Edwin van der Sar verklaart wijziging: ‘De prestatie van Ajax staat voorop’
Ajax gaat niet per vliegtuig, maar per trein richting Frankrijk voor de uitwedstrijd tegen Lille OSC op woensdag 27 november in de groepsfase van de Champions League, zo meldt de NS maandag via de officiële kanalen. Na de loting van de poulefase van het miljardenbal hebben Ajax en de NS bekeken of er per trein naar een uitduel kan worden gereisd, met als resultaat dat het elftal van trainer Erik ten Hag volgende maand met de Eurostar-trein richting Lille gaat.
Algemeen directeur Edwin van der Sar deelt complimenten uit aan de NS en Eurostar en legt tevens uit waarom Ajax tot deze keuze is gekomen. "We leven in een klimaatbewuste tijd en wij willen als club graag een goed voorbeeld geven. Lille leent zich qua ligging uitstekend voor een treinreis, vandaar dat wij met dit idee bij de NS hebben aangeklopt. Voor Erik ten Hag en zijn mannen lijkt dit ons een efficiëntere en minder vermoeiende reis. Want de prestatie die Ajax in Lille moet leveren staat natuurlijk voorop." De NS verwacht dat de treinreis van Ajax ongeveer tweeënhalf uur zal duren.
Heike Luiten, directeur van NS International, kan zich vinden in de woorden van Van der Sar en de bestuurder sluit af met een kwinkslag. "Voor de terugreis van Ajax houden we in het bagagerek alvast rekening met plek voor drie punten." Ajax begon de groepsfase van de Champions League met een 3-0 overwinning op Lille, waarna Valencia met dezelfde cijfers werd verslagen in het Mestalla. De regerend landskampioen uit Amsterdam wacht eerst een dubbele confrontatie met Chelsea, op 23 oktober en 5 november, voordat het uitduel met Lille op het programma staat.
Meer nieuws
Kraay ziet ‘achterlijke, debiele’ actie bij NAC: ‘Hoe haal je dit in je hoofd?!’
Hans Kraay junior heeft live in de uitzending nieuws over Hedwiges Maduro
Roda JC lijdt door basisdebutant zeer duur puntenverlies in jacht op promotie
Ongekende flater: Ronald Koeman junior grote schlemiel van de avond
Rogier Meijer krijgt pikante vraag over Feyenoord in aanloop naar bekerfinale
Hoe gaat het nu met? 10 voormalig transfertargets van PSV
Meer sportnieuws
Uitstekend beleid, als die mogelijkheid er is, zouden eigenlijk alle clubs dit moeten doen vind ik.
Grote onzin zal je bedoelen. Normaal ga je met de bus. Ook nu rij je nog geen 3 uur met de bus dat is milieuvriendelijker dan deze speciale trein.
Er word gebruik gemaakt van de Eurostar zoals aangegeven staat in het artikel, deze rijdt standaard al en is dus geen speciaal voor deze wedstrijd ingezette trein, en als het een speciaal ingezette trein zou zijn is dat alsnog milieuvriendelijker aangezien een trein als brandstof gebruik maakt van electriciteit en een bus van diesel en dus schoner is in uitstoot
En met de roeiboot naar het Verenigd Koninkrijk zeker . Niets mis mee prima plan maar toch vooral uit marketing oogpunt gedaan om wat goodwill te kweken.
Wat is er mis mee? Hoe ze het ook doen, het is een goed/positief signaal imo 😀
Ze zeggen toch ook dat ze hiermee een voorbeeld willen zijn. Goede zaak!!
Dit is toch niet heel bijzonder. Lille is super dichtbij. Naar Lille per vliegtuig duurt ook gewoon langer met alle dingen om een vliegreis heen. Straks krijgen ze complimenten omdat ze naar Eindhoven, Groningen en Twente ook niet per vliegtuig gaan.
Het is natuurlijk wel zo dat clubs en zeker grotere clubs, een voorbeeld kunnen geven. Ajax doet dat hiermee. Vind de reactie van Peter wel heel zuur. Niemand gaat per vliegtuig naar Groningen, maar er gaan genoeg mensen met een vliegtuig naar Frankrijk. In plaats van het positief te zien, werkt de naam 'ajax' weer eens al een figuurlijke rode lap op sommige mensen.
Jij moet n zuur leven hebben met alleen maar negatieve opmerkingen plaatsen, verschrikkelijk zeg.!
ik snap prima dat Ajax met de trein gaat en als er ook nog een goed initiatief aan gekoppeld is vind ik dit alleen maar goed van Ajax. bovendien ben je met het vliegtuig waarschijnlijk nog langer onderweg
Ik vind het prima dat Ajax dit doet of het nou marketingtechnisch is of niet. als het een goed initiatief is en je doet daar als club aan mee valt dat alleen maar te prijzen imo
Shorty, dat zal je van geen enkele andere club ooit horen of lezen dat die dat gaan doen. Nederland is in de ban van de klimaathysterie Dessalniettemin een mooi gebaar van Ajax en marketingtechnisch geweldig.
@FR_JC, als ik de media zo lees, is Nederland niet het enige land met die hysterie. Het is wel mogelijk dat Nederland weer eens het slapst optreedt. Dat weet ik niet. Edit: met het slapst optreden bedoel ik richting diegenen die het nodig vinden om steden plat te leggen voor het klimaat. De demonstranten dus die geloven dat democratie niet belangrijk is als het gaat om het klimaat. @Japie, Dan heb ik het te serieus opgevat. Mea culpa.
Iedereen vliegt behalve Ajax, dat maakt het bijzonder
Kyle; Nee, Nederland is niet de enige, echter wel weer haantje de voorste, en dan meer van de iets met bel en klepel. Ja, slapste heb ik gezien laatst in Amsterdam, 'where Else'. Maar goed, andere discussie Maar dat was mijn hele insteek naar Shorty niet, ik vind het een goed iets wat Ajax gaat doen, hoop dat het opvolging gaat krijgen bij andere clubs. Maar dat zal voorlopig nog niet gaan gebeuren...
@FR_JC, ik heb me zo ontzettend geërgerd aan die 'demonstratie' in Amsterdam! Belachelijk dat de politie van Halsema niet in mocht grijpen. Als er iemand is die niet geschikt is voor die functie is zij het wel. Ik hoop ook dat meerdere clubs dit zullen doen indien mogelijk. En ja, marketingtechnisch is het niet slecht gedaan. :-)
Ben het wel met je eens hoor FR_JC, maar je hebt gewoon van die figuren die onder elk topic van bepaalde clubs alles aanhalen om er een negatieve draai aan te geven. Maar goed, ik zal alles wel te serieus nemen
Ook Londen kan met de trein hoor..
True, alleen doe je er dan veel langer over dan met het vliegtuig. Moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat, zeker als je 1e klas internationaal reist, treinreizen met een HST heel relaxed reizen is en dat misschien wel prevaleert dan wat korter vliegen. Kunnen ze de volgende keer doen!
Ik ga ervanuit dat Ajax toch ook wel 1e klas in een vliegtuig zit. Ook van paspoort controles zoals de normale reizigers hebben zullen zij vast geen last hebben.
Neuh, zeker niet. Omdat het meestal van die kleine charters zijn, die hebben geeneens business class, laat staan first class.
Top dat ze dit doen. Ik neem aan dat die trein wel alleen gereserveerd is voor Ajax of zullen er ook passagiers meegaan? 😅
Logische keuze. Voordat een vliegtuig de lucht in gaat ben je al een tijd bezig. Dan is zo'n treinreis (korte afstand, comfortabele trein) een stuk aantrekkelijker. Gezelliger ook.
Het zal denk ik prima gaan met de trein en misschien minder romp slomp. Instappen bij de Jonhan Cruijf Arena uitstappen in Lille en met de bus naar het stadion . Het is eigenlijk wel een hoog schoolreisje gevoel ...
Lijkt me een logische beslissing. Lille leent zich perfect voor een treinrit en in 3 uur ben je daar op bestemming. Met het inchecken, uitchecken en tussendoor gehannes is de reis per vliegtuig vele malen langer ben ik van mening.
Sinds wanneer gaat de Eurostar naar Lille? Of bedoelen ze Thalys?
Het is korter rijden van adam naar lille dan naar Limburg dus met de trein is sneller aangezien je moet inchecken, boarden en wachten op bagage.
En is die eurostar trein alleen beschikbaar voor de spelers en de staf of kun je ook gewoon als fan met die trein meereizen? Gezellig naast Klaas Jan Huntelaar meereizen naar Lille
Mooi gebaar van Ajax maar ik ben benieuwd welke navolging ze hier aan geven. Nu is het met de trein sneller dan met het vliegtuig en dan komt het prima uit maar die 4,5 uur met de trein naar Londen is ook prima te doen. Zullen ze dan ook de trein pakken of stappen ze dan gewoon in het vliegtuig? Dan is de treinreis naar Lille gewoon niets meer dan een PR-stunt waarbij de reistijd de belangrijkste reden is en niet het milieu.
Welke reden het ook heeft, als het maar een navolging krijgt, is het al winst toch?
"Voor Erik ten Hag en zijn mannen lijkt dit ons een efficiëntere en minder vermoeiende reis. Want de prestatie die Ajax in Lille moet leveren staat natuurlijk voorop." Natuurlijk gaan ze naar Chelsea met het vliegtuig want dan gaat bovenstaande niet op. Ajax is bovenal een voetbalclub en zeker in de CL staan de sportieve belangen op 1, dat het milieubewust is is een leuk bijkomstig voordeel maar niemand claimt dat dit de drijfveer is, sterker nog: Van de Sar vermeld er duidelijk bij de reistijd en het reiscomfort het belangrijkst zijn. Logisch ook, het gaat hier om Ajax, niet om Greenpeace.
Ik ben verre van een Greenpeace fan of milieu activist, maar kijk wel waar ik kan besparen icm efficiency. Reizen per trein (zeker zo’n 1e klas internationale trein) reist zeer comfortabel tov vliegen. Dan kan je met iets langer trein rijden tov vliegen wellicht toch beter af zijn. Misschien Raymond Verheijen even vragen 😉?
Oh mee eens hoor, naar Londen kan het het overwegen nog wel waard zijn, dat is prima te doen met de trein inderdaad. Maar als men besluit dat die aanzienlijke langere reisduur van negatieve invloed is op de voorbereiding voor latere wedstrijden (Utrecht wacht de zondag na Chelsea-uit) dan kan ik daar ook goed in komen. Het is een leuk initiatief nu zo naar Lille (of naar Dortmund, Anderlecht, etc.) maar ik snap goed dat dit niet altijd kan, of althans niet wenselijk is. Hahah ik ben ook wel benieuwd wat Raymond's kijk hierop is ja!
Ben wel benieuwd hoe ze in dit kader denken over binnenlandse trips. Vanaf de arena (of Bijlmer ArenA) is veel goed te bereizen met de trein naar andere stadions en hoef je alleen ter plekke bus oid te regelen.
Het laten vliegen van profvoetballers is natuurlijk anders dan als het gewone volk gaat vliegen. ‘Wij’ zullen zekers minimaal drie uur voor vertrek op Schiphol aanwezig moeten zijn. Auto parkeren of met de trein naar Schiphol, op zoek naar de balies, wachten, inchecken, wachten, security, wachten, gate zoeken, etc, etc, Ajax kan gewoon met de bus naar de ‘General Aviation’ terminal. Dat is een aparte mini terminal achter op Schiphol waar vaak de VIP vliegtuigen aankomen (bv. internationale artiesten of hoogwaardigheidbekleders maken hier gebruik van). De Ajaxbus kan zo naar deze terminal heen rijden, ze hoeven maar uit te stappen en door de security te gaan. En met een anders bus op het platform of rechtstreeks het vliegtuig in. De bagages zal zekers door de Ajaxstaf ingeladen worden. De Eurostar vertrekt alleen van Amsterdam Centraal. Dus ze moeten nog met de bus van Arena naar het centrum lekker de drukte in. Het is met de bus sneller om naar Schiphol te reizen dan naar Amsterdam CS. Of maken ze gebruik van de metro?Dus al met al een mooie PR verhaal van Ajax zogenaamd duurzaam reizen en tijdbesparen.
Natuurlijk is deze keuze puur om economische reden gemaakt en word dat nu uitgelegd als een "duurzame" keuze . Kots kots.waarom was er weer niet iemand werkelijk met een rechte rug aanwezig om het Turkse Team een halt toe te roepen of de Bulgaren af te straffen voor hun wangedrag ?sodemieter op met deze flapdrollennieuwtjes...
Je kan ook alleen op die nieuwsartikelen klikken als je alleen dat soort berichten als nieuwswaardig beschouwt, ipv hier je gal te spuwen. Is gewoon een prima actie van Ajax, wat het motief erachter ook is. Bij bijna alles is er altijd wel een beetje eigenbelang betrokken, of niet soms?
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.