Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Leicester-manager haalt inspiratie uit Ajax: ‘Soortgelijk model als Barcelona’

Laatste update:

Brendan Rodgers is groot voorstander van de filosofie die Barcelona hanteert, zo geeft de manager van Leicester City aan in een interview met The Coaches Voice. Rodgers heeft van dichtbij gezien hoe de jeugdafdeling van de Catalaanse grootmacht in elkaar steekt en de Noord-Ier ziet overeenkomsten met de werkwijze van Ajax, een andere favoriete club van hem.

“Ik heb altijd liefde gevoeld voor Barcelona”, opent de manager van the Foxes. “Hun filosofie op voetbalgebied heeft mij altijd erg aangesproken. Ze hebben een duidelijke manier van spelen, met balbezit en het zo snel mogelijk terugveroveren van de bal als belangrijkste speerpunten. Binnen de gehele club wordt op dezelfde manier gespeeld en dat proces wordt ook bewaakt door alle trainers binnen de jeugdafdeling.”

“Als ik in het buitenland bijvoorbeeld in de keuken van Ajax ga kijken, dan zie ik een soortgelijk model”, vervolgt Rodgers zijn relaas. "De manier van werken van zowel Barcelona als Ajax heeft erg veel invloed gehad op mijn ontwikkeling als jonge trainer. Als beginnende trainer wilde ik de Britse mentaliteit dan ook erg graag combineren met de filosofie over agressief spel en kracht uitstralen, zoals in beide modellen al jaren wordt gepredikt.”

Rodgers werkte als jeugdtrainer bij Chelsea en loodste Swansea City als manager in 2010 naar de Premier League. Als keuzeheer van Liverpool was hij in 2014 heel dicht bij de Engelse landstitel, die uiteindelijk naar Manchester City ging. Na bijna drie jaar in dienst van Celtic werd Rodgers in februari aangesteld door Leicester als vervanger van de ontslagen Claude Puel. Leicester bezet momenteel de derde plaats in de Premier League, met acht punten uit vier wedstrijden.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik denk dat het niet heel bijzonder is als een trainer aanhanger is van deze filosofie. De meeste trainers zijn echter genoodzaakt om hun speelwijze aan te passen op hun selectie, aangezien je team van dusdanige kwaliteit moet zijn dat je bijna altijd kan domineren als je zo wil spelen.

5 september 2019 om 10:53

Ja, inderdaad, het ligt ook sterk aan je spelersmateriaal. Ajax had vorig jaar bijvoorbeeld 2 verdedigers die durven door te dekken en De Jong op het middenveld die geweldig speelde. Dit seizoen speelt Ten Hag voorlopig met twee verdedigers op het middenveld, dus heeft ie de speelstijl alweer wat aangepast.

5 september 2019 om 11:34

Ja en nee.. uiteindelijk was Ajax individueel niet beter dan Real of Juve, maar hebben ze toch hun wil op kunnen leggen. Het is daarom ook meer het type spelers en de tactische discipline die het mogelijk maken. Tot een bepaalde hoogte natuurlijk.

5 september 2019 om 11:51

Klopt, maar zonder Tadic, De Ligt of Frenkie was het ze nooit gelukt. Om maar aan te geven hoe dicht het bij elkaar ligt.

5 september 2019 om 12:20

Dat is toch altijd zo. Welk team komt wel ver zonder zijn ster spelers?

5 september 2019 om 13:00

Om maar aan te geven dat je visie niet leidend is maar je spelersmateriaal.

5 september 2019 om 13:23

Maar je kan ook spelersmateriaal zoeken bij je visie. Die Tadic waar je het over hebt werd bijvoorbeeld niet hetzelfde gebruikt als bij Southampton en vele clubs van het niveau van Ajax pakten hem niet.

Nou zou dan eerder ajax dan barca als voorbeeld nemen. Wat is het laatste barca talent dat een vaste plek in het eerste elftal heeft gehaald? Denk zelf sergi Roberto en die is ook alweer 27.

5 september 2019 om 11:01

Het niveau verschil is dan ook veel hoger, je hebt meer kans bij Ajax om als jeugdspeler aan te sluiten bij het eerste dan bij Barca

5 september 2019 om 11:26

Daarentegen kan Barcelona wel betere jeugdspelers aantrekken met hun naam en faam.

5 september 2019 om 11:46

Barca heeft een uitzonderlijke lichting gehad uit hun jeugdopleiding. Dit is nu al een hele tijd voorbij en er komen momenteel geen uitzonderlijke talenten boven water, talenten met het world class level zijn ver te zoeken dus koopt barca er net als vroeger maar op los....
Allemaal zo relatief die jeugdopleiding hype......

5 september 2019 om 11:48

Dat heeft niks te maken met de speelwijze die hij als voorbeeld neemt! Ajax heeft een opleidingsmodel ontwikkeld waar Barcelona een puur eindproduct is. Een jonge getalenteerde speler kan bij Ajax veel makkelijker een kans krijgen om het eerste te bereiken wegens dit model. Heel simpel als er een toptalent voor een winst gevend bedrag word verkocht is het eerste wat Ajax doet kijken of ze het kunnen opvangen met eigen jeugd spelers, dit kan Ajax zich permitteren wegens het niveau verschil met de Eredivisie en La Liga. Bij Barcelona word echter direct veel meer verwacht en de druk die dan op een jonge speler komt te staan is zeer hoog. Meestal als hij over exceptionele kwaliteiten bezit kan hij zich stand houden. Maar het gaat vooral om vertrouwen en tijd van de technische staf, die er dan bij komt kijken.
Hopelijk kunnen talenten als Fati en Moriba snel vast aansluiten bij het eerste, die laten namen een geweldige indruk achter in La Masia.

Houd toch eens op de filosofie van Ajax in een adem te noemen met die van Barca.. Barca is jaren geleden van deze filosofie afgestapt. In plaats van investeren in jeugd, kopen ze veel meer spelers.. Ik geef ze geen ongelijk maar de Barcelona filosofie van 10 terug bestaat niet meer.

5 september 2019 om 11:52

Als je het filmpje hebt gezien gaat het niet over de filosofie van jeugd inpassen, maar over de filosofie van willen voetballen vanuit balbezit, hoog druk zetten en een bepaalde manier van positionering. Dat is de filosofie die hij bedoeld, en dat wordt zowel binnen de jeugd als het eerste elftal toegepast. Hij heeft het niet over het inpassen van eigen jeugd.

Je kan je wel afvragen of Valverde die filosofie nog toepast, maar het kopen van spelers heeft hier weinig mee te maken.

5 september 2019 om 14:46

Denk je dat Als Barca in de jeugd de nieuwe Messi, Xavi of Iniesta in de jeugd hadden rondlopen dat ze die zouden opstellen in het eerste? Er lopen wel wat leuke spelers rond, maar geen een heeft echt bij de kansen die hij kreeg echt weten te overtuigen. Zodra er 1 of 2 zijn die dat wel doen zullen ze vaker spelen. De filosofie is nog steeds hetzelfde alleen de eisen voor het niveau dat Barca nastreeft worden ook steeds hoger en niet ieder talent weet dat niveau aan te tikken en vast te houden.

Dit is echt een goeie trainer. Bij Swansea liet 'ie z'n ploeg ook al heel mooi voetbal spelen. Ik hoop dat 'ie met Leicester nog een keer weet te stunten.

Ik kan niet wachten om alle haatreacties op het vreselijke Barcelona te lezen. Die verfoeilijke koopclub, ziel verkocht aan de duivel. La Masia kan beter zijn deuren sluiten. Ja, onze jeugd heeft betere tijden gekend, maar de lat ligt enorm hoog. Ook refereert Rodgers hier vast naar het tiki-taka team wat nog vers in ons geheugen zit.

5 september 2019 om 11:56

Ik snap dat het romantische beeld dat velen hebben van FC Barcelona de laatste jaren doorprikt wordt. Maar je moet ook realistisch zijn: de generatie Xavi, Busquets, Piqué, Inietsa, Valdes,... dat is een zeer uitzonderlijke generatie jeugdspelers die allemaal tegelijk doorbraken.
Echter moet je ook realistisch blijven en beseffen dat FC Barcelona een absolute topclub is waarvan iedereen ( supporters en buitenstaanders) verwacht dat ze elk jaar voor de allerhoogste prijzen meedoen. Een jaar de CL niet winnen is bijna een verloren seizoen.
Dan kan je wel roepen dat Barcelona zijn ziel verkocht heeft maar wat wil je dan? Blijven teren op La Masia, ook al is de kwaliteit van de spelers onvoldoende om aan de ambities van de club EN de supporters te voldoen? Zou graag de reacties zien wanneer Barcelona effectief mee spelers uit La Masia gebruikt, als dit resulteert in een 7de plek in de Primera Divisionist en Europa League voetbal😀
Je kan uiteraard wel kritiek hebben op het weinig doordachte transferbeleid dat ze de laatste jaren voeren...

5 september 2019 om 12:20

Valdes brak door in 2002, Xavi in 1999 ongeveer, Iniesta in 2003 en Busquets en Pique in 2008 dus wat bedoel je samen doorbreken?

5 september 2019 om 12:40

Ok Xavi, Iniesta en Valdes zijn van een vroegere generatie dan Piqué en Busquets. Ik wil maar aantonen dat de doorstroming van jeugdspelers die zich ontwikkelen naar dragende spelers en/ of zelfs absolute topspelers geen gegeven is dat zich bij een club elke generatie herhaalt! Dit zag je ook bij Ajax ( na de toplichting die in 1995 de CL won) of de class of 92 van United ( die in 99 de CL wonnen) Ook bij die clubs is er sindsdien geen nieuwe gouden lichting spelers doorgestroomd die de basis leggen voor succes jaren ( al was Ajax vorig seizoen er dichtbij, helaas zijn De Ligt en De Jong al weg) Indien er geen valabele jeugdspelers zijn, dan dien je als club de markt op te gaan om de ambities waar te maken.

6 september 2019 om 10:38

Mijn reactie is natuurlijk enorm sarcastisch en cynisch. Ik ben het 300% met je eens, er moeten bij Barca resultaten gehaald worden en je kan niet blindelings maar aan de jeugd vasthouden als dat nergens toe leidt. Zelfs bij het bewierookte Ajax zie je nu dat ze duurdere spelers kopen, simpelweg omdat de jeugd nog niet goed genoeg is om in de CL een rol te spelen. Zo gaat dat in Barca ook. Dus helemaal eens!

Heeft Johan Cruijff niet destijds de Ajax filosofie geïntroduceerd bij Barcelona?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren