Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Waarom zou ik tien Ferrari's en twintig diamanten horloges willen hebben?'

Laatste update:

Sadio Mané is een van de grootverdieners bij Liverpool, maar de vleugelaanvaller wordt naar eigen zeggen niet gedreven door een riant salaris. Een deel van zijn inkomen gaat zelfs structureel naar goede doelen. De flankspeler van the Reds blijft liever met beide benen op de grond staan, zeker gezien de zeer sobere omstandigheden waarin hij opgroeide in Senegal.

"Waarom zou ik tien Ferrari’s, twintig diamanten horloges en twee vliegtuigen tot mijn bezit willen hebben", vraagt Mané zich af in een interview met het Ghanese medium Nsemwoha. "Wat hebben ik en de wereld daar aan?" De Liverpool-aanvaller verwijst naar zijn jeugdjaren in Senegal. "Ik had vaak honger en moest op het veld werken. Ik heb zware tijden overleefd, toen ik op blote voeten voetbalde. School heb ik ook niet afgemaakt. Maar met het geld dat ik tegenwoordig verdien, kan ik wat terugdoen voor mijn mensen."

"Ik heb in Senegal scholen laten bouwen en een voetbalstadion", vervolgt Mané. "Ik zorg daarnaast voor kleding, schoenen en voedsel voor mensen die in extreme armoede leven. Tevens maak ik maandelijks zeventig euro over naar mensen in een erg arme regio in Senegal, zodat ze voor hun families kunnen zorgen. Ik hoef niet met luxe huizen, auto’s, vakanties en vliegtuigen te pronken. Ik heb liever dat mijn mensen wat overhouden aan wat het leven mij geschonken heeft."

Mané veroverde afgelopen seizoen met Liverpool de Champions League en ook in deze jaargang gaat het de koploper in de Premier League voor de wind. De 27-jarige vleugelaanvaller heeft met acht treffers en twee assists een groot aandeel in het succes van het elftal van manager Jürgen Klopp, zondag de tegenstander van Manchester United op Old Trafford.

Zie jij Liverpool dit seizoen kampioen worden?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zou het niet mooi zijn als clubs hun spelers verplichten om 5% van hun (riante) loon door te storten naar een goed doel? Spelers zelf gaan het nauwelijks merken en ze kunnen er mensen mee helpen. Er zijn vandaag al spelers die werken volgens dit principe.

17 oktober 2019 om 13:07

Nou... Gaat ie goed Karl Marx? Mensen verplichten om iets te doen met hun loon gaat me iets te ver.

17 oktober 2019 om 13:12

Nu heb ik heel wat boeken gelezen van en over Marx, kan mij zo snel geen citaat voor de geest halen waarin Marx werknemers verplicht iets met hun loon te doen 😉

17 oktober 2019 om 13:25

Ze betalen toch al 50% belasting waar veel mensen mee geholpen worden ? de rest mag Mane gewoon spenderen aan Ferrari's en horloges. je steunt hier ook duizenden werknemers en toeleveranciers van die dure merken mee.

17 oktober 2019 om 13:52

5% minder belasting betalen en dan 5% verplicht naar het goede doel. Belasting is namelijk ook verplicht. Alleen veel rijke mensen omzeilen het dus bepaalde dingen verplichten is noodzakelijk in deze wereld.

17 oktober 2019 om 13:53

Nee nu is het lekker met al die rijke bedrijven en mensen die geen belastingen betalen. De middenklasse en lagere klassen worden gewoon zwaarder geraakt en moeten altijd opdraaien voor alle problemen.

17 oktober 2019 om 14:21

Nu heb ik waarschijnlijk enigszins dezelfde boeken als jij gelezen, maar ik weet wel waar Jesaja zijn associatie vandaan komt. Er bestond in Marx zijn tijd zo'n rijke werknemer eigenlijk niet. Mané kan wellicht gezien worden als het product van zijn eigen arbeid. Echter is het staatgereguleerd evenredig verdelen van kapitaal wel een Marxistische gedachte.

17 oktober 2019 om 14:57

O ik snap door associatie ook wel, maar ik zie toch wel een aanzienlijk verschil van dat iets staatsgereguleerd, van dat een werkgever dit vervangen, staatsgereguleerd wordt het in Nederland nu al, in de vorm 0,65% van het bnp naar ontwikkelingshulp, natuurlijk niet zo(veel) al Marx het voor ogen had.

17 oktober 2019 om 20:34

Zeker, er is een aanzienlijk verschil. Maar in het beginsel vind ik het belangrijker dat iemand als Mané dit kán doen belangrijker dan dat hij het móet doen. Het element barmhartigheid komt er op die manier in voor - het liefst zou ik zien dat elke multimiljonair dit zou doen, maar het is hun geld, dus mogen ze dit zelf inrichten zoals ze willen. Of het moreel juist is om alles zelf te houden is een andere vraag.

18 oktober 2019 om 19:49

Haha ik lees dit net pas! Ik nam gwn even snel een communist als voorbeeld vanwege de ideologie. In zo'n samenleving zul je nooit tot zo'n vermogen komen door immenging van de overheid

17 oktober 2019 om 13:09

Sterker, samenlevingsbreed (mensen die in armoede leven daargelaten) zouden dit principe prima kunnen aanhouden. De meeste mensen kunnen prima 5% missen.

17 oktober 2019 om 13:13

Of we beslissen zelf wat we met ons geld doen? Voel daar ook wel wat voor...

17 oktober 2019 om 13:17

dat gaat vervolgens alleen maar weer richting de staatskas om die verder te spekken.we dwalen af. Top dat Mane zo'n instelling heeft. Uiteraard heeft hij zijn schaapjes op het drogen, maar hij weet al te goed hoe lastig hij het heeft gehad en top dat hij mensen helpt die het zwaar hebben.

17 oktober 2019 om 13:26

Waarom zou de overheid in Engeland lachen wanneer Mane geld overmaakt voor de mensen in Senegal?

17 oktober 2019 om 13:49

De verplichting vind ik ook niet goed, het ging er mij in deze meer om dat (1) vaak naar de rijken wordt gewezen maar Jan Modaal ook prima geld kan missen, en (2) een giving pledge (ja, op vrijwillige basis) zou een mooie mindset zijn om het land (of de wereld) mooier te maken op een manier die jij belangrijk vind. Enfin. Ik wil niemand wat opdringen.

17 oktober 2019 om 13:50

Waarom zou dat naar de staatskas gaan, Japser? Sterker, giften zijn vaak aftrekbaar van de belasting.

17 oktober 2019 om 14:23

De staat zou helemaal geen grotere vinger in de pap behoren te hebben dan voor wat nodig is (voor zorg, veiligheid en onderwijs)

17 oktober 2019 om 13:11

Eisen kan je niet doen, al snap ik wel waar je vandaan komt. Ik denk beter dat fans constructief kunnen opstaan om het voetbal 'terug te geven' aan het volk. Oftewel: maximaal inkomen op laten stellen door Uefa en minimaal aantal eigen spelers in team, uit het eigen land het liefst. Iets in die trend.maar ja, eerlijk is eerlijk: ik geniet nu ook weer van Ajax en dat komt deels door het geld. De hypocrisie van een supporter die het succes ruikt. Ik denk alleen dat een Utrecht of Groningen supporter hier anders tegen aankijkt.

17 oktober 2019 om 15:39

@simpatico,wat jij wil kan, net als verplichten om 5 procent af te staan, ook niet, want dat druist in tegen de wetten die binnen de EU gelden. Sowieso hebben landen in Afrika tot dusver niet veel aan ontwikkelingshulp zoals die tot op heden is aangeboden gehad. Het is nobel dat Mane mensen geld schenkt, maar dat werkt contraproductief. Als je iemands vangnet bent, dan neem je zijn geloof en drive weg dat hij het zelf moet/kan doen. Inclusieve financiering en scholing is het meeste wat wij kunnen doen; bewustwording hoe het anders moet moeten mensen in arme gebieden echt zelf doen en gaan geloven. Overigens is het geld sturen naar familieleden heel normaal onder Afrikaanse en Creoolse mensen buiten Afrika. Ik heb daar ook zo mijn bedenkingen over, want ik maak van dichtbij mee dat familieleden voor elk wissewasje bellen. Nieuwe schoenen, een telefoon, zelfs een keer een verzoek voor een auto gehoord.

17 oktober 2019 om 16:07

Een club kan die constructie wel standaard opnemen in contracten.

17 oktober 2019 om 13:13

Dan zou jou werkgever jou ook moeten verplichten om elk maand een tientje over te maken naar een goed doel.

17 oktober 2019 om 13:13

Dan eisen zaakwaarnemers/spelers doodleuk 5% (de echte boeven nog meer waarschijnlijk) meer salaris.

17 oktober 2019 om 16:09

Als ze slim zijn meer dan 5%, anders verdienen ze alsnog minder.

17 oktober 2019 om 13:25

ik vind zijn idee van elke maand 70 euro mee brengen dan een beter idee.
goede doelen zijn leuk bedacht natuurlijk maar can elke euro die je stort komt er uiteindelijk maar 10 cent in land van bestemming aan.
rest is allemaal doodleuk voor de overige kosten. leuk idee dus maar niet rendabel genoeg. dan is het handiger om als groep voetballers te zeggen we maken een eigen pot en elke maand zorgen we voor iets extra's in het land. we laten zelf een school bouwen, we starten zelf een sport vereniging op enz daar hebben die mensen ook veel meer baat bij en je krijgt echt waar voor het geld wat je wilt gebruiken om die mensen te helpen.

17 oktober 2019 om 13:27

Wat ik begrepen heb is dat er spelers zijn die zulke dingen zelf in hun contract hebben laten zetten......

17 oktober 2019 om 15:55

Dikke onzin natuurlijk om dat te doen, mag hij zelf bepalen. Ben benieuwd of jij dst had gedaan. Los daarvan; die instanties en goede doelen zijn niet eens te vertrouwen en dan kan je zelf invullen wat er met je geld gebeurt. Scholen bouwen, stadion etc. zelf laten doen is beter. Bijna alle goede doelen steken het geld in eigen zak. Afrikaanse landen zijn volgepompt met miljarden, waar zijn die instanties en goede doelen die dat geld hebben ontvangen? Als dat zo was geweest dan was Afrika wel oets welvarender geweest

Blijft toch een fantastische kerel dit. Heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de sterspelers van Liverpool, vorig jaar zelfs beter dan Salah in mijn opinie. Mooi gebaar van Sadio!!

17 oktober 2019 om 20:37

Buiten het feit dat hij een van de beste flankspelers is, ook een geweldige persoonlijkheid. Zie je niet vaak bij de grootverdieners.

Topper. Zo zouden meer mensen erover moeten denken.

17 oktober 2019 om 17:06

En? Heb jij het al zo geregeld dat je maandelijks een vast bedrag overmaakt naar een goed doel? Geef het goede voorbeeld zou ik zeggen. En ja , van mijn salaris gaat standaard elke maand € 10,- naar het Kwf.

17 oktober 2019 om 17:31

10%, geen idee waarom je zo sceptisch bent.

Prachtig. Mijn waardering van Mane is weer wat groter geworden. Zit een goede kop op, een goed hart. Je zou willen dat elke speler - ongeacht waar hij vandaan komt - zoiets doet. Dat kan en mag je niet eisen, maar het gevoel dat ik overhoud voor een speler, wordt er wel door bepaald.

17 oktober 2019 om 13:54

Inderdaad. Mooi hoor.
Maar dan is die poll weer een koude douche

17 oktober 2019 om 16:25

Niets ten nadele van de goede dingen die hij doet, maar het is eigenlijk mooier als iemand dat ook voor zich houdt ipv ermee te pronken. Wat niet in dit artikel staat is dat hij dan thuis een gouden Bentley heeft staan, maar dan schijnheilig met een simpele auto naar de moskee rijdt. En dat hij meerdere huizen bezit, die in Senegal een klein paleis. Niet dat ik 'm kwalijk neem dat ie mooie dingen koopt met z'n geld, maar wees daar dan gewoon eerlijk in ... net zo eerlijk als pronken met z'n goeie daden. Maargoed, het blijft maar een mens. Verder helemaal eens met z'n standpunt. Als je miljoenen verdient kun je best 70 euro overmaken naar een arm gezin. Krijg je nog positieve publiciteit ook, goedkoper kan 't niet. Maargoed, ik zal nu wel weer als cynischt worden weggezet.

17 oktober 2019 om 18:26

Ik denk niet dat hij er mee pronkt, ik denk dat hij het in een interview gewoon heeft uitgelegd. Als je uit die contreien komt, en ik ben er heel vaak geweest, is het niet meer dan normaal dat je een gedeelte van je geld deelt met die mensen. Of dat nu een normaal inkomen is of miljoenen: het verschil is zo groot. Dan besef je ook hoe achterlijk wij soms leven, en zeker profvoetballers. Als je kijkt naar het horloge van Dolberg, dat is met een Senegalese achtergrond moeilijk te vatten, daar voed je een halve stad van.en als je er dan toch al een hebt, is dat genoeg, waarom zo je er 20 willen? Dat is volgens mij de strekking van het verhaal

17 oktober 2019 om 20:29

Ik denk niet dat hij schijnheilig doet hoor. Wat Marchello ook zegt. Je mag in de islam uiteraard van je geld genieten. Als je instaat bent een ferrari te kopen dan doe je dat mits je ook een deel van je vermogen hebt afgestaan. En ga alles met mate doen. Echter, het stukje dat hij zijn goede daden heeft opgesomd, is dan wel weer iets wat eigenlijk niet hoort in de Islam. Je hoort je goede daden net zo goed te verbergen als je slechte daden altijd probeert geheim te verbergen. Maar nogmaals ik denk dat mane hier niet heeft geprobeerd op te scheppen. Miss was hij ff te enthusiast.

18 oktober 2019 om 00:50

Ja, dat klopt, maar mane is ook een merk he. Soms moet je zelf promoten om nog grotere dingen te doen

Dit zijn altijd mooie verhalen en het laat een nuchter denkvermogen zien. Ik heb ook nooit begrepen waarom mensen met heel veel geld een heel wagenpark aanschaffen en horloges dragen dat meer wegheeft van een diamanten armband dan van een horloge. Ik snap dat je het toch ergens aan moet spenderen als je miljoenen per jaar verdient, maar doe er dan iets nuttigs mee. Maar goed, dat is mijn mening.

17 oktober 2019 om 13:22

Nuttig is een rekbaar begrip, plus als iedereen alleen maar nuttige dingen zou doen met zijn geld komen er heel wat werklozen bij, dus eigenlijk is alles nuttig, al is het maar om de mensen aan het werk te houden.

17 oktober 2019 om 13:35

Als ik zoveel geld zou verdienen had ik ook veel auto’s gekocht. Dus ik begrijp de meeste wel hoor hoor. Uiteraard is dit goed gedaan door mane.

17 oktober 2019 om 18:32

Nou dan zou voor mij 1 mooie sportwagen en 1 SUV voor de familie ook wel genoeg zijn hoor. Het getuigt toch van een soort perversiteit om een wagenpark van 20 of 30 auto's te hebben, alleen maar omdat het kan. En een passende Rolex van 50.000 euro bij elk pak ook. Dat gaat nergens meer over en het is niet eens mooi ook

Wat vind ik dit toch een fantastische vent. Zo rustig, nuchter en empatisch. Gewoon echt een goed mens. Een van de weinig voetballers die ik zoveel geld gun, simpelweg omdat je weet dat hij het niet verbrast aan rotzooi.

hij is zo lekker nuchter gebleven, lijk Frenkie de Jong wel maar goed, wat ie met ze poen mee doet is uiteraard top!!

Deze man is arm geweest, logische gedachtegang.

Mooie vent die Mané. Weet uit ervaring hoe het is om in armoede op te moeten groeien. Weet iemand toevallig hoe het met dat initiatief van Juan Mata momenteel gaat? Iets met 1% van salaris doneren ofzo. Hoor daar niets meer over.

Heel veel respect voor hem. Maar die 70 euro per maand kan niet kloppen toch? Dat is 0.0001% van zijn salaris als ik dat doe is dat 17 cent per maand dat is toch echt weinig

17 oktober 2019 om 17:03

Dat is meer dan 40 000 Cfa, daar kan een familie in Senegal goed van leven maandelijks. Hou in gedachten dat hij dit voor meerdere families doet he.

17 oktober 2019 om 19:41

Ja dat dacht ik dus. Maar hoe het in de tekst geschreven staat lijkt het alsof hij het voor 1 familie doet en niet voor meerderen.

17 oktober 2019 om 20:03

'tevens maak ik maandelijks zeventig euro over naar mensen in een erg arme regio in Senegal, zodat ze voor hun families kunnen zorgen.'

Ik ben tientallen keren in Senegal en Gambia geweest en weet hoe het daar werkt. Je kan je bijna niet over het hart verkrijgen om geen geld over te maken: als je eenmaal een familie heb geadopteerd. Voor 70 gulden per maand sponsor je een complete, hele grote familie. Er zitten ook nadelen aan, ze worden afhankelijk van je bijdrage en gaan lekker achterover leunen, dat zit ook in de mentaliteit. En als je ze meer geeft zullen ze het verbergen, want anders staat het hele dorp op de stoep. Ze zijn heel sociaal zolang ze niets hebben, maar als er meer is, is het ook gelijk een probleem. Als ik echt veel geld zou hebben, zoals Mane, zou ik het investeren in scholen, medische zorg en sport, dan heeft de hele gemeenschap er wat aan. Als je in zo'n land geboren bent en rijk bent zul je altijd wat terug willen geven, dat is normaal. Maar zelfs met het inkomen van Mane kun je niet het hele land redden, het is ook een bodemloze put. Maar als ik Mane goed inschat zit er een goed koppie op, en zal hij veel mensen helpen, en inderdaad, met zo'n achtergrond heb je geen 20 Rolexen in een lade liggen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren