Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van der Gijp: ‘Als je staakt bij racisme, doen ze dit bij 2-0 achter altijd'

Laatste update:

De door FC Den Bosch-supporters racistisch bejegende Ahmad Mendes Moreira van Excelsior bleef ook in Veronica Inside niet onbesproken. René van der Gijp en Johan Derksen werden het niet eens over de juiste procedure in dit soort gevallen. Volgens Van der Gijp kun je wedstrijden beter niet staken, terwijl Derksen vindt dat Excelsior niet meer terug het veld op had hoeven komen.

"We kunnen natuurlijk geen wedstrijden gaan staken, want dan krijg je dat als een club met 2-0 achter staat het hele publiek oerwoudgeluiden gaat maken", aldus Van der Gijp. "Dat ga je dan juist krijgen. Ik vind het wel prima dat een scheidsrechter even naar binnen gaat, maar dan wel bij een tweede kans weer naar buiten gaat. Je moet niet gelijk bij het allereerste wat er gebeurt zeggen: 'Nu gaan we niet meer voetballen.' Want er is daarna toch niet echt meer iets gebeurd? Toen bleef het vrij rustig."

Derksen is het daar totaal niet mee eens. "Nee, je moet het nu zó hard aanpakken dat je het voor eens en altijd uitbant", zegt de analist. "Excelsior had rustig naar huis kunnen gaan. Het is vrij eenvoudig: Den Bosch kent zijn pappenheimers, die zet ze voor de rest van hun leven uit het stadion. Als justitie ze aanpakt hebben de heren ook een strafblad. Dan moeten ze maar zien hoe ze de rest van hun leven invullen. Maar als je ze niet genadeloos hard aanpakt, staan ze volgende week wéér te blèren."

Volgens Derksen worden dit soort racismegevallen vaak onvoldoende bestraft. "Laten we nou eens ophouden met het gezeik: 'Wat moeten we met die gasten?' Gewoon levenslang uit het stadion bannen", zegt de oud-voetballer stellig. "Volgens FC Den Bosch was het weer 'die kleine minderheid'. Nou, schop die minderheid er dan in zijn totaliteit uit. FC Den Bosch is baas in eigen huis. Die mensen kun je gewoon zeggen: jullie komen er nóóit meer in."

Met wie ben je het meer eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Natuurlijk is er wat te zeggen voor de reactie van rene, maar ik steun hierin Johan. Ik vind persoonlijk dat de racisme kaart veel te snel getrokken wordt overal, maar dit soort gevallen moeten gewoon niet kunnen en ook al straf je iedereen als je er mee stopt, je maakt in ieder geval een duidelijk statement, zeker als den bosch dan ook nog permanente stafionverboden gaat uitdelen.

De club krijgt dan gewoon autmatisch een 3-0 winst en de 3 punten. Dan zullen die oerwoudgeluiden puur voetbaltechnisch gezien alleen op hun eigen clubje invloed hebben. Op deze manier worden de speler ook bestraft en de fans die niks deden ook. Maar als jij die racisten tegen de rest van hun club op kan zetten en tegen de fans die wel normaal doen dan moet je die kans pakken.het liefst heb ik dat je op camera beelden kijkt wie het zijn en gelijk een stadion verbod voor het leven geeft en een seizoenskaart afpakt

18 november 2019 om 21:51

Aangevuld met 3 punten in mindering, dan ben je er. Anders maakt het ze niet uit als ze toch al achter staan.

18 november 2019 om 22:00

Precies, extreem hard straffen die handel want tot zover is er letterlijk niks gedaan door Fifa, Uefa Knvb of de andere competities. We zien duidelijk dat het negeren van het probleem niet werkt. Dus dan maar harde maatregelen. Zullen we zien hoe dapper die idioten dan nog zijn

19 november 2019 om 01:55

Want die punt mindering zal deze jongens tot inkeer doen? Worden ze dan opeens een barmhartige Samaritaan? Ik begrijp niet dat iedereen hier enkel denkt in voetbal. Stadionverbod, punt mindering, automatisch verliezen, etc. Daar los je dit probleem niet mee op natuurlijk, daarmee versnel je enkel het faillissement van een club als Den Bosch.

19 november 2019 om 06:55

@ikea veel te lang is er niks gedaan door de authoriteiten om dit probleem op te lossen. Het wordt tijd dat ze er wat aan doen en ja ik geloof dat een club ook gedeeltelijk verantwoordelijk is hiervoor. Ze weten dondersgoed welke mensen die racistische opmerkingen maken maar durven niks te doen. Dan straf je de hele zooi maar bij elkaar.
En nee ik geloof niet dat ze daar beter van worden maar als dit soort lui uitgesloten wordt uit het voetbal dan heb ik er vrede mee. 10 punten minderin, 20 punten mindering. Kan mij het schelen, maar doe wat!

19 november 2019 om 12:28

Dan zullen 'supporters' van club A naar hun grote rivaal gaan om even de club te naaien. Zo laag zijn ze wel.

19 november 2019 om 12:50

@bf1994 uiteraard zal de betreffende voetbalclub er wel wat van weten, maar om hun te straffen vind ik dan weer een beetje te ver gaan. Het zijn de eikels op de tribune die je moet pakken en het liefst iets kan meebrengen in de wereld. Dat jij het voldoende vindt dat ze een stadionverbod hebben vind ik eigenlijk dat je het probleem racisme niet zo erg vindt. Alsof het allemaal niet veel erger is in het alledaagse leven. Maar goed.

Dan geef je ze toch een schriftelijke 3-0 nederlaag. Zo dan is die reden ook weer getackeld. Gewoon van het veld afstappen. Voetbal is entertainment en als men niet entertaint wilt worden gewoon niet doen.

18 november 2019 om 21:26

Ja, en dan zou je bijv een situatie krijgen dat een club later op doelsaldo net niet of juist net wel kampioen wordt.

Tribunes leegmaken, en wedstrijd uitspelen. Beter denk ik

18 november 2019 om 21:30

hoe vaak komt het voor dat een club op doelsaldo kampioen wordt? Misschien moeten ze die regel gewoon veranderen naar onderlinge resultaat.

18 november 2019 om 21:28

Maar dat is dus het probleem. Geef je die schriftelijke nederlaag, wat maakt 2-0 of 3-0 nou uit? Je kunt beter puntenaftrek geven, maar dan benadeel je de spelers zelf en dat moet eigenlijk ook niet. In mijn ogen heeft Johan wel gelijk, als er een kans is hervatten en achteraf de daders keihard aanpakken.

18 november 2019 om 23:30

Als beide teams gewoon zeggen dat de wedstrijd wordt gestaakt en later zonder publiek wordt verder gespeeld is dit sportief gezien de beste optie. De KNVB moet na de gestaakte wedstrijd de club waarvan de supporters racisme uiten gewoon straffen. Zo pak je het racisme aan en blijft het sportieve belang on aangestast door een paar achterlijke supporters

Het vak of het stadion leeghalen, en wanneer iedereen eruit is verder spelen. Dat werkt dan het beste denk ik.

18 november 2019 om 21:33

Precies, daar dacht ik ook aan. Weet alleen niet of het te regelen is dat je genoeg politie op de been krijgt om een vak leeg te halen. De hel zal denk ik losbarsten als je een heel vak naar huis stuurt.

18 november 2019 om 21:36

Ja, daar zit je dan als vader met je kind... Moet je ineens de weg ruimen omdat een stel debielen (in dit geval zaten ze nogal verspreid ook) zich niet normaal kunnen gedragen...bij iedere straf valt er wel iets te verzinnen vrees ik, hang gewoon meer camera's op zou ik zeggen en pak de echte daders aan.

18 november 2019 om 21:47

Ja hehe, maar dat heb je bij staken ook. Ik haak alleen in op René met zijn 'iedereen doet dat bij 0-2 achterstand.

Als het vak (of heel stadion) geleegd wordt, maar de wedstrijd wel uitgespeeld wordt heb je er dus helemaal niets aan. Dan leren supporters het sneller af denk ik. Daarbij denk ik dat je dan ook meer 'sociale controle' in de vakken krijgt. Misschien durven mensen dan wel iemand op zijn plek te zetten.

Gewoon levenslange stadionverboden uitdelen op basis van camerabeelden. Dat is het enige dat helpt.

18 november 2019 om 22:35

Inderdaad, zorgt bij een aantal clubs er ook voor dat enorme wachtlijsten verminderd worden.

19 november 2019 om 01:52

zouden ze dan racisme af zijn? Ze zouden juist gepaste straffen moeten zoeken. Een maand lang een lieve Surinaamse oma in het tehuis verzorgen om maar iets te noemen. Ik denk dat je enkel een racist kunt zijn als je enkel met dezelfde kleur mens omgaat, anders is het onmogelijk functioneren in de samenleving. Laat zulke stoere jongens maar eens een taakstraf van een bepaalde periode volgen waarin ze nieuwe mensen leren kennen. Dat zal het probleem vele malen eerder oplossen.

19 november 2019 om 12:14

Ach, de gasten die dit doen hebben het IQ van een pannenkoek. Niets helpt bij die lui, behalve ze pakken op hun favoriete uitje als je het mij vraagt. Het zijn vaak ook nog niet eens echte racisten in de letterlijke zin van het woord. Maar gewoon gestoorden die leven van actie en reactie.

Tuurlijk en dan een stadionverbod en een paar wedstrijden zonder publiek en een tonnen hoge boete, allemaal om een stukje coaching te kunnen doen. En de tweede keer punten in mindering of een reglementaire nederlaag.bagatelliseer het maar, maar dit moet stoppen en dat kan alleen door heel duidelijk te maken dat dit over de grens is.

18 november 2019 om 22:17

Wedstrijden zonder publiek is te overdreven, doe dan dat vak.

Blijft altijd erg lastig. Ik kan beide wel begrijpen. Gijp zegt gewoon dat je die kleine groep nooit moet laten winnen en dat doe je in bepaalde mate als je de wedstrijd staakt. Ook begrijp ik m heel goed dat veel mensen niet durven in te grijpen want je hebt met het grootste tuig te maken en je weet niet wat er met je gebeurt daarna.
Hopelijk wordt er vanuit de overheid middelen geboden om deze mensen voor altijd te verbannen van de velden. Al vraag je je dan weer af waar ze dan weer opduiken.

Is toch niet zo erg, van die 2 - 0 maak je gewoon 4 - 0, het ergste is hier helemaal niks tegen doen.

Het blijft moeilijk om het te bestrijden, wat moet je doen met mensen die zo doen. Dasr zit niks in hun bovenkamer , die kan je niet bereiken . Eigenlijk zijn dit soort mensen nutteloos voor de maatschappij...
Je kan ze verbannen uit een stadion , zouden ze dan stoppen met rascime? Of gaan ze gewoon ergens anders zich racistisch uiten ?
Maar laten we beginnen het in ieder geval te verbannen uit het stadion. , hebben ze daar in ieder geval geen podium .

Had nooit gedacht dat Johan hier redelijk op zou reageren. Keihard aanpakken is inderdaad de beste oplossing, dat zal ze leren. Angst inboezemen is de beste middel tegen dit soort zaken. In andere landen hakken ze je hand eraf, bij VZ geven ze je punten in mindering of een ban en in het stadion moet je ook verbannen worden!

Laat Van der Gijp maar CEO van een massagesalon zijn, want hij leeft duidelijk niet in de normale maatschappij, dankzij zijn geluk. Ik ben geen fan van Derksen, maar ik deel de mening van Johan. Als ploeg van de gediscrimineerde speler(s) meteen van het veld en de wedstrijd stoppen, dit nu dankzij de Den Bosch "supporters", lekker hè ?

Ouwe reus...doe dat nou niet, een relativerende opmerking maken ipv mee te gaan in die hetze en hysterische overtrokken reacties van het leger v moraalridders welke over elkaar heen rollen om maar duidelijk te maken dat ZIJ het meest verbolgen zijn over de acties van een groepje idioten.wijnaldum ook met zijn opmerking over een “hitlergroet”...het schijnt blijkbaar niet mogelijk te zijn om, zoals ikzelf, EN tegen discriminatie en racisme te zijn, maar tegelijkertijd met een relativerend en kritische blik kijkt naar situaties en incidenten zoals dit want als je dat doet bepalen andere mensen wel ffff voor jou dat je Toch een racist bent. Door dit wordt de betekenis van echte discriminatie en racisme enorm gedevalueerd...helaas.

18 november 2019 om 22:51

Want een Hitlergroet is oke? En hoe lang volg je voetbal? Nog niet zo lang blijkbaar. Een hoop goede supporters. Maar ook een hoop tuig in de zogenaamde ‘sfeervakken’ bunnikszijde ed. Extreem rechts keihard aanpakken. Per direct uit het stadion verwijderen. Levenslang stadionverbod en als ze niet meewerken bij verwijderen uit het stadion ff weekje achter de tralies.

18 november 2019 om 22:58

Natuurlijk is een hitlergroet niet Ok...het was alleen helemaal geen bedoelde hitlergroet; heb je die beelden gezien?en je belerende toontje “hoe lang volg je al voetbal” slaat ook nergens op.maar nogmaals jij bent blijkbaar ook zo’n hysterisch figuur welke wat schandalige acties van wat debielen meteen als extreem rechts neerzet!!

19 november 2019 om 00:52

@richardpraha Ja ik heb de beelden gezien, en dat jij hier met droge ogen durft te beweren dat het geen bedoelde Hitlergroet was, zegt eigenlijk al genoeg. En dan nog een ander hysterisch durven noemen

Ben benieuwd of Den Bosch het nu eens echt aan gaat pakken. Altidore was ook daar al eens de klos en nu deze mendes moreira. Ik snap wat René zegt er zullen er vielen bij zitten die dan willens en wetens de wedstrijd proberen te staken als het slecht gaat, maar dat als uitgangspunt nemen dan doe je nooit wat. Keihard straffen werkt, maar dan moeten we dat ook doen en dat lukt niet omdat de middelen er niet zijn. Ik ben tegen de goede moeten door gedrag van hersenlose debielen ook maar gestraft worden. We kunnen een machine langs Pluto en verder sturen, dan moet er toch apparatuur zijn, waarmee je de idioten kan identificeren.

Zeker niet de eerste keer bij FC Den Bosch. Jozy Altidore was ook een heel wedstrijd uitgefloten. De scheidsrechter had aangeboden de wedstrijd te staken maar Jozy wou spelen. Volgens mij had hij ook een hat trick gemaakt.

Wat Rene zegt is toch gewoon onzin? Het is niet zo dat ze alleen de wedstrijd staken en verder niks doen. In dat geval wordt de wedstrijd gestaakt en worden de fans die daar aanleiding toe gaven zwaar gestraft. Met die aanpak blijven de normale mensen vanzelf over lijkt me. Het is echt niet zo dat elke fan zomaar oerwoudgeluiden gaat maken als hun club 0-2 achter staat. Los daarvan lijken oerwoudgeluiden mij nog best gezellig, als het maar geen apengeluiden zijn is het prima. Niks mis met een brullende tijger of de wind die door de bomen blaast. Maar dat dus geheel terzijde.

Ik zal één van de weinigen zijn, maar dat 'keihard aanpakken' zoals Johan, ons voorbeeld als minst racistische Nederlander, hier roept lijkt me eerder averechts te werken. Ja, je hebt ze even lekker goed te pakken maar dat neemt de haat die deze mensen jegens andere mensen hebben niet weg. Net als in die zwarte pieten discussie. Door het opgooien van het balletje zie je nu juist de meest racistische mensen hun kinderen pikzwart schminken, een enge wereld. Nee ik stel juist iets barmhartigers voor. Laat zulke brutale jongens maar een week meedraaien in een roti-shop, of in ieder geval een soort 'taakstraf' doen waar ze met andere mensen in contact komen. Als je enkel met de Wesleys, Jeffreys en Rodneys blijft rondhangen zal je er nooit aan wennen en je horizon wat openheid betreft nooit kunnen verbreden!

Velen vinden dat je de club niet moet straffen voor de actie van enkele supporters. Maar door dat juist wel te doen ga je de volgende keer wel een reactie van de rest van het publiek krijgen als er weer wat fout gaat op de tribunes. Sociale controle van de goede op de kwaden is de enige oplossing denk ik en niet alleen in het stadion.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren