Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

De Bruyne spreekt van ‘schande’: ‘Het voelt voor mij als competitievervalsing’

Laatste update:

België plaatste zich buitengewoon overtuigend voor het EK, door in de kwalificatiecyclus geen punt te verliezen. De Rode Duivels weten inmiddels ook al grotendeels welke landen komende zomer de tegenstander zijn, daar het al zeker is dat men met Rusland en Denemarken een plek krijgt in Groep B. Kevin De Bruyne noemt het een schande dat de poule nu al zo goed als bekend is.

“Een schande, om eerlijk te zijn”, antwoordt De Bruyne in gesprek met VTM als hem gevraagd wordt naar het feit dat twee van de drie tegenstanders reeds vaststaan. “Voetbal is voetbal niet meer, uiteindelijk is het meer een business. Als speler moet je je daar naar schikken, maar het voelt voor mij als competitievervalsing. Het zou niet mogen dat je in Rusland wint en al weet dat je dan ook tegen Rusland gaat spelen op het EK. Dat haalt al het plezier van een loting eruit.”

“Het is altijd mooi”, zegt de middenvelder van Manchester City over de foutloze kwalificatiecyclus. “Niemand heeft het ons voorgedaan. Als je aan de kwalificaties begint moet je wedstrijd per wedstrijd kijken en dat deden we ook. Heel leuk om het dan uiteindelijk ook te halen. Of we nu het EK gaan winnen? Dat is wat makkelijk om nu te zeggen. Uiteindelijk moeten we eerlijk zijn: dit was niet de moeilijkste groep. We hebben in ieder geval ons best gedaan en het resultaat mag er zijn.”

Ook bondscoach Roberto Martínez is niet te spreken over de opzet van het EK. "Het is een absolute schande dat dit team geen thuiswedstrijd kan spelen op het EK. We gaan tegen landen spelen die door een vol stadion aangemoedigd gaan worden. Wij moeten nu naar Sint-Petersburg en Denemarken, terwijl Brussel leeg blijft. Wij zullen het dus moeten hebben van onze focus”, stelt de Spaanse keuzeheer. “Ik wil desondanks feesten en dan zien we het wel over zeven maanden. Een titel pakken is niet zo simpel als het lijkt. Laat ik het daarop houden.”

Snap jij de frustratie van Kevin De Bruyne en Roberto Martínez?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Volgens mij zou België wel een wedstrijd in Brussel spelen echter is dat stadion niet goed gekeurd voor het Europees kampioenschap?

20 november 2019 om 12:42

De Uefa besloot in 2017 om Brussel als speelstad te schrappen omdat er onvoldoende zekerheid was dat het nieuw te bouwen stadion op tijd af zou zijn. De in Brussel geplande wedstrijden worden nu in Londen gespeeld.

20 november 2019 om 14:57

Het landoppervlak waarin het ek nu gespeeld wordt is niet groter dan dat we gewend zijn van toernooien in Rusland, Brazilie, VS... Alleen is het nu feest in 12 landen.Helaas, bleken onze zuiderburen niet in staat een stadion op te leveren. Ze hebben wel degelijk de kans gehad, dus Martinez kan zijn woede beter richten op de Belgische politiek dan op de toernooiopzet. Met gastlanden als Ierland, Schotland, Denemarken, in iets mindere mate NL, Azerbeidjan, Hongarije, Roemenie kan je ook stellen dat 'kleinere' landen een eerlijke kans hebben gehad. Bovendien wordt ik erg enthousiast van speelsteden als Bilbao, Londen en München in de 'grote' voetballanden.

20 november 2019 om 15:28

Het gaat niet enkel om de oppervlakte maar om het feit dat België enkel uitwedstrijden speelt en dus telkens een vol stadion tegen hen heeft. De landen die jij opnoemt zoals Brazilië en de VS hebben enkel supporters als hun elftal speelt en de voor de rest is het toernooi redelijk neutraal maar in dit geval niet voor België

20 november 2019 om 16:11

Daar heb je gelijk. In deze situatie is het wat nadelig voor de belgen. Aan de andere kant kunnen er meer mensen van EK voetbal genieten, ook in landen die zelf nooit in staat zouden zijn geweest een volledig EK te organiseren.

Daarnaast is Belgie gewoon groepshoofd, is de knockoutfase weer op neutraler terrein en hebben ze zelf de kans laten schieten om thuiswedstrijden te spelen. Ze moeten dus eigenlijk gewoon niet zo zeuren.

20 november 2019 om 16:45

Je geeft aan dat het landoppervlak niet groter is dan met een toernooi in Rusland, das vreemd want het is nu Rusland en de rest van Europa of liggen de overige landen in Rusland? Voor de rest ga je volledig voorbij aan waar het in de essentie van dit artikel om gaat, en daar heeft De Bruyne natuurlijk groot gelijk in. Het voetbal is gewoon ten dode opgeschreven door de vercommercialisering.

20 november 2019 om 17:04

Doe es niet zo pessimistisch wijsneus.
Ik vind het een mooi concept. Natuurlijk is het een commercieel circus, maar waarom zou een toernooi voorbehouden moeten zijn aan één land? En waarom zou je op die manier alle kleine landen structureel uitsluiten? Laatste jaren zag je al vaker gezamenlijke bids. En sinds de helft van Europa tegrnwoordig naar het EK gaat (24 landen) wordt dit gewoon noodzakelijk. De essentie van het artikel begrijp ik wel, maar vind het al die drukte niet waard.

20 november 2019 om 17:06

Je hebt gelijk dat ze niet moeten zeuren, maar zij kunnen er niks aan doen dat de NV-A de bouw van een nieuwe stadion heeft geblokkeerd. En Brussel is zogezegd de hoofdstad van Europa maar krijgt geen enkel wedstrijd. Beetje raar

Het is ook van de gekken om heel Europa door te reizen voor een EK. Het hoort gewoon in 1 land te zijn, dat zorgt voor veel meer sfeer in de verschillende fanzones.

20 november 2019 om 12:55

Het hoort in één land te zijn, van wie? Ik vind het een hele goede ontwikkeling. Maak gebruik van de mooie en grote stadions die in Europa tot de beschikking zijn (de selectie van stadions is wel voor verbetering vatbaar). Je gunt hiermee de kans dat iedereen in Europa makkelijker een wedstrijd kan bezoeken. Aan ons om de sfeer die we altijd buitenshuis neerzetten tijdens EKs en Wks, nu in heel Nederland te laten zien.

20 november 2019 om 12:58

Of het klagen terecht is of niet, niemand doet er echt wat aan. Als spelers het er niet mee eens zijn, moeten ze niet gaan. Geldt voor supporters ook, laat het EK links liggen en je dwingt de UEFA tot actie. Maar dat gebeurt nooit door de diverse belangen en dus blijven UEFA en FIFA dictaturen waar iedereen ja en amen tegen zegt.

20 november 2019 om 14:23

Romarky,makkelijker gezegd dan gedaan, indien je weigert te spelen op een EK of WK, betekend dit automatisch dat je als land nooit meer mee mag doen,helaas zijn EK en WK verplicht.

20 november 2019 om 13:00

Beetje onzinnige reactie. WK vindt regelmatig ook plaats in grote landen met lange reisafstanden.. denk aan Brazilië 2014, VS1994 en nog genoeg andere voorbeelden. Dan klaagt men er ook niet over. Wellicht leidt het wel tot meer sfeer omdat voor iedere Europeans het EK van dichtbij meegemaakt kan worden. We zullen het ervaren!

20 november 2019 om 13:07

Heeft ook gewoon met kosten etc. te maken. Meeste landen zitten niet te wachten op de enorme kosten die zon EK met zich meebrengt en weinig landen hebben genoeg (fatsoenlijke) stadions om het te organiseren. Wat de Bruyne aangeeft moet ik hem wel gelijk ingeven. Slaat nergens op dat je nu al weet bij wie je in de poule zit. België mag alleen niet klagen want hun kwalificatie poule was al verschrikkelijk makkelijk, hun WK poule in 2018 ook en als beste tegenstander komt Rusland in hun poule voor dit EK, ook niet de lastigste tegenstander. Reden tot klagen hebben ze dus niet..

20 november 2019 om 13:16

Eens. In deze tijd van uitstoot terugbrengen kan je niet verantwoorden dat er straks misschien wel ploegen van Dublin naar Baku moeten reizen terwijl dat niet nodig was geweest als het in een land was geweest.

20 november 2019 om 13:59

Wat een onzin @wakanda. Dit EK is juist zuiniger omdat tienduizenden Nederlanders nu maar naar Amsterdam hoeven ipv naar een ander land. Engelsen zullen ook met de trein naar London gaan ipv te vliegen, en ga zo maar door.

20 november 2019 om 13:55

Ja dat hebben we het afgelopen ek in Frankrijk gezien. Zo is het juist beter minder rellen en kleine groepen die makkelijk in bedwang kunnen worden gehouden door de politie

20 november 2019 om 15:51

Onzin natuurlijk, oppervlakte van europa is te vergelijken met usa en daar zijn ook wk's gespeeld, dus dat argument ken de prullenbak in

Het is toch ook werkelijk waar belachelijk. Waarom moet het in een keer overal en nergens gespeeld worden? De mooiste toernooien hebben voor mij kleur gekregen door het land waar het gespeeld is (denk aan het WK 2010, wat een voetbalfeest was dat!). Het wordt nu een soort schaakspel voor iedereen, van spelers tot supporters. Ik hoop van harte dat dit een eenmalig probeersel is.

20 november 2019 om 12:45

Nou het is niet zomaar uit het niets hé. Het EK viert in 2020 een jubileum (volgens mij het 50 jarige bestaan?), dus daarom wordt het nu eenmalig door heel Europa gespeeld.

20 november 2019 om 12:51

Was ik niet van op de hoogte (dus goed dat je het zegt), maar desalniettemin vind ik het in alle facetten voorbijschieten aan wat een EK behoort te zijn. Het is toch ook belachelijk dat België nu de groep al kent, net als dat het belachelijk is dat wij als Nederland driemaal thuisvoordeel genieten in de groep. Ik heb liever dat we met z'n allen naar één land gaan om daar een paar weken lang voetbal-hossana te beleven.

20 november 2019 om 13:01

Ja, ik heb echt zin in Qatar, hossana! Of Brazilië 2014, waar de hele delegatie grote afstanden moest afleggen, met gigantische klimaatwisselingen. En op Ek's heb ik vreselijke stadions langs zien komen, waar amper 20.000 man in konden en de sfeer 0 was.

20 november 2019 om 13:07

60-jarig bestaan. Eerste EK was in 1960 en gewonnen door Rusland. Niet echt een jubileum dus.

20 november 2019 om 15:00

Hoezo geen jubileum, je zegt net dat het het 60-jarig bestaan is?

20 november 2019 om 15:09

Voor een eventueel volgend jubileum zou je 20 jaar moeten wachten (70 of 75 jaar is beide geen ek). Ze grijpen dit aan, snap ik ergens en eenmalig ook wel weer..

20 november 2019 om 12:48

Het wk 2010 was eerlijk gezegd belabberd. Niet alleen om die vuvuzelas maar ook het defensieve voetbal en voornamelijk de gevolgen van het organiseren van zo'n evenement in een land waar de omstandigheden dat eigenlijk niet toestaan

20 november 2019 om 13:06

Een perfect georganiseerd toernooi is ook niet leuk. De chaos om zon toernooi heen is wat het mooi en onvergetelijk maakt.

Je enige klacht is dus dat het een raar EK wordt qua planning, locaties en lotingen. Wees blij dat je Zwitserland ontloopt

België moet niet zo zeuren, al jaren kunnen ze freewheelend richting toernooien en daar naar de volgende ronde door een eenvoudige loting. En ook nu hebben ze het qua tegenstanders weer getroffen. Oke je moet ´uit´ naar St Petersburg en Kopenhagen. Maar ze ontlopen hierdoor wel o.a. Portugal en Zwitserland.

20 november 2019 om 12:58

Die eenvoudige lotingen hebben ze wel zelf afgedwongen eh

20 november 2019 om 13:04

Precies dit dus. Eens in de zo veel tijd zie ik (met name) De Bruyne en Courtois weer eens ergens heel huilerig doen dat het allemaal niet eerlijk is. België heeft voor de laatste 3 toernooien geloof ik met afstand de makkelijkste kwalificatiegroepen gehad en ook de poulefase in de toernooien krijgen ze de tweede ronde al aangereikt. Als je het EK wil winnen moet je altijd en overal iedereen kunnen verslaan. Dus ipv van te huilen en te roepen hoe goed ze (kuch kuch Courtois) wel niet zijn mogen ze het een keer laten zien

20 november 2019 om 13:18

Die kwalificatiegroepen worden bepaald bij toeval, waar debruyne het over heeft, heeft te maken met het systeem dat niet deugt

20 november 2019 om 13:45

10 jaar terug dacht ik net hetzelfde over Nederland, dat de kwalificatiegroepen van Nederland op dat moment altijd een lachertje waren terwijl het Belgiã« toen eens niet kon meezitten qua loting. Dat dwing je deels natuurlijk gewoon af door in pot 1 te zitten, dan is het sowieso al een stuk makkelijker. Zoals Younes ook al zei, dat is ook gewoon geluk hebben. Waar De Bruyne nu over klaagt gaat niet over geluk, het systeem heeft gewoon bepaald dat Belgiã« 2x moet beginnen tegen een gastland. Je kunt wel zeggen dat ze iedereen moeten kunnen verslaan, maar Rusland treffen op neutrale grond of in hun stadion is nog wel iets anders. Ik zou liever tegen Portugal spelen op neutrale grond, niet omdat het makkelijker zou zijn, maar wel omdat het dan gewoon twee teams tegen elkaar zijn met gelijke wapens.

20 november 2019 om 14:42

Misschien de kwalificatiegroepen wel, maar de poulefases van de eindtoernooien zeker niet! Vanaf 2000 heeft Nederland vrijwel constant in de groep des doods gezeten, met uitzondering van 2010.

Het is ook te gek voor woorden dat belgie geen fatsoenlijk stadion klaar heeft.

Ik vind het ook kut dat er nauwelijks een loting zal zijn. Haalt het charme van zo’n toernooi er toch wat af. Snap ook dat het niet anders kan met deze debiele opzet. Thuislanden moeten natuurlijk thuis spelen.

Eerlijk is eerlijk, thuisvoordeel is echt een groot voordeel. Daarom vind ik het echt een slecht plan. Je moet zoveel mogelijk onder eerlijke omstandigheden gaan voetballen, maar nu spelen de tegenstanders van Nederland gewoon een uitwedstrijd.

De loting is waardeloos en het is in deze tijd eigenlijk not done om zoveel vlieguren te maken.

De UEFA is al lang van het padje af. Zou me niet verbazen als we in de toekomst ook een WK gaan krijgen die in elk continent zal worden gehouden. Men heeft destijds er over gehad dat een EK (of WK) erg duur is om te organiseren. Ik snap de reacties van de Belgen wel, maar in principe zouden ze ook geen thuiswedstrijden hebben gespeeld mits ze het toernooi hadden georganiseerd. Zou de UEFA doorgaan met deze opzet vind ik wel dat bij het volgende EK België wel wedstrijden mag organiseren. Zo kan elk land op z'n tijd ook genieten van het thuisvoordeel.

20 november 2019 om 17:12

Uuhm...UEFA is Europees...FIFA doet de WK...😉

20 november 2019 om 19:22

Weet ik, Fifa is de baas van Uefa. Ik heb m'n reactie wat slecht geformuleerd... wat ik alleen wilde zeggen is dat als deze opzet een succes gaat worden, dan vlak ik niet uit dat ook de Fifa, die het WK organiseert, ook iets gaat veranderen.

Het wordt tijd dat er tegen de absurde gestuurde lotingen wordt opgestaan. Niet alleen bij dit EK, maar ook bij de CL. Weg met die groepen en gooi de naam van iedere club maar in een balletje, die gewoon willekeurig in een grote kom worden gegooid. Dat zou pas een eerlijke loting zijn. Maar daar heeft De Bruyne dan weer geen mening over. Wanneer je voordeel van dit systeem hebt kom je er niet in actie tegen. Daarom verandert er ook nooit iets met dit soort dingen.

20 november 2019 om 13:41

Daar word het toernooi toch niet leuker op? Stel je dat bijv. Liverpool/city/real Madrid/barcelona in een groep krijgt. Harstikke mooie groep maar die heb je toch liever allemaal in de volgende ronde dan dat er voor hun in de plaats een Dinamo Zagreb of Lille doorgaan? Wel eerlijker maar minder entertaiment.

20 november 2019 om 14:39

Hoezo? Je krijgt gegarandeerd mooie wedstrijden die ergens om gaan. En er zullen mogelijk wat grote namen sneuvelen, waarna andere clubs weer de kans krijgen om een grote naam te worden. Het gaat er juist om dat de status quo niet gehandhaafd wordt, daar mogen meer veranderingen in komen. Ik zit er totaal niet op te wachten dat een City of Liverpool door de loting geholpen worden om standaard Europees te overleven. Dat systeem moet op de schop en een vrije loting is daar belangrijk voor.

20 november 2019 om 15:13

Maar als je het echt eerlijk wil doen, moet je het dan ook met voorrondes gaan doen. EK- en WK kwalificaties? Nederland in een poule in met Duitsland Frankrijk Spanje Engeland. Als je het zo bekijkt is het toch best prettig een aardig systeem? Dat je door eigen prestaties wat voordelen krijgt zodat we zoveel mogelijk grote landen op een EK of WK zien.

Ik snap niet helemaal waarom martinez zo boos is. Als je geen thuisstadion hebt speel je 3x uit ja. Of je dan op papier 1x of 2x thuis speelt maakt dan ook niet meer uit want je speelt toch niet in eigen stadion. Voor het feit dat het belgische bid werd geschrapt moet hij maar naar de mensen die het stadion regelen gaan zeuren. Die gaven blijkbaar niet genoeg zekerheid.

20 november 2019 om 13:55

In zijn volledige reactie heeft Martinez het ook over een gemiste kans voor België, waarmee hij dus ook refereert naar het Belgische bid. Voor hem als verantwoordelijke van de sportieve cel is het natuurlijk gewoon frustrerend en is zijn boosheid wel te snappen vind ik.

20 november 2019 om 13:57

Het is toch sowieso raar dat er zoveel landen zijn met thuis-voordeel. Het is toch een aardig verschil of je in eigen stadion speelt of op neutraal terrein. Bij zulke toernooien moet je het toch zo neutraal mogelijk houden voor iedereen.

Het is wel wat gek dat je tijdens (het einde van) de kwalificatie al min of meer kunt nadenken wat je moet halen om in een bepaalde poule te komen. Ik snap de frustratie lichtelijk, hopelijk is het maar een eenmalig hersenspinsel van de hoge heren

De hele opzet is raar. Wellicht dat je het niet in 1 land wil doen, maar beperk het reizen dan tot de knock-out fase en laat een paar poules wel in een land spelen. Dan krijg je nog wat sfeer.

Ik ben zelf van Belgie en ik ben zeker wel eens met De Bruyne. Al vind ik het gewoon sarcastisch wanneer 1 van de best betaalde spelers in Man City zegt dat voetbal meer een business is geworden.als City minder zou betalen dan Wofsburg of Werder Bremen, zat je er ook niet

Deze opzet komt voort uit een jubileum van het EK voetbal. Prima voor een keer, maar laat het volgende keer maar gewoon weer in 1 land zijn (of 2 (buur)landen) het toernooi in 1 land heeft toch meer charme. Het land doft zich helemaal uit, veel sfeer in de speelsteden en fanzones en veel supporters van beide landen die tegenelkaar spelen.nu krijg je wedstrijden wat op een normale interland lijkt waarbij vooral in de poulefase er telkens een land wel een thuisvoordeel heeft. Daarnaast begrijp ik nu ook wel dat ze landen die een speelstad hebben toegewezen ook in hun eigen land willen laten spelen, maar dit zorgt ook voor een hele kromme loting. Ik vind dat dit op een ek niet hoeft uit te maken waar je speelt dus Amsterdam kan wel een speelstad zijn maar dat betekent dan nog niet dat je er ook moet spelen, dat had van mij de loting moeten uitmaken, dan had je speelsteden ook beter met elkaar kunnen verbinden qua afstanden. (Een poule heeft 2 speelsteden, dan had je Amsterdam kunnen verbinden met een speelstad wat dichtbij gelegen is bijv. Duitsland of Engeland) dan zou de loting ook niet al zowat ingevuld zijn.

Voetbal is toch al heel lang business Kevin? En daar profiteer jij van bij Mancity.vind het wel leuk dat er een keer iets anders is dan in 1 of 2 land(en).nu kunnen wellicht meermensen een wedstrijd mee pakken.

Oekraïne en Rusland kunnen niet in 1 poule vanwege politieke spanningen? Ja dan doen ze lekker niet mee ...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren