Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Langdurige schorsing dreigt voor Bernardo Silva na ‘dolletje’

Laatste update:

De Engelse bond heeft besloten werk te maken van de grap die Bernardo Silva vorige maand via Twitter maakte over Benjamin Mendy. De FA laat woensdagochtend weten dat de spelmaker van Manchester City vervolgt wordt voor zijn boodschap op het sociale medium, waardoor hij moet vrezen voor een langdurige schorsing.

Silva maakte onlangs op Twitter een grap richting zijn ploeggenoot. De Portugees plaatste een jeugdfoto van Mendy, met daarnaast het logo van een Spaans chocoladesnoepje. In het logo van het bedrijf is een donker stripfiguurtje te zien, waarna er al snel flinke ophef ontstond op sociale media.

Het bericht van Silva werd door veel mensen racistisch genoemd en ook de reactie van Mendy, die moest lachen om het plaatje, wist te publieke opinie niet te verzachten. Silva vroeg zich vervolgens publiekelijk af of ‘dollen met een vriend nu ook al verkeerd was’, waarna hij de tweet verwijderde.

Deze beslissing heeft de aanvaller annex middenvelder echter niet geholpen, aangezien de FA dus besloten heeft werk te maken van de tweet vanwege de ‘beledigende en ongepaste boodschap’ die ervan uitging. In de Engelse pers wordt zelfs gesproken over een maximale schorsing van zes wedstrijden. Silva heeft tot 9 oktober om met een reactie op de aanklacht te komen.

Vind jij dat Bernardo Silva inderdaad geschorst moet worden?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik begrijp dat de FA de regels moet volgen. Maar kom op, dit is gewoon een dolletje.moet er echt bij alles een racismekaart getrokken worden?het gaat echt nergens meer over. Mendy zag er in ieder geval wel de humor in.laat gaan en blaas het allemaal niet zo op.

2 oktober 2019 om 12:13

Het slaat helemaal nergens op. Dit is kleedkamerhumor. Ik ben zelf ook donker en als je ziet welke dingen wij onderling tegen elkaar zeggen als geintjes. Dat is niks anders dan dit. En Mendy moest er ook gewoon om lachen. De FA moet zich helemaal niet bemoeien met een dolletje tussen twee spelers.

2 oktober 2019 om 12:45

Ja precies wat je zegt... Kleedkamerhumor, moet dus in de 'kleedkamer' blijven en niet in het openbaar want vele zullen dat niet begrijpen. Heb zelf, als 'donkere' jongen, in een ploeg gespeeld met voornamelijk 'blanke' mede-spelers en onderling snap je wel dat bepaalde dingen niet als racistisch bedoeld wordt, bv negerzoen of nazi... Maar als we uit eten gaan wordt er wel eens scheef gekeken als we dat naar elkaar roepen, en dat kan ik ergens wel begrijpen. Voor Silva, hij heeft een voorbeeld functie voor de jeugd dus zou het ergens wel begrijpen dat ze ingrijpen maar met een mindere straf oid.

2 oktober 2019 om 12:48

Je zegt het zelf kleedkamer humor maar, Bernardo Silva heeft dit op social media geplaatst dan vraag je erom dat anderen ermee gaan bemoeien.

2 oktober 2019 om 12:50

Als het kleedkamerhumor was, dan had hij dit niet op social media moeten plaatsen. In een kleedkamer geldt doorgaans een heel andere context, dan wanneer je iets op een platform deelt wat miljoenen mensen kunnen zien. Het was een ondoordachte actie vanuit zijn kant en de tweet die hij naar aanleidig van alle reacties stuurde was ook niet bepaald slim. Sterling zal hem denk ik wel 'opvoeden' en wat mij betreft is een langdurige schorsing ook niet nodig (gezien de context).

2 oktober 2019 om 13:04

Was toch persoonlijk aan Mendy gericht en naar ik begrijp als geintje? De jonge Mendy leek schijnbaar op het mannetje opdr snoepverpakking. Is misschien niet zo handig om dat zo openlijk te doen, maar als vervolgens mensen er mee aan de haal gaan en het racistisch gaan betitelen, terwijl Mendy de grap er zelf wel van in zag, dan is het einde zoek. Doet me denken aan wat gisteren Emile Schelvis op Ziggo tijdens de verslaggeving van Juventus -Leverkusen vertelde. In de uitzending van Altetico - Juventus een week daarvoor, had de commentator (ik dacht Sierd de Vos) gezegd na de prachtige goal van Cuadrado, dat hij ook nog eens met zijn chocoladebeen had geschoten. Voetbajargon voor hey mindere been dus. Er schenen echter gelijk her en der insinuaties van racisme te zijn gemaakt; een donkere speler associëren met chocolade zou duidelijk racistisch en not done zijn in de ogen van sommigen. Je moet wel erg oppassen tegenwoordig met wat je zegt.

2 oktober 2019 om 13:22

Kennelijk mag je tegenwoordig onderling alles zeggen maar in het openbaar moet je rekening houden met elke interpretatie die er maar zou kunnen zijn.... Dat lijkt mij toch wel erg veel op censuur!

2 oktober 2019 om 13:24

Ik denk dat Silva zelf ook wel door heeft dat het niet handig is geweest ook al bedoelt hij er niets mee. Ik denk dat de FA genoegen zou moeten nemen met de verklaringen van Mendy en Silva in deze. Maar voor het beeld willen ze toch een voorbeeld stellen en begrijp dat deels wel/ Op de snelweg mag je niet te snel rijden, soms zijn daar wel goede redenen voor maar de flitspaal houdt daar geen rekening mee. Als je het laat voorkomen kan een rechter er vanaf wijken maar meestal blijft de straf staan of is er een alternatieve straf.denk dat het goed is om Silva wat maatschappelijke klusjes met randjongeren te laten doen. Volgens mij is dat ook een goed signaal en vindt hij dat zelf ook niet erg is volgens mij een prima kerel. Laat Mendy dat die projecten bepalen en laat Silva daar 100 uur in stoppen oid.

2 oktober 2019 om 14:52

@ Azalkmaar2ik ben zelf van blanke kleur, buurman 2 huizen verderop is antiliaan.pas geleden kwam ik aanrijden in mijn auto, hij op zn fiets.kwam redelijk hard aan rijden, dus hij ging aan de kant. Tikte op mijn raam en zei: Shit man wat kwam je hard, je dacht zeker aanrijden weer een neger minder?ik spreek hem ook met enige regelmaat an met: he neger.alles valt en staat met wie t tegen wie zegt.als t bekende van elkaar zijn, lekker laten gaan.wanneer t geen bekende van elkaar zijn en daardoor bevalt de grap voor de ander niet, mag je je ermee bemoeien.ik vind het overdreven dat FA hier werk van gaat maken.het is gericht tussen Silva en Mendy.wanneer ik mij dan beledig voel, is t oerdom!gezien ik er geen klote mee te schaften heb.

2 oktober 2019 om 14:01

Ik vind het vooral opvallend dat de racismekaart meteen wordt getrokken omdat het om een donker persoon gaat. Mendy zelf maakt ook grappen over ploeggenoten op twitter en daar hoor je dan niks over. In een van zijn tweets vergeleek hij een baby met Zinchenko. Ik vind deze onderlinge humor alleen maar mooi en het is echt belachelijk als Silva hier een straf voor krijgt

Trieste bedoeling als je met een vriend niet meer kan dollen.... eens dat racisme hoogtij viert wat ik zelf verafschuw maar dit kun je niet onder die noemer plaatsen vind ik.

2 oktober 2019 om 13:28

Eens met je boodschap hoor, maar meen je nou serieus dat racisme hoogtij viert momenteel? Denk eens aan de Holocaust en het slavernijverleden en apartheid in Amerika (speciale blankenstoelen in bussen)... ik denk dat de wereld nog nooit zo niet racistisch is geweest als nu, alleen nu hoor en zie je elke racistische uiting door social media en doordat iedereen er brand en moord over roept. Verder lijkt me een schorsing behoorlijk overdreven, hoewel ik wel snap dat het bericht als racistisch wordt opgevat door sommigen (zeker omdat het poppetje een stereotype is met die dikke rode lippen ed)

2 oktober 2019 om 13:55

Laat ik het anders omschrijven. Racisme viert hoogtij onder bepaalde groeperingen die er hun bestaansrecht van hebben om alles wat maar maar ' niet deugt' onder de noemer racisme te bestempelen als het een donker persoon of moslim gaat. Iedereen volgt of beter moet hun denk en ziens patroon volgen, want anders hoor je niet meer thuis op deze bol waarop we leven. Maatschappelijk een dooddoener, maar 'we moeten wel volgen want anders word je als persoon of bedrijf enz door de wereld afgeslacht op tv, krant of media. Natuurlijk was het in het verleden anders, zoals je pefect beschrijft, dat was echt racisme van de bovenste plank. Maar tegenwoordig is de media opgezadeld met het keurige patroon van je mag niet buiten de pot pissen. Voorbeelden te over, van de blackface tot metoo tot genderneutraalheid en mogen er geen roze of blauwe labeltjes meet opgeplakt worden. * Iedereen keurig in het gareel* Dus ja, het racisme viert zeker hoogtij, maar is anders als vroeger en gelukkig maar.

2 oktober 2019 om 14:08

Ah je bedoelt het op die manier, dan ben ik het met je eens inderdaad. Echt racisme moet hard aangepakt worden, maar het te pas en onpas trekken van de racismekaart stoort me ook enorm inderdaad. Je leest ook wel eens berichten van voetballers die zeggen dat ze niet werden opgesteld om racistische motieven, maar waarbij die speler gewoon duidelijk andere problemen had met een coach (zoals Yaya Toure regelmatig). Daarmee verliest zoiets trouwens ook een stuk waarde wanneer er wel daadwerkelijk sprake is van racisme, dus het werkt ook nog eens averechts

Effe serieus...... heeft men nou echt niets beters te doen??? We nemen het echt allemaal veel te serieus.

Wat zijn we toch een stel correcte huilebalken geworden met zijn allen zeg. Niet iemands intentie is van belang, maar enkel het feit of dan al niet eventueel wellicht misschien iemand zich beledigd zou kunnen voelen door zo'n grapje. Hele kwalijke ontwikkeling als je het mij vraagt.

2 oktober 2019 om 12:27

Tja een gemis aan gevoel inderdaad... Alles onder regels willen categoriseren is een ernstige tekortkoming.

Natuurlijk is racisme een hartstikke serieuze zaak maar wat een grap. Mendy zelf kan er om lachen, why the big deal? Echt ronduit belachelijk als een grap met een maat al racistisch is tegenwoordig

niet zo handig idd van Bernardo en daarna deed Pep er nog een schepje bovenop door te stellen dat dat poppetje ook echt op Mendy leek. dat poppetje leek namelijk aardig op een blackface en dan staat die kinderfoto van Mendy ernaast. om daar dan allemaal zware consequenties aan te hangen gaat me echter wel te ver want van opzettelijk racisme of iets lijkt geen sprake. na de commotie die ontstaan is door dit incident zal dit heus niet nog een keer gebeuren dus wat mij betreft mogen ze het gewoon door de vingers zien. Mendy zelf vond het ook geen probleem

2 oktober 2019 om 11:54

Dat laatste stukje is wat mij betreft ook essentieel. Zo'n Mendy zelf ziet er gewoon de humor van, tilt er blijkbaar totaal niet zwaar aan en vindt het een dolletje. Echter gaan andere figuren bepalen dat het kwetsend is. Ga je aub met jezelf bezig houden ipv voor anderen bepalen wat wel en niet kwetsend of toelaatbaar is. Natuurlijk is het niet handig om het via een openbaar medium te doen, maar als de persoon aan wie het gericht is duidelijk aangeeft dat het voor hem een toelaatbare grap is dan moet het ook klaar zijn.

2 oktober 2019 om 12:02

@sammerens ik denk niet dat de FA het perse als kwetsend ervaart voor Mendy maar misschien wel voor andere mensen van negeroide afkomst omdat je dat jongetje (jonge Mendy) ziet afgebeeld naast een mannetje wat opvallend veel op blackface lijkt. alleen die zware consequenties op iets wat onschuldig bedoeld is gaat me echt te ver. laat zo een Pep en Bernardo hun excuses desnoods maken en zeggen dat het niet zo bedoeld was en dan is de kous daar wat mij betreft mee af. schorsingen etc. zijn nergens voor nodig

2 oktober 2019 om 12:13

Als er mensen zijn die problemen hebben met het getekende figuurtje dan moeten ze dat snoepmerk aanschrijven en onderhanden nemen, niet Bernard Silva of Mendi die er beide schijnbaar geen problemen mee hebben.er zullen altijd ergens mensen zich beledigd voelen over wat dan ook, dat kan je niet uitbannen. Racisme aanpakken helemaal goed, maar dit gaat gewoon te ver om Silva hiervoor te straffen!

2 oktober 2019 om 13:12

Zo ver is het dus al gekomen. Dat we iedere post of andere uitlating langs de meetlat van de van de beroepsgekwetsten moeten leggen. Bespottelijk , maar vooral een gevaarlijke ontwikkeling.

2 oktober 2019 om 12:00

maar, Mendy leek er toch ook gewoon op? maar in deze tijd kun je maar beter niets op een openbaar platform posten. Gewoon alles op Whatsapp of Telegram achter gesloten deuren houden anders krijg je dit gezeik.

2 oktober 2019 om 12:03

@amazingninja nou, dat vond ik niet maar dat kan per persoon verschillen

2 oktober 2019 om 12:12

'mendy leek er toch ook gewoon op' hahaha, hij lijkt er totaal niet op. Hij heeft niet dezelfde kleur lippen, de vorm van z'n hoofd is anders, de ogen komen niet met elkaar overeen. Waar zie jij overeenkomsten?

2 oktober 2019 om 12:14

Dat hij er op lijkt is toch de cru van het verhaal? Een random zwart poppetje met een jong Mendy vergelijken; ik vind het zelf geen humor. Prima is het een onderonsje is, maar doet dat lekker via Whatsapp ofzo. Dit is helaas al de norm waar mensen dit als humor bestempelen, maar iemand dit bij mij doet word ik er kwaad om.

2 oktober 2019 om 12:37

Ach, als iemand met een grote neus vergeleken wordt met Pinocchio is er niks aan de hand, word je als getint persoon vergeleken met een ander getint poppetje is het ineens racisme. Dit is gewoon een (slechte) grap, of je het wel of niet leuk vindt staat daar los van.

2 oktober 2019 om 12:46

Je snapt er totaal niks van. Waarom moeten er altijd domme opmerkingen gemaakt worden zoals "dan is blanke vla ook racistisch"? Nu ook weer, Pinocchio er bij halen, really? Als er een lichaamsdeel vergeleken wordt, is het toch niet hetzelfde als er vergelijking gemaakt wordt op basis vd kleur van je huid? Is dat zo moeilijk om te doorgronden????

2 oktober 2019 om 12:57

Cjdaanti: Dat vind ik nogal een rare statement. Het gaat erom of jij iemand beledigt of benadeelt. Is het, zoals in dit geval, een simpel dolletje tussen 2 vrienden: dan kun je dat haast niet als discriminatie zien, ik zou niet weten waarom wel? Men doet hier Mendy toch geen kwaad of verdriet mee? Als jij mensen wel beledigt, benadeelt of pijn doet in welke vorm dan ook kan je dat wel als discriminatie zien. Maar dit geldt natuurlijk niet alleen als jij dat doet op basis van de mate van pigment in diens huid, dit geldt even goed als jij iemand (negatief) anders behandelt omdat diegene rood haar heeft, een enorme neus heeft, scheel kijkt, gehandicapt is of homoseksueel is. Althans, zo denk ik erover. Je moet mensen nooit kwetsen op basis van hun uiterlijk, of dat nou omwille van hun huidskleur of een ander uiterlijk kenmerk is.

2 oktober 2019 om 12:57

'ach, als iemand met een grote neus vergeleken wordt met Pinocchio is er niks aan de hand, word je als getint persoon vergeleken met een ander getint poppetje is het ineens racisme'oh, staat Pinokkio bekend als een racistisch / stereotyperend karikatuur van mensen met een grote neus?

2 oktober 2019 om 13:05

Nee, staat het poppetje uit het logo van Conguitos (spaans chocolademerk) wel bekend als een racistisch of stereotyperend karikatuur van mensen met een Afrikaanse achtergrond dan?! Lijkt me niet he, gezien het op elke verpakking van het merk staat. Het poppetje is bruin gekleurd omdat hij van chocolade gemaakt is. Werkelijk onvoorstelbaar hoe je een gangbaar bedrijfslogo out of the blue omschrijft als gangbare racistische karikatuur voor een bepaalde groep mensen. Dan maak je zelf toch echt een denkfoutje in die bovenkamer hoor!

2 oktober 2019 om 13:05

Nee, daar heb je het mis. Het gaat niet om jouw intentie, het gaat om hoe de ontvanger het ziet. Als ik jou voor de lol amicaal op je schouder een tikkie geef, maar ik raak je net ff verkeerd waardoor het pijn doet, dan doet het toch pijn ondanks mijn vriendelijke intentie? Dat Mendy het prima vindt (of lijkt te vinden, ik zeg er ook niet altijd wat van als er op de werkvloer een racistisch grapje wordt gemaakt naar mij, omdat ik geen problemen wil), is omdat het een "tussen ons grapje is". Sommigen hebben er geen problemen mee, ik wel. Ik kan je namelijk zeggen dat als je op de vloer iedere keer als je een collega voorbij loopt een dom "grapje" naar je hoofd krijgt, dan is de lol er snel vanaf.graag niet alle negativiteit clusteren onder 1 noemer. We hebben het hier overigens over racisme, wat een vorm van discriminatie is, gebaseerd op afkomst. Mensen beledigen, pijn doen, kwetsen op basis van rood haar, neus, scheel kijken, handicap of sexualiteit is geen racisme, dat zijn andere vormen van discriminatie (waar ik ook zeker tegen ben, maar dat is niet waar we het hier nu over hebben!).

2 oktober 2019 om 13:14

'nee, staat het poppetje uit het logo van Conguitos (spaans chocolademerk) wel bekend als een racistisch of stereotyperend karikatuur van mensen met een Afrikaanse achtergrond dan?'weet jij dit heel zeker? Hoe werden Afrikanen doorgaans vroeger uitgebeeld?

2 oktober 2019 om 13:15

Oke, goede uitleg Cjdaanti, en ik ben het ook wel deels met je eens. Het gaat inderdaad ook om hoe de ontvanger het ervaart. Maar ben je het nu niet met me eens dat dit wel een tikkie overdreven wordt dan? Ik bedoel, ik heb zelf geen donkere huidskleur dus wellicht is het voor mij moeilijk voor te stellen. Maar een kaal donker poppetje van een chocolade logo vergelijken met een kaal donker jongetje (mendy als klein manneke), is dat nou werkelijk racistisch? Ik lig er echt niet dubbel om ofzo hoor, zo geslaagd vind ik de grap nou ook weer niet. Maar ik vind het me vrij lastig voor te stellen dat dit jou (of een andere aanschouwer van dit plaatje) echt oprecht zou beledigen. Nogmaals, dat je de grap er niet van inziet dat snap ik helemaal: schouders ophalen en doorgaan. Maar echt geraakt of beledigd kun je hier toch niet door wezen zeker?

2 oktober 2019 om 13:18

Luister, google Conguitos tot dat je een afbeelding tegenkomt met 3 poppetjes met speren. Zeker niet gebaseerd op Afrikanen? Als jij die link niet kan maken tussen een chocolademerk en een zwart poppetje met dikke rode lippen ala Blackface, dan kunnen we niet verder discussiã«ren. "lijkt me niet he, gezien het op elke verpakking van het merk staat." - een klassieke redeneringsfout: omdat iets wijdverspreid in gebruik is, is dus een validatie voor haar bestaan??? Dat het bedrijf er geen problemen mee heeft, maakt het niet meteen onschuldig. Zie Henm met een shirt met een jodenster bv, bedrijven doen nou eenmaal rare dingen. Google ook blackface en zie de overeenkomsten. Klassieke Sjors en sjimmie, Bugs Bunny Blackface afbeeldingen, Black minstrels,... de voorbeelden zijn eindeloos. Deze karikatuur is diep en diep beledigend.

2 oktober 2019 om 13:20

Je tweede zin is doorslaggevend in deze discussie. ‘Hoe de ontvanger het voelt of ziet’ is in deze denkwijze normgevend. Dit is ronduit verkeerd en killing voor de VvM . Potentieel nare, maar bovenal subjectieve gevoelens mogen er niet toe leiden dat iemand die geen enkel kwaad in de zin had wordt gesanctioneerd. Het is belachelijk en immoreel.

2 oktober 2019 om 13:23

Dan kunnen we niet discussiëren? Als je op die manier de mening van een ander direct dood maakt en eventueel negatief tegengeluid direct de mond snoert heeft discussiëren inderdaad geen zin.

2 oktober 2019 om 13:28

Blanke vla racistisch? Volgens mij heb ik dat niet gezegd en daar distantieer ik me dan ook van. Het gaat er om dat je een kenmerk van iemand (huidskleur, groot of Klein lichaamsdeel, haarkleur, etc.) gebruikt om een vergelijk te maken. Maar blijkbaar mag het met alles, behalve met een getinte huidskleur. Waarom zou je iemand niet (voor de grap) mogen vergelijken met het logo van een Spaans chocoladesnoepje? In welke zin zou dit racism moeten zijn? Omdat ze toevallig dezelfde huidskleur hebben is het meteen racisme? Volgens mij moet jij de betekenis van het woord even opzoeken ipv gelijk een slachtofferrol aanemen.

2 oktober 2019 om 13:33

@CjdaAnti. Er waren mensen die Woutje Weghorst vergeleken met de blanke voetbalkarikatuur Appie Happie. Niemand doet daar moeilijk over. Zowel Appie Happie als Weghorst zijn blank, geen haan die kraait naar racisme... Het is toch gewoon geinig bedoeld? Vroeger in andere tijden werden Aron Winter en Rob Witschge 'Sjors en Sjimmie' in de jeugd bij Ajax genoemd. De twee, ook de donkere Winter, konden destijds hartelijk om lachen, het ging om hun kwajongensgedrag en hun uiterlijke gelijkenissen. Ze beschouwde het zelf als een geuzennaam en vonden het zelf wel humoristisch. Tegenwoordig kan die vergelijking ook terecht niet meer, Sjors en Sjimmie staan tegenwoordig als symbool voor uiterlijke racistische kenmerken en de oude strips werden in de ban gedaan als rolbevestigend. Er zijn grenzen. Dat normen veranderd zijn, is evident, maar bepaalde mensen zijn nu wel erg hyper-sensitief afgesteld. Racisme is verfoeilijk en als een gezwel in de maatschappij, maar laten we met z’n allen wel een beetje realistisch blijven oordelen wat wel of niet door de beugel kan dan wel als racistisch bestempeld dient te worden of niet. Ik geloof in de onschuld van Da Silva, het was niet als racistisch bedoeld om een zwart figuurtje met Mendy te vergelijken op racistische gronden. Het is hooguit dom om publiekelijk het geintje te maken en dom om er niet bij na te denken dat wr altijd mensen het als racisme bestempelen.

2 oktober 2019 om 13:34

Oke, dan houdt het inderdaad op als jij vindt dat er niet meer te discussieren valt. Ik vond dat we gewoon netjes op elkaar reageerden en onze argumenten toelichtten en elkaar beter probeerden te begrijpen, maar goed. Maar om nog een laatste opmerking te plaatsen: ja, ik zie inderdaad dat dit poppetje gebaseerd is op Afrikanen (met name in dat oude logo met die speren), maar nee, ik snap niet hoe je dit stripfiguurtje als "diep en diep beledigend" kunt ervaren. Alsof je een stripfiguurtje met klompen, blond haar en een blok kaas in zijn hand (duidelijk gebaseerd op Nederland maar 90 procent ziet er niet zo uit) als iets beledigends ervaart. En ja, ik snap dat 'blackface' een veel meer beladen iets is dan een oerhollandse karikatuur maar toch: ik kan me gewoon niet inleven in hoe je (diep) beledigd kan zijn door een stripfiguurtje. Misschien is dat die Hollandse nuchterheid waar men het vaak over heeft, het kan me werkelijk aan mijn reet roesten hoe men 'de typische Nederlander' wil afbeelden. Al doen ze nog zo hun best om het beledigend te maken, ik lig er niet wakker van hoor.

2 oktober 2019 om 13:45

@cesc4ars belachelijk en immoreel is verwachten dat jouw normen en waarden universeel zijn. Als ik grapjes over je kinderen maak, is dat voor jouw acceptabel? Is het ook okay als we elkaars moeders met nare ziektes voor de grap uitschelden? Dat deden we in de brugklas, vonden we grappig, geen kwade bedoeling achter. @dr.mario precies om dit argument geef ik aan dat een continuatie zinloos is. Tegengeluid is geen probleem, maar het niet kunnen inzien dat een voor jullie onschuldig bedrijfslogo gewoon gebaseerd is op een stereotyp karikatuur, ondanks makkelijk google-baar bewijs, is gewoon zinloos voor beide partijen. Men wilt gewoon niet in zien dat dit figuur geen op zich staand ontwerp is, maar gewoon uit een doos met Blackface figuren komt. @dvv20je begrijpt toch hopelijk dat dat vd blanke vla een analogie is waarin een argument wordt aangeleverd waar een object in verhouding met racisme wordt gebracht? Nogmaals, het figuur van Conquitos is een blackface figuur. Google het. Nogmaals, zoals ik zei, het heeft geen zin om tegen een muur te praten. Als jij bij je standpunt blijft dat het maar een chocoladesnoepje is, dan zijn we uitgepraat. @allen het figuur is een blackface. Punt. Ook is het ronduit irritant om aan je huidskleur te worden herinnerd. Dat is kut. Het interesseert me niet of je het voor de lol doet. Ik vind het niks. Met mij vele anderen. Ik loop ook niet naar een blanke man om dan "hey bleekscheet" voor de grap te maken. Of, "hey je ziet er uit als een pakje boter hahah..." Nee, niet grappig. Racistische grappen maak je maar in privã© met diegene die het prima vinden. Er zijn genoeg mensen zoals ik die er niet mee geconfronteerd mee willen worden. Dat doen de sollicitatieprocedures wel. edit: alinea's

2 oktober 2019 om 14:04

@sanderk91 Ik wilde niet onbeleefd zijn door de discussie te beëindigen. Het is namelijk zeker niet dat ik geen respect of begrip voor je standpunt heb. Op een platform als deze is het gewoon niet te doen om tussen alle reacties een debat te houden, waar sommigen met polariserende en ongefundeerde opmerkingen zullen komen. Ik heb namelijk meer van deze debatten en het is doorgaans een fundamenteel verschil van perspectief in het leven. Opgegroeid en gepest worden om je huidskleur geeft je een bepaald besef. Als het alleen de grappen waren, dan miss ok. Maar vanaf het begin ben ik door mijn huidskleur anders/negatief behandeld dan blanke mensen. De grappen komen dan in een ander licht te staan. Hollandse nuchterheid is niet van toepassing als je als klein kind zwarte piet/aap/poepvlek o.i.d. genoemd wordt. En als je dan als volwassen nog steeds op je huidskleur gepakt wordt, dan is er geen humor in te zien.

2 oktober 2019 om 14:08

@cjdaanti,

Maar dan is het tegengeluid de ander toch juist wel een probleem? Je wilt een discussie niet verder voeten doordat de ander het niet met je eens is of er anders tegenover staat. Dan is tegengeluid wel een probleem, anders had je continuatie van de discussie geen punt gevonden, lijkt mij. Ik ben het niet direct met je oneens, maar ik vind het wel irritant dat je met suggestieve feiten als '' dit is gebaseerd op blackface, punt '' strooit. Dat is niet anders dan een mening. Een mening die ik mij best kan voorstellen, maar die niet feitelijk juist is.

2 oktober 2019 om 14:21

@dr.mario nee, het probleem is dat we via dit medium nog een week door kunnen gaan, en het verschil van inzicht zal nauwelijks veranderen, plus er zullen comments tussendoor komen die het debat verstoren. Ik ben echt geen tegenstander van een goed debat, en ik leg graag mijn standpunten beter uit, maar ik vlieg over een paar uur vanuit Uganda terug naar Nederland en ik vrees dat we tegen die tijd nog bezig zijn. Dit is een beladen onderwerp waar het niet in een paar paragrafen mogelijk is om tot een overeenkomst te komen. Mijn oplossing is een onbeleefde, maar imo voor iedereen de simpelste methode.ik snap dat mijn statement je irriteert, en dat vind ik een goed teken. Want, dat is hoe ik mij voel als mensen het "maar een chocoladepoppetje" noemt, of "maar het is toch ook gewoon zo.,dan moet het spel Fifa ook verboden worden"" - nederland79. Het is inderdaad niet zo simpel, maar dat is de mate van argumenten die ik vaak voor mijn kiezen krijg. Ik gebruik zulk retoriek liever niet.

2 oktober 2019 om 17:07

@cjdaanti Allereerst wil ik zeggen dat ik de discussie hier interessant vind, ook omdat deze discussie respectvol verloopt. Hulde voor de deelnemers, want dit soort discussies (zeker online) verlopen vaker zonder dan met respect voor elkaar.je zegt hier 'ook is het ronduit irritant om aan je huidskleur te worden herinnerd.' Nu vraag ik mij oprecht af (ik neem aan dat jij getint bent): schaam jij je voor je huidskleur? Of geeft je huidskleur je een negatief gevoel? En is dit iets wat bij getinte mensen in het algemeen leeft? Ik ben zelf zo wit of blank of hoe je het wilt noemen als maar zijn kan. En daardoor voel ik me niet beter of minder dan iemand anders. Als iemand 'witte' tegen mij zou roepen of als ik aan het begin van de zomer een korte broek aandoe, en iemand begint over 'melkflessen' (witte benen die nog niet in de zon zijn geweest), dan wordt ik daar niet warm of koud van. Maar als je naar iemand zwarte zou roepen.... dan is de wereld te klein. Dus vandaar mijn vraag of er een soort negativiteit hangt bij gekleurde mensen om hun gekleurde huidskleur.

2 oktober 2019 om 12:10

'dat poppetje leek namelijk aardig op een blackface en dan staat die kinderfoto van Mendy ernaast'persoonlijk vond ik het niet op black face lijken, maar wel zo'n typisch stereotypende afbeelding van een 'afrikaantje' (want vroeger dacht men dat al die 'afrikaantjes' er zo uitzagen).het is niet mijn humor, maar aangezien dit twee teamgenoten van elkaar zijn en Mendy er geen waarde aan hecht, zou ik het laten rusten. Slim is het niet wat Silva deed en wat Pep zei valt me tegen van hem. Zeker als je een jongen als Sterling in de gelederen hebt, die zich hardop uitspreekt tegen o.a. racisme. Het zou mij verbazen als de FA hierom, gezien de context, achter Silva aangaat.

2 oktober 2019 om 12:12

maar het is toch ook gewoon zo.,dan moet het spel Fifa ook verboden worden. Daar worden alle donkere voetballers afgebeeld als donkere mannetjes. Sommige zelfs met dikke lippen of een platte neus, omdat ze die in t echt nou ook eenmaal hebben.is dat dan ook racisme?had hij zo'n jeugdfoto van kevin debruyne geplaatst met een of ander getekend poppetje, dan was er niks aan de hand terwijl dat precies het zelfde is.alhoewel...debruyne is rood...misschien was t dan ook wel racisme geweest.

2 oktober 2019 om 12:25

Fifa hoeft niet verboden te worden. Een zwarte man / speler met een donkere huid en/of een platte neus kun je gewoon zo afbeelden. Want dat is nu eenmaal hoe hij eruitziet. Waarom zou dat niet kunnen? Er is namelijk geen sprake van een racistisch stereotyperend karikatuurtje… En dat is volgens mij waar de FA op doelt.

2 oktober 2019 om 12:57

Zoals Apocalyps aangeeft, er is een verschil tussen een stereotyperend karikatuur en een afspiegeling vd werkelijkheid. Iemand vergelijken met een karikatuur is anders dan een vergelijking met een afbeelding dat toevallig op hem lijkt. Als jij een afbeelding vindt van een zwarte man, getekend of niet, en die lijkt op mij, prima. Een blackface, en je hebt een probleem met mij. Fifa gebruikt geen stereotyperende karikaturen.

2 oktober 2019 om 13:28

Maar waarom dan? Mendy heeft hele grote lippen en een brede platte neus.mankeert niks aan, hij ziet er goed uit toch.

2 oktober 2019 om 13:30

Het is geen blackface, het is het logo van een Spaans chocoladesnoepje. Zoek nou niet overall iets achter, dat zal het leven een stuk leuker maken.

2 oktober 2019 om 14:06

Google is uw vriend. Google Conguitos en google blackface.

Een grapje moet zeker kunnen, maar hou dat gewoon in de groep en zet het niet op instagram, twitter etc. Kunnen ploeggenoten samen lachen, en hoeft ook niemand zich weggestopt te voelen; iedereen blij!

In wat voor wereld zijn wij beland? Snap dat niet iedereen erom kan lachen, maar als het een dolletje is tussen de boodschapper en de ontvanger zie ik het probleem niet.

2 oktober 2019 om 12:18

We leven in een wereld waarin men krampachtig probeert om geen onvrede te veroorzaken, een wereld waarin het belangrijker is om een (relatief) kleine groep klagers te volgen dan de overgrote meerderheid..natuurlijk moet je racisme verbannen, maar een geintje van vrienden onderling waar het "slachtoffer" nota bene om moet lachen kun je toch niet bestraffen?

2 oktober 2019 om 12:42

gelukkig bestaat zigeunersaus nog

Wat is hier mis mee dan? Want als hij een poppetje had gebruikt met een andere kleur was het weer racisme om een andere rede. Mendy kan er zelf om lachen dus vind dit een beetje op een circus lijken.

Haha dit is toch om te janken. Hij vindt hem er op lijken, daar is toch niks racistisch aan. Als hij t zelfde had gedaan met zo'n soort foto van Kevin de Bruyne dan is er niks aan de hand.
Maar n donker getekend mannetje die op n donker jochie lijkt is racisme???? Te sneu voor woorden

2 oktober 2019 om 12:29

'maar n donker getekend mannetje die op n donker jochie lijkt is racisme???? Te sneu voor woorden' Oh, Mendy lijkt volgens jou op dat poppetje? Haha, welke overeenkomsten hebben zij precies?

2 oktober 2019 om 12:49

Jij zoekt echt naar 1 op 1 gelijkenissen tussen een real life foto en een striptekeningetje? Ze zijn beide kaal en hebben een donkere huid. Daarom maakte Silva een dolletje met zijn vriend Mendy (die er zelf overigens om kon lachen). Je kunt dit niet leuk vinden, dat is je goed recht, maar de ophef hier over is weer eens te gek voor woorden hoor. Wat een betutteling zeg.. Als Silva nou zo'n plaatje had geplaatst met een kinderfoto van De Bruyne en daarnaast Kuifje, beide met rossig haar en een puntig neusje. Die lijken ook niet als 2 druppels water op elkaar maar men kan dat toch als humoristisch ervaren, een soort karikatuurtje. Echter in het geval van een donkere speler is het zwaar not-done, terwijl men zich bij De Bruyne nergens druk om zou maken, er zou niet eens media aandacht voor zijn uberhaupt. Ik snap echt niet waarom men hier nou zo over kan struikelen hoor, hoe hard ik mijn best ook doe.. Racisme (lees: mensen benadelen of discrimineren op basis van hun afkomst/uiterlijke kenmerken/geaardheid/etc.) heb ik een hekel aan en dat is zeer zeker iets slechts. Maar dit is geen racisme, in de verste verte niet. Dit is gewoon een lolletje tussen 2 vrienden op basis van een logo van een Spaanse chocolade fabrikant.. Hoe kan men hier zich zo druk over maken dat zelfs de landelijke bond overweegt in te grijpen? Echt bizar.

2 oktober 2019 om 13:12

'jij zoekt echt naar 1 op 1 gelijkenissen tussen een real life foto en een striptekeningetje?' Dat schwerte menneke op de afbeelding is een racistisch stereotyperend karikatuurtje van een 'afrikaantje'. Ben je bekend met de wijze waarop schwerte Afrikanen in het verleden (en tegenwoordig nog steeds) werden afgebeeld? Vroeger dacht men namelijk dat iedereen uit (donker) Afrika er zo uitzag. Dat is waarom mensen negatief op het bericht van Silva hebben gereageerd. 'als Silva nou zo'n plaatje had geplaatst met een kinderfoto van De Bruyne en daarnaast Kuifje, beide met rossig haar en een puntig neusje. Die lijken ook niet als 2 druppels water op elkaar maar men kan dat toch als humoristisch ervaren, een soort karikatuurtje.' Haha, staat Kuifje bekend als een soort racistisch stereotyperend karikatuurtje voor mensen met rood / rossig haar? 'maar dit is geen racisme, in de verste verte niet. Dit is gewoon een lolletje tussen 2 vrienden op basis van een tekenfilmfiguurtje (ofzo?)' btw. Een lolletje tussen twee vrienden kan wel degelijk racistisch zijn. De insteek is weliswaar niet om elkaar moedwillig te kwetsen / racistisch te bejegenen, maar dat wil niet zeggen dat er geen racistische ondertoon in verscholen kan zitten... Ik maak mij hier totaal niet druk over en wat mij betreft hoeft Silva hiervoor niet langdurig geschorst te worden, zeker niet gezien de context (het zijn twee teamgenoten van elkaar die schijnbaar buiten het veld goed met elkaar omgaan en Mendy zelf vond het ook geen probleem).

2 oktober 2019 om 13:27

maar mendy heeft toch ook relatief grote lippen en een grote platte neus.net als dat poppetje. Is ook net zo kaal, net zo donker, net zulk mooi wit oogwit, met hele zwarte kijkers erin.mankeert niks aan toch. Als mn dochter er mee thuis zou komen, zou ik haar groot gelijk geven. Hij is waarschijnlijk ook een stuk gespierder dan de meeste blanke mannen. Zo ziet hij er nou eenmaal uit en dat poppetje ook. Ik zou er trots op zijn als ik hem was.

2 oktober 2019 om 15:03

'maar mendy heeft toch ook relatief grote lippen en een grote platte neus.net als dat poppetje' Dat heeft Mendy - op zijn kinderfoto in elk geval - niet.een kinderfoto van Mendy werd vergeleken met een stereotyperend Afrikaans kindje. Ik zeg stereotyperend, omdat het poppetje wat wordt afgebeeld een dikke ronde buik heeft (weet je waar dit aan doet denken?), overdreven grote rode lippen heeft (weet je waar dit beeld vandaan komt) en van die grote ronde kijkers heeft (ook dit is ergens op gebaseerd). Vroeger (en eigenlijk nog steeds) werden mensen uit Afrika met opzet en in volle bewustzijn zo afgeschilderd. 'mankeert niks aan toch' Eigenlijk mankeert hier veel aan. Het is niet zo dat ik hier, gezien de context Silva - Mendy, een probleem van maak, maar over het algemeen ben ik niet gediend van dit soort afbeeldingen. Dit is een vertekend beeld die mensen hebben of krijgen van Afrikaanse mensen. Het enige wat mist is een speer en gouden oorringen… Afrikaanse mensen worden door middel van dit soort afbeeldingen als primitief, minderwaardig, dom etc. afgeschilderd. Ken je de oude striptekenen van Kuifje bijvoorbeeld? Weet je hoe zwarte mensen toentertijd werden afgebeeld en hoe zij spraken? Dat is onder andere wat er allemaal aan mankeert... 'hij is waarschijnlijk ook een stuk gespierder dan de meeste blanke mannen. Zo ziet hij er nou eenmaal uit en dat poppetje ook' Ik snap dit stukje niet. Benjamin Mendy was als kind al niet gespierd en is dat op moment van schrijven ook niet (no pun intended ). Dat poppetje op de afbeelding is ook alles behalve gespierd, toch? Bedoel je te zeggen dat Mendy gespierd zou zijn, omdat zijn roots in West Afrika liggen? Dat is ook een stukje beeldvorming. 'ik zou er trots op zijn als ik hem was' Vanuit welk oogpunt zou een donker persoon trots zijn om op dergelijke wijze afgeschilderd te worden, wetende wat voor connotatie er aan dit soort afbeeldingen hangt?

Prima om zo'n grapje te maken als je weet dat je vriend erom kan lachen, maar wel dom om dat als bekende voetballer openbaar op sociale media te doen waar de hele wereld het kan zien. Je weet dat dit soort dingen tegenwoordig meteen ophef veroorzaken. Als hij dit lekker in een privéchat ofzo had gedaan was er niets aan de hand geweest. Desalniettemin zou het wel een kleinzerig zijn van de FA om hem hiervoor te schorsen.

Enge wereld leven we in. Alles moet precies politiek correct zijn en je mag niet eens meer dollen met een vriend die er zelf om kan lachen. 1 wedstrijd schorsing zou al compleet belachelijk zijn laat staan 6.

Ik snap het probleem niet zo, het is duidelijk een grap tussen 2 teamgenoten. Of het een leuke grap is en of het handig is om zoiets op Twitter te plaatsen daar kun je over discussiëren maar dit is toch geen racisme. Het zou pas racistisch zijn als Silva dit plaatste om Mendy te beledigen maar dat is hier niet het geval.

tsja zo kun je overal wel een probleem van maken, en wat heeft de FA eigenlijk te maken met iemand die een bericht op social media zet, dat is toch voor zijn rekening? dan moeten ze ook streng optreden tegen voetballers die dronken rijden bijvoorbeeld.

2 oktober 2019 om 12:19

Dat vraag ik mij dus ok af, als de club het doet kan ik het begrijpen want dat is zijn werkgever. De KNVB bemoeit zich toch ook niet met die trainer die dronken was.

2 oktober 2019 om 13:55

Gebeurt al jaren dat de FA vanalles beboet. Voor de commerciële waarde is dat goed, je ziet het ook in Amerika, iets met handhaving van imago enzo. Anyways jaren geleden werd bv Rio Ferdinand ook een boete opgelegd omdat hij Choc Ice had gezegd tegen een andere zwarte speler, Ashley Cole.

2 oktober 2019 om 15:10

'anyways jaren geleden werd bv Rio Ferdinand ook een boete opgelegd omdat hij Choc Ice had gezegd tegen een andere zwarte speler, Ashley Cole. Hij noemde Ashley dus een bounty?

2 oktober 2019 om 17:12

@apocalyps, precies. Boetes voor uitlatingen op social media geeft de FA al jaren. Dit speelde zich bv af in 2012.

We leven tegenwoordig in een wereld waarin alles wordt opgeblazen. Van een mug een olifant wordt gemaakt. Zelfs het klimaat schijnt tegenwoordig een "serieus" probleem te zijn, laat staan racisme. Het eerste is n.l. geen probleem maar geldklopperij. Het tweede bestaat nog wel maar wordt in alle "kampen" gepraktiseerd. Emile Schelvis merkte vorige week op dat Quadrado een prachtige goal had gescoord "met zijn chocolade been". Toch wel een bekende voetbal term. Gisteravond gaf hij aan nogal wat negatieve reacties te hebben ontvangen. Hij deed dat terecht af als onzin maar het geeft aan hoe gevoelig alles tegenwoordig ligt. Uiteraard is het zo dat zolang de betrokkenen daar geen probleem mee hebben, dan is het ook geen probleem. Zonder een aanklacht heb je immers geen (straf)zaak. Het echte probleem is dat een relatief klein groep mensen van alle kleuren en rassen, lang geleden hun beroep ervan hebben gemaakt, anderen de mond te snoeren. Dat is in de laatste tijd via Social Media overgewaaid op miljoenen mensen die daar ook een hobby van hebben gemaakt. Overheidsinstanties en allerlei hobbyclubs, zoals bv sportbonden, voelen zich vervolgens geroepen om daar aan te voldoen, om vooral maar punten te scoren. Het ligt gewoon in de karakter van vele mensen. Ook al is er niets te klagen, dan moeten ze wel wat verzinnen. Ik heb net een Netflix serie afgekeken: Wwii in Colour. Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat onze huidige "problemen" voortvloeien uit het verwende leven die vele generaties sinds 1945 hebben gehad.

Als de FA hier een schorsing voor geeft dan is dit een devaluatie van de term racisme en dan schaadt dit enkel de gevallen van daadwerkelijk racisme. Wat zijn we toch een politiek correct zielig hoopje geworden in De westerse wereld

Belachelijk dat je als spelers onderling niet eens meer grappen kunt uithalen zonder dat de racismekaart wordt getrokken. Als kleurling zie ik hier niets geks in? Echt te belachelijk voor woorden dat de FA hier -waarschijnlijk- werk van gaat maken.

Vind dat Guardiola het in het bijgaande interview ook uitstekend verwoord. Wat een onzin zeg..

Tuurlijk mag je dollen met je vrienden. Maar waarom het op Twitter slingeren. Dan weet je dat iedereen het kan lezen en er ook mensen zijn die zich eraan storen. Stuur dan een snapchat naar Mendy

2 oktober 2019 om 13:32

als je toch rekening moet houden met alles waar mensen zich aan storen.als ik bij de slager naar binnen ga om een lekker stuk vlees te kopen, dan loopt er misschien wel net een linkse rakker langs die zich daar ook vreselijk aan stoort.als ik in mn auto stap, stoort die zelfde linkse rakker zich daar weer aan.als ik met mn allochtone vrienden over straat loop, stoort die rechtse rakker zich daar weer aan.als ik een roze overhemd aan doe, storen een paar allochtonen zich daar aanals mn vrouw een te korte rok aan doet, storen die jongens plus nog wat lui van de bible belt zich daar weer aan.met andere woorden dan kun je helemaal niks meer. Het probleem ligt toch echt bij de mensen die zich overal aan storen. Waar maak je je druk om. Ga lekker leven en genieten, nog een paar jaar dan lig je weer 2 meter onder de grond

2 oktober 2019 om 15:15

@woutersl: Eraan storen is een keuze. Als je je gediscrimineerd voelt door een dergelijke grap, moeten we zorgen dat deze mensen naar de psycholoog of psychiater gaan, want die hebben een hoop te verbeteren aan zichzelf. Mensen kunnen altijd een grap over mij maken, ik lach als hardste mee. Maar niet iedereen kan dat, en dat komt door een verlaagd zelfbeeld en de grap dus inspeelt op de onzekerheid die de persoon toch al heeft. Het probleem ligt 'm dan niet in de persoon die een grap maakt, maar in de ontvanger. Echt racisme moet je natuurlijk wel aanpakken, maar daar is hier 0 sprake van.

Voor een bond die tegen racisme is denken ze zelf wel erg in zwart wit, er is tegenwoordig een soort omgekeerd racisme, iedere opmerking, grap of commentaar kan tegen je worden gebruikt.

Juist Mensen die dit als racisme zien, die zijn juist racistich. Simpelweg omdat zij die link juist maken.

Wat een mieren neukerij is dit dat. Wat wilt Fifa hiermee bewijzen. Geef gewoon een tik op de vingers en ga verder met het leven. De intentie was niet racistisch en Mendy geeft dat zelf ook aan. Ga dan niet nog meer stemming maken, door het zo op te blazen. Juist daardoor ontstaat er meer racisme.

Als Mendy er zelf om kan lachen is er niks aan de hand. Ik denk dat de bobo's bij de FA zelf geen vrienden hebben. De FA laat zich wel kennen zeg

De wereld gaat kapot op deze manier door de kleinzerige (vooral linkse) mensen die alles maar beledigend en racistisch vinden. Je mag tegenwoordig geen grap meer maken of er is wel iemand die het als racistisch ervaart. Weet je pas waar racisme hoogtij viert? In Afrika zelf! Daarmee wil ik niet zeggen dat we het echte racisme (wat deze grap niet was) moeten toestaan hier, natuurlijk moeten we dat aanpakken. Maar dit (en helaas zoveel andere voorbeelden) is gewoon te triest voor woorden. De FA begrijpt niet dat het vervolgen van Bernardo Silva juist racisme in de kaart speelt.

Tussen vrienden houden inderdaad, erg dom om op internet te zetten ook omdat je niet weet wat er met zulke beelden kan gebeuren. Bernardo is een slimme jongen en tuurlijk geen racist maar dit was gewoon niet zo slim van hem. Stuur het hem gewoon in de whatsapp groep ofzo. Zulke grappen moet je nooit openbaar maken, en dat gaat op voor al dat soort grappen. Sommige mensen vinden schelden met k*** grappig maar iedereen vind dat toch ook niet kunnen in het openbaar. Of holocaust grappen of vergelijkingen, ja het is maar een grap of vergelijking!! Nee zo werkt het niet op een openbaar platvorm jongens. Er hangen consequenties aanvast anders zijn we de weg kwijt als mensheid. Er zijn plekken en omgevingen voor zulke grappen, vooral als openbaar figuur. Hopelijk ziet de FA ook in dat Bernardo het niet zo bedoelde maar 1 wedstrijd is genoeg omdat het toch wel een beetje dom was van Bernardo om het daar te posten zonder na te denken.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren