

22 november 2019 om 09:00

Grappig dat jij dit er uit haalt, ik haal er namelijk precies het tegenovergestelde uit. Het is inderdaad zo dat de stichting Cruijff niet direct salaris betaalden, maar er is wel degelijk een link tussen persoonlijk inkomen van Cruijff en sponsorbetaling aan zijn stichting die daarmee samenhangen. Als ik het zou lees lijkt Cruijff het in ieder geval niet voor niets te doen en dat is zijn goed recht. Maar de mythische status dat het zo'n weldoener is mag wel iets genuanceerd worden.

22 november 2019 om 10:32

Die mythische status blijft hij natuurlijk gewoon houden. Er is geen Nederlander zo belangrijk geweest voor onze voetbalnatie als onze Johan.

22 november 2019 om 11:07

O? Heeft hij ons wereldkampioen gemaakt dan? Europees kampioen misschien? Hij is heel belangrijk geweest voor het nederlandse voetbal, maar dan vooral voor Ajax. Met het nederlands elftal is het een heel ander verhaal! Als meneer Cruijf er niet persoonlijk voor gezorgd zou hebben, dat meneer van Beveren niet op goal stond, waren we wereldkampioen geworden. Maar meneer Cruijf wilde Jongbloed en Schrijvers mee hebben, dus Jantje bleef thuis. Voetballende keepers noemde hij het toen...... Hij had gewoon iets tegen van Beveren dus mocht die niet mee spelen van meneer Cruijf......

22 november 2019 om 13:53

Dit gedoe van de laatste tijd heeft mij juist af laten zien van het kopen van dit boek..niet alle publiciteit is positief. (ik heb wel de andere biografie van Cruijf al dus ik was een potentiële klant)

Nou hij heeft dus geld gekregen van commerciële organisaties als vergoeding voor zijn ambassadeurschap, wat niet ten koste ging van het bedrag dat naar de goede doelen ging en altijd netjes extern is verantwoord. Wat een verhaal zeg.

22 november 2019 om 09:11

"Er wordt uiteindelijk afgesproken dat Cruijff als ambassadeur van loterijen jaarlijks een extra bedrag van maximaal een miljoen gulden en minimaal honderdduizend gulden krijgt. 'Dat geld komt uit de bedragen die de Sponsorloterij naar Terre des Hommes (en dus indirect naar de Foundation) overmaakt'." . Nou ik lees hier uit, dat het het geld wat Cruijff ontving dus wel uit de pot kwam van wat naar het foundation ging. En dus ging er minder naar het foundation. Echter heeft ie er ook zelf voor gezorgd dat er extra inkomsten kwamen voor de foundation, dus het heft elkaar een beetje op. Maar dat zijn vergoeding niet ten koste gaat van het bedrag naar de goede doelen is dus onjuist.

22 november 2019 om 12:41

Kijkend naar het gehele artikel lees ik dat Cruijff voor zijn werkzaamheden een bepaald bedrag ontvang. En jouw citaat geeft aan hoe dit geld bij hem terecht kwam. Dus een groot deel van het bedrag naar TdH is voor de Foundation en -conform afspraak- een klein deel voor Cruijff vanwege zijn promotiewerk. Dat Cruijff besluit om zijn eigen geld niet in de Foundation te stoppen is toch een prima afweging en vooral zijn vrije keuze. Dus wat is nu het probleem?

Tja dat is de nationale U bocht constructie die Poelmann ook voor Feyenoord gebruikte met Qurrent en nu Droomparken. Bedrijven die absoluut geen miljoenen kunnen betalen maar via loterij enorme geldstromen verwerken.
Poelmann betaalde en Foundation en Cruijff alleen met verschillende geldstromen. Zonder loterij was de Foundation er nauwelijks geweest, ze kregen eerst zelfs geld via andere hulporganisaties omdat ze nog geen anbi status hadden.. trucs trucs
Blijft een heel ondoorzichtig geschuif met geld wat oorspronkelijk voor echt goede doelen bedoeld was. Die laatste zijn dan ook de pineut. Al heeft Poelmann hier ook weer een aantal (bijna?) fake goede doelen omhoog geholpen waar vooral betrokkenen beter van worden, niet doelgroep (alleen)
Dubieus allemaal en hoe eerder Poelmann en co moeten stoppen met machtsspelletjes en bijna-corruptie hoe beter.
Gelukkig kan Foundation lekker verontwaardigd blijven doen.

22 november 2019 om 08:11

Voor een groot deel eens. Echter bij het Feyenoordverhaal vraag ik me nog wel af of dat nou zo'n lekkere deal voor Feyenoord was. Die deal kwam tot stand nadat het de landstitel haalde en dan voor een lager jaarlijks bedrag dan voorheen. Bedenk dat het dan om een shirtsponsor gaat met een vrijwel volstrekt onbekende naam die daar vooral zelf garen bij spint. Als ik me niet vergis is Qurrent inmiddels ook verkocht...

22 november 2019 om 08:44

@gj7300: Wat een onzin in een hoop tekst zeg. Loterijen zijn commerciele bedrijven in Nederland. En ja, ze doneren een hoop aan goede doelen. Cruijff krijgt betaald (zoals zoveel BN-ers) voor promotiewerk van een commerciele organisatie, wat een nieuws! Dat doen verder helemaal niemand!. Daarnaast steunt de loterij de Johan Cruijff Foundation, zoals ze heel veel goede doelen steunen en deze foundation daar prima in past. Jij suggereert hiermee van alles. Johan Cruijff is voor mij echt niet heilig, en als hij iets heeft gedaan wat niet door de beugel kan, helemaal prima. Maar bewust van alles suggereren zonder bewijzen vind ik ronduit zielig. Je zou zo de broer van Auke Kok kunnen zijn.

22 november 2019 om 11:19

@4ever4ajax: Nee, dat is juist het probleem. Loterijen zijn geen bedrijven met een winstoogmerk maar een stichting, vandaar hun gunstige fiscale status. Bij een anbi stichting hoeft bijvoorbeeld geen schenkbelasting betaald te worden. Ze worden dus ook wel eens gebruikt om belasting "te vermijden" en daar heeft het hier alle schijn van. Dus Gj7300 heeft een punt. Overigens ben ik als Feyenoord supporter ook helemaal niet blij met de huidige Droomparken constructie.

22 november 2019 om 12:27

@wisconsinof het een commercieel bedrijf of stichting zonder winstoogmerk is, is niet zo relevant. Ze hebben een pot met geld voor promotiewerk waarvoor men gretig bn-ers inzet. Zij willen iets van Cruijff en betalen daarvoor.

Wat willen ze nou bereiken met dit soort 'onthullingen'? Het lijkt wel of er een jacht is ontstaan om iets negatiefs over Johan te vinden. Waarom in vredesnaam. De man is overleden, laat hem met rust. Herinner gewoon al de geweldige dingen die hij gedaan heeft voor Nederland. Zowel als voetballer als met zijn stichting. Het was een prachtige man, als hij praatte was iedereen stil en hing aan zijn lippen. Dat zegt genoeg. Wat boeit mij het hoe veel geld hij kreeg voor zijn werk, ik kijk liever een filmpje met zijn mooiste goals terug.

22 november 2019 om 08:15

Als dit waar is, waarom mag dat niet deelt worden, normaliter is het prima, maar als zulke dingen gaan over Cruijff of hedendaagse Messi, is voor veel mensen de wereld te klein.

22 november 2019 om 09:52

Maar wat is de nieuws- en meerwaarde van dit nieuws maurootje? Is dit zo schokkend dat er over geschreven moet worden? Het kan me ook niet verrotten hoeveel die Lingo-vrouw, Johny de Mol, Linda de Mol, Gerard Joling en Irene Moors krijgen voor hun kneuzen-reclames van de postcodeloterij? Wat kan mij het verrotten. Nee, dit is weer het zoveelste stuk van de steeds linkser wordende media die met berichten als deze maar weer willen aankaarten dat het leven zo oneerlijk is. Nu ben ik zelf vrij links, maar ik begin het betuttelende karakter van alles wat links is behoorlijk zat te worden.

22 november 2019 om 10:16

Wat de nieuwswaarde is? Heel Nederland is sinds 2 weken in rep en roer over iets wat Auke Kok beweerde in de biografie van 's lands grootste voetballer aller tijden. Daar is controverse over, daar vindt iedereen wat van, en De Volkskrant zocht uit waar de onduidelijkheid nou eigenlijk vandaan kwam en wat er wel waar is.lijkt me dus nogal relevant en journalistiek heel terecht dat De Volkskrant dit publiceert. In een vrij land is dat waar de journalistiek voor is: voor het achterhalen van de waarheid, om te voorkomen dat het volk het moet doen met halve waarheden, leugens en speculaties. Wees blij dat we zoiets als onafhankelijke journalistiek hebben, het is een ongelofelijk groot goed!

22 november 2019 om 11:45

magnetics heel Nederland is in rep en roer? Voetbalzone en de voetbalpraatprogramma's misschien, maar de rest kan het vrij weinig verrotten hoor. Buiten de voetbalwereld weet nog steeds niemand wie Auke Kok is.verder hoef je me niet te vertellen dat journalistiek een groot goed is, al vind ik het vrij naief om te denken dat de journalisten in NL onafhankelijk, laat staan objectief, zijn. En zo ook de Volkskrant niet. De berichtgeving over de boeren zijn daarin een goed voorbeeld, die berichtgeving was wel erg eenzijdig (links). Verder zie je zelfs velen hier reageren met reacties als: ja dus?

22 november 2019 om 11:49

@twenteov Dit heet misstanden aan de kaak stellen, iets dat journalisten al sinds jaar en dag doen. Kennelijk interesseert het jou niet dat heel veel geld waarvan mensen denken dat het naar goede doelen gaat, mogelijk verkwanseld wordt. Gelukkig zijn er mensen die dit wel tot op de bodem willen uitzoeken, zodat dit soort praktijken wellicht een halt kan worden toegeroepen.

22 november 2019 om 11:58

aapie is dit een misstand dan? Denk je dat Irene Moors, Johnny de Mol en die B-zanger, Caroline Tensen en Gerard Joling dat allemaal voor niets doen 'over de rug' van de postcodeloterij en haar leden? Of denk je dat Gerard Joling al zijn werk voor weinig doet voor de Postcodeloterij en genoegen neemt met een handdruk en een dikke smakkerd on the side? Er is niets vreemds aan 'dit soort praktijken'. Cruijff heeft hier niet of niemand beschimpt zoals jij het hier doet overkomen. Ik ben overigens geen Ajacied of Cruijff liefhebber of wat dan ook, maar het begint in dit land zo langzamerhand mode te worden om alles maar aan de kaak te moeten stellen, overal vraagtekens bij te moeten zetten en iedereen er maar bij proberen te naaien. En zo te zien gaat het er als zoete koek in bij je.

22 november 2019 om 12:33

Wat is hier de misstand? Geld wordt niet verkwanseld. Althans dat vind men bij de loterij. Ze denken dat uiteindelijk meer geld voor goede doelen binnen te halen door bijv. een Cruijff in te zetten als reclamemiddel. Nog iets anders, als je eens wist waar al dat geld naartoe gaat zakt je de broek echt af. Stichting Doen ging vrolijk delen van kosten van Gelredome betalen. Wat is een geweldig goed doel is dat...als je uit Arnhem komt.

22 november 2019 om 08:16

Nederland kan niet tegen helden, en al helemaal niet tegen rijke helden. Daarom gaat men net zolang graven tot er iets gevonden is wat iemand beschadigt zodat daarna triomfantelijk geroepen kan worden: 'ha, hij was ook maar een mens'. In het geval van Johan speelt ook nog mee dat er heel veel bobo's rondlopen wiens (machts)positie in de loop der jaren door Johan is aangetast, en die nog altijd een appeltje met hem te schillen hebben. Dat hij al bijna 4 jaar overleden is maakt voor deze aasgieren geen verschil.

Alles toch weer mooi op zijn pootjes terecht gekomen. Kom niet aan Cruijff, want dan komt er een machine op gang die zijn weerga niet kent. Ik vind het vooral lullig voor Auke Kok die 3 jaar van zijn tijd in dit boek heeft gestoken en door 1 zinnetje (want meer was het niet) het boek een ontzettend negatieve lading meegeeft. Als Matthijs van Nieuwkerk er niet over was begonnen in Dwdd was het voor altijd een bijzinnetje gebleven in een boek van 640 pagina’s. Ik zeg overigens niet dat het handig is om beschuldigingen zonder wederhoor in een boek te plaatsen.

22 november 2019 om 08:42

Beetje flauw om dit nu weg te stoppen onder de ‘kom niet aan Cruijff’-noemer. Hij is gevraagd om een commercieel bedrijf te promoten en is daar vorstelijk voor betaald, niet meer en niet minder.
In dit geval is het de loterij, het had net zo goed Crocky of Marlboro kunnen zijn ofzo.

Dat is toch wat anders dan de insinuaties dat hij geld zou onttrekken van zijn eigen goede doelen stichting...

22 november 2019 om 11:19

@maykel24het stuk daadwerkelijk gelezen? De loterijen betaalden Cruijf om zijn foundation te steunen. Dit geld had ook daadwerkelijk in de foundation zelf kunnen gaan ipv in de zak van Cruijf. Feitelijk gezien heeft Kok gewoon gelijk gekregen en is de bewering juist. Alleen kwam het bedrag van een ander rekening nummer.

22 november 2019 om 12:31

Misschien zelf nog een keer lezen, ook gezien je andere posts.loterijen betaalden Cruijff niet om zijn foundation te steunen .loterijen betaalden Cruijff om de loterijen te promoten en reclame te maken voor de loterij. In die tijd stond Cruijff bijna dagelijks met zijn kop in de krant om je te vertellen dat je toch echt lid moest worden/loten moest kopen.cruijff kreeg niet betaald voor het feit dat de foundation gesponsord wordt door de loterij, Cruijff kreeg betaald om het uithangbord van de loterij te zijn.

22 november 2019 om 12:38

Berkkamp, je verkondigt herhaaldelijke onzin. Neem een kop thee, en lees de tekst nou nog een rustig door. "de Volkskrant weet vrijdag te melden dat Cruijff jaarlijks wel een miljoen euro kreeg van de Sponsorloterij en de Postcodeloterij, waarvoor Cruijff tussen 1998 en 2003 promotiewerk verrichte."

22 november 2019 om 13:51

@mayekl24ik Quote even het stuk: "er wordt uiteindelijk afgesproken dat Cruijff als ambassadeur van loterijen jaarlijks een extra bedrag van maximaal een miljoen gulden en minimaal honderdduizend gulden krijgt. 'dat geld komt uit de bedragen die de Sponsorloterij naar Terre des Hommes (en dus indirect naar de Foundation) overmaakt', aldus de krant na uitvoerig onderzoek."oftewel geld dat bedoelt is voor de JCF gaat rechtstreeks naar de rekening van Johan Cruijf ipv naar de foundation. Het geld komt weliswaar niet van de rekening van de foundation af maar had daar wel gestaan als Cruijf niet zijn rekening nummer had gegeven. Komt toch op hetzelfde neer?

22 november 2019 om 16:48

Lezen is echt niet je sterke kant of wel? De eerste zin schrijft letterlijk “als ambassadeur van de loterijen”...

Dat is dus geen geld bedoeld voor de JCF, dat is geld bedoeld voor JC.

Of ze dit dan uiteindelijk uitbetalen via Terre des Homes, De Kaaimaneilanden of potten pindakaas dat moet de loterij dan maar zelf verzinnen zolang het legaal is.

Helaas heb je van die idioten willen scoren over de rug van anderen met leugens. Hij kreeg betaald, iets wat al die mislukte BN'ers bij die loterij ook krijgen wat gewoon logisch is.

22 november 2019 om 10:04

Welke leugens ? Hij werd betaald, alleen via een "omweg".

22 november 2019 om 12:43

Geen leugens, maar er wordt een sfeer en suggestie gecreëerd alsof Cruijff van zijn eigen Foundation geld afving. Dit is natuurlijk compleet onjuist.

Man, waarom zou ons dit boeien? Deze man heeft Nederland zoveel gebracht, al kreeghij 500 miljard per jaar, het is zijn goed recht. Ik vind het toch merkwaardig en eigenlijk een beetje respectloos dat na zijn overlijden hier nog over gepraat wordt.

22 november 2019 om 10:03

Ik vind het belachelijk (los van wie het is en wat hij/zij ons gebracht heeft) dat iemand vanuit een goede doelen loterij zoveel betaald krijgt.

22 november 2019 om 12:44

Kan ik op zich met je eens zijn. Maar is dat de schuld van diegene die betaald krijgt of diegene die besluit dat geld te betalen? Als ze jou zouden vragen voor 1mil met je gezicht op TV iets aan te prijzen. Wat zou je doen?

22 november 2019 om 13:06

Volgens mij doet een Louis van Gaal heel veel vrijwilligerswerk gratis. Ik ben iemand die graag veel geld verdien (wat ik helaas niet doe) maar ik ben wel iemand die ook vind dat dit moreel verantwoord moet zijn. Ik verdien liever iets minder dat goed voelt.

22 november 2019 om 13:29

Fijn dat jij zo'n moreel voorbeeld bent voor de rest van ons, maar blijft de vraag van silaz staan: is het de schuld van Cruijff dat hij zoveel betaald kreeg van een goed doel?

22 november 2019 om 13:58

natuurlijk is het niet zijn fout, echter had hij er wel van af kunnen zien.

Das toch jammer dat die schrijver die bekend staat als integer hier echt een steek heeft laten vallen.
Daarnaast betekende JC gewoon overal ter wereld dat je als bedrijf zijnde meteen een streepje voorhand net als bijvoorbeeld Ruud Gullit dat ook heeft

Je kunt het belachelijk vinden dat iemand een bak geld binnen haalt via een goede doelen loterij. Maar er zit wel een keerzijde aan. Het bedrag dat Cruijff zou verdienen, niet krijgen, was mede afhankelijk van de omzetstijging van die goede doelen. En schijnbaar was die stijging wel heel groot. Dan is dit dus gewoon een deal geweest die een win-win situatie heeft opgeleverd. En wellicht heeft die omzet en winststijging van die goede doelen bijvoorbeeld geleid tot het meer redden van levens. Het is maar een overweging......

22 november 2019 om 13:09

Dan nog kun je je afvragen wat je met dit geld moet doen. Ik vind het grote nadeel van veel goede doelen dat er te vaak veel geld verkeerd besteedt wordt (interne kosten ed). Daarnaast vind ik ook dat je als bekende nederlander best wel eens iets terug mag doen.

Wat een vies wereldje zeg. Kijk dat Cruijff geld verdiende met zijn werk prima, Ronaldo en Messi doen dat ook overal. Hun bekendheid levert tig miljoenen op. Maar wat erg vreemd is, is al die zogenaamde goede doelen en ook die postcode loterij die mensen voor de gek houden. Geld innen, onder elkaar verdelen en wat kruimels gaat echt naar waar het naar toe zou moeten.

22 november 2019 om 12:48

Juist! Dat is niet waar het hier over gaat. Maar hier heb je wel een onderliggend en groter probleem te pakken. Goede doelen, maar ook ontwikkelingshulp is een verrotte business geworden met duur betaalde consultants waarbij veel te weinig overblijft voor het echte doel. Daarom geven mensen graag een kleine lokale initiatieven.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren