Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Willem II boycot uitwedstrijd tegen Ajax vanwege ‘onprettige ervaringen’

Laatste update:

Willem II-supporters slaan de uitwedstrijd tegen Ajax op vrijdag 6 december over. Het Supporterscollectief van de Eredivisionist heeft in overleg met de clubleiding besloten dat er geen kaarten worden verkocht voor het uitvak in de Johan Cruijff ArenA.

Redenen voor het boycot zijn enkele 'onprettige ervaringen' bij eerdere wedstrijden in Amsterdam. Zo werden de Willem II-fans vorig seizoen zonder concrete aanleiding urenlang vastgehouden in een trein op het centraal station zonder eten en drinken. In eerdere jaren zouden Willem II-fans geconfronteerd zijn met onnodig gebruik van geweld door undercoveragenten.

Willem II en zijn supporters zijn een alternatief voor de uitwedstrijd tegen Ajax overeengekomen. De Brabantse club opent op vrijdag 6 december de deuren van het eigen Koning Willem II-stadion voor zijn fans, waar het duel met Ajax op grote schermen te bekijken zal zijn. Daarnaast zijn er optredens van dj's.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Snap niet waarom hier een gecombineerd artikel van gemaakt word.
Het gaat om twee totaal verschillende redenen waarom ze geboycot worden.

5 november 2019 om 13:09

Dit inderdaad. En over PSV is gister al een heel artikel verschenen. Maar het levert natuurlijk meer klikt op als er PSV in de titel staat

5 november 2019 om 13:10

Er was ook al eerder een artikel gepost over die van PSV. Snap niet waarom er nog eentje over is die niks toevoegt.

5 november 2019 om 15:39

Het is aangepast zie ik.

Geef Willem 2 groot gelijk. Wordt in Amsterdam behandeld als stuk vee

5 november 2019 om 13:13

Dat gebeurd bij iedere combi.
Volgens mij reisde willem 2 zonder combi vorig seizoen.
En dan slaat het nergens op zoals hun behandeld zijn.

5 november 2019 om 13:29

Ik vind dit als Ajacied erg jammer. Willem II fans zijn over het algemeen best wel chill en die moeten gewoon welkom zijn in Amsterdam. Er is ook geen extreme rivaliteit tussen de clubs, dus er is relatief weinig om je druk om te maken bij Ajax- Willem II.

5 november 2019 om 14:17

Inderdaad, als utrecht supporter daar vorig jaar geweest, en je word behandeld alsof je in een TBS kliniek zit. Echt schandalig. De meest uitsupporters onvriendelijke wedstrijd die er is.

5 november 2019 om 14:28

Jullie waren tenminste nog welkom. Ik herinner me ajax supporters die niet welkom waren vanwege wangedrag van Utrecht supporters. Uiteindelijk slaat het allemaal nergens op dat er zoveel maatregelen en beveiliging nodig is en dat mensen niet gewoon normaal naar het stadium kunnen, maar de aanname dat er voor sommigen TBS nodig was is niet eens zo heel gek gedacht gezien het incident waar ik aan refereer.

5 november 2019 om 15:40

Dat gevoel is wederzijds dus ga biet doen of het bij utrecht beter is.

5 november 2019 om 15:48

Dat zeg ik ook zeker niet. Maar ook dat incident is al weer 4 jaar geleden! Ik dacht dat er pas geleden gesproken werd door alle clubs over normalisatie en minder politie inzet. Jongens van utrecht doen er alles aan om confrontaties in het stadion te voorkomen. Maar daar moet ook iets voor terug komen normalisatie, en dat is bij bijna alle clubs niet het geval! Iedereen mag dan ook echt een voorbeeld nemen aan de graafschap bijvoorbeeld.

5 november 2019 om 15:48

Dat zeg ik ook zeker niet. Maar ook dat incident is al weer 4 jaar geleden! Ik dacht dat er pas geleden gesproken werd door alle clubs over normalisatie en minder politie inzet. Jongens van utrecht doen er alles aan om confrontaties in het stadion te voorkomen. Maar daar moet ook iets voor terug komen normalisatie, en dat is bij bijna alle clubs niet het geval! Iedereen mag dan ook echt een voorbeeld nemen aan de graafschap bijvoorbeeld.

5 november 2019 om 20:09

@mrguide , we mochten komen naar de Arena, welkom vind ik wel een heel groot woord. We zijn nooit netjes behandeld in Amsterdam kijk maar hoe de supporters kinderen en vrouwen naar boven werden geslagen naar een hek dat dicht zat als we toch oude koeien uit de sloot gaan halen. Voor mij de reden nog steeds om nooit na de Arena te gaan. Dat er spreekkoren waren zal ik nooit ontkennen maar zoveel agressie tegen vrouwen en kinderen dan heb je geen fatsoen in je flikker

5 november 2019 om 14:34

Niet in Amsterdam, in de trein wordt je behandeld als een stuk vee. De combi reis is het probleem. Maar iemand uit Tilburg die Amsterdam bezoekt zonder combi reis en daarna een wedstrijdje meepikt in de Arena, wordt uitstekend behandeld.

5 november 2019 om 15:00

Ook in Amsterdam. Er wordt regelmatig door veel clubs geklaagd dat je als supporter verschrikkelijk behandeld wordt. De Amsterdamse politie en ME zijn eerder het probleem dan de oplossing.

5 november 2019 om 15:31

Helaas kunnen ook de eigen supporters daar over meepraten (Juventus vorig jaar).

5 november 2019 om 15:43

Het klopt wel dat de Amsterdamse politie wat sneller de stok pakt.
Denk dat hun gemiddeld ook meer nodig zijn dan dat het in andere steden nodig is. En dan bedoel ik niet alleen voetbal.
Krakers, demonstraties gebeuren toch vaak in Amsterdam of een den haag.

5 november 2019 om 16:16

@sempors Je begrijpt niet wat ik bedoel. Als je niet met een combi reist, weet niemand wie je bent. De politie bemoeit zich in de stad dan helemaal niet met je. Je kan gaan en staan waar je wilt. Als je met een combi gaat, dan wordt je inderdaad zo vanuit de trein naar het uitvak gedreven en na afloop andersom.

5 november 2019 om 16:31

@speedyafc en dat klopt dus niet vorig jaar reisde de Willem II Fans naar amsterdam af zonder combi reis en werden op het perron opgewacht en tegengehouden door de ME en konden dus niet gaan en staan waar ze wilde.

Beide partijen snap ik in hun standpunten. Het is ook ronduit belachelijk dat gasten bij ons (ajax) zo slecht behandeld worden. Topclub onwaardig.

5 november 2019 om 13:17

Topclub onwaardig?? De fans zijn vastgehouden op het centraal station door de politie en er was politiegeweld. Wat moet Ajax daar tegen doen?

5 november 2019 om 13:19

Daar heb je dan wel weer een punt Arie. Hoe de politie in amsterdam omgaat met supporters van bezoekende clubs is soms hoofdstad onwaardig.. Zoiets?

5 november 2019 om 13:40

Ja, de politie Amsterdam en die o zo fijne mevrouw Halsema maken wel vaker de meest vreemde beslissingen. Ook richting Ajax supporters (de entrada dit jaar bijvoorbeeld)

5 november 2019 om 15:31

Maar zoonlief mag wel inbreken en met wapen rondlopen uiteraard:-)

5 november 2019 om 13:19

Heeft niks met topclub onwaardig te maken. Dit is de politie Amsterdam die even wil laten zien dat zei de baas zijn.

5 november 2019 om 14:03

Laten ze zich maar eens bezig houden met 'andere' zaken daar in Amsterdam dan supportertjes pesten en geweldadig tegen hen optreden. De baas spelen...

5 november 2019 om 13:21

Helaas gebeurt dat vaker met de lokale driehoek in Amsterdam. Het is een schande dat uitsupporters (vaak) als uitschot wordt behandeld. Zelf ook meegemaakt met een uitwedstrijd daar, dat je ruim 1,5 uur wordt vastgehouden in de bus, om vervolgens weer wordt 'vrijgelaten' en de halve wedstrijd heb gemist. Ajax-uit zijn (vaak) problemen, heel jammer.

5 november 2019 om 13:25

En dat zou gewoon niet moeten. Zolang je maar gedraagt zou iedereen gewoon gastvrij ontvangen moeten worden. Dat machtsvertoon is helemaal nergens voor nodig.

5 november 2019 om 13:24

Lekker makkelijk scoren zonder te lezen want als je dat wel had gedaan, had je kunnen lezen dat dit betrekking heeft op de Amsterdamse overheid en niet de club.

5 november 2019 om 13:26

Ik was wat ijverig in het typen Dirk. Ik heb me daarna laten corrigeren door Arie. Geen behoefte om mijn reactie aan te passen. Mag best getoond worden dat ik het eerst verkeerd verwoorde.

5 november 2019 om 13:34

@filip: De punten waarop ze speren is het vasthouden van fans op centraal station en het inzetten van undercover-agenten in het vak. Dat zijn 2 punten waar Ajax als club helemaal niets aan doet, dat is de politie. Heel gek dat je dat Ajax aanrekent. Ik vind het besluit treurig van de fans van Willem II. Als iedere supportersgroep zo zou reageren, zou er bijna geen uitpubliek zijn. Ik vind het 't mooist als er altijd uitsupporters aanwezig zijn.

5 november 2019 om 14:19

Helaas wilt bijna niemand naar Ajax uit. Het is denk ik 1 van de slechtste bezochte uitwedstrijden. Ook utrecht komt zondag met maximaal 500 mensen, meer kaarten waren er helaas niet.

5 november 2019 om 14:31

@paterpeter: Niet dat ik het weet, maar hoe denk je te weten dat Ajax-uit 1 van de slechtst bezochte uitwedstrijden zijn? Lijkt me namelijk niet zo snel gezien de centrale ligging en dat het aantal uitsupporters in Venlo of Heerenveen (bijvoorbeeld, nogmaals geen idee) een stuk lager zullen zitten. Voor de zekerheid, zit geen enkel cynisme in of iets dergelijks, is oprecht een vraag.

5 november 2019 om 14:34

Dan zou Ajax wellicht eens moeten overleggen met de Amsterdamse politie . Ik was er bij vorig jaar en het was echt een grote schande hoe we werden behandeld meteen bij het uitlopen van station alsof we de grootste criminelen zijn. Zouden ze (de politie dus) maar zo adequaat te werk gaan bii echte criminelen . Dat belemmert wel je zin om naar Ajax uit te gaan .

5 november 2019 om 14:49

@pprins: Dat kan me zeker goed voorstellen. Wil zeker geen wedstrijdje "wie heeft de slechtste ervaring" gaan doen, maar ik kan je zeggen dat Ajacieden ook niet overal fijn worden behandeld in andere stadions.

5 november 2019 om 15:50

Bij veel clubs zit natuurlijk de realisatie dat ze kansloos ten onder gaan, en als je weet dat je gigantisch hard gaat verliezen dan ga je er natuurlijk ook niet naar toe. Maar ook subtopclubs die met een goeie dag nog wel is met een resultaat weg kunnen komen nemen heel weinig supporters mee naar Amsterdam.

5 november 2019 om 16:24

@paterpeter: Zou inderdaad goed kunnen. Heb naar aanleiding van je eerder comment geprobeerd cijfers van de uitvakken van Eredivisieclub naar voren te krijgen, maar ik krijg dan alleen bezettingen van uitvakken van de eigen clubs (dus niet de bezetting per uitvak per stadion). Hoopte iets van info te kunnen krijgen, puur omdat ik dat interessant zou vinden.

5 november 2019 om 17:29

Klopt inderdaad, er zijn veel accounts op Instagram die alle statistieken van uitvakken bijhouden, maar er word helaas nooit bijgehouden welk uitvak nou het populairst is onder de supporters.

5 november 2019 om 14:32

Wat heeft Ajax hier nou weer mee te maken? De NS gaat over de treinen in samenwerking met de politie. In het stadion zelf zijn het de stewards van Ajax die over de veiligheid gaan. over hen zijn er geen klachten, de kalchten gaan over politie optreden buiten het stadion en de trein de vastgehouden werd op het centraal station.

Klachten over de Amsterdamse politie zijn er al jaren, waarbij de gemeente Amsterdam en de politie door de jaren heen ook al verschillende keren door de rechtbank op haar vingers zijn getikt; vanwege uitlokking, slechte organisatie/communicatie, gebruik van buiten proportioneel geweld (ook tegen kinderen, vrouwen en senioren) etc etc. Uiteindelijk is het de overheid, en gebeurd er weinig tot niets wanneer zij zich structureel misdragen; ook al worden door een rechtbank op de vingers getikt. Wat dat betreft geef ik de Willem II supporters geen ongelijk, de combi regelingen in Nederland zijn een van de voornaamste reden waarom ik gestopt ben met het bezoeken van uitwedstrijden.

Willem II krijgt altijd flink billenkoek in Amsterdam en wordt altijd kansloos naar huis gestuurd. Kan me voorstellen dat dat als zeer onprettig wordt ervaren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren