Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax zoekt groei in buitenland: ‘Daar verkochten we na Nederland meeste shirts’

Laatste update:

Ajax opende bijna een jaar geleden een kantoor in New York en de Amsterdammers beginnen inmiddels de vruchten te plukken van hun inspanningen in de Verenigde Staten. Commercieel directeur Menno Geelen en algemeen directeur Edwin van de Sar waren de afgelopen week in het land om onder meer deals te sluiten met ESPN en Bleacher Report, die gaan helpen om de Ajax-content te verspreiden aan de overkant van de Atlantische Oceaan.

Geelen is inmiddels weer terug in Amsterdam en trekt op de officiële kanalen van zijn werkgever een vergelijking met de manier waarop Ajax geprobeerd heeft om voet aan de grond te krijgen in China: “Het is dezelfde strategie als we in China hebben gehanteerd, ondanks dat de benadering vanzelfsprekend verschilt van elkaar. Ook daar hebben we eerst gefocust op bereik vergroten, beter in contact komen met onze fans en betere content maken voor die markt. In China was de start echter nog lastiger”, legt hij uit. Ajax maakte in eerste instantie zelf de content voor het Aziatische land, voordat er partners werden gevonden om dit samen mee te bekostigen: “Nu is het voor ons een mooie inkomstenbron geworden, aangezien we onze content verkopen in de Chinese markt. Zo zien we dat in Amerika ook.”

De commercieel directeur denkt dat de inspanningen in de Verenigde Staten voor Ajax van levensbelang zijn om een rol van betekenis te kunnen blijven spelen in de Champions League: “De groei zit in het buitenland. Als we Europees aan willen blijven haken is mondiale groei een must. Amsterdam is onze thuisbasis en zal dat altijd blijven. Maar Nederland is relatief klein, we zien eigenlijk de hele wereld als ons speelveld.” Geelen stipt aan dat voetbal de snelst groeiende sport in Amerika is, wat het voor Ajax extra interessant maakt om in te stappen.

De club merkt ook dat het loont om tijd en moeite in het uitbouwen van de naamsbekendheid van Ajax te steken: “Sinds januari is de verkoop van merchandise enorm toegenomen. Zo was Amerika na Nederland het land waar we het meeste shirts verkochten bij de introductie van het thuisshirt voor 19/20. En dat zonder dat er een compleet distributienetwerk is voor Ajax-merchandise in de VS.” Geelen hoopt dit netwerk in de komende tijd verder uit te kunnen bouwen en het contact tussen de fans en de club zo soepeler te laten verlopen: “Tevens is er veel aandacht en vraag vanuit bonden en clubs naar onze kennis. Daar praten we ook met verschillende partijen over. Tot slot zijn we actief opzoek naar andere verdienmodellen, hiervoor biedt Amerika ook zeker kansen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik krijg altijd een beetje jeuk van zinnen over 'content verkopen in de markt' enzo, maar het is natuurlijk wel gewoon verstandig om dit te doen. Goed voor imago en inkomsten, goed voor je aantrekkingskracht op getalenteerde buitenlandse spelers. Maar ja, dat vanaf januari 2019 de verkoop van de merchandise enorm is gestegen, komt natuurlijk niet door slimme strategieën, verdienmodellen en content die in de markt gezet wordt. Dat komt door magische wedstrijden in de Champions League.

11 oktober 2019 om 16:50

Daar sla je de plank best wel mis. Ik heb me voor een BVO in NL bezig gehouden met dit thema. Met gerichte content die je supporters en mensen in de omstreek van je club raakt kun je een sterke groei in verkopen genererem, ondanks teleurstellende sportieve resultaten. En wat betreft termen als 'content', dat is denk ik een beetje de generatie die ermee opgegroeid is.

11 oktober 2019 om 16:54

Je hebt die successen in de CL absoluut nodig om (veel) shirts in het buitenland te verkopen. Maar Ajax smeedt het ijzer wel als het heet is. Paginagrote advertenties in een Braziliaanse, Mexicaanse en Argentijnse krant en een volledig bestickerde bus in Barcelona. Dat deden ze hiervoor nooit echt en dat is gewoon slim.het aantrekken van Alvarez zal ook helpen om shirts aan Mexicanen in de US te kunnen verkopen.

11 oktober 2019 om 17:12

@vernondeels gelijk. Succes trekt eenmaal ook nieuwe (tijdelijke) fans. Maar ook deels door de spelers. Als Dest voor VS kiest en dat Amerikaanse talent uit de jeugd breekt door dan zal Ajax heel populair blijven in de VS. Meer talenten zouden dan ook naar Ajax willen.

Niet heel gek dat na Nederland,het shirt van Ajax in Amerika het meest verkocht wordt,van alle rijke landen zijn zij de enige die vrij weinig met voetbal hebben,al die andere landen supporten vooral hun eigen clubs,in Amerika vinden ze het waarschijnlijk een mooi shirt,net zoals in nl heel veel mensen een nba shirt dragen zonder echt te weten wat ze echt dragen...

11 oktober 2019 om 16:06

De mensen die ik ken die een NBA shirt dragen hebben allemaal een affiniteit met het sport basketbal, vaak spelen ze het ook. Ik weet haast wel zeker dat ook de mensen in de VS die een voetbalshirt dragen ook wel degelijk naar voetbal kijken en dus niet enkel een shirt kopen omdat het mooi is, maar ook fan van zijn. En ja ze hebben misschien meerdere favoriete teams, maar het is voor Ajax mooi dat zij er ook tussen staan ondanks dat ze in een kleinere competitie spelen. Voetbal is trouwens onder de millennials echt wel een grote sport. Bedrijven richten zich op de 18 t/m 49 demographic en dan zijn voetbalvolgers bijvoorbeeld een interessantere groep dan honkbal en ijshockey fans.

11 oktober 2019 om 16:11

Het Ajaxshirt is lelijk joh. Dat is niet de reden. Amerika heeft natuurlijk een enorm aantal latino inwoners. Met Martinez en Alvarez heb je nu natuurlijk wat spelers uit die regio's. Mensen die een shirt voor de mooi kopen halen een PSG shirt, een Real Madrid of een PL shirt. Die zien er modern en flashy uit. @scrumpti0uz, ik weet zeker dat voornamelijk PSG echt een enorm aantal mensen heeft die puur voor de brand Jordan een shirt kopen. Ik ben zelf half Amerikaans en heb sws wat neefjes met een PSG shirt om die reden. Het is dope en alle rappers lopen erin. Zelf hebben ze verder helemaal niks met voetbal en kijken het ook nooit. Ook ken ik genoeg mensen met bv een Chicago Bulls petje waarvan ik weet dat ze werkelijk geen speler van het huidige Bulls kunnen opnoemen. Maar het logo is ook gewoon dope.

11 oktober 2019 om 16:14

PSG eens, maar ik vind zeker niet alle PL shirts mooi. Liverpool vind ik echt een mooie club om te zien nu, maar hun shirt had zoveel mooier kunnen zijn. Die ontwerper moet zich schamen.

11 oktober 2019 om 16:22

Liverpool is idd wel lelijk, had het ook over de topclubs in de PL verder. Brighton en Bournemouth hebben zeker geen mooi shirt

11 oktober 2019 om 16:59

Jij vindt het Ajax shirt lelijk. In Amerika vinden ze dat blijkbaar niet anders zouden ze daar niet zo goed verkopen he. man man man!

11 oktober 2019 om 17:07

@doordebenen, er zijn genoeg redenen om een shirt te kopen. Sommige doen dat uit historie, anderen omdat ze fan zijn van een speler, sommige zijn fan van de club, sommigen houden van traditie. Maar een Ajax shirt puur voor de mooi kopen? Nee daar geloof ik niks van. Ik had vroeger ook Ajax shirts trouwens. Kluivert en Davids oa omdat ik fan van ze was.

11 oktober 2019 om 17:10

Smaak is persoonlijk en kennelijk vinden genoeg mensen het wel een mooi shirt, wat ook mee zal spelen zijn de recente resultaten in de champions league waarbij mensen die normaal alleen naar clubs als Juventus en Real kijken in t buitenland ineens Ajax voorbij zagen komen, verder zal het ook deels meehelpen dat artiesten als Snoop Dogg soms te zien zijn in een Ajax-shirt en ze hebben natuurlijk in de competitie daar een wereldvoetballer rondlopen die groot geworden is bij Ajax, daarbij zullen de mensen die het kopen het echt geen lelijk shirt vinden want why on earth zou je iets kopen dat je lelijk vind?

11 oktober 2019 om 17:26

@misjeljansen, Snoop Dogg, daar noem je ook wel iemand. Ik geloof dat die man elk voetbalshirt al heeft aangehad hahhaa. Stop een shirt van FC Bal op een dak in zijn handen en die man draagt het gewoon. Willem 2 shirt heeft ie ook weleens aan gehad en nog allerlei wazige clubs die de gemiddelde persoon amper kent. Mensen kopen om allerlei redenen een shirt. Soms kan de naam van een speler belangrijker zijn zoals je ook ziet bij Ronaldo. Ik zeg trouwens toch niet dat mensen die het kopen het een lelijk shirt vinden? Maar mensen die er puur eentje voor de mooi kopen zullen echt wel voor een ander shirt kiezen

11 oktober 2019 om 16:13

Marieke, in Azië worden ontzettend veel shirts van premier league clubs verkocht. Ik zou het wel interessant vinden om te weten waarom Amerika dan juist voor Ajax een goed land is. Daar zullen de marketeers ongetwijfeld onderzoek naar doen. Maar jouw uitleg verklaart volgens mij niet waarom Amerika meer Ajax koopt dan dat Aziatische landen doen.overigens heb ik ook een NBA shirt dat ik weleens draag, terwijl ik echt heel weinig weet van basketbal. Ik ben een keer bij de Bulls geweest (na Michael Jordan helaas), maar vond het ook een nogal klinisch gebeuren. Weinig echte opwinding. Mijn shirt is van Lebron, en heb ik gekocht omdat ik het mooi vond en Lebron wel een vette sporter vind. Maar heeft verder niks te maken met liefde voor basketbal. Dus dat argument van je deel ik wel een beetje, al geldt het volgens mij dus niet per se meer voor Amerika dan voor andere niet-Europese landen.

11 oktober 2019 om 16:29

Vernon, omdat de shirts voor de meeste Aziaten te duur zijn. Daarbij is hier alles nep en goedkoop. Ik zie veel Ajax shirts in Indonesië maar bijna allemaal nep. Veel mensen verdienen maar 120 euro per maand. Dan koop je geen shirt van 90 euro. Ajax is wel heel populair nu, geweldig om te zien. Hakim en Donny, Tadic en Promes zijn het populairste

11 oktober 2019 om 16:30

@vernon, omdat er Aziaten spelen in de PL. Ik kan me niet zo snel een Aziaat bij Ajax herinneren of bij andere topclubs ofzo. Nu heb je Heung Min Son bij Tottenham. Park Yi Sung heeft ook enorm veel gedaan voor de fanbase in Aziã«. Kijk maar naar die gekte op social media bij Heerenveen omdat ze een Vietnamese speler hebben aangetrokken.

11 oktober 2019 om 17:01

Ik kan me niet voorstellen dat het shirt in Indonesië even duur is als in Nederland.

11 oktober 2019 om 17:15

'in Aziã« worden ontzettend veel shirts van premier league clubs verkocht. Ik zou het wel interessant vinden om te weten waarom Amerika dan juist voor Ajax een goed land is.' Hiermee ontkracht je eigenlijk jouw stelling in je reactie bovenaan. Uiteraard is het voetbal op het veld bepalend voor het succes en zo nuchter moet je er ook naar kijken. Echter door ver vooruit te kijken en een strategie te ontwikkelen, laat je weinig aan het toeval over. Het is wachten tot La Liga of de PL interessant genoeg zijn voor streamingsdiensten om meer dan 3 miljard voor TV rechten te gaan betalen. Hierin denk ik dat het belangrijk is om al vroeg je lijnen uit te zetten in Azie, Afrika en Amerika. De PL haalde bijvoorbeeld tot een jaar geleden meer geld op dan La Liga, terwijl het beste voetbal toch echt in La Liga gespeeld werd (qua prijzen). Verder is Amerika natuurlijk een rijke markt met veel groei in populariteit van voetbal. Azie is vooral in volume mega interessant, maar vergt veel meer marktkennis en partnerships om iets te bereiken, zoals het artikel al zegt. Uiteindelijk is je strategie niet de oorzaak van het succes over de grens, maar wel een manier om er meer uit te halen dan je concurrenten.

11 oktober 2019 om 17:17

even snel gekeken op de adidas site van Indonesie en een officieel Real Madrid shirt kost daar alsnog omgerekend €65, dus het is niet alsof je daar een echt shirt voor een habbekrats zou kunnen halen.

Ik blijf het zeggen, het is prachtig om te zien waar Ajax mee bezig is. Zowel vanuit toeschouwer oogpunt (attractief voetbal), economisch oogpunt (omzet), naamsbekendheid, structuur binnen de club: alles lijkt te kloppen. Er zit een harmonieuze lijn in het beleid van Ajax, waarbij nog steeds de jeugd centraal staat. En ja, aankopen zijn nodig om aan te blijven haken bij de Europese top. Dat betekent niet dat er geen jeugd doorstroomt: Dest, Mazraoui, Veltman, v.d. Beek, de Ligt, Onana en de Jong (weliswaar in iets mindere mate), Gravenberg, Eiting: allemaal spelers die uit de (eigen) jeugd zijn doorgestroomd en op z'n minst een deel van hun opleiding bij Ajax hebben gevolgd volgens de Ajax filosofie. Dat er door aankopen minder plekken zijn om door te stromen is zo, maar zorgt ook ervoor dat je alleen de absolute pareltjes over houdt, en de jeugd een nog hoger niveau moet halen om zich in het eerste te spelen. Deze stappen in het buitenland zijn het zoveelste teken aan de muur dat Ajax echt zich weer aan het meten is met de Europese top, en dat is mooi om te zien! Nu de lijn doortrekken

11 oktober 2019 om 16:17

Sterker nog, ik denk dat het bij Ajax niet meer zo rustig en positief is geweest sinds tenminste 1995/1996. En dat er op dit moment misschien twee clubs zijn waar het net zo lekker rustig is als bij Ajax: Liverpool en City. Alle andere topclubs lopen achter qua selectie, resultaten, of is het gewoon bestuurlijk een puinhoop.

Ze zijn ook bij Google, Youtube, Sports Illustrated en Madison Square Garden te gast geweest. Allemaal absolute topbedrijven en merken. Ook leuk om te weten dat Ajax het favoriete team van Seth Meijers is, maar hij heeft natuurlijk ook een tijdje in Amsterdam gewoond. Ik begrijp wel waarom Menno Geelen op handen en voeten wordt gedragen door de directie en het rvc, mede te danken natuurlijk aan de goede prestaties van Ajax internationaal de laatste jaren.

11 oktober 2019 om 17:16

@scrump Amerikanen hebben over het algemeen ook veel met de underdog. Ajax was in de CL natuurlijk de grote underdog die grote teams versloeg. Ook hoe ze eruit vlogen is een film waard Maar hopelijk gaan een paar grote bedrijven daar sponser worden omdat ze houden van de American dream en graag willen spiegelen aan de underdog die de grote spelers versloeg. Dus hopen dat er ook nog een verfilming komt

Er waren een hoop mensen die het erg vonden dat Ajax geleid wordt als een bedrijf. Maar kijk je ziet het je ontkomt daar niet aan. Die Geelen is echt een zwaargewicht in het bedrijfsleven en dat heb je nodig. 30% van de sponsors zal nu buitenlands zijn. Straks is de verhouding 30% Nederlands 70 % buitenlands.

Niet omdat het Ajax is hoor, maar bij dit soort grepen heb ik toch altijd wel mijn twijfels voor de lange termijn. Vraag in Amerika een willekeurige voorbijganger wie of wat Ajax is en niemand weet of interesseert het. Shirtverkoop of niet. Iets zuidelijker leek PSV veel zieltjes te winnen in Mexico, maar de club verkocht Lozano, heeft in Gutierrez geen stabiele basisspeler en liep Alvarez mis. Ik heb vorig jaar maar één shirtje van PSV op straat gezien in Mexico! Dan is het leuk dat in Guadalajara een waar PSV-kantoor gevestigd is en Carlos Salcido en Francisco Rodriguez 'ambassadeur' van de club is in het land, maar wat levert het nou helemaal op? Volgens mij moet je structureel Mexicaanse danwel Amerikaanse spelers in je club hebben rondlopen én aansprekende resultaten blijven boeken, wil je dit soort inspanningen werkelijk rendabel houden...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren